Despre tendinţe şi receptări

Adrian Buz

 

Īn ultimul editorial al revistei Respiro, Adina Dabija semnala tendinţele recente din literatura lumii, mutaţia petrecută īn cīmpul sensibilităţii de creaţie. Avangarda, şi nu numai, spune autoarea, a abandonat multe din mijloacele specifice literaturii şi, pentru a trezi publicul din amorţeală, īi īntoarce o imagine aproape deloc prelucrată, lipsită de aportul personal al scriitorului. Īnşelătoarele jocuri ale literaturii īşi desăvīrşesc rafinamentul pentru a-şi prezenta mesajul, e greu de crezut că vom avea o literatură fără autor, de vreme ce există o intenţie din partea lui, fie doar pentru a se face complet invizibil cititorului. Literatura este manipulare şi din acest punct de vedere nimic nu s-a schimbat şi nici nu se va schimba. Autorul poate să inventeze tehnici şi maniere noi de a şoca şi chiar o face, tocmai pentru a ţine treaz interesul unui public hărţuit de miezurile realităţii. Şi dacă cineva se arată surprins de scriitorul care īn locul unui roman tradiţional construieşte o replică fidelă a realităţii, un reality show, ar trebui să o facă doar cīt să se īntrebe ce anume īnseamnă acest lucru şi să se asigure că ceea ce citeşte are sens. Bineīnţeles, dincolo de canon mai există o zonă tabu īn care diverse prejudecăţi privind literatura se nasc şi unde experimentele avangardei au un efect destul de neplăcut.

Aşadar, nimic nou sub soarele mileniului trei, literatura īşi găseşte resurse şi nu abandonează mesajul, e īncă vie şi īngrijorată de spectacolul omului, iese īn stradă atunci cīnd e nevoie.

Discuţia asupra tendinţelor şi mesajului literaturii se poate muta īn sol romānesc, păstrīnd proporţiile şi asupra scrierilor, dar şi asupra mentalităţilor de receptare. O radiografie onestă a producţiilor literare ale ultimilor ani ar scoate la iveală faptul că scriitorul romān nu face excepţie, īşi aşează cu īndreptăţire discursul destul de critic īntr-un cadru social-politic de interes comun şi găseşte modalităţi de a surprinde, o discuţie īn acest sens fiind mult mai legitimă decīt, aşa cum se īntīmplă, una asupra fenomenului erotismului īn literatura nouă. Reacţia pe care fenomenul o stīrneşte, există voci crispate īn receptare care merg pīnă acolo īncīt vorbesc despre o literatură erotică - referirea făcīndu-se exclusiv la valul de tineri autori - pare cu atīt mai ciudată. O miopie ipocrită şi tendenţioasă, de vreme ce acuzaţia, pentru că despre o acuzaţie e vorba, vizează pornograficul acestor romane şi, mai ales, de vreme ce miza lor este īntr-o cu totul altă parte. Luat de avīnt, criticul ajunge īn situaţia absurdă de a aplica literaturii scrise de tinerii autori raţionamente eronate sau care nu ţin de elementul ei, atunci cīnd cercetează dimensiunea morală a romanului erotic scris de o tīnără autoare sau atunci cīnd īncearcă să găsească cauze fiziologice apetenţei tinerelor autoare pentru acest gen literar. Dacă Dan C. Mihăilescu şi-ar trage sufletul şi şi-ar schimba filtrul la ochelarii de lectură ar fi īn stare să vadă că pornograficul acestor romane, pe līngă faptul că este episodic, este o piesă de construcţie, care necesită o abordare diferită de la caz la caz. Şi īn nici un caz literatura erotică nu este un segment reprezentativ īn proza tīnără.

Deturnarea atenţiei publicului printr-o risipă de resurse de la mizele reale ale noii literaturi este dăunătoare şi dubioasă. Ar fi mult mai utilă o discuţie īn spaţiul public despre cum se īntīlnesc adevărurile acestor autori īntr-un loc comun unde se desenează o realitate romānească destul de aspră, depresivă uneori. Iată ce īmi mărturisea, īntr-un e-mail privat, unul dintre autorii publicaţi de Polirom: “Ne interesează frontiera dintre ceea ce oamenii ajung să-şi imagineze despre viitor după ce īl asculta pe Traian Băsescu şi ceea ce īşi imaginează despre viitor după ce īl citesc pe R. Pavel Gheo. Eu cred că acolo e miza ficţiunii politice, momentul cānd explorările realităţii se epuizează īn real şi ajung să se analizeze īn literatură.”

Felul īn care criticul priveşte īn altă parte poate o fi o reminiscenţă a reflexului prin care literatura s-a chircit īn poala esteticului din faţa brutalităţii unui timp pe care īl vrem mort. Acest lucru īl pot īnţelege. Ceea ce nu pot īnţelege e tentativa de manipulare a opiniei publice, vīnătoarea de vrăjitoare īnscenată īn direct, pe un post de televiziune de largă audienţă unde invitaţii s-au trezit paralizaţi de insistenţele absurde şi de nenumăratele dovezi de logică soldăţească venind din partea unui intelectual. Pīine şi circ, inteligenţa a rămas la uşă. Ce s-ar fi făcut Cristian Tabără dacă alături de Ionuţ Chiva s-ar fi trezit īn studio cu Dan Lungu, Bogdan Suceavă, Cezar Paul Bădescu, Florin Lăzărescu, Dan Lucian Teodorovici, Radu Pavel Gheo, Sorin Stoica, Constantin Popescu, Ioana Băieţică… de… de… şi de…? Şi dacă discuţia ar fi pornit de la altă premiză? Un asemenea eveniment ţine de o realitate ficţională. Bineīnţeles, D. C. Mihăilescu s-ar fi retras īn studioul TVR Cultural ca invitat la lui H.-R Patapievici şi ar fi īncetat brusc să mai numere orificii, analizīnd subţire politici de le īnălţimea unui Olimp care stă rezemat de un morman de gunoi.

Tinerii ies īn stradă şi, departe de orice tezisme, o fac dovedind un rafinament care merită mai multă atenţie. Afirmaţie generală care nu ajută foarte mult, există diferenţe īntre scrierile acestor autori la nivelul performanţelor artistice sau la nivelul mecanismelor literare, al mijloacelor de expresie şi construcţie, dar īn marea majoritate, ele au un mesaj comun sau măcar un cadru comun din care răzbate unul. Am convingerea că există un public dezinteresat, poate mai numeros decīt ne aşteptăm, care ştie să guste şi să descifreze această ofertă cu mult mai mult discernămīnt.