În fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură

 

 

 

 

prezentare și comentariu de Adrian Man

 

Dan Condurache și Ana Ciontea

 

 

Dumitru, un măcelar eliberat recent din pușcărie unde fusese condamnat pentru omor, își reîncepe cariera de ucigaș omorînd, pentru început, în urma unei încăierări în tren, un țigan. În continuare își va omorî fratele, amanta, și în cele din urmă, pe polițistul care încearcă să-l aresteze. Pînă aici filmul lui Sașina Dragin pare a urma un scenariu preluat din rubrica de fapte diverse a unui ziar de scandal. Filmul capătă însă imediat profunzimi metafizice cînd criminalul, după mai multe încercări de a se sinucide, constată stupefiat că nu poate muri.

Un film elegant și sobru de o violență viscerală filmat în culori sepia cu o cameră digitală care accentuează o temă deja claustrofobică, filmul lui Sașina Dragin este, cred eu, cel mai interesant film românesc recent.

Un film cu ceruri joase și peisaje de iarnă în care abjecția capătă proportii halucinante și un mesaj neliniștitor: misterul existenței este impenetrabil iar încercarile omului de a-și modifica destinul sunt sortite eșecului.

Un film despre vinovăție și răzbunare în care puritatatea și naivitatea au culoarea penelor de gîscă și fustele unei țigănci sunt singura pată de culoare.

Dumnezeul lui Sașina Dragin nu este nici Dumnezeul inflexibil și răzbunător al Vechiului Testament și nici cel conciliant al Evangheliilor ci este mai aproape de Dumnezeul personajelor absurde ale lui Beckett sau Camus.

Cu o logică implacabilă Sașina Dragin își conduce anti-eroul prin infern pînă la deznodămîntul plin de suspans în care tensiunea asasinului este transmisă spectatorilor într-o scenă magistrală.

Dupa mărturisirea autorului « Destinul lui Dumitru este să trăiască, el este condamnat să-și urmeze drumul pînă la capăt . El a înțeles, deși nu este inteligent și nici nu a citit vreodată vreo carte. El simte că Dumnezeu are un plan pentru el, nu se știe care, dar trebuie să fie pe undeva, pe aproape.

Motivul pentru care faci un film este, după mine, să faci personajul principal să aibă acest tip de revelație.  Omul de la sfirșitul filmului este același cu cel de la început dar, conștient sau nu, puțin importă, el a trecut de la un nivel de înțelegere la altul.  »

Să fie existența doar un coșmar? Răspunsul, ascuns de rîsul-plînsul țigăncii violate care anunță pithyatic: « Ai să mori, Dumitre! » îl veți afla doar vizionînd acest film în care realitatea și visul devin nume diferite ale misterului.

 

 

 

Pentru « În fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură », Sașina Dragin a fost deja recompensat cu premiul pentru cel mai bun regizor al Uniunii Cineaștilor pe anul 2000-2001, cu premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul de film de la Cairo din 2001 și cu Tiger Award pe anul 2002 la Festivalul de film de la Rotterdam.

 

Echipa de producție

 

Regizor:
Sini
șa Dragin
Scenariul :
Sini
șa Dragin. După o povestire de  Ioan Cărmăzan
Fotografie:
Alexandru Solomon
Montaj :
Cristina Ionescu
Interpretează :
Dan Condurache, Ana Ciontea, Horatiu M
ălăele, Dan Astilean, Valer Delakeza, Cristina Tacoi, Carmen Ungureanu, Mirela Gorea, George Alexandru, Alexandru Bindea, Tania Popa, Antonela Zaharia

 

Sinișa Dragin

 

Născut la Kula (Iugoslavia) în 1960, Sinișa Dragin a urmat studii de economie apoi Academia de teatru și film din București. În 1990 i se propune să-și continue studiile în Polonia sub îndrumarea lui Zanussi dar va prefera să lucreze ca asistent de regie cu Lucian Pintilie. Filmografie: Tristețea aurului negru (doc., 1994), Ploaia (1995), Strălucitor este soarele peste Tichilești (doc., 1995), Lunga călătorie cu trenul (1998), În fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură (2001)

 

 

 

 

 

respiro©2000 All rights reserved.