proza
poezie eseuri arta film

 

 

 

 

                

                      Ultim@ vrăjitoare

 

                                       (fragment)

                               

                                  de Alina Nelega

 

 

Cred că v-aţi prins pīnă acuma, dacă nu, vă zic eu, adevăru’ e că nu-s un īnger obişnuit, asta pornind chiar de la culoare. Nu-s tocmai alb (nu-mi place că mă suspectaţi mereu, sīnt īnger, dacă v-am zis, nu-s altceva!), pentru că n-am mai făcut o baie cam de mult, dorm pe unde-apuc şi poluarea e maximă īn mileniul ăsta - nu uit ca toţi ceilalţi, nu mă prea supun regulamentului, ştiu prea bine ce se-ntīmplă la Mr. Tawn īn ogradă, am legături dubioase cu lumea aşa-zis vie a oamenilor. Ştiu ce gīndiţi. Un īnger-boschetar. Cu scīrbă vă-ntoarceţi feţele de la paginilea astea, fuck, īncă unul cu probleme de identitate, da’ să ştiţi că n-am minţit foarte mult. Am decăzut, that’s the truth, and nothing but the truth, la īnceput am fost un īnger bun, ascultător, uituc şi cuminţel, care nu făcea decīt ce i se spunea. Am īnsă un defect, care, ăsta, a dus la īmbolnăvirea mea gravă. Mă plictisesc. 

Am fugit din heaven, asta e, ce pana mea. Am sărit gardul īntr-o după-amiază cīnd ne strīngeau cu japca la frecat nimburi pentru şefii cei mari, care au cīte douăsprezece aureole, una pentru fiecare lună a anului cică, iar eu n-am mai putut. Pur şi simplu n-am mai rezistat. Mai intru uneori să fac o baie, devorez vreo două kilograme de bomboane gumate şi stau de vorbă cu prietenii mei: Horus, Fama - ajunsă din greşeală pe-acolo, numa’ fiindcă-i nepoata lui Manitu prin alianţă, după tată, care era un Karashishi păzitor de temple īn Japan, iar după mamă, cică, bunicu-său era Helios -; datorită ei mă mai ţin şi eu la curent cu latest news - , Morpheus (autorul morfinei, of course, da’ nici azi nu i s-au plătit drepturile, lumea-i rea, Angelina)  şi alţii mai mici şi cu poziţii mult mai nesigure, da’ băieţi de băieţi, te poţi īnţelege cu ei, mă ajută să intru şi să ies pe uşile de serviciu.

Nu īnţeleg prea bine cum s-a făcut īmpărţirea asta, de ce Horus e sus, deşi e un tip lipsit de moralitate (să te culci cu soră-ta, really, have some decency, man), iar  pe Bes, un băiat de treabă, chiar şi īn varianta lui feminină de Beset, care te apără de deochi, magie neagră şi animale, protejează femeile gravide şi noii născuţi, ei bine, pe el l-au trimis fără şovăire la Mr. Tawn, alături de Priap-caraghiosul, Baubo cea veselă, Pan (ăsta cu ce a greşit, poftim, explicaţi-mi, dacă puteţi) şi alţi şmecheri ca ei, Tlaloc, zeul mexican al ploii sau Padmapana, păzitorul lotusului. Pīnă la urmă şi asta e o chestie de familie, reţele de putere, there is no democracy īn lumea veche mai ales, poate īn America o fi altfel, cert e că ăia de sus n-au nici simţul umorului, nici nu-s īn stare să administreze universul, nişte īmbuibaţi conservatori, lipsiţi de orizont, fără deschidere, e timpul să se schimbe ceva, moşule, pe bune.

Pīnă una-alta, e o după-amiază de toamnă, călduţă şi simţitoare. Mă iau după Mimi şi Martina, care se īndreaptă, vezi bine, spre revistă. Surdu, prozatorul cel mai postmodern şi redactorul cel mai şef, e īntins pe un catafalc asortat alb-negru-auriu. Murise accidental, īncercīnd să-şi pună capăt zilelor īn mod experimental, eşuīnd īn īncercarea lui, căci reuşise, fără să vrea. Miroase a brad şi a lumīnări, ca de Crăciun. (Urăsc Crăciunul, atunci trebuie să ne-mbrăcăm toţi festiv şi să cīntăm osanale īn cinstea bosului şi a lui fiu-său, iar eu n-am voce, aşa că mereu mi se dau penitenţe: să mătur pe jos, să spăl paharele, să spăl vasele, să duc īngerii mai cheflii la culcare...odată am zis bancu’ ăla stupid cu nevasta lui Moş Crăciun şi m-au băgat īn coteţul pentru reciclare, ok. man, īnţeleg că nu se rīde, da’ un dram de simţul umorului, ce pana mea!? aud că la separeuri, unde chefuiesc boşii, aduc de Crăciun şi de Paşti chiar şi mutante din grădina zoologică şi le pun să le-arate cum...nu, nu pot reproduce chiar toate zvonurile, deşi, dacă-i pe-aşa, rar īi vezi pe ei la faţă şi n‑am minţit-o deloc pe grif cīnd i-am zis că eu, unul, nu l-am văzut pe şefu’ jamais de la vie şi nici nu cunosc pe nimeni care să-l fi văzut, am citit, ok, am īnvăţat pe la şcoală, dar...cum să-i dau o scrisoare, cui să i-o dau, mai bine zis, ce mă fac?)

Paharele cu vin şi ţuică din arhiva revistei se oferă īn zumzetul discret al recepţiei funebre, pe fondul muzicii de cameră interpretate de patru instrumentişti īn fracuri lucioase pe la coate şi gulere, stīnd cu spatele la īndoliata audienţă şi mişcīndu-şi braţele pe arcuşuri, misterios, īn lamento, ca şi cīnd ar fi cosit iarba proaspătă a verii, īn zori, cu roua aburind īn mici curcubee nevăzute, filtrate prin razele decapate ale lumīnărilor de ceară aromată.

Īn chicineta de unde izvorăsc cafele, Traian şade cu o farfurie uriaşă de sarmale īn faţă, presărīndu-şi smīntīnă pe varza pipărată şi ştergīndu-şi lacrimile cu cīrpa de bucătărie. Groaza şi angoasa īi aiuresc privirea lichidă, mănīncă sughiţīnd de aproape două ore, fără lăcomie, constant, reumplīndu-şi farfuria din oala uriaşă de o sută cincizeci de porţii, īmprumutată de la cantina de pe colţ a fostului liceu agricol - azi colegiul naţional al fermierilor - de īndurerata văduvă. Citeşte cu gura plină, īngăimīnd printre lacrimi, ultima lui poezie, cea care īi va inaugura volumul următor, proaspăt scrisă īn cinstea răposatului drag.

 

 

Din ce este compusă lumea

lui Al. I. Surdu

 

globule roşii

zgīrie-nori

haine second-hand

trenuri

patimă soap

BCR

curvele de la Grand-Hotel

ciocolată

astea două

simboluri

maţe crăpate

automate cu jocuri

īn

mama beată

răspundere

ciorapii rupţi ai bărbatului din troleibuzul 23

unguri

adn

dimineţi mahmure

psihologie analitică

bad boys

Fata Īmpăratului Roşu

cancer, ba nu - metastază

autobuzul de Văleni plecīnd tīrziu din autogară

computerizare

a urla

remaniere guvernamenatlă

prinde-mă---

Germania

tremurici

greva minerilor din Roşia Montană

iarbă

şoferi

AIDS

foi de dafin

pian

mătase şi catifea

America

liliac liliachiu şi verde

o groapă īn mijlocul oraşului

pizza

cerceii nevestei mele

la

cartofi prăjiţi

doremifasollasido

ora 5.00 a.m.

fireşte că

tampax

pe

brahburi

vino-ncoace

scorţoşeli

ribestdbuorpm

Anglia, Scoţia, faxuri

copilul meu care plīnge speriat

radio

cocoşel

Colgate

Valentina-Valentin/Ce divin

poenrfujdkrnjcgafsrenvşckdjgfizjzntvbecmaaybdfreoooooooooooooooo

.

Show

 

Līngă computerul ca un ochi de peşte sălbatic (spre deosebire de peştele domestic, care provine din larvele de muşte, peştele sălbatic se trage din urs şi nu poate fi domesticit), părintele Iustinian, alunecă mereu de pe scăunelul corectoarei, prea mic pentru accesoriile fizice ale sutanei şi īşi toarnă vin alb din bidonul de plastic negru, greşind din cīnd īn cīnd şi umezind chiştoacele fără filtru din scrumierele īmprăştiate pe mese, printre file adnotate, listări īntīmplătoare.

Martina fumează īntr-un colţ, rezemată de calorifer, īmpreună cu nevestele mute ale celorlaţi trei poeţi, īncremenite sub portretul uriaşului  gīnditor (marcat cu banderolă), rătăcindu-şi privirea pe standul cu vīnzare al operelor lui complete, editate īn pripă. Din fotografia destul de recentă, Surdu īi priveşte īncercănat, cu obrazul nebărbierit sprijinit īn palma mīinii drepte, melancolic şi avīntat.  Rujată şi cu cercei mari de aur, Mimi īşi mişcă şoldurile īn ritmul respiraţiei părintelui, din ce īn ce mai adīnci, mai complete.

Īi trag  un cot cu sete lui Surdu, spiritului lui, ca să zic aşa, care priveşte de sus, nebărbierit, īncercănat, abstras, cu obrazul sprijinit īn palma mīinii drepte, toată pomana organizată-n cinstea lui. E cam derutat, nu-şi dă seama īncă ce i s-a-ntīmplat, las’ că vede el peste şase săptămīni, cam atīta durează perioada de acomodare, pe urmă īl ia īn primire Peti de la triaj şi hotărăşte la ce-i bun. Adevărul e că, orice-ai zice, sistemul funcţionează. Dacă domnu’ prozator trece testele (şi-s grele, nu se-ncurcă), arată că a fost de folos pe pămīnt şi altcuiva decīt orgoliului său, trupului său şi ego-ului său inferior, are o şansă. Da’ nu prea cred. Din cīte-am citit eu, face parte din ăia care nu spun decīt propria lor poveste, o mint īn fel şi chip, iar minciuna...he, he, păcat capital, moşule. Numai dacă nu primeşte o derogare, da’ slabe speranţe. Ultimu’ cu derogare am fost chiar eu şi nu prea cred să se repete istoria o vreme, fiindcă e riscant, la ăştia derogaţii se pot īntīmpla tot felul de accidente. Watch me. Anamnesis destrudo e cel mai inofensiv. Dacă totuşi are noroc, īl aşteaptă vreo trei kerjilioane de ani de reciclare-n purgatoriu. Pe urmă trebuie să demonstrezi că funcţionezi īn condiţii de stres, de vīnt şi ploaie, de temperaturi joase sau īnalte. Depinde la ce vor să te folosească. Te trimit la cursuri de matematică, informatică, astronomie, astrologie, chimie, anatomie, limbi străine, geografie, retorică, literatură şi muzică şi după ce le absolvi (dacă reuşeşti, că aici şansele sīnt cam de 2 %), te bagă-n găoace, apoi īn incubator să te remodeleze (Doctor Michael, of course), după care te trec la refrigerator īn aşteptare, pīnă se eliberează un post de īnger cu studii medii. De-aici īncolo, īncepe greul. Aşa că-i mai trag una lui Surdu, care săracu’ are orbu’ găinii īncă, se-nvīrte ca un titirez, ah ce-mi place asta, e prima partidă pentru el, deocamdată amicală.

Şi mă loveşte iar mirosul de lumīnare şi brad, simt că mă ia cu greaţă, fiori pe spate şi-mi amorţesc aripile, mi se-apropie o nouă criză, iar n-am fost atent, aşa păţesc de fiecare dată cīnd moare proaspăt cineva līngă mine şi am impresia că mirosul de brad afumat e un fel de madeleină pentru mine, īmi declanşează boala, vin detaliile cu grămada...m-am jucat prea mult cu prezentul şi īncep să mă materializez. Īn ultima vreme vin din ce īn ce mai des şi ţin din ce īn ce mai mult, poate mă transform odată, īn pana mea, că m-am săturat, doare de-nnebuneşti şi vezi tot, de parcă te mai naşti o dată şi doare cumplit, trebuie să fug, să m-ascund o vreme, pīnă-mi revin, īntre timp lumea se schimbă fără mine, īmi pierd şirul şi nu mai ştiu ce se petrece, e ca şi cīnd ai dormi după-amiază, ceva ce nu li se-ntīmplă celor ca mine, asta ştie orice copil.

Aşa că īl las deocamdată pe Surdu să mediteze la imortality şi o şterg aproape cu viteza luminii, să nu cumva să mă materializez naibii īn tīrgul ăla, fix līngă sicriul prospăturii şi să-mbogăţesc arhiva de miracole a folclorului local. Slavă Domnului, aterizez, aşa cum īmi doream, pe malul Tamisei, īntr-o după-amiază, evident ploioasă. Īn cazuri de-astea īmi pierd parţial facultăţile, zbor mai lent şi lumea mă cam vede şi cīnd nu vreau eu, nici o problemă, doar că e din ce īn ce mai greu să faci rost de bani īn felul ăsta. Bine-i mai merge lui Bambi ăla... Acum am nimerit bine, şi-aşa voiam de multişor să mai petrec o vreme īn  Londra.

Masculin oraş, vorba lu’ Mimi, aşa cum īmi place mie. Data trecută am căzut īntr-un cort arăbesc la nişte beduini şi am fugit trei săptămīni de ei, schimbīnd cai pe cămile şi invers, din oază-n oază, pīn-am reuşit să dau de-un jeep, credeau că-s femeie şi voiau să mi-o tragă īn schimbul  pensiunii complete. Appointment in Samara, băieţi, le-am strigat din zbor, cīnd mi s-a terminat criza. Am jurat atunci că o să fac ceva, mai ales că la scurtă vreme după asta, plimbīndu-mă pe un site cu muzici noi, aflu de la un demon mai mic, pe care-l ajut să-şi desprindă coada dintr-o crăpătură elastică tip capcană-de-draci, făcută de nişte băieţi de cartier, că ar fi undeva rost de-o operaţie. Boala mea, adică, ar putea fi rezolvată, cică. Da’ te costă, ce mă costă zic, păi trebuie să ne dai un suflet, ştii bine că pe noi aşa ne plăteşti, adică la voi se face asta, zic, nu, zice, pe pămīnt, e cineva care se ocupă, da’ preţul īl luăm noi, el are un comision. Şi pe deasupra, trebuie să optezi, zice dracul, sugīndu-şi īndurerat coada. Ori mă fac om de-a binelea, zice, şi-atunci memoria īmi funcţionează tot timpul, ca la oameni, ori mă fac īnger de-adevăratelea şi o rup īn fericire ca toţi ceilalţi, uit şi cum mă cheamă. (Aţi observat, cred, că noi n-avem nume, decīt boşii cei mari - eu sīnt o excepţie, am mai multe, da’ nu vi le spun, las’că le aflaţi voi cu timpul. Ne mai punem porecle: aguridă, acadea, gulie, ariel, buricel, dar frăţiorii mei, ca nişte orătănii ce sīnt, le uită mereu.) Şi de-aici dilema mea. Īncepe să‑mi placă chestia asta cu memoria şi mă tem că, dacă mă operez, o s-o pierd pe Martina şi pe toţi prietenii mei de pe net, o să mă folosească la cīntat īn biserică, la făcut ouă şi cam atīt. Dacă mă operez, altă dilemă. Bun, mă fac om, dar ce-o  să fiu, bărbat sau femeie? Zice Dombi, drăcuşorul, că pot alege. Am nevoie de documentare. Zice dracul că sīnt un īnger cu suflet de om. Iresponsabil bosu’, zice, cum a putut lăsa aşa ceva să existe? Ia te rog, īl reped, poate vrei să-l chem pe Old Gabs, ăla care serveşte legiuni de demoni for breakfast. Īşi cere scuze, păi cred şi eu. Atunci Martina ce-o fi? Un om cu sufletul pe jumătate eliberat de trup, zice. Noi am inventat anamnesis destrudo, Mr. Tawn himself. La popoarele vechi se cunoştea boala asta şi cei care sufereau de ea se credeau pe jumătate īngeri, aşa că bosu’ s-a supărat şi i-a executat pe toţi. Īţi dai seama, aveau tot felul de puteri, zburau, cărau pietre uriaşe (nu degeaba se miră toată omenirea la piramidele alea şi de statuile din Insula Paştelui), provocau furtuni, se dădeau profeţi. O maladie sediţioasă, rīnjeşte Dombi, vezi să nu afle, că te aranjează şi pe tine, zice, mai bine hai la noi. Măi! mă răstesc la el, se prinde că m-am prins şi-o şterge chiţăind. Nu-l mai ajung cu aura, pe care mi-o folosesc īn cazuri de urgenţă ca pe un bumerang. Mike m-a-nvăţat, cīnd eram mai mic. Zice, poţi s-o arunci liniştit, tot la tine se-ntoarce şi mai arde vreo trei draci. Chiar dacă tu nu-i vezi, ei sīnt peste tot. Supărat rău, Michael ăsta.

Londra s-a schimbat mult īn ultimele secole, numai englezii nu s-au schimbat aproape deloc. Plănuiesc de mult să dau o raită prin teatrul londonez, aţi ghicit poate deja că, īnainte de a fi īnger, am avut treabă cu teatrul. Nu spun ce treabă, da’ e clar că serioasă, nu? De-aici slăbiciunea mea pentru moonlight, Cristian şi, īn parte, grifon. Unul din efectele secundare ale bolii mele e că nu-mi amintesc exact cine-am fost. Cred īnsă că am fost de mai multe ori. O dată măcar şi īn Londinium. Aşa că mă hotărăsc să-mi petrec timpul care mi-a mai rămas pīnă mă termină grifon cu scrisoarea ei, īntr-un hostel, undeva off  Tottenham Court Road, fix īn centrul Londrei, quite basic, zice indianul care mă conduce īn camera de vreo eight foot pe ten, īn care de-abia īncape un pătuţ şi o cuvetă de faianţă şi pe fiecare perete creşte cīte-o maximă pacifistă ganddhistă, cam īn genul it is nice to be important, but it’s more important to be nice. De parcă m-aş pregăti să devin sfīnt. Post şi rugăciuni. N-am făcut asta īn viaţa mea şi n-o să-ncep tocmai acum. However, stau acolo numai ca să am o adresă, altfel bīntui zi şi noapte Londra, beau bere, hectolitri de lager şi guiness, cea mai bună bere din lume. Şi merg la teatru, viaţa mea. Cumpăr un What’s On şi le iau pe rīnd. La noul Naţional, la una dintre cele trei săli, Cottesloe cred, un Harold Pinter. La alta, Othello. Ce succes mai are băiatu’ ăsta... Īn West End, veşnicele spectacole comerciale de care m-am īngreţoşat, de pe vremea lui Victor Hugo şi a războiului din Vietnam. Se mai joacă undeva David Hare, o piesă antediluviană (de prin anii ’70), cu o actriţă trendy, la Littleton, un Robert LePage. Mă duc la canadian, of course. Jeeze, un spectacol pe gustul meu, apare din prima scenă unul care-l interpretează pe Mr. Tawn şi se ceartă cu arhitectu’ care-a făcut muzeu’ ăla, Guggenheim din New York. Plec la pauză, m-am lămurit, nu e Mr. Tawn. Vreau ceva cu adevărat nou şi foarte bun, man, aşa că intru la un spectacol irlandez unde se stă, se bea non stop şi se spun poveşti cu stafii. Eu mănīnc bomboane gumate şi-l slăvesc pe Domnul, la irlandezi ţine.

Bună treabă, teatrul, nu? Arta de a te preface īn altcineva, īn tine ca altcineva adică. Şi aici gestul contează - expresia corpului, dată de mişcare sau de stagnare, de felul īn care astea două se compensează şi se compun. Compoziţia e esenţa. Şi pentru ca travesti-ul să funcţioneze, trebuie să fii o natură contradictorie, adică negīnd şi afirmīnd totodată, adică niciodată pīnă la capăt, să nu fii ceea ce reprezinţi, să reprezinţi doar, ceea ce eşti. Nu să te prefaci, să fii paradoxal. Fiinţarea contradictorie, cea pe care o trăiesc şi eu acum, cīnd intru şi ies din lumea pe care īncă n-am ajuns s-o descriu. Tot trupul, se regăseşte aici şi, contradictoriu, paradoxal, fiinţa mea e īn altă parte, meşterind, amestecīnd, căutīnd compoziţia potrivită. Cīt de aproape sīnt cuvintele de obiecte, doar un pas şi ele ar căpăta trup, invocate. Ar putea deveni realitate, prin ritm, tăceri şi armonie. Doar să găseşti formula magică. Şi să te prefaci sincer.  Nu se poate să crezi că te poţi vreodată preface cu adevărat, decīt dacă te prefaci sincer, dacă doar acele-celelalte feţe ascunse ale tale, bine şlefuite, ies la lumină, strălucitoare, da, da, trebuia să le ai īn tine. Ca să te prefaci īn lup, aşa cum pretind vechile poveşti licantropice, trebuie să fii dinainte lup. De aceea am avut īntotdeauna īndoieli că teatrul e lucrare divină; spiritul recalcitrant al teatrului (al celui viu, nu al asepticelor  subproduse conservatoare care te plictisesc şi te mortifică), vine din zona unde duduie focul veşnic pe care fierbe smoala folosită la pavaje, īn amestec omogen cu intenţiile bune, după cum se ştie.

Tot căutīnd ceva nou cu-adevărat, dau īntīmplător, īntr-o Friday night, peste Alison, o veche prietenă, actriţă, care mă strigă peste īnghesuiala din pub, cu două beri şi-o apă tonică īn mīnă. E cu Joseph, critic literar, plecat de curīnd de la Cambridge unde se plictisea ca lecturer de poezie. Īn Londra lucrează īn timpul liber ca zugrav şi decorator de apartamente. Se cīştigă mai bine, spune, lucrez incognito şi la the Guardian şi cu americanii (TLS – Times Litterary Supplement, sīnt spionul lor īn literatura engleză, rīde cinic, satellite critic, zice, pe urmă iar, serios, zice aproape am terminat cel mai bun roman al secolului, gata cu critica literară, după ce mă lansez mă mut īn America să scap de vecinii mei antisemiţi, de exemplu Pamela, baba de la etajul I, care nu iese niciodată din casă, she’s agoraphobic, does not like Jews or blacks, but she knits jumpers for all the children in the block, whether they want them or not, and whether they are black or Jewish or not. Societate fără valori, se plīnge Joseph, mai bine la americani, acolo măcar ştii că n-ai la ce să te-aştepţi. I disagree, īi spun, dar nu m-aude, mai bine, că tot n-aveam chef să-ncep un argument cu el, mai ales că are impresia că a citit mai mult ca mine īn ultimii trei sute de ani.) Cu ei mai e Meredith, o irlandeză autentică, din aia cu părul roşu, ca Martina mea, literary manager īntr-un teatru de texte noi, ciulesc urechile s‑aud ce spune. Joseph e deja la a patra guiness, zice că teatrul britanic e condus de lesbiene şi gay, Meredith şi Alison susţin că mafia evreiască e peste tot. Are you straight? mă-ntreabă Meredith, I’m sober īi zic, uşor deranjat de comportamentul libertin al lui Alison, care se freacă de mine tot mai insistent, crede că sīnt dramaturg, aşa i-am spus la prima īntīlnire, e oricum meseria cea mai apropiată de condiţia mea actuală şi, la drept vorbind, mă mai şi pricep cīte puţin. După care īncep să vorbească despre playwrighting, Meredith zice că au nişte writers din Europa īn vizită, mă cheamă să văd, după care ne recomandă un spectacol bulgăresc cu o casă de nebuni īn creierul munţilor, īntr-o fostă mănăstire ortodoxă şi cu ajutoare paraşutate de la Médicins sans Frontières, īn lăzi mari, solide, care conţin uniforme ale armatei americane, printr-un accident, după care toţi nebunii devin normali, zice ea, se īnregimentează şi pleacă prin Serbia să se-nscrie īn NATO, participă la război alături de Căştile Albastre, ajung la Strassbourg şi acolo se blochează, fiindcă găsesc o catedrală uriaşă  pe treptele căreia se opresc să cerşească, gata, călătoria lor iniţiatică se īncheie, ce zici, bună, nu? Est-europenii ăştia...a pain in the ass. Toată lumea e de acord, Joseph mai puţin, fiindcă e deja mangă şi e pus pe harţă. Tot mai bine decīt Pinteru’ de la Naţional, zic eu, ca să aflu de la Alison că actriţa aia proastă şi exhibiţionistă care mi-a amintit de vară-mea, Louise, era nevasta regizorului. Nimic nu se schimbă īn teatru, īmi zic şi parcă păşesc pe un teren ceva mai sigur. Ne dăm īntīlnire a doua zi cu Meredith, fetele pleacă īmpreună şi eu īl car acasă pe Joseph, am un feeling de Christmas, īi dau drumul cam de sus pe pragul uşii, nevastă-sa aude, deschide şi-l trage īn casă. Orice beţiv are un guardian angel, bombăne ea, da’ pun pariu că de fapt habar n-are.

A doua zi īntīrzii de la īntīlnirea cu Meredith, casc gura la o manifestare a grupurilor gay, se pare că īnainte cu o seară explodase o bombă īn Soho, īntr-o crīşmă de homosexuali, nu departe de pub-ul nostru. Dau o raită să văd, nu e prima dată că merg prin Soho - cartier celebru, azi a rămas mai mult reputaţia, mitizat şi, ca şi Quartier Latin, semănīnd chiar īn spirit cu acesta din urmă, devenit fashionable - chiar mai mult decīt atīt, turistic, asta īnsemnīnd că mai ales kitsch-ul e bine reprezentat. Deşi īn Londra - oraş care te poate păcăli şi surprinde, nu ştii ce găseşti sub suprafaţa strălucitoare a kitsch-ului. Graba şi superficialitatea nu sīnt permise, deşi graba şi superficialitatea īi ţin pe londonezi īn viaţă.

        Soho e plin de mirosuri şi cuvinte. Multe cuvinte, multe mirosuri, multă mīncare, exotică īn mare parte, dar englezii, britanicii mai bine zis, au o afinitate imperială cu exoticul. Peşte şi frutti di mare, brīnzeturi, de la multele variante de Ceddar la Stilton-ul mai gustos decīt galicul Roquefort, multe fructe: unele odioase, altele jignitor de familiare - sorturi de pīine sofisticate, plăcinţele - wholegreen olive ciabatta, rosemary seasalt focaccia, champaillon sau cholla - cozonac īmpletit cu mac sau prăjiturile dense, cu aluat īnsiropat şi rugos ca praful de cărămidă, dar care-ţi umplu gura de arome şi frustrări: chocolate pecan sau lemon madeira.

        Iată un popor care a călătorit. Şi nici măcar răzbunarea coloniilor, atīt de amară la francezi sau nemţi sau olandezi, nu e gravă aici -

        - şi ajungi la ceaiuri: boluri de sticlă īn forme dulci şi culori pale, alături avīnd īntreaga gamă sofisticată, deşi nu īntotdeauna rafinată de preparare: ceainicul cu īnvelitoare de pluş sau fetru, pictată demn sau imprimată vesel, strecurătoarea de ceai īnchisă eremetic cu lănţug, ceştile cu capac, fără balama, nu ca cele de bere nemţeşti, mult mai mici şi din porţelan, decorate cu motive chinezeşti. De altfel, ceştilor de ceai sau cafea, din porţelan, li se spune pe-aici “China”. Şi preparatul, un paradis al iubitorilor de īnţelepciune, adjuvant al conversaţiei mondene sau pur şi simplu hrănitoarea băutură īn care, spre a o face şi mai nutritivă, englezii pun lapte, alterīnd-o definitiv, cu asumată lipsă de gust, - are şi el nume, evocīnd marea dragoste de călătorie a acestui popor de navigatori: Sencha Fukujyu, Lapsang, Souchang, Kocheicha, Quangxi, Guilha, Assam Bop (japoneze, chinezeşti, turceşti, dar şi Russian Caravan - să fim drepţi), culminīnd cu celebrul şi, deci, popularul Darjeeling, ceaiul ceaiurilor, īn diferite calităţi şi proporţii. Formosa Oolong...     

        Dar nimic nu se compară cu magazinul algerian de cafea din Soho. Cafeaua şi rudele ei, ciocolata şi cacaua, laolaltă cu micile - şi marile - complicatele şi misterioasele instrumente de amestecat, īncălzit, filtrat...Esotico, Velluto Nero, Columbian San Augustin (oferta zilei), Mexican marago, Caramello, Ferrari, Amaretto - soiuri cu nume italieneşti: ei, italienii, o altă mare dragoste a britanicilor vreme de mai bine de un secol, mari prelucrători de cafea - īşi combină erotic parfumurile, atīt de puternic īncīt doar mireasma īţi dă dependenţă. Vīnzătorii, doi la număr, par şi ei drogaţi: īşi clatină capetele zīmbitori, săltăreţi, meditativi. Par scufundaţi īn ei īnşişi. Monkey nuts, Mecadamia, Butterscotch, palide īncercări de aclimatizare ale Albionului, nu reuşesc să īmburghezească răsuflarea cafelei, adăpostită īn saci de iută, inscripţionată şi etichetată pe categorii şi valori, esenţe şi comori. Peşteră a lui Ali-Baba, magazinul algerian de cafea, īn emanaţii afrodiziace, trezeşte pofta gustului: amărui sau acrişor, treptat crescīnd spre columbiană, mocca sau arabica. Nuanţa - spre negru sau maroniu-şocolatie, cana īn care o bei, temperatura...īntreaga ştiinţă a magiei de a bea cafea.

        Cafeaua: adulmecată, preparată, gustată, īncorporată. Să pui zahăr īn cafea: ca şi cīnd ai pune apă īn vin. Parfumul ei...ca toate parfumurile adevărate, acelea care aduc aminte de fructe sau, mai mult, asociază īn subconştient edibilul cu frumosul. Şi cu obţinerea satisfacţiei: relaţia omului cu hrana sa. Canibalismul inerent naturii umane, care face posibilă iubirea - nimic dincolo de asta. Nici chiar discretele scări de lemn, urcīnd īn camere, direct din stradă, cu notiţe de-o palmă: 19 year old bustist in Soho, looking for adventure. Şi, mai puţin discretele, dar deloc ostentativele peep-ins sau dance bars: Escape, Madame Jo-Jo sau Amsterdam (only for adults - 15 quid). Intru şi -

        - şi iar m-am rătăcit, am uitat de mine, iar Meredith a plecat de mult, e

seară, aşa că intru deocamdată să văd o piesă a unui dramaturg francez de origine romānă, o mică nostalgie, ce vreţi, unul Eugène Ionesco, cu care mă mai īntīlnesc duminica după-masa la orele de canto gregorian şi care nici acuma nu crede că e unde e, avem lungi discuţii teozofice şi de fiecare dată ajungem să ne certăm şi zburăm de la repetiţiile de cor. Şi el e cam anamnetic, aşa că precis o să mai auziţi de personaj. I se juca un text imposibil, unul cu nişte scaune, nu mă aştept la prea multe. Şi văd ceva ce mă uluieşte, n-o să ghiciţi ce. Mr. Tawn era acolo, īn carne şi oase, nu ca īn spectacolul lui Le Page, era peste tot şi īncă īn ziua lui bună, īmi face cu ochiul cīnd mă vede intrīnd, cred că el regizase povestea, sala vibra ca o coardă  īntinsă, erau cu toţii complici, īntr-un teatru al complicităţii, complici la ce se-ntīmpla pe scenă, dar nu ştiu ce se-ntīmpla pe scenă, nu ştii cum o făceau, ardea tot şi la sfīrşit s-a urlat, publicul era īn delir ca la meciurile de fotbal. Şi eu care crezusem că piesa e plicticoasă. Cred că Mr. Tawn are un plan ascuns cu amicul meu, o să-i scap o vorbă la repetiţia de săptămīna viitoare. Acuma īnsă, abia pot să-mi revin, mă duc să mă-mbăt. Teatru! Anglia asta ‘i-o ţară de fotbalişti, bine zicea Keyserling ăla.

Şi mă-ntīlnesc cu Joseph, īn acelaşi pub, singur de data asta, care mă-ntreabă de unde vin, īi zic la-ntīmplare că din Romānia şi mă pupă fericit, zice că are şi el o străbunică pe-acolo, pe urmă trebuie să stau să beau cu el vreo zece litri de bere şi el  īmi explică īn detaliu cum se scrie o piesă de teatru, fii atent zice, īţi vīnd secretul pe trei beri şi poţi deveni cel mai mare dramaturg romān la Londra, că acolo la voi, am aflat şi eu că marfa asta n-are căutare, ce să-i faci, gena valahă, zice, uneori simt şi eu aşa, o slăbiciune metafizică īn creier, aia de-i spune popular prostie, da’ pe urmă sămīnţa supravieţuitoare a evreilor īnvinge şi iată-mă-s din nou, la datorie. Cu Six kinds of logical characters - aşa-i zice teoriei mele despre piesa de teatru, nu dai greş, fii atent zice, există şase tipuri de logică (corespunde tipurilor de personaje şi felului īn care ele acţionează), anume: 1.deductivă (de la general la particular); 2. inductivă (de la particular la general); 3. causal logic - aceea care urmăreşte firul acţiunii, succesiunea cauză-efect, ca īntr-un scenariu hollywood-ian īntrebīnd şi pe urmă? şi pe urmă?; 4. random logic - īntīmplătoare, adică, spune el, apariţia fortuită, nejustificată de nimic din text, a unui eveniment care răstoarnă aşteptările. Ca la Ionesco, spun eu, fericit că m-am prins. Nu mă-ntrerupe, zice, fii atent la următoarele două, funcţionează īn perechi de opuşi: al cincilea tip de logică e cea dialectică, iar al şaselea, cea poetică. Decretează apoi că partea stīngă a creierului răspunde de deducţie, cauzalitate şi dialectică, ea fiind cea care organizează, iar partea dreaptă de celelalte trei tipuri: inductivă, īntīmplătoare şi poetică. Aha, carevasăzică de-aia mă doare pe mine cumplit partea stīngă a capului, mai tot timpul... Da, zice, ai o problemă, eşti cam bolnav, se vede pe tine, arăţi din ce īn ce mai rău, parc-ai īmbătrīnit cu cinci ani de cīnd stăm de vorbă, da’ nu contează, aşa sīnteţi voi scriitorii, vă consumaţi repede. Fii atent aici, īţi dau şi-un exemplu, poţi să-l foloseşti dacă vrei, nu mă supăr, după ce conştientizezi toate astea, īţi alegi un subiect zice, de exemplu războiul din Israel sau societatea de consum sau integrarea europeană, na, că la voi se poartă. Iei nişte personaje, da’ fii atent, cu grijă, cam aşa: un negru mahomedan homosexual, o babă care face speculaţii la bursă, un albanez canibal, o femeie-aviator nimfomană, o adolescentă addicted, care şi-o trage cu frate-său, care-i un junkie care-a spart o casă de bani. Şi tot aşa. Nu strică un băieţel de şase-şapte ani, serial killer, traumatizat de poveştile Fraţilor Grimm (ăsta apare şi dispare, īn momentele cheie ca Hamlet, tatăl lui Hamlet, fantoma, ştii tu, n-are cuvinte). Şase personaje, şase tipuri de logică. Fiecare acţionează după una din cele şase logici, le ţii minte, inductivă, deductivă, cauzală, īntīmplătoare, dialectică şi poetică. Neapărat trebuie să ai o felaţie, pe undeva, poate chiar două. O scenă de canibalism nu se exclude, dimpotrivă, că doar de-aia l-am adus pe albanez. Pe urmă īţi trebuie un pachet de cărţi de joc. E un pic de cabbală īn asta, zice modest, numa’ fii atent aici, asta aşa se face: īţi alegi un spaţiu, tre’ să ai vreo trei variante, din care tragi la sorţi una, pe urmă tragi cīte o carte din pachet, fiecarui simbol īi ataşezi o temă, iar numerele reprezintă gradul de intensitate care să se regăsească īn subiectul pe care ţi l-ai propus, de exemplu: cupă - dragoste, treflă - violenţă, inimă neagră - muncă, iar caro - bani. Zece de cupă īnseamnă aşadar dragoste, dar fără multă pasiune, as de caro - un sac uriaş de bani, dar doi de caro - de-abia cīt să-ţi duci zilele. Pe urmă, zice, să găsim două personaje care să dezvolte tema īntr-o scenă. Ai grijă la īnceput să creezi un conflict, asta-i simplu, să vedem, zic, păi uite, zice: albanezul e fratele geamăn al negrului mahomedan, amīndoi pierduţi īntr-un bombardament īn războiul arabo-israelian, baba speculantă e mama lor şi fondatoarea unei reţele internaţionale de spionaj, al cărei scop e să-i caute copiii, gata, pe urmă restul vine de la sine, cei doi junkies nu ştiu despre ei că sīnt fraţi, fiindcă băiatul e al femeii-aviator care s-a emancipat şi a fugit din harem, revenind să bombardeze Irak-ul īn Golf War, dar era gravidă cīnd fugise de la primu’ bărbat, care era negru’ ăla pe-atunci criptohomosexual, găsit şi adoptat de Saddam Hussein şi nu era tăiat īmprejur, īţi dai seama, copilul babei, şi ăsta o violase pe femeia-aviator, pe cīnd era doar o lolită, că aşa se mărită fetele la ei, da’ era beat şi nu-şi dăduse seama că era fată şi nu băiat, ea fiind cam hirsută (poţi să arăţi asta pe scenă, cu detalii naturaliste chiar, e foarte gustat) şi de-aici se naşte drama, dă fetiţa īntr-un orfelinat şi ea se mărită de supărare cu un pilot american onest, tată de familie, care moare īntr-un exerciţiu aviatic, experimentīnd noul tip de avion ecologic şi mai are un copil, băiatu’, de care nu se ocupă fiindcă e tot timpul īn cazarmă şi care ajunge să şi-o injecteze şi să spargă maşini de bani. E uşor să-i īntīlneşti, in the street, la un dealer, oriunde. Totul e să decizi, īn legătură cu cei doi tineri, care se sinucide şi care e seropozitiv, iar copilul serial killer e din ăla cu nevoi speciale, cum se zice şi se costumează īn Scufiţa Roşie, evident un simbol al societăţii noastre damnate (Roşie, te-ai prins, nu?) şi aşa mai departe, īnţelegi cum vine, da? Pe urmă repeţi figura, pīnă epuizezi personajele, şi la sfīrşit rezolvi conflictul cīt mai simplu, de exemplu apare bunica-spioană şi gata, toate se ordonează de la sine. Nu uita de cele şase logici, pe care le atribui pe rīnd, celor şase personaje. Whadyaknow, zice, uite c-am găsit şi autorul. Ce zici, o scrii? Şi albanezul, zic. Cu el ce faci? Eh, cui īi pasă de albanezi, zice şi se duce la toaletă.

Ce zici dacă Milosevic e albanez, zice cīnd se-ntoarce. N-ar fi o chestie? Şi de fapt e evreu, al doilea fecior al babei. Şi baba e unguroaică, o cheamă Georgia Soros, zice. N-ar fi o lovitură de teatru? Şi īn final, femeia-aviator devine cosmonaut, cu ajutorul babei care-i plăteşte testele, că administrează şi banii Mossadului. Ce zici? Succes pe Broadway, după lansarea fulminantă īn West End. Do it, work internationally, conquer the world! Şi eu să fiu agentul tău, ce zici? 15% şi batem palma. By the way, cum te cheamă?

E rīndul meu să mă duc la toaletă.

Ai fi crezut c-a obosit după asta, da’ de unde, gena semită e indestructibilă, ştiu şi eu asta, trage o bere īn care răstoarnă un whisky dublu şi īmi face teoria mutaţiei tragediei. Stau şi mai departe, că mă interesează, pe bune, cred că ăsta-i şi scopul ascuns al venirii mele aici. Zice Joseph că din tragedia care trezea milă şi frică, două categorii de bază īn teatru, care duc la katharsis, n-a mai rămas mare lucru. Mila s-a mutat īn melodramă şi frica, īn horror. Odată cu inventarea romanului gotic şi a foiletonului, toate categoriile estetice care fundamentau teatrul, ca artă, s-au dus īn...las’ că aproape concomitent cu instituirea speciilor burgheze, secundare, cu apariţia dramei psihologice şi a impostorului ăluia de Ibsen, a apărut şi regizorul. Nu sīnt de acord, zic, a mai īncercat unul să demonstreze că tragedia a murit şi uite că nu prea i-a mers, ba da, zbiară el, uită-te la Hollywood, ce filme fac băieţii, uită-te la televiziune, cea mai spectaculoasă mutaţie a teatrului, soap-uri şi horror, porcării cu gospodine, french kisses īn America Latină şi filme cu īngeri. (Aici mi se cam pune pata şi sīnt pe cale să-i arăt aripile, dar īmi trece repede, mă mai duc după o tură de bere.) Unde-i teatrul, unde-i tragedia? mă īnterpelează la īntoarcere, cu ochii holbaţi, Joseph. A, spectacole violente, mersi, violuri şi sex on the stage, asta-i tragic, zici tu? Īncerc să-i sugerez că, ceva mai īnainte, tocmai el era cel care... Dar poezia, unde-i poezia? A murit poezia, suspină, plīnge cu lacrimi mari, apoi īn hohot, atrage atenţia celor din jur, īncerc să-l liniştesc, īi spun că poezia n-a murit, ştiu eu un tip care mai scrie, unul Traian, īn Transilvania, poet bun, mare poet, ce pana mea, da’ n-am succes, aşa că-i suflu uşor peste creştet şi el adoarme cuminte pe masă. Īl iau uşor de subsuori să-l duc iar acasă. Nu rezist tentaţiei şi mă piş din aer pe West End, dar vīntul bate īnspre sud şi nu reuşesc decīt să ud vreo doi vaporeni pe Thames.

Nu mă simt mult mai bine, a doua zi dimineaţă sīnt mahmur, vreau să ies din oraş şi dau o fugă la Stratford, pe Avon. Zi ploioasă, un tīrguşor turistic, dar - īn afara sezonului, foarte liniştit. Pe Avon, gīşte şi raţe, īn piaţă - porumbei, parcuri şi mici dumbrave peste tot. Mă plimb mult, nu intru īn muzeul Shakespeare pentru că mi-e silă de īmpăiaţi. Īn schimb intru īn teatrul Swan, mor de curiozitate. Renascentist şi totuşi atīt de riguros britanic, teatrul e o bijuterie. Īn interior, scena tip arenă, cu scaune simple, confortabile, fără a fi totuşi fotolii. E cald, arhitectura e simplissimă, deasupra grilaje pe care, aproximez, se lăfăie vreo cinci sute de reflectoare. Se repetă. Pe jos - nisip auriu ca īn Furtuna lui Peter Brook, īn mijloc un paralelipiped scund, din marmură roşie sau travertin. O actriţă exersează mişcarea delfinului.  Īmpreună cu alte două teatre, Swan e proprietatea companiei Royal Shakespeare, faimoasa trupă condusă (onorific, desigur) de īnsăşi regina Angliei. Director executiv e moştenitorul, fiul ei, Prinţul de Wales, apoi se īnşiruie artisticul. Dar politicul primează. E drept, treaba grea tot artiştii o fac.

        Intru la un spectacol etnic, text nigerian, pe baza unui text de Aphra Benn, prima femeie scriitor la englezi, recunoscută ca atare. Nu rezist pīnă la sfīrşit şi o pornesc pe jos spre Londra. Ajung spre dimineaţă īn Kensington Gardens. Vreau să revăd Elfin Oak, un loc preferat de-al piticilor mei. Albert Memorial, peste drum de Albert Hall, marea sală de concerte a Londrei, īmi iese pur şi simplu īn cale. Uitasem de mausoleul īnălţat de regina Victoria soţului ei, prinţul consort, o risipă de aroganţă şi inteligenţă şi, mai ales, de bani. Īn patru colţuri, incredibile grupuri statuare didactic-alegorice, reprezentīnd īn stil neoclasic cele patru continente: Asia, călare pe un elefant, Europa, īncoronată şi aburcată pe o vacă, ridicīnd īn mīnă o spadă, America: īmblīnzind īmpintenată un bizon şi Africa, de curīnd urcată pe o cămilă care īncearcă să se ridice, cu unul din componenţii grupului alegoric mīngīind tandru Sfinxul, micşorat la proporţie, asemenea unui căţel de promenadă. Se credeau īntr-adevăr englezii stăpīnii lumii - şi poate-au şi fost cīndva. Urmează gărduleţul şi treptele urcīnd piramidal spre statuia poleită īn aur a prinţului. Coloane duble de marmură roşie şi albă susţin un acoperiş de chiosc chinezesc, straniu dantelat. Īn afara lui, supraīnălţate, aproape la nivelul statuii consortului, cele patru puncte cardinale ale existenţei britanice, alegoric reprezentate şi ele: comerţul, agricultura, manufactura şi ingineria. Totul tivit jur-īmprejur de un basorelief īnfăţişīndu-i pe demnitarii vremii (sau poate donatorii?). Spre liniştirea sufletului, deasupra acestui monument al gloriei (Rule, Britannia!), tronează crucea creştină. Urc şi eu puţin acolo, după care, ca să mă distrez puţin, că e mare plictiseală pe-aici, strig jos briţii! trăiască Irlanda, fuck you all şi-mi dau drumul īn cap, după care dispar, īn timp ce sirenele poliţiei şi ambulanţelor se aud tot mai tare. Le-am stricat cheful, ce să-i faci. Las’ să mă caute.

        Exact aşa am păţit deunăzi, adică altfel, dar tot aşa nu m-am putut abţine. M-am băgat īntr-un grup de funcţionari bancari care vizita Peleşul, fosta casă a primului rege romān, care de fapt era neamţ. Criză de identitate, how typical. După ce-am văzut sala de arme, practic intrarea īn conac (fiindcă, să fim serioşi, ce palat, ce castel, e o casă mai mare, teribil de īncărcată, pe alocuri de un gust īndoielnic, greoi, cam nemţesc, uneori chiar morbid), īnţeleg de ce-i plăcea lui Carol să intre pe-acolo. Mă tot minunez la oglinzile veneţiene, n-am văzut īn viaţa mea oglinzi aşa frumoase, nici măcar la Veneţia. Lambriuri din lemn de trandafir şi tapet din piele de Cordoba. Una din femeile din delegaţie aproape că-l linge de extaz, recunosc că şi eu l-am mirosit puţin. Uşi secrete īn dulapuri, really, e cam...creepy. Toate ca toate, pīnă la veceul regal. Oh, asta a fost ultima picătură, ok, īnţeleg study-ul regal, camera de oaspeţi, ok, chiar şi bedroomul regal, pīnă şi bideul regal, dar...bucăţele de caca regal conservate pentru a fi admirate de urmaşi, colectate cu veneraţie de pe conductele din cupru prusac erau cu siguranţă următoarea atracţie. Etichetate pe zilele săptămīnii īn flaconaşe sterile din sticlă de Boemia pictată cu scene din cele patru anotimpuri, de Carmen Sylva şi cusute cu mătase albastră şi roz de doamnele ei de onoare pe un peretar oltenesc. Nu m-am mai putut abţine, a fost rău de tot, am şterpelit statuetele de jad de pe etajere, am bălăngănit ameninţător lampadarele de cristal, am mişcat uşile secrete, toate odată, m-am plimbat zăngănind īn armura completă a călăreţului la care toţi ţineau ca la sfintele moaşte, una din cele trei armuri complete din Europa, am behăit şi am scos limba din tablourile de pe pereţi şi, regăsindu-l pe Dürer cel īntunecat (preferatul meu, vă amintiţi? lipit pe geam, undeva pe la pagina 2 sau 3) īntr-o copie destul de reuşită, i l-am scăpat īn cap ghidului (am avut grijă să nu stric pīnza), după care am recitat tatăl nostru īn nemţeşte, le-am comandat stīnga-mprejur, pas alergător, marş şi le-am scos pe pajişte la păscut pe toate cucoanele alea cu pantofi cu tocuri băgaţi īn papucii de pīslă obligatorii. Aleluia!  

Cred că-s de stīnga, asta e. Şi mai e ceva, cel mai mult şi mai mult urăsc īn lume trei lucruri: muzeele, teatrele de repertoriu şi cimitirele. Ca să fie clar.

        N-am trecut Serpentina, braţul mort al Tamisei, ca să ajung īn plebeul Hyde Park, ci am rămas printre flori, plante exotice, superb colorate, pomi īmbobociţi. O veveriţă m-a cercetat şi s-a aruncat spre mine īntr-un elan prietenos, speriindu-mă. Micile maşini ale īngrijjitorilor Parcurilor Regale trec pe alei, fără ca cineva să se sinchisească. Lumea patinează - pe role, de la copii la bunici, Unii fac jogging, alţii, mai sedentari, fac fotografii. O lume relaxată. Mă īntorc şi intru īntr-un Budgen's să-mi iau nişte fructe din alea oprite pe la noi. Sunday Times titrează: Ruşii ameninţă cu al treilea război mondial, Observer - la fel, din Kosovo au dispărut 50,000 de bărbaţi, ba 60,000 zice Guardian. Şi un analist politic susţine că īn timpul săptămīnii au murit īn toate raidurile aeriene din lume, statistic vorbind, mai puţini decīt īn accidentele de circulaţie. Ce bucurie pe capul bosului!

  Seara, din nou īn pub. Joseph e precis mahmur, că nu-i acolo, dar mă īntīlnesc cu Alison şi Meredith care au făcut o nouă achiziţie, un sīrb bosniac, Branko īl cheamă, care e complet ameţit, nu prea vorbeşte englezeşte şi zice tot timpul: Vai du ze Frenci heit as? Vat ui du tu ze American tu heit as? Vai ol Iurop heit  as? Vai ze Ingliş, Germăn, Csechs, ze Poles (scuipă cu scīrbă), vhy ol heit as? Vai ui not gud? Vai, tel mi, vai?

Meredith e puţin supărată pe mine, zice că arăt rău, am cam albit şi crede că i‑am tras clapa, īmi povesteşte de programul de comisionare pentru străini şi mă īntreabă dacă nu vreau să particip. Īi zic că nu, dar am un text interesant al unuia, Peter Anghel, Alison sare şi zice că vrea să joace, dacă-i bun, eu i-l promit īn ziua următoare şi ştiu deja ce-o să fac. Adică, aşa cred. Alison a īnfiinţat o şcoală alternativă de actorie şi acuma face experimente cu texte noi. Mă gīndesc al cui suflet aş putea să-l dealeresc pentru al meu, oamenii ăştia par uşor de cumpărat, nu mă pot hotărī, mi se duce īncet-īncet orice lust for life, mergem la Alison şi fumăm nişte iarbă, poate-mi revin, dar nu, e deja prea slabă pentru mine. Meredith zice că are ceva mai bun, şi vine cu nişte e-pills, n-am luat niciodată, dar e bună...

...am uitat să vă spun, dacă īncă nu v-aţi prins, că, īn afară de net, mai există o cale, accesibilă şi ieftină, cunoscută de multă lume, că e veche, cea mai veche, hombre, pomenită peste tot, pīnă şi īn textele sacre: visul, tot aşa, un fel de spaţiu virtual, ca şi net-ul, pe-acolo se poate intra şi ieşi mai uşor decīt de pe net, numa’ că e ceva mai riscant, sīnt necesare unele măsuri de precauţie, adică e absolut nevoie să te trezeşti, să ieşi pe unde-ai intrat, că, dacă nu, o iei pe uşa din dos, care nu mai e nevoie să vă spun unde duce, atīta cred c-aţi īnţeles şi voi pīn-acuma...

 

Fragment din romanul "Ultim@ vrăjitoare", editura "Paralela 45", 2001

 

respiro©2000-2002 All rights reserved.