Radiohead
de
Paul Doru Mugur
Este
o zi superbă, dintr-o săptămînă superbă, dintr-o lună
superbă, dintr-un an superb. În fiecare clipă mușc din
fericire ca dintr-un fruct zemos.
Este
o zi superbă, dintr-o săptămînă superbă, dintr-o lună
superbă, dintr-un an superb. În fiecare clipă mușc din
fericire ca dintr-un fruct zemos.
Este
o zi superbă...
Primii
oameni aveau o singură minte și gîndeau pe o singură voce.
Pe atunci, cei care începeau să gîndească pe mai multe
voci, sfîrșeau de obicei într-o clinică de psihiatrie.
dimineața,
sculatul din pat, mersul împleticit înspre baie, privirea
împleticită din oglindă, apoi vertebrele lombare care
troznesc, o nouă barbă, o nouă
zi, cine sunt? eu?
dar
dacă în fiecare dimineață m-aș trezi altul? și altul? și
altul și altul și altul?cine ești...tu?
de
unde să știu că nu mă trezesc altul? că nu sunt în
secret schimbat în somn cu un necunoscut?
de
unde să știu că și tu și eu rămînem aceiași?
Singularitatea
anunțată cu surle și trîmbițe încă de la începutul
mileniului
nu
fusese nici pe departe acea schimbare bruscă despre care
vorbeau psihonauții.
din
nou în metrou. cel de lîngă mine citește o carte savantă.
"The merely act of observation causes all the states to
collapse into a single value which specifies the position of
the particle. From this results that consciousness plays a
central role in the experiments: the alternate explanation is
that all quntum states are equally real and that if we see
only one result of an experiment an other version of us must
see all the remaining possibilities."
Marea
schimbare, punctul omega, noul mesia electronic, sloganurile
proletariatului psihonaut fuseseră cu toate niște utopii
lipsite de substanță. Supracomputerul nu a rezolvat nimic.
Problemele omenirii au rămas aceleași, multiplicate de 32 de
miliarde de ori.
fiecare
în paștele mamii lui de tunel, chiar din momentul în care
nașterea a început, chiar din momentul în care ne-am
angajat în tunelul acela strîmt din bazinul femeilor,
continuăm să coborîm, continuăm să ne aflăm în cădere
liberă într-un tunel mai larg căreia nu-i mai vedeam pereții
decît în unele coșmare din care ne trezim obosiți și
transpirați.
apoi,
la sfîrșit, într-o fracțiune de secundă, tunelul devine
din nou vizibil, pentru o fracțiune de secundă numai, vedem
tunelul, vedem căderea continuă, o fracțiune de secundă și
gata...
ceilalți
se află fiecare în tunelul lui și din cînd în cînd,
atît de rar, tunelele se intersectează pentru cîteva clipe:
intersecția ei o numesc dragoste...
Ceva
însă se schimbase. Transformarea avusese loc lent și au
fost necesare cinci generații ca să devină universală.
nu
e nici o invenție. este clar de tot: ce poți să vezi.
lungul nasului. ce poți să faci. să bagi în tine ca
porcul, să-ți sapi mormîntul cu dinții, cu urechile, cu
nasul și cu ochii. cu fiecare zvîcnire a șoldurilor
încinse de dorință.
Dispariția
vocii interioare apăruse inițial doar la cei care lucrau
foarte mult cu calculatorul. Creierul uman suprasolicitat de
mixarea informațiilor senzoriale diferite și de surfingul
simultan pe mai multe situri se adaptase avalanșei de stimuli
hipertrofiindu-și capacitatea de prelucrare paralelă a
informațiilor. Sistemele de realitate virtuală paralelă
care permiteau vizionarea simultană, direct pe fiecare retină,
a mai multor imagini separate au accelerat schimbarea. Cinci
generații, a fost nevoie de cinci generații ca vocea
interioară, acel verbum mentis de care vorbeau cei vechi să
dispară. Mintea noii specii meta-umane, mintea noastră, funcționează
acum ca un cor pe mai multe voci, fiecare cu rolul ei
distinct.
în
flux, eram în flux, tu, el, ea, noi, eram într-un flux
continuu, nimic nu rămînea constant, nemișcat, sufletele
ele, rămîneau mereu în urmă, inerția sufletului, gravitația
inimii: nostalgiile. în acest flux era dificil să găsești
nu pe cineva cu picioarele pe pămînt căci așa ceva nu se
poate, ci pe cineva care să nu fie în derivă, pe cineva
care să știe încotro se îndreaptă.
desigur
cu toții cunoșteam destinația finală, cu toții știam că
ne îndreptăm spre moarte, da, asta da aveam cu toții o țintă
sigură, precisă, inevitabilă, o țintă universală și
democratică.
Vocile
nu comunică între ele, și uneori vorbesc limbi sau pot fi
chiar de sexe diferite.
îmi
simt interiorul obrajilor cu limba: pe obrazul drept am o mică
buburuză, o bucățică de carne crescută acolo, cu care, nu
știu cînd, m-am obișnuit, ideea de a mă trezi mîine libelulă sau pterodactil mi se pare extrem de
tangibilă.
Un
fel de competiție darwinistă există între voci și durata
lor medie de viață este de cîteva săptămîni dar există
și unele care persistă toată viața.
....cimitirul...
treceam zilnic pe lîngă el de două ori pe
zi...între blocul în care locuiam și școală este o linie
dreaptă, puteam să văd liceul de la fereastra din
dormitor...acum plopii au crescut și acoperă totul, nu mai
poți să vezi nimic...cimitirul pe lîngă care mă duceam și
mă întorceam de la școală, am trecut pe lîngă el, de
sute de ori, nu mi-a fost niciodată frică nici măcar atunci
cînd am început să aflu despre moarte, m-am temut însă
întotdeauna de cîinii care ieșeau prin spărturile din gard
și mă atacau lătrînd năpraznic...spaimele mărunte ale
copilăriei mele...
La
început, primii metaumani, datorită faptului că vocile
vorbeau toate în același timp aveau mari dificultăți cu
vacarmul continuu din capul lor și rata sinuciderior crescuse
enorm. Atunci, a apărut pe piață radioheadul. Fără nici o
îndoială, cea mai mare invenție a mileniului 3.
experiența
cu oglinda este traumatică. nu mă pot vedea niciodată în
oglinzi. niciodată nu sunt eu cel de acolo. mi-e frică de
ele, oglinzile multiplică singurătatea.
Radio-head-ul
funcționează după un principiu extrem de simplu.
ca
atunci cînd ieși dintr-o casă luminată în plină beznă:
necunoscutul.
îl
pipăim cu idei, cu gesturi, dar el era acolo, mare, copleșitor
de mare, impasibil, inefabil, indiferent la sensuri și la rătăcirile
noastre.
El
nu a murit ci e acum cu mult mai mare și hainele numelor
noastre i-au devenit prea strîmte.
Îți
pui pe cap o cască prevăzută pe suprafața ei interioară
cu niște electrozi care
înregistrează continuu activitatea vocilor tale.
Impulsurile electrice preluate de electrozi sunt
retransformate în cuvinte și poți selecta în căștile
radioheadului vocea care ți se pare mai interesantă.
lumina
nu ocupă volum, experimentul cu lupa și furnicile:
focalizezi, focalizezi lumina într-un punct, lumina poate fi
focalizată. Fotonii pot fi înghesuiți: cîți îngeri de
lumină pot să danseze pe vîrful unui ac?
Avantajul
cel mai notabil al radioheadului este că poți ignora cu desăvîrșire
orice voce care-ți pune probleme. Crizele existențiale,
mustrările de conștiință, atît de
sîcîitoare cîndva pentru strămoșii noștri, au dispărut
acum aproape complet. Uneori din curiozitate și plictiseală
mai mult, ascultăm și acele voci care făceau, odinioară,
viața oamenilor un calvar.
pulsații,
pulsații continue, într-o materie păstos gelatinoasă,
într-o clisă cenușie: gîndesc.
cuvinte
lipind de cuvinte lipind de cuvinte lipind de cuvinte: o dublă
iluzie, cea interioară creînd-o pe cealaltă, verbele mai
anterior, substanctivele și adjectivele mai în spate, spre
occipital, îți vorbesc, îmi vorbești, spun ceva, îmi răspunzi,
legați continuu printr-un maț de cuvinte prin care ne hrănim
iluziile, care la sfîrșit se vor scutura toate ca niște păpădii.
Complexele,
frustrările, remușcările se rezolvă acum atît de simplu.
Dacă nu-ți convine ce auzi schimbi canalul.
Este
o zi superbă...
|