F%$#
ME DEAD, WERE SO DOOMED!
de
Adrian Buz
Nu
prea mai e nimic de făcut pe aici, zic. Nimic-nimic? mă întreabă Mia. Într-un fel ar fi,
dar în felul ăsta ar fi chiar totul. Adică tot-tot, mă
explic eu. De ce așa? Nu trebuie așa, zice. Tu nu
știi că mai există un drum la jumătate. Un drum al jumătăților,
zic, nu? Nu-nu-nu. Pur și simplu un drum la jumătate.
Scuturîndu-și capul plin de bucle ca un incendiu, ea
vrea să plătească impozit, vrea o slujbă babană, vrea
oh, sfinți din ceruri! o viață normală
da, Mia, chiar
ea, vrea o viață normală. Și un mitocan care, după ce
l-ai hrănit, îți lasă în urmă o chiuvetă de farfurii?
Surîde. Și vacanțe exotice, nu? Poate, înclină
capul plăcut surprinsă de gîndirea mea. Trebuie întotdeauna
să îmbini utilul cu plăcutul. Utilul? Plăcutul? Foarte,
foarte ciudat, zic. Pentru că ea, ca să poată vorbi așa,
înghite niște pilule multicolore ca un mozaic persan. Ce
ironic, mai zic eu, ce ironic e totul. Da, dar
totul e jumătatea, glumește și surîde de una singură,
aruncîndu-mi o privire scurtă, candidă.
Și
n-ai putea spune că asta e o discuție între doi oameni care
se cunosc de cîteva minute.
Cioc-cioc, la ușă. Cine e? Mia, vecina
Fantastic. Nu mă așteptam să am un efect chiar așa de
rapid. Ieșisem cu șevaletul în curtea interioară, lîngă
gardul care dă în mahalale
sau ce a mai rămas din ele.
În orice caz
ieșisem cu șorț, trei pensule și paleta
cu culori. Le simțeam curiozitatea, mă pipăiau cu ochii
prin ferestre. Nici măcar cucoana nu mă abordă imediat. Era
limpede că o intimidasem peste măsură și nu puteam decît
să mă bucur, sperînd că relația noastră nu va evolua, că
vom rămîne prieteni doar de la distanță. M-am înșelat,
după cîteva ceasuri a venit molfăind o ciupercă murată, o
bucățică mică și zbîrcită
de ceva ca o gîlmă, fără culoare și cu un miros
tare, putred, semănînd perfect în toate aceste detalii cu
soarele crepuscular din lucrarea meu. Aîîî, e urît, zice.
Mda, poate
cam. Sînt sigur că Picu are dreptate. Ai
început să le faci pe toate urîte și chiar și tu te-ai urîțit,
mi-a zis într-una din zilele trecute. Nu știu cum, dar se
vede pe tine
te-ai școfîlcit. Spunîndu-mi asta, se
strîmbase, își încrețise chipul într-un fel ilustrativ,
nu puteam să nu-l cred. Întotdeauna îl cred. Și aș fi
vrut să-i povestesc cum din cauza asta nu mai pot să mă bărbieresc
ca lumea, prea multe cute în care să strecor cu grijă lama,
și poate și despre dintele pe care l-am găsit în cafea, a
căzut? cînd a căzut? e al meu?
ce chestie! sau despre buba de la cur care îmi
umple generoasă pînza lenjeriei, genitalele au bătut în
retragere, dacă or mai fi pe undeva pe-acolo, sau despre
faptul că nu pot să nu mă gîndesc, de fiecare dată cînd
îmbrățișez plin de afecțiune un vechi prieten regăsit
recent, că mirosul persistent de descompunere pe care am început
să-l eman ar putea să îl deranjeze
sau aș putea să-i
spun care-i treaba cu rîia asta sălbatică, fără leac,
care ne atacă pe toți și care, în cele din urmă, nu m-a
ferit nici pe mine, da, aș putea, dar oare chiar pot? Să zică
iar despre mine că sînt un apocaliptic? Așa că a trebuit să
recunosc, ștergîndu-mi pensula de șorț, că și coana avea
dreptate. I-am făcut cadou meșteșugul proaspăt, fără ramă,
crud încă. Doamnă cucoană, zic, luați-l
dumneavoastră. N-a zis nu. Mai tîrziu, am auzit-o șușotind
pe scări, vorbea cu vreuna din madamele ei: Fatăăă,
cine știe cine o fi ăsta și cum
o fi aterizat pe-acia pe la noi. Hohoteau ca două
vrăjitoare nebune.
Și
vine deodată de peste garduri, din parcuri, de pe aleile
dintre blocuri, acoperite cu bolți de iederă opărită, de
pe marile bulevarde prăfuite, întinzîndu-se înspre asfințitul
fierbinte, din sfredelul unui dentist sau din rahatul pe care
cîinele Divei îl lasă elegant lîngă un boschet dhraghă,
ce mhă buchur chă lh-am schăphat dhe fiermi, din
nota de plată a unui chelner surzit de porcăriile pe care le
aude zilnic, din galeriile duhnitoare ale metroului, dintr-o
sală de așteptare goală
din ochii pustii ai unui cap
vorbitor în cutia televizorului
da, e chiar aici și noi
ne facem că nu vedem
stau și îi ascult tăcerea
inconfundabilă ore întregi, cu șevaletul amplasat aiurea
dar ce vrea, ce vrea? te întreb
da, lifturi scîrțîitoare
coborînd în puțul vieții citadine, o rază de soare scurgîndu-se
cleioasă prin fereastră, direct în cafeaua unui funcționar
cirotic, din cafea se ridică un miros tare, de coniac
nimic de făcut pe aici, niciodată
ce vrea? te întreb,
nu?
mirosul de plictiseală îngrozitoare într-un birou
dintr-o clădire în care nu vrei să mai intri și a doua oară
curcubeele fosforescente ale smintelii luminînd în noapte
holuri pustii și mute în care se aude bîzîitul
neoanelor
și Diva trece, trecută, machiajul gros umplîndu-i
ridurile, trece ca și cum ar avea altceva mai bun de făcut
și cîinele se oprește o clipă, amușinînd o reclamă la pastă de dinți care acoperă un zid
igrasios
un panou de siguranțe face scurt, siguranțele țîșnesc
prin găvanele hîrcii desenate pe capacul cutiei
două găuri
fumegînd și o inscripție: Nu Atinge
Pericol De Moarte
Ministrul bate cu pixul în mapa
de pe birou, un proiect plin de resurse nebănuite, privește
pe fereastră cum Comisia personaj tricefal omniprezent
trece într-o mașină cu girofar, cască și își
aprinde o țigară
nu? te întrebi poate chiar și tu
oare chiar e aici?
da, dar ce vrea?
și tu ce vrei?
dar ei ce vor?
așteptînd într-un hol lung, slab
luminat, funcționarul se răstește
cineva tușește stînjenit:
ce caut eu aici?
știi despre cine vorbesc?
ca
Moș Bibu care stă cuminte pe scăunel, în ușa mare de la
intrare
n-are cap, mi-a zis cucoana
cum
n-are, că are
n-are, că e gol, n-are creier în el
un război și un glonț nenorocit care i-a străpuns
pălăria de tablă și țeasta și i-a zdrobit piftia
creierului
așa că i-au turnat prin orificiu niște rumeguș
sau poate nisip
au mers pe principiul oului de scamator,
care poate să stea în echilibru și pe muchia mesei
să
nu rămînă omul cu capul gol
atîrnînd într-un balans
orb deasupra nopții veșnice
iar orificiul l-au astupat cu
ceară
sigur, poate o slujbă mai bine plătită, niște
vacanțe exotice, un pic de respect, o mașină nouă, un teve
mai mare, amintirea tatălui, cineva cu care să stai de vorbă
cînd ai probleme, legi europene pentru poporul asta nenorocit
de maroni verzi
înțelegi?
NU ATINGE! strigă ei
peeeRIIICool deEE mooaaARTEee! vine ecoul unduindu-se, ba se
aude, ba nu se aude, familiar, din depărtare
Apoi uiți totul și o iei de la capăt, aceeași alee
pe sub bolțile de iederă opărită, lifturi scîrțîitoare,
neoane bîzîind pe holuri tăcute, muștele umplînd în
spirale camera prin fereastra deschisă
prin fereastra
deschisă, bulevardul înecîndu-se în asfințitul prăfuit
și fierbinte, soarele căzut în rîpa eternă a
orizontului
îndreptîndu-se spre departe, un om care ar
putea fi tatăl meu, dar nu e
înțelegi?
poate?
atunci hai să o luăm altfel
uite, bunăoară, ia omul ăsta care se grăbește la slujbă
fă, cum ar veni, un sondaj simplu
pune-l să-ți zică în
trei cuvinte, trei, nu mai multe, ce vrea el
să nu-l crezi
dacă îți răspunde că vrea să fie un profesionist mai
bun, sau să-și cunoască dumnezeul, sau să-l
lovească damblaua pe șeful lui, un tîmpit megaloman,
pentru că l-a sărit de la primă
la dracu! să nu crezi așa
ceva
astea-s prejudecăți, chestii de circumstanță,
aiureli cu care poate să-și amuze prietenii dacă vrea
roagă-l frumos să-și ridice plăpumica aia roz, cărnoasă
și să-ți dezvăluie văgăuna lui intimă, dintre coaste
puh! zboară funingine
ce crezi că o să-ți spună el că
vede acolo?
exact!
acum înțelegi?
incredibil, el
are tatuat în dosul limbii, direct pe capătul grăitor al
osului care îi leagă creierul de inimă și sex, verbul
terifiant A FACE
Cioc-cioc-cioc.
Cine e?
întreb surprins. Ăăă Mia vecina ăăă de alături,
zice Mia. Aha, fantastic, gîndesc. Și ce dorești? Niște
apă. N-ai chuivetă în cameră? Am, dar nu curge? Nu curge?
întreb mirat. De ce nu curge? Ăăă, zice Mia,
n-ai vrea mai bine să-mi ăăă deschizi ușa? Cum să
nu, dar mai întîi trebuie să mă asigur. Sînt, de felul
meu, un om precaut, nu-mi place să dea buzna oricine peste
mine. Doar ce-o pățisem cu T. Cum, nu curge? zic
deschizînd. Mia e mai degrabă scundă, are părul vopsit într-o
culoare care nu există în nici un alt loc al acestei lumi,
decît pe capul ei, trăsături ferme, dar delicate, o piele
albă, suplă, bine proporționată
toate îi dau un aer de
păpușă vie, vorbind din punct de vedere strict profesional.
Cucu, zic, e cineva aici, și privesc peste buclele ei
învăpăiate. Rîde și îmi arată în palma desfăcută o
mulțime de grăunțe colorate. Trebuie să le iau acum și
n-am ăăă apă. Nu pot fără ele, zice cuprinsă
de un tremur mărunt. O las să intre și îi întind
un pahar cu apă minerală. Noroc că sînt un tip precaut. Tu
n-ai văzut ce e în stradă? mă întreabă. N-am văzut,
trebuie să recunosc. S-a spart o conductă, s-a inundat
tot cvartalul. Aha. Da, strada e deja un șantier. Țevi
și noroi și patru muncitori sprijiniți în tîrnăcoape îl
privesc pe unul cum sapă fără chef. Cine știe cît
durează, zice Mia privind pereții plină de admirație. Ăăă
reușite schițele astea, și îmi întoarce un zîmbet
foarte, foarte lat. Nu știu de ce, dar am impresia că știu
ce vrea să mă roage. Auzi, zice ea, n-ai vrea, așa,
mai mult în joacă,
să-mi faci și mie un portret? Mia nu e o femeie care își
pierde vremea cu fleacuri. Vorbind strict profesional, ar fi
și păcat. Ce fel de portret, o întreb? Ăăă
mai degrabă un nud, și fața
i se face ca părul. Nesperate bucurii pentru o zi atît
de tristă, gîndesc. Poate, dar nu acum, zic, altă
dată. Dar îmi faci? Haide, zi-mi, insistă Mia,
femeia-copil. Haide-haide, zi-mi, îmi faci? Fă-mi! Cum să
nu, zic, privind pe fereastră, spre parc, cu plăcere.
Auzi, dar tu ce cauți pe aici? mă întreabă. Pe
aici? Nimic, ce să caut
Muncitorul
își dă cu tîrnăcopul în picior, un răcnet inuman sparge
cerul. Ceilalți hohotesc, în timp ce Diva intră în parc Choho,
Coco? își strigă ea dobermanul nevricos, mai nevricos ca un
soț uman, de atîta singurătate, cum stă acolo, în oglindă
și se piaptănă și așteaptă habar n-are ce, toată viața
asta a făcut, și părul i-a căzut aproape tot, și ridurile
nu se mai acoperă cu fardul scump, aplicat direct cu o
mistrie, dintr-o găleată Paris-London-NewYork și Coco, al
treilea mascul din viața ei, și te întreb: de ce unii
oameni dau animalului de casă nume de-astea care spun totul
despre ei, stăpînii lor? Brutus, strigă fata îmbrăcată
trendy, cu pantofi albi, de sport și fustă scurtă, de piele
și haină tweed și poșetă de lac, își ridică ochelarii
cu rame subțiri. Și pudelul îngheață pe loc. Și parcul e
invadat deodată de oameni și animalele lor. Un bărbat cu un
papagal pe umăr, papagalul e beat, are un picior de lemn și
cîntă cîntece de inimă albastră afară-i vooospsiit
garduuu și-năuntru-i leoparduuu, măi Ioaneee
mai
taci, Gicule, Jose?, că m-ai tîmpit, zice
bărbatul și un puști cărînd în spate un acvariu de 30 de
litri și peștișorul auriu care se cheamă poate Jaws sau
poate pur și simplu Picasso, apare o altă doamnă împingînd
de la spate o broască țestoasă pe care e lipit un abțibild:
Shell. Trec unii pe lîngă alții în tăcere, ca niște
trenuri de mare viteză date cu încetinitorul. Și atunci se
întîmplă, cînd? cum? nimeni n-a văzut nimic. Domnul cu
papagalul sare la fată. Bestia ta l-a halit, auzi, Brutus,
un nemernic, numai cînd auzi numele te trec fiori, bietul meu
papagal! Papagal? zice fata, nu era o gaiță
vopsită? Brutus al meu e așa cuminte! cîinele își
arată o pereche de dinți de piranha, un implant scump. Poate
fălcosul ăla, zice arătînd spre pește. Ăla cîine?
zice puștiul, eu credeam că e o oaie cu măsele de
tablă. Gaiță? zice domnul. Oaie? zice
fata. Fălcosul, sughite capul vorbitor în cutia
televizorului, azi la prînz
tragedie în parc...
transmite în direct reporterul
telespectatorii noștri
rating
audiență
Ochii i se scurg, pleoț, din cap,
ca niște meduze moarte. Mira țiuie, ne cerem scuze pentru
acestă întrerupere de program, pînă apare Comisia
personaj tricefal omniprezent: se cer măsuri speciale, în
conformitate cu situația dezastruoasă pe care o semnalăm
aici, se aplică legea marțială, n-avem timp de
aiureli, în plus, dă bine în jurnalul de știri.
F%$#
me dead, were so doomed! îmi zice Picu, privind peste umărul meu unde priveam și eu și mă
bate pe spate cu indulgență. Cînd mă întorc, îmi zîmbește
adormit. Cum? întreb. Unde-i Mia? Care Mia? zice.
Mia ăăă vecina de alături? Nu știu despre ce vorbești,
ușa era deschisă, am intrat pur și simplu. Ai înnebunit? zice.
Am înnebunit? zic. Fantastic! Două personaje de
duzină într-o broșură obscură de benzi desenate.
Îl
găsesc în fotoliu, îmbrăcîndu-și tăcerea meditativă în
fumul pipei. Bătrînul, maestrul.
-Ce
întîmplare fericită! Tocmai mă gîndeam la tine
Deși
tristă, o zi plină de voioșie.
-Mă
gîndeam că poate vrei să te întorci la catedră. Aș putea
să vorbesc cu Decanul.
Nu
știam de ce mă chemase. Dar, dacă acesta era motivul,
puteam să plec chiar atunci. Bătrînul era pe jumătate
sincer. Un fapt de necontestat. Părintele adoptiv, mentorul,
tutorele tinereților mele pînă în momentul în care au apărut
primele ciocniri ideologice. Am fost și am rămas pentru
totdeauna un admirator sincer al anarhismului firesc, plăcut
al faptelor vieții, în vreme ce el, prin esența naturii lui
profund didactice și a vocației pentru angajamentul politic,
era un om al sistemelor și al doctrinelor. În plus, merg pe
principiul că nu trebuie să faci niciodată politică în
familie. Propunerea lui de a mă înregimenta în scopul
refacerii țării în suferință după anii grei ai
dictaturii mi se păruse la vremea ei foarte suspectă. Nu greșisem,
foarte curînd, febra inocentă a primilor ani de libertate se
transformase într-o rîie grea, nevindecabilă, o boală
incurabilă, extrem de contagioasă, în condițiile iminenței
unui faliment istoric care ne afectează pe toți. Dar dincolo
de disputele de idei erau multe alte momente memorabile,
amintiri care umpleau spațiul atelierului său, dîndu-i o
aură specială, pe care nu o puteam vedea decît noi, momente
care ar fi putut face orice întoarcere aici plăcută. În
fond, bătrînul era acela care îmi formase și îmbogățise
gustul și o făcuse cu știință rară, apusă astăzi.
Tocmai de aceea zic că era sincer, cumva, pe jumătate. Însă
pe de altă parte știam că nu ar fi făcut-o, n-ar fi vorbit
cu decanul, dușmani de-o viață. Avea în plus față de bătrîn
o glandă extrem de vie, care secreta acel hormon unic al
oportunistului, bine mascat în intenții bune și un sistem
de relații, legături și obligații indestructibile.
Omul-cameleon, batracian mimetic, împrumutînd de urgență
forma și culoarea mediului, a timpului, a tendințelor
generale, înzestrat cu senzori extrem de delicați, cu care
depista nevoile celorlalți, șansa, îți simțea ruina și o
transforma fără scrupule în capital. Natură omenească de
o asemenea complexitate, încît foarte ușor o joacă de
copil se poate face indispensabil, creîndu-ți iluzia
unei mame ocrotitoare. În apropierea lui nu vezi decît
oameni străbătuți de o recunoștință nețărmurită,
chiar dacă ei sînt cu un picior în groapă, chiar dacă
simt, cumva, că vinovat de acest lucru se întîmplă să fie
chiar omul pe care nu se pot abține să nu-l iubească
necondiționat. Camarad de nădejde în regimul cenușii,
figură de bază acum în aparatul de stat. Trăim vremuri în
care omul poate ocupa cîte funcții dorește, nu? Desigur,
intervenția bătrînului pe lîngă Decan nu era în nici un
caz o manevră indicată. Chiar dacă cei doi trăiau înfrățiți
de această ură neîmpăcată, relația lor întărindu-se
prin diverse premii pe care și le acordaseră reciproc de-a
lungul mileniilor premiul pizda mă-tii de securist
pentru întreaga activitate, premiul intelectualii democrați
sînt niște căcăcioși, lași și fătăli, așa că mucles
pentru rezistență prin cultură și multe altele și prin
acuzații grave pentru clientelism, nepotism, politizare a
instituțiilor culturale, deturnare de fonduri, care au curs
în ambele sensuri. Eu, dacă îmi permiteți, îi văd
pe amîndoi la fel de răi și nu simt că intervenția
vreunuia dintre ei mi-ar ameliora situația.
-Nu,
nu cred că e nevoie.
-Dragul
meu, nu mă surprinde atitudinea ta, dar martirajul tău e
inutil și caraghios. Ești un bărbat matur, aștept de la
tine ceva mai multă luciditate. Cine mai are nevoie de
martiri astăzi? Un concept perimat.
Prea
multe cuvinte pentru un adevăr simplu, plus o jumătate de
minciună. Aș fi vrut, așa cum îmi veneau cuvintele, ca o
secreție a propriei mele boli, să îi explic că martirajul
de care mă acuza era mult mai complex și începea cu tatăl
meu. Ei aveau nevoie de martirajul lui și în felul ăsta reușiseră
mă transforme, fără măcar să bage de seamă, și pe mine
într-unul. Bătrînul nu putea în nici un caz să fie
sincer. În timp ce eu aveam nevoie de tatăl meu așa cum
fusese el, un om trîntit de valul timpului pe care îl trăise,
fără coloratura demagogică e creatorilor de eroi, fără încărcătura
malițioasă a demistificatorilor. Foarte ciudat. Foarte,
foarte ciudat tocmai el să-mi spună așa ceva.
-Sper
că știi ce faci. În orice caz
mă gîndesc că acum ai
timp mai mult pentru tine, așa cum ți-ai dorit mereu
Într-un
fel, te invidiez, să nu mă înțelegi greșit
nu-ți
invidiez situația, ci hotărîrea. E poate ce ai tu
mai de preț.
Îmi
vorbea ca unui școlar. La dracu! Și pentru cîteva momente o
panică zvîrcolitoare îmi răsturnă pămîntul. Acesta nu
este un dialog. Nici măcar dincolo de cuvinte, discursul
gesturilor subconștiente sau al subînțelesurilor care țîșneau
din fapte mai vechi, nu există o comunicare. Vorbeam fiecare
o limbă personală, una care nu poate ieși din argoul intim
al obsesiilor, al reproșurilor și al frustrărilor. Nici un
fel de anticipație plină de înțelegere sau întîmpinare
pentru mizeria celuilalt. Decanul? Martir? Hotărîre? Spînzurat
cu picioarele în sus, îl privesc perplex și nu găsesc
nimic de spus, las tăcerea să se încarce de vagi bănuieli,
de suspiciuni. Și în jurul nostru aura cu gust de miere
coclită a unor amintiri care în aceste circumstanțe devin
inutile, un balast de care aș vrea să scap. Dar cum, fără
să jignesc omul din fața mea? Și el, îmbrăcînd din nou
fumul calm al pipei, mă privește cu neliniște, ochii strălucitori
și decolorați de bătrînețe îmi măsoară indispoziția
pe care nu mi-o pot ascunde.
-Evident,
ești mai tînăr decît pari. Mult mai tînăr.
Îmi
trîntește iar căcatul ăsta, din răzbunare, ros de teama că
s-ar putea să-l judec. Ar prefera să mă audă vorbind,
orice, dar să spun ceva
chiar și ceva rău, care să-i
confirme preconcepțiile, să-i confirme, zic eu, propriile
sale păreri de sine.
Dar
acest box mut al ambițiilor diferite nu e totul. Nu are cum să
fie totul. Și bătrînul, dacă era meschin și se temea că-l
judec, știa foarte bine pentru ce aș putea să o fac. Întotdeauna
femeia din spatele bărbatului. Cine este lady Macbeth?, așa
obișnuia să spună odată. Da, dar lady Macbeth avea o
reputație dubioasă, niște farmece trecute, o frunte îngustă
și picioarele cam strîmbe, gusturi, nevoi și ambiții
destul de comune, grotesc mascate de un complex de
superioritate extrem de zgomotos. Și atunci? Cum s-a întîmplat?
În comparație cu rafinamentul bătrînului părea și mai
ridicolă. Muza lui e din aceea specie banală a
fumătoarelor de Kent, care poartă cercei stridenți
cu care își semnalizeară intențiile și rasa specială, îți
vorbește despre croitoreasa ei, o tîmpită, trebuie să o
învăț eu meserie, și abordează deseori poziții
neo-feministe agresive pentru a-și justifica deciziile
nesăbuințele
firii. Sînt de zece ani împreună și eu nu am reușit în
tot acest răstimp să mă obișnuiesc cu manierele ei mimate.
Intră cu o sticlă de gin într-o mînă și trei pahare în
cealaltă, refuz băutura doar pentru a o vedea cum se încruntă.
Se așează pe brațul fotoliului bătrînului și începe să-și
maseze ușor tîmplele. Lumea spune că migrenele ei sînt
doar un subterfugiu pentru a-și ascunde de bătrîn infidelitățile.
În urmă cu zece ani, se lansase ca agent de artă,
indiferent ce vrea să însemne lucrul acesta. Unul dintre
protectorii ei se pare că intrase sub incidența codului
penal și ea trebuia să-și găsească un nou acoperiș. L-a
cucerit ușor, încurajîndu-i ascensiunea politică. La
vremea respectivă, bătrînul era în mare vogă în
partidele de opoziție. Avea un trecut curat și venea dintr-o
familie cu ani grei de pușcărie în regimul cenușii. I-a îngrijit
cîteva expoziții personale și l-a pus în legătură cu un
galerist din Franța, fost iubit, cică. Și deodată o grămadă
de dubioși au început să se fîțîie prin atelierul bătrînului,
presupuși oameni de afaceri, amatori de artă, băgători de
seamă, toți cunoscuți de-ai ei, cunoscuți într-un sens cît
se poate de biblic, jumătate dintre ei foști securiști mărunți.
După doi ani, bătrînul se cam dusese la fund, iar competențele
și sprijinul lui politic direct se dovediră ineficiente. Îl
tocase și doar intervenția Decanului l-a salvat de mizerie,
de datorii și de toți acei păduchi fandosiți, o materie
umană amorfă în reorganizare sub noul regim. Avea nevoie de
un dușman și cel mai bun dușman e acela pe care îl cunoști
cel mai bine. Așa că l-a reanimat, atunci am avut senzația
că a avut o discuție și cu ea, și l-a scos din nou în
prima linie. Cu ocazia asta am înțeles că, de fapt, Decanul
chiar ținea la el într-un mod bizar, destinele celor doi, deși
specii inamice, erau sudate pînă la moarte. Și probabil că,
dacă vor muri, o vor face împreună, ținîndu-se în brațe.
Bineînțeles că ea nu s-a potolit, s-a îmbolnăvit subit de
migrene. Și astfel s-a născut lumea spune.
tatăl meu fiind doar un pretext pentru a mă scufunda în
această oboseală a-nu-face-nimic-pentru-nimeni-nici-măcar-pentru-mine
da
adică eu un erou metafizic, așa cum mi-a zis Mia?
zice Mia: aha ești un erou metafizic
dar ce cauți tu
pe aici? așa m-a întrebat
erou metafizic pe dracu!
de unde îi venise chestia asta? de unde învățase ea să
vorbească așa? de parcă îi păsa! de parcă avea vreo
importanță pentru ea! Mă trezesc, mă trezește această
liniște siderală dinaintea zorilor, o cunoști? vara la începutul
lui mai, plopii foșnind vătuit, castanii arzînd miresme
incendiare în lumînările florilor, le poți vedea în întuneric
sub formă de vapori fosforescenți, teiul gata să facă
explozie și atunci toate se opresc ca într-un suspin,
turturelele cu capul sub aripă, greierii își opresc frămîntarea
metalică, bezna, de-a lungul și de-a latul orașului, țiuie
mut, doar pentru o clipă, ca și cum toate ar trage aer în
piept pentru a-și face curaj să dea ochii cu soarele, omul
despietrindu-se din vise glorioase, peisajul își face curaj
să-l trezească, o clipă ca o părere a morții trecînd pe
acolo și omul cu deșteptătorul înfipt în ureche, gata să-și
pornească asediul, să-și urmeze Visul, soarele încordîndu-se
mut sub rîpa curbă a orizontului, rîndunelele cu ciocul în
gaura cuibului, toate, toate gata să țipe: să vină
eroul metafizic
fiara metafizică
și apoi
explozia
plopii ciocnind săbiile, răcnetul rîndunicii,
șinele scîrțîitoare, castanul scuipînd proiectile de oțel,
turtureaua scoțîndu-și de sub aripă privirea roșie,
asasină, metroul scurmînd pămîntul la cap de linie, cețuri
verzi împrăștiate în lumina vînătă, lumina vînătă
emisie hipnotică în care vezi nevoia lui mîine,
indiferent de condițiile meteo, indiferent de climatul
geopolitic, indiferent de moartea ca o părere, străbătînd
supersonic vise
și eu chiar acum, în această liniște
siderală, natura sărbătorind cu teamă eroarea umană,
acum, mă trezesc: erou metafizic? zic, de parcă aș
fi dormit, nu dormeam, mă prefăceam doar că dorm, stăteam
acolo în pat, cu ochii scufundați în vidul propriu
post-coital grea ocupație! ca și cum aș fi dormit și
atunci mă trezesc și întînd mîna în pat
erou
metafizic?
întreb
dar mîna cade în golul de alături, golul din pat
care păstrează mulajul trupului Miei în salteaua ca o cocă
dospita, ca într-o cocă dospită, ea nu mai
era acolo, decît sub formă de miros acrișor de trup
chinuit de pofte și o căldură ca o mulțumire suspectă în
capul pieptului și cîteva usturimi plăcute prin zonele
moi
și tăcerea siderală care se sparge și camera întorcîndu-mi
ecoul propriei mele voci, erouuu meeetafiiziiic
imn
etern, valabil pentru o omenire întreagă, prima vrabie pe
pervaz, soarele trandafiriu-grețos, direct în sus, cîntînd
ca un june tenor
rîndunica răcnește - un vechi deșteptător
ruginit
cioc-cioc, ceva mai devreme la ușă
ei,
dar mi se pare că lucrurile se repetă, îmi zic
mă bîțîi
precaut în dosul ușii
și, din felul cum aerul scoate
sunete pe holul luminat de un singur bec economic, nu pot să
nu îmi dau seama că Mia vine să-i fac portretul sau nudul,
îmi e greu să mă pronunț
nu apuc să deschid ușa că
ea, femeia-copil, țușt, pe sub brațul meu direct în cameră,
într-o cămașă bărbătească de in, lălîie și o fustă
simplă kaki
înhață un scaun și se face ghem în el
cum?
întreb auirea
haide-haide, zice, îmi faci?
și clipește de trei ori, făcută covrig, gîtul înțepenindu-i
într-o poziție care-i evidențiază umerii și bărbia și
care, în ansamblu, îmi lasă impresia unei vaze ieftine
relaxează-te,
îi zic
nu e nici o grabă
și ea începe să-și
plimbe ochii pe pereți, ușor dezamăgită
nu sînt
schițe, îi zic, sînt studii
și se înmoaie
și buza de jos îi cade puțin, undeva lucește argintul unui
inel, cămașa i se lasă pe spate, ochii lichizi, de culoarea
și consistența unei cafele fierbinți
cîteva clipe și
vaza a devenit trup
doi șerpi acolo
un trup
trei sau
patru șerpi împletiți
și într-o mișcare lentă, ca o
iluzie optică, abia surprinsă cu coada ochiului, așa cum te
întrebi uneori străbătînd muzee: nu cumva marmura aia cu
forme suple era pe soclu?
scoate un umăr, un călcîi roz,
un picior moale cade mort de pe scaun, un sîn transparent cu
sfîrc isteric, străpuns de un bob de argint, genunchele
globular, fusta se ridică, cămașa pe șolduri
ooo, chiar
și în această lumină de mormînt cu aviz de la urbanizări
pot să recunosc un Balthus, sau poate doar o parodie de
Balthus trebuie întotdeauna să ne arătăm un pic
rezervați
așa că încerc sa imit lumina soarelui cu tot
arsenalul de lămpi și veioze și lumînări de care dispun
și o supun unei priviri contemplativ-hipnotice
și de
undeva din acel trup
șase șerpi făcîndu-și siesta,
scurgîndu-se într-o alunecare iluzorie, apare și celălalt
picior
multă, multă lumină și umbre care se lungesc pe
sub scaun și se adună iar
și o voce cu modulații
catifelate, o voce care vine de undeva din acel trup
foarte
mulți șerpi încolăciți acolo
o voce molatecă, fără
ecou îmi recită această odisee despre fete sărace, despre
o viață normală
chiar așa? zic
normală?
cu gîndul la grăunțele farmaceutice de azi-dimineață
da,
normală
cu vacanțe exotice, cu o slujbă pentru care
să te invidieze toată lumea, cu un șef slinos
despre mătușa
șchioapă și ce i-a zis ea ei cînd a plecat de acasă, cîinoșenia
lumii, despre trupa de amazoane a șantajistului
într-o
zi, cînd o să fac rost de bani, o să-mi scot tatuajul asta
de rahat
un nemernic, mă crezi?
le stigmatizează
pe toate, le oferă unor barosani și apoi îi stoarce de
bani, fericire și chef de viață
apoi tot ea, Mia
ce
naiba, tu nu știi ce greu se fac banii astăzi!
dar
se pare că nu prea îi mai merge, s-a încurcat cu cine nu
trebuia
imposibil să nu recunosc un Balthus, chiar dacă
am niște rezerve, doar așa, din principiu
deși ce fac eu
cu cărbunele e altceva
totul e urît, umbrele prea dense,
rotunjimile au ascuțimi de ființă ieșită din bolgiile
iadului, în maniera picturii bisericești
totul se alungește,
ușor curb, strîmb
de fapt, o mitologie urbană
măcinată
de rîie
soarele are tonuri crepusculare, de mătasea broaștei,
de ficat bolnav, de tartru
privirea încărcată de o
durere fără nume, polimorfă
cîteva raze din lumina
solară recreată artificial îi străpung mînile și tălpile
pare o pasăre prinsă în vitrina cu exponate a doctorului
ZZ, o ciudățenie atît de banală, încît trece pe lîngă
tine pe stradă și nu o observi
plin de ele, parodii de
Balthus
sau de Giger, poate
o armată de ciolane strălucitoare
pe bulevardul prăfuit și încins
îndesîndu-se cu o
furie suspectă în clădiri, aglomerări de birouri
bărbați
cu costume ieftine, pătate de sosuri pe piept și de urină
la șliț, coborînd cu capul sub braț în subsoluri
și
alții coborînd din Peugeot
în leasing
trec pe
lîngă tine și nu-i recunoști
ciudățenii banale
costume de lux și același unic miros din panoul
publicitar
ciudat, dar banal
pe bulevardul
incandescent
vorbind despre salarii și restaurante, despre
prime și rate, despre dobînzi și vacanțe exotice
despre
pastilele cu zinc
mătreața și căderea părului
nervii zbîrnîitori
ca și cum zincul ăsta ar fi un fel
de ciment miraculos care o dată intrat în trup
îți lipește
părul pe dinăuntru, somnul pe creier, dinții pe gingii
o
cafea?
cu zahăr sau cu măsele?
îți unge coardele
nervilor făcîndu-le să vibreze în ritmuri optime
îți
bombează încrederea de sine
nu că ți-ar lipsi
ce
motive ai avea să îți lipsească?
nici unul, nu?
în
asemenea condiții, cînd n-ai mai rămas decît o piele ca o
velă întinsă pe ciolane, cînd n-ai mai rămas decît haina
pe care o porți sau mașina pe care o conduci, un citat ca un
slogan, reflex mecanic al civilizației care te înconjoară,
nu poți să fii decît propria ta zeitate
o zeitate cu
nume farmaceutic, navigînd rînjind subțire, sardonic,
poate, cu pieptul în față, printre propriile tale înfrîngeri
și umilințe, pentru că oricum ești mai bun ca ceilalți,
chiar dacă habar nu ai cum sînt ceilalți, costume sau mașini
sau statistici sau, în orice caz, busole contrafăcute în
plută de plastic Made in China
auzi, zice
Mia, un cuib de șerpi curgînd de pe scaun, dar tu ce cauți
pe aici
și pentru ca nu cumva să cred că-i pasă,
mi-o trîntește pe aia cu eroul metafizic
știi ce, am
obosit, n-ai vrea să-mi masezi un pic umerii?
fiind
de felul meu un mare tîmpit, îi masez umerii, contaminat de
frisonul ei mirosind acrișor a trup încins de pofte
știu,
așa ceva nu se face, eu nu amestec niciodată utilul cu plăcutul
pentru ca în cele din urmă să mă trezesc strivit de pat,
în lumina palidă a zorilor de vară la jumătatea lui mai, rîndunica
dînd semnalul pentru măcar încă o decadă
zei cu nume
melodioase, farmaceutice, pe a cincea de Beethoven, transpusă
în ritmuri de rock comercial
mai departe nu pot să mă
pronunț, avînd în vedere vîrsta mortalității la bărbatul
modern
mai sper la măcar douăzeci de ani în care, deși
nu mai aștept nimic, aștept totul, un mecanism interior greu
de stăpînit ori descifrat, dar pe care îl numesc, în
virtutea unui sistem de prejudecăți, conștiință
casc și
mă gîndesc că toate lucrurile sînt exact așa cum trebuie
să fie, ceea ce înseamnă că, dacă e într-adevăr ceva
greșit, acest lucru nu poate să fie decît, după cum ar
spune Victor, căcatul din trecut
deși mă tem că asta
nu-i decît o manieră speculativ-evazivă de a ne dezvinovăți,
de a ne amăgi că noi am fi putut să fim altfel, striviți
de un viitor care deja duhnește
și în care nu putem păși
decît alegînd drumul la jumătate
Mă
strecor afară sperînd că voi rata întîlnirea cu coana. Nu
am nici o șansă. E acolo, vie, deși nu pare, țeapănă, în
scăunașul ei cu trei picioare, învăluită în ceață de
fum și praf. Mult mai viu pare moș Bibu cel fără cap, îmbujorat,
cu pipa din lemn de șpîrț înfiptă între dinți.
-Ia,
mă, și toarnă-ți și tu o cafea că după cum areți
cre că ai nevoie de-o galeată. Îmi indică cu bărbia
bucătăria.
Nu
cred că a fost o replică spontană, ci una gîndită îndelung,
cred că mă pîndea. Ba chiar aș putea să bag mîna în foc
că mă pîndea. Pe față i se lăți un zîmbet plin de subînțelesuri.
-Văz
că ești uun uom tare ocupat. Ieri te-a căutat deja două
persoane, matahala aia și uun domn, și cînd zice uun
domn îi răsună în voce un tril plin de respect. Ce să
mai vorbim de ce făcutărăți azi-noapte!
Sar
peste subtilitățile babei și îmi afirm bănuiala că, spunînd
uun domn, se referea la Picu. Trecuse ieri să mă anunțe
că Maestrul ar fi vrut să mă vadă, eventual să-mi
vorbească. Nu mă mir. Picu are această calitate, în ciuda
aerului său de momîie, ori poate tocmai de aceea, de a trece
drept o persoană extrem de serioasă. Ceea ce umanitatea obișnuiește
să numească un domn. Sigur, Picu, atunci cînd e
treaz, poate fi numit un domn.
Dar, cel mai sigur, poate fi numit astfel cînd moțăie
pe el. Pentru că, atunci cînd e treaz, există riscul să-și
strice reputația de domn cu un discurs copilăros
despre diverși eroi de benzi desenate, discurs pe care și-l
condimentează de obicei cu replici din filme americane. Nu,
nu mă mai mir. Am făcut-o de atîtea ori în adolescența
noastră. Avea un succes demențial chiar și la școală,
unde se trezea dînd răspunsuri exacte unor probleme care frămîntau
eminențele școlii de secole, făcîndu-le se scobească în
nas pline de invidie, se trezea premiat la concursul de
meserii Să țesem corect pentru diverse goblenuri sau
golgeterul campionatului interșcolar de fotbal. Cum, cînd el
în tot acest timp dormise? Ei bine, oricît ne-am fi străduit
noi, cotonogindu-ne, să vîrîm în poartă mingea, oricît
am fi scuipat printre dinți, sau ne-am fi crăcănat după
moda vedetelor marilor stadioane, ultimul om de care mingea se
lovea în traiectoria ei bezmetică, înainte să intre în
poartă, era, de cele mai multe ori, Picu. Însă Picu avea și
momentele lui neplăcute. I se întîmpla să o încaseze așa
cum nici un alt elev nu reușea. N-am să-l uit niciodată
cum, la o oră de istorie, întrebat de profesor cîteva amănunte
neesențiale despre răscoala chinezească a turbanelor
galbene, ori a ochilor vineți, doar așa, ca să ne arate că
sîntem niște derbedei irecuperabili, Picu a sărit în
picioare, direct dintr-un vis, gesticulînd cu mîinile prin
aer ca un cocostîrc karatist, răcnind: Ill fuck you in
the ass, scumbag, în maniera personajelor lui preferate.
Răspunsul profesorului a venit sub forma unei perechi de
palme atît de puternice, încît bietul băiat s-a învîrtit
în loc, o data într-un sens, apoi în celălalt. Se poate ca
profesorul respectiv să nu fi priceput cu exactitate înțelesul
cuvintelor lui Picu, cu siguranță îi sunaseră familiar, tîmpit
nu era, dar o revoltă de neimaginat îl cuprinse pentru că
tovarășul elev folosise un limbaj din filmele capitaliste,
atît de revoltat, încît nu doar că i-a mutat fălcile, dar
l-a și tuns în cap ca pe un ocnaș. Profesorul respectiv se
întîmpla să fie secretarul organizației de partid pe liceu
și acela care ne plictisea cu prelungi ședințe în care
discutam realizările partidului, calea luminoasă și multe
lucruri legate de disciplina școlară. Cu sau fără intenție,
Picu a fost atunci eroul nostru. A doua zi a încasat o bătaie
similară de la un alt profesor la fel de zelos ca primul,
pentru că a venit la școală cu țeasta rasă. Că doar
nu sîntem la școala de corecție. Protestele lui
adormite se pierdeau sub o avalanșă de pumni, ceva în genul
școlii de corecție, dar mult mai rău. Acest alt profesor
era poate și mai sinistru decît primul, fratele unui
personaj celebru dintr-un minister, se spunea despre el că
are grade și umblă uneori cu pistol la el. Drept răzbunare,
Picu i-a îndesat, într-o seară de noiembrie, un cartof în
țeava de eșapament a Volvo-ului nou-nouț. Mie, impresionat
de legendă, îmi era teamă că, dacă îl prinde, îi zboară
creierii. Dar ura lui neîmpăcată nu atît pentru sistemul
de învățămînt al regimului cenușii, cît pentru sistemul
de învățămînt în general are o istorie mult mai lungă.
Refuză și azi cariera profesorală, preferînd să doarmă
liniștit într-un post de bibliotecar, într-o bibliotecă
publică. În ceea ce privește talentele misterioase ale lui
Picu, am fost multă vreme tentat să le dezleg, plasîndu-le
alături de ozenistice, fenomene paranormale sau altele. Am
renunțat, după ce toate încercările mele s-au dovedit a fi
pure speculații în care teorii despre starea
alfa a undelor cerebrale se amestecau cu telepatia sau
cu diverse tehnici yoga, dar fără un fundament științific.
Cred că toată șmecheria e o farsă involuntară, generată
de aerul lui serios, de momîie și de anumiți factori care
țin de întîmplare. Oricum, din Picu n-a mai rămas mare
lucru, un domn, o ciudățenie banală, treci pe lîngă
el pe stradă și se poate să tresari ușor cînd îi auzi
discursul atins de rîie despre spidermani sau alți supermani
în colanți sau cu capă care sînt singurii care pot salva
țara de la faliment și îndobitocire. Cu excepția acelor
momente în care, cuplat la o tensiune interioară de
nedescris, se transformă într-o lampă nucleară și atunci
spune și face lucruri de neînțeles, dovedind curaj și
caracter. Picu.
Boala
secolului nu e cancerul, nu e nici ciuma, sau holera, sau
SIDA, nici păduchii, sau analfabetismul generator de incultură
și întreținător al prejudecăților și credințelor
populare
nu, nu sînt nici
războaiele, nici supertehnologizarea
ele pot fi, cel mult,
efectul acestei boli cumplite
rîia
rîia verde
lasă
urme grele în carnea omului
Răspîndirea și
complexitatea ei o fac practic insesizabilă. Pentru că cei
care nu suferă de pe urma ei sînt mai puțini decît cei
care suferă, se poate vorbi de o răsturnare de perspectivă,
în virtutea unei legi nescrise care spune că ce-i mult e
bine... Astfel, se poate spune despre tine că, dacă nu ești
bolnav, nu ești de loc sănătos. Bizare lucruri.
Nu
intenționez să-l supăr pe bătrîn. Nu, pentru nimic în
lume. Jocul nostru de tăceri și priviri piezișe e
suficient. Mai mult decît nimicurile unei pălăvrăgeli prefăcute
și inofensive, dar mai puțin decît o ceartă eliberatoare,
ca și cum, intrați într-o nouă etapă, ne reevaluăm
strategiile. Poate că tocmai acele eliberatoarele certuri
edificatoare ne-au adus aici, în așa fel încît abia mai găsim
să ne spunem ceva. O deprimare absurdă și de neînțeles ne
apasă pe amîndoi în egală măsură. Tăcerea se acumulează,
foarte rar întreruptă de monosilabe frînte, pînă la un
moment în care amîndoi ne dorim ca unul dintre noi să se
ridice și să plece. Acela nu pot fi decît eu. Cînd mă
conduce la ușă îmi zice:
-Totuși,
înclin să cred că ai o substanță de derbedeu în tine. Păcat
că ai crescut fără tată. Se poate să mă fi înșelat
chiar atît de rău? Am auzit că mai nou te vezi cu
Pronunță
numele lui T cu un dispreț vîscos, îngălat în rîie.
Ecoul
pașilor pe gresie, ușa aproape că mi-a atins nasul, zdrang.
Nu știu ce a dus la această situație, s-au adunat mai
multe
poate discursul meu din aula studențească, poate
faptul că nu am putut să-l privesc indiferent cum s-a
sinucis într-o relație aberantă, poate refuzul meu de a mai
comunica cu el, poate multe altele pe care nici măcar nu
le-am băgat de seamă. Nu reușesc, nu mă străduiesc îndeajuns?,
să înțeleg de ce m-a chemat. Aura din atelierul bătrînului,
în chiar acest moment, se transformă într-un morman de
balegă. Am această presimțire, stînd cu nasul lipit de ușa
lui, auzindu-i ecoul pașilor.
Plec
aiurea, tîrîș, să-mi caut un remediu. Știu în zonă un
anticariat mic, singura chestie care îmi vine în minte. Un
album m-ar scoate la lumină și nu pot să mă gîndesc decît
la un Veronese
sau un Tintoretto
în mod sigur un
Pisanello. De ce? Mia, chiar Mia. Am descifrat-o
dis-de-dimineață, din memoria proaspătă, stînd în pat și
prefăcîndu-mă că dorm, deși recunosc că nu trebuia să mă
prefac, de vreme ce ea nu mai era acolo, decît sub forma de
miros acrișor și multă căldură. Atît de neașteptat!
Adică, gîndeam eu, o Mia balthusiană e în regulă, dar e
prea puțin. Acestă căldură nu poate fi sărbătorită decît
într-o manieră clasică. Scormonesc febril prin rafturile înmiresmate
de cărți, să nu-mi spuneți că nu vă seduce mirosul
nemuririi!, uneori sexele și cadavrele sfinților au acest
miros, sap cu degete nerăbdătoare, răvășind hîrtia care
miroase a timp veșnic în vreme ce mintea lucrează exact în
acest sens. Mia în plină Renaștere, o contesă venetă în
profil plat, fără adîncime, în fundal
o tufă de
iasomie?
poate. Pisanello, nu-i așa? Ei bine, ar fi prea
simplu, prea puțin, prea inexact. Găsesc că un pic de
kitsch pop ar fi exact elementul de maximă desfășurare a
sentimentului, o gamă de culori neon, aprinse ca trupul ei,
cuibul de șerpi. Mă plimb auirea printre rafturi, creierul
lucrează în această direcție, școala de la Veneția
400-500 am așezat-o în coș și dau peste o carte care îmi
sare, nu e vina ei, în ochi. E prea nouă, n-are praf, e pur
și simplu lucioasă. O apuc, împins de o curiozitate firească
și găsesc un Blecher într-o ediție recentă, un fel de
opere complete, scoasă la o editură cvasianonimă din sud. O
răsfoiesc aiurea. Se pare că volumul, deși destul de
recent, a cunoscut prea mulți cititori. Spun asta pentru că
fiecare și-a lăsat o urmă pe el și a prins aerul unei
catastrofe învelită în hîrtie lucioasă. Dacă generalizăm
putem exclama: eh
aceeași veche poveste! Dincolo de dedicația
de pe pagina de gardă Domnului D, cu simpatie și mulțumiri
pentru tot ceea ce a făcut pentru mine aoleu!,
paginile au colțurile îndoite, niște pete dubioase, cineva
a subliniat cu creionul unele ziceri interesante, altcineva a
mîzgălit niște
versuri? În orașul mușuroi,/
Gigi merge la serviciu în fiecare zi,/ Într-o seară a
plecat după țigări/ Și s-a întors după douăzeci de ani
colosal!
Aproape
că am pus-o în raft, cînd cartea se deschide la ultima
pagină. Scrisul mărunt, des, nervos îmi sare în ochi
imediat: Hey, mister teacher dude, go to: www.darkstar1.co.uk.
Dacă te interesează boala verde, trebuie să citești
despre anunnaki. Dar asta nu e decît un mumbo-jumbo pseudoștiințific.
DI-VER-SI-U-NE. Fă-ți temele și mîine - restul.
Amestecul de limbi și naivitatea stilului mă amuză, dar
ceva înghețat mi se cațără pe șira spinării. Am
convingerea că aceste rînduri îmi sînt adresate mie. De
ce? Teacher dude sau mister teacher dude. Am
avut pentru o scurtă vreme
o studentă care îmi spunea așa. Era o creatură
androgină, slăbănoagă, o gotică insolentă, în bocanci
și jeanși negri mulați și hanorac cu glugă, toate de la
solduri, cu părul deranjat, ras pe tîmple, vopsit în patru
culori. Aș putea spune că și mintea îi era puțin deranjată,
pentru că tot ce reușeam să scot de la ea erau niște
desene cu încercănați cu capetele străpunse de săbii
complicate, modelele, de altfel bine hrănite, le vedea
scheletice. Poate cam întîrziată, dar nu cred că era
lipsită total de talent. Odată le-am adus în atelierul
studențesc niște flori și i-am pus să lucreze ceva după
ele. Slăbănoaga le-a pictat incredibil de realist, doar că
le-a făcut uscate. Cred că în cele din urmă și-a băgat
mințile în cap, a renunțat la prostii și s-a realizat. În
orice caz, a renunțat la studii. Acum pictează afișe pentru
cinematografele din periferie, sper
spre binele ei și al
celor trei copii pe care îi are, dacă nu cumva face acele
huse odioase din piele pentru brichete pe la vreun tîrg de
vară. Așadar
ceva rece continuă să-mi urce pe spinare.
Dublu ve de trei ori dark star 1 co uk. Jur ca nu știu
despre ce e vorba, bănuiesc că e o adresă de internet. Dar
boala verde? Rîia? Brrr. În fine
Grecu
e în spate, pe terasă, sînt toți acolo, exact așa cum
i-am lăsat acum doi ani. Îmi vîr cărțile sub braț și îmi
umplu pumnii cu măsline spaniole dintr-un borcan grăsan și
cam murdar, chiar sub privirea placidă a fetei de la tejghea.
Îi fac cu ochiul din reflex, iar ea îmi zîmbește stînjenită,
cu siguranță își amintește de mine. Căldura care îmi
alungă animalul mic de pe șiră o pun pe seama faptului că
mă aflu din nou la Grec, o spun cu mare tandrețe, locul unde
ne strîngeam odată, iar ceea ce discutam noi aici
ei
bine, dacă umanitatea ar fi avut cunoștință, grupul lui
Breton, cu sau fără genialul Avida Dollars, nu ar fi părut
altceva decît o ceată de smintiți adunați într-o sectă
comițătoare de sinucideri ritualice în masă
ca în
Madagascar. De fapt, după informațiile mele, asta li s-a și
întîmplat în cele din urmă
măcar unora dintre ei. Nu
m-aș mira dacă același lucru ni s-ar întîmpla și nouă
mă rog, unora dintre noi. Înfoi bine nările și recunosc
mirosul exotic de uzo care se simte prin cel de scorțișoară,
piper, vanilie, cafea, cacao, sîngele unor crime posibile,
sincere, dar neîntîmplate pe motiv de lașități
civilizate
și, bineînțeles, multe alte bunătăți
culinare care vin din bucătăria minusculă din spate. Nu,
n-am uitat niciodată această grădină magică unde fluturii
ți se așează în palmă ca să-i mulgi de lapte dulce în
cafeaua însorită de dimineață, iar iedera îți vorbește
cu vocea a o mie de stewardese, unde zidul din cărămidă roșie
seamănă, în serile de vară, cu o turmă de
rinoceri-balerini, dasînd mambo sub valurile voodoo ale
lunii
doar aici am simțit o dată sau de două ori că nu
există moarte, dar era spre dimineață și Grecul își
epuizase cu noi rezerva de vin și o asemenea experiență nu
cred că se mai poate repeta. Acum îl văd prin perdeaua de mărgele,
afară, în cămașă albă, asortată cu pantaloni negri și
sandale, șorțul curat, legat cu o fundă ridicolă la spate,
mustața bine cioplită. Ceilalți citesc ziarele de prînz într-o
tăcere solemnă, iar el se apleacă peste televizorul plin de
paraziți și îi pocnește o lovitură sonoră cu podul
palmei, încît am senzația că cineva o să iese de-acolo și
o să-l apuce de guler, pentru că paraziții sînt tot acolo.
Urmărește cu atenție capul vorbitor din cutie pentru cîteva
clipe, apoi răcnește inconfundabil:
-Auzi
ce zice putoarea asta, să dea dracii, vorbește de grevă de
parcă i-a fătat o mîță în poală.
Nu
greșesc dacă spun că așa ar trebui să arate paradisul.
-De
ce nu are voie
să-mi ziceți voi
artistul să facă
politică?
Îmi
fac intrarea, nu pot rata momentul, cu albumele sub braț și
măslinele în mînă, le arunc pe o farfurie pe prima masă
și îi las să mă înconjoare ca niște mătuși grijulii, bătîndu-mă
pe spate, trăgîndu-mă de obraji sau împungîndu-mă în
coaste
felicitîndu-mă pentru faptul că mai trăiesc, că
par întreg și nevătămat, în ciuda poveștilor care se
spun despre mine.
-Auzi-auzi,
artistul și politica.
-Domnuleee,
zău că ne-ai lipsit, dar zău că nu ai pierdut nimic.
-Doamnelor
și domnilor, Lazăr a părăsit mormîntul.
-Știi
că au dreptate, îmi zice domnul D și mă ridică pe pîntecul
lui proeminent într-o îmbrățișare sinceră. Ai slăbit ca
o maimuță și, uite, miroși ciudat, aș zice că miroși
chiar rău
Și ce-i prostia asta cu politica și artistul?
Mă dezamăgești!
Se
învîrte în jurul meu și mă cercetează îngîndurat.
-Ar
trebui să mănînci mai des, mai ales ciorbe. Ciorbele te
feresc de constipație. Îmi pari trist, fac pariu că ești
constipat. Grecule, ia vezi ce-i cu bucătăreasa aia a ta. O
fi adormit cu nasul într-un rebus.
Grecu
se învître ca un titirez și, din două piruete, avem o față
de masă curată, e cazul să sărbătorim, nu? și din alte
două apar ciorbele cu ardei iute cu tot. În clipa următoare,
se aude de undeva din bucătărie:
-Vin
îndată și aripioarele.
-Nu
fără sos, Grecule, tună domnul D și se apleacă spre mine
peste masă. Nici mie nu-mi e chiar așa de bine, zău. Nu știu,
domnule, ce am, sînt așaaa, fără vlagă
Dacă mă duc
la medic, îmi zice că-s ipohondru, își flură degetele
prin dreptul tîmplelor. Cred că e de la apa de la robinet,
bagă ăștia ceva în ea, sau poate că trebuie să-mi fac o
tichie de staniol, ai auzit ce au anunțat
explozii
solare
de-aia are televizorul paraziți
Nevastă-mea zice
să-mi schimb mai des ciorapii și să-l mai dau dracului de
televizor
Pînă
se răcesc ciorbele îl întreb noutățile.
-Noutăți
hmmm
O cută între sprîncene îi aruncă o umbră verde pe chip.
Nu reușesc să-i descifrez îngrijorarea așa că îl ajut.
Cutare și cutare.
-Hai
că ai nimerit-o. Pisălogul ăla? Nu e de mirare că a ales să
facă averi. Lucrează în Asigurări, e chiar Omul de la
Asigurări, mă crezi că i se potrivește? Domnul M? Eh
fiu-său, o pramatie, un drogoman, l-a ras la blană
a
trebuit să-l interneze la o clinică de reabilitare în
Italia, dacă nu mă înșel, un tratament revoluționar. Și
Petrică? Nu știi? A divorțat în sfîrșit de mă-sa și de
tac-su și cînd credeam și noi că se face om pe picioarele
lui, ditamai bărbatu, s-a însurat cu o nebună. Pe cuvînt
de onoare. Băieții ăștia zic că-l bate. Cică îi face niște
scene de mori. În public
și el nu suflă
ciudată
lume
Grecu zice că e tot un fel de mă-sa, îi alege
cravatele, îl șterge la cur, i-a triat prietenii
Îi vrea
numai binele, de-aia îl și bate, că el nu pricepe. Nu l-am
mai văzut de atunci.
-Dar
eu? întreb cu jumătate de gură, suflînd în ciorbă.
-Academia,
domnule
Ceea ce înseamnă că te-au împăiat. De cînd
n-ai mai pus mîna pe pensulă? Te întreb. Cum veneai odată
aici, fiert, credeam că o să te rupi în două că nu-ți
iese. Mă rog, nu-i rău nici așa, dacă ești sincer
dar
ce-am auzit? Că le-ai dat cu tifla. Eu știu dacă e frumos.
Fii convins că nu oricine înțelege gestul tău. Adică îl
înțeleg eu, că te cunosc
Ce-ți umblă, domnule, prin
minte? Ți-ai dat singur foc la valiză. Ce-ai de gînd să
faci?
-El
zice că mă pot întoarce. Crezi așa ceva? Mi-a trimis vorbă
prin Picu să-l caut
. M-am dus, să nu-l supăr
eh
și
pot să-ți spun că după un ceas m-a dat afară, mi-a
trintit ușa în nas
literalmente
-Cum?
Ei poftim! Și atunci de ce mă întrebi? Hmmm
bag mîna în
foc că nu poate să te ierte. Și de ce te-a chemat? Ți-a trîntit
ușa în nas, zici? Nu, domnule
ai să rîzi dacă îți
zic
eu cred că nu te iartă pentru bătrînul tău
El
ce-a făcut cu viața lui? Ciudat om, domnule, Maestrul ăsta
al tău. Zău, s-a făcut de rîs. Un bătrîn stupid și încăpățînat.
Așa aș zice, e invidios pe tine pentru părintele tău. Dar
și tu ai făcut-o prea groasă. I-ai băgat cuțitul și n-ai
drum de întors
pentru că ai făcut-o în public. Se vede că
ești aceeași substanță ca bătrînul tău
Celulă
neasimilabilă, corp străin
El nu are nevoie de voi decît
în scripte, în cartea de onoare, în nici un caz nu te vrea
prin preajmă, decît pentru fotografia de album
sau, mă
rog, nu te mai vrea. Sper să nu faci și tu aceeași greșeală
ca bătrînul tău, vezi bine ce vremuri vin peste noi. Dar de
ce te-ai dus la el?
-N-aș
putea să-ți spun
O clipă m-am simțit vinovat, acum aș
zice că mi-e mai bine
o ușurare pînă la urmă
Grecu
trece cu tava cu aripioare și ne întrerupe. Ajuns în
dreptul televizorului, îi trage un șut cu șpițul, înjură
într-o manieră care nu poate fi reprodusă și le răstoarnă
pe toate pe masă, avem, dintr-o altă piruetă, vin în
pahare. Domnul D dă din umeri obosit cînd îmi vede mirarea
în fața aripioarelor minuscule, prevestitoare de faliment,
înecate în sos picant.
-Fluturi,
domnule, mai nou numai cu asta sîntem serviți aici. Un
tratament potrivit pentru elevații spirituale, deși elevațiile
se produc mai degrabă de la sos.
Grecu
își trage și el un scaun, își încrușișează mîinile
pe piept, ignorînd cu maiestate reproșurile și mă scufundă
în privirea lui de mătușă cu mustață bine cioplită și
probabil că-i vine să-mi înfigă și un termometru în gură,
alături de sosul incendiar. Trădează multă, multă îngrijorare:
-Pe
cinstea mea că ai slăbit, nene. Ce-o fi în mățișoarele
alea ale tale! Auzi? mă întreabă el, luînd deodată un aer
serios, dar ce-am auzit, că te-a cumpărat banditul ăla,
copilu lu Maioru? E drept?
Numele
funcționează ca sarea pe rană. Terasa freamătă, se aud
scaune tîrșite, se apropie toți ca și cum ar patina
dezinteresați pe lacul din parc, într-o duminică însorită
de iarnă. Și se dezlănțuie brusc.
-Ați
văzut presa, ăsta a omorît Banca Union.
-Vinde
arme la fanatici.
-Are
trei ziare și o televiziune
pe cine să mai crezi?
-Fi-su
face trafic de droguri.
-Fi-su
e diavolul. Îl cunoști?
-Nu,
domnule, ți-am mai zis că diavolul e președintele
-Nu-nu-nu,
satana e premierul
-Vorbiți
prostii, ăștia-s marionetele lui.
-Mafia
securiștilor.
-Cel
mai periculos om de pe planetă.
Domnul
G mă îmi face un semn discret. Se aplecă spre mine.
-Du-te,
dacă ai treabă în altă parte, s-au tîmpit de tot
nu
cred că vrei să-i auzi. Dar mai treci pe aici. Aș vrea să
mai stăm de vorbă. Nu știu ce se întîmplă cu
noi
zilele astea au fost groaznice
Adevărul e că guvernul a încercat să saboteze greva prin
orice mijloace. Doar că de data asta sindicatele s-au unit și
toată povestea a devenit o amenințare greu de controlat. Cîțiva
lideri au fost cumpărați, altora li s-au înscenat chestii.
Dar alții le-au luat urgent locul. S-a iscat un război și
între trusturile de presă. Președintele a ținut un discurs
ambiguu de Ziua armatei. Bineînțeles, analiștii s-au grăbit
să-i dea sensuri într-un talkshow popular. Populația nu mai
vrea gogoși, ratingul a fost un dezastru, vechii jurnaliști
și-au pierdut credibilitatea, opoziția e în criză de
lideri, naționala de fotbal a ratat calificarea la mondiale,
corupție, căcaturi cît cuprinde. Nu e de mirare că nu știm
ce-i cu noi. De aceea greva se face. La două zile după ce
liderii sindicali au declinat indignați ultima ofertă a
ministrului muncii unul dintre negociatorii sindicali s-a
enervat atît de tare, încît a făcut comoție și a căzut
cu capul chiar acolo, pe masa tratativelor, chestia asta a
sensibilizat opinia publică un ziarist și-a publicat într-o
gazetă independentă investigația în ceea ce privește
falimentarea Băncii Union. La o săptămînă, s-a sinucis.
Deși cadavrul pe care l-au scos de sub tren nu a putut fi
identificat cu certitudine, pentru că nu mai aveau după ce.
Plutește încă o suspiciune otrăvită asupra cauzelor morții.
Într-un interviu scurt, soția jurnalistului declară că se
apropiase prea mult de cercul puterii. Primea amenințări
noaptea la telefon. De data asta au mers prea departe. Un
lucru e cert, istoria tinde să se repete. Nu există regimuri
politice, există regimuri mafiote. Aceste concluzii,
perspective pe care le gîndim și noi temători, ar fi stat
mai bine în gura unui personaj cu greutate. Isteria unei
femei greu lovite le scot în derizoriu.
Ba
chiar una dintre televiziunile cu acoperire națională s-a grăbit
să le includă în genericul pentru unei emisiuni de analize
politice la zi. Ultimele știri? Un incident neașteptat a
avut loc astăzi în strada Beethoven
un pește a înghițit
un cîine care înghițise un papagal
disputa vehementă a
stăpînilor de animale a
cerut medierea Comisiei
La naiba! Credeam că am visat.
Ies de terasa Grecului cuprinsă de o larmă belicoasă,
cu o ultimă imagine prinsă cu coada ochiului din
televizorul cotropit de paraziți: parcul pusiu, Comisia a
dispărut într-o mașină cu girofar, Picu în lotus, trecînd
razant prin fața cameramanului, într-unul din momentele lui
de transă. Fantastic, îl găsesc chiar telegenic. Din
curiozitate și plictiseală analizez imaginea din colțul
ochiului. Fac cîteva zoom-uri ici și acolo și descopăr că
Picu are înfiptă în buzunarul de la spate o broșurică de
benzi desenate. Mă recunosc fără surprindere într-unul din
personaje.
Orașul
nu e cenușiu, e colorat strident și miroase chimic a
vanilie. Deasupra lui se vede strălucind un curcubeu ca visul
unui drogoman
tremură halucinant sub dogoarea smintelii
care îl naște. Undeva pe aici ar trebui să se găsească un
lucru îngrozitor de frumos. Cel puțin așa susțin străbunii
în cărțile lor. Am două sub braț, le strîng bine și, cînd
intru pe Beethoven, o văd pe cucoană care mă așteaptă pe
scaunul ei cu trei picioare. Mi se pare că s-a mai îmbujorat.
-Mă,
țîcă, ție cine îți spală?
-Cine
îmi spală ce?
-Hainele.
-Eu,
cine să mi le spele?
-Păi,
dacă mai pui un gologan la chirie ți le spăl eu.
-Da,
dar asta înseamnă că trebuie să vă iau de nevastă.
-Aîîî
mă,
ciomete, pă tu crez că io mă-ncurc cu artiști d-eștia
palizi?
Eu
nu cred nimic, nu mai cred nimic. Mi se întîmplă mult prea
des să cad în fund. De asemenea, mi se mai întîmplă să
mi se facă părul măciucă. Și toate acestea mă fac să mă
gîndesc că realitatea pe care o trăiesc nu e o realitate
propriu-zisă. E o altfel de realitate, una experimentală.
Eu, doar un șobolan într-un laborator halucinant, iar scopul
experimentului nu pot decît să-l bănuiesc, am auzit că și
alți indivizi ai speciei umane, probabil foarte mult asemănători
mie, au înaintat supoziții asemănătoare. Orice certitudine
în privința sensului acestui experiment sinistru probabil că
m-ar ucide, aș rîde pînă aș crăpa. Zic probabil, și
trebuie să apreciezi. Însă ce mă deosebește pe mine de alți
indivizi ai speciei umane
sau ce deosebește ACEST
experiment de altele asemănătoare
ei bine, ce?
exact
acest experiment se desfășoară în orașul
Invizibil, nimeni nu-l cunoaște, orașul Invizibil în țara
Nicăieri
n-o vei găsi pe nici o hartă a lumii moderne. Cînd
o delegație diplomatică de maroni verzi ajunge în Europa,
ei sînt întrebați: sînteți cine? n-am auzit de voi, și
veniți de unde?
și ce vreți? Astfel
singurele mele
certitudi rămîn următoarele: tatăl meu cu sau fără
legenda de cavaler alb, mort în condiții suspecte, legenda
vorbește despre un asasin cu ștat de plată, foarte posibil
la vremea respectivă; uriașul T cu sau fără legenda
neagră, trafic de indiferent ce, satanism, muzician fabulos,
recidivist al ospiciilor; Maestrul și domnul G pe de o parte
și Victor și Picu pe de altă parte uneori chip comun,
alteori, deosebiți prin afecțiunea pe care mi-o stîrnesc,
se contopesc, antagonici, într-un principiu unic; Mia cu
părul vopsit într-o culoare ireală
auzi, am auzit că
faci afaceri cu Theo
dar nu mi-ai spus ce cauți pe aici
fac afaceri cu Theo?
confirmîndu-mi încă o realitate stînjenitoare
și năucitoare, gura lumii
care funcționează în strînsă
legătură cu realitatea ireală pe care o trăiesc; rîia
watch out!; corupția
un fel de instituție națională, guvernul țării poate
spune mai multe despre ea; dumnezeu aleluia
ei spun că
e mort de vreo o sută de ani
Da, altceva? Sigur, ceva îngrozitor
de frumos, scrie în cărțile străvechi, eu voi lua în
considerare această chestiune extrem de gravă, în ciuda
circumstanțelor nu întotdeauna favorabile, totuși, o
certitudine. Deși mă tem că, fiind de esență divină, sîntem
în plină utopie, ceea ce înseamnă că Picu, citîndu-l pe
Johnny The Kid, The Boy With Golden Eyes, avea dreptate: were
so doomed. Și ce altceva? Continentul Atlantida, pe care
îl găsesc îngropat în mormanul de zaț de pe fundul
ibricului uriaș de cafea din bucătăria coanei. Pot să jur
că e acolo, îndrăznesc să le sugerez arheologilor să-și
înceteze căutările aiuristice și să-mi urmeze sfatul, dacă
vor să înhațe milionul de dolari: cetatea plină de minuni
a marii maimuțe albe se află chiar acolo, pe Beethoven numărul
5, sub un start de mîl puturos cu un vag gust de cafea. Tot
acolo, în caz că arheologul e interesat, molarul meu. Îl
revendic.
Mia
contesă venetă ? Cînd lumina cade pe pînza prospătă,
mirosind a clei și a spaime albe, îmi dau seama că acest
lucru nu e posibil. Mia rămîne, așa cum am descîlcit-o la
prima mînă, o creatură nocturnă. Niciodată, fiule nu
încerca să faci un lucru MAI bun, nu încerca să îndrepți
eroarea, așa cum îți impresionează ochiul și inima la începuturi,
orice începuturi. O persistență absurdă care nu te va duce
decît la alte erori. Îmi imaginez fără efort că
aceste cuvinte mi le-ar fi putut spune tatăl meu. Un neadevăr,
pentru că, dacă măcar le-ar fi gîndit, el ar fi fost acum
în viață. Cercetez cu unghia consistența întunecoasă a pînzei
curate, neîncepute din fața mea. Și exact cînd ating cu
degetul materialul, se aude o melodie care vine de nicăieri,
de peste tot, ba se aude, ba nu se aude: cinnamon and sugary
and softly spoken lies, you never how you look like through
other people eyes. Am totuși senzația că ea vine din
peretele nordic, din fundul camerei. Apoi o voce: pssst,
mister teacher dude, ți-ai făcut temele? Recunosc, mi
le-am făcut, pentru că sînt conștiincios dintr-o
curiozitate obsedantă, vreau să știu pînă unde se poate
ajunge. Dublu ve de trei ori darkstar co uk. Am intrat într-un
e-cafe și m-am așezat între doi indivizi. Unul cuprins de o
frenezie aproape isterică interpreta un lunetist într-o
realitate virtuală, măcelărea niște soldați-cosmonauți
cu o plăcere chinuită. Celălalt își spunea Belzebut, trăncănea
pe o linie de chat cu prietenul său, Azazel:
>
Azazel:
man, nu te juca cu cuvintele
>
Belzebut: da, cuvintele te omoară
Corect,
cuvintele te omoară. Dar te omoară rău de tot. Darkstar?
Nimic neobișnuit, chestii banale despre originea umanității,
sădită pe pămînt de anunnaki. Anunnaki, oamenii care trăiesc
pe Nibiru. Cîtă lipsă de imaginație! Și rîia? Nu văd
legătura.
Pssst,
nu dormi, sînt vecinul de la mansardă, sînt aici, sus. Văd
un deget zbătîndu-se într-un colț al peretelui, aproape de
tavan, acolo unde tencuiala s-a cojit și se întrevede o
grindă mîncată de carii. Nu crezi că e timpul să ne
cunoaștem? Trebuie neapărat să-ți arăt ceva. Vino sus.
Mă
execut fără să suflu, îmi aprind o țigară și ies pe hol
ca un zombie. La capătul culoarului se găsește într-adevăr
o scară spiralată de lemn. Urc fredonînd. Totul e mult prea
neașteptat.
and softly spoken lies
through other
people eyes
Un
fragment din acest text a fost publicat în România literară,
nr. 21, 2002.
Grafică
realizată de Alexandru Neagu
|