proza
poezie eseuri arta film

                       

           Tony Judt și românismul

                                                                                    de Mona Mamulea

 

Pentru a citi articolul lui Tony Judt din the New York Review of Books, Nov 1, 2001, page of books în engleză mergeți la: http://www.nybooks.com/articles/14727 Pentru a descărca o versiune pdf a articolului original apăsați aici:       pdf    zip

Alte articole semnate de Tony Judt și publicate în The New York Review of Books se găsesc la: http://www.nybooks.com/authors/274

        „România liber㔠din 5 noiembrie 2001[i] caută să-și informeze publicul asupra articolului „Romania. The Bottom of the Heap”[ii], găsind de cuviință să aprecieze, înainte de toate, însemnătatea scrierii în discuție, însemnătate pusă pe seama a cel puțin două calități: 1) Articolul lui Tony Judt este important întrucât „prezintă realități istorice românești pentru un public global” și 2) „Articolul lui Tony Judt este important pentru că vorbește mult despre România”.

Despre cât sunt de reale respectivele „realități istorice românești” nu mai este necesar a ne pronunța, articolul lui Doru Bușcu din Cațavencu[iii] asumă tocmai expunerea penibilelor inexactități de ordin istoric, ceea ce ne absolvă de o atare fastidioasă incursiune statistică. Fie că avem de-a face cu un demers postmodernist, unde detaliile istorice sunt tot atât de profund negociabile ca și propria noastră identitate (drept urmare, enunțul „Iliescu este moldovean” poate să primească valoarea de adevăr pe care i-o inspiră o anume viguroasă conjunctură), fie că Mr. Judt și-a încurcat, cu școlărească fâstâceală, notițele, iar acum copiază după fițuica greșită. Cât despre cel de-al doilea element care trebuia să dea seamă de solemnitatea opiniei găzduite de celebra revistă americană, sunt încântată să descopăr că vechea noastră cunoștință, criteriul cantității, funcționează și altundeva decât în situațiile legate de construirea socialismului. Mesajul ziarului „România liber㔠e limpede: articolul lui Tony Judt este important pentru că vorbește mult despre România. Nu mult și bine, ci, pur și simplu, mult. (La rigoare, chiar și o scriere care vorbește mult și prost ar putea fi invocată ca fiind de o însemnătate crucială, dar să nu lunecăm către subtilități repudiate de spiritul pragmatic). Iată, așadar, logoreea (aici totuna cu scriptomania) – binecuvântată a fi prezentat această domnișoară săracă și gălbejită (și, aș adăuga, nu tocmai onestă) care este România, la festinul niciodată invidiat îndeajuns al global-player- ilor.

În abordarea articolului lui Tony Judt, pretențiile mele sunt considerabil mai modeste. Nu voi irosi, așadar, argumente care să-i consacre – până una-alta – splendida adecvare sau, dimpotrivă, nevrednica sminteală. Ceea ce am în vedere acum este, în exclusivitate, priveliștea de ansamblu pe care mi-o livrează raționamentul autorului și background-ul teoretic de la care aceasta se revendică.

Să recapitulăm miza lui Tony Judt: a furniza un posibil răspuns pentru întrebarea „de ce România este altfel?”. Altfel – atât în raport cu Vestul, cât și cu Estul. Ce constată autorul după ce și-a vizitat obiectul de studiu, a întrebat istoria, cărțile și elitele lui?

·        că, potrivit fiecărei statistici în parte, locul României este în zona cea mai de jos a tomberonului: o economie situată, în 1998, undeva între Namibia și Paraguay; cea mai precară speranță de viață din Europa centrală sau de S-E; o calitate a vieții pe care „The Economist” o așează cu generozitate între Libia și Liban; etc, etc.,

·        că, în România, redresarea economiei naționale este mai complicată ca oriunde,

·        că, peste tot, comunismul a fost un dezastru ecologic, dar, în România, mizeria lui s-a dovedit a fi cel mai greu de curățat,

·        că fiecare societate post-comunistă a avut de-a face cu profunde dezbinări și resentimente, dar numai în România acestea au condus la severe acte de violență [autorul trimite, desigur, la conflictul inter-etnic de la Tg. Mureș și la vestitele mineriade],

·        că în orice societate post-comunistă unii dintre vechii nomenclaturiști s-au insinuat în poziții influente, dar numai în România au făcut-o atât de masiv și cu atâta nerușinare: votul din 2000, de pildă, i-a adus pe români în situația de a alege între un naționalist fanatic („cel mai cunoscut lingău literar al lui Nicolae Ceaușescu”, care își folosea timpul „scriind ode întru gloria liderului său”) și un ex-comunist care a manipulat, spre propriul său folos, o revoluție regizată. „Există astfel de indivizi în orice țară est-europeană, dar numai în România au reușit atât de bine. De ce?”

„Romania is different”, insistă Tony Judt, trudind la recunoașterea și decriptarea „diferenței”. Dar se consolează mult prea curând cu o privire precipitată prin secolul 20, după care se declară servit. Ceea ce-i face pe români să fie diferiți – atât în raport cu cei din jur, cât și în raport cu ei înșiși, cei din secolul 19 – este obsesia identității naționale. Acest beteșug care îmbâcsește până la scrinteală lumea românească e responsabil pentru xenofobia ei funciară, este capul tuturor răutăților și primum movens  al tuturor strategiilor. Să-i urmărim logica: „Întrucât o bună parte a minorităților locuia la oraș și se îndeletnicea cu comerțul sau cu diverse profesii, naționaliștii au asociat românitatea cu țărănimea. Întrucât era o strânsă legătură între limbaj, etnicitate și religie cu privire la fiecare minoritate […], naționaliștii au susținut cu convingere calitatea ortodox-creștină a adevăratei românități. Și întrucât achiziția cea mai de preț a României Mari, Transilvania, era locuită din vremuri de demult de maghiari și români deopotrivă, naționaliștii (și nu numai ei) au recurs insistent la vechile origini dace”. Apoi, nu înainte de a-și așeza pe nas ochelarii verzi ai lui Kleist, autorul privește tot atât de superficial către anumite personaje interbelice (Noica, Cioran, Eliade, Nae Ionescu…), unde reușește să vadă, ajutat de prestigiosul său perspectivism, nimic altceva decât fascismul lor fundamental, definitoriu.

Să recapitulăm: Tony Judt vede, în România, ceea ce este, practic, la îndemâna oricărui privitor: mizeria materială. Dar Tony Judt nu se limitează să constate. El umblă după motivele secrete ale unei atare promiscuități. Le identifică în cele din urmă, și nu oriunde, ci în moștenirea naționalistă, ale cărei prime note le situează la începutul secolului 20. Românii sunt altfel pentru că românii sunt naționaliști. Ceea ce uită să ne spună Tony Judt este prin ce mecanisme mai mult decât esoterice reușește acest naționalim (pe care omite să-l definească, deși orice naționalism este contextual) să tragă sforile și să întindă blestemul până la a nu știu câta generație.

Ceea ce nu știe Tony Judt:

1. Naționalismul și preocuparea identitară nu este, în spațiul cultural românesc, inovația secolului 20, ci a secolului 19. Vizitând literatura pașoptistă, va remarca uluitor de repede că datoriile intelectuale și  ideologice către iluminismul francez s-au conjugat cu acelea către romantismul german. Or, naționalismul, ca și alte semnificative toposuri ale romantismului, au pătruns prin filiera germană. Ca atare, textul Rosei Waldeck, din care Tony Judt citează copios („Orizontul românesc a fost întotdeauna plin de Franța; nu era loc în el pentru altceva, nici măcar pentru Anglia”), s-ar putea metamorfoza într-o sursă parțială, așadar înșelătoare.

2. Naționalismul nu este o ideologie de invenție românească, deci cu atât mai puțin se poate constitui acesta într-un blazon structural al „românismului”. Altfel spus, „ingrata” diferență în jurul căreia Tony Judt își edifică teoria ar trebui căutată în altă parte. În pofida faptului că începutul de secol 20 a profețit declinul naționalismului (ca rezultat al individualismului, al industrializării etc.), etnicitatea și naționalismul nu au prea luat în calcul teoriile respective, proliferându-se cu o viteză năucitoare în întreaga lume și după cel de-al doilea război. Începând cu anul 1991, 35 din 37 conflicte armate majore au fost conflicte etnice.[iv] Iar naționalismul poate fi văzut și ca o variantă a etnicității. Mai precis, este etnicitatea care iese din anonimat, care își asumă o misiune economică și politică.

3. Este puțin probabil ca tradiționaliștii interbelici (disputa interbelică dintre tradiționaliști și moderniști pare să-l fi ocolit, de asemenea, pe Tony Judt) să fi recurs la promovarea culturii țărănești în virtutea unui telos atât de rudimentar, cum ar fi, de pildă, scoaterea din joc a etniilor conlocuitoare. E drept că orice etnie se definește prin contrast cu alte etnii. Unii dintre intelectualii interbelici (pe care nu-i putem numi naționaliști câtă vreme Tony Judt refuză să-și definească termenii) au „asociat românitatea cu țărănimea” nu pentru că cei mai mulți minoritari locuiau la oraș, ci pentru că 80 % din populația României era constituită din țărănime. Dacă ne vine ideea a întreba un antropolog, vom afla că înseși condițiile naturale ale României o predispuneau pe aceasta din urmă agriculturii și păstoritului. Faptul că 80% din populația țării locuia la sat „nu semnifica o stare de înapoiere în raport cu civilizația modernă, ci pur și simplu o adecvare a economiei la condițiile naționale existente”[v]. Așa stând lucrurile, în perioada interbelică nu se putea vorbi despre români fără a ține cont de faptul că aceștia  erau, majoritar, țărani. Tot unii dintre intelectualii interbelici au susținut identitatea românism – ortodoxie nu pentru a repudia frontal celelalte apartenențe religioase, ci dintr-un motiv mult mai straniu pentru spiritul pragmatic: evoluția pattern-ului cultural românesc este organic legată de evoluția creștinismului ortodox. Cu alte cuvinte, românii nu au aderat la creștinism (cum s-au petrecut lucrurile în Rusia, datorită unui capriciu princiar). Între români și creștinismul ortodox nu este o relație de adeziune, ci de existență. Românii s-au trezit ortodocși. Cât despre problema legată de originea dacă, aceasta este atât de exsanguinată prin uz, încât e jenant să mai stăruim asupra ei. România este altfel și pentru că numai în România (mai exact, la Iași), Tony Judt, care conferenția sârguincios despre Uniunea Europeană, a putut să recolteze, printre întrebări, și una de genul: „nu sunteți de acord că Europa ar trebui încredințată celor care cred în Iisus Hristos?” Școlarul (cum s-a văzut, cam chiulangiu) în ale „românismului” a rămas, pe drept cuvânt, siderat. Însăși retrospectiva evenimentului, la adăpostul toleranței de peste ocean, nu aduce mai mult decât un semn de exclamare și un cordial no comments. Dacă România insistă la porțile Europei, va trebui să renunțe, undeva în vestibul, la grosierele prejudecăți transcendente. Ca Romania is different (că încă este different) constituie, într-adevăr, pricina tuturor neliniștilor legate de o posibil㠄integrare europeană”. România este altfel, iar Tony Judt eșuează în deconspirarea acestui altfel. Este rateul tuturor celor care ignoră particularitățile culturale și contextuale ale cazului din care și-au făcut obiect de studiu. Care ignoră însuși modelul cultural pe seama căruia se exersează. Nu este întâia dată când mi se confirmă faptul că opinia exterioară nu este, în mod obligatoriu, și obiectivă. „Vălul cultural al observatorului” despre care vorbesc antropologii, lacunele documentare și poziția privilegiată a celor care fac cărțile îl împiedică pe cercetătorul american să vadă dincolo de ceea ce etichetează drept obsesie identitară (lucru care nu are nimic comun cu mizeria, așa cum nu are în Norvegia, de exemplu), anume profunda criză morală, care frizează patologicul social, și, deopotrivă, cauzele ei[vi].

    Naționalismul s-a demonetizat, indiferent că vorbim despre acela românesc, afgan sau srilankez. A admite în condițiile de față, că ești naționalist, echivalează cu suicidul. Textul lui Tony Judt avansează un întreg arsenal de competențe menite să ne învețe pe noi, românii, cât de profund fatală este obsesia identității naționale, cât de dezonorantă și de încărcată de triste consecințe. Ceea ce îngrozește aici pe orice individ care s-a întâlnit cu logica este însă, cum spuneam la început, background-ul teoretic al unui astfel de demers. Tony Judt își rezervă dreptul de a se pronunța asupra unor însușiri românești. Pe care le consideră a fi devastator de specifice.. Ele țin, implicit, de sufletul românesc. Tony Judt vorbește, așadar, despre sufletul românesc (Volksgeist sau, în termeni saxoni, national character). Or, tocmai această idee rousseauist-herderiană este metafora care a generat înfricoșătorul naționalism. Să înțelegem, atunci, că Tony Judt, un deconstructivist al ideologiei naționaliste, își structurează argumentele pe chiar temeliile inamice? Ori, poate, demersul său nu este principial diferit de acela al compromisei ideologii naționaliste (plus ça change, plus ça reste la même chose)?                                                                                                           A institui drept paradigmă, pentru români, obsesia identitară   sau  orice altă presupusă trăsătură culturală, mai exact a institui indiferent ce ca fiind paradigmatic pentru indiferent care societate este un demers cu presupoziții moderniste. El reclamă existența unui caracter național, a unei naturi inalterabile și inalienabile de la care se revendică fiecare exponent al respectivei societas, natură exprimată, în limbajul autohton, prin sufixul „itate” (germanitate, românitate, maghiaritate etc), uneori substituit cu „ism”, atunci când umblă la ideologie (germanism, românism, maghiarism ș. a.) Ce vrea să zică această construcție modernistă? Că toți reprezentanții unei culturi sunt numai accidental diferiți. Esența lor este una și aceeași, de regulă aceea care ne place nouă să credem că este. Modus operandi este următorul: creăm profilul cel mai convenabil pentru scopurile noastre, după care îl suprapunem riguros peste „… itatea” țintă. Astfel procedează și Tony Judt. Mai mult, original cum îl știm, el adaugă raționamentului de mai sus o respectabilă fisură, pe care de altfel, am amintit-o. În condițiile în care autorul asumă un demers modernist, atunci sentimentul identității nu poate sta la baza nici unei promiscuități. Dimpotrivă. Dacă același autor asumă un demers postmodernist, atunci cauzele promiscuității (și, în genere, orice cauze) nu pot fi căutate în ceva care să țină de un „presupus” stil cultural, Volksgeist” etc., termeni cărora, după ideile ultimelor decenii, nu le corespunde nimic pe planul existenței reale. A căuta cauze este, de altminteri, o ocupație cu care orice postmodernist care se respectă ar fi stânjenit. (Dar Tony Judt, care încurcă ștrengărește datele obiectului său de studiu, inversează cu veselie cauza și efectul, nu poate fi suspectat că ar nutri vreo stimă față de propria sa muncă.) Tony Judt trebuie, înainte de toate, să se hotărască asupra propriilor sale presupoziții.

Naționalismul pe care Tony Judt îl confundă cu românitatea nu este naționalismul românilor, ci propriul său construct, târât în mijlocul târgului și arătat cu degetul ca fiind gestionarul tuturor depravărilor locale. De ce acest construct și nu altul? Care este mesajul său cel mai adânc, pe care România e datoare să și-l însușească fără alte comentarii? Sublata causa, tollitur effectus. Îndepărtați, așadar, cauza mizeriei (visul României unite), și mizeria se va spulbera ca prin farmec. Și, de ce nu, do ut des. Renunțați la România unită, și U. E. va ști să se arate generoasă.  

Un ultim aspect pe care nu are de unde să-l știe Tony Judt. Dacă se pune problema unei alegeri pentru Romania, este posibil ca aceasta să discearnă în conformitate cu modelul pe care i-l oferă eroul său arhetipal : Aflat la o răscruce, Făt-Frumos o întreabă pe Sfânta Vineri încotro s-o apuce. Iar Sfânta Vineri (o variantă a arhetipului Spiritului, după Jung) îi răspunde : « De-o vei lua la dreapta, te vei căi. De-o vei lua la stânga, iarăși te vei căi. »

 

 

 



[i] Robert David, „Pilula amară de la fundul grămezii”. http://www.romanialibera.com/9FOR/2785.htm

[ii] Tony Judt, „The New York Review of Books”, 1 noiembrie 2001.

[iii] „Academia Cațavencu”, 13-19 noiembrie 2001.

[iv] v. Thomas Hyland Eriksen, Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives, Pluto Press, London; Boulder, Colorado, 1993: pp.2-3.

[v] v. O argumentare a acestei poziții din perspectivă antropologică în Gheorghiță Geană,  „Ce se întâmplă acolo? Contradicție și confuzie în România de după 1989” – conferința ținută în perioada 21-30 martie 2000, de la Tutzing, Germania, publicată, în varianta românească, în  Starea societății românești după 10 ani de tranziție, Ed. Expert, 2000, pp: 142-158.

[vi] Gheorghiță Geană, ibid.

                                  respiro© 2000-2002 All rights reserved.