RITMANALIZA
de Gaston
BACHELARD
Studiile
foarte complexe și foarte variate ale lui Alberto
Pinheiro dos Santos, așa cum am putut lua cunoștință,
se prezintă sub forma unei suite de eseuri pe care
autorul le dă el însuși ca fiind provizorii și
subiecte care pot fi revizuite.
Nu avem intenția de a le da un plan de ansamblu,
nici de a descrie multiplele linii de dezvoltare. Nu
vrem decît să fixăm cîteva teme generale și să
examinăm ce rezonanțe pot aceste teme să
determine în propria noastră teză despre duratele
esențialmente dialectice, construite pe ondulări
ale ritmurilor. Pentru a fi expusă la amploarea pe
care o merită, opera lui Pinheiro dos Santos ar
reclama un efort remarcabil. Ea sugerează, într-o
serie de domenii, experiențe care ar trebui să-i
tenteze pe căutătorii de idei noi.
I
Pinheiro dos Santos studiază
fenomenologia ritmică din trei puncte de vedere:
material, biologic, psihologic. Nu vom face decît să
schițăm ceea ce privește primele două puncte de
vedere, pentru că, în această carte mică, ne
interesează mai ales bazele psihologiei duratei.
Materia se transformă în
radiație ondulatorie, iar radiația se transformă
în mod reciproc în materie, iată unul dintre
principiile cele mai importante ale Fizicii
contemporane. Această transformare, atît de ușor
reversibilă, trebuie în mod natural să ducă la gîndul
că, în anumite privințe, materia și radiațiile
sînt asemănătoare. Asta înseamnă că materia
trebuie să aibă, ca și radiațiile, caractere
ondulatorii și ritmice. Materia nu este etalată în
spațiu, indiferentă față de timp; ea nu subzistă
constantă, inertă, într-o durată uniformă. Ea
nu mai trăiește ca ceva care se uzează și se
dispersează. Ea nu este numai sensibilă la
ritmuri; ea există, în toată puterea cuvîntului, în planul ritmului, iar
timpul în care ea dezvoltă anumite manifestări
delicate este un timp ondulant, timp care nu are decît
un mod de a fi uniform: regularitatea frecvenței
sale. Diversele puteri substanțiale ale materiei,
din momentul în care sînt studiate în detaliu, se
prezintă ca frecvențe. În particular, încă de cînd
se accede la schimburile energetice detaliate dintre
diverse materii chimice, se remarcă faptul că
aceste schimburi se fac în mod ritmic, de către
intermediarul indispensabil de radiații pe frecvențe
determinate. Energia apreciată în mod trivial
poate să-și piardă în aparență ritmurile, să-și
destindă proporția la timp ondulant; se va
prezenta atunci ca un rezultat global, ca un bilanț
în care timpul și-a piedut el însuși structura
ondulatorie: electricitatea se plătește la
hectowatt/oră, cărbunele la tonă. Și totuși,
becul se aprinde și se face căldură prin vibrații.
Formele de energie încă și mai constante nu
trebuie să ne inducă în eroare. Teoria cinetică
a gazelor ne-a învățat că un gaz închis într-un
corp de pompă menține pistonul la un nivel
invariabil printr-o multitudine de șocuri
neregulate. N-ar fi probabil absurd ca un acord
temporal să survină între șocuri și ca pistonul
să sară sub efectul simplu al șocurilor
sincronizate, fără nici o rațiune macroscopică.
Dar fizicianul are încredere: legea numerelor mari
își păstrează fenomenele; șansele unui acord
temporal al șocurilor au o probabilitate neglijabilă.
De o manieră absolut asemănătoare o teorie
cinetică a
solidelor ne-ar arăta că figurile cele mai stabile
datorează stabilitatea lor unui dezacord ritmic.
Ele sînt figurile statice ale unei dezordini
temporale; nimic mai mult. Casele noastre sînt
construite cu o anarhie de vibrații. Umblăm pe o
anarhie de vibrații. Ne așezăm pe o anarhie de
vibrații. Piramidele, a căror menire este de a
contempla secolele monotone, sînt cacofonii
interminabile. Un magician, dirijor al materiei,
care ar pune de acord ritmurile materiale, ar putea
volatiliza toate pietrele. Această posibilitate a
unei explozii pur temporale, datorată numai unei acțiuni
sincronizante asupra timpurilor suprapuse relative
ale unor elemente diferite, arată caracterul
fundamental al ritmului pentru materie.
Dacă problema este studiată
la nivelul unui corpuscul particular, concluzia va
fi aceeași. Dacă un corpuscul ar înceta să
vibreze, el ar înceta să existe. De aici, este
imposibil de conceput existența unui element al materiei fără a adăuga acestui element
o frecvență determinată. Se poate deci spune că
energia vibratorie este energia
existenței. De ce nu am avea atunci dreptul de
a înscrie vibrația pe însuși planul timpului
primitiv? Nu ezităm. Pentru noi, timpul primitiv
este timpul vibrat. Materia există într-un timp
vibrat și numai într-un timp vibrat. Chiar și în
repaus, ea are energie pentru că stă pe timp
vibrat. Asta ar însemna să uităm un caracter
fundamental ca luarea timpului ca pe un
principiu de uniformitate.
Trebuie să atribuim timpului o dualitate funciară,
pentru că dualitatea, inerentă vibrației, este
atributul său operant. Se înțelege acum că
Pinheiro dos Santos nu ezită să scrie:
"Materia și radiația nu există decît în
ritm și prin ritm." Nu este vorba aici, cum de
prea multe ori s-a crezut, de o declarație inspirată
de mistica ritmului; este cu adevărat o intuiție
nouă solid fondată pe principiile fizicii
ondulatorii contemporane.
De aici, problema inițială
nu este atît de a cerceta cum vibrează materia, cît
de a cerceta cum poate vibrația să ia aspecte
materiale. Doctrina raporturilor substanțelor și
timpului se prezintă deci sub o zi metafizică întru
totul nouă: nu trebuie spus că substanța se
dezvoltă și se manifestă sub forma ritmului; nu
trebuie spus că ritmul regulat apare sub formă de atribut material determinat. Aspectul material - cu pseudo-bogăția iraționalității
sale - nu este decît un aspect confuz. În mod
strict, aspectul material este confuzia
realizată. Odată studiul chimic adresat, nu
unei materii,
ci unei substanțe
pure, acesta va conduce mai devreme sau mai tîrziu
la definirea calităților precise ale acestei
substanțe pure drept calități temporale, cu alte
cuvinte drept calități caracterizate în întregime
de ritmuri. Fotochimia sugerează deja, în acest
sens, substanțe cu adevărat noi în care timpul
vibrat își lasă amprenta. Se poate prevedea că
chimistul va crea în curînd substanțe, cu spațiul-timp
simetrizat și ritmat. Altfel spus, spațiului-timp
de două ori mai uniform în folosire în era
prebrogliană, metafizicianul, care vrea să fondeze
instituții în acord cu nevoile științifice
actuale, îi va substitui simetro-ritmia.
După cum se vede,
realismul are nevoie de o veritabilă inversie
metafizică pentru a corespunde principiilor
materialismului ondulatoriu. Este un subiect asupra
căruia ne propunem să revenim într-o altă
lucrare în care ne vom putea baza pe probe științifice.
Nu vom mai discuta ca să aflăm dacă un realism
astfel inversat
mai este, propriu-zis, un realism. Deocamdată nu
avem decît să schițăm bazele fizicii
Ritmanalizei și să schițăm că această doctrină,
în primul rînd biologică și psihologică,
provine dintr-o observare metafizică generală.
II
Vom fi la fel de sumari în
ceea ce privește eseul de biologie ondulatorie încercat
de către Pinheiro dos Santos. În legătură cu un
număr considerabil de fapte, luate mai cu seamă
din homeopatie, autorul propune interpretarea
"ondulatorie", adică explicarea acțiunii
substanțiale prin substituția, la o substanță, a
unei radiații particulare. Diluția, de obicei
foarte mare în homeopatie, favorizează
temporalizarea vibrată a substanței medicale.
Această interpretare este plauzibilă; dar ea nu se
distanțează complet de tradiționala interpretare
substanțialistă. Ar trebui, probabil, instituite
experiențe de discriminare - de exemplu, veritabile
interferențe medicinale, concepute în modul
vibratoriu - pentru a legitima deplin forma
ondulatorie propusă de către Pinheiro dos Santos.
Dar să încercăm, pur și simplu, să caracterizăm
în mod metafizic cele două puncte de vedere opuse
și complementare ale substanței ritmului.
Intuiția substanțialistă
obișnuită este de la bun început contrazisă, într-un
fel, de existența homeopatiei. Într-adevăr, sub
formă naivă, adică sub forma sa pură, intuiția
substanțialistă dorește ca o substanță să acționeze
în mod proporțional cu masa sa, cel puțin pînă
la o anumită limită. Și, de asemnea, să fie în
doze mici, ale căror exces ar produce perturbații.
Dar nu putem ajunge ușor să admitem o eficacitate
a diluțiilor extreme administrate de homeopați. Atîta
vreme cît considerăm substanța medicală drept o
realitate cantitativă, nu putem înțelege cu ușurință
o acțiune substanțială care ar avea loc, într-un
fel sau altul, în raport invers
al cantității. Tot așa, întotdeauna e de dorit
ca, într-o igienă rațională, substanțele
alimentare să fie puse sub dependența unui bilanț
ponderal. Corpul uman este ca un magazin de provizii
în care nici un raion nu trebuie să rămînă gol.
Trebuie absorbită doza cotidiană de diverse
alimente care trebuie, materie pentru materie, să
se regăsească în economie. Mai mult, intuiția
cantitativă trece astfel pe primul plan.
S-ar putea întreprinde cu
această ocazie o psihanaliză a sentimentului
averii. Succesul facil al glumelor îndreptate împotriva
homeopaților se corelează, fără nici o îndoială,
cu preponderența plăcerii posesiei, în mod clar
fizică, în mod clar materială, care rezultă din
conștiința digerării
și sporirii volumului. Tocmai împotriva acestei
securități majore și imediate pe care o dă
bucuria de a înghiți trebuie să reacționeze
homeopatia și igiena ondulatorie. Aceste doctrine
ale dozei mici au împotriva lor nu numai ideea de
substanță, ci mai mult, evidentul sentiment de forță
care sînt încercate la posedarea unei substanțe,
la grija față de rezerve și capitaluri.
Să acceptăm deci, împotriva
acestei primeri convingeri neclare, faptul
homeopatic și să vedem cum Pinheiro dos Santos îl
interpretează din punct de vedere al ritmanalizei.
Pentru el, asimilarea este mai puțin un schimb de
substanțe decît un schimb de energie; și cum
energia nu poate să scape, în evoluția ei
detaliată, formei vibratorii Pinheiro dos Santos
propune să i se introducă sistematic o radiație
între substanța absorbită și substanța asimilată.
Termenul substanță
asimilată are, de altfel, puțin sens. Dacă e
vorba de o simplă punere în rezervă, ca în cazul
celulelor adipoase, nu are nimic de-a face cu acțiunea
vitală anagenetică. Trebuie să-și anunțe acțiunea
tocmai în momentul cînd substanța se consumă, se
distruge. (Nu spunem în momentul în care substanța
se transformă, fiindcă materialismul ondulatoriu
poate presupune distrugerea materiei.) Or, în
regulile biologiei ondulatorii, este imposibil ca o
substanță să acționeze într-adevăr dacă nu se
temporizează
sub formă vibratorie, consecutiv distrugerii sale.
Pusă în rezervă, ea este blocată în spațiul
inert. Ea nu acționează decît acolo unde este,
adică asupra ei însăși. Pentru a ieși din ea însăși,
ar trebui să se propage, iar ea nu poate să se
propage decît ondulatoriu. Acțiunea externă este
în mod necesar o acțiune vibrată. De altfel, întotdeauna
va fi nevoie de intervenția unei ondulații pentru
trezirea și activarea unei substanțe puse în
rezervă. Deci, pe cale de consecință, trebuie să
revenim mereu la perioada de activare pentru a înțelege
acțiunea unui aliment sau a unui medicament.
Din acest punct, trebuie să
apreciem acțiunile terapeutice mai degrabă de la
ritm la ritm decît de la lucru la lucru. De ce fel
de vibrații avem noi nevoie în mod normal? Iată
întrebarea cu adevărat vitală. Care sînt vibrațiile
care se sting sau se excită? Care sînt vibrațiile
de reanimare sau de moderare? Iată întrebarea
terapeutică.
Dar cum va contribui această
vedere generală la explicarea faptului homeopatic?
Substanța medicală poate propaga ritmuri pentru că
doza este ultradiluată. Într-adevăr, în formă
masivă, substanța ar absorbi într-o anumită măsură
propriile sale ritmuri; ar intra în rezonanță cu
ea însăși, fără a-și îndeplini rolul de
excitare exterioară ei însăși. Ar scăpa de
indispensabila distrugere, evitînd confruntarea cu
neantul. S-ar recupera ea însăși. De fapt, fizica
radiațiilor chiar arată că substanțele acționează
mai ales prin elemente superficiale și că radiațiilea
părților profunde sînt absorbite de către însăși
materia radiantă. Diluția materiei homeopatice
este, deci, o condiție a acțiunii sale vibratorii.
Într-un mod similar se va
înțelege că buchetul și aromele au o acțiune
digestivă cu atît mai eficace cu cît sînt mai
delicate și mai rare. Într-adevăr, aceste substanțe
complexe și fragile sînt ușor de descompus sau
neutralizat, ușor de distrus. Or, o substanță
care se întoarce în neant prilejuiește o radiație.
"Unda de distrugere" va fi aici penetrantă
și activă în mod particular. Epicurismul
superficial, care atribuie odorilor și savorilor o
simplă valoare apetitivă, trebuie, deci, să apară,
în lumina acestor fapte, total insuficient. Plăcerea
are o eficacitate mai profundă. Se poate pune întrebarea
dacă o teorie activă ritmanalitică, a senzației
nu ar putea să vină în completarea teoriei tradiționale,
pasive, receptive. Excitația va fi atunci o rezonanță
care s-ar potrivi cu vibrații specifice produse de
distrugerea substanțelor particulare. Ar trebui
deci transmutate toate valorile digestive. Pentru un
epicurism profund, ambrozia și alcoolurile divine sînt
necesități primare. Aceste "tincturi" ne
aduc, dozate cu prudență, rarele și multiplele
esențe ale lumii vegetale. Ele sînt sursele unei
homeopatii exaltante. Ar trebui deci pus la baza
igienei ritmanalitice principiul: cauze mici, efecte
mari; doze mici, succes mare. S-ar putea atunci
fonda o artă a micro-alimentației, dacă se îndrăznește
folosirea unui termen atît de barbar, dar care
sugerează o viață dematerializată atît de
fericit! Înainte de toate, vor trebui degajate
caracterele temporale ale acestei micro-alimentații.
Cu un micro-aliment se absoarbe mai degrabă din
durată și din ritm decît din substanță. Substanța
nu este decît prilejul unei deveniri; esența pură
nu este decît un timp bine vibrat. Vom considera ca
principiu fundamental necesitatea susținerii
ritmurilor utile și normale, de a ajuta acordul
ritmurilor personale și al ritmurilor impuse de către
natură, de a păstra simfonia hormonilor. Niciodată
nu va trebui pierdut din vedere faptul că toate
schimburile se fac prin intermediul ritmurilor.
Rirmanaliza biologică va trebui să primească
drept sarcină codificarea tuturor acestor ritmuri
și de a da totalității organice și substanțiale
sensul "simfonic".
Dacă substanțele diluate
au efecte ondulatorii caracteristice, se poate
explica destul de ușor efectul direct al unor
anumite ondulații. Aceste radiații particulare pot
fi substitutul substanțelor particulare și
Pinheiro dos Santos propune o teorie a reversibilității
vibrațiilor și vitaminelor.
"Unii savanți, printre care și profesorul
Centani
cred în existența în vitamine a
sarcinilor electrice; ei le asimilează astfel pe
acestea unor ioni și explică acțiunea lor prin
fenomene care
ar fi, în ordinea biologică, ceea ce sînt radiațiile
în ordinea fizică. Rosenkeim și Webster au arătat
că razele ultra-violete au o acțiune asemănătoare
cu aceea a vitaminei D. Razele ultra-violete
furnizează fotoni de aceeași frecvență ca cei ce
pot fi emiși de vitamina D care, ea însăși, i-a
absorbit din soare." De unde, s-o spunem doar
în trecere, o explicație ritmanalitică a acțiunii
medicale a unor săruri izolate. Se poate observa
caracterul eminamente reversibil al radiațiilor și
substanțelor. Se poate deci afirma că anumite
substanțe chimice aduc organismului nu numai un
ansamblu de calități specifice, ci și un grup de
ritmuri sau, cum foarte bine spune Pinheiro dos
Santos, un "corp de fotoni".
Nimic nu se opune de altfel
la ceea ce o substanță homeopatică, luînd forma
vibrației pure, să fie reconstituită apoi sub
formă de substanță. Este aici de fapt
reversibilitatea
materiei la ondulație și a ondulației la
materie. Poate rolul micro-substanței ar fi pur și
simplu acela de a declanșa vibrații biologice
naturale. S-ar mai explica astfel și faptul că
doza ultradiluată se conservă mai integral decît
o doză masivă pentru că ea ar putea să se
restituie. S-ar ajunge la un paradox: o cîtime
infinit de mică bine structurată și bine ritmată
se pierde mai mai greu decît materia multă și
inertă.
Exact la această teorie
ritmică a activităților substanțiale Pinheiro
dos Santos adaugă o ipoteză inversă a concreționării unor ritmuri. Așa este, bunăoară, curioasa
ipoteză a formării ondulatorii a toxinelor:
primesc oare unele celule ritmuri pe precvențe
periculoase? atunci există o "retenție
toxinică"
Fără formarea toxinelor care vor absorbi energia
radiantă nocivă, o mică tulburare de boală ar
antrena moartea. Urmează apoi o ipoteză asupra
relațiilor microbiene care ar putea să formeze
baza unei bacteriologii ondulatorii și clarifica o
serie de probleme. Dar, dacă explicația lui
Pinheiro dos Santos este coerentă și bogată, ea
nu propune totuși experiențe specifice care ar
putea tranșa între interpretarea substanțialistă
și interpretarea ondulatorie. Orișicît, este deja
de o mare importanță faptul că traducerea
ondulatorie clasică devine posibilă.
De altfel, oricare ar fi
decizia laboratorului, va rămîne meritul efortului
de gîndire al lui Pinheiro dos Santos de a fi arătat
caracterul într-adevăr primordial al vibrației
chiar la baza vieții. Dacă materia inertă intră
deja în compunere cu ritmurile, este evident că,
prin baza sa materială, viața trebuie să aibă
proprietăți profund ritmice. Dar mai ales pe cale
de emergență se introduc necesitățile
ritmanalitice ale procesului vital. Pentru că viața
este strict contemporană cu transformările
materiale, pentru că ea este imposibilă fără
ajutorul continuu al transformărilor materiale, fără
dublul joc al asimilării și dezasimilării,
trebuie ca ea să treacă prin intermediul unei
energii ondulatorii. Numai în aspectele statistice
și globale viața pare a urma o continuitate și o
uniformitate temporale. La nivelul transformărilor
elementare care o suscită, viața este ondulare. În
această calitate, ea depinde în mod direct de o
Ritmanaliză.
Mai mult, dacă dorim să
ne amintim că materiile formate prin activitate
organică sînt complexe și fragile în mod
special, vom fi determinați să considerăm materia
vie ca fiind mai bogată în sunete, mai sensibilă
la ecouri, mai generoasă în rezonanțe decît
materia inertă. Toate distrugerile care o amenință,
toate morțile parțiale care o ruinează, toată
această zonă de neant activ care atentează la
existența ei prin mii de perturbări sînt totodată
și ocazii de oscilație. Acest fapt se potrivește
și asimilării: orice cucerire de structură este
însoțită de o armonizare a ritmurilor multiple.
Viața, în reușitele ei, este însoțită de timpi
bine ordonați; ea e făcută, în sens vertical,
din momente suprapuse bine orchestrate; ea comunică
cu ea însăși, în sens orizontal, de cadența
justă a momentelor succesive unificate într-un
rol. De altfel, se va simți mai bine aspectul
ritmic al vieții considerînd-o de la nivelul ei
superior, studiind, cum o vom face chiar acum,
activitatea ritmanalitică a spiritului, acest
maestru al arpegiilor!
III
Am putea repeta aici, cuvînt
cu cuvînt, tot ceea ce am spus referitor la emergența
necesarmente ondulatorie a vieții. Într-adevăr,
viața conștientă este o nouă emergență care se
efectuează în aceste condiții de raritate, de
izolare, de dezlegare, foarte favorabile formelor
ondulatorii. Într-un proces oarecare, cu cît
energia angajată este mai mare, cu atît forma
ondulatorie a schimburilor energetice este mai netă.
Energia spirituală trebuie să fie deci, printre
energiile vitale, cea care se află cel mai aproape
de energia cuantică și ondulatorie. Este cea
pentru care cantitatea și uniformitatea sînt cele
mai excepționale, cele mai artificiale, cele mai
elaborate. Cu cît psihismul este mai sus, cu atît
ondulează mai mult. În trecerea de la material la
spiritual, între materie și memorie, s-ar putea
stabili un program de cercetări care ar permite înțelegerea
importanței factorului de repetare. Tot așa cum un
tratament helioterapeutic, condus de Ritmanaliză,
va presupune perioade alternative de pigmentare și
de depigmentare, o pedagogie ritmanalitică va
instaura dialectica sistematică a amintirii și uitării.
Nu se știe bine că ceea ce e uitat e reînvățat
de șapte ori, spun pedagogii indulgenți, cei buni.
Totuși, acești pedagogi, încrezători în reacția
naturală care va ști să apere în mod fericit
spiritul de suprasarcina cunoștințelor
nonasimilabile, n-au încercat să ajute la acest
nivel natura descoperind metode de uitare, metode de
"depigmentare". Vacanțele nu sînt îndeajuns.
Ele vin la termene prea lungi. Nu sînt încorporate
în cultură, în țesutul școlar. Ritmul școlar
este astfel foarte dezechilibrat; el contrazice
principiile fundamentale ale unei filosofii a
repausului. Chiar în ora de lucru trebuie pusă
oscilația. Se poate face matematică la metronom.
Este aici un mod de a profita de oscilațiile
emergenței spirituale.
Dar nu vom insista prea
mult asupra caracterului din ce în ce mai net
ondulatoriu al diverselor emergențe, ci vom pune
mai întîi o problemă particulară care dă o măsură
portativului psihologic al Ritmanalizei. Este vorba
de problema raporturilor dintre Psihanaliză și
Ritmanaliză. Mai sistematic decît Psihanaliza,
Ritmanaliza caută motive de dualitate pentru
activitatea spirituală. Ea regăsește distincția
tendințelor inconștiente și ale eforturilor conștiinței;
și echilibrează mai bine decît Psihanaliza tendințele
către poli opuși, dubla mișcare a psihismului.
Într-adevăr, pentru
Pinheiro dos Santos, omul poate suferi de un sclavaj
cu ritmuri inconștiente și confuze care sînt o
adevărată absență de structură vibratorie. Dar
el poate suferi mai ales de conștiința infidelității
sale față de ritmurile spirituale înalte:
"Omul știe că se poate depăși" și are
nevoia și gustul de a se depăși. Sublimarea nu
este un acces obscur, ea este o chemare. Arta nu
este cazul cel mai rău al tendinței sexuale.
Dimpotrivă, tendința sexuală este deja o tendință
estetică; ea implică în mod profund un ansamblu
de tendințe estetice. Pinheiro dos Santos sprijină
Ritmanaliza sa pe filosofia creaționistă, pe o
sublimare activă a tuturor tendințelor. Și tocmai
absența unei sublimări active, atractive,
emergente, pozitiv creaționistă bulversează
echilibrul ambivalenței psihanalitice și care
tulbură jocul valorilor psihice. A nu putea realiza
o iubire ideală este cu siguranță o suferință.
A nu putea idealiza
o iubire realizată este o altă suferință.
Ne găsim aici în punctul
cel mai delicat al doctrinei lui Pinheiro dos
Santos. Să ne străduim deci să precizăm modul în
care creaționismul impune psihismului o ondulație
afectivă. Vrea oare ființa vie să iasă din
starea sa? Se supune ea elanului său personal? Își
riscă ea o parte din puterea sa, din energia sa?
Imediat, ea simte nevoia de a se reașeza pe
propriile achiziții, de a găsi un suport
pentru a-și asigura elanul, așa cum bine a
observat Jean Nogué. Sau dimpotrivă, stă pe
planul achizițiilor? Imediat ritmurile monotone
care caracterizează această stare, mai aproape de
materie, tind să se amortizeze din ce în ce mai
mult, iar reacția creaționistă apare ca mai
necesară și, în același timp, mai ușoară. Fără
această reacție, devenirea ființei vii ar cădea
în apatie. Orice evoluție creatoare, nu în
rezumatul statistic care este evoluția speciilor,
ci la individ și, mai ales, la individul tînăr,
este o evoluție în mod necesar ondulată. La
individ, evoluția este un țesut de reușite și de
erori. Evoluția speciei nu ne livrează decît o
sumă de succese, mai mult sau mai puțin mari, mai
mult sau mai puțin speciale, în care eroarea nu
este înregistrată decît sub aspecte teratologice.
Din contră, funcția individului este de a se înșela.
Ca fiecare să facă asupra sieși psihologia unei
încercări creatoare, a unei tentative inovatoare;
oricît de modestă ar fi această încercare, justețea
psihologiei creaționiste ondulatorii va apărea.
Eroarea nu poate fi continuă fără daune. Succesul
nu poate fi continuu fără risc și fără
fragilitate. În detaliul său, evoluția
individului este ondulantă.
Pe planul mai specific
moral, Pinheiro dos Santos își dă seama că
refularea este eliberată sau îndreptată, așa cum
indică Freud, prin metoda cathartică. Dar metoda
lui Freud nu merge suficient de departe: ea uită
caractere asupra cărora Ritmanaliza va supraveghea
pentru a se asocia la examenul cathartic. Într-adevăr,
cînd evenimentul refulat a fost adus la conștiința
clară, se pare că, pentru doctrina psihanalitică,
conștiința clarificată va ierta greșeala îndelung
ascunsă, și că "remușcarea" inconștientă
va fi domolită de către consimțămîntul conștient.
Dar oare n-ar trebui să ne fie teamă că procesul
dureros se reconstituie în inconștient? Nu este
acest proces dureros, după Freud, o neliniște
dinamică, o neliniște a devenirii mai degrabă decît
o neliniște de stare? Pentru a fi la adăpost de o
repetare a nevrozei, care nu duce lipsă de
interpretări, va trebui pregătit în conștient
sistemul clar al iertării intime. Atunci se va
putea spera că "scrupulul" nu se va mai
reforma. Acest sistem de iertare sistematică și
conștientă, ridicat în fața automatismului
proastei conștiințe, în opoziție cu proasta
predispoziție a devenirii nocive, poate forma polul
luminos al dialecticii morale. Psihanaliza - s-a făcut
această remarcă de multe ori - a subestimat viața
conștientă și rațională a spiritului. Ea nu a văzut
acțiunea constantă a spiritului care dă mereu o
formă informului, o interpretare dorințelor și
instinctelor obscure. Metoda cathartică va rămîne,
bunăoară, un act medical, îndeplinit de către un
practicant îndemînatic și instruit. Este o
"operație" care poate fi necesară în
nevroze, în marile dezastre ale vieții criminale.
Morala fină are nevoie de o metodă cathartică mai
frecventă, mai suplă. Ea se revendică mai clar
din ritmanaliză decît din psihanaliză, dacă urmărim
tentațiile ondulante. De altfel, cînd dorim să
accedem la o viață morală pozitivă și să
inventăm binele, și nu numai să facem acest
lucru, numai și numai ritmanaliza ne poate îndruma.
Numai ea ține seama de dualismul moral; Pinheiro
dos Santos scrie:
"Echilibrul ritmic al inflexibilității morale
a blîndeții inimii este legea iubirii și chiar
expresia ei." Într-un mod mai precis, sub
numele de spirit de cuplu Ritmanaliza a scos în
relief motivul fundamental al dualității morale. Așa
cum egoismul uman revine în cele din urmă mereu la
dorința de a-și apropria valori sociale,
seducția și cucerirea celuilalt rămîn scopul
egoistului. Personalitatea trăiește atunci într-un
ritm de conciliere și de agresiune "care se mișcă
de la un pol la altul al celor două atitudini opuse
ale ritmului - iubire de sine/iubire față de celălalt".
Poate în nici o altă parte ambiguitatea interpretărilor
nu este mai vizibilă decît în morală: toate
actele noastre morale au un scop dublu. Morala are o
reacție asupra ființei. Respect pentru a fi
respectat. Iubesc pentru a fi iubit. Fac binele
pentru a fi fericit. Comparația dintre mine și celălalt
este principiul fundamental al oricărei probe
morale. Emoția morală este, dintre toate, cea mai
ondulantă. Morala ritmanalitică își propune să
regleze această ondulație.
IV
Am extras astfel din
lungile dezvoltări ale operei lui Pinheiro dos
Santos cîteva exemple ale acestei polarități esențiale
din viața spirituală care formează baza
fundamentală a Ritmanalizei. Limitîndu-ne astfel,
nu putem să creăm o idee despre bogăția operei
pe care o evocăm. Dar este suficient să dăm
impresia că orice efort al vieții atît de
dialectice, că orice activitate spirituală este
trecerea de la un nivel la un nivel mai înalt și că
orice emergență necesită un sprijin. Vor fi
acceptate poate toate aceste polarități care nu sînt
noi în filosofie; dar ni se va face, probabil, următoarea
obiecție: în ce anume din aceste opoziții
psihologice și morale sînt ele calculate din
perspectiva unei filosofii temporale? Nu se pare
oare că durata nu are nimic de-a face cu aceste
probleme și că toate aceste opoziții pot fi
rezumate de vechiul dicton: opușii se atrag?
Pentru a răspunde acestor
obiecții se pot invoca două aspecte ale cazului
următor: contrariile se ridică într-o ostilitate
decisivă sau avem de-a face cu contrarietăți
minime. În primul caz, durata unei stări va condiționa
exact intensitatea reacției contrare. Se găsește
aici o observație pe care oamenii politici și
pedagogii au făcut-o deseori; dar această observație
ar cîștiga dreptul de a fi extinsă asupra tuturor
domeniilor vieții. Atunci s-ar recunoaște că
orice inhibare severă determină acumulări
energetice care, mai devreme sau mai tîrziu, vor
trebui să reacționeze. Durata reacției care
succede unei coerciții de lungă durată este ea însăși
prelungită; de unde și instalarea unui ritm
puternic și lent în același timp.
Fără a ne extinde discuția
asupra acestui punct care ar lăsa loc unor dezvoltări
facile, vom cere criticilor noștri să binevoiască
să considere exemple în care contrariile sînt mai
puțin îndepărtate, mai puțin ostile decît
contrariile examinate de către Pinheiro dos Santos.
Va apărea atunci că între acești doi poli destul
de învecinați - formă indispensabilă progresului
- intervine o oscilație din ce în ce mai regulată
care se sincronizeză din ce în ce mai bine cu
ritmuri temporale precise. Este, așadar, vorba de
ambivalența afectivă? Să nu mai luăm valori
pasionale sau dramatice decisive. Să luăm
spleenuri ușoare, pline de dorințe inconstante; să
luăm, ca să zicem așa, tentații care nu tentează,
disprețuri indulgente, refuzuri amabile, bucurii
verbale
și iată că timpul începe să
oscileze, că toate secundele de contrazic și se
colorează ușor, terne sau strălucitoare.
Contrariile se unesc, apoi se disociază pentru a se
uni din nou:
Vals melancolic și zăpăceală drăgăstoasă.
Așa este ambivalența
minoră în care vom vedea Ritmanaliza animîndu-se.
În aceste stări de instabilitate superficială
timpul este schema de analiză apropriată;
dialectica conștiinței și a voinței, bine
degajată de interese și utilități, tinde să
devină temporală. Rațiunile de a
continua o stare sînt atît de slabe încît
gustul întreruperii se afirmă. În această dulce
viață liberă numai timpul comandă: atunci totul
pîlpîie.
Dureri fizice suficient de
ușoare se ridică tot din Ritmanaliză. Cu puțină
experiență se poate, de exemplu, face să vibreze
o durere de dinți. Printr-o atenție calmă e îndeajuns
să ne întoarcem la proporțiile ei exacte, să
evităm strepezirea generală, agitația generală
care ar umple intervalele durerii precise. Pulsațiile
durerii locale primesc atunci ritmul lor regulat.
Odată acceptată, această regularitate se prezintă
ca o ușurare. Durerea este acum, într-adevăr,
redusă la aspectul ei local, pentru că i-a fost
bine determinat aspectul temporal.
Dar aceste aplicații
detaliate, a căror eficacitate am constatat-o
personal, cer un exercițiu destul de lung. Ele nu sînt
niciodată posibile decît dacă mai înainte am
repus în valoare și am regularizat aceste mari
ritmuri naturale care susțin viața. Și mai întîi
respirația, lentă și regulată cadență care
marchează profund, atunci cînd am eliberat-o total
de orice grijă organică, încrederea noastră
temporală, încrederea că vom avea în viitorul
nostru apropiat accordul cu timpul scandat.
Este o regularitate a respirației pe care o
filosofie a repausului trebuie să se străduiască
să o realizeze înaintea oricărei alte sarcini.
Iar Ritmanaliza se unește cu învățăturile
filosofiei indiene. Romain Rolland ne transmite
prima lecție de Vivekananda în acești termeni:
"Să înveți să respiri ritmic, măsurat,
prin fiecare din nări, alternativ, concentrînd
spiritul pe curentul nervos, către centru. Să
adaugi cîteva cuvinte ritmului respiratoriu, pentru
a-l scanda, marca și dirija mai bine. Tot corpul
devine ritmic! Așa se învață adevărata măiestrie
și adevăratul repaus, calmul feței și al vocii.
Prin intermediul respiarției ritmice totul se
coordonează încet-încet în organism. Toate
moleculele corpului primesc aceeași direcție."
Altfel spus, ritmurile regulate consolidează, prin
rezonanța lor, simetriile structurale. Trebuie, de
asemenea, subliniat sfatul de a asigura ritmul
respiratoriu pe o cadență vocală mai lentă.
Eficacitatea majoră a unor astfel de ritmuri mai puțin
frecvente este, într-adevăr, din punctul nostru de
vedere, esențială. Ea arată că ritmul grav, cu
pulsații lente, poate să susțină și să condiționeze
un ritm ascuțit, cu frecvențe mai mari. Dacă un
ritm vital rapid este perturbat, remediul va veni de
la încadrarea unui ritm mai lent, mai ușor de
supravegheat, mai ușor de impus. Tocmai de aceea
marșul scandat cu un cîntec foarte discontinuu, cu
o lozincă tot la al doilea sau al treilea pas este
atît de salutar pentru a da respirației calmul său
și regularitatea. O concluzie prea realistă ar așeza
mai degrabă eficacitatea inversă, imaginînd că
ritmul cu frecvențe numeroase poartă, ca incidente
suplimentare, evenimentele ritmului lent. Dar
experiențele sînt edificatoare: spiritul impune măiestria
sa vieții prin acțiuni puține și bine alese,
tocmai de aceea o artă a repausului se fondează pe
siguranța cîtorva repere bine distribuite.
De altfel, vom avea confirmări
abundente examinînd, din punctul de vedere al
Ritmanalizei, largile ritmuri care marchează viața
umană. Trebuie oare, de exemplu, să amintim
interesul pe care o viață înțeleaptă și
meditativă îl manifestă pentru reglarea în funcție
de zi, după mersul regulat al orelor? Trebuie oare
să descriem durata bine ritmată a țăranului care
trăiește în acord cu anotimpurile, lucrîndu-și
pămîntul în ritmul efortului său? Avem un
interes fizic la a ne adapta foarte riguros
ritmurilor vegetale, ceea ce devine din ce în ce
mai evident din moment de cunoaștem specificitatea
vitaminelor: sezonul căpșunilor, sezonul peștelui
și al strugurilor sînt ocazii de renaștere fizică,
de acord cu primăvara și cu toamna. Calendarul
fructelor este calendarul Ritmnanalizei. Ritmanaliza
caută peste tot ocazii de ritmuri. Ea are încredere
că ritmurile naturale își răspund reciproc sau că
pot să se suprapună ușor, unul antrenîndu-l pe
celălalt. Ea poate, astfel, să ne prevină asupra
pericolului de a trăi împotriva timpului, necunoscînd
nevoia fundamentală de dialectici temporale.
V
Dar încadrarea vieții
umane în aceste mari ritmuri naturale fixează mai
degrabă fericirea decît gîndirea. Sufletul are
nevoie de repere mai strînse și dacă, așa cum
credem noi, viața intelectuală trebuie se devină
- din punct de vedere fizic - viața dominantă, dacă
timpul gîndit trebuie să domine timpul trăit,
trebuie să ne lansăm în căutarea unui repaus
activ care nu poate fi satisfăcut de darurile
gratuite ale momentului și ale anotimpului. Acest
repaus activ, acest repaus vibrat corespunde, se
pare, pentru Pinheiro dos Santos, stării lirice.
Filosoful brazilian cunoaște îndeaproape
literatura noastră contemporană. Este un adept al
lui Valéry și al lui Claudel. El se supune rînd
pe rînd marelui suflu al frazei claudeliene și
ingenioasei ambiguități a ideilor lui Paul Valéry.
La Valéry îi place mai ales arta supremă de a
tulbura calmul și de a calma tulburarea, de a trece
din inimă în suflet pentru a se reîntoarce deodată
de la suflet la inimă.
Dar Pinheiro dos Santos nu
se mulțumește cu această traducere intelectuală
prea rece a vieții lirice. El preferă să păstreze
lirismul sub forma unui farmec exclusiv fizic, a
unui mit ce leagănă, a unui complex care ne leagă
de trecut, de avînturile noastre din tinerețe. El
propune, pentru Ritmanaliză, un mit liric pe care
am putea la fel de bine să-l numim complexul lui
Orfeu. Acest complex ar corespunde nevoii primitive
de a place și de a consola; el s-ar lega de
alintarea caritabilă și s-ar caracteriza printr-o
atitudine în care ființei îi place să fie plăcută,
printr-o atitudine de ofrandă. Complexul lui Orfeu
ar forma astfel antiteza complexului lui Œdip.
Vom vedea traduceri poetice ale acestui complex al
lui Orfeu în ceea ce Félix Bertaux a numit
lirismul orfic al lui Rilke, trăind ca un egoism
iubirea nedeterminată a aproapelui. Este atît de
dulce să iubești pe oricine, orice, trăind
plecarea, singura izbucnire a efuziunilor! Iată
baza unuei teorii a plăcerii formale care se opune
teoriei plăcerii materiale, imediat obiectivă,
care, în complexul lui Œdip, leagă nefericit
copilul de primul chip care se apleacă asupra leagănului
său. Ritmanaliza se oferă atunci, în opoziție cu
Psihanaliza, ca o doctrină a copilăriei regăsite,
a copilăriei mereu posibile, deschizînd mereu în
fața visurilor noastre un viitor nedefinit. Într-o
disertație specială, care se opune tocmai
studiului lui Freud asupra lui Leonardo da Vinci,
Pinheiro dos Santos încearcă să explice
activitatea genială a lui Leonardo printr-o copilărie
eternă. Creaționismul nu ar ști să fie, de
fapt, decît o întinerire perpetuă, o metodă de
minunare sistematică ce regăsește ochi uimiți
pentru a vedea spectacole familiare. Orice stare
lirică trebuie să se fondeze pe cunoașterea
entuziastă. Copilul e învățătorul nostru, a
spus Pope. Copilăria este izvorul ritmurilor
noastre. În copilărie ritmurile sînt creatori și
formatori. Trebuie ritmanalizat adultul pentru a-l
restitui disciplinei activității ritmice căreia
îi datorează avîntul tinereții.
VI
În ceea ce ne privește,
mai degrabă unei elaborări spirituale am vrea să
subordonăm starea lirică, îndepărtîndu-ne, în
consecință, de puterile inconștiente care ne închid
în complexul lui Orfeu. Am căutat, deci,
dialecticile cele mai nete și, prin urmare, cele
mai antrenante în regiunile înalte ale timpurilor
suprapuse, în timpurile gîndite.
De exemplu, pentru a simți
în felul nostru întreaga poezie a lui Valéry, am
încercat să-i aplicăm schemele dialecticii
temporale. Se găsește aici, fără îndoială, o
contribuție prea abstractă, prea personală, prea
repede sugerată de către deprinderile secetei
filosofice. Dar am recunoscut, totuși, că această
metodă de sărăcie ar avea cîteva ecouri destul
de rare; am simțit în particular cît ne-ar ajuta
schema temporală a ambiguității la
intelectualizarea ritmului sonor, la
gîndirea poeziei care nu dă întregul ei
farmec cînd ne mărginim să o vorbim și să o simțim.
Am constatat astfel că ideile sînt cele care cîntă,
că jocul ideilor își are propriile sale
accentele, și că aceste accente comandă murmure
înăbușite în ființa noastră profundă. Lăsînd
"mut" imaginile să succeadă imaginilor,
în suprapunerea diverselor interpretări, ne-am dat
seama de ceea ce este o stare lirică spirituală,
intelectuală. Realitatea s-a îmbrăcat, s-a îmbogățit
în condiționale. Asocierii de idei tocmai i s-a
substituit disocierea mereu posibilă a interpretărilor.
Spiritul s-a amuzat refuzînd adeziunile cele mai
constante. El a găsit o plăcere poetică în a
distruge poezia, în a contrazice primăverile, în
a rezista oricăror farmece. Ascetismul, de altfel
înalt epicurian, fiindcă, sub forma sa condițională,
plăcerea a părut mai vibrantă. Poezia, astfel
eliberată de antrenări obișnuite, a redevenit un
model de viață și de gîndire ritmate. A fost,
astfel, mijlocul cel mai propriu de a ritmanaliza
viața spirituală, de a reda spiritului măiestria
dialecticilor duratei.
Traducere
din limba franceză de Octavian BLENCHEA