Povestea
unei poveşti
de Andrei Soficaru
nu încep cu litera
mare şi nici cu alineat, pur şi simplu nu vreau: toata viata, de când
am învatat să scriu şi pâna la licenţă, am fost OBLIGAT
să pastreaz un spaţiu de la marginea foii şi până unde
urmam să încep; ca şi pe cereri… chiar şi madam Jacasse mi-a
reproşat ca într-o cerere înaintată pentru semnare am neglijat
să păstrez cei 2 cm regulamentari şi alineatul: ete floşc!
povestirea e
simplă: un tip se îndrăgosteşte de o puştoaica şi
relaţia nu ţine; fiecare o apucă pe drumul lui, care ar fi
ăla, nici eu nu-l cunosc înca; pur şi simplu înca nu m-am
hotărât
am vrut să
scriu o povestire în cel mai pur stil simbolist. Dar nu a mers. Se numea Faubourg, am auzit eu acest cuvânt undeva,
când ştiam înca puţină franceză şi l-am reţinut.
M-am documenat ce inseamnă şi am zis că se potriveşte cu
ceea ce vroiam eu: un loc periferic, de iubiri pierdute, fară viitor. Aici
în toata povestirea, conta şi vremea. La început era ceaţă, ca
apoi să vină o ploaie maruntă, în vis să apară alt
ceva, iar la sfârşit să nu se întâmple nimic
el era pictor
şi locuia într-o casa coşcovită, de cărămidă,
împreună cu motanul său gri, pe nume Max; în toată afacerea asta
trebuia să aiba cineva un nume întreg de la cap la coadă. Seara, dupa
ce picta, ieşea la o suta de rom la cârciuma din colţ, unde statea
şi privea lumea, pe care o vedea prin fumul de ţigară şi
prin aburii alcoolului. Deci, în seara cu pricina, dupa ce a terminat un
tablou, şi-a mângaiat motanul cu care a împarţit un pahar de vin
roşu şi apoi a ieşit.
nu am insistat
asupra introducerii, că nu-mi place. Preferam ceva scurt şi la
obiect, dar nu reuşeam sub nici o forma să surprind atmosfera aceea
tipică, de ftizic, de simbolism bacovian care te introduce brusc în alta
lume. Pentru mine personajul principal trebuia să iasa cât mai repede din
casă şi să se duca la cârciumă; am crezut apoi că o
să dreg busuiocul prin descrierea drumului pe care îl parcurge până
la crâşmă. Nici aici nu a mers foarte bine
“afară era o
ceaţă groasă şi felinarele aruncau prin ea o lumina
difuză galbenă…” descriere de clasa a noua; nefiind capabil sa creez
o asemenea lume am încărcat povestirea cu tot felul de planuri suprapuse
temporal şi spaţial, cărora le corespundeau diferite culori,
animale şi stări ale vremii. Acum imi dau seama că omul meu nici
nu-şi mai avea locul pe acolo, pur si simplu era axfisiat; un
băţ de chibrit aruncat într-un mic pârâiaş format de ploaie,
dupa ce ţi-ai aprins ţigara
la cârciumă
comanda ceva de băut şi facea cunoştiinţă cu muza lui
şi de aici începea toată povestea de dragoste. Când i-am spus lui H.,
prima oară despre povestire, evident că m-a întrebat: „ da’ cine-i
gagicuţa?” nu întreba ca un profan, ci din contră, dorea să-mi
ştie muza. „E o fată... şatenă, ochii gri-verzi,
metalici... uşor mongoloizi.”
Mmmm, facu H.
Iar eu în reveria
mea creatoare continuam... „ochii lupului de stepă”
Când purtam
asemenea discuţii era pe vremea ultimului an de liceu, în miez de
iarnă, dar cu un pahar de vin roşu şi cu polemici simboliste;
care erau de fapt completări reciproce la cunoştiinţele
fiecăruia. S-au dus acele vremi. Ningea cu fulgi mari si eram la H. În
sufragerie, unde priveam prăpădul de afară de undeva de la
etajul 10 dintr-un bloc de pe Fane Babanu’. Atunci mi-a cetit H. pentru prima
oară nişte poezii mai dure scrise de Bacovia. Pe noi ne încântau
peste măsură cele cu descrieri foarte plastice: sânge, ciori, vreme
urâtă, morţi... cât mai simbolist.
o fată...,
ciudată... poate; nu am vorbit prea multe, decât banalităţi;
ne-am mai întâlnit, tot aşa banalităţi, parcă am invitat-o
undeva şi m-a refuzat politicoasă că are de învăţat.
Am rămas cu o dorinţă ascunsă să o cunosc mai bine,
dar nu prea îndrăzneam să o abordez, în primul rând şi nici nu
ştiam cum... textul cu învăţatul cam mă speria, o
credeam... MARE FRAIER!
Eee, eram şi
eu mai mic şi mai prost. Figura ei era tulburătoare, mai ales că
citisem sau citeam ori urma să citesc, „Muntele Vrăjit”; acolo era o
femeie cu un chip asemeni. Al ei? Mmm, o faţă rotundă, buze
normale să zicem, şatenă... dar ochii, ochii erau magnifici:
verzi sau gri, ori între aceste culori, limpezi şi reci, contrastând cu
pomeţii ieşiţi puţin în afară.
Ca o tătăroaică,
dar atenuată...
Ce termeni, am
ajuns să descriem o femeie prin termeni ştiinţifici, că nu
mai avem inspiraţie.
„povestea mea, a
ta şi-altora” parcă aşa zicea poetul
o poveste care nu
există, ce îi este povestită unui prieten, care apoi a aflat de
povestea ce a fost
veşnica
problemă, omul de geniu în căutarea dragostei perfecte şi o
fiinţă incapabilă de aşa ceva: femeia. Dar şi oamenii
ăştia de geniu ce cred că sunt? De fapt şi femeile sunt
oameni, nu? Întrebarea asta nu i-am pus-o profei de română în liceu. De ce
nu a zis bărbaţi de geniu, că alfel pot exista şi femei de
geniu ce îşi caută perechea şi au însă ocazia să dea
peste aceleaşi exemplare bovine ca şi aşa zişii „oameni de
geniu”. Mda, probleme, mari probleme...
a fost într-o
toamnă, ce anume, aaa, o poveste de dragoste; să zicem. Acum nu mai
mi se pare poveste de dragoste ce am trăit eu timp de câteva
săptămâni (chiar că nu mai ştiu) cu N. (aşa i se
zicea): o chestie, un ceva acolo... nesemnificativ, dar atunci cu urmări
poetice. Am dat-o în creaţie literară de supărare. Dar să
revin, ea avut loc undeva în estul ţării, acolo unde începe marea cea
albastră, de care ei îi era foarte frică.
„trebuie să
spun unde s-a desfăşurat nu?”
„corect H.,
corect!” şi D.H. mai soarbe o gură de vin roşu
acum trebuie
să o descriu, să povestesc cum ne-am cunoscut, cum ne-am
îndrăgostit, cum ne-am simţit bine împreună şi pe unde, de
ce ne-am certat, cum şi cât am suferit. Abureli, cum se zice mai nou prin
cartiere, basme. Ceva comun şi puţin chinuit, compromisul era prea
greu şi prea mare ca să-l fac; nu mai eram eu: începuse să-mi
placă lucruri pe care nu le puteam suferi, nu, de fapt trebuia să
spun că îmi plac ori să dau această impresie
„aveam ceva
gânduri mari...”
„oooo” şi-l
apucă râsul pe H.
„nu râde şi
mai toarnă”
Care-i povestea?
Care-i conflictul? Drama, unde este drama dragostei... suferinţa mea, a
ei? Nu ştiu, cred că am pierdut-o pe drum sau am lăsat-o undeva
acolo, în aburii cinismului. M-am uitat la ea, am văzut că drama mea
s-a înecat în alcool, că a ei a vindecat-o altcineva şi mi-am zis
că a fost totuşi o experienţă interesantă (ce nu mai
trebuie repetată) ş-am zis: „dragă dramă te las aici
că n-o să iau prea mult pe tine”. Şi uite aşa s-a terminat
cu totul, în uitare...
„Dar pictorul ce
face?”
„Eee, drama lui am
intuit-o a priori, dar nu credeam
să o trăiesc chiar eu. Faubourg
e cu mult înainte să-mi cunosc eu... drama de mai sus.”
Pictorul se
îndrăgosteşte, ca şi ea de altfel, dar îşi bagă nasul
shogunii ei, mai ales mă-sa care ştia ea mai bine ce pentru fii-sa.
Ştiu cum e că sunt păţit. Deci sunt nevoiţi să se
despartă... ea rămâne să trăiască în cercul ei strâmt
şi rece (inspiraţie de la E.), iar el pleacă.
„unde?”
„în Icikeria”
„da' de ce tocmai
acolo?”
„aşa mi-a
venit mie cheful, să-l trimit acolo”
„mai bine o
lăsai scrisă în dulcele stil clasic, simbolist”
„mai bine...”