Gala Tînărului Actor,
Mangalia 2002.
Note de călător
de
Iulia Popovici
|
|
|
Lorena Ciubotaru |
N-aș
putea spune care-a fost mai nefericită, prima sau ultima zi a
Galei de anul acesta, în mod sigur însă un rol important în
eșecul lor l-a avut ciudata obsesie a juriului pentru
momentele și schițele lui Caragiale ca temă obligatorie la
secțiunea individual după La Moși de data trecută, Temă
cu variațiuni acum.
Inevitabil, ideea regizorală a fost determinantă în judecarea
tinerilor actori, iar textul a fost deliberat ales ca fiind
non-dramatic. Numai că aproape toți concurenții au preferat să
se joace singuri de-a punerea în scenă, pe un Caragiale pentru
care în general n-aveau o grilă de interpretare coerentă.
Drept urmare, cea mai originală idee scenică (transpunerea în
formule matematice a echivalenței pompiar-cetățian), a lui
Romeo Ioan, nu-i aparținea lui, ci eseistului Cornel
Ungureanu, profesor universitar și fost director al Teatrului
Național din Timișoara, unde joacă R. Ioan. Iar cea mai
dezamăgitoare dramatizare, care a redus textul la o farsă a la
Rică Venturiano, cu ecouri dintr-o întreagă tradiție a
gazetarului român, varianta romantică, a fost, din păcate, a
lui Gheorghe Lazăr, altminteri un actor cu mult potențial (mai
mult decît Marian Popescu, cel care a cîștigat premiul la
secțiunea individual, cu o soluție dramatică destul de
convențională, dar corectă). De altfel, nici Mirela Oprișor,
co-cîștigătoarea premiului Galei, n-a dovedit cine știe ce
rafinamente de interpretare, chinuindu-l pe Ionesco (Doamna
cu cățelul) cu un singur registru vocal și ratîndu-i toate
subtilitățile. Însă Oprișor (pentru cunoscători, fata din
reclama la cafeaua Elite care-și anunță iubitul prin gesturi
sugestive că-i însărcinată)
era singura cu o strategie de imagine
convingătoare, și probabil vocația ei impresarială a avut un
rol în acordarea premiului.
|
Iuliana Mărgărit a fost singura care a
apelat la o regie profesionistă a Theodorei Herghelegiu,
de altfel și autoarea textului de la proba liber aleasă
(monologul 15 minute cu N.K.) și cu care a mai lucrat,
participînd la Gala din 2000 cu spectacolul Cum se
face..., după Roberto Mazzucco. Un eșec de data aceasta,
din nefericire: ideea transformării notelor gazetărești
ale lui Caragiale în știri de televiziune plutea în aer,
mergînd pe linia recontextualizării din Scrisoarea
pierdută a lui Tocilescu, de exemplu, dar nimic în afară
de idee n-a supraviețuit punerii în scenă, nici măcar
textul, ca să nu mai vorbim de incapacitatea Iulianei
Mărgărit de a se face auzită dincolo de primele trei
rînduri de spectatori. Mai mult, monologul Theodorei
Herghelegiu a surprins neplăcut 15 minute cu N.K. e o
tristă mostră de clișee puse cap la coadă în cea mai
comodă convenție a monologului (conversația telefonică;
una dintre scenele care compun Sex, Drugs, Rock and Roll
de Eric Bogosian și jucată de Florin Piersic jr. e
construită tot pe o astfel de convenție, dar la un cu
totul alt nivel, Piersic deținînd în plus arta pauzelor
într-un aparent dialog). |
Rădița Roșu, Dragoș Bucur și Bogdan Dumitrache
în "Trilogie belgrădeană"
în regia lui Cristian Theodor Popescu |
Din
fericire, secțiunea grup a fost mult mai generoasă actul III
din Trilogie belgrădeană de Biliana Sbrljanovic (structura
piesei și montarea cu distribuții paralele n-au permis
prezentarea decît a unui fragment din piesă, dar cu un Dragoș
Bucur excelent), Eu cînd vreau să fluier, fluier de Andreea
Vălean și, mai ales, Deșeuri după Teatru descompus de
Matei Vișniec, cu Ciprian Nicolăiasa, Isabela Neamțu și Cosmin
Ovidiu Seleș, spectacolul de absolvire al regizoarei Ana
Mărgineanu, care nu numai că a cîștigat premiul, dar a reușit
și să entuziasmeze întreaga sală, ceea nu era deloc ușor. Ce-i
drept, și Noaptea furtunoasă sau Nr. 9 în regia Teodorei
Câmpineanu a avut reacții bune din partea publicului, însă de
data asta era vorba despre spectacolul de încheiere și de un
public mangaliot fără pretenții, mulți ignorînd chiar textul
lui Caragiale (și unii dintre cei care habar n-aveau de O
noapte furtunoasă trecuseră de mult de vîrsta școlii). Pentru
că Vlad Zamfirescu (Chiriac), Silviu Biriș (Rică Venturiano),
Lumința Erga (Veta) și ceilalți au oferit un Caragiale cuminte
(eu una nu-nțeleg de ce crede atîta lume că personajele lui
Nenea Iancu sînt semianalfabeți care trebuie să silabisească
în timp ce citesc ziarul), cu găselnițe comice de vodevil și o
erotică de film prost. Dar acest spectacol va ajunge pe scena
Teatrului Bulandra, pe cînd cu Deșeuri sau Trilogie
belgrădeană nu se știe ce se va întîmpla.
În rest (și mi-am promis că n-o să spun nimic despre povestea
cu cazarea unor ziariști la un km de Mangalia, între calea
ferată și șosea), complicitățile de așteptat, cel puțin trei
generații de oameni de teatru incapabili să se înțeleagă între
ei, o lipsă acută de bani și perspective. În momentul de față,
Gala Tînărului Actor nu e cu mult altceva decît ocazia acestor
oameni de teatru, actuali și viitori, de a se întîlni ca să
mai ia pulsul națiunii. Tinerii actori înșiși sînt un fel de
rău necesar și atît. Mă-ntreb și eu, ca alții, cui prodest?
|