DRAGOSTEA
E UN TRABANT
de Anamaria Beligan
Ați
văzut filmul Pisica neagră,
pisica albă ? întreabă Victor.
Teamă
mi-e că nu, răspunde doctorul Prince.
Și-acu
ce mă fac? Că dacă-ncep să-i povestesc filmul, îmi ia cel
puțin cinșpe minute și eu sînt ăla care plătește...
gîndește Victor. E tare pornit împotriva psihiatrilor. Care
profită de pe urma oamenilor confuzionați, le exploatează
mizeria sufletească și impasurile existențiale. Cîtă
indecență! Simte cum îl sufocă un val de surdă indignare.
Ce
s-a întîmplat? E important să-l fi văzut? se miră
doctorul sincer. Ce părere ai, domle doctor?! De
ce ai tăcut așa, deodată?
Victor
rămîne tăcut o vreme iar doctorul Prince îi respectă ceea
ce consideră că ar fi nevoia lui de reculegere. Chiar și
tăcerea o plătesc, fir-ar să fie! Parcă văd că nu m-aleg
cu nimic în afară de o notă de plată pipărată care are să
mă deprime și mai rău.
Iertați-mă, se scuză Victor, da nu cred să-mi facă
vreun bine consultația asta... vreau să spun că nu pot face
abstracție de ceasul ăsta care ticăie... la urma urmelor,
ce vină am eu că n-ați văzut Pisica neagră, pisica albă
? De ce să plătesc eu minute care costă atît de scump ca să
vă pun la curent cu un fapt de artă pe care orice persoană
cît de cît cultivată din acest oraș ar trebui să-l
cunoască?
Ai dreptate, Victor. Și mă simt vinovat că n-am văzut Pisica
neagră, pisica
albă, mai ales că a rulat după colț, la Cinema Nova,
șașe săptămîni în șir. Ce-ar fi să mi-l povestești
dumneata - nu-ți iau bani pe timpul astfel consumat... Te
rog, fă-mi binele ăsta!
Așa
da, spune Victor în timp ce un zîmbet abia mijit și
incredul îi luminează fața.
Doctorul Prince se ridică din fotoliu și se îndreaptă spre
celălalt capăt al încăperii unde Victor descoperă un spațiu
gol, ca un fel de scenă improvizată deasupra căreia atîrnă
din plafon patru proiectoare și în mijlocul căreia se află
două tobe: ideea de relaxare a doctorului Prince: elegantă,
costisitoare, ușor infantilă, ca de altfel tot ce se află
în cabinetul lui. Și-l imaginează bătînd tobele în toiul
nopții, ca să alunge demonii nefericiților de pacienți...
Dindărătul tobelor, pe stația lui ultimul răcnet, doctorul
Prince pune un copact disc cu muzică de Bregovic.
E un tip, Angelo, pe care l-am cunoscut la facultate,
acu vreo șase luni spune Victor un tip bine, care
a citit mult și-a călătorit peste tot... Ne-am împrietenit
de la prima vedere... Mă invită destul de des să iau prînzul
cu el la Black Cat Café, cafeneaua lui preferată de pe
Brunswick Street.... E singuratic de felul lui, dar s-a lipit
de mine... Cînd sîntem împreună, uneori vorbește ore în
șir despre un film, sau o carte, sau un oraș, sau o civilizație
dispărută... E cam cu șapte ani mai bătrîn ca mine și
cred că-i student la Melbourne Uni cu întreruperi, bineînțeles
de cel puțin unsprezece ani.... Aveam impresia că nu era
nevoit să lucreze ca să se întrețină, da nu eram
sigur, și cum nu era treaba mea, nici nu l-am întrebat
vreodată.
Simpatic tipu! comentează doctorul Prince. Îi
place muzica?
Ce
părere aveți? Sigur că da. Se pricepe să bată toba și cîntă
și la vioară... și la laoud-ul cubanez - și-a cumpărat
unul cînd a fost prima oară la Havana. (Chestia cu toba
nu-i adevărată, dar cum era să nu profite Victor de o
ocazie care să trezească interesul doctorului?)
Da să ne fie clar: Angelo nu-i un geniu muzical. De
fapt nu este geniu în nici un domeniu. Știe multe, despre o
mulțime de lucruri, fără să exceleze în ceva anume
este ceea ce se cheamă un diletant.
Se
mai găsesc atît de puțini azi, în trista noastră epocă
postmodernă, cînd mai toată lumea e supraspecializată,
meditează doctorul Prince. Trebuie să le prețuim prezența
și să le cultivăm prietenia, adaugă el cu o rază de
alean în privire.
Tace, lăsîndu-se furat de Mașina morții, piesa de
bază din cd-ul lui Bregovic, care sparge tăcerea cu ritmuri
ciudate și sugerează o tulburătoare înțelepciune.
Pot
continua? întreabă Victor.
Te
rog.
Într-o
seară, cu vreo trei luni în urmă, Angelo și cu mine ne-am
dus să vedem Pisica neagră,
pisica albă. E acolo o secvență în care un porc
mănîncă un Trabi...
Un
Trabi?! se miră doctorul.
Un
Trabant. O mașină fabricată în Germania de est - așa-zisul
Mercedes cartonat, autoturismul pentru mase...
Cu
alte cuvinte, ruda legitimă a Volkswagen-ului lui Hitler!
Da...
ideologic vorbind... Dar din punct de vedere practic, cum
poate compara cineva o mașină robustă și rezistentă
precum Volkswagen-ul cu prăpăditul de Trabant, acea patetică
și zgomotoasă corcitură între tractor și motocicletă?
exclamă Victor.
Înțeleg
ce vrei să spui...
O
fi el Hitler mort și eventual chiar îngropat, dar
Volkswagene încă mai vezi pe șosele pînă și în
Melbourne! Ca să nu pomenesc de modelul nou, considerat mașină
de lux, trădînd astfel însăși ideologia în numele căreia
Volkswagen-ul a fost inițial conceput!
Pe
cînd un Trabant nu vezi pe nimeni conducînd... în orice caz
nu în Melbourne! comentează doctorul Prince.
Nici
chiar în Germania! Pentru simplul motiv că este cea mai
poluantă mașină din cîte s-au inventat în lume. Așa că,
după unificare, Fratele Bogat i-a adus la cunoștință
Fratelui Sărac că este dispus să tolereze Trabantul un an
sau doi, după care însă Fratele Sărac să facă bine să
se descotorosească de Trabi și să-l exporte în lumea a
treia, unde de altfel îi e locul...
Așa
că din Trabi n-a mai rămas decît amintirea... meditează
doctorul.
Exact: amintirea a ceva ieftin, rău
mirositor și total patetic...
Atunci
ce să ne mirăm că în ultimul lui film, Kusturica îl
folosește drept hrană pentru porci. Ce metaforă inspirată!
Așa
m-am gîndit și eu pînă...
Pînă
ce?
Vedeți,
domnule doctor, metafora-i lucru dracului... nu toată
lumea o înțelege la fel...
În
principiu, sînt de acord, dar practic vorbind, cum ar putea
cineva să nu se amuze copios privind cum un porc mănîncă
un Trabant?
Ei,
domnule doctor Prince! E de înțeles că pe dumneavoastră vă
amuză! Dar nu uitați că aproape patruzeci de ani, Trabantul
a întruchipat visul est european... Era maximum ce-și putea
dori o familie, în ceea ce privește bunăstarea materială.
Și nu numai în Germania de Est, ci în tot lagărul
socialist...
Cu
alte cuvinte, vrei să spui că est europenii ar putea fi
jigniți văzînd simbolul unui vis din trecut profanat de un
porc? se miră doctorul, cu mintea plecată să
investigheze implicațiile situației în lumina teoriilor lui
Jung.
Habar
n-am! Că nu asta-i problema mea, răspunde Victor.
Problema mea e Angelo.
Ce
s-a întîmplat cu el?
În
Pisica neagră, pisica albă, profanarea Trabantului,
cum v-ați exprimat dumneavoastră, e înfățișată în trei
etape. Mai întîi, un peisaj tipic sîrbesc, în care un porc
îi dă tîrcoale viitoarei sale victime Trabi încercînd
să muște din el. Mai apoi, pe la jumătatea filmului, ne regăsim
în același cadru; de rîndul ăsta însă, porcul e pornit
pe treabă și înfulecă avid hălci din trupul lui Trabi...
Înainte de sfîrșitul filmului, ne mai întoarcem odată la
porc să constatăm progresul îndeletnicirii sale care a
ajuns la apogeu: mare parte din Trabant a dispărut în tubul
digestiv suprasaturat al porcului din care țîșnește o rîgîitură
cosmică, umplînd peisajul cu ecoul ei simbolic.
Cîtă
măiestrie în dozarea efectelor dramatice! se extaziază
doctorul.
N-ar
fi eronat de presupus că la a treia etapă, publicul din sală,
inclusiv eu, se tăvălea de rîs. Nu însă și Angelo...
Da
ce-a făcut?
S-a
ridicat din scaun... a stat cîteva secunde în picioare
deși era evident că tremurau pînă ce o persoană din
spate i-a strigat să se dea laoparte. Atunci... a fugit afară...
M-am luat după el, bineînțeles, fără să mai văd sfîrșitul
filmului pe care, trebuie să adaug, n-am avut curajul să-l văd
a doua oară din pricina celor ce au urmat...
Mergem
împreună. Sînt sigur c-o să-l
dea fie la Astor, fie la Westgarth intervine
doctorul Prince.
Nu
cred, domnule doctor. Să vă spun de ce.
Sînt
numai urechi!
Dar
mai întîi vreau să vă atrag atenția că am terminat ce
aveam de spus despre film. Așa că ați face bine să opriți
cd-ul lui Bregovic, ca s-auzim tictacul ceasului.
Nu-ți
face griji, sînt cu ochii pe ceas, așa că dă-i drumul mai
departe. (Nemernicule! Toți sînteți la fel! își
zice în gînd Victor care pentru o clipă crezuse că
doctorul făcea parte din specia rarissimă a celor ce nu s-au
lăsat cu totul pradă înclinațiilor mercantile.)
Unde am rămas înainte să mă întrerupeți?
Spuneai
că Angelo a fugit din sală...
Exact.
L-am urmat în foaier. L-am apucat de braț și mi-am dat
seama că tremura. Era livid la față. S-a dus la closet, eu
l-am așteptat la ușă. Cînd a ieșit era evident că vărsase.
Niciodată pînă atunci nu-l văzusem așa. Era într-o stare
de extremă agitație atît fizică cît și mentală... M-am
simțit complet depășit de situație...
Și
ce-ai făcut?
Am
ieșit din cinematograf și ne-am plimbat o vreme, în cea mai
desăvîrștă tăcere. Era o seară blîndă de aprilie, nici
un nor pe cer, și o lună ca un proiector de scenă:
dezagreabilă și indiscretă... În cele din urmă i-am
propus să intrăm să luăm un espresso... da nu mi-a răspuns,
continua să meargă ca și cum ar fi fost în transă... I-am
respectat nevoia de tăcere, simțindu-l cufundat într-o adîncă,
impenetrabilă și foarte personală meditație... I-am propus
să plec și să-l las singur, dar m-a înșfăcat de braț cu
un soi de disperată hotărîre, din care am dedus că vroia să
rămîn... ceea ce am făcut...
Și
ce s-a întîmplat?
Ajunsesem
în Johnston Street. M-a tras după el într-o bombă spaniolă
unde a comandat un ulcior de sangria și niște tapas-uri. În
mijlocul localului era un ring de dans cu podea de lemn unde
un argentinian învăța cîteva perechi deosebit de neînzestrate
să danseze tango. Mi-am amintit că Angelo îmi spusese că
asta era metoda lui de relaxare, să privească oameni dansînd
tango... Și am privit, am privit, am tot privit, pînă ce
n-a mai rămas nici un cuplu pe ringul de dans. Argentinianul
începu să danseze de unul singur pe melodia La Cumparsita,
cu o parteneră invizibilă care părea să urmeze fără greșeală
pașii lui savanți. Mă simțeam îngrozitor, implicat fără
voia mea într-o enigmă la care n-aveam nici cheful nici
curiozitatea de a participa. Sangria mi se urcase la cap și
nu mai doream nimic altceva decît să mă duc acasă.
Tare
se mai complică lucrurile cînd e vorba de tango! Mai ales cînd
unul din parteneri e invizibil... comentează doctorul
Prince.
Sînt
convins că sînteți expert în subiectul ăsta, că l-ați
citit pe Borges și că aveți toate cd-urile lui Carlos
Gardel și Sexteto Mayor ce se pot cumpăra pe bani. Dar scutiți-mă,
rogu-vă, de comentariile dumneavoastră care nu mă
interesează de fel. Ceasul ticăie și eu sînt cel care plătește
nu uitați! Nu vă împiedică nimeni să scrieți o
dizertație pe tema asta și s-o plublicați într-o revistă
pentru psihiatrii cu veleități de diletanți.
Iartă-mă,
Victor. Te rog, continuă.
Unde
am rămas?
Ți
se urcase sangria la cap și vroiai să mergi acasă.
Așa...
Am făcut un efort de voință și l-am privit pe argentinian
pînă la capăt după care, dat fiind că localul se închidea,
am sugerat că ar fi vremea să plecăm... Am ieșit în stradă
și Angelo a oprit un taxi care tocmai trecea. Vino,
mi-a zis, și n-am avut puterea să-i rezist. Am coborît în
dreptul unei case din Greville Street, în Prahran. Angelo a
scos cheia, de unde am dedus că locuia acolo. Deși era neobișnuit
de galant și îmi plătise de multe ori consumația cînd ieșiserăm
împreună în oraș, nu mă invitase niciodată acasă. Nu
i-o luasem niciodată în nume de rău, știind cu cîtă strășnicie
își apăra intimitatea. Presentimentele mele dispăruseră
și muream să aud sau să văd ce surpriză îmi
rezerva Angelo...
Pun
rămășag că mureai!
Pun
rămășag că și dumneavoastră muriți! Numai că avem o
mică problemă, domnule doctor Prince. Timpul afectat unei
consultații a trecut și nu sînt dispus să plătesc o a
doua ședință. Mi s-a spus că luați o sută cincizeci pe
oră. Cu banii ăștia îmi pot cumpăra cinci cd-uri cu
Carlos Gardel.
Așadar
ce propui?
Propun
să ne oprim aici.
Da
cum vrei să te tratez dacă nu cunosc faptele care au declanșat
boala?
Păi,
domnule doctor, de ce mă gîndesc mai mult, de ce mai mult mă
îndoiesc că ați fi în stare să înțelegeți faptele... Cît
despre tratament... chiar vă închipuiți că mă aștept să-mi
vindecați sufletul?
Atunci
pentru ce Dumnezeu ai venit la mine?
Pentru
că doctorul meu curant mi-a spus că nu-mi reînoiește rețeta
de Aripax dacă nu mă duc să mă vadă un psihiatru.
Și
ce-ai de gînd să faci?
Habar
n-am. Probabil c-am să recurg la ierburi...
Îți
doresc succes încheie doctorul Prince, evident indispus.
Mulțumesc
domnule doctor. Nu uitați să-mi trimiteți nota de plată.
Victor părăsește cabinetul fără să închidă ușa după
el. În camera de așteptare nu mai e nimeni, nici măcar
secretara. Părăsește clădirea și o ia pe jos pe Cardigan
Street. S-a întunecat, deși e abia șase fără un sfert.
Prin aerul umed de iarnă îi parvine la urechi sunetul slab
al unui instrument de percuție. Tre să fie toba
nemernicului.
*
Au
trecut șase săptămîni de cînd l-a vizitat pe doctorul
Prince. Doctorul curant i-a refuzat rețeta pentru Aripax. Așa
că Victor a trecut pe ierburi. Ia în fiecare zi două
tablete de esență de sunătoare și, cînd simte că-l lasă
nervii, își pune sub limbă cîteva picături de leac
floral. În multe privințe, se simte renăscut.
Într-o seară, pe cînd se întoarce de la o prelegere pe
tema Rezonanța lui Schumann și epidemiologia fericirii
ținută de un profesor american, observă un om șezînd pe o
treaptă a scării ce duce la apartamentul lui.
Doctore Prince! exclamă Victor, Ce faceți aici?
Trebuie
să stau de vorbă cu dumneata, răspunde doctorul cu o
voce sumbră.
Vă
rog... sigur că da... poftiți înăuntru, spune Victor.
Te întrebi probabil cum ți-am aflat adresa: m-am uitat în
fișa dumitale medicală spune doctorul așezîndu-se pe
canapeaua lui Victor.
Nu
era greu să ghicesc, răspunde Victor.
Contravine
eticii profesionale, îmi dau seama.... Dar... Știi, Victor,
nu mi se întîmplă prea des să dau peste un pacient care
citește Borges, ascultă Gardel și știe pe dinafară
filmele lui Kusturica... Pe lîngă asta, m-a impresionat
profund sinceritatea dumitale. Eu însumi am serioase îndoieli
privind meseria mea și nu rareori citesc aceste îndoieli în
ochii pacienților mei... Dar nici unul pînă la dumneata n-a
avut curajul să pomenească de ele în fața mea... Mă rog,
dar nu asta m-a făcut în primul rînd să vin aici...
Atunci
ce?
Ai
început o poveste despre prietenul dumintale Angelo care a
fost total dat peste cap vizionînd un porc mîncînd un
Trabant... M-am gîndit mult, dar îmi este cu neputință să-mi
închipui ce se ascunde îndărătul întîmplării... Am
elaborat mai multe ipoteze... Mă frămîntă o nevoie
imperioasă să aflu dacă este vreuna validă.
Aha!
Vreți să vă testați capacitatea de diagnostician...
De
mult am pierdut încrederea în diagnosticele mele. Mă
interesează din punct de vedere uman.
Întreaga
poveste? Fără taxare pe minut?
Știam
că ai să spui asta... de aceea ți-am și adus această mică
dovadă de anticipată recunoștință, răspunde doctorul
Prince scoțînd un pachețel din servietă. În pachet, cinci
albume solo cu muzică de Gardel, Varela, Canaro, Basso și
Mores.
Mi-au sosit chiar azi de la Buenos Aires, adaugă
doctorul.
În
acest caz, să pun ibricul pe foc! rîde Victor. Nu-i vine
să creadă ce se întîmplă. Se simte în al nouălea cer,
de parcă ar fi înghițit o sticlă întreagă de leac
floral.
Ce
doriți: espresso, cappuccino, café con leche,
ceai?
Un
ceai ar fi minunat.
N-am
decît de mango.
Perfect.
În timp ce Victor face ceaiul, ochii doctorului Prince
inventariază reproducerile de pe pereții living-room-ului:
Goya, Simone Martini, Degas; fotografiile lui Orson Welles,
Almodovar și Dalai Lama; o hartă a Barcelonei, una a
Katmandu-ului și alta a Havanei - chestii destul de
previzibile pentru interiorul unui tip imprevizibil precum
Victor.
Ăsta-i faimosul Trabant, nu-i așa? întreabă
doctorul, arătînd spre un desen mare în cărbune, fără
ramă, lipit direct pe perete, cînd Victor își face apariția
aducînd ceaiul.
Da,
răspunde Victor, am un prieten, pictor de meserie,
specializat în medicină legală. A făcut desenul după
indicațiile mele.
Îmi
pot imagina mașina asta încăpînd în stomacul unui porc
mai mare. Metafora nu e deloc exagerată, ceea ce o face cu
atît mai remarcabilă... Și uite-așa, iată-ne reîntorși
la Angelo.
Iată-ne
reîntorși la Angelo. Unde rămăsesem?
În
Greville Street, Prahran. Angelo a scos din buzunar cheia
casei în care, după bănuiala dumitale, locuia...
Așa,
reluă Victor, Între timp mă părăsiseră angoasele dar
mi se stîrnise curiozitatea. Am intrat într-o odaie foarte
mare, living room și cameră de studiu totodată. Am rămas
cu răsuflarea tăiată la vederea atîtor cărți, albume,
picturi, obiecte de artă, care trebuie să fi costat o avere.
De unde o fi avut Angelo atîția bani? Îmi dădusem seama că
n-o ducea prost cu banii, dar nu mă așteptasem să dau peste
asemenea comori și asemenea rafinament. Te întrebi de
unde am bani pentru toate astea? îmi spuse, citindu-mi
gîndul. Din scris!. Da-i lucru știut că scriitorii
sînt săraci! Cel puțin în țara asta!, i-am răspuns.
Da cine-a spus că scriu cărți?
Da
atunci ce scrii?
Teze.
Ce
scrii?!
Teze
pentru studenți. Ce-ți închipui c-am făcut la facultate toți
anii ăștia? Am cîștigat bani făcînd tezele studenților
dispuși să mă plătească. Pe teme de antropologie, teorie
critică, studii culturale, studii metiatice, comunicație...
chestii d-astea. Nu-ți închipui cît plătește un student
din Brunei ca să treacă la o materie!
N-aveam de ce să nu-l cred, mai ales că treaba mi se părea
foarte plauzibilă. Ne-am așezat, a pus de ceai
(de mango - asta coincidență, nu-i așa?) și a
continuat:
Natura muncii mele mă face să trec neobservat iar viața
mea socială e aproape inexistentă. Ceea ce-mi convine de
minune. Dacă vreau, mă pot sui dis de dimineață în avion,
lua un mic dejun la Doyles, în Sydney stridii proapete
și șampanie Veuve Cliquot - și înapoia la patru după
masa, fără ca nimeni să aibă habar. Orice chef m-apucă,
mi-l pot satisface. E nevoie, într-o meserie ca a mea.
Scrisul tezelor e atît de... deprimant, de monoton, de
imbecilizant... încît e absolut necesar să găsesc o formă
de compensație. Pentru mine, forma ideală de compensație
este să-mi permit tot ceea ce mintea omenească e în stare să
ofere în materie de individualism dus pînă la extrem, de
originalitate, de evaziune.... Înțelegi ce vreau să
spun?
Cum
să nu! am aprobat eu din toată inima.
Îmi
plac surprizele. Ador să fac lucruri pe care nu le-am
planificat dinainte, îngăduind toanelor mele sau inspirației
să-mi dicteze acțiunile. Mă amăgesc de unul singur că
ceea ce francezii numesc le sel de la vie poate fi găsit
poate chiar gustat! în modul acesta...
Pîn-aici
toate bune, am încuviințat, întrebîndu-mă în sinea
mea ce avea asta în clin și-n mînecă cu porcul, Trabantul
și disperarea lui recentă.
Te
întrebi probabil ce legătură are asta cu recenta mea reacție
la cinematograf, comentă el, în timp ce eu aprobam jenat
din cap.
Are, crede-mă!, zîmbi el trist. Bănuiesc că ți-ai
dat seama cît îmi place muzica alternativă și că știu să
cînt la cîteva instrumente pe cale de dispariție...
Într-o
zi, prin august 1994, am mîncat obișnuita mea foccacie la
Black Cat Café, apoi am pornit să fac cîțiva pași pe
Brunswick Street. Am intrat la Sister Ray, unde cumpăr de
obicei cd-uri de muzică alternativă, și unde am dat peste
un cd nou, al unui grup de țigani din România. Am ascultat o
bucată sau două și m-am îndrăgostit pe loc de muzica lor
exuberantă. Era atît de proaspătă, de plină de viață,
de originală! Am cumpărat cd-ul și cîteva zile mai
tîrziu, după ce-l ascultasem de cel puțin o sută de ori,
m-am dus la o agenție de traduceri și am cerut să-mi traducă
textele cîntecelor. Cuvintele, savuros de inteligente, pline
de umor și subversiune, mi-au confirmat că dădusem peste o
adevărată bijuterie. Într-atît m-a entuziasmat
descoperirea mea că am hotărît pe dată să zbor în
România spre a-i vedea pe țigani în habitatul lor adevărat,
departe de antreprenorii din vest, de consumatori estetizanți
și studiouri computerizate... Pradă inspirației de moment,
mi-am luat bilet de avion și, în mai puțin de patruzeci de
ore, mă aflam pe aeroportul Otopeni din București...
Cum
te-ai descurcat cu viza?
Cu
viza? Niciodată nu-mi fac probleme cu vizele. Oricum, am
primit o viză pe aeroport, dacă nu mă înșeală memoria.
Apoi am sărit într-un taxi și i-am spus șoferului să mă
ducă în satul respectiv Plopeni se numea, nume care vine
de la plopi și care mi s-a părut cît se poate de
potrivit căci tot cuprinsul, cît vedeai cu ochii, era doar
cîmp pustiu, ciori și șiruri interminabile de plopi...
Drumul a durat vreo trei ceasuri și m-a costat o avere, deși
distanța reală dintre sat și aeroport nu era mai mare de o
oră. Probabil însă că șoferul intuise că reprezentam o
ocazie unică în viața lui... Se făcuse seară cînd am
ajuns la destinație. M-a lăsat la marginea unei șosele
pustii printre case adormite și, bineînțeles, plopi!
fără țipenie de om, în afara unui polițist pe jumătate
beat care mi-a cerut actele. I-am dat o hîrtie de cincizeci
de dolari americani și l-am întrebat unde locuiau țiganii.
I-am vorbit italienește, o limbă care seamănă într-atît
cu româna încît o înțelege toată lumea... Se întunecă,
doctore Prince. Doriți s-aprind lampa?, întreabă Victor
politicos.
Nu. De fapt, dac-ai adus vorba... cred că lumina de
lumînare e mult mai agreabilă...
Nici
o problemă, sînt cîte lumînări vreți în casa asta.
Ultima mea iubită făcea colecție. Preferați cu aromă de
fragi sau parfum de mosc?
Cum
or fi mirosind plopii?
Mai
bine nu aflați, domnule doctor, credeți-mă pe cuvînt!
Atunci
aromă de fragi!, hotărăște doctorul, așezîndu-se
turcește pe podea.
De
fragi sălbateci, pentru dumneavoastră!
Victor aprinde o lumînare, o pune pe jos, lîngă musafir, și
continuă:
Așadar
polițistul îl informă pe Angelo că țiganii erau plecați
în turneu în Elveția și că trebuia să aștepte cel puțin
o lună dacă vroia să-i cunoască. S-au dus împreună la
cîrciuma din sat, au băut cîteva beri, după care Angelo a
întrebat: De vreme ce tot sînt aici, ce-ar fi să vizitez
familiile lor? Nu-mi închipui c-au plecat în Elveția cu
mic, cu mare. O mai fi rămas vreun frate sau un unchi sau un
nepot cu care aș putea sta de vorbă!. În cazul ăsta
aveți nevoie de bodigard, spuse polițaiul, că acolo-n
țigănie e murdar și periculos, mai ales pentru un domn ca
dumneavoastră. Nici asfalt nu au. Angelo a mai scos o
hîrtie de cincizeci și polițistul s-a învoit să-i fie
bodigard.
S-au dus în țigănie unde într-adevăr era mizerie mare.
O ceată de puradei gălăgioși s-au strîns cît ai clipi
în jurul lui Angelo și al polițaiului. Deodată, o huidumă
de om, păros și sur, li s-a pus de-a curmezișul în cale:
Unde v-ați pornit să mergeți? i-a întrebat pe un ton
amenințător. Vin de la Melbourne, din Australia, i-a răspuns
Angelo în italienește, și sînt un fan al țiganilor din
Plopeni, a căror muzică am avut plăcerea s-o descopăr de
curînd. Mi s-a spus că sînt plecați în turneu în Elveția
și m-am gîndit că dacă tot am venit atîta drum, aș putea
să fac cunoștință cu rudele lor. Sper că mă înțelegeți...
tare mult aș vrea să cunosc familia lui Moș Ciocoteală, că
el îmi place dintre toți cel mai mult!.
Huiduma se nimeri să fie chiar fiul lui Moș Ciocoteală
și-i plăcură cele auzite. Așa că-l pofti pe Angelo acasă
la el, unde puse pe masă o sticlă de țuică dintre cele mai
tari. Cred că nu mai aveți nevoie de bodigard, își dădu
cu părerea polițaiul și, după ce dădu peste cap trei
pahare de țuică, plecă.
Angelo petrecu restul serii bînd cu Ciocoteală Junior și
cu alți fii și nepoți ai tarafului aflat în Elveția, care
se adunaseră pe încetul cu mic cu mare, să vadă cu ochii
lor smintitul ce vorbea italienește și venea din țara
cangurilor. L-au poftit să doarmă în casa lui Ciocoteală,
cea mai arătoasă din mahala, singura cu baie o baie
nou-nouță, toată în roz, ce ocupa o treime din cocioaba cu
pămînt pe jos, cu odăi fără ferestre și pereți abia
cît un stat de om. Au băgat în baie cea mai bună canapea
ca să-l culce pe Angelo. El a protestat, bineînțeles, dar
Ciocoteală Junior i-a explicat că nimeni nu folosea vara
baia, că aveau o cișmea în curte.
A doua zi dimineața, la trezire, dădu cu ochii de o țigancă
tînără care turna apă caldă în cada roză. Fata aducea
la trăsături cu bătrînul Ciocoteală, al cărui chip
Angelo îl știa de pe coperta cd-ului: frunte înaltă, ochi
negri, imenși și migdalați, buze cărnoase. Aceeași
expresie, greu de definit: parcă glumeață și totodată
melancolică.
Era înaltă și foarte subțire, cu păr lung negru, și
cercei mari în urechi. Între șaișpe și șaptișpe ani, bănui
Angelo. Îi puteai cuprinde mijlocul cu palmele. Bună
dimineața, spuse fata. Am zis că poate vrei să te
îmbăiezi după atîta călătorie.
Da
de ce-ai adus apă caldă? se miră Angelo.
Păi
c-așa procurăm noi apa caldă. Robinetele sînt de frumusețe.
După ce faci baie, vino afară, în șopron, să-ți dau de
mîncare.
Mulțumesc,
spuse Angelo. Mă cheamă Angelo.
Păi
că știam! rîse fata. Eu sînt Aurelia. Dacă vrei, poți
să te servești cu șampon. Miroase a fragi. E din Elveția.
În timp ce se îmbăia, Angelo încercă să-și amintească
unde mai auzise numele ăsta. Poate într-un film franțuzesc
de avangardă? Nu-și amintea personajul, dar numele îl ținuse
minte. Era un nume solar, plin de lumină, cu rezonanță
teatrală. Mai tîrziu avea să descopere ce însemna aur
în limba Aureliei.
Cînd ieși din odaia de baie se pomeni în mijlocul unei
cete de copii care îl pîndiseră cu ochii pe ușă. O fetiță,
o Aurelie în miniatură, îl apucă de mînă și-l conduse
în curtea din spate, sub un șopron din scînduri.
Acolo prăjea Aurelia cartofi, pe un reșou cu gaz. Șopronul
era cît se poate de original, un fel de corcitură între un
garaj și o bucătărie de vară. În fund era o mașină
ciudată, pe care un puradel o lustruia cu o cîrpă.
Ia
loc, îi porunci Aurelia voioasă, îndată-i gata
micudejun.
Unde
să stau? întrebă Angelo, constatînd că nu era nici un
scaun.
Pe
canapea, unde alt undeva!
Ce
canapea?
Aia
din mașină!
Se băgă în ciudata mașină și se așeză pe bancheta
din spate transformată în canapea și împodobită cu perne
în fețe brodate. După scurt timp, Aurelia veni să se așeze
lîngă el, cu un castron de cartofi prăjiți în poală.
Nimeni
în Plopeni nu face un mic dejun mai bun ca mine! spuse ea.
N-avem MacDonald în sat, dar eu am fost la MacDonald.
Bunicu Ciocoteală m-a luat cu el în Elveția cînd aveam
paișpe ani. Și n-am să uit cipșii ăia cît oi trăi.
Simpatică
mașinuță, grăi Angelo. Ce marcă e?
Cum?!
N-ai mai văzut Trabant? Da ce mașini aveți voi acolo,
în Australia?
N-avem
nevoie de mașini, circulăm călare pe canguri!
Trebe
să mă uit la niște western-uri d-ale voastre. Aveți
western-uri, nu-i așa?
Înainte s-apuce să răspundă, Ciocoteală Junior (care
de fapt era tatăl Aureliei) și ceata lui își făcură
apariția, punînd stăpînire pe Angelo pentru mai toată
ziua. Se așezară în jurul unei mese, în curtea din față,
cufundîndu-se în discuții serioase despre Elveția,
Australia, fotbal, economia mondială și soarta omenirii după
anul 2000. Păhărelele mici ca degetarul, din sticlă colorată,
erau mereu umplute cu țuică. Din cînd în cînd cîte o
nevastă, cumnată, mamă sau mătușă punea pe masă o
farfurie cu gustări ca la ocazii: ouă umplute, cîrnăciori,
ghiudem, sardele...
Ce zi minunată! exclamă Angelo, între două
rîgîieli, cu privirea pierdută către afințitul de soare.
Păcat că lăutarii-s duși în Elveția.
Ciocoteală
al treilea, unde ești mă?, strigă atunci Ciocoteală
Junior.
E-n
șopron, drege toba de eșapament, răspunse un țînc de
cinci ani.
Du-te
de-l adu!, porunci tatăl.
Apăru un țigan tînăr cu mustață neagră. Era
Ciocoteală al treilea, fiul lui Ciocoteală Junior, nepotul
lui Moș Ciocoteală. Era cu un an mai tînăr ca soră-sa
Aurelia, care era copilul cel mai mare al Juniorului.
Scoate
amplificatoru-n curte și zi-i ceva pentru mosafir, porunci
tatăl.
Cît ai bate din palme, curtea se umplu de copii de toate
vîrstele, de la doi la șaișpe ani. Veniră cu acordeoane,
viori, chiar și vreo două țambale. Ciocoteală al treilea
își încercă țambalul, atacînd o frază muzicală de șapte
note. N-o isprăvi bine că i se alăturară frații și verișorii,
pornindu-se pe o improvizație furtunoasă și veselă, în
timp ce Angelo îi privea și asculta, nevenindu-i să creadă.
Ce baftă!, exclamă doctorul Prince, plin de invidie.
Să asiste la asemenea spectacol, și încă dat în
cinstea lui! Elvețienii ar fi trebuit să se scobească
adînc în buzunare pentru ceva atît de autentic.
Destul
de adînc ca să achite prețul unei băi noi fără apă
caldă!, ripostează Victor, oarecum enervat de comentariul
neadvenit al doctorului. Pot continua?
Da,
te rog!, îl îndeamnă doctorul, dînd dușcă o înghițitură
zdravănă de ceai de mango.
Cam șapte cîntece mai tîrziu ieși din casă Aurelia,
îmbrăcată într-o rochie de seară strălucitoare, cumpărată
probabil dintr-un subsol cu chilipiruri din Elveția. Apucă
microfonul și începu să cînte cu o voce adîncă, neagră,
catifelată, un potpuriu de cîntece țigănești de dragoste
care lui Angelo îi păru un soi de versiune macdonaldizată a
baladelor moștenite din bătrîni. Un ritm neplăcut de disco
îi lovi timpanele: era contribuția lui Ciocoteală al
treilea care atacase temeinic un sintetizator...
Ce crimă! Muzica asta neprețuită, păstrată din generație în
generație... să fie violată de sintetizatorul unui puțoi!
se revoltă doctorul Prince. Iartă-mă că te-am
întrerupt.
Bănuiesc
că Angelo gîndea la fel... dar pe de altă parte, cum să
nu-l fi fermecat vocea aceea? Ochii aceia? Ținuta de domniță
a Aureliei? Căci în ciuda rochiei ieftine, a machiajului
ieftin, a cerceilor încă și mai ieftini, avea ceva atît de
aristocratic în felul în care își ținea capul, în
gesturile ei reținute, în abia perceptibila scînteie de
mîndrie din ochii ei negri. Cum să nu-l fi fermecat acea
melancolie jucăușă care-i învăluia pe toți cei de față,
într-o singură aură. Aura Aureliei: ce nimerit joc
de cuvinte!
Angelo își dădu seama că Aurelia avea stofă de mare
vedetă, cum rareori ți-e dat să întîlnești. Numai de-ar
fi avut norocul să dea peste omul care... care... care să
ce? Ajută-mă, doctore Prince!
Ăăăă...ăăăăă...,
rostește doctorul, încercînd să-și adune mințile care
s-o învețe să se îmbrace, să se apere de șlagărele
disco, să păstreze nealterată tradiția moștenită din
bunici și, mai presus de orice, să rămînă ea însăși.
De-ar
fi avut norocul să dea peste omul care s-o pună în
valoare, continuă Victor, Aurelia avea într-o bună zi
să strălucească în toată întunecata-i splendoare de
regină... să tulbure cele mai agere minți și să pătrundă
în cele mai înghețate inimi.. întocmai ca... întocmai
ca... Juliette
Greco, în versiune postmodernă!
Pun
pariu că în clipa aceea, prietenul tău Angelo se simțea un
pic ca un Sartre postmodern!
Angelo și Sartre! Ce
asociere neadvenită, doctore! Nici pomeneală! Știu precis că
Angelo era fanul devotat al lui Boris Vian. În asemenea măsură
încît atunci cînd a vizitat Templul Literaturii din Hanoi
(altă escapadă imprevizibilă de-a lui!) a comandat o rugăciune
specială pentru Vian, scrisă în vietnameză, pe care a învățat-o
pe de rost și a recitat-o la templu, în zori, trei dimineți
în șir... Ori știm prea bine amîndoi ce părere avea Vian
despre Sartre, nu-i așa, doctore?
Sigur
că știm, răspunde doctorul Prince cu jumătate de gură.
Oricum, nu era treaba lui Angelo să se ocupe de viitorul
Aureliei avea ea destui tați și bunici, frați și verișori.
Și, probabil, iubiți... El nu era decît un musafir, un trecător
în viața ei... și ca atare, savura fiecare clipă a scurtei
sale întîlniri cu Ciocoteală Junior și familia lui.
Care întîlnire ca să folosesc cuvintele lui
a constituit una din cele mai privilegiate seri din viața
mea, unul din acele rare momente cînd simți ... cînd îți
dai seama că ești viu cu adevărat. Aș spune că era
fericit, numai că în viziunea postmodernă de azi, fericirea
a devenit o noțiune relativă și confuză nu-i așa,
doctore Prince?
Nu
înțeleg ce vrei să spui, răspunde doctorul, vădit
derutat. Credeam că fericirea este unica noțiune care
înseamnă pentru toți același lucru. Mă refer, bineînțeles, la fericirea ca stare psihică, nu la mijloacele necesare
pentru realizarea ei.
Mai
ai mult de citit ca să te pui la punct, doctore. Chiar astă
seară, înainte să ne întîlnim pe scări, am fost la o
conferință despre epidemiologia fericirii, ținută de un
coleg de-al dumitale din America. Tipul era convins că
fericirea e o stare psihică maladivă, un DAM - adică un
dezechilibru afectiv major o condiție, așa cum reiese
din statistici, anormală.
Ca membru al acestei profesii mă simt pur și simplu
jenat. Dar nu-l lua nici dumneata prea în serios pe colegul
ăsta al meu american.
Fii
pe pace. Pe nici unul din tagma voastră nu l-am luat vreodată
în serios, nici chiar cînd am dat o sută cincizeci de
dolari pe o consultație. Da unde rămăsesem?
Spuneai
că Angelo era fericit.
Fericit
și cam băut. Nici nu și-a dat seama cînd l-a furat somnul.
S-a trezit a doua zi la prînz. Era îmbrăcat într-un
trening care, judecînd după sigla fluorescentă a firmei
Nike, de pe piept, părea să aparțină tînărului Ciocoteală
al treilea, iar în nări
simțea aroma familiară de cartofi proaspăt prăjiți.
Avem multe de făcut pe ziua de azi, Angelo! spuse
Aurelia. Îți închipui mirarea lui Angelo.
Nu
prea cred, a răspuns el zîmbind. Diseară la zece am
avionul spre Frankfurt.
Nici
pomeneală, spuse Aurelia. Am dat de bucluc și numai tu
mă poți ajuta.
Cum
așa? se miră Angelo.
Sînt
însărcinată.
Nu
din vina mea! glumi Angelo.
Sigur
că nu. Servește niște cipși.
Angelo începu să mănînce, gîndindu-se cum să iasă
din situația asta penibilă. În timp ce ea, păstrîndu-și
calmul, se porni să plîngă tăcut, fără să-și șteargă
lacrimile sau nasul.
Înțelege-mă, Angelo, iubesc! îl lămuri ea după
o vreme.
Păi
atunci n-ai probleme.
Ba
am, îl contrazise ea, și se apucă să-i povestească viața,
cu ultimile ei complicații. Acum că România nu mai era sub
comuniști, oricine din lumea largă putea veni oricînd...
Angelo nu fusese singurul care dăduse într-o prăvălie
peste cd-ul bunicului și care, mînat de entuziasm, făcuse
tot drumul pînă la Plopeni... Mai fuseseră și alții...
Veniseră... Petrecuseră noaptea în baia roz... Băuseră țuică
cu Ciocoteală Junior și... se îndrăgostiseră de Aurelia,
cerînd-o de nevastă.
Unul a fost american, explică Aurelia printre suspine.
A venit într-un Mercedes închiriat. Altul, franțuz,
conducea un Peugeot, tot închiriat. Ultimul a fost un neamț,
la volanul unui Trabant proprietate personală. L-a lăsat la
noi, ca arvună.
Cum
adică, arvună?!, întrebă Angelo nedumerit.
Păi
nu știi că atunci cînd vrei să-ți iei nevastă o țigancă,
trebuie s-o plătești în bani peșini lui tac-su? Noi țigăncile
n-aducem zestre bărbatului cînd ne mărităm. Bărbatul care
vrea mireasă țigancă trebe să muncească și să strîngă
bani. Și-acuma Helmut așa-l cheamă pe ăla cu
Trabantu se întoarce să mă ia... și eu sînt așa
de... așa de...
Așa
de cum?
Însărcinată.
Cu
cine? întrebă Angelo.
De
unde să știu? răspunse Aurelia.
O, Doamne, suspină doctorul Prince. Încurcată
treabă. Pot să mai capăt o ceașcă de ceai?
Cum
să nu, răspunde Victor. Poftim ceaiul. Unde am rămas?
În
interiorul băii roz.
Exact.
Așadar Aurelia îl rugă pe Angelo s-o ducă la București și
să facă tot ce trebuie ca să scape de sarcină. Habar
n-avea ce era aia un ginecolog și unde să-l găsească, dar
Angelo, care era om umblat cu dolari și cartoline de
plastic știa cum să se descurce. Bineînțeles că
Angelo refuză, nu doar pentru că era vagamente catolic, ci
mai ales pentru că din principiu nu-i plăcea să se bage
unde nu-i fierbea oala. Și apoi trebuia să prindă avionul,
altfel îl aștepta încă o noapte în baia roz. Dar Aurelia
insistă. Veni cu cel mai puternic dintre argumente: că
iubea, îl iubea nebunește pe Helmut care trebuia să se
întoarcă, s-o ia de nevastă și s-o ducă cu el la Berlin;
că era prima și unica ei șansă de a fi cea mai fericită
femeie din lume. Spune și dumneata, doctore, cum putea Angelo
zice nu? De cîte ori în viață ți se întîmplă să dai
peste cea mai fericită femeie din lume?
Sărmanul de el! A dus-o la București, nu-i așa? Te
pomenești că l-a pus să conducă Trabantul...
De
data asta ai nimerit-o, doctore.
Numai că biata mașină nici gînd să se urnească.
I-au trebuit lui
Ciocoteală al treilea două ore și jumătate pînă s-o
pornească. Au împins-o cît i-au ținut puterile pe drumul
de țară, dar motorul nici vorbă să prindă. Nu era drum
asfaltat în țigănie, așa că în cele din urmă l-au cărat
pe Trabi pînă-n șoseaua de București. Au venit cu toții:
veri, unchi, frați, vecini, să dea o mînă de ajutor, mai
precis să-și ofere umărul... Pe cînd privea cum era mașina
transportată de tot acel norod, Angelo își dădu seama că
nimic, nici chiar un motor muribund de Trabant, nu putea
înfrînge voința Aureliei. Polițistul beat, pe jumătate
adormit în mijlocul șoselei, nu-și putu crede ochilor.
Intuind că nu trebuia să-i scape ocazia, se apropie și ceru
actele mașinii. Angelo îi potoli însă vigilența,
strecurîndu-i o bancnotă verde.
În sfîrșit se așeză la volan cu Aurelia lîngă el,
iar frații, verișorii și vecinii se puseră pe împins. În
cele din urmă motorul începu să pulseze timid, ca o inimă
care-și reia bătăile după o grea operație. Toba de eșapament
emise cîteva pîrțîituri discrete. Da! În ciuda probabilităților,
mașinuța, drăguța de ea, porni. Mulțimea izbucni în
urale și, de undeva, dintr-un cotlon, se auziră șapte note
ieșite din acordeonul unui puradel.
Merseră o vreme, cu o viteză
pînă în patruzeci de kilometri pe oră. Nu numai
fiindcă Angelo era un începător în ceea ce privește
condusul unui Trabant, dar și pentru că... avea, nu știu
cum, senzația că devenise parte dintr-o poveste nescrisă și
nimic pe lume nu-i plăcea mai mult ca trăirea fără text
dinainte ticluit. De fapt, nu acesta fusese adevăratul motiv
care-l mînase la Plopeni? Și spre alte destinații, înainte
de Plopeni?
Tocmai pe cînd străbăteau cel de-al patrulea sau
cincilea sat din șirul prin care trecuseră, Aurelia scoase
un țipăt și-i porunci lui Angelo să oprească. Cam la vreo
patru sute de metri mai încolo, la marginea drumului cu plopi
de o parte și de alta, se afla pierdut un tînăr înalt,
slab, blond și spălăcit, cu un rucsac în spate, așteptînd
răbdător la autostop. Angelo călcă frîna, iar Aurelia țîșni
din mașină strigînd: HELMUT! HELMUT! MEINE LIEBE! MEINE
GROSSE, GROSSE LIEBE!.
Surprins, tînărul o privi o clipă, apoi o luă la fugă
în direcția ei, mai repede, și mai repede, ca o pasăre
mare și stîngace, gata să-și ia zborul. AURELIA! MEIN
SCHATZ! răcni el, aterizînd în brațele ei deschise.
Impactul rucsacului îi propulsă în șanț, unde-și
continuară flămînda îmbrățișare. Angelo îi privea
siderat. Era prima oară cînd vedea dragoste vreau să
zic dragoste cu D mare în viață, nu la cinema. Dragoste
din aia cum rar se intîmplă. Dragoste din aia care vine cu
Trabantul.
Doctorul Prince își șterge pe furiș o lacrimă.( Păcat
că n-am un aparat de fotografiat la îndemînă, gîndește
Victor.)
Îndrăgostiții luară loc pe bancheta din spate, iar Angelo
conduse mașina înapoi la Plopeni. Aurelia îi spuse
foarte natural lui Helmut că
plecase cu Angelo la București să-și caute rochie de
nuntă. Întorși acasă la Ciocoteală Junior, Helmut începu
să-și desfacă rucsacul, din care scoase mici daruri pentru
fiecare femeie, copil și bărbat de pe ulița Aureliei. Lui
Ciocoteală Junior îi aduse o pălărie Stetson, pe care
viitorul tată-socru o puse în cap cu un gest solemn: nimeni
din Plopeni nu semăna mai mult cu J.R. Ewing ca el.
Apoi...
se apucară de acea treabă eminamente bărbătească, băutul
de țuică, în timp ce cei care primiseră daruri se perindau
unul cîte unul, ca să-și exprime bucuria și gratitudinea,
aducînd, la rîndul lor, cîte o ofrandă muzicală... Seara
tîrziu, după ce copiii adormiseră și ultimul vecin căzuse
sub masă, își făcu apariția Aurelia, îmbrăcată în
rochia ei strălucitoare. De data asta însă cîntă fără
acompaniament: fără frați, verișori, amplificator, ritmuri
de disco. Doar vocea ei umplu văzduhul cu misterul vechilor
balade pe care ea nu se ostenise niciodată să le învețe,
pentru că se născuse cu ele în sînge, existau în tăcerea
protoplasmei, a eternității dintre bătăile inimii ei.
Vocea nu mai era catifelată: își pierduse vîrsta, devenise
majestuoasă, plină de o stăpînită disperare. Angelo îl
privi pe Helmut: părea fericit, visător, ușor bovin, învăluit
cum era în norul binefăcător de țuică. Avea de ce să-l
pizmuiască orice bărbat... și cu toate astea, Angelo nu-și
putu stăpîni o pornire de ciudată, adîncă și
inexplicabilă milă pentru neamț...
Apoi se duseră la culcare. Angelo insistă ca în noaptea
aceea Aurelia și Helmut să doarmă în odaia roz de baie,
cum se și cuvenea. Și-atunci tu unde vrei să dormi?
întrebă Aurelia, după protestele de rigoare. În șopron.
În Trabant, pe canapea. E o noapte atît de caldă.
Își petrecu noaptea în Trabant?! se miră doctorul
Prince.
Și
ce te miri așa?
Păi
da-ți dai seama de implicațiile Jungiene?
Mi
se rupe de impicațiile Jungiene! Eu-ți povestesc ce
s-a-ntîmplat!
Nu
vroiam decît să-ți atrag atenția că dădusem peste un
filon pe care, dacă-l urmăream, puteam explica reacția lui
Angelo la cinema, cînd a vizionat sevența cu porcul.
E
probabil cazul să-ți amintesc că motivul pentru care
sîntem acum aici este c-ai vrut să afli ce s-a întîmplat.
N-ai să fii niciodată în stare să înțelegi o poveste dacă
te oprești să analizezi fiecare detaliu. Asta-i problema cu
dumneata, doctore Prince: rezultatul unei deformații
profesionale... Unde am rămas?
În
Trabant, răspunde doctorul, umil ca un mielușel.
Da. În Trabant... I-au trebuit lui Angelo cîteva ore pînă
să adoarmă. Ședea întins și asculta. Miriade de șoapte
umpleau liniștea nopții. Încercă să le identifice, una
cîte una, să deslușească nedeslușitul teritoriu al acelor
sunete. Departe, cîteva măsuri de acordeon, o înjurătură
dinspre uliță. Un geamăt de pasiune, lătratul unui cîine.
Un cocoș anunțînd din greșeală zorile. Polifonia tăcerii:
superbă, înspăimîntătoare, irepetabilă. Și, pentru a
doua oară în acea seară, se gîndi la cealaltă tăcere: tăcerea
protoplasmei ei, a eternității dintre bătăile inimii ei.
Se trezi pe cînd micul dejun sfîrîia în tigaie. Ea
purta o rochia indiană roșie cadou de la Helmut. O
regină indiană cu un Trabant drept Taj Mahal, gîndi el.
Știe
tot. I-am spus, îl informă ea pe Angelo.
Despre
copil?
Da.
I-am spus tot. Că nu sînt decît douășcinci la sută
de fapt, cinșpe la sută șanse să fie el tatăl... S-a
purtat așa de frumos! Nici nu-i pasă! Poți să-ți
închipui?! Mă iubește așa mult că nu-i pasă chiar zece
copii să am de la zece bărbați diferiți. Bineînțeles
că păstrezi copilul și o să-l iubim, și am să muncesc
pentru toți trei, așa mi-a spus! Nu sînt eu cea mai
fericită femeie din lume, zi și tu!
Fără
îndoială că ești, a asigurat-o Angelo.
Servește
niște cipși, l-a îndemnat ea.
Ședeau unul lîngă altul în Trabant.Foarte tare mă
bucur pentru tine, Aurelia! îi spuse el, după trei inghițituri
de cipși.
Știi,
adăugă ea, zău c-am avut noroc că l-am întîlnit pe el
înainte de-a te fi întîlnit pe tine, că m-aș fi îndrăgostit
de tine și-mi scăpam norocul. Nu că n-ai fi și tu un bărbat
deosebit, drăguț, chipeș și darnic.
Angelo tăcu, încercînd să întipărească în memorie
vorbele ei, știind că mai tîrziu, în timpul zborului, se
va gîndi la ele. Apoi spuse, Vroiam mai de mult să te
întreb: de unde vine numele vostru de Ciocoteală? Înseamnă
ceva?
De
la ciocolată. Pentru că în familia noastră avem pielea mai
închisă la culoare. Logic, nu?
Helmut l-a condus la aeroport în seara aceea. Știu că
te întrebi ce-a făcut-o să mă aleagă dintre toți pe
mine, spuse el în engleza lui cu accent teutonic. Ca să
fiu cinstit, și eu mă întreb. Gîndești probabil că merită
ceva mai de soi, și sînt și eu de acord.... Va trebui să mă
las de studii deocamdată și să mă fac șofer de taxi.
Habar n-am cum se cîștigă banii.
Ce
studiezi? întrebă Angelo.
Literatură,
antropologie, studii culturale. Chestii d-astea.
Cu
taxiul faci mai mulți bani, sînt de acord, spuse Angelo.
Dasă știi că greșești în privința părerii mele.
Cred că nu putea face alegere mai bună.
Dacă
ești vreodată la Berlin, făgăduiește-mi că vii să ne
vizitezi, spuse Helmut, strecurîndu-i un bilețel cu
adresa lui din Berlinul de Est.
În seara aceea Angelo a zburat la Frankfurt. Apoi, multe
whisky-uri mai tîrziu, se trezi înapoi în iarna melbourneză,
printre tezele și lucrările lui...
S-a
dus vreodată la Berlin? se interesează doctorul Prince.
Nu.
Nu s-a dus.
Oare
de ce?
Pentru
că, după părerea mea, prea puțin din poveste rămăsese
nescris. Continuarea idilei dintre Aurelia și Helmut își
pierduse caracterul spontan. Pe Angelo nu-l atrăgea cîtuși
de puțin imaginea Aureliei împingînd căruciorul, în
Aleksanderplatz, pierdută de una singură în mulțime, așteptîndu-l
pe făt-frumosul taximetrist să iasă din tură... Și-apoi
Trabantul simbolul însuși al dragostei lor rămăsese
la Plopeni: în virtutea datinei, aparținea acum lui
Ciocoteală Junior, ți-aduci aminte?... Sau... poate că
Angelo nu s-a dus la Berlin și pentru că n-a vrut să se
confrunte cu inevitabila realitate: anume că vremea lui Trabi
trecuse, că bietul de el era în curs de dispariție.
Devenise indezirabil.
*
Într-o
noapte senină de iulie, doctorul Prince se plimbă agale pe
Johnston Street. Se oprește la fiecare cafenea spaniolă,
ascultînd atent muzica ce se aude înăuntru. La douăsprezece
fără un sfert precis, deslușește printre zgomotele străzii
cîteva măsuri din La Cumparsita. Dintr-odată, pasul
doctorului devine hotărît, găsîndu-și în sfîrșit direcția.
Într-un local sud american zărește un chip cunoscut, singur
la masă, în fața unui ulcior pe jumătate gol de sangria.
Pe ringul de dans acum părăsit, un dansator, după aparențe
argentinian, dansează tango cu o parteneră invizibilă.
Doctorul Prince așteaptă finalul tangoului, apoi se
îndreaptă spre masa lui Victor.
Bună seara! Pot să iau loc?
Doctore
Prince! Ce surpriză! Au trecut mai bine de... nouă luni, de
cînd - exclamă Victor, luat prin surprindere.
Comandă amîndoi un ulcior de sangria și-l privesc pe
argentinian care, conștient de interesul publicului, execută
un bis.
M-am
tot întrebat, spune doctorul Prince, Oare de ce
presupune Angelo că Aurelia ar împinge un cărucior, pierdută
în mulțime, în Aleksanderplatz?
Bănuiesc
că este un realist, răspunde Victor.
La
urma urmei, de ce să nu fi ajuns o mare cîntăreață? Poate
că în chiar clipa asta, în timp ce noi stăm de vorbă,
ea își farmecă auditoriul, într-unul din locarurile
chic din Oranienburgerstrasse sau Prenzlauerberg, unul din
acele café-uri care-și etalează ponoseala estică și
sofisticăreala vestică... unde lumea bună a satului global
se adună să deconstruiască universul, îndopîndu-se cu
curry-uri vegetariene și muzică ethno. Poate că deja
a devenit o Juliette Greco postmodernă...
Atunci
cum de nu se află cd-urile ei la Sister Ray? întreabă
Victor zîmbind ironic. A propos, doctore, sînt
impresionat ce bine cunoști Berlinul.
Cred că se închide localul, grăiește doctorul.
Dacă vrei, te duc cu mașina acasă, Angelo.
Mă
cheamă Victor.
Nu
mă refer la numele tău din pașaport.
Cum
de-ai ajuns la concluzia asta, doctore?
Nu-i
nevoie să fii un eminent specialist în psihiatrie pentru
asta... E suficientă pregătirea de bază.
Se îndreaptă împreună spre aleea unde și-a parcat
doctorul mașina.
Un
Trabant! șoptește Victor, simțind un cuțit în inimă.
Ești nebun! Ai mers pîn la Berlin ca să-l cumperi!
Nu,
nu de la Berlin l-am cumpărat. L-am găsit prin mica
publicitate. E un tip care locuiește la o fermă în
Gippsland și are o colecție de vreo treizeci de Trabanturi
pe care le-a scos în vînzare.
Mi-am îngăduit să pun un avans să-i zic arvună?
în numele dumitale, fiindcă am sentimentul că se vor
vinde repede.
M-ai
lăsat fără replică, doctore. Îmi dau seama că te-am
subapreciat.
Nu
face nimic, nu face nimic. E unul din hazardurile profesiei.
Te superi dacă te rog să împingi puțin? Motoru-i cam leneș.
*
Prin
decembrie o nouă modă retro, de origine misterioasă, și-a
făcut apariția pe străzile Melbourne-ului. Niște mașini
mititele, ponosite, făcute parcă din carton, au început să
bîntuie prin zona străzilor Brunswick, Smith și Johnston.
La numai cîteva săptămîni, au fost văzute în Albert
Park, South Melbourne și chiar South Yarra. Proprietarii lor
făceau cam toți parte din aceeași categorie socio-economică:
profesioniști, sensibili la capriciile modei, cu înclinații
ușor de stînga, consumatori de alimente organice. Genul de
oameni care preferă Havana Toscanei, și comandă café
con leche în loc de cappuccino. Mașinile, bineînțeles,
au fost dotate cu tobe noi de eșapament, în conformitate cu
regulamentul împotriva poluării în vigoare în toate țările
avansate.
(Antropologii
urbani au emis diverse ipoteze privind această nouă modă;
profesorii și conferențiarii specializați în studii
culturale au purces la lungi analize și dezbateri; iar studenții
umaniști au scris un număr apreciabil de teze, lucrări și
eseuri pe această temă, furnizîndu-i lui Victor muncă din
plin, preț de cel puțin un an.)
traducere
din limba engleză
de Dana Lovinescu și Anamaria Beligan
|