Sergiu Someșan, Carte de magie (100 p., coperta IV: postfață de Mona Mamulea,
Editura Arania, 2001, preț: 40 000 lei)
În Să n-o săruți pe Isabel (Editura
Arania, 2000), malițios etichetată S.F., Sergiu Someșan ne comunica lucruri
atât de teribile despre specia pe care ne place sau nu o constituim,
încât ar fi fost de preferat ca mai întâi să ne cloroformizeze. Asta ca să
ne putem recunoaște, fără nici o grimasă pe fizionomia tâmpă, în
postura de extratereștri sângeroși, disputându-și cu nerușinare
administrarea planetei și a universului. Nimic mai mult decât o alegorie după
însușirea căreia trebuia să recapitulăm sotto voce, împreună cu Hume, că
"întreg pământul, crede-mă Philo, este blestemat și pângărit".
Dar o alegorie atât de sonoră în contextul volumului, încât cele câteva
non-"sefeuri" de-acolo s-au văzut nevoite să ia un pe loc repaus
în așteptarea unor vecini mai tereștri, adică mai etnosimilari. Persecutat
și disponibilizat, fantasticul de tip magic se-ntoarce acum pe fereastră,
prilej cu care dispare și protocolul S.F. de pe copertă. Insurecția își
ia drept titlu "Carte de magie", după numele celui dintâi
insurgent (aceștia fiind 12 cu totul). Cele douăsprezece povestiri (îmi închipui
că numărul nu e gratuit, duzina fiind un soi de VIP pe la chaldeeni și nu
numai) au un oarecare "aer de familie", cum ar fi observat bătrânul
Wittgenstein dintr-o singură ochire. Ironic și distanțat, în propoziții
coerente, aproape schematice, abrogând sistematic tânguiala
psihologist-apocaliptică ce mai exercită încă o atracție fatală asupra
unor distinși contemporani, autorul valorifică povestea.
Nu am suspinat niciodată în fața unui story hollywoodian. Dimpotrivă, am
promovat de câte ori am avut prilejul o înțepată distincție între
"calitatea perenă" a discursului metafizic și "victoria
imediată" a epicului de tip Hollywood. Ca și cum judecata de gust a
viitorimii ar fi bătută-n sfintele cuie ale valorilor moderniste, iar nu o
necanonică și imprevizibilă ordalie.
Carte de magie nu e nici pretext hollywoodian
pentru popcorn, nici discurs grav și extenuant despre viața/moartea/omul/Dumnezeu.
Poate tocmai disponibilitatea autorului pentru acel "dincolo de",
conjugată cu firescul lui hic et nunc, este ceea ce-i salvează proza de cele
două jenante extreme. Dar ceea ce manipulează inconștientul cititorului
este întrebuințarea modelelor arhetipale. Premeditat sau nu, Sergiu
Someșan umblă la arhetipuri.
Identificabil este, în acest sens, și arhetipul jungian al Spiritului
din "Tăietorul de lemne" (în "Adio Efida", întâlnirea
e cu Anima și Animus ), și
acela al Paradisului pierdut din
"Vis" și "Arena", spectaculosul arhetip al Dragonului
(balaurului, șarpelui etc.) din "Ritual de trecere" sau cel al Strămoșului totemic (echivalat și cu Deus absconditus) din
"Ultima zi".
"Vânzătorul de poduri" în spatele tonului reconfortant
și antiezoteric reiterează mitemul substanțial al Podului, ca simbol al
legăturii dintre două lumi cu semne contrare și valorizate diferit (de
pilda "lumea de aici" și "lumea de dincolo"). Având o
identitate precară (nici "aici", nici "dincolo"), podul
este cunoscut ca fiind refugiul predilect al entităților demonice, al năstrușnicelor
personaje htoniene. Pe harta autohtonă, cele mai "problematice"
poduri au luat numele de "Podu Dracului". Iată de ce podul trebuie păzit. Romanii îi asigurau, drept paznici, figuri
zoomorfe (de preferință grifoni sau lei). La Sergiu Someșan, păzitorul
pragului este un tip blazat și dezabuzat, gata oricând să-și schimbe
"proprietatea" pe-o sticlă de vodcă. Ceea ce se și întâmplă.
Nesupravegheat de noul "proprietar", care îl cumpără dintr-o neînțelegere,
podul se năruie sub masiva circulație a frontierei (o întărire a semantismului Trecerii). Aceeași
deconstrucție ludică, postmodernă, o întâlnesc și în "Ritual de
trecere", unde îndepărtarea monstrului nu este operațiunea zeului
solar sau a eroului civilizator, ci a unui personaj monoton par excellence,
dar care, compromițând ritualul negru, reinstaurează ordinea, în
conformitate cu modelul originar. Ritul de trecere care, inițial, părea a fi
unul liminar (de prag) devine, prin mariajul protagoniștilor, unul
postliminar (de agregare).
În mediile intelectuale, și nu numai, reverberează stânjenitor o
anume întrebare retorică (ușor recognoscibilă, întrucât aduce a văicăreală)
despre dacă nu cumva postmodernismul, care "atentează" la
rezervorul mitico-ritualic atât de drag nouă, îl va lichida pe acesta din
urmă cu totul, lăsându-ne singuri pe lângă spaimele noastre existențialiste
sau de care fel or fi. Penibilă îngrijorare și, în același timp, confuzie
de niveluri. Conținuturile imaginarului nu pot fi anulate de o modă.
Ci doar reciclate pentru alte forme, mai apropiate de ceea ce se vrea a fi
omul contemporan. Postmodernismul manipulează
imaginarul, îl valorizează altfel decât
modernismul, dar nu îl desființează.
Mona MAMULEA