|
Constantin Popescu Apartamentul (Premiul special
al juriului, Veneția, 2004)
de Mircea
Dumitrescu
Recentul debut al lui Constantin Popescu, Apartamentul,
o producție Filmex Film, România, cu sprijinul Centrului Național al
Cinematografiei, un scurt metraj de ficțiune, tehnicolor, cu o durată
de 20 de minute, surprinde unele dintre efectele procesului de
civilizare prin dezumanizare, o utopie care ignoră cele mai elementare
legi ale firii, o utopie negativă, o antiutopie. Regizorul, născut la
București în ziua de 15 decembrie 1973, cu studii liceale la Liceul
teoretic I.L. Caragiale din București, licențiat al Facultății de
Limbi și Literaturi Străine, Secția spaniolă-engleză, Universitatea
din București, promoția 1997, unde a urmat masteratul în Studii
Culturale Britanice (1999), cu activitate didactică între anii 1995 și
1999, colaborator la Radio România Internațional, secția spaniolă
(1999), a debutat în cinematografie ca asistent de regie la ultimele
șase filme ale lui Lucian Pintilie. A mai colaborat cu regizorii Ionuț
Giurgiucă și Ioan Cărmăzan. În prezent este asistent de producție la
Studioul Filmex, București.
Constantin Popescu vorbește aici despre destrămarea conștiinței de
sine, despre pierderea identității individului și eșuarea existenței
sale în automatisme, prăbușirea lui în condiția de subom, prin
concentrarea doar asupra satisfacerii unor necesități biologice, mai
ales sexuale. Discursul imagistic ne relevă în același timp și lipsa
de identitate a spațiului și timpului, consecință a incapacității de a
mai fi percepute. Filmul este construit din două secvențe aparent
complementare, în fond identice, prin urmare fără identitate, legătura
dintre ele fiind susținută prin prezența unui bărbat de vârstă și
condiție medie, cu o ocupație imprecisă, aflat în două momente
matinale, în două zile consecutive, sâmbătă 28 și duminică 29 aprilie
2002, în fața unui perete de bloc cu graffiti, într-o stare de
așteptare, de nehotărâre. Purtând peste costum un trenci cu galoane,
de culoare crem deschis, el duce în mâna stângă o mică valiză de
voiaj. Cinci panoramări, din unghiuri din ce în ce mai înguste, trec
sumar peste unele cartiere noi ale orașului. O succesiune de
blocuri-cutie de chibrit care transmite impresia unor așezări
încremenite, fără viață, părăsite. Apoi aparatul de luat vederi
focalizează intrarea într-un apartament, la etajul patru al unui bloc
oarecare, la dreapta liftului. De la intrarea în apartament, un culoar
duce spre dormitor unde, pe un studio, cineva se mișcă sub pătură.
Apoi ni se arată o masă pe care sunt mai multe obiecte și baia.
Bărbatul se trezește la soneria ceasului la ora 5,30. Acțiunile celor
două personaje, El și Ea, probabil soț și soție, au căpătat forma unei
succesiuni de automatisme, de clișee, de locuri comune: deșteptarea,
câteva clipe în fața unei ferestre, îmbrăcarea halatului, o altă
fereastră, aprinderea unei țigări, privirea fără expresie, strivirea
mucului de țigară în scrumieră, golirea ei în găleata de gunoi pe care
o duce afară, la butoaiele colectoare, întoarcerea în apartament,
trezirea soției, bărbieritul, smulgerea unui fir de păr de deasupra
sprâncenei drepte și a altora din ambele nări, pregătirea micului
dejun, cu detalii (fierberea a două ouă, prăjitul pâinii, cafeaua),
radioul care transmite același program, în fiecare dimineață, devenit
un alt automatism, servirea micului dejun, cu detalii, soția care îi
pregătește valijoara cu cele necesare, băutul cafelei în fața
ferestrei, plecarea lui cu liftul, gesturile de rămas-bun și, în fine,
revenirea lui la locul inițial, în fața peretelui cu graffiti al
blocului în care locuiește. Strecurându-se pe lângă bloc, bărbatul
ieșit pe ușa din față intră acum pe ușa din spate, se urcă în lift,
oprește la etajul 8 și sună la apartamentul imediat din dreapta
liftului, situat cu precizie deasupra locuinței sale. Se deschide cea
de-a doua secvență, identică cu prima, cu diferențe mult prea puțin
semnificative ca să-i imprime personalitate, o identitate. O tânără
femeie în blugi îi deschide ușa. În fine, după ceremonialul identic al
trezirii din somn, a doua zi, al preparării și al servirii micului
dejun, bărbatul, îmbrăcat de data aceasta cu un tricou albastru, în
pantaloni și papuci de casă roz, duce găleata cu gunoi afară, la
butoaiele colectoare și, ca urmare a unui automatism, urcă spre
apartament, dar nu spre cel al amantei, ci spre propria sa locuință.
Sună și îi deschide soția care, impasibilă, privește spre papucii
ridicoli, apoi cei doi se uită fix, unul la altul, prelung și
impasibil, printr-o palidă zvâcnire a unor amorțiți neuroni, probabil
pentru prima oară după atâția ani, având imaginea existenței derizorii
în care se complac.
Filmul, de excepție, se remarcă prin capacitatea de esențializare a
temei, prin notația minuțioasă, prin alternarea de imagini care
reprezintă mereu altceva și totuși aceleași obiecte, lucruri și
obiceiuri coborâte în automatisme, creând o ambianță și o atmosferă a
lipsei de identitate, a clișeelor, a locurilor comune, a
automatismelor. Muzica nu este un simplu comentariu, înlocuind
cuvântul, ci un element de structură estetică. Renunțarea la folosirea
limbajului cuvânt sugerează incomunicabilitatea, căderea într-o
condiție inferioară celei aparținând necuvântătoarelor. În acest sens
și personajele ne apar sub adevărata lor înfățișare, un mascul și două
femele. Filmul tratează în definitiv eterna dramă a trioului conjugal,
dar din alt unghi și cu alte mijloace de expresie, într-un ton
original, direct, spontan, proaspăt, neelaborat, modern. Demolând
mitul iubirii, ca sentiment primordial, fundamental, mitul familiei și
al existenței calitative, pelicula lui Constantin Popescu este o
metaforă a lumii moderne, postmoderne, contemporane, bine ancorată
într-un moment istoric, cu o culoare locală familiară nouă,
cognoscibilă, dar cu o largă deschidere spre universalitate, spre
atemporal și aspațial, prin semnificație.
|
|