Bogdan
Suceavă Imperiul
generalilor târzii, Editura Dacia, 2002.
Lansare
la Târgul Gaudeamus,
joi, 28 noiembrie.
de
Mona Mamulea
În
ciuda varietății tematice abordate, avem în față o carte
iar nu o culegere întâmplătoare și arbitrară de
proză scurtă , un ansamblu omogen care propune o
viziune coerentă despre om și despre lume. Modalitatea în
care se finalizează estetic această viziune ține de
complexul categorial al fantasticului. Avem, așadar, o
carte de proză scurtă fantastică, dar fantasticul
întrebuințat aici are un caracter îndeobște
instrumentar, nu parvine la condiția de scop în sine, de
prezență autotelică și autoreferențială. În bună măsură,
funcționează, în proza scurtă a lui Bogdan Suceavă,
ceea ce Roger Caillois, în Au
coeur du fantastique, numea fantastic
de clivaj o întrerupere bruscă și eficientă a
ordinii cunoscute, prilej cu care inadmisibilul dă buzna
în legalitatea cotidiană. Nu ne așteptăm să întâlnim
aici personaje care se transformă în mașini așa cum
se întâmplă la Dino Buzzati, de pildă , deși eterna
temă a metamorfozei nu absentează nici din peisajul de față;
subgenul fantastic întrebuințat de autor este unul de
expectativă, pe care eu îl numesc fantastic
suspendat în
sensul în care alimentează așteptări de ordinul
straniului prin edificarea unui climat neliniștitor
susceptibil, în orice clipă, să aneantizeze toate
certitudinile noastre privind lumea reală. Este același
tip de straniu care rezultă din întâlnirea cu una dintre
pădurile lui Friedrich sau cu una dintre casele lui
Magritte. Nimic din familia monstruosului sau fabulosului nu
operează aici în mod explicit; cu toate acestea, ne
așteptăm, în fiecare moment, ca realul să fie sfidat
în numele imaginarului. Ceea ce, uneori, se și întâmplă:
un zid inexplicabil și, mai ales, imposibil
(metaforă a unui sistem obstructiv) răsare ex
nihilo pe o cale ferată, punând în pericol de
deraiere un pașnic accelerat; un personaj al anilor 80
inventează un mecanism ingenios, dar neverosimil, care
produce electricitate din fum de țigară, cu ajutorul căruia
este în măsură să-și urmărească la televizor serialul
preferat în lipsa curentului electric pe vremea în care se spunea că,
privită din avion, România arată ca o orgă de lumini:
când se aprindea Ardealul, se stingea regatul și
viceversa; într-un sat uitat de timp, semănând neliniștitor
cu satele anistorice nicasiene, un respectabil cuplu de
peizani primește, o dată cu poșta precară și arhaică,
un misterios colet dubios și de proveniență incertă,
care se dovedește a fi o tastatură de calculator, care în
ochii personajelor apare ca un fel de pian (!).
Cum
spuneam, fantasticul este, la Bogdan Suceavă, un simplu
instrument, un pretext pus la lucru pentru a da seamă de
faptul că orice
sistem social structurat de mintea umană se dovedește, mai
curând sau mai târziu, falimentar. În consecință,
insolvabil din punct de vedere moral este și sistemul
american care duce în mod logic, cu o precizie aproape
matematică, la crimă , și sistemul românesc, care
conduce, cu aceeași rigoare, la strivirea individului
dotat. Paradigmatică este, în privința asta, povestirea Să
auzi forma unei tobe, unde un excentric personaj bucureștean,
un nobody cu alură
de cerșetor, care bântuie târgul cu buzunarele ticsite de
cărți rarisime (inclusiv o ediție apocrifă a Filocaliei
își vânase loc în punga lui de 1 leu), numit convențional
Sfântul Petru (asta,
poate, din pricina condiției sale de păzitor al unei
biblioteci subterane oculte, de cerber al cunoașterii
precum bibliotecarul din romanul lui Eco), pune la cale un năstrușnic
dispozitiv care captează cele mai îndepărtate vibrații,
traducându-le, totodată, din formă în sunet. Iar în
timp ce insolitul personaj este cufundat în criptestezie,
preocupat, așadar, să audă tot ce se petrece în capitală,
de la poemul murmurat în urechea iubitei în apartamentul
cu numărul 27 de pe Calea Dorobanților nr. 172, până la
cântecul bețivanului aflat într-o baracă din Militari,
este strivit literalmente de un elefant de circ care cu
numai câteva momente în urmă interpretase, spre satisfacția
publicului larg, imnul țării la tobe. Dar cel care își făcuse
o meserie din a asculta întreg universul (și fusese chiar
în stare să prevadă corect deraierea tramvaiului 40) nu a
fost capabil să audă pașii amortizați de pâslă ai
pachidermului citat, încheind o biografie care dă ocazia
unei bune întâlniri dintre fantastic și absurd
indiferent de schema interpretativă pe care o preferăm:
fie că realitatea imediată, stupidă în modul cel mai
scandalos posibil, strivește lumea imaginarului, fie că
personalitatea individuală este subminată de un sistem
ridicol, de circ, dar greoi și monstruos (și, după cum se
vede, eficient).
În
general, Bogdan Suceavă recurge la fantastic doar pentru a
face din el purtătorul de cuvânt al unei previzibile
fisuri în structurile logice pe care se întemeiază
ordinea socială, fisură care, discret dar inevitabil, anunță
prăbușirea imperiului (generalilor târzii), așa cum a
anunțat-o și pe aceea a casei Usher.
|