Fizica respiraţiei la începutul
mileniului 3
În anul 2001 am ajuns în
Canada. Am sosit chiar în ajun de anul nou. Era o zăpadă de doi metri
şi un frig de înţepeneai.
A merge să cumperi pâine până la supermarketul de la poalele dealului
pe care era plasat campusul era un proiect mai îndrăzneţ
decât a veni cu avionul de la Bucureşti la Montreal fără nici un ban
în buzunar. Campusul era complet gol, căci era vacanţă.
În laboratorul facultăţii
era însă cald şi
calculatoarele torceau, blagoslovite cu darul Internetului veşnic. Din
clipa în care am pus piciorul în laborator viaţa
mea a intrat într-un nouă dimensiune. Existenţa
mea de până atunci fusese una lineară,
în care fusesem nevoită să gândesc în etape pentru a-mi câştiga pâinea
de toate zilele şi pentru a-mi găsi un drum. Acum, însă,
puteam în sfârşit trăi într-un timp suspendat, o existenţă
sublimată, cvasi-anomimă, aproape imaterială.
În vacanţa aceea dintre
ani şi lumi s-a întâmplat ceva foarte interesant. Am pierdut noţiunea
timpului. Doar paznicul facultăţii,
care îşi făcea rondul de noapte pe la miezul nopţii,
îmi aducea vag aminte că era timpul să mă duc la culcare, ceea ce era
uşor de uitat, pentru că eram pe nadir_latent. Pe nadir_latent se
schimbau idei. Mă întâlneam acolo cu oameni din generaţia
mea, care scriau, vorbeau despre cărţi
şi scriitori, puneau la cale proiecte, dezbăteau lucruri importante,
ca de exemplu dacă are sau nu importanţă
calitatea umană a scriitorului pentru scrisul lui etc. Ne certam, ne
susţineam unii pe alţii
sau, din contră, ne dezaprobam, însa, mai presus de orice, ne simţeam
bine, inspiraţi şi
stimulaţi. Tot atunci,
în iarna anului 2000, a apărut şi primul număr
al revistei respiro. Ţin
minte că nu m-a impresionat prea mult. Câteva lucruri interesante,
puse pe categorii, şi cam atât. Era însa un spirit foarte proaspăt în
ea. Ceva care creştea, ceva viu şi tânăr. Bogdan Suceavă şi Paul Doru
Mugur mi-au propus să fac parte din redacţie
prin mai sau iunie 2001,
după ce am apucat să ne cunoaştem pe nadir şi după ce ne-am citit unii
altora textele. M-am alăturat entuziasmului lor, încântată
să contribui la acest proiect virtual al unei noi Renaşteri,
la această revistă-navă spaţială cu care să ne avântăm în lumea
ideilor. Datorită Internetului, şansele erau nelimitate. Am hotărât să
publicăm texte în cinci limbi, să organizăm dezbateri, mese rotunde,
am pus la cale seri de poezie în New York, am publicat o antologie de
proză cu texte publicate în respiro, am cunoscut şi am legat prietenii
cu scriitori din diferite culturi. Inevitabil, diverse circumstanţe
din viaţa fiecăruia din membrii redacţiei au interferat, de-a lungul
celor şapte ani de existenţă a revistei, cu atribuţiile lor de
editori. Echipa iniţială s-a modificat de două sau de trei ori pe
parcursul anilor şi revista a suferit o mulţime de metamorfoze atât
în materie de conţinut, cât şi de frecvenţă de apariţie. Cu toate
acestea, ea şi-a păstrat spiritul de navă spaţială care se avântă spre
lumea rarefiată a ideilor.
Traiectoria ascendentă a
micului nostru univers s-a suprapus peste o mişcare în sens invers, de
constricţie a lumii. Un simţ al urgenţei a început să se insinueze
pretutindeni, în special după ce fumul şi cenuşa exploziilor de la
9/11 au acoperit cerul Manhattanului. Războiul din Irak, declinul
dolarului şi al valorilor occidentale, criza combustibililor fosili,
dublarea populaţiei faţă de cea de acum 30 de ani, încălzirea globală
au încărcat atmosfera generală. Lumea se află acum într-un proces de
distrugere accelerată. Se caută soluţii urgente pentru a împiedica o
catastrofă iminentă.
Nimic nou sub soare. Dintr-o perspectivă
alchimică, lumea e un cuptor şi rolul artei este acela al unei supape
care să descătuşeze presiunea, pentru ca cuptorul să nu explodeze.
Întocmai ca un plămân, rolul artei este acela de a ventila şi de a
ajusta presiunea din interior. Tehnicile de respiraţie
folosite de yoginii indieni şi exerciţiile de
qi gong practicate de taoiştii chinezi se bazează tocmai pe acest
principiu. Gândiţi-vă
la o oală de fiert sub presiune. Dacă ridici capacul, presiunea scade
instantaneu. Dacă însa scopul e să măreşti presiunea, singura şansă e
să laşi aburul să iasă doar atât cât oala să nu explodeze.
Atunci când presiunea şi
temperatura dinăuntru cresc, cum s-a întâmplat în ultimii ani, rolul
supapei devine extrem de important. Arta trebuie să
se adreseze mai direct, mai eficient
sufletului uman aflat la
cumpăna dintre milenii.
Actele culturale pe care le vom promova de acum înainte vor răspunde
în primul rând unor exigenţe de natură spirituală. Aventura
Respiro va continua sub o nouă formă, adaptată noului
context psiho-social mondial.
Mulţumim
tuturor editorilor şi webdesignerilor
care s-au implicat, cu
entuziasm şi generozitate,
de-a lungul anilor, în realizarea revistei respiro: Bogdan Suceavă,
Simona Maria Popa, Mercedes Roffé, Mihail Gălăţanu,
Răzvan Rădulescu, Kati Bar, Cosmin Bumbuţ,
Mona Manulea, Mona Momescu, Alina Nelega, Iulia Popovici,
Costică Brădăţan, Cornel
Ungureanu, Andrey Gritsman, Flávia Rocha, Shane
Petersen şi Gabriela Rotaru.
În
numele redacţiei
Respiro,
Adina Dabija
|