Viața lui Ivan Ilici

 

de Adrian Drăgan

 

 

În seara în care l-au luat – era o seară încinsă de mai – Ivan Ilici se întorcea singur spre casă. Ca de fiecare dată când era singur – și de ani buni sau, mai degrabă, răi, viața lui era asemenea unei plaje pustii pe care vântul poartă, cine știe de unde smulse, crengile unor copaci nevăzuți – se gândea la tot ce a fost și nu mai este, la tot ce ar fi putut să fie dar nu a fost pentru c㠖 de cine, de ce? – nu s-a îngăduit. La toată bogăția sa de nădejdi risipită, spulberată, pierdută… unde, când nu mai știe.

Înainte de furtuna care distrusese lumea – cu tot ce avea ea, bun și rău – și viețile tuturor, Ivan Ilici era un tânăr plin de avânt: avântul credinței, al poeziei, al dragostei. Apoi a început războiul, care totuși parcă a luat pe neașteptate acea lume care îl dorea atât, la care Ivan Ilici a plecat plin de avânt și așa l-a și luptat, dar războiul s-a împotmolit în mlaștina înfrângerilor, și avântul celor din tranșee nu l-au putut urni de acolo, apoi acel razboi pierdut s-a sfârșit și a început altul, în care Ivan Ilici a luptat cu încă neobosit avânt… Dar câtor războaie pierdute cărora le supraviețuiești, câtor bătălii în care te bați cu nădejde și pe care, fără excepție, le pierzi, le supraviețuiește avântul? Căci și acest al doilea război s-a pierdut. Iar cu el, Ivan Ilici a pierdut totul: credința s-a ruinat într-un sentiment crepuscular de disperare , poezia a eșuat în cimitirul decepțiilor realiste iar dragostea… dragostea a fugit cu familia la Paris.

În cumpliții ani de foamete din timpul războiului civil – pe când oamenii nu se mai mulțumeau să se omoare, ci se și mâncau între ei – tatăl lui Ivan Ilici a murit de o moarte neobișnuită unui aristocrat – de foame. Când razboiul era pe sfârșite – și era pierdut – a murit și mama sa, de singurătate, căci se moare și de tristețe. Pe atunci, Ivan Ilici lupta departe, în armata generalului Kolceak, iar fratele său mai mare dispăruse asemenea unui miraj cu un regiment întreg al gărzilor albe în pustiurile kirghize. Lipsită nu doar de nădejdi, ci mai ales de temeiul acestora, mama s-a stins ca un strigăt care nu poate răzbi prin pereții inexpungabili ai deznădejdii. Și așa singurătatea se desăvârșea în jurul lui Ivan Ilici, ca o ursită, ca un pustiu ce înaintează încet și tenace ca o oaste care pe tăcute se furișează și înconjoară tabăra dușmană.

Când armata albă a fost spulberată ca zăpada de vânt, topită ca zăpada de soare, Ivan Ilici, mai mult din obișnuință decât din convingere, a reușit să iasă din încercuiri, din capcane și să scape de urmăritori. Dar încotro să-și azvârle pașii, lipsit fiind de speranță, care este avangarda oricărui drum al oamenilor? Unde dacă nu spre trecut, adică spre casă?

A fost un drum lung, care a ținut ani de zile, un pelerinaj printr-o țară a miracolelor rele, un pelerinaj prin infern. A străbătut nesfârșite câmpuri calcinate, semănate acum cu cadavre de vaci cu ugerele plesnite, cai cu coamele pârjolite, oameni cu ochii uscați, apoi păduri ai căror copaci erau arși pe jumătate și sate părăsite în casele cărora, în locul oamenilor, se adăposteau pisici sălbatice, cârtițe pe care bombardamentele le alungaseră din pământ, șerpi și fantome terorizate de focurile ce înconjurau zările asemenea unui permanent răsărit. Se culca în așternuturi reci în care se trezea acoperit de cenușă și în fiecare seară se întreba dacă nu s-ar cuveni să își ispravească drumul acolo, dar în fiecare dimineață, odată cu ziua începea și calea care îl sugea avid㠖 prin ce putere, căci nu îi întrevedea nici un capăt și nici un sens? – asemeni unei chemări.

După mai bine de trei ani a ajuns acasă. Acasă? În casa în care se născuse și crescuse și își crescuse speranțele și avânturile locuiau, înghesuite în odăile cândva largi și luminoase, acum despărțite de falși pereți confecționați din vechi șifoniere, bufete și chiar carcase de tramvaie, câteva famelice familii proletare… Ce le adusese în afară de putere revoluția? se întreba Ivan Ilici, cazat până la urmă într-o veche debara de la mansardă, vecină cu podul ocupat de un fost preot a cărui hrană o constituiau porumbeii de care se îngrijea ca de o turmă de oițe. Ar fi avut aceeași moarte ca și tatăl său dacă pân’ la urmă nu i s-ar fi oferit o slujbă de paznic la o bibliotecă pustiită, căci cărțile urmaseră fidele soarta autorilor reacționari.

Așa că, în minunata lume nouă, viața lui s-a încăpățânat să continue.

Cehov spunea că singurul motiv pentru care nu merită să îți iei viața este faptul că ți se poate întîmpla ceva excepțional chiar acum, ceva care să îți salveze, să îți justifice viața, iar Cioran că gîndul că poți să te sinucizi de asemenea chiar acum, adică oricînd, îți dă puterea de a trăi. Ivan Ilici nu mai aștepta nimic excepțional, nu mai credea că viața îi poate fi salvată, aproape că nici nu o mai dorea, după cum nici puterea de a trăi nu și-o dorea și, deși se gîndea zilnic la suicid, nu ieșea defel fortificat din acest exercițiu al deznădejdii. Credința, ultimă salvare a celui care stă pe pod privind șovăitor în jos, nu și-o pierduse, e drept, dar pentru Ivan Ilici era mai degrabă o acceptare resemnată a unei pedepse de neînțeles, o tristețe neputincioasă… De altfel, pentru cei credincioși, deznadejdea este o tentație mult mai reală decît pentru indiferenți.

Iar Ivan Ilici trăia în deznădejde, o deznădejde care nu era însă rece și placidă, așa cum este îndeobște la cei care, pustii de nădejdi fiind, totuși trăiesc, nu, era o deznădejde arzătoare ca vechea speranță, chinuitoare ca setea și foamea celui pierdut în deșert, concretă, vie, o limbă de foc lingînd duh și trup. Și cu deznădejdea sa trăia Ivan Ilici așa cum alții trăiesc cu o femeie sau cu un ideal, se culca cu ea și se gîndea la ea tot timpul, împărțea pîinea ei amară și băutura ei sălcie. Așa că dacă, într-o dimineață ploioasă de noiembrie i-a spus lui A. P.  Bursuk, un individ cafeniu care aluneca de-a lungul culoarelor trăgînd cu urechea pe la uși, c㠓singura diferență dintre viață și infern e doar una de durată, căci infernul este veșnic” pe noi nu ne miră, dar vecinul a găsit de cuviință să transmită aceste vorbe posterității menționîndu-le în raportul săptămînal pe care-l înainta colonelului CEKA B.I.G. Totuși Bursuk nu a fost canalie pînă la capăt: a adăugat, ca pe o circumstanță atenuantă, mențiunea c㠓numitul Ivan Ilici era într-o stare vădită de mahmureală”.

Bineînțeles că era mahmur, dacă bea. Bea mult, fără patimă și resentimente, bea la fel de natural cum se iubește, se respiră, se speră. Într-adevăr, vodca nu mai era ca “înainte”, era mai proastă, mai slabă și, ah, da, mai scumpă, dar Ivan Ilici se obișnuise, în fond ce mai era ca pe vremuri?!

 

În acea seară încinsă de mai în care l-au luat se întorcea – beat – de la o gradină de vară. Era, ca de obicei, singur, și se gîndea la tot ce a avut și nu mai are, la ce ar fi putut să fie și – dar de cine și mai ales de ce? – nu s-a îngăduit, la viața lui, colecție de avînturi irosite, de războaie pierdute, muzeu al ratării, viața lui călcată în picioare și făcută țăndări și împrăștiată, viața lui facută albie de porci. Castanii și teii foșneau înmiresmat, de parcă în umbra lor îngerii ar fi ținut sobor, stelele clipeau blajin, și Ivan Ilici contempla cu o dureroasă mirare indiferența frumuseții nopții, a vieții de dincolo de el…

I-a văzut, fumînd tăcuți, așteptînd calmi în fața casei, lîngă o mașină neagră duduind ca o bestie neagră, și a priceput, cuprins de un val fierbinte de nemărginită bucurie (credea că, după atîta amar de amaruri, uitase gustul bucuriei), ba chiar a mulșumit, cu glas tare, euforic, lui Dumnezeu, în tăcerea înaltă a noții ce părea că își ține răsuflarea. Nu l-au întrebat nimic, nici măcar din formalitate, cum îl cheamă, pur și simplu ei nu se puteau înșela, doar l-au înșfăcat cu mîini puternice și tinere de lucrători și l-au azvrlit în pîntecul mașinii. Iar Ivan Ilici, beat de fericire, s-a lăsat pe mainile călăilor ca purtat de îngeri. Viața lui avea o șansă.

A îndurat nesfîrșitele și labirinticele anchete asezonate generos cu bătăi și torturi care ar concura prin fantezia lor orice creație artistică, ba chiar însăși bănuita grădină a deliciilor, nu cu eroism, nu avea timp de așa ceva, nici chef nu mai avea acum, ci cu entuziasm. Fiecare pumn care îi scutura sacul de oase al trupului, fiecare bîtă, fiecare țigară stinsă pe fese sau pe tălpi care aruncau din el gemete, zbierete și valuri de sînge negru, îl aruncau, ca o maree binecuvîntată, tot mai aproape de mîntuire. Nu a declarat nimic, nici măcar nu încerca să înțeleagă ce vroiau de la el, era ca într-un extaz de care nu se mai sătura. Multă vreme l-au crezut erou și i-au aplicat tratamentul adecvat. Apoi au înțeles că e nebun, că își dorește tortura, și asta i-a scos din minți și mai tare, și l-au torturat și mai tare, și mai rafinat, astfel încît după ședințe prelungi se trezeau epuizați ca sfinții după ce au fost răpiți în grădinile fără vreme și purtați apoi iarăși la limanul dezolant al lumii.

În celula, zăcînd pe cimentul umed care amorțea fierbințeala rănilor, urmărind pe trupul său urmele hîde lăsate de aparatul de sudură (ultima modă în procedura de anchetă), i se părea că reconstituie un traseu misterios, un drum… și cum orice drum înseamnă în primul rînd un sens, rănile dădeau, în fine, un sens vieții sale… o justificau! Mergînd uimit pe acest drum semănat cu munți inalți, de stîncă neagră, culmi pierdute în cețuri groase pe care aproape putea păși, abisuri fără fund, i se părea că împlinește un rost străvechi și rămas ascuns atîta vreme, un rost către care a pornit de cînd a părăsit trupul mamei sale pentru a intra în acea împărăție a luminii și suferiței care este lumea, pîntecul de chit din care, iată, acum adulmeca ieșirea…

Într-o noapte a ajuns pe marginea unui crater fumegînd, un fost mamelon pe vremuri, calcinat acum de focul rece al lămpii de sudură. S-a aplecat cu grijă peste marginea lui și a văzut că înăuntru lava împietrise într-un fel de scară spirală care se pierdea în beznă. {i poate pentru că era tăcerea atît de adîncă, lui Ivan Ilici i se părea că deslușește un vuiet vag urcînd din nevăzutul capăt al craterului. Așa că, foarte atent și puțin speriat, puse piciorul pe prima trepată, apoi pe a doua și, tot așa, cu multă grijă, coborî în interiorul din ce în ce mai negru al vechiului vulcan. Pe pereți deslușea zboruri împietrite, priviri pierdute în adîncuri tainice, strigăte oprite înainte de a se face auzite. Era întuneric de-a binelea și el înainta pipăind pereții care, în mod misterios, își pierdeau progresiv fierbințeala, cînd își dădu seama c’ vuietul ce p’rea sus a fi doar un ecou al tăcerii crescuse ca un tunet continuu și foarte îndepărtat. Pietrele pe care călca se răciseră de-a binelea și păreau chiar umede, ca acoperite de stropi de apă spulberați, cînd văzu că tunelul acela se sfîrșește undeva foarte departe, într-un fel de ceță sau de lumină azurie și aurie, și grăbi pasul care începea să îi alunece tot mai mult pe stîncile tot mai ude, în timp ce vuietul se întrupa, cu fiecare pas, în vuietul valurilor zdrobite de țărm. Aproape orbit ajunse în cele din urmă în gura craterului care se deschidea către o plajă pustie. Pe stîncile acoperite de spuma valurilor, Ivan Ilici se opri și privi minunîndu-se în jur, încercînd să își amintească acea plajă pe care mai fusese parcă odată, de mult, dar nu putea de fel să o localizeze, era lîngă Odessa, lîngă Livadia poate… Oricît se străduia, nu reușea să își amintească, vîntul ce bătea dinspre larg, mirosul tare al mării, soarele sclipind orbitor îl amețeau și parcă îi răpeau mințile, și deodată văzu casa, o fantasmă albă pe un promontoriu aruncat în mare asemenea unui val de nisip și pămînt, la cîteva sute de pași în dreapta sa. Ca hipnotizat, Ivan Ilici o luă de-a lungul țărmului într-acolo, valurile i se spărgeau de picioarele goale, și el își dădu seama că e dezbrăcat, își spuse că nu poate să meargă așa într-o vizită, ce vor gîndi oamenii aceia, dar nu se opri, pur și simplu nu putea să își ia ochii de la casa singuratică pe care știa ca o mai văzuse, poate în copilarie sau altcandva… Ajuns în fața ei se opri o clipă privind-o cu luare aminte, era o casă de piatră albă, proaspăt văruită, părea ruptă din soarele largului, o casă largă în spatele căreia ghicea o terasă. În jurul ei nu era decît un gard vegetal scund, cu frunze mici de un verde crud și lucios și cu flori ca niște boabe sau lacrimi roșii care răneau ochii lui obișnuiți cu bezna celulei. Intrarea se făcea printr-un fel de portic de plante agățătoare, mult mai înalt decît restul gardului, în care vîntul adusese alge care fluturau ca pletele unei fete ce tocmai a ieșit din mare și se zvînta pe țărm, iar dincolo de portic începea o alee cu pietriș cald și nisip pe care Ivan Ilici călca înfiorîndu-se pînă ce ajunse în fața ușii de lemn brun, pe care o împinse timid și avu surpriza să constate că era deschisă. Păși cu băgare de seamă înăuntru, pe dale de piatră calde și rotunde, cercetînd odăile spațioase, răcoroase și totuși pline de lumină. Erau pustii, părea că nu e nimeni acolo, dar Ivan Ilici simțea prezența – e drept, nevăzut㠖 a unor servitori grijulii care parcă pregătiseră casa pentru stăpînii ce păreau a trebui să sosească din clipă în clipă pentru a-și petrece, ca în fiecare vară, vacanță aici. Mobilele erau acoperite de mari cearceafuri albe, prin care Ivan Ilici ghicea totuși rostul și gustul ales al meselor, canapelelor, fotoliilor… Erau puține piese de mobilier, ceea ce făcea ca odăile, și așa foarte aerisite, să pară și mai largi și mai luminoase, Ivan Ilici privea fermecat în jur, îmbătat de lumină, de răcoare și mai ales de briză, briza, briza își spunea și atunci le văzu, ferstrele cu perdele străvezii fluturînd în bătaia vîntului ca niște vele sau niște aripi de înger al mării, și dincolo de ele începea o terasă inundată de lumină care se pierdea în azuriul mării care, și el, se estompa pînă ce se pierdea în nesîarșirea largului despre care nu se putea spune al cui e, al mării sau al cerului, dar pentru Ivan Ilici nici nu mai conta, pentru că era totul.

Dimineața s-a întors… la viața de zi cu zi, interogatorii, bătăi, la acele strecurate sub unghii, țigările stinse pe pleoape, sacii de nisip care îi izbeau șalele… Însă pentru că în fiecare noapte vizita casa de pe malul mării ai cărei stăpîni nu mai veneau, această realitate cotidiană devenea tot mai mult un fel de vis, o noapte lungă din care se trezea în lumina sidefie a țărmului. Începuse să devină nerăbdător sub anchetă și, ca să se întoarcă cît mai repede în celulă și la vila de pe malul mării, mima leșinuri, dădea răspunsuri absurde care să îi întărîte pe călăii ce îi pregăteau cu o minuțiozitate demnă de îngerii păzitori mîntuirea… Unde se ascunde cutare terorist reacționar care coboară în sate ca un lup și împușcă pe șefii de colhoz, sub ce travesti acționează colonelul cutare dușmanul poporului, strigau ei iar Ivan Ilici șoptește “de fapt poporul nu avea nimic cu colonelul, ba chiar țăranii îi dădeau să mănînce…”, iar ei se opresc și se apleacă avizi deasupra lui, sperînd să afle că o țărancă bătrînă nu a avut conștiința de clasă și patriotismul necesare pentru a recunoaște în barba murdară a cerșetorului pribeag căruia i-a dat o cană cu apă și un codru de pîine barba superbă și parfumată de odinioară a colonelului, lui Ivan Ilici îi era sincer milă de ei, auzindu-i cum aproape că îl imploră, cine, cine i-a dat…dar el este deja departe.

Într-o zi, din exces sau poate din milă, un ciomag, mai forțos, se pare a rupt ceva în el, înăuntru. S-a trezit pe un pat de infirmerie, dar nu îl durea nimic. “Băieții au exagerat” a auzit o voce indiferentă, profesionistă, “l-am pierdut”. “Oricum nu era bun de nimc….”  Fericit, Ivan Ilici și-a permis chinuitorul lux de a zîmbi.

A închis ochii și, la capătul craterului și apoi al țărmului, casa de pe malul mării l-a primit iarăși, cu lumina și răcoarea ei ce îi pătrundeau prin răni în tot trupul. Ieși pe terasă și își lăsă gîndul în voia brizei. Vuietul largului creștea asemenea unei simfonii în neostenit crescendo, învăluind totul și destrămînd lumea pînă ce nu mai rămăsese decît el, pînă ce el însuși era larg.

De dimineață nu s-a mai întors.

 

respiro©2000 All rights reserved.