Fericitul rob
Faust
de Doina Ruşti
Prologul
în Cer,
din Faust al lui Goethe, aduce o viziune legată de dualismul
autorităţii. Mircea Eliade remarcă o anume sympatie între
Dumnezeu şi Mefisto, dând sensul originar cuvântului grecesc. Din punctul
său de vedere, diavolul nu anulează faptele dumnezeieşti, ci
este doar piedica stimulatoare a vieţii; ca element negator el îl
conduce pe Faust spre sensul totalităţii, îl îndrumă spre
viziunea identităţii contrariilor. În tradiţie
medievală, Mefistofel (cel care urăşte lumina) este un
demon situat imediat după Satana. Aşadar, constituie răul
oficializat. Dar, la Goethe, în Prolog în Cer, apare mai curând ca un
camarad plictisit al dumnezeirii: pune “rămăşag” cu Dumnezeu,
acceptă să-l ispitească pe Faust, iar misiunea lui nu este
nicidecum rodul entuziasmului şi nici măcar al datoriei. Acceptă
pariul dintr-o atitudine de jucător rezervat şi i se adresează
Stăpânului lumii fără nici o reverenţă, printr-un
apelativ, din punctul meu de vedere, stupid: bătrâne. Şi prin
celălalt prolog (în teatru), Goethe dă sugestia unei
poveşti convenţionale, în care rolurile sunt dinainte stabilite. În
ciuda acestui fapt, nimic nu anticipă deznodământul.
Faust este o
fabuloasă sinteză a ideilor, care porneşte de la o poveste de
circulaţie europeană, prelucrată în mai multe rânduri, dar care,
în esenţă vorbeşte despre aspiraţiile ascunse ale
fiinţei. Subiectul nu este aşadar de interes. Mai curând drama lui
Faust, fericitul “rob” al lui Dumnezeu interesează aici.
Ajuns la vârsta senectuţii, întristat de faptul că n-a descoperit
nici piatra filozofală şi că nici n-a cunoscut minunile
vieţii senzuale, Faust acceptă ceea ce-i promite Mefistofel:
tinereţea, dragostea şi puterea, în schimbul sufletului său.
Este atât de omenească dorinţa lui Faust, că este aproape
imposibil să nu te întrebi dacă există vreo fiinţă în
lume care să refuze pactul mefistofelic. Povestea lui Faust
ilustrează nemulţumirea fiinţei care speră să
înfrângă sentimentul morţii prin aspiraţia la un ideal. El
renunţă la cunoaşterea spirituală, la munca sa de savant,
atunci când înţelege că omul s-afirmă doar prin
neastâmpăr, iar el identifică această chemare spre
nonconformism cu o sfidare a timpului ordonat. Vrea să descopere sensul
fiinţei trăind în valvârtejul întâmplării, prin
înălţare şi cădere: Al cugetării mele fir e rupt,/
Mi-e scârbă din ştiinţe să mă-nfrupt./ Hai, deci,
să-mi potolesc în senzuale/ Adâncuri patimile ca de foc!/ Din ale
vrăjilor virgine poale/ Minunea, pregătită, s-o dezghioc!/
Beţia timpului, ca valul mării,/ Mă-arunce-n valvârtejul
întâmplării!
Această
viziune mi se pare fascinantă.
Trăirea sub beţia timpului şi în miezul hazrdului sunt
poate că cele mai de temut direcţii pentru fiinţă; în
general, oamenii sunt terorizaţi de trecerea timpului şi rareori
îşi doresc să trăiască la voia întâmplării. Fixarea
aceasta fără rezerve în efemeritatea lumii nedumereşte şi
intrigă, dacă n-ar exista cea de-a doua parte a tragediei, în care
dorinţa faustiană prinde un sens cu totul neaşteptat.
Povestea Margaretei în sine n-are
importanţă, cât sensul pe care îl dă mânturii. Faust
tratează iubirea ca pe un experiment, urmează sfaturile lui Mefisto
şi declanşează o serie de drame: moartea mamei şi a fratelui
Margaretei, dar mai cu seamă, fără să vrea, o constrânge pe
Margareta la crima capitală - pruncuciderea -, din care cauză ea este
închisă şi condamnată la moarte. Partea aceasta din Faust este,
cu siguranţă, cea mai cunoscută. Ea nu aduce contribuţii
nici în plan estetic şi nici ontologic. Nici măcar încheierea nu
dezvoltă sensuri speciale. Faust pătrunde în temniţă cu
ajutorul lui Mefisto şi încearcă să-o salveze pe
Margareta; el crede că eliberarea de sub legile pământeşti îi
poate aduce fericirea, însă Margareta, găseşte drumul spre
mântuire, se abandonează judecăţii cereşti şi
moare cu sufletul salvat.
Cea
de-a doua parte a tragediei constituie cu adevărat o revelaţie.
Trăirea sub imperiul unui timp euforizat însemnă, pentru Goethe,
risipire. Fabuloasa călătorie a lui Faust şi Mefisto în trecut,
până în Grecia antică, are ca principal scop ca Faust să
cunoască iubirea absolută, cucerind-o pe cea mai frumoasă femeie
- Elena din Troia. Dacă realitatea s-a dovedit imprevizibilă
(povestea Margaretei), iluzia inoculează sensul efemerităţii;
Faust atinge suprema fericire, prin iubirea Elenei, dar fiul lor (Euphorion)
este o întrupare a setei de absolut; el se înalţă precum Icar şi
întocmai ca acesta pierde măsura şi moare. Aici apare sensul
risipirii în lume. În fond, Euphorion (purtătorul de bine) este o
creaţie artificială, asemănătoare homunculului creat de
Wagner, savantul situat la antipodul atitudinii faustice. În timp ce Faust
evadează într-un timp ideal, discipolul său, Wagner, alchimistul,
laudă viaţa echilibrată şi tihna cărţilor,
respingând îndemnurile năzdrăvane. El ajunge la rezultatul
dorit: recreează sâmburele vieţii, prin dizolvare şi coagulare,
un homunculus care închide în sine schema generală a lumii; acesta
este calendarul universal, istoria generală, care ignoră
sensurile devenirii individuale şi formele subiective ale vieţii. De
aceea, Homunculus îi conduce pe Faust şi Mefisto de-a lungul istoriei, cu
intenţia de a afla secretul universului (punctul de pe i), în timp
ce Wagner rămâne să-l aştepte, căci el nu are chemarea
aventurii. Deşi ajunge la adevărul suprem, Homunculus nu mai revine
la creatorul său. El descoperă că sensul lumii este devenirea
sub imboldul iubirii, iar această revelaţie o vor avea şi
Euphorion şi Faust. Secvenţa în care este cuprinsă descoperirea
lui ni s-a părut extrem de interesantă. Homunculus înţelege
sensul devenirii după ce asistă la transformarea continuă a
zeului Proteu. Lumea se află într-o permanentă înnoire pentru că
trăieşte, se metamorfozează fără încetare în toate
amănuntele ei. Omuleţul închis în fiola alchimică îşi
dă seama că nu este decât o iluzie condiţia lui de stăpân
al timpului. Dus de Proteu în mijlocul oceanului, copleşit de dorul
primordial şi ajutat de Eros, Homunculus îşi sparge învelişul de
sticlă şi se risipeşte în apă pentru a trece apoi prin
toate formele vieţii până la a-şi împlini suprema
dorinţă a întrupării umane. Această aventură a
devenirii reprezintă sensul lumii.
Chiar
dacă nu conştientizează, Faust, incapabil de aşteptare,
reface, pe o altă treaptă, acelaşi traseu ca şi Homunculus,
ca şi Euphorion: se aruncă în valvârtejul întâmplării,
trăieşte beţia timpului, se dizolvă prin
experienţele sale instinctuale, până ajunge în lumea imaculată a
gândului cel bun.
Nici
dorinţa de a schimba faţa lumii, nici gândul salvării prin fapta
memorabilă nu schimbă destinul omului trecător. Faust vrea
să facă binele general, dar când deţine puterea ajunge să
creeze o lume numai pentru sine. După ce doi bătrâni, Philemon
şi Baucis, mor din vina sa, copleşit de Grijă, frământat de
remuşcări vagi şi orb, precum Oedip, Faust este iluminat nu de
gândul cel bun şi altruist, cât de iubirea pentru celălalt.
Trăirea adevărată, pe care o invocase se întrupează din
omenescul sentiment de compasiune faţă de cei doi bătrâni.
Povestea lor îl mişcă, iar simţământul acesta
valorează mai mult decât toate încercările sale de a transforma
pământul într-o grădină paradiziacă.
Aşadar,
iubirea Margaretei, adică a celuilalt, iubirea pentru frumuseţea
desăvârşită, dar mai ales sentimentul de milă
creştină faţă de soarta altuia, chiar şi în forma
aceasta de remuşcare şi de vinovăţie dureroasă pe care
o resimte Faust la moartea celor doi bătrâni, se reunesc într-un sentiment
suprem: dragostea generală. Faust se înalţă la Cer, căci iubirea,
doar pe cei ce iubesc îi duce în sus.
Coborârea şi înălţarea faustică
ilustrează drumul fiinţei de la diavol la Dumnezeu. Faust îşi
vinde sufletul diavolului în noaptea de Paşte, după Învierea lui
Crist, reconstituind sensul căderii adamice de la ispita păcatului la
mântuirea şi renaşterea cristică; el capătă gustul
greşelii, după ce este convertit prin magie (ritualul mandalei), ca
şi primul om, şi, ca şi acesta, doreşte să fie
Dumnezeu, vrea să creeze, dar creaţia sa este efemeră
(Euphorion), se risipeşte în neant devorată de dorinţa devenirii.
Aceeaşi dorinţă îl animă şi pe Homunculus. Abia
după această experienţă, Faust îşi caută salvarea
în muncă. Însă fapta sa este subiectivă, efortul se
dovedeşte zadarnic. Asanarea mlaştinii înseamnă eliberarea de
egoismul monstruos şi ucigător şi chiar dacă Faust nu
ajunge să-şi definitiveze gândul, el se salvează, se
înalţă pentru că a descoperit iubirea pentru celălalt.
Replică la teoriile renascentiste despre iubirea
mistică, finalul tragediei sugerează ideea că esenţa lumii
este etern-femininul, dragostea şi moartea, reunite în sensul
înălţării. Toată zbaterea teribilă a personajului se
înscrie în metamorfoza generală a materiei, de la sentimentul de oroare în
faţa timpului necruţător la cel de abandon mistic, de acceptare
a legăturilor fireşti cu fiecare element al lumii. Prins în
frîmântarea generală, Faust este “robul”, aşa cum îl numise Dumnezeu
în Prolog în Cer, adică fiinţa creştină
condamnată la fericire. Dar nu-şi poate conştientiza
această condiţie decât sub stimularea mefistofelică.