FORUM RESPIRO _ Conversatie la catedrala [go to: 1_3_4]
Prtea a II-a. Criteriul estetic.

12.08.2003. From: Leonard Oprea / Criteriul estetic.

13.08.2003. From: Liviu Antonesei / Re: criteriul estetic

15.08.2003 From: Cornel Mihai Ungureanu / Intre viciile de procedura si alcoolici anonimi

15.08.2003 From: Liviu Antonesei / Re: Intre viciile de procedura si alcoolici anonimi

15.08.2003 From: Costica Bradatan / Ce se mai poate face atunci cind nu se mai poate face nimic

16.08.2003 From: Liviu Antonesei / Re: ce se mai poate face atunci cind nu se mai poate face nimic

16.08.2003 From: Viorel Zaicu / Re: ce se mai poate face atunci cind nu se mai poate face nimic

17.08.2003 From: Leonard Oprea / Va rog respectuos: sa ne citim cu atentia cuvenita /sic!

17.08.2003 From: Leonard Oprea / Literatura medie si unitatea de monolit

17.08.2003 From Viorel Zaicu / rectificari

17.08.2003 From: Liviu Antonesei / Re: VA ROG RESPECTUOS SA NE “CITIM” CU ATENTIA CUVENTIA /SIC!

 

 

12.08.2003. From: Leonard Oprea / Criteriul estetic.

Ma bucur ca Liviu Antonesei a "pasit" pe treptele Catedralei intru bun si folositor dialog. Ma bucur fiindca pentru mine, Liviu Antonesei ca poet, prozator, eseist si ginditor intru ale culturii si disisdent anticomunist este o personalitate romaneasca de prim rang, dar la fel si europeana. Personal, eu il vad ca pe un veritabil lider al noii generatii de poeti, eseisti si prozatori romani. Da, este Liviu Antonesei un autentic creator de act artistic cu implicatii politice, un artist care si-a asumat deplin responsabilitatea de a fi artist si bun cetatean. Daca as fi cu cel putin vreo 30 de ani mai tinar, l-as urma indeaproape intru formarea mea ca autentic artist.
Desigur, stiu foarte bine ca Liviu Antonesei s-a referit la existenta unei creatii artistice cu valoare estetica autentica si avind implicatii politice. Desigur, are perfecta dreptate. Valoarea estetica primeaza fata de implicatia politica, este conditie sine qua non a oricarei genuine proze in lumea asta. Nu sint necesare dovezi, e postulat. Totusi, in contextul dialogului nostru, as dori, pe scurt, sa-i explic lui Liviu, dar si dumneavoastra, de ce am fost "ingaduitor" cu scriitorii romani enumerati in raspunsul meu anterior, cel putin din punctul de vedere al aplicarii criteriului estetic asupra cartilor acestor autori romani.
Din punctul meu de vedere - raportat la actul artistic cu implicatii politice - daca luam in consideratie criteriul estetic ca factor determinant al raportului dintre continut si forma, dar luind in consideratie acelasi criteriu estetic ca factor determinant in perceptia publicului larg sau specializat, referitoare la aceste creatii, proza scurta sau romane, vom constata ca:
- raportul continut / forma este intr-un serios dezechilibru, fie in favoarea continutului, fie invers;
- perceptia cititorului devine aproape total subiectiva si in de-favoarea reala a acelui autor care detine cel mai bun echilibru dintre continut si forma.
Spre exemplu, daca vorbim despre N. Breban, Stefan Banulescu si Mircea Cartarescu, vom observa rapid ca N. Breban se bucura de un bun dezechilibru in favoarea continutului, iar Mircea Cartarescu de un serios dezechilibru in favoarea formei. N. Breban are o foarte larga audienta a publicului larg. Dar Mircea Cartarescu se bucura de elogiile criticii saptezeciste si ale gruparii optzeciste, intr-un fel sau altul, in ambele cazuri vorbind despre Puterea culturala in Romania, astazi. Insa Stefan Banulescu, net superior amindurora ca prozator, ei bine, este aproape uitat si de publicul larg si de, hai sa spun astfel, de elitele culturale romanesti.
In acest context - enumerind eu prozatori contemporani intre ei si contemporani cu mine – am evitat deliberat sa creez ierarhie sau ierarhii, fiindca eu cred ca mult mai important este sa aflam daca intr-adevar avem ce enumera privind proza romana ca fiind act artistic genuin si avind implicatii politice autentice. Pe de alta parte, am vrut sa evit propria-mi subiectivitate creata de placeri sau ne-placeri in receptarea mea ca prozator roman a creatiilor celorlalati prozatori romani. Pe de cealalta parte - insa NU am fost deloc ingaduitor cu starea actuala a culturii romane, fragmentul meu de roman, ales si citat de mine, fiind dovada mai mult decit graitorare. DAR - asta nu inseamna NICICUM ca sint lipsit de speranta intru mai bine. Altfel n-as participa la acest dialog.
Acum, continuind, vreau sa remarc totusi relativitatea criteriului estetic ca o lege invariabila si universal valabila oriunde si oricind functionind asupra oricarei creatii artistice avind si implicatii politice. Nu voi teoretiza, voi da citeva exemple (alese acum, la intimplare) sub forma de intrebare:
- criteriul estetic (tot ca lege invariabila etc.etc.etc.) anuleaza valoarea literara a volumului de proza scurta "Oamenii din Dublin", pentru ca James Joyce a scris mai tirziu "Ulysses" ?
- idem pentru Hermann Hesse in aparenta opozitie a romanului sau "Peter Camenzind" cu faimosul sau roman "Lupul de stepa" ?
- idem pentru a ii pune sau nu, alaturi pe fratii Thomas Mann si Heinrich Mann ?
Sau din lumea jazz-ului si a picturii:
- putem aplica in defavoarea unuia sau altuia, criteriul estetic (tot ca lege invariabila etc.etc.etc.) pentru doi titani contemporani ai trompetei in jazz, cum sint Louis Armstrong si Miles Davis ?
- sau idem mai sus pentru Salvador Dali si Henri Matisse?
Si ar mai fi nenumarate alte exemple care vorbesc de la sine despre cele de mai sus. Ori altfel, imi displace sincer Rubens, insa chiar nu pot sa nu ii recunosc valoarea – fara ezitari. Nu pot "actiona" ca suprarealistii lui Andre Breton, care il negau pe Dostoievski ca scriitor fiindca avea fraze de tipul , " ’X’ urma sa-l intilneasca pe ’Z’ dupa-amiaza, la ora sase si jumatate, pe strada ’A’, colt cu ulitza ’B’, linga felinar."
O.K., cum spunea parca Thomas Morus, citez aproximativ: am incercat sa fiu cit mai obscur posibil cu putinta.
Inchei, afirmind totusi ca atita timp cit va functiona aceasta: IN ORICE FICTIUNE LITERARA DE AUTENTICA VALOARE ARTISTICA, INTR-UN FEL SAU ALTUL, PINA LA URMA, IMPLICATIA POLITICULUI ESTE INEVITABILA DACA ARTISTUL CREATOR AL ACESTEI FICTIUNI LITERARE ISI ASUMA IN MOD RESPONSABIL CONDITIA SA UMANA IN PLAN MORAL, ETIC, SOCIAL, CULTURAL SI NU IN ULTIMUL RIND, IN PLAN RELIGIOS.
Atunci, fiti siguri, la un nivel sau altul, reflectat de raportul continut /forma va exista automat si un real si binefacator criteriu estetic.
ARTISTUL CARE ISI ASUMA RESPONSABIL CONDITIA SA UMANA - IN FUNCTIE DE GRADUL IN CARE ESTE RESPONSABIL, IN ACEEASI MASURA VA FI SI UN AUTENTIC ESTET.
Leonard Oprea


13.08.2003. From: Liviu Antonesei / Re: criteriul estetic

Mai intii sa risipesc o neintelegere datorata primei mele interventii. Nu stiu acum exact ce-am vrut sa spuns acolo si ce a iesit, dar nu intentionam sa-i reprosez lui Leonard ca mi-ar fi reprosat in legatura cu prozele erotice. Nu, incercam acolo, cred, sa apar includerea Povestii calului si a carutasului in CPC, pentru ca nu Leonard, cu Agopian, desi aprecia, credea ca nu intra in conext. Eu am crezut ca intra pentru dimeniunea cea mai importanta a volumului nu era eroticul, ci biograficul, cel din urma inteles in sens foarte larg desigur. Dar tot Leonard imi da ocazia sa incerc si ceva mai substantial in legatura cu discutia noastra decit bietele mele povestiri. Sigur, ultima formula e retorica pentru ca, sincer sa fiu, ele continua sa-mi placa si acum! Asta e. Insa alta e chestiunea. Pot fi de acord cu Leonard cind explica integrarea unor autori mai slabuti in discutia noastra cind face referire la criteriul tematic al acesteia. In fond, discutam o tema si totul e OK din acest punct de vedere. Daca adincim apoi putin lucrurile vom vedea ca va trebuie sa distingem intre tentative de a face literatura pe o tema anume si rezultatul tentativei. Unele carti, desi la tema, ca sa zic asa, trebuie lasate pe dinafara, pentru ca nu au satisfacut in prealabil conditia de a fi literatura. Si cind spun asta nu ma refer la un concept estetic foarte rigid - nu-s chiar deloc estetist, desi in tinerete am facut vreo 6 ani de exercitii mallalrmeene -, ci la unul destul de lax, constient fiind ca dimensiunile unei opere sint multiple. Problema este daca sint si coerente, pentru ca asta da literaritatea operei literare. O calitate care, desigur, nu se masoara, dar se simte din prima datorita calitatii pe care o numim gust, destul de inefabila ea insasi. Iar daca asa stau lucrurile - si dupa vreo patruzeci de ani de experienta cu literatura si artele, eu cred ca asa stau -, distinctia dintre continut si forma mi se pare nepertinenta. In cazul unei opere adevarate, nu poti vorbi, decit didactic eventual, dar e pagubos, despre continut si forma - opera e coerenta, daca e opera desigur!, si tocmai de aceea ea este o sinteza perfecta a celor doua. A incerca sa le distingi inseamna, in opinia mea, a face o operatie de autopsie, pentru ca ai si ucis-o! Este ceea ce se intimpla cu studiile de factura structulist-semiotice, ori cu cele "continuitiste", care ambele, cu pretentii stiintifice nu-i vorba lucreaza, de fapt, nu pe opere vii, ci pe cadavre. Suna paradoxal, dar poti distinge una de cealalta doar in cazul non-operelor ori al operelor imperfecte, ca sa zic asa, deci al avortonilor! Pina la urma, care e semnul valorii unei opere? Frumosul? Partial, pentru ca exista si uritul, si sublimul, si comicul s.a.m.d. Toate insa pot fi subsumate categoriei expresivitatii, care e chestiune ce tine opera ca atare, nu de continut si/sau forma. De ce are efect asupra noastra? Pentru ca ne impresioneaza, sintem dotati cu impresivitate ca sa zic asa, cu empatie mai tehnic vorbind. Iar acest efect nu e al formei ori contintului, ci al perceptiei integrale, care inseamna si simturi, dar si gindire, memorie, putere de imaginare. Pe mine o non-opera, o opera fisurata in sinele sau, nu ma mai impresioneaza si basta! Cam asa cred ca stau lucrurile si sper sa fi fost ceva mai clar de data asta.
Liviu Antonesei

15.08.2003 From: Cornel Mihai Ungureanu / Intre viciile de procedura si alcoolici anonimi

Intre viciile de procedura si alcolicii anonimi
Dezamagirea de acum e mult mai grea decat cea de la inceputul anilor 90, Bogdan. Atunci existau visuri cu implinire posibila, existau premise pentru o opozitie politica. Parea chiar ca sunt si sanse economice, pentru un spirit intreprinzator. Dar, mai ales, atunci ne puteam revolta, fie si doar in sinea noastra. Astazi nu mai sanctionam nimic, nu mai credem in nimic, nu mai exista nici macar o revolta interioara. Constatam raul, nu avem insa cum sa luptam impotriva lui. Cei mai multi romani parasesc tara din motive economice; sunt insa si minoritari care pleaca pentru ca nu mai suporta sa vada pe ecrane aceleasi chipuri, sa asculte indivizii astia soiosi care dirijeaza opinia publica. Manipularea este legea de capatai in Romania de astazi, iar electoratul abia asteapta o nada noua, cu un gust diferit. Nu-l mai intereseaza in a cui barca este tras. E total bulversat, e total ametit de atata minciuna melitata zilnic. Care din institutiile statului functioneaza asa cum ar trebui? Care ziar este cu adevarat independent? Ce scriitor mai striga adevaruri, cand ele sunt evidente pentru toata lumea? O raguseala inutila, o imensa lehamite, o depresie care nu-i ocoleste nici pe cei mai bine asezati in cultura romana, in institutii ale ei, in relatia cu Vestul (daca Liiceanu sau Plesu isi marturisesc depresia, cum se simt scriitorii tineri, care nu au nici prestigiu, nici imagine publica? Ei pot continua sa scrie, in speranta a ce?) Ce anume ne imobilizeaza? De obicei, cand esti intr-o situatie care nu-ti convine, incerci sa iesi din ea, te misti, te zbati. Pe vremea lui Ceausescu, ne temeam, sa zicem, de Securitate. Astazi traim intr-o tara libera si teribil de corupta, in care insa avem, teoretic, o multime de posibilitati de a ne exprima. Dar ce sa exprimam? Daca scriitorul ar avea prestigiul unui fotbalist, ar exista poate proprietari de scriitori, asa cum exista proprietari de fotbalisti. (Nu impresari. Proprietari.) Vreun Netoiu, vreun Mitica Dragomir, vreun Mischie, ne-ar plati ca sa scriem bine punctul lor de vedere. Pentru mine Romania este liderul mondial in materie prima pentru un mare roman politic. Nu pot sa cred ca in restul lumii se poate intampla ce se intampla la noi! Mioritica resemnare, inutilitatea protestului, complicitatea noastra tacita, lipsa oricarei alternative, monstruozitatea stapanilor acestei societati, lipsa totala a activismului opozant. Cui ar folosi un astfel de roman? Cine l-ar citi cu placere? Sau, macar, cu interes? Unele ziare vorbesc zilnic despre asta. Cat despre: "Romania nu mai este o natiune, ci este o suma de indivizi care-si asuma interesul national, fiecare cum il taie capul" (Leonard Oprea) - as spune ca asta e o imagine pe care o stiam deja foarte bine si de multa vreme. Ceea ce se intampla e mult mai grav si mult mai intins. Inca nu inteleg ce va face Uniunea Europeana cu o tara in care politistii sunt tovarasi cu infractorii si exista intotdeauna un viciu de procedura care ii impiedica si pe unii si pe altii sa fie pedepsiti, cu o tara in care jurnalistii si liderii sindicali sunt rasplatiti cu posturi de senator, cu un guvern care face cadouri de mii de miliarde unuia sau altuia, cu un stat care e o vaca de muls demna de Rusia prezentata de Tolstoi sau Gogol. Ma intreaba cineva daca vreau, in calitate de contribuabil, sa dau bani centru prosperitatea clubului Dinamo sau pentru ca Andreea Marin sa se plimbe in interes de serviciu, pe Coasta de Azur? Toti amaratii dau bani, pe care ii primesc numai unii. In schimb, nu sunt bani pentru invatamant, pentru sanatate, pentru medicamente compensate. Dupa 6 ani de facultate si inca 7 de specializare, un chirurg are sanse mari sa nu-si gaseasca un loc de munca in Romania, pentru ca numarul de posturi s-a redus dramatic, in acest an. Dar poate avea sansa sa profeseze in alta tara, in care echipele de fotbal nu sunt subventionate de la stat, in care firmele isi platesc impozitele (alta situatie dramatica, la noi: o evaziune fiscala buna de SF-uri), in care functioneaza niste legi ale statului de drept. Ar fi intersant de citit rapoartele date publicitatii de catre SRI, la sfarsitul fiecarui an si ar fi si mai interesant de stiut ce masuri intreprinde aceasta institutie pentru diminuarea economiei subterane romanesti, de exemplu. Dar de ce ar trebui diminuata, cata vreme presedintele tarii considera, am auzit, ca ea ne mai salveaza! Pentru un scriitor aceste rapoarte ar fi o sursa de documentare. Dar realitatea e o sursa mai buna, iar pe personajele ei nu trebuie umblat prea mult, trasaturile lor nu mai trebuie ingrosate; sunt deja grotesti; am putea incerca sa le redam cu un ton amuzat, ironic. Nici nu s-ar prinde! Am sa comit un gest pentru care nu am permisiunea domnului Liviu Antonesei. Risc si citez dintr-un mesaj personal pe care mi l-a trimis: 'Puterea este o tema importanta, iar un scriitor trebuie s-o vada cum functioneaza, pentru ca n-are sens s-o abordeze teoretic'. Nu cred ca e o lege general valabila, dar, in cazul meu ea se aplica. Asa cum si femeia este o tema importanta si nu are rost sa o abordezi teoretic! E bine s-o cunosti, sa vezi cum functioneaza. Mai greu e cu ingerii pe care ii abordeaza Plesu! E un teritoriu pe care poti specula in voie! :)
Intre timp, Liviu Antonesei a fost 'bine angajat' si a ajuns in acest forum. :) I-am citit cu interes interventiile. Tot ce am scris mai sus, vine sa sprijine opinia sa ca 'a folosi literatura, cand exista jurnalistica' pentru a reflecta realitatea politica e pagubitor. Mi se pare chiar inutil. Nu pot pune ceea ce vad in jurul meu intr-o carte de fictiune. Nu vad utilitatea unei astfel de carti, oricat de satisfacut ar fi criteriul estetic. Spre deosebire, de alte zone: iubire, erotism, fantastic, unde criteriul estetic imi ajunge, ca autor, sa scriu un roman politic care ar satisface si el acest criteriu, mi se pare insuficient. Ca jurnalist, am impresia ca pot lupta, ca pot schimba ceva. Ca scriitor, simt lipsa de ecou, de public; integrarea intr-o lume inchisa, in care discutam intre noi, ca la intalnirile alcoolicilor anonimi, despre criterii estetice, intr-un domeniu - cel politic, in care ma simt atras de criteriul practic. Si ajung la atitudinea scriitorului, care, si el, se da la o parte, este invins de aceasta realitate pe care o traim zi de zi. Intr- adevar, nu se vede ca Marquez e prieten cu astro. Imi plac mult Montherlant si Celine si ma intreb, daca Paunescu sau Vadim ar scrie o literatura de aceesi valoare, as fi la fel de ingaduitor cu ei? Sau ar trebui sa fiu mult mai putin ingaduitor cu ceilalti? Criteriul estetic sau corectitudinea politica (nu in sens american, ci in acceptia mea personala) - ar fi mai bine sa primeze? Astazi, o tanara femeie imi vorbea despre Hurezeanu si despre 'Romania mea'. Imi vorbea despre cat de 'rosie' e Oltenia, despre felul in care te lovesti de situatia asta. Pentru ca nu-i destul ca ii vezi la televizor. Ei sunt patronii, ei au banii, ei sunt atotputernici, pentru ei lucrezi. A fost foarte ciudat, m-am simtit foarte miscat (nu vreau sa fiu patetic), cand i-am vazut lacrimi (repede retinute) in ochi. Am vazut femei plangand, in diverse ipostaze, dar nu vazusem, inca, una gata sa planga pentru ca nu se pot respecta principii, pentru ca nu se poate spune adevarul, pentru ca am fost invinsi. Ieri, dansa, de bucurie ca pleaca din redactia in care lucram. Sper ca maine va dansa din nou - iar demisia ii va fi acceptata.
In ceea ce priveste interventia domnului Leonard Oprea, nu am reusit sa inteleg care este legatura domnilor Breban si Cartarescu cu literatura politica. Nu sunt sigur ca Stefan Banulescu le este 'net superior', cred ca daca ei, cei doi, sunt sustinuti, 'au facut ceva', au reusit sa scrie intr-o maniera aparte sau si-au gestionat bine atuurile. Personal, Cartarescu mi se pare supraapreciat, iar Breban, depasit; pe de alta parte, singuratatea lui Cartarescu e cinstita, e departe de reciprocitati, de compromisuri, de hatisul de relatii informale, de cronicari prieteni. El nu premiaza o poetesa de ocazie , pentru ca, peste trei luni sa-i apara un volum la o editura la care e directoare doamna respectiva. El nu se zbate sa ajunga la televizor, sa serveasca pe unii sau altii, ca sa fie, la randul sau, servit. el este un scriitor, nu un membru marcant in Uniunea Scriitorilor. Scrie, in ultima vreme, carti pe care nu le mai pot citi, dar accept ideea ca poate fi vina mea. Din unele puncte de vedere, este un model pentru mine; din multe altele, nu este. Marturisec ca, atunci cand am inceput sa scriu, pe el am vrut sa-l inving!:) Nu am inteles nici cum ar reusi criteriul estetic sa anuleze valoarea literara a volumului 'Oameni din Dublin', pentru ca Joyce a scris, mai tarziu, 'Ulysses'. Personal, prefer prima carte, dar asta nu are nici o relevanta aici; nu functioneaza criteriul estetic in cazul 'Oamenilor din Dublin'? Nu functioneaza el in cazul fiecarei carti? Un autor nu poate scrie mai multe carti bune? 'In orice fictiune literara de autentica valoare artistica, intr-un fel sau altul, pana la urma implicatia politicului este inevitabila'. L-am citat din nou pe domnul Leonard Oprea si as fi gata sa dau o mie de exemple de titluri de fictiuni literare de valoare, in care implicatia politicului nu se simte, dupa parerea mea, nici nu exista. Un exemplu l-a dat chiar Liviu Antonesei si cred ca si domnul Leonard Oprea ar putea gasi, la Stefan Banulescu, argumente in sprijinul afirmatiei mele.
Cornel Mihai Ungureanu

15.08.2003 From: Liviu Antonesei / Re: Intre viciile de procedura si alcoolici anonimi

Mai intii, o chestie tehnica - eu scriu cu Leonard, Cormel ori Ungureanu si ma trezesc cu domnul Antonesei si ma cam blocheaza. Sintem aici colegi pe un forum si propun sa renuntam la domnire/domnie. Al doilea, Cornel sa nu-si faca probleme ca a utilizat un fragment dintr-un text de-al meu privat pentru, in intentie, nu era deloc privat, ci pentru forum, si doar micile probleme tehnice de la inceput l-au, ca sa zic asa, "privatizat". In fine, ca sa ajung la chestiune, si eu cred ca Romania este, de departe, pe locul intii, in ce priveste materia prima pentru literatura cu dimensiune politica. Din pacate, e un domeniu in care ar fi fost preferabila penuria, dar asta fiind situatia cred ca ea merita sa fie exploatata cumva, fie si doar in folosul literaturii. Desi, daca iese o literatura buna, cred ca foloasele pot deveni mai largi. Cum asta? Probabil, in maniere foarte diferite, desi cred ca ar avea sanse mai mari de succes autori de formule apropiate de Caragiale, Kafka, Ilf and Petrov ori Harms. Nu exclud, desigur, nici o solida literatura realista, dar formulele amintite mi se par a avea mai multe sanse de succes pentru ca permit o transfigurare mai mare si, deci, riscuri mai mici ca produsele sa fie confundate cu reportajul ori denuntul. Cam asta mi-a trecut prin minte citindu-l pe Cornel si ii multumesc pentru impuls!
Liviu Antonesei

15.08.2003 From: Costica Bradatan / Ce se mai poate face atunci cind nu se mai poate face nimic

Mi se pare ca prima parte a interventiei lui Cornel Ungureanu a pus aceasta discutie pe un fagas extrem de interesant. Cel putin asa mi se pare mie si as vrea sa mai starui putin in preajma problemelor ridicate de mesajul lui. Cand citeam "Pestele in apa" a lui Llosa nu mai conteneam sa ma minunez la multimea de situatii similare, paralelisme, asemanari, ce le tot descopeream intre Romania in care traiam (si traisem pana atunci) eu si acel Peru descris de Llosa. Dupa aia, pe masura ce situatia in Romania se inrautatea iar eu deveneam tot mai familiarizat cu literatura si lumea sud-americana, chestia asta (descoperirea paralelismelor) a devenit aproape o banalitate, o rutina intelectuala. Deja ajunsesem la rafinamente, cunosteam detalii, stiam sa detectez arome specifice. Departe de a ma mai minuna, a inceput la un moment dat sa ma irite, nu mai suportam.

Unde vreau sa ajung? Situatia descrisa de CM Ungureanu, si mai ales spusa lui ca Romania de azi e lider mondial in materie de inspiratie pentru romanul politic, te trimite cu gandul ca, uite: suntem gata, terenul a fost pregatit, mai rau de atata nu se mai poate, nu avem decat sa stam cu ochii pe ziare sa vedem cand se anunta aparitia spectaculoasa a unor Llosa, Borges, Marquez, Sabato care sa scrie in romaneste si sa-i cheme Popescu, Ionescu? Ce se mai poate face, deci, cand nu se mai poate face nimic? Se poate face realism magic, se poate re-scrie Orasul si cainii, se poate scrie acel ceva greu de numit care e literatura lui Borges, se poate delira magnific precum Sabato. Deci, se pot face multe! Atunci, de ce totusi nu se fac mare lucru (literar vorbind)? Partidul si statul s-au ingrijit deci sa creeze toate conditiile propice unei mari literaturi politice, dar ea intarzie sa apara. De ce?
Costica Bradatan

16.08.2003 From: Liviu Antonesei / Re: ce se mai poate face atunci cind nu se mai poate face nimic


Interventia lui Costica Bradatan m-a facut sa-mi dau seama ca, atunci cind am inventariat formulele posibile pentru abordarea mlastinii realitatii noastre, inca o data o materie prima intr-adevar exceptionala, am pierdut din vedere una – realismul magic, pentru ca si el ne poate distanta cit trebuie de reportaj. As vrea sa-i multumesc lui Bradatan pentru aceasta revelatie. Nu inteleg de ce mi-a scapat, pentru ca ea a fost deja utilizata cu succes si de Daniel Banulescu, si de Dan Stanca, probabil si de altii pe care nu mi-i amintesc pe loc. Da, e OK, realismul magic poate fi, deja incipient este, o formula posibila.
Liviu Antonesei

16.08.2003 From: Viorel Zaicu / Re: ce se mai poate face atunci cind nu se mai poate face nimic


Mie nu mi se pare ca Romania e lider mondial in ce priveste sursa de material pentru romane politice. Sunt tari mult mai "tari" la acest capitol (Franta de pilda, ca sa ne referim numai la regimurile democratice). Diferenta mare este ca la noi neamul prost si hotul au biruit politica. Dar asta pentru ca au biruit corpul social in ansamblu. Politica in sine nu este mult diferita de cea de prin alte locuri. A fost, dar tinde sa revina spre "normalitatea" aberanta care pare sa se instaleze peste tot.
In al doilea rand, daca punem problema surselor, apoi trebuie sa ne indreptam atentia si asupra surselor de literatura. Intre Sabato si Popescu marea diferenta e ca Sabato si-a vazut de treaba, a observat, a mestecat etc., pe cand Popescu si-a vazut de ceata, de clasamente, de batut obrazul altuia fara a sta sa-l asculte si tot asa.

Din mesajele trimise pana acum pe lista cea mai importanta urmare pentru mine a fost aceea ca mi s-au confirmat observatii mai vechi, greu de impartasit, suparatoare pentru multi combatanti etc. O sa incerc sa schitez aici cateva.
1. Traim intr-un mediu discursiv-steril, fragmentarist si - paradoxal - exclusivist. Asta vine asa: vorbim una si nu ne-ntelegem deloc! Ne grupam si tragem cu prastia. Ala care n-are prastie - ghinion! Sade si incaseaza. Nu vorbim ca sa vedem care are idei mai bune, ci ca sa laudam toate ideile apropiatilor, fie ele si proaste, pe motiv ca sunt. Si sa le puscam pe ale adversarilor, normal. Tot pe motiv ca sunt! Noi, in special (am presupus aici ca cine are acces la mesajele de pe lista este roman), ne aflam intr-o pozitie foarte proasta, deoarece am pierdut o lunga perioada de exercitii in privinta dezbaterii. Am combatut vajnic pe la colturi, si asta facem in continuare. Ma rog, cu ceva schimbari, dar in esenta tot asta facem. Imi pare ca nimeni nu poate sa zica ceva pana nu-si gaseste un colt dupa care sa se dea si sa sopoteasca.
2. Plansul de mila. De ce ala da si io ba? De ce trebuie sa ma ocup de asta cand eu vreau sa ma ocup de cealalta? Cred ca irosim cele mai pretioase energii in a ne gasi scuze ca nu e putem ocupa de cele bune fiindca ne napadesc cele rele.
3. Ne pricepem teribil la verdicte. A se vedea mesajele anterioare, cu Banulescu e tare de departe etc. Alte energii consumate pe nicaieri. Cred ca un scriitor nu ar trebui sa se intereseze deloc de locul pe care il ocupa in clasament atata timp cat inca nu e pe deplin sigur ca a spus cam tot ce avea de spus. Bine, aici treaba e mai complicata, dar raman la ideea ca avem de-a face cu risipa de energie.

Bunaoara, cred ca peste 90% din textul mesajelor de pana acum ilustreaza perfect una sau mai multe dintre observatiile de mai sus. Si ar mai fi, dar cred ca sunt maruntisuri in comparatie cu cele de mai sus. Acum astept sa-mi zica cineva ca nu-i adevarat, ca astea sunt observatii de om inchis la minte etc. Dar il rog sa-mi spuna si DE CE? (vorba lui Costica din Ithaca!) Atentie insa, vreau bataie la drumul mare, nu dupa colt.

Info-Biblio (terapeutic,sper):
- Un argument care ilustreaza perfect marea problema (si inspaimatatoarea eroare logica) a (post-)postmodernistilor de ocazie, fie ei adepti au ba ai relativismului. Scurt. N-ar trebui sa doara, cel putin in privinta efortului de a-l intelege.
[http://www.daviddfriedman.com/Libertarian/Diversity.html]
- Un articol care pentru mine constituie, dincolo de cele cateva pretiozitati (specifice auctorelui) pe care personal le consider gratuite. (Sa nu uitam ca aceasta vrea sa fie o dezbatere, nu un plan editorial.) [Academia Catavencu, 6 august, p. 23 H.-R. Patapievici]
- Un exemplu (sau doua, daca gasesc link-ul buclucas) de "comportament academic" pur romanesc, nesmintit de studiile "abroad"!
[http://www.observatorcultural.ro/arhivaarticol.phtml?xid=8811]
[http://www.observatorcultural.ro/arhivaarticol.phtml?xid=8735]
- Si, in genere, n-ar strica o privire mai atenta in jur. MULT mai atenta decat cele care ne fac sa percepem ridiculisme si nulicisme a la "Te pup in fund.", "Simion Liftnicul." si alte chestii ingeresti vehiculate pe aici. De obicei ne pricepem foarte bine la aratat cu degetul, dar cand e de pus la loc (in loc) plecam la bere; ne-am facut datoria!
Viorel Zaciu


17.08.2003 From: Leonard Oprea / Va rog respectuos: sa ne citim cu atentia cuvenita /sic!

O replica…
VA ROG RESPECTUOS: SA NE “CITIM” CU ATENTIA CUVENTIA /SIC!
Ma bucura felul in care decurge dialogul nostru pe trepetele intrarii in Catdrala, alcatuind parca “spovedania” fiecaruia dintre noi inainte de a pasi in Catedrala, pentru a primi Euharistia…ca om, ca scriitor…
Daca intr-adevar ne dorim asta…
------------------
Totusi, imi doresc ca dincolo de sinceritatea fiecaruia dintre noi, sa existe si “patima-controlata”, ca instument al auto-cunoasterii, dar si al gasirii unor solutii, fie ele si sub forma unor intrebari lucide, pertinente, dar si cu simbure de speranta intru existenta acelor carti pe care le visam pentru romani si pentru intreaga lume, ale noastre – cei care dialogam – sau ale altora.
-------------------
Asadar, mi se pare mie sau fiecare dintre mai tinerii mei interlocutori sint si ziaristi…?
Am fost ziarist in Romania post-decembrista vreme de vreo 6-7 ani. Intre altele am publicat in 1991-1992 in ziarul “Expres” (al lui C.Nistorescu pe atunci) si in “Revista 22”, unica (si pina astazi singulara) ancheta a Sectiei de filosofie a Academiei Romane, avind doua intrebari:
a)avem filosofi romani ?
b) daca “da”, care este sau ar trebui sa fie responsabilitatea si etica filosofului roman fata de cultura si socitatea carora le apartine ?
I-am avut interlocutori pe Mircea Flonta, Andrei Plesu, Ilie Parvu, Gabriel Liiceanu, Dan Pavel, Gh.Vladutescu, Mihai Sora si altii. Cel putin unul dintre rezultate a fost “revolta” studentilor Facultatii de Filososfie a Universitatii Bucuresti, impotriva existentei fostilor nomenclaturisti comunisti ca membrii ai Sectiei de Filosofie a Academiei Romane. Unii dintre acestia au demisionat, altii s-au opus etc.
-------------------
Ce vreau sa va comunic prin aceasta “amintire” ? Ei bine, faptul ca mie imi apare ca evidenta in conversatia noastra o anumita perceptie si o anumita obnubilare privind literatura si acest “roman politic” (formulare pe care in continuare, in virtutea raspunsurilor mele anterioare) o recuz. Ce perceptie ? Care obnubilare ? Simplu: acelea pe care le manifestati in acest dialog.
Pe scurt, am fost odata un ziarist avind o anumita perceptie si o anumita obnubilare privind rolul scriitorului…
DAR, tot eu consider ca si acest proces este firesc, uneori chiar necesar in formarea constiintei si responsabilitatii prozatorului autentic fata de creatia sa, oriunde, nu numai in Romania.
--------------------
Ma asteptam totusi ca Mihai Cornel Ungureanu sa fi citit cu mai multa atentie raspunsurile mele, macar din reciproc respect, daca nu altcumva.
Astfel, in ambele mele raspunsuri anterioare, “implicatia politica” este definita NU ca o “intregistrare vizibila” a ideilor si actelor politice ale lumii in care traieste autorul, sau ale sale insusi. NU, hotarit nu.
Spuneam eu ca este posibila, da, si o astfel de “inregistrare vizibila”, insa atunci, ca REAL si SERIOS APARE RISCUL (citez din raspunsul meu):
“Acest “fel” de literatura cade usor in ideologie intoleranta si de aici incolo pasim cu siguranta si rapid inspre toata literatura fascista, comunista sau de tip religios-terorist. Deci, NICICUM, oriunde si oricind, nu aceasta este fictiunea literara ca valoare artistica universala. De fapt – aceasta NU MAI ESTE FICTIUNE LITERARA.”
In consecinta, “implicatia politica” se manifesta acolo, in laboratorul alchimic al autorului, iar a sa “piatra filosofala” NU va contine pe ea vreo zona bine delimitata si inscriptionata vizibil: “Atenite – implicatie politica !”.
Si, in acest context i-am pus alaturi pe N.Breban, S. Banulescu si M. Caratrescu.
O “mica” adaugire aici: Nicolae Breban nu e “depasit”, cum afirma Cornel Mihai Ungureanu (care se refera la tematica politica privind dictatura comunista…/// vi se pare oare ca ex-societatea comunista este un moment depasit ?!!) Caci in momentul in care vorbesti despre un prozator absolut autentic ca fiind “depasit”, anulezi orice valoare universal perena a literaturii, sau a altei arte. Eventual, afirmi: Nicolae Breban nu e un prozator…
Cit despre Mircea Cartarescu si a sa “implicatie politica” – cititi eseurile sale si teza sa despre post-modernism si apoi vom mai vedea…
Cit despre Stefan Banulescu… I-ati citit oare proza ? (alta replica mai elocventa nu am, credeti-ma!)
-----------------------
Pe de alta parte, tocmai in acest context - total inevitabil este legitim si opereaza criteriul estetic (despre care, asa cum l-am definit, iarasi sint sigur ca mi-au fost intelese exact gresit afiramtiile, ca urmare a unei lecturi superficiale ! ) .
Concret – eu NU am afirmat ca , asa cum l-am definit , criteriul estetic anuleaza “Oamenii din Dublin”, fiindca exista “Ulysses” ale aceluiasi autor James Joyce.
Eu am intrebat, citez:
“Nu voi teoretiza, voi da citeva exemple ( alese acum, la intimplare ) sub FORMA DE INTREBARE:
criteriul estetic (tot ca lege invariabila etc.etc.etc.) anuleaza valoarea literara a volumului de proza scurta “Oamenii din Dublin”, pentru ca James Joyce a scris mai tirziu “Ulysses” ?
idem pentru Hermann Hesse in aparenta opozitie a romanului sau “Peter Camenzind” cu faimosul sau roman “Lupul de stepa” ?
idem pentru a ii pune sau nu alaturi pe fratii Thomas Mann si Heinrich Mann ? “
Va rog, observati SEMNELE DE INTREBARE…
----------------------
Altceva: chiar asa decupat din context, acest citat din raspunsul meu:
“…Romania nu mai este o natiune, ci este o suma de indivizi care-si asuma interesul national, fiecare cum il taie capul.” defineste clar si fara echivocitate inevitabila implicatie a politicului in actul creator al artistului roman autentic, ieri si astazi.
Iar pe de alta parte, n-am inteles deloc acea afirmatie… cum ca, “definitia” de mai sus e de mult depasita de realitatea romaneasca actuala…?!
Nu am plecat decit de 4 ani din Romania si am fost in tara recent, in iunie, 2003. Despre ce vreti sa-mi explicati ca fiind atit de groaznic in Romania de azi ?! Atit de “ucigator” de prozatori romani autentici ?
Personal eu nu am vazut dovada vreunui GENOCID sau inceput de genocid… Si totusi, totusi sint unul dintre aceia care a fost urmarit, interogat si persecutat temeinic de ex-Securitatea ceausista, trimis la Minele din Tg.-Jiu etc.
In fine, poate ca eu gresesc si perceptia mea e deformata de virsta, de viata pe care o duc acum in acest auto-exil… Nu stiu…
---------------------------
Da, are dreptate Viorel Zaciu cind neaga acest teribilism : “Romania lider mondial” in materie de subiecte pentru “romanul politic”. Votez cu ambele miini impotriva acestei ideii care ajuta si impulsioneaza DOAR aparent prozatorul roman. Pura euforie. Fiindca , odata trezit, mahmur, iti vei spune: … la ce bun sa mai scriu in lumea asta de lagar nazist pentru un artist ca mine…?!
Da, are dreptate Viorel Zaciu cind observa amar: “ Intre Sabato si Popescu marea diferenta e ca Sabato si-a vazut de treaba, a observat, a mestecat etc., pe cand Popescu si-a vazut de ceata, de clasamente, de batut obrazul altuia fara a sta sa-l asculte si tot asa.”
Da, are dreptate Viorel Zaciu cind adauga sarcastic: “ 1.Traim intr-un mediu discursiv-steril, fragmentarist si – paradoxal – exclusivist. Asta vine asa: vorbim una si nu ne-ntelegem deloc! Ne grupam si tragem cu prastia. Ala care n-are prastie – ghinion! Sade si incaseaza. Nu vorbim ca sa vedem care are idei mai bune, ci ca sa laudam toate ideile apropiatilor, fie ele si proaste, pe motiv ca sunt. Si sa le puscam pe ale adversarilor, normal. Tot pe motiv ca sunt! Noi, in special (am presupus aici ca cine are acces la mesajele de pe lista este roman), ne aflam intr-o pozitie foarte proasta, deoarece am pierdut o lunga perioada de exercitii in privinta dezbaterii. Am combatut vajnic pe la colturi, si asta facem in continuare.”
Da, are dreptate Viorel Zaciu cind mai vine si zice: “2. Plansul de mila. “ si “3. Ne pricepem teribil la verdicte.”
UITA INSA Viorel Zaciu ca, in finalul primului meu raspuns, ii citam pe C.Noica si Petre Tutea, repet:
“Si inchei “povestea” mea, ca scriitor, astfel:
Nu stiu daca ar mai fi ceva de adaugat. Poate doar amaraciunea lui Constantin Noica:
“La treapta imediat mai jos de cea a omului de format mare, polihistorismul creator al romanului, deschiderea sa catre mai multe lucruri deodata, intelegerea sa atit de cuprinzatoare dar acum fara suficienta acoperire, nici creativitate, devine LAUTARISM.” (Memoriu catre Cel de Sus sau Modelul Cantemir).
Si, pentru un perfect final, il amintesc pe Petre Tutea, care observa hitru: “ …ceea ce il caracterizeaza cel mai bine pe roman este placerea sa de a se afla in vorba…”
Deci, mutatis mutandis…”

ASADAR, Viorel Zaciu, asa mi se pare mie se arata cu degetul pe sine-insusi in primul rind, cind afirma in final ca: “Si, in genere, n-ar strica o privire mai atenta in jur. MULT mai atenta decat cele care ne fac sa percepem ridiculisme si nulicisme a la “Te pup in fund…”, “Simion Liftnicul…” si alte chestii ingeresti vehiculate pe aici. De obicei ne pricepem foarte bine la aratat cu degetul, dar cand e de pus la loc (in loc) plecam la bere; ne-am facut datoria! “
Eu unul insa, nu pot decit sa-l felicit sincer – nu glumesc! – pentru puterea si curajul sau de a fi lucid in primul rind fata de propria-i persoana. Nu mai ramine decit ca aceasta luciditate sa fie sublimata si in creatiile sale literare. Nu ma indoiesc ca va reusi cu brio.
------------------------
Nu mai stiu cine – realmente nu mai stiu cine anume, oricum nu eu, nici Liviu Antonesei – a afirmat in acest dialog, oarecum sui-generis, ca inainte de orice ar trebui sa fim atenti la felul in care ne implinm destinul de scriitor, sa fim atenti cum luptam pentru a exista ca scriitor autentic etc.etc.etc. si apoi sa dezbatem …, lansind in subtext celebra spusa a lui G.Calinescu despre anumiti autori care nu intrau in gratiile sale si anume ca: “… bate cimpii cu gratie. “
Intru totul de acord cu acest principiu al bunului simt artistic.
Insa dati-mi voie totusi - totusi sa va intreb : va referiti la participantii la acest dialog ?
Fiindca daca este asa, eu unul stiu ca trebuie sa va rog a avea mai intii macar farima necesara de bun simt ca si cunoastere a faptelor literare ale fiecaruia dintre participanti si apoi sa va repeziti cu bocancii tintatzi pe glezenele noastre…
Ati incercat cumva sa va definiti clar si responsabil notiunea de dialog cultural si social, si de ce nu? politic, ca fiind total diferita de aceea de conversatie mundana ? Fiindca, da, cel putin dialogul are ca scop aflarea cauzelor unor situatii dificile ( chiar si situatii limita ) , implicit aflarea unor raspunsuri, NU paleative, CI posibile solutii de rezolvare a situatiilor incriminate.
Va multumesc si sper sa fi dialogat, nu sa fi suparat inutil pe cineva.
Leonard Oprea , August 16, 2003, Boston.


17.08.2003 From: Leonard Oprea / Literatura medie si unitatea de monolit

LITERATURA “MEDIE” SI “UNITATEA DE MONOLIT”
Eu unul asa am inteles, ca aceasta conversatie a noastra este un dialog.
UNA DINTRE CAUZELE FUNDAMENTALE ALE EXISTENTEI LIMITATE (CU EXCEPTIILE DE LA REGULA) PRIVIND PROZA ROMANEASCA AUTENTICA AVIND SI IMPLICATII POLITICE (EVIDENTE SAU CONTEXTUALE) ESTE IN-EXISTENTA DIALOGULUI IN SOCIETATEA ROMANEASCA CONTEMPORANA.
Daca ii veti citi cu atentie pe Vladimir Tismaneanu sau Sorin Antohi (in special), pe Andrei Hoisie Corbea, Mircea Mihaies, Victor Neumann veti afla de ce este atit de important DIALOGUL ca forma de cunoastere si re-cunoastere reciproca si reciproc creativa in toate compartimentele unei societati, cu precadre in cadrul societatii romanesti actuale. Si mai ales daca dorim cu adevarat sa existe aceea literatura… ca “act politic”.
------------------------
Si ca sa nu mai discutam vorbe despre forma si continut, sau cel putin nu consideratiile mele, va propun sa acceptam ca am trecut de pragul definirii literaritatii prozei, pe scurt, sa adoptam “rezolutia” propusa de Liviu Antonesei( il citez):
“Problema este daca sint si coerente, pentru ca asta da literaritatea operei literare. O calitate care, desigur, nu se masoara, dar se simte din prima datorita calitatii pe care o numim gust, destul de inefabila ea insasi. Pina la urma, care e semnul valorii unei opere? Frumosul? Partial, pentru ca exista si uritul, si sublimul, si comicul s.a.m.d. Toate insa pot fi subsumate categoriei expresivitatii, care e chestiune ce tine opera ca atare, nu de continut si/sau forma. De ce are efect asupra noastra? pentru ca ne impresioneaza, sintem dotati cu impresivitate ca sa zic asa, cu empatie mai tehnic vorbind. Iar acest efect nu e al formei ori contintului, ci al perceptiei integrale, care inseamna si simturi, dar si gindire, memorie, putere de imaginare. Pe mine o non-opera, o opera fisurata in sinele sau, nu mai impresioneaza si basta! Cam asa cred ca stau lucrurile si sper sa fi fost ceva mai clar de data asta. “.
Consider ca aceasta “rezolutie” elimina elegant si formularea “realism magic”, atiti de indragita de fanii si epigonii literaturii sud-americane, dar si atit de spornica in a genera confuzie… Caci, daca literatura sud-americana este “realism magic” , atunci celelalte literaturi, sa zicem, rusa, ceha sau franceza, flamanda, germana etc. ce pot fi ?!! Documentare artistice ? Sau, “realism dincolo de realitate” ? , “Realitati … vrajite” ? Ori, doar , simple fictiuni…?
----------------------------
Acum insa, vreau sa continui dialogul nostru intrebindu-va hotarit :
Exista un public ROMANESC pregatit pentru receptarea unei literaturii ROMANESTI, cea despre care tot “dezbatem” acum ?
In opinia mea : NU EXISTA INCA (dar, fireste, admit exceptiile… care confirma regula).
Literatura pe care o doriti atit de mult (nu sint nici eu strain de aceasta dorinta),
acel roman “politc” / proza “politica” care, vin si zic astfel, “care sa bubuie” in constiinta cetateanului roman, intelectual sau nu, presupune fara doar si poate :
OBISNUINTA CITITORULUI ROMAN CU LITERATURA “MEDIE” (formularea mea, desi cred ca au mai folosit-o si altii).
Ca sa ma fac, nu mai obscur, ci bine inteles, iata :
ginditi-va la structurile si tehnicile narative regasibile INTOTDEAUNA intr-un astfel de roman, “politic”: sint structuri narative si tehnici specifice (enumar fara o anume ordine) ale romanului politist, romanului de moravuri, romanului de aventuri, romanului autobiografic (jurnal sau nu), romanului erotic, romanul numit astazi “thriller”, romanului istoric si asa mai departe, toate CONTOPITE INTR-UN TOT UNITAR indeplinind conditia de literaritate subliniata/definita (mai sus) de Liviu Antonesei.
-------------------------------
Ori, in mod MAI MULT DECIT EVIDENT, creatia romaneasca privitoare la astfel de romane, practic lipseste cu desavirsire ASTAZI (TOTUSI a existat in perioada interbelica, a existat in anumite forme chiar si sub comunisti).
Eu definesc aceasta literatura (reprezentata de romane si proze ca acelea mai sus amintite) ca fiind LITERATURA “MEDIE” si, consider acesta LITERATURA “MEDIE” CA FIINTIND COLOANA VERTEBRALA A ORICAREI MARI LITERATURI, APARTININD ORICAREI CULTURI EUROPENE, ASIATICE SAU AMERICANE.
-----------------------------------
Prin LITERATURA “MEDIE” NU DEFINESC literatura “mediocra”, cu atit mai putin “sub-literatura”.
Din punctul meu de vedere literatura “mediocra” , idem “sub-literatura” NU INDEPLINESC NICI MACAR PARTIAL CONDITIA DE LITERARITATE A CREATIEI LITERARE AUTENTICE.
----------------------------------
LITERATURA “MEDIE” - DESI NICIODATA IN CEL MAI INALT GRAD, DE ACEEA ESTE “MEDIE” - IMPLINESTE TOTUSI CONDITIA DE LITERARITATE A PROZEI SAU ROMANULUI AUTENTIC.
---------------------------------
Romanul de aventuri, erotic si de moravuri, romanul istoric etc., ca literatura “medie” exista de mult in China antica (avem ca – poate – prima importanta marturie, insemnarile lui Goethe, dupa intoarcerea sa din China…).
Dar il regasim, intr-o forma sau alta premergatoare literaturii “medii” medivale europene, dar nu la fel de bine definita ca si in China, si in Roma antica…
Pe de alta parte (si ca argument) va re-amintesc (citez la intimplare):
in ultima instanta, “Crima si Pedeapsa” (F.M.Dostoievski) este un roman politist;
in ultima instanta, “ Rosu si Negru” (Stendhal) este un romatic erotic, dar si unul de moravuri, insa si unul de aventuri;
in ultima instanta, “Baltagul” (M.Sadoveanu) este un roman politist, dar si unul de dragoste;
in ultima instanta, “Ultima noapte de dragoste, intiia noapte de razboi“ (Camil Petrescu) este un roman autobiografic, dar si unul de dragoste, insa si unul istoric (de razboi);
in ultima instanta, “ In numele trandafirului” (Umberto Eco) este un roman de tipul “thriller”-ului modern;
in ultima instanta trilogia “ SUA” (Dos Passos) este un roman istoric, dar si unul de aventuri.
Si exemplele pot continua mult si bine.
Toate aceste romane de inalta valoare literara DOVEDESC INDUBITABIL NECESITATEA LITERATURII “MEDII” CA INSTRUMENT MODELATOR DE PROZATOR AUTENTIC SI, IN CONSECINTA RECIPROCA, DE PUBLIC DEGUSTATOR DE INALTA LITERATURA (IMPLICIT, DE LITERATURA AUTENTICA AVIND VIZIBILE IMPLICATII POLITICE).
-----------------------------
Ne-existind ASTAZI, in Romania post-comunista, aceasta literatura “medie” ,
AUTOMAT NU EXISTA NICI SOLUL FERTIL PENTRU EXISTENTA ARTISTULUI ROMAN CREATOR DE PROZA (DE ROMAN) CU EVIDENTA/VIZIBILA IMPLICATIE POLITICA.
-----------------------------
De ce aceasta disparitie a sursei vitale (literatura “medie”) pentru fiintarea tipului de proza mai sus numita ?
Simplu (din punctul meu de vedere):
Actuala critica romaneasca, dar in egala masura si diversele grupari literare dominante azi in Romania post-comunista (Generatia ’80 , ’90 etc.), actioneaza si reactioneaza astfel (folosesc o cugetare din ultimul meu volum al Trilogiei lui Theophil Magus, “Polirom”, 2003):
“ATEUL
Dumnezeu redus la substanta, dimensiunile, forma si functiile creierului sau – acesta este ateul. Din nefericire pentru ateu, creierul uman este chiar organul despre care nu stie decit, ca nu stie “mai nimic”. Constientizarea acestui “mai nimic” e sansa lui sigura si singura de a-L descoperi pe Dumnezeu Domn Iisus Christos in chiar inima sa.”
-------------------------------
Dorindu-mi sa nu va mai obosesc (inutil ; sau, nu ?) las interpretarea si adaptarea acestei meditatii, mai sus citata, la latitudinea dumneavoastra, privind existenta literaturii “medii” astazi in Romania.
Cum am mai spus, aplicati “mutatis mutandis” si veti vedea si veti auzi si veti intelege.
Totusi, nu ma pot abtine si va sugerez: … tinarul prozatorul roman de astazi, in Romania post-comunista, pare a fi pus in situatia… ori esti Horia Roman Patapievici, sau esti Mircea Cartarescu … ori, nu esti…( decit)… nimic.
Si astfel nu ma mai mir deloc cind citesc “profunde” cavsieseuri cum este cel recent al lui Cristian Moraru, Modelul ’Cartarescu’ versus ‘Modelul Patapievici’, din “Observator cultural”, nr.177, 2003 .
----------------------------------
Urmarea directa a existentei, a actiunilor si reactiunilor acestei UNITATI DE MONOLIT (limba de lemn a comunismului romanesc : “unitatea de monolit a PCR” – va mai amintiti ?), a criticii actuale romanesti cu gruparile culturale romanesti dominante astazi in Romania, ei bine, nu este decit felul in care actioneaza si reactioneaza astazi: cititorul roman, editorul roman, revistele literare romanesti si, cine altul ? decit, scriitorul roman.
Adica, intr-o deloc neglijabila masura, actioneaza si reactioneaza IMPOTRIVA intereselor vitale ale propriei sale culturi.
---------------------------
Intr-una dintre aceste zile de august, 2003, in metro-ul din Boston, am zarit o copila, sa fi tot avut vreu 10-12 ani, citind extrem de concentrata o cartulie. Un bestseller pentru adolescenti. Curios, am tras cu ochiul… Si am citit despre aventurile fascinante ale unei fetite, tot vreo 10-12 ani avind, care ii avea ca parteneri in aventurile sale pe “Mr.Poe” si “Mr.Baudelaire”… E doar un marunt exemplu din miile cu putinta de intilnit zilnic in America, un oarecare exemplu despre existenta educativa/formatoare a literaturii “medii”.
Si pot sa va mai spun ca, intr-un vagon de metro, statistic vorbind, aici, in Boston, tot cam a sasea persoana citeste literatura “medie” ( incap lejer peste 50-60 de persoane intr-un vagon ).
Nu va mai vorbesc despre existenta atelierelor de creatie literara din colegii si universitati… avind ca material de lucru, odata cu “disectia” capodoperelor, dar mai mult, aceasta literatura “medie”, mai usor si mai simplu de “disecat”…
Personal, eu nu am stiinta ca nu poti invata anatomie umana decit disecind cadavrul lui Leonardo da Vinci, sau Shakespeare.
Daca ar mai fi de adaugat ceva: celui care incearca sa scrie un roman de mare valoare literara si avind implicatii politice evidente/vizibile, i-as mai sugera sa aplice asupra lui insusi, ca scriitor cel putin , Legea lui William of Occam ( 1330 ), sau “Briciul lui Occam”:
ENTITATILE NU EXISTA PENTRU A FI MULTIPLICATE DINCOLO DE NECESITATE .
Si, fiti siguri, unul, sau mai multi dintre dumneavoastra vor scrie si acest roaman “vizibil politic”, dar si de inalta valoare literara.
Leonard Oprea , August 16, 2003, Boston.


17.08.2003 From Viorel Zaicu / rectificari

Imi cer scuze pentru ambiguitatea formularii <ridiculisme si nulicisme a la "Te pup in fund.", "Simion Liftnicul."> pe care abia acum am observat-o. Calificativele nu erau acordate cartilor, ci evenimentelor inspirate din realitate pe care le contin.
Viorel Zaicu

17.08.2003 From: Liviu Antonesei / Re: VA ROG RESPECTUOS SA NE “CITIM” CU ATENTIA CUVENTIA /SIC!

In legatura cu cele scrise de Leonard aici, n-as avea de adaugat decit foarte putine. Mai intii ca nici eu nu-l cred pe Breban depasit, pentru ca problema puteri nu e depasita ea insesi. Alta mi se pare a fi problema si anume ca niciunul din romanele publicate de prozator dupa 1989, indiferent si scris inainte ori dupa, nu se ridica la nivelul celor mai bune de pina la revolutie. Deci, Breban nu e depasit in romanele sale bune – sa zicem Animale bolnave, Bunavestire, Don Juan, -, dar de atunci incoace n-a mai produs pe piata nimic viabil. Nu e depasit, dar ar fi trist sa fie deja terminat!
O alta chestiune care ma socheaza este afirmatia ca Te pup... ori Simion liftnicul... ar fi carti proaste etc. De ce? Mie mi-au placut foarte mult. Daca nu mi se pot cere argumente in legatura cu placerile/neplacerile mele, eu pot cere argumente solide cind se fac judecati de valoare!
Liviu Antonesei.