Respiro
De
o parte, o apocalipsă virtuală anunțată nu de călăreți descărnați
ci de patru forțe invizibile care au revoluționat tehnologia.
Patru forțe care pregătesc implozia:
Miniaturizare:
nanotehnologii, computere cuantice, planeta redusă la dimensiunile
unui atom.
Fragmentare:
Joseph Jernigan, primul om în spațiul virtual,
a fost un criminal de drept comun omorît prin injectare
cu clorură de potasiu. Corpul lui, decupat în felii cu grosimea
de un milimetru a fost fotografiat, scanat și apoi încărcat
în memoria unui calculator.
Incapabili să cuprindem ansamblul, colecționăm firmituri
și cioburi. Incapabili să înțelegem, devorăm.
Digitalizare:
hipertofierea unui principiu logic într-o "mașină de
înnebunit lumea", 010101...să fie schizofrenia un experiment
ratat al "naturii" de digitalizare a minții?
Accelerare:
capacitatea de prelucrare a informației de către microprocesoare
s-a dezvoltat de 10 milioane de ori mai rapid decît cea
a sistemelor nervoase biologice în cele 4 miliarde de ani
de cînd viața a apărut pe pămînt .
De
cealaltă parte, o reacție plină de scepticism antropocentric:
"
Apocalipsa virtuală? Baliverne, nu ai altceva de făcut decît
să-l scoți din priză și gata, s-a terminat cu
el...creierul nostru e mult mai complex, sinapsele noastre
se modifică permanent, computerul rămîne identic cu el însuși,
nu are oase, nu are mușchi, nu poate să experimenteze lumea
în mod direct și nici să învețe nemijlocit din experiențele
sale, ce-i dai să facă, aia face, doar o unealtă puțin mai
sofisticată și atîta tot, doar un ciocan de bătut pixeli..."
De
o parte, partizanii faimoasei legi ai lui Moore care anunță
prăpăstios: "Singularitatea va avea loc la începutul
deceniului trei al secolului XXI și nimeni nu poate ști
ce se află dincolo: paradisul?, infernul?, nașterea unei
specii simbiotice între om și mașină?, o gaură neagră informațională?..."
De cealaltă parte, priviri nedumerite, ridicări din umeri,
discursuri ecologiste, manifeste neo-sămănătoriste, etc,
etc.
Mult
mai semnificativă decît discuția dintre partizanii apocalipsei
tehnologice și adversarii lor mi se pare analiza mutațiilor
deja existente impuse de tehnologie spațiului și
timpului nostru interior: da, am comprimat spațiul, a devenit
oare și sufletul omului mai strîmt? Da, am accelerat timpul,
dar au devenit și emoțiile noastre mai rapide?
Omul
nu este un drum închis,
o monadă imuabilă: nod concret în rețeaua bio-tehno-socială,
omul este un joc de oglinzi, un vîrtej fragil într-o curgere
turbulentă. Modelele filosofilor nu au existat decît
în
imaginația lor:
omul concret este un flux, o mișcare
continuă, o speranță
niciodată
îndeplinită.
Reversul deschiderii si adaptabilițătii
umane este extrema noastră
vulnerabilitate.
Nu
tehnologia este Principiul Răului,
nu progresul științei
este adevărata
amenințare,
nu de mașini
trebuie să
ne temem, trebuie să
ne temem de noi, de noi înșine,
de oamenii pe care mașina îi poate transforma oricînd în
ființe absente și superficiale, de oamenii a căror atenție
capătă durata videoclipurilor publicitare și a mesajelor
de pe roboții telefonici, de oamenii ale căror vise încep
să fie populate de monștrii deșerturilor dihotomice, de
oamenii absorbiți
de mașină, de oamenii imersați
în mașină, de oamenii deveniți
sumele propriilor obsesii, trebuie să ne temem de computerul
din fiecare dintre noi.
Suntem
o generație fast-forward. Dar de ce și către ce alergăm?
*
La
indienii din satul Taos, New Mexico, ziua de 23 septembrie
este sărbătoarea cea mai importantă. În această zi, dis-de-dimineață,
întreaga comunitate, cu mic, cu mare, se adună la marginile
satului, se împarte în două grupuri
și, de la copiii care abia au învățat să citească
pînă la bătrînii satului, toți indienii încep să alerge într-un du-te
vino continuu.
Obiceiul
este vechi de sute sau poate mii de ani, nimeni nu știe
cînd și cum a apărut dar, în fiecare toamnă, fără excepție,
la primul cîntat al cocoșilor, tot tribul se strînge și
începe să alerge.
Acum
doi ani, am asistat la această ștafetă insolită, și, la
întrebările mele uimite și mai mult gesticulate, unul dintre
indienii mai vîrstnici mi-a răspuns într-o engleză impecabilă
că ei aleargă pentru ca soarele să continue să se rotească
pe cer. Ei aleargă ca nu cumva să se trezească într-o dimineață
că soarele a uitat să răsară. Ei aleargă, pur și simplu,
din respect și solidaritate față de soare.
*
Arcă
surfînd noianul informațional, pauză în mijlocul ciclonului
semantic, revista Respiro este o oază și un refugiu: aici
spațiul are lărgimea aripilor imaginației iar timpul curge
în ritmul bătăilor inimii.
Bine
ați venit: ștafeta artei continuă.
New
York, Iunie 2001
Paul Doru Mugur