Riscul
de a fi AltFeL
de Ioan Caşu
“Ştii, eu sunt
altfel...”. Epuizat de idei complicate, orice intelectual sfârşeşte
prin a se încadra – crepuscul misterios al tumultului său verbal – în
categoria acestei specii vagi. Altfel??
O vorbă deloc predestinată în Dicţionarul Explicativ unei
funcţiuni măreţe. Cu toate astea, ascultaţi şi
priviţi un intelectual rostind-o: modulaţii mistice în glas, ochi
aplecaţi, sfioşenie mimică extremă, mâini cu degete
prelungi (de intelectual!) împreunate în gest de (auto)divinizare. E câte ceva
din toate în vorba asta: scânteie din focul sacru, strop din nectarul zeiesc,
aşchie din piatra filosofală, o doagă lipsă din butoiul lui
Diogene. Dacă ţine la ceva mai mult, şi dacă există
ceva inefabil în mintea-i locuită de Idee, apoi tocmai despre altfelitatea intelectualului putem
vorbi. Aşa, meta-intelectualist...
O scriitoare la care ţin
mult (într-atât încât mi-e ciudă că vă scrie şi vouă,
sau şi pentru voi; aş vrea
ca din harul ei doar eu să mă împărtăşesc, printr-un fel
de tub luminos-colorat, care să ne lege) îl citează mereu pe Witold
Gombrowicz în admirabilele ei eseuri. Astfel am putut şi eu lua aminte la
spusele polonezului: “Nu te lăsa mituit cu simpatia! [...] Fii
neplăcut, neîncrezător, lucid, aspru şi exotic. Ţin-te
bine, băiete! Nu te lăsa îmblânzit, însuşit!” ... “Fii
necontenit străin!”. Arareori m-am simţit mai expus pericolului
îmblânzirii, însuşirii, decât
în clipele acelea. Ah, perfidia acestei propensiuni spre altfelitate, căci
tocmai în numele ei mă prinsesem în laţ, şi-mi plăcea
acolo, deveneam un gombrowiczianist fervent, mă trezeam înconjurat de
tovarăşi întru Idee, plonjasem deja în torentul acela unde înotam
mulţi, de la Gombrowicz însuşi până la penultimul său
cititor (şi câţi trebuie să fi fost înaintea mea, brrr!).
Mă simţeam ca un altfeloid second-hand,
dintr-un subregn marginal; adică ceva spus atât de frumos şi care
vorbea într-atât despre mine, ţopăise
prin creierele fecund(at)e ale multora până să aterizeze în mintea
mea proastă.
*
Un alt scriitor, cel care mi-a
citit primele poezii, a depus, în felul său, în alt-felul său,
mărturie asupra daimonului meu altfeliform. Pe marginile albe ale
manuscriselor însemnase cam aşa: frecvent “vulgar” (asta fiindcă
întrebuinţam cuvântul “rahat”, precum şi alte sinonime ale acestuia),
uneori “grandilocvent”, sau “teatral”, “discursiv”, prea rar “frumos”. Ciudat,
m-am simţit al naibii de altfel ştiindu-i
opiniile; umblam pe străzi înfoiat ca un păun, şi cred că
semenii mei mă priveau deja şi ei altfel; se uitau la mine, cum
să spun?, ca la un poet ratat – era o solidaritate amplă,
dublată de o circumspecţie groasă care se urcase ca un vrej pe
membrele lor umblătoare, şi îi împiedica la mers, de-aia păream
eu mai ţanţoş printre ei.
Curând, am cedat, publicând
poezie într-o revistă literară importantă, şi mi-a
plăcut. Mi-a plăcut însă altfel
decât au făcut-o cuvintele lui Gombrowicz. M-am alăturat şi
eu viţeilor poetaştri şi junincilor poetese, înhămaţi,
toţi şi toate, la jugul Artei cu “A” mare. Arta. Şi cum scriu acest cuvânt! Cu peniţa plină,
alimentată direct de la pompa nesecată a Duhului creator. (De fapt, nu-i aşa, mă prigoneşte
greieraşul meu liricoid, nu-i decât altă, căznită,
metaforă, fiindcă scriu acest text la calculator, şi n-a fost
decât aşa: tasta “Shift”+tasta “A”, apoi tasta “R”, apoi tasta “T”, apoi
tasta “A”.)
Altădată, în toiul
unei petreceri cu muzică bună, mâncare şi băutură, cu
femei frumoase, am oprit intempestiv hărmălaia, anunţând că
voi recita una din poeziile mele. Şi timp de câteva zeci de secunde
tăcute în cor de mulţimea pestriţă, am văzut şi
am înţeles: priviri ascunse, dosite după zâmbet afabil, priviri
smerite, vag adoratoare, categoric tâmpe, priviri albe, cercuri concentrice de
plictis, indiferenţă şi cinism. Şi toate materializau
feeric distanţe între mine şi ceilalţi, puteam atinge acele
diferenţe ubicue, care mi se înfigeau în viscere şi-mi dădeau
înapoi ameţeala caldă, rogvaivă, magma pufoasă a
singurătăţii mele pierdute. Se produsese “Întoarcerea
Generală”, despre care vorbeşte Gombrowicz. Dar se întâmplase altfel. Arta mea nerostită
(căci am tăcut fericit, şi am contrariat nepăsător)
mă adusese Acasă. Fără îndoială ştiţi
şi voi cum e...
Deunăzi, prins în
viermuiala dintr-un troleibuz supraaglomerat, printre mâinile ridicate ce
strângeau barele de susţinere, zăream doar fragmente de figuri,
jumătăţi de frunţi, de bărbii, guri şi ochi
decupaţi straniu din patrulatere de carne. Şi am avut deodată
percepţia strivitoare a posibilităţii ca îndărătul
acelor mâini să nu se afle altceva decât aerul pâclos şi tulbure,
încărcat de mirosuri tari, înţepătoare, că eram adică
împresurat de monştri asudaţi şi strâmbi. Iar eu, în mijlocul
lor, intact, intangibil, cu o retină flămândă, rotundă
şi mare, răspândită pe întreg craniul, receptând viguros, o
aură de intensitate vizuală atotputernică, protectoare. Sub
casca translucidă jubila altfeloidul, pulsând ritmic, şi eram eu
spectatorul singur al acelui teatru ambiguu. Şi nimeni altcineva.
*
“Mi-e teamă cel mai mult
că mă vor recunoaşte
semenii mei; vor trece pe lângă noi, ne vor da bineţe şi ne vor
ucide; şi noi le vom da bineţe şi nu vom şti ce să
facem apoi, pentru că nu ştim să ucidem dând bineţe.
Şi vom merge pe uliţi, descăpăţânaţi, absurzi, cu
o instalaţie primitivă de dat bineţe înfiptă în gât.
Maşini de vorbit; holograme ale nimicului.” (fragment dintr-o scrisoare către prietenul meu, S.)
De ce fac asta, şi
vă destăinui lucruri hărăzite cuiva de care voi
n-aveţi ştiinţă, scrise pe o hârtie pe care n-o veţi
atinge vreodată, şi care înseamnă altceva, într-o limbă pe care poate n-o veţi stăpâni
în veci? Tocmai fiindcă în aceste rânduri, mai mult decât altundeva,
trebuie să fie cumva prinsă unicitatea mea perenă, floarea
sufletului meu. Sunt, la rându-mi, posesorul unui asemenea ierbar
fără de preţ; îl ascund într-o cutie din plastic galben, în
care, odată, mama îmi punea prăjituri, pe care le duceam cu mine în
oraşul unde făceam şcoala. Acum ţin acolo scrisorile celor
pe care i-am iubit şi care m-au iubit, fotografii vechi şi noi. Şi
sunt altfel întotdeauna când deschid
cutia aceea; găsesc numai lucruri şi sentimente bune; şi, la
urmă, încă, speranţa.
*
Această propoziţie este scrisă cu caractere italice. Iată
o evidenţă care ne leagă, ne apropie fără
scăpare. Această propoziţie nu este scrisă cu caractere
italice. Trebuie să fiţi de acord cu mine! Nu vă place şi
nu-mi place; asta e! Oricare text din această carte este scris, sau nu, cu
caractere italice. Tertium non datur.
Sunt un vrăjitor rău, căci lesne am găsit adevăruri
care ne leagă pe toţi, şi care alterează mitul nostru
altfeliform, aspiraţia noastră strict
individuală spre titlul de “Unic Suprem”. Altarul logicii şi
bunului simţ e tiranic; şi toţi ni-s înghesuiţi acolo.
Şi atunci, între banalitatea de a fi şi riscul de a fi altfel
stă opţiunea veşnicei provocări. Exerciţiu ludic, act
gratuit, cu desăvârşire gratuit. O poznă ingenuă,
însoţită de îndârjirea cu care pruncii clădesc castele din
nisip, se joacă de-a mama şi de-a tata şi fac războaie,
ucid balauri şi dezvelesc comori.
Să
ies pe străzi şi să sparg ouă pe bombeul
încălţărilor voastre, să vă expun teoreme grele din
matematica superioară, să mă arăt în forma asta poate
histrionică; dar e “Mutra” mea inconfundabilă. Provocare; nu-i nimic afară de provocare. Fiindcă, altfel, suntem la fel. Şi riscul de a fi altfel există doar în măsura în care ni-l
asumăm cu orice preţ,
aşa cum fac oamenii mari. Căci ne repezim atunci în mrejele
oricărei revoluţii promise, şi ne descoperim însuşiţi, înglobaţi,
încorporaţi. Şi ni se prescrie o mutră oficială, un -ism călduţ, tocit, care n-o
să fie decât laşitatea noastră din urmă, dansul nostru
încremenit.