Urmele trecerii tale
de Cristina Rotaru
decrepitudinea unei case ce-a fost cândva frumoasă, franjurii
de coșcoveală ce atârnă pe lângă obrajii ciuntiți ai
cariatidelor, degrade-urile de culori spălăcite, inevitabil
armonizate în moarte, toate astea exercită o atracție
irezistibilă asupra ochiului ce vrea să cuprindă, a mâinilor
ce-ar dori să se plimbe pe contururile nesigure, pentru a
suplini lipsa altor mijloace de exprimare a magnetismului
care-l leagă de "ruinurile" printre care bântuie.
cu aparatul foto ar vrea să
înșface sufletul zidurilor ce-au fost cândva o casă și să-l
fixeze pentru totdeauna în peliculă. nu spre gloria autorului
- expoziția a deschis-o mai mult din plictiseală și pentru că
i s-a oferit ocazia, fără să facă vreun efort - ci spre
hrănirea patimei lui neliniștite, aceeași patimă care îl
îndeamnă să bântuie cartierele vechi și străduțele
promitătoare, locuite de bătrânei, bătrânele și spectre,
aceeași sete care îl va trezi, la ceasul când lumea cuminte
doarme, îi va pune în brațe teancurile de albume și-l va face
să le contemple, așezat pe parchetul rece din locuința sa de
săptămâna aceea, până când soarele îl va alunga în întunecimea
păturii, ca pe vampiri, cu preavoioasa-i strălucire.
sprijinit cu spinarea-i
amorțită de lemnul tare al vreunui șifonier din alte vremi, el
caută printre copertele impersonale imagini-madlenă,
imagini-declic, imagini-capsulă. fixează privirea pe una.
penumbra nu e ideală pentru vizionarea de fotografii, cu atât
mai puțin în coltul depărtat de lampă în care s-a așezat,
instinctiv. pentru că nu de lumină are nevoie noptaticul
căutător, ci tocmai de clarobscurul fertil, prielnic
înfloririi junglei de gânduri pe care le cultivă cei din
specia sa. înflorire nu e chiar bine spus, pentru că nu a
flori seamănă vrejurile care îi trec prin minte acum, e mai
degraba un păienjeniș de ramuri, de vițe întrerupte, o floră
de cârcei i se agață de mâini în vreme ce, absente, întorc
pagina în căutarea alteia, și alteia, fiecare cu grădina ei.
în ele își caută, desigur, propriul suflet, undeva în bârnele
cenușii a căror simplă vedere evocă scârțâitul vântului și
mirosul putregaiului, adierea desprinderii și aroma de cari a
căderii. în silueta neregulată închipuită de un zid ce nu mai
înseamnă de mult granița între înăuntrul și afara unei odăi
citește trăsături ale propriului chip lăuntric, o trecută
iluzie despre sine îl privește prin fereastra spartă a altei
case.
el - fascinat de case în
care-și urmărește profilul, eu - fascinată de el în care caut,
ca în atâtea dăți, sâmburele, miezul jinduit al ființei (nu
Ființa filozofilor, ci ființa concretă atât de inaccesibilă în
ciuda realității ei de trup), caut figura de dincolo de mască,
roasă în fiecare minut al fiecărei zile de dorința de a i-o
smulge, dacă trebuie, pentru a privi chipul sângerând,
dezgolit, pentru a cunoaște - amar verb al stăpânirii în
viziunea-mi flămânda! - o stăpânire pe care nu mi-o pot
reprezenta, n-o știu pentru că niciodată reușita, un fel de
vânare de vânt și ea, mai lipsită de șansă decât muromanția
- arta divinației în case - pe care o practică vânatul meu
pentru că el vânează imaginile de case, eu nu fac decât să-i
urmez traseul printre zidurile morocănoase, să mă izbesc de
cărămizile mute care i-au întors și lui privirile, să le pun
aceleași întrebări la care nu i-au răspuns primului trecut pe
lângă taina lor îngropată în vizibilitate. dacă el tace,
încerc să percep reverberațiile construcțiilor expiate în care
s-a oglindit sufletul lui pribeag.
(cum altfel aș putea să
mi-l închipui decât pribeag, rănit, suferind dar mândru,
căutând consolare dar ascunzându-se după o sticlă verde groasă
de o leghe marină mai curând decât s-o primească, aspirând
spre înalt dar cu aripile înecate de petrol, cum altfel atunci
când mă uit la acoperișul zdrențuit, străpuns de câteva
stinghii sub care a așezat titlul simplu dar aproape
ostentativ autoportret?)
ca și cum ai vrea să
reconstitui acel sâmbure de adevăr din orice legendă ascultând
a suta mia repovestire a ei de către rapsodul abțiguit al
sătucului în care ți s-a spart cauciucul spate-dreapta al
rablei cu care voiai să ajungi la castelul medieval pierdut în
labirintul unei păduri devorate de turiști. ca și cum aș putea
găsi eu ceea ce n-ai găsit nici tu, care stai pe însuși
cufărul cu mistere și ai acces la toate, în timp ce mie nu îmi
lași decât frânturi de imagini, așa cât o știre de la ora
cinci sau, arar, un documentar pe discovery. și câte-o
fotografie, câte-un schelet de casă sau un zid de biserică, un
tufiș de maci răsărit pe o cale ferată și un trunchi de copac
prăvălit prin mijlocul unui conac boieresc.
(un romantic modern,
chinuit de a fi conștient de sine, înconjurat de un halou de
gust gotic dar jenat de luciditate... câteodată pereții
vechilor locuințe duhneau acid a urină, iar în colțurile
umbrite găsea, în loc de încremenirea pânzelor de păianjen,
sticle de plastic cu etichete colorate)
am închis albumul hărtănit,
așa cum îi ședea bine având în vedere conținutul imagistic,
albumul pe care mi-l lăsase mie atunci când plecase pe munte
în ceea ce avea să fie ultima lui călătorie în munții-destin
cum le spuneam noi (ce drăguțe și serviabile ghilimele!),
ultima pentru că nu mai voiam să știu de el, ultima pentru că
nu mai era el, iar nu pentru că-și jurase că nu mai calcă
pe-acolo în veci; aceste jurături (mai putin decât un
jurământ, dar nici chiar o înjurătura) nu valorează nici cât
aerul suflat printre dinți pentru a le rosti, dar schimbarea
din viața lui da, asta valora cât liniștea mea pe un secol.
acum era fericit, și în fericirea plată a altcuiva nu-mi
puteam găsi fascinația neguroasă care mă atrăsese inițial în
preajma lui, atunci, în seara când grupul nostru se rătăcise
în aceiași munti în care s-a rătăcit și actuala lui muză și
inspiratoare care a luat locul caselor sfărâmate. pentru mine,
e ca și cum ar fi murit pe stâncile prea-bine-cunoscute (în
fond, statisticile - care nu mint niciodată - zic că tocmai
pricepuții, cunoscătorii, cei siguri pe ei o pătesc - de ce
n-ar fi fost și cazul trufașului munțar care a fost el?) și un
altul s-ar fi mutat în trupul lui rămas nelocuit.
eu o să-i caut spectrul
printre casele părăsite pe care le-a iubit atât de mult, prin
albumul acum ridat și ofilit pe care înadins mi l-a lăsat,
presimțind
o să-l caut printre stâncile care se aseamănă
uneori caselor ruinate, timpul roade in mod egal construcțiile
omului și pe cele ale naturii până le aduce la un numitor
comun, fapt ce nu conține absolut nici o morală sau lecție
ascunsă - este pur și simplu și eu mă mărginesc să-l constat,
în timp ce ascult șuieratul vântului de creastă prin țeava
alb-roșie ce a fost ultimul marcaj văzut de el, poate că acum
ne uităm amândoi în același punct - doar că nu în același timp
și poate că el s-a găsit, în sfârșit, pe sine - deși cred că a
găsit ceva mult mai concret și mai îmbucurător, precum o
ceașcă de vin fiert la care își încălzește mâinile, în cabana
aglomerată, și a încetat să mai caute.
|