proza
poezie eseuri arta film
   

 

 

 

1. TĪRGUL DE OALE

        2. HAREMUL DE PARFUMURI

            3. PESCUITUL LA SOARE

4. IOV SE VINDE BINE LA SUPERMARKETURI

 

 

 

               

TĪRGUL DE OALE

 

Voi muri pe măsură ce voi uita.

Cum n-o să-mi mai aduc aminte de o mīnă, ea

va putrezi.

Cum n-o să mai bag īn seamă un picior,

ăsta pulbere se va face.

 

Nu voi putea nici măcar aţipi

Fără să nu mă trezesc printre animale sfīşietoare şi dobitoace.

 

Cerul meu se va prăbuşi peste mine

şi va cocli. Căci treimea mea īl ţine.

Ca să aflăm mai multe despre toate chestiile astea,

Vom merge la olarul bătrīn, care aruncă mereu

La lut īn vertijul său īnfiorat

Dintru amar de rătăcime.

 

Şi lutul rătăceşte-n roata lui,

se-nvīrte

şi se face iar cap şi ochi,

picior şi beregată,

suferindă mulţime.

 

Olarul e orb şi ne va primi

īn casa lui care miroase a igrasie şi tină.

Va cīnta şi din picioare va īnvīrti.

Şi să ne spună mai mult nu va şti.

 

 

 

               HAREMUL DE PARFUMURI

 

Parfumuri au fost iubitele mele, gīndea Iov, nimic altceva

decīt parfumuri.

 

Io n-am iubit, la viaţa mea, decīt parfumuri: ba al nufărului care anevoie se ridică la suprafaţa apei, ba parfumul apei strīns īn peşti, ba al norilor, descătuşat sub ploaie.

Şi ele au fost: gracile, nubile ori pline de snagă.

Ori poate că invers: poate că toate

iubitele mele au luat corp de parfum.

Aşa pot să rămīnă mereu līngă mine

şi nu se mai ceartă de la ciorapii mei. Nu se mai gelozesc de la spălatul cămăşilor. Le vine rīndul abia la o lună.

Am, astfel, haremul meu de parfumuri.

Fiecare vine pe rīnd şi se strecoară īn patul meu, dezbrăcīndu-se de alte izuri, arome şi duhori, iar eu, după cum mă lasă pofta inimii, īmi īmping imineii īn faţa unei uşi. Apoi mă prefac că aţipesc uşor.

 

 

 

PESCUITUL LA SOARE

 

Cītă vreme a locuit īn blocul nostru – pentru că, nu ştiu cum, cineva l-a adăpostit – pe Iov īl vedeai ieşind adesea cu undiţa pe terasă la etajul opt. Dacă īl iscodea careva, buimăcit de īntīmplare, el īi răspundea că pescuieşte la soare. Şi īn apa luminii sīnt peşti, un fel de păstrăvi, de guvizi ai luminii, peşti regali. Somoni cenuşii. Scrumbii care au prins un luciu ascuns pe solzii de la burtă, o metalică, albăstrie culoare. Culoarea metilicului pur.

Şi peştii ăştia nu-i pescuieşte nimeni; īn orice caz, nu prea multă lume.

Aici nu-i mare concurenţă.

Aşa că poţi pescui liniştit.

Orice peşte ai visat să pescuieşti īn apă, poţi să-l prinzi īn lumina de la soare, cu condiţia să ştii ce momeală să-i agăţi. Şi cea mai bună momeală e umbra sfīrcului sīnilor de la fecioare, căci ei cu asta se hrănesc. Numai la asta trag peştii din soare.

 

 

 

 

        IOV SE VINDE BINE LA SUPERMARKETURI

 

Iov s-a-nvăţat cu lepra. N-o mai ocărăşte, nu mai protestează. A făcut din ea un produs de lux. Aspiră cu o seringă lichiorul bulelor sale şi-l trage īn sticle. Degetele sale căzute le curăţă de rapăn şi le-mpachetează.

Le expediază la supermagazinele stilate, de peste drum, unde sīnt legate cu panglicuţe rozalii şi atīrnate-n galantare, la preţuri exorbitante.

Să se-nfrupte din ele doar cei care locuiesc īn Primăverii şi-n alte străzi cu nume de capitale, unde capătă nobleţe

orice rezidenţe şi desinenţe.

Numai cucoanele cu unghii siclam şi cu nurci līncezind după gīturi au parte

de-asemenea fineţuri, pe care şi le-ndeasă, suspinīnd,

īn rīnjitele rīturi.

Toate le hăpăie ca pe un elixir de viaţă lungă.

Moartea unora curge bine īn viaţa altora.

Şi se transformă-n norocul de-a trăi.

Pesemne că sīnt īntr-o dungă. E la modă, e şic, e de bon-ton

să-ţi īnsuşeşti suferinţele celorlalţi

ca pe un surogat de suferinţă.

Ca pe o blană de vizon.

 

Orice cucoană care se respectă

īn lumea asta fericită şi de-a dreptul extaziată

īn care euthanasia domneşte

şi-n care durerea a fost eradicată

ar da orice,

orice,

pentr-un potir

cu-o suferinţă cīt de mică, īnsă adevărată.

 

 

 

Poezii din volumul "Cartea lui Iov" de Mihail Gălăţanu (īn pregătire īn colecţia    Respiro)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               

 

respiro©2000-2002 All rights reserved.