Pulp Fiction

de Florin Lăzărescu  

 

1.

Există un univers imaginar și unul științific. Pentru început ne vom ocupa de cel științific, deși pe noi cel imaginar ne interesează mai mult.

            Universul științific are o parte observabilă și una care nu se poate vedea. Să vedem ce se poate vedea.

            După aproximările oamenilor de știință, universul observabil cuprinde un miliard de bilioane de stele, grupate într-o sută de miliarde de galaxii.

            Galaxiile sînt grupate în serii gravitaționale asemeni modelului pe care ni-l oferă Grupul Local alcătuit din  Andromeda, Norii lui Magelan și Calea Lactee.

            În interiorul Grupului Local, la două milioane două sute de mii de ani lumină de Andromeda și doar la două sute de mii de ani lumină de Norii lui Magelan, se află Calea Lactee.

            Calea Lactee are un diametru aproximativ de o sută de mii de ani lumină, iar în centrul ei se află așa zisul nucleu galactic de formă sferică.

            La jumătatea distanței dintre centrul și marginea Galaxiei, mai exact la douăzeci și șapte de mii de ani lumină, se află Soarele, o stea cu dimensiune mijlocie.

            Cu un diametru de un milion trei sute nouăzeci și două de mii patru sute kilometri, Soarele se mișcă pe o orbită pe care o parcurge în două sute de milioane de ani, ceea ce înseamnă că are la activ douăzeci și cinci de circuite complete în jurul nucleului galactic.

            Corpurile care depind gravitațional de Soare formează sistemul solar.

            Sistemul solar este despărțit de o bandă de asteroizi în sistemul solar interior și  sistemul solar exterior.

            Sistemul solar exterior se grupează în jurul a patru planete gigantice: Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun.

            Sistemul solar interior cuprinde alte planete de dimensiuni mai reduse: Mercur, Venus , Marte, Pămînt.

            De un milion trei sute de mii de ori mai mic decît Soarele, Pămîntul se află față de acesta la o distanță maximă de o sută cincizeci și două de milioane douăzeci și nouă de mii de kilometri, minimă de o sută patruzeci și șapte de milioane treizeci și cinci de mii, deplasîndu-se cu o viteză de o sută șapte mii două sute șapte kilometri pe oră, pe o orbită eliptică, cu lungimea de nouă sute patruzeci de milioane de kilometri.

            Două treimi din suprafața Pămîntului, adică cinci sute zece milioane o sută de mii nouă sute trezeci și trei de kilometri pătrați, sînt acoperite de apă, iar o treime formează uscatul, împărțit în cinci continente.

            Continentele se întind între doi poli de-a lungul ambelor emisfere, la nord și sud.

            Undeva în emisfera nordică, la intersecția paralelei de patruzeci și cinci de grade latitudine nordică cu meridianul de douăzeci și cinci de grade longitudine estică se află o țară bogată și frumoasă.

            Pe o suprafață de două sute șaptezeci și trei de mii cinci sute kilometri pătrați există zece orașe care depășesc două sute de mii de locuitori.

            Într-unul dintre aceste orașe, într-un cartier mărginaș, ne vom opri lîngă o clădire cu mai multe etaje.

            Intrăm fără probleme. Portarul moțăie, cu o sticlă de vin în mînă. Urcăm scările pînă la etajul trei. Mergem la a doua ușă de lîngă baie.

            În cameră se află șase paturi, din care două sînt suprapuse.

            În patul de jos, doarme un om.

            Visează.

            Se aud puternice bătăi în ușă, apoi o voce care repetă strident:

            - Fugi! Fugi! Controlul!…

            Omul sare ca ars din pat, îmbrăcîndu-și tricoul.

            - Repede, nu mai ai cînd!…

            Aici vom face un stop cadru. Priviți cu atenție acest personaj împietrit în pragul ușii întredeschise. Doar în chiloți și tricou, desculț, cu piciorul stîng rămas în aer, cu dreptul puternic înfipt pe podea, pentru a prinde viteză. Priviți chipul său îngrozit. Fixați-vă ochii pe el și păstrați-l în amintire, ca  să-i înțelegem cît mai bine groaza…

 

 

2.

Un radiocasetofon cu ceas îmi urlă-n-pizda mă-sii-n urechi mai ceva ca sirena unei fabrici, deschid ochii ca pe niște porți ruginite, lumina afumată-mi stîrnește-n gură gustul amar al țigării, bag mîna sub pernă, bîjbîi și constat îngrozit că în pizda mă-sii nu mai este nici un pachet, mă trezesc de-a binelea, sar din pat și cotrobăi prin hîrtiile de pe jos, găsesc vreo trei pachete goale de săptămîna trecută, aici nu, nu în pizda mă-sii, iluminare, am o țigară ruptă în buzunarul de la haină, scot tutunul, îl înfășor într-o bucată de ziar, dar nu găsesc bricheta-n pizda mă-sii, n-am nici chibrituri, pun reșoul în priză, aștept, greu se mai încălzește-n pizda mă-sii, parc-ar fi un furnal, iau ibricul, unde-n pizda mă-sii vărs zațul, am o oală, torn apă dintr-o sticlă, să nu mă curenteze-n pizda mă-sii, și-l pun pe reșou.

            În zece minute inima îmi tremură de bucurie, cana îmi arde palmele, aburii îmi inundă nările, cafeaua îmi frige vîrful limbii, se adună și formează un mic vîrtej în dreptul Mărului lui Adam, parcuge binecunoscutul drum prin esofag și dispare în hăurile stomacului. O energie divină pornește din zona buricului și se răspîndește în tot corpul. Ecce homo! Aș putea interpreta valsurile lui Chopin cu degetele de la picioare. Creierul îmi toarce ca o mîță după soba bunicii. Ridic una din casete, o fixez și-i dau play.

            Delir. Primele acorduri, mă urc în picioare pe pat, sala se umple pînă la refuz, reflectoarele mă orbesc, nu mai văd decît rîndurile din față, îmi șterg transpirația cu dosul mînecii, îmi dreg discret glasul, inspir profund și încep… La donna e mobile… Sala freamătă. Cu gesturi largi, încruntat, mă întorc spre orchestră… Sempre una sensibile… Îndemn pe fiecare interpret în parte să conducă publicul spre extaz… Piango e rido…Lacrimi mi se scurg pe față… Rido e piango… Zîmbesc dirijorului care, la rîndul său, îmi zîmbește mulțumit.

            Lumină, lumină, lumină… Mă-nfășor într-o mantie de lumină… Plutesc. Muzicienii posedați de propriile instrumente, publicul fredonînd pe o singură voce, camera mea, toate rămîn în urmă. Doar muzica mă urmează. Sînt om, sînt pasăre, sînt punct, sînt zeu…

            - Da' mai lasă-n pizda mă-sii muzica aia, urlă tata de-afară. Hai, că întîrzii la înmormîntare!

            Murise Arbiru, unul dintre vecinii noștri. Îl îngropau chiar atunci. În scurt timp, tata trebuia să meargă în fața cortegiului funerar, ca să ajute la căratul unor obiecte de ritual.

            Am închis casetofonul și-am ieșit repede după tata. Cu hîrlețul în mînă, ne-am îndreptat spre livadă.

            - Aici?

            - Aici.

            - Vezi, poate mă faci să sap degeaba!

            - Da'  ce,  se  indignă  tata,  crezi  că  uit  de  la mînă pînă la gură?

            Am săpat cu schimbul - pămîntul era cam tare - pînă  am dat de sticle.

            - Uite, zise tata, ridicînd în dreptul soarelui o sticlă de vin. Sîngele voinicului! Bei un pahar și arunci cu barda-n lună!

            Păstrasem în pămînt, peste iarnă, special pentru ziua mea de naștere, vreo treizeci de kilograme de vin.

            Am scos toate sticlele și-am astupat groapa.

            Se auziră clopotele de la biserică. Tata își făcu de cîteva ori cruce, plecă ușor capul într-o parte și rosti din suflet:

            - Dumnezeu să-l ierte!

 

 

3.

Nu înțeleg cum afirmă unii că literatura s-ar fi epuizat, că nu mai e nimic nou de spus, că puțini sînt cei interesați de literatură. Atîta vreme cît o considerăm un mecanism, da, poate că nu se mai poate inventa o structură cu totul originală. Însă literatura înseamnă infinit mai mult. Lumea e plină de lucruri surprinzătoare, care nu au mai fost dezvăluite. Nu trece o zi fără să nu întîlnesc măcar o întîmplare ce merită povestită… Nu insist în a teoretiza, tocmai pentru că teoriile despre literatură sînt epuizabile, în măsura în care abstractizează, generalizează, caută punctul comun operelor literare.

Nici măcar industria filmului de care literaților le e frică nu poate detrona literatura. Apoi, atît filmul, cît și literatura, cel puțin în privința tehnicilor de creație, se completează reciproc. Regizorii și scriitorii "se fură" între ei, fac schimb de perspective, își împart publicul. Filmul, însă, nu are destul timp pentru a zăbovi asupra nuanțelor, se grăbește să ajungă la final, să-ți demonstreze ceea ce și-a propus. Întotdeauna vor exista oameni interesați de nuanțe, oameni capabili să sesizeze diferențele care dau un sens existenței. La urma urmei, ajungem la adevărul lui Sterne, nu lucrurile sau întîmplările sînt importante, ci opiniile despre ele. Și nu cunosc alt mod mai potrivit de a-ți prezenta opiniile decît  prin literatură. 

Să zicem că ne-am afla cu o cameră de filmat deasupra cortegiului funerar al lui Arbiru. Vreo cincizeci de oameni vii și un mort. În față, merg cei cu Steagurile (printre ei, și tata), apoi, popa și dascălul, apoi, carul cu boi, în care zace mortul înconjurat de rude, apoi, săteni de toate vîrstele. La intervale scurte de timp, se aud clopotele, iar toți se opresc. Cei cu Steagurile își fac cruce, popa și dascălul cîntă, boii se apără cu coada de muște, rudele bocesc, în timp ce restul cortegiului discută în șoaptă cît de frumoasă e înmormîntarea.

Noi nu ne grăbim, nu-i așa? Să ne alegem pe cineva din mulțime și să vedem ce se poate vorbi despe el. Cineva care nici nu bănuiește că e urmărit… Tata?! Nu. Mai bine îl las cu ale sale. Mi-e și rușine să zic la ce se gîndește acum… Vreo rudă  de-a  mortului?!  Nu . Sînt  prea  triști… Femeia aceea care-și pocnește copilul pentru c-a îndrăznit să alerge prin fața popii?! Nu… Popa e obosit. N-a dormit noaptea trecută din cauza unor pureci. Cînd nu cîntă, se gîndește cum să scape dracului de mîță. Doar el i-a spus preotesei că nu-i trebuie mîță la casă. Îl iertăm și pe el… Clopotarul! Da. Cum de nu l-am văzut pînă acum? E aici și merge în fruntea adunării cu un sfeșnic pe spate. Fiul său îl înlocuiește în clopotniță. Clopotarul și-a dorit din tot sufletul să vină la înmormîntare. Era prieten cu mortul. Lucraseră pe vremuri împreună, ca paznici la o vie. Cu cîteva săptămîni în urmă avusese un vis înfricoșător… Stătea de pază la vie cu Bulancea (pe ăsta îl strînsese Dumnezeu mai demult)  și cu Arbiru (așa îl poreclea pe cel din coșciug). Se întuneca, iar el umbla singur printre rînduri și mușca cu poftă dintr-un strugure copt. A apărut deodată Bulancea, cu o față de balaur, drăcească, urlînd. A fugit cît a fugit și, chiar cînd să-l apuce Necuratul de spate, Arbiru îi ieși în cale și se-ncăieră cu Bulancea…         

Pe clopotar l-am văzut pentru prima dată într-o seară de Înviere. Din cauza îndeletnicirii sale, era cam surd. La miezul nopții, cînd toți au venit să ia lumină, el a început să tragă cu bucurie clopotele, numai că, în entuziasmul său, a uitat să se mai oprească. Lumea s-a făcut mai întîi că nu observă frenezia clopotarului, așteptîndu-l răbdătoare să se potolească. Nimic. Trăgea de clopote ca și cum ar fi luat foc satul. Oamenii își dădeau ghionturi, chicotind. Cineva mai îndrăzneț arunca cu bulgări în clopotniță. Fără nici un efect însă. Pînă la urmă, a urcat dascălul și l-a dat jos de acolo, întrebîndu-l mîniat dacă a înnebunit.

Dar clopotarul nu era nebun, doar cam surd. Pășea înaintea mortului cu un sfeșnic pe spate. Fiul său, cățărat în clopotniță, trăgea de frînghia clopotelor; cortegiul s-a oprit, iar clopotarul, furat de gîndurile sale, n-a băgat de seamă și a mers mai departe. Cînd l-au văzut oamenii, tocmai ajunsese la o cotitură. Din respect pentru mort, nu aveau cum răcni după el…

Dacă ați fi văzut scena asta într-un film, ați fi rîs probabil și-atît. Însă noi nu putem rîde. Să-l prindem din urmă și să înțelegem ce se petrece cu el… Sfeșnicul lui de pe spate e, de fapt, o bîtă cu care păzește o vie de cîteva hectare. E tînăr, tocmai s-a cinstit cu Abiru, Arbiru s-a cam îmbătat și l-a sîcîit cu întrebarea aceea pe care o pune ori de cîte ori se amețește… Cîte parale face un om? Douăzeci și cinci de bani răspundea tot el - apoi continua -  nimeni nu știe. Numai nevastă-mea… Las' pe Arbiru să doarmă, eu mă duc să păzesc via! și-a spus clopotarul… Apoi și-a adus aminte visul cu Bulancea. Noroc cu Arbiru, că m-a salvat! Dacă, în vis, mă prindea Bulancea pe mine, amin! Acu’ zăceam eu în sicriu...

Oamenii l-au strigat, dar el n-auzea nimic. Mergea singur, cu sfeșnicul pe spate, mai departe, tot mai departe de Arbiru…

- Nu-l mai striga. Dă-l în pizda mă-sii, că-i surd! Trimite un copil să-l cheme 'napoi…

 

 

4.

S-ar putea să fi moștenit nerăbdările străbunicii…

Mama și-o amintește cum se plîngea că suferă de “nerăbdări”, un fel de trepăduși pe care-i simțea în picioare. Altceva despre ea nu mai știu decît cum a murit… Bolea în pat de vreun an de zile. Soțul se obișnuise deja cu ideea că ea nu mai aparține celor vii. Invitase în casă o gașcă de prieteni cu care să bea. Au băut, au cîntat și, din cîntec în cîntec, au dat-o pe dans. Au încins o sîrbă, la rece, fără orchestră, doar cu lălăială. Atunci străbunica a sărit din pat, s-a prins în horă, apoi s-a așezat la loc, cu fața la perete și a murit.

Despre soțul ei am o amintire care m-a urmărit toată viața… În tinerețe, străbunicul a fost pădurar. Locuia într-un canton, în mijlocul pădurii. Uneori, în nopțile geroase de iarnă, venea un lup care se culca lîngă ușă. Cîinele îl simțea și ieșea de sub pat, lătrînd furios. După mai multe asemenea nopți, străbunicul a găsit odată prilejul să împuște lupul direct prin geamlîc… Povestea asta mi-a spus-o tot mama, dar eu mi-o amintesc de parcă aș fi fost martor acolo… Lîngă o lumînare aprinsă, ochii pe jumătate deschiși ai lupului pe care l-a adus străbunicul în brațe…

S-ar putea să fi moștenit nerăbdările străbunicii…

Nu pot sta mai mult de o săptămînă într-un loc, fără să mă apese nevoia de a pleca… Ridică-te și umblă, mă îndeamnă o voce străină… Perioada liceului a coincis cu despărțirea definitivă de sentimentul meu de "acasă". De-atunci nu l-am mai avut nicăieri, niciodată, nici măcar în prezența părinților…

De la înmormîntarea lui Arbiru, m-am dus direct la autobuz. Vinul era prea greu, încît să-l car singur, opt kilometri, pînă la gară.

Neîndoielnic, diligența din Vestul Sălbatic a fost, la vremea ei, mai promptă decît autobuzul cu care vin eu la oraș. Acesta trece dimineața în drum spre un sat vecin, urcînd un deal, pînă în mijlocul pădurii. Apoi se întoarce. Problema e că nimeni nu știe cu exactitate cînd. Bineînțeles, există o oră de referință, dar  nu-mi amintesc să se fi respectat decît o singură dată, cînd eu am întîrziat cinci minute.

Imediat ce m-am așezat în stația din fața școlii, am avut senzația că mi-am petrecut acolo un sfert din viață. În general, nu mă plictisesc nici dacă rămîn ore întregi în același loc. Nu și atunci cînd aștept, cînd mă simt urmărit.

Cel mai mare supliciu l-am suportat odată cînd aveam chitara la mine. Copiii din școală au ieșit ciorchine pe la ferestre  și  urlau  în  cor:  "Chitaristuleee! Chitaristuleee!". Mi-am dat seama la timp că, dacă le răspund în vreun fel, sînt un om mort. M-am prefăcut că nu-i aud, deși îmi era foarte greu, din cauza celorlalți oameni din stație, care s-au întors cu fața la mine și-mi zîmbeau ironic…

Dar în ziua aceea am fost lăsat în pace. Autobuzul n-a mai luat foc în Dealu' Mare (cum se întîmplă de obicei) și n-a întîrziat nici măcar o oră întreagă. În schimb, a sosit foarte aglomerat. Trebuia să ajung în oraș, așa că m-am înghesuit din răsputeri ca să nu fiu printre cei rămași în stație. Am reușit, spre bucuria mea. Bucurie de scurtă durată. Îmi închipuiam că mă aflu într-un marfar care se îndreaptă spre un lagăr de concentrare. Desigur, comparația ar putea fi deplasată. În marfar n-ai plăti bilet, n-ar exista găini, porci de lapte și babe care să-ți interzică deschiderea ferestrei (ce contează căldura de patruzeci de grade?! Trage curentu'!). Apoi n-ai asculta muzică.  Deși  aș  fi  avut  destule  motive  de  nemulțumire (stăteam într-un picior, cu un cot înfipt în stomac, scăpasem bagajul din mînă, mirosea a benzină, a transpirație și a porc), mă înnebunea asonanța din refrenul unui cîntec pe care-l asculta șoferul: "Am îmbătrînit de tot/ Nu-mi mai ia pistolu' foc…"

Pe la jumătatea drumului cineva mi-a șoptit la ureche să transmit mai departe, pînă la șofer, că o doamnă vrea să facă pipi.

Șoferul  a oprit în mijlocul cîmpului. Cît vedeai cu ochii, cîmpie netedă, nici măcar un tufiș. Cei din față au coborît pentru a lăsa cale liberă distinsei doamne. Doamna a mulțumit civilizat și s-a dus la vreo douăzeci de metri mai încolo, să-și vadă de treabă.

La urcare, am crezut că am rămas ultimul și am tras cu putere ușa de la autobuz. Mă înșelasem. În clipa următoare am aflat că afară mai era o persoană căreia îi prinsesem degetele în ușă. Omul - o matahală de om! - a reușit să mă sperie. Dacă    m-ar fi înjurat, i-aș fi întors-o pe loc, dar nu, matahala a tăcut cîteva clipe cugetînd cu degetele îndurerate în gură, apoi mi-a rostit printre dinți: "Nu știu ce-ți fac la coborîre!"… Însă, pînă la coborîre, domnul s-a îmblînzit, sorbind din priviri sînul unei femei care-și alăpta copilul. Pentru orice eventualitate, mi-am pregătit bagajul și, chiar cînd s-a oprit autobuzul în autogară, am rupt-o la fugă.

 

 

5.

            Să ne întoarcem puțin la personajul nostru de la început. Nu, nu am uitat de el. L-am lăsat împietrit în pragul unei uși întredeschise, doar în chiloți și tricou, desculț, cu piciorul stîng rămas în aer, cu dreptul puternic înfipt pe podea pentru a prinde viteză. V-am rugat să păstrați vie în amintire imaginea lui, dar, cu siguranță, unii l-au și uitat.

            Eu însă nu l-am uitat deloc. M-am gîndit - și mă voi gîndi - la el în fiecare moment al acestei povestiri. Sincer să fiu, personajul ăsta mă cam încurcă. Pe măsură ce scriam, am avut momente cînd i-am minimalizat importanța, sau chiar am vrut să renunț la el. Mi-e mult mai ușor să vorbesc despre mine, dar acum înțeleg că prezența lui este esențială povestirilor mele. Deocamdată, mă frămînt să văd ce știu despre viața lui pentru a-l înțelege.

            Mai amîn povestirea, mai zăbovesc asupra a ceea ce voi spune despre el. E foarte diferit de mine și s-ar putea ca, în grabă, să-l descriu asemănător. Mă mai gîndesc. Noi nu ne grăbim, nu-i așa?

Dar, ca să nu zicem că am revenit degeaba la el, hai să-l mai mișcăm un pic. Vreo doi metri. O dată stîngul în pămînt, apoi dreptul, apoi rămîne exact ca mai înainte. Și ce-am cîștigat cu asta, mă veți întreba? Mai nimic. Numai că, dacă priviți mai bine, veți observa doi oameni fugind pe scări. Unul e Tano. Celălalt, cu mîna pe o sticlă din care sare vin, sînt eu…

 

 

6.

Zilele trecute am citit un roman de-al lui Llosa, Povestașul, și mai trăiesc încă sub puternica impresie pe care mi-a lăsat-o. E surprinzător cum la niște primitivi din jungla Amazonului -nomazi, fără conducător, cu nume efemere (Cel care trage cu arcul, Soțul celei care rîde etc) - poți întîlni o ocupație atît de fascinantă: arta povestirii. Împrăștiați pe sute de hectare de junglă, sălbatecii machiguenga sînt legați de existența unui povestaș care aleargă de la un grup la altul (cu riscul vieții) pentru a le povesti ce-a văzut el, ce s-a mai întîmplat celorlalți, sau cum o mai duce zeul lor. La sosirea povestașului, orice preocupare e întreruptă. Se adună cu toții în cerc și-l ascultă cu venerație, zile în șir, rîzînd sau plîngînd împreună cu el. Un absolvent de Etnologie, care-i descoperă întîmplător pe indienii machiguenga, renunță la o carieră universitară strălucită, pentru a deveni povestaș. Ce-i mai șocant în roman e cum acest original povestaș reușește să trans-pună pe gustul sălbatecilor povestiri biblice sau - culmea! - Metamorfoza lui Kafka…

            - Ce chestie, domnule, sîntem vecini în sat și ne întîlnim tocmai aici…

            Am pus bagajul jos și l-am îmbrățișat frățește pe Dom' Nicu… L-am cunoscut într-o situație nu prea plăcută pentru mine. Era profesor de sport, eu vroiam să organizez echipa de fotbal, lui nu i-a convenit că mă amestec și mi-a tras o palmă. Din clipa  aceea  și  pînă  m-a  luat  acasă  la el să-mi dea o carte, l-am urît. L-am pîrît mamei. Surprinsă, mama a vorbit cu el. Profesorul și-a cerut scuze și, aflînd că sînt un pasionat cititor, m-a chemat să-mi împrumute cărți. Vă închipuiți fericirea mea (a celui care avea acasă doar cîteva ), cînd am intrat într-o cameră tapetată cu rafturi de cărți, de sus și pînă jos… Ia ce vrei, m-a îndemnat profesorul. Tata, povestea el cu mîndrie, se ducea la tîrg cu o vacă, o vindea și cumpăra o carte…

            Dom' Nicu m-a atras prin faptul că povestea într-una. Despre orice. Despre cultura Cucuteni, despre sat și vecini, despre foștii regi ai României, despre al II-lea Război Mondial, cum să faci țuică, cum să modelezi păpuși de lut (cîștigase un premiu național cu teatrul de păpuși), despre Esop, Eminescu, Schiller și Goethe, ca și cum ar fi fost consăteni de-ai noștri. De multe ori îl rugam să repete aceleași lucruri. Totul se poleia cu magia povestirii. Eu îl ascultam uimit, rîzînd sau suspinînd după caz, ca un brav membru al tribului machiguenga.  

            Treptat, relația elev-profesor a fost înlocuită de o prietenie autentică. Însă a fost nevoie să treacă mai bine de cinci ani de la Revoluție, să ajung student, ca să aflu istoria vieții lui, redusă la o pagină.

            Cînd l-am cunoscut eu, era profesor de muzică și sport. A mai fost profesor de geografie, istorie, chimie, fizică și, în ultimii ani, religie. Pasiunea lui, istoria. Ar fi putut oricînd ține cursuri la facultate. Asta, bineînțeles, nu s-a întîmplat niciodată…

            În anul III de Seminar, l-au arestat comuniștii. Fără vreun motiv anume. L-au adus acasă și i-au ars majoritatea cărților. Au scăpat doar cele ascunse în pod. La anchetă, i-au reproșat că citise Puncte cardinale în haos, de Nichifor Crainic. O iarnă întreagă a stat închis într-o biserică părăsită (nu știe unde!) și, zilnic, venea un anchetator care-l trîntea cu capul de altar… Ai vrut să te faci popă-n pizda mă-tii, ai?! Poftim popă!… Cu toată prietenia noastră, nici astăzi nu mi-a spus totul despre ceea ce-a trăit acolo.

            În timp ce era la pușcărie, nevastă-sa a dat divorț. Pe la treizeci de ani s-a trezit singur și fără nici o perspectivă. Vreo cincisprezece ani a lucrat profesor suplinitor în Harghita. Apoi și-a continuat șirul suplinirilor întîmplătoare la noi în sat, adică acasă. Tot mai singur (îi moare și mama, ultima ființă  apropiată).

            Sătenii au apreciat și nu prea măiestria lui de povestaș. Din cauza asta, s-a și ales cu porecla Mincinosu. După cîteva altercații cu directorii de la școlile din împrejurimi (îi complexa cu ținuta de enciclopedist; și-a păstrat-o citind tot timpul cu un entuziasm deosebit), a rămas și fără serviciu…     

             Cum fusesem foarte ocupat în ultimul an de facultate, nu-l mai vizitasem demult. Venise la oraș să vîndă o carte veche (de prin secolul al XVII-lea). La biblioteca universității îi promiseseră un preț bun, adică bani de țigări pentru o  lună.

Am întipărită în minte imaginea lui de atunci, îndepărtîndu-se,  cu  o  pungă  de  cîrpă  în  mînă,  îmbrăcat  într-un costum ros, elegant pe vemuri, încălțat cu șlapi (cu siguanță, nu din cauza unor bătături, așa cum se scuzase el).   

 

 

7.

Cînd puse piciorul pe pămînt, cîinele îi ieși bucuros în întîmpinare, gudurîndu-se, sărindu-i în brațe, aproape să-l dărîme.

- Marș în pizda mă-tii! Mă omori?! Îi șterse un picior în fund și cîinele plecă chelălăind.

Nu se luminase încă de ziuă.

Băiatul tresări, amețit și înfrigurat.

- Mai dormi, îi strigă taică-su de-afară. Mai e timp pînă la ziuă…

Dar nu mai putu să adoarmă. Scoase capul de sub coviltirul căruței și nu văzu din taică-su decît o umbră în dreptul căreia stălucea, ca un licurici, mucul țigării. La coborîre, cîinele se apropie și de el, mai reținut însă. Îl mîngîie pe Trăistuță, care-l însoți slugarnic pînă lîngă caii tolăniți în iarbă. Mînzocul îl simți, sări în picioare și întinse botul spre el. Copilul îl mîngîie și pe acesta.

Tuși de cîteva ori.

- Ți-am spus să stai acasă, nu?! Ți-ai găsit cine să mă asculte! Acu' poate prinzi vreo boală și trebuie să mă întorc din cauza ta…

Își șterse nasul cu mîneca hainei, băgă mîinile adînc în buzunar, tremurînd în continuare.

- N-am nimic! Îmi trece!

- Aleargă în jurul căruței, să te încălzești!

Făcu vreo două ture de căruță, urmat îndeaproape de cîine și mînzoc…

Mînzul se ținea de băiețel, mai ceva decît de cal. Asta pentru că mînzocul nu avusese parte de mamă. Fostul stăpîn dorea să-l omoare, ca să nu-i slăbească iapa, respectînd un obicei de prin acele locuri: după ce făta iapa, dacă omul nu mai avea nevoie de un alt cal (de unde mîncare pentru toți?), lua mînzul, îl ducea în marginea satului și-i trăgea un par în cap. Băiatul a aflat de asta și l-a rugat pe vecin să-i dea puiul de cal… Ia-l, din partea mea, da' are tat-tu cu ce să-l crească?… Tat-su nu prea și-ar fi dorit bătaie de cap, dar cum să scape de bocetele copilului? L-au hrănit cu biberonul, cu lapte de vacă, pînă a învățat să pască de unul singur… Acum umbla pe lîngă căruța lor…     

- Cine face-așa? întrebă băiețelul, după ce ascultă în tăcere cîteva minute.

- Cum așa?

- I-auzi! duse degetul la ureche.

- Aaa!… Greierii. Cîntă greierii!

- Așa cîntă greierii?

- Îhî!…

Trebuie să fi fost foarte mulți greieri pe cîmp. Și tare veseli. Au cîntat toată noaptea…

Avea și el un greier acasă, dar acela cînta rar. Cînd i-a găsit gaura, a turnat apă cu cana, pînă l-a scos de-acolo. A ieșit morocănos, ștegîndu-și repede-repede antenele umede… Amintirea îl înveseli pe băiețel.

- De ce rîzi? întrebă mirat taică-su.

- Pe greierele nostru l-a mîncat o găină…

- Ce spui?!

- Greierele nostru de-acasă… Era la soare, se uita așa-ntr-o parte și-o găină hap! l-a-nghițit…

Partea de față luminată de mucul țigării se însenină cu un zîmbet.

Băiatul ațipi cîteva clipe în brațele lui taică-su. Deschidea din cînd în cînd ochii pentru a se convinge dacă stelele erau la locul lor. Acestea dispărură pe rînd, măturate de razele răsăritului.

Se ridică și-i șopti ceva la ureche lui taică-su.

- Du-te și tu mai încolo!

Se îndreptă cu pași repezi către răsărit.

- Gata, bă, un'  te duci? Vezi să nu te piși pe soare!

Își termină treaba și rămase locului, holbîndu-se la cucuiul roșiatic, uriaș, apărut pe capul unui deal din depărtare…

S-ar putea ca lucrurile celelalte, pe care mi le-a povestit, să nu fi fost întru totul așa, dar clipa aceea și-o amintea perfect, pînă la cele mai mici detalii: dîrdîia de frig, îi curgea nasul,   nu-și încheiase bine prohabul, avea mîinile în buzunare… Privea uimit soarele și se legăna de pe un picior pe altul.

- Bă, de unde ai tu obiceiul ăsta de neam prost? Te legeni ca un bezmetic! Ai să mă faci de rîs!…

Cinci zile și cinci nopți au călătorit cu căruța cu coviltir, ca să vîndă pere prin satele de cîmpie. Aproape o săptămînă de fericire.

Cînd intrau într-un sat, taică-su rămînea în urmă cu căruța, iar el mergea înainte, urmat de cîine și mînzoc, urlînd din răsputeri: "Hai la peree! Hai la pereee!" Taică-su se rușina ușor și, atunci cînd vedea că băiețelul exagerează, îl dojenea cu aceeași replică amuzantă: "Nu te strîmba în pizda mă-tii! Mă faci de rîs? Crezi că ne jucăm? Noi aici muncim!"

Pentru taică-su, și Dumnezeu, în Raiul său, mai scăpa cîte un "pizda mă-sii"… După ce a făcut lumea în șase zile, Dumnezeu ar fi zis: "Ia mai dă-o-n pizda mă-sii, c-am muncit destul! Decît să muncesc degeaba, mai bine stau degeaba!”. Și de-atunci pentru El e totdeauna duminică, doar noi luăm totul de la început, sîntem proști, păcătuim. Că nu ne mai satură dracul de muncă! Dumnezeu stă și vede, cumpănește, pe unii îi ajută, iar pe alți-i bagă-n pizda mă-sii… Așa e cînd n-are Dumnezeu stăpîn, zicea taică-su, îți caută nod în papură, e-un cusurgiu, de-aia îl înjur și eu de pizda mă-sii… În general, taică-su s-avea de bine cu Dumezeu, și uneori, atunci cînd se odihnea la o țigară, după o zi de lucru, tot el spunea că Dumnezeu e un om de treabă…

            Toate astea le-am aflat de la personajul meu și multe altele…

            Treaba mea e să aleg povestirile cele mai reprezentative pentru el. Treaba voastră e să le ascultați…                   

            Călătoria aceea a păstrat-o în amintire toată viața. Avea impresia că atunci a văzut pentru prima dată cerul, printr-o gaură de la coviltirul căruței, în timp ce stătea culcat peste sacii cu pere...

             Cînd privește cerul, noaptea, are senzația că stelele miros puternic a pere.

 

8.

Mireasa se întoarse cu spatele la adunare și aruncă fericită buchetul. Urmară chiotele de bucurie.

            Rudele și prietenii au făcut poze cu mirii lîngă biserică, apoi, pe rînd, s-au înșiruit ca să-i pupe și să le ureze o viață fericită. Socrii plîngeau de emoție.

            De la poarta bisericii, coloana nuntașilor a împînzit strada, urmînd drumul către marele ospăț. Și acesta era doar începutul veseliei.

            La insistența nuntașilor, mirele luă mireasa în brațe și păși țeapăn mai departe, exact în momentul în care personajul nostru (pe atunci licean) apăru la marginea unei terase. Mort de beat:

            - Băă! Băăă!

            Mirele nu-l recunoscu, dar  se opri  brusc, abia  stă-pînindu-și echilibrul sub greutatea miresei, așteptînd să fie felicitat.

            - Băăă!  urlă  din  nou  personajul nostru… 'Te-n pizda  mă-tii!

            Din păcate, deși am avea de povestit o mulțime de lucruri interesante despre ei, îi vom lăsa pe nuntași să-și continue, nedumeriți, drumul lor către marele ospăț. O dată ce ne-am regăsit personajul, ne vom ocupa numai de el.

            Cum spuneam, el era mort de beat, în mijlocul unor prieteni, care rîdeau în hohote. Nu-și mai încăpea în piele de bucurie pentru gluma de mai înainte. Se simțea în centrul atenției și asta i se părea grozav. Pentru prima dată după un an de liceu, se vedea înconjurat de amici.

            Obsedat de cartea lui Radu Tudoran, Toate pînzele sus, visase să ajungă marinar. Atunci cînd și-a manifestat dorința de a merge la examen pentru liceul de marină, taică-su a prins ideea din zbor, a întrezărit avantajele (cazare și masă gratis!) și a încuviințat fără șovăială. Maică-sa a fost consolată de gîndul că fiul ei va fi cu totul și cu totul deosebit prin asta. Cine a mai văzut marinar într-un sat de munte?!

            Cine și-ar închipui fericirea lui de a merge să vadă marea? Mai mult de-atît, să locuiești patru ani la marginea mării! Au coborît din  pod  o  valiză mare din lemn, cu vopseaua sărită, și   i-au făcut bagajul. În aceeași valiză cu care fusese taică-su la armată. Au lăsat-o pe maică-sa plîngînd, s-au urcat în autobuz, au călătorit cu trenul și iată-i pe o stradă din apropierea mării. Fiul alerga înainte cu valiza în mînă, călăuzit de mirosul sărat al brizei de dimineață, iar taică-su se străduia să nu se piardă în mulțime.

             Ivindu-se în spatele șirului de blocuri, imaginea mării l-a izbit brusc pe băiat. Taică-su a rămas și el cu gura căscată, dar, spre deosebire de băiatul care părea că din clipa aceea va fi mut pentru tot restul vieții, uimirea lui se concentră într-o singură exclamație: "Mamă, cîtă apă!"

            Scena se repetă în toamnă, după ce băiatul reușise la examenul pentru liceu. Toată vara visase numai valuri și pescăruși. La întoarcere, nimic nu era schimbat în privința mării. Numai sentimentele lui se schimbară, atunci cînd îl însoți pe taică-su pînă la tren, îi ascultă ultimele sfaturi   - "Să nu intri în apă, că mori ca prostu'!" - și se trezi deodată singur.

            Urcă scările întunecate ale căminului, intră în camera sa și se trînti pe unul din paturile care-i fusese repartizat. Îl deșteptară niște urlete îngrozitoare și o usturime cumplită la picioare. Colegii mai mari îi înfășuraseră degetele în hîrtie și-i dăduseră foc. Nimerise cît se poate de prost, într-o cameră de veterani care se hotărîseră să-l "boteze." Botezul a durat toată clasa a noua. În urma lui nu s-a ales decît cu faptul că a devenit un neîntrecut înotător. În rest, un șir de nenumărate umilințe. 

             Ierarhia din cameră era mai cruntă decît cea militară. "Gradați" idioți, sadici, care-și demonstrau bărbăția, terorizînd pe singurii "soldați" din cameră, el și încă un coleg de clasă. Spălau "puntea" în fiecare dimineață, scuturau "pînzele" gradaților, apoi "ridicau ancora" și plecau la școală.

            Școala a fost pentru început un adevărat dezastru, pentru că nu se putea concentra deloc asupra a ceea ce trebuia să facă. Pe măsură ce se scurgea timpul, nu-l mai interesa aproape nimic. Singurul om cu care s-ar fi putut împrieteni cît de cît, celălalt "mus", fu îndepărtat cu grijă de către veterani. Într-o noapte, se trezi în răcnetele gradaților dornici de instrucție. Amețit, luă poziția de drepți în mijlocul colegilor de cameră. Imediat, apăru, în șuturi, și celălat "mus". Urma un exercițiu de călire a spiritului. Pentru început, primi ordinul de a-și lovi amicul peste față. Nu execută, drept care ordinul fu transferat celuilalt. Nici acesta nu-l respectă. Constrînși de veterani (cu amenințarea că vor fi bătuți pînă la sînge, dacă refuză instrucția), cei doi începură să-și tragă succesiv palme, mai mult ca să facă pe plac audienței. Treptat, iritarea crescu și unul dintre ei scăpă o palmă mai puternică, dureroasă, care declanșă o bătaie în toată legea. Căzut la pămînt, plin de sînge, văzu cum publicul îl felicită pe învingătorul său, care tremura de bucurie. Se ridică și merse la dușuri, unde plînse înfundat, legănîndu-se de pe un picior pe altul.

            A doua zi, și-a cerut bilet de voie pentru oraș. S-a dus singur pe plajă, a intrat în apă și a înotat pînă cînd din țărm nu a mai rămas decît o dungă îndepărtată. Amintindu-și scena din seara trecută, îl fulgeră gîndul să-și continuie drumul, să nu se mai întoarcă. Nu mi-a mărturisit ce anume l-a determinat să se răzgîndească. Cert e că a revenit la mal și, din clipa aceea, s-a pus serios pe învățat, uimindu-și profesorii. În ultimul trimestru își redresă toate mediile slabe... Acasă, în vacanța de vară, regăsi bucuria copilăriei, așa cum fusese mai înainte, ba chiar o aprecie și mai mult. Din întîmplările din acea vară, pomenea des de o inundație.

            Satul său era așezat de-o parte și de alta a Milcovului. Rîul, un biet firicel de apă mai tot timpul anului, avea perioade cînd albia nu-l mai încăpea și atunci își croia drum prin curțile oamenilor din apropiere... Plouase probabil în munți și se zvonise că  apa  rîului  crește. Mai  mulți  consăteni  au  alergat  să-și adune animalele (cai, viței) priponite lîngă albie. Era și el  pe-acolo, stătea pe pod și aștepta să vadă dacă se adeveresc spusele despre valul năprasnic ce se apropie. Zvonul părea neîntemeiat. Rîul într-adevăr crescuse, dar nu arăta deloc periculos.

            Pe mijlocul albiei exista o ridicătură sub formă de insuliță, pe care rămăsese o vacă. Stăpînul, însoțit de un cîine, s-a dus să-și scoată, pentru orice eventualitate, animalul. Omul și vaca au ieșit, însă cîinele a mai zăbovit să adulmece o urmă. Chiar atunci, cineva începu să urle ca un nebun: "Milcoveluuu! Milcoveluu!"... Milcovelul, un braț care aduna apele de pe munte, izbucni din senin și împînzi toată albia rîului,  în cîteva minute. Doar insulița cu cîinele era neacoperită și se vedea că asta va dura foarte puțin... "Tofloacă, marș de-acolo!", răcni speriat stăpînul cîinelui... Tofloacă alerga cu disperare de la un capăt la altul al insuliței din ce în ce mai neîncăpătoare. Lumea se opri să-l vadă, compătimindu-l... "Nici Dumnezeu nu-l mai scapă", șopti o femeie. S-ar putea ca vorbele femeii să fi stîrnit orgoliul lui Dumnezeu, căci, sub privirile uimite ale oamenilor, cîinele se aruncă în rîul învolburat și înotă voinicește spre mal, însoțit de chiotele de îmbărbătare ale copiilor. Cînd apa l-a purtat pe sub pod, bietul animal mai avea de parcurs jumătate de distanță. S-au întors cu toții, urmărind cum a reușit, prin miracol, să se salveze, undeva mai în josul rîului.

            Stăpînul cîinelui nu mai putea de bucurie, se plimba fălos printre oamenii de pe pod și nu-și contenea laudele... "Ați văzut, băă, Tofloac-al meu! Eu l-am crescut! O dată-i cîine, să-l bagi în pizda mă-sii!" 

            Vîltoarea a crescut din mal în mal, aducînd cu dînsa tot  ce-a putut înhăța: garduri, butuci, animale... Unii se înspăimîntau de mînia lui Dumnezeu, alții se bucurau, zicînd că Dumnezeu face dreptate, luînd de la cei care adunaseră prea mult...

            - ... se plimba pe pod, bătîndu-se cu mîinile în piept... "Ați văzut, băă, Tofloac-al meu! Eu l-am crescut! O dată-i cîine, să-l bagi în pizda mă-sii!"... termină el de povestit.

            Cu poanta făcută mirilor și cu povestirea de la inundație, personajul nostru cîștigă respectul băieților din gașca cu care era la băut, pe terasă. După ce s-au aprovizionat cu băutură, au plecat cu toții la baie. Au chefuit pînă la miezul nopții, la lumina lunii...

            - Băă! Băă! urlă el... Care se-ntrece cu mine pînă la lună?! Care vrea să-noate pînă la lună, băăă! Hai să ne pișăm pe lună, băăă!...

            O făcea pe grozavul.

            Se repezi pe dîra de lumină lăsată de lună.

 

 

9.

Pe la jumătatea drumului spre cămin, m-am întîlnit cu Star Trek.

            - Ajută-mă,  l-am rugat eu... Mergi în cămin? Nu te-am mai văzut demult!

            - Am mai stat pe la prieteni... Știi că am probleme cu portarul.

            Star Trek terminase facultatea și era profesor de fizică, undeva la țară. Făcea naveta. Cumpărase un loc în cămin, nimerind în aceeași cameră cu mine. Din cauza firii sale tăcute, nu-l plăcea nimeni. Nici nu-mi amintesc cine și de ce l-a poreclit Star Trek. Probabil pentru că totdeauna părea aerian, totdeauna vorbea S.F-uri, adică lucruri străine de sfera de interes a studenților din cămin. La începutul anului, i-a promis unui portar că-i dă ceva de băut, ca să nu-i facă probleme la intrare. Apoi a uitat. Portarul s-a simțit extrem de atins în orgoliul său și s-a jurat că nu-l mai lasă să calce prin cămin.

            - Nu știi, e Grasu de servici?

            - Nu, nu-i Grasu. Săptămîna asta, Grasu e în schimbul de noapte. Tot mai ai probleme cu el?

            - Ei, probleme! Mai bine-l evit... Dar tu ce ai în genți așa greu?

            - Niște vin de-acasă. Dau la noapte o petrecere. Se termină facultatea. Un chef, așa, de adio... Vii  și tu?

            - Să văd... Sînt cam obosit de la școală. 

            - Cum ți se pare?

            - Școala? Cumplit! Ai să vezi!

            - N-am de gînd în nici un caz să mă fac profesor, am spus eu, cu superioritate...

            - Dar ce crezi c-ai să faci?

            - Nu știu. Găsesc eu ceva.

            - Ai vreun pont?

            - Ce pont?! Mă descurc eu și singur!

            - Bucură-te de ultimele clipe de libertate. Imediat, vei păși într-o altă lume...

            Profeția lui mi s-a părut stupidă. Pe-atunci, vedeam o mulțime de oportunități: doctorat, critică literară, reviste, prostii... Astăzi, după ce am verificat experiența lui Star Trek pe propria-mi  piele, mă simt dator să-i dau dreptate, dedicîndu-i, în semn de respect, aceste pagini…

            Studenția stă sub semnul libertății nerușinate. Te trezești deodată stăpîn pe destin și, cum excesul e calea cunoașterii, încerci pe rînd tot felul de experiențe. Cel mai greu e să depășești experiența bahică ce-ți creează impresia că le suplinește pe toate. Shakespeare, recitat în picioare, pe-o masă dintr-o crîșmă împuțită, te face să te simți profund. Fetele (femeile?!) agățate, din cînd în cînd, pe la chefuri te transformă într-un irezistibil Don Juan. Un filosof modern, acaparat în grabă, prost înțeles, îți dă dreptul să ții lecții despre ființă. Cîteva versuri pline de blazare îți așează pe frunte laurii genialității. Termeni însușiți, în fugă, din dicționarele de specialitate te învăluie cu aura erudiției. Și cînd furtuna termină de răscolit această mare de vise, ele cad spre adîncuri, ca niște vase dintr-o flotă decimată înainte de bătălia finală.

            Se vede că din flota lui Star Trek rămăseseră prea puține vase ca să mai ducă vreo luptă.

            Într-adevăr, Grasu nu era de serviciu. Am intrat fără probleme. În cameră am fost întîmpinați de chiotele colegilor:

            - Să vedem! Să vedem!

            - Vedeți pe dracu’! Sau, poftim, vedeți, dar pînă la noapte nu bem nimic!

            Am convenit să facem petrecerea la noi în cameră. Star Trek, dacă nu dorea să ni se alăture, va dormi altundeva.

 

 

10.

 - ...un țăran stă pe prispa casei și-și fumează tacticos țigara. Femeia întinde rufe la soare, copiii joacă fotbal prin curte, rîndunelele își hrănesc puii din cuib. Cînd aruncă ochii peste gard, țăranul vede pe linia orizontului un punct mișcător, de mărimea unui purice, apoi, cît o găină, cît o mîță, cît un cîine, un vițel, un cal, se apropie, se apropie și un elefant în toată firea se năpusti în ograda omului. Elefantul țopăi prin curte, puse la pămînt toată gospodăria, omorî femeia și copiii, murdări rufele, sperie rîndunelele, sparse mingea și dispăru către celălalt orizont... un cal, un vițel, cît un cîine, cît o mîță, o găină, un purice... Țăranul își termină țigara, o stinse cu călcîiul, se ridică și zise: "Să nu-l bagi în pizda  mă-sii?!"     

            Bancul avu efectul scontat, înveselind asistența. Ne adunaserăm vreo douăzeci de oameni, numai băieți, ca la o veritabilă petrecere a burlacilor. La început, atmosfera era cam searbădă, pînă cînd vinul și bancurile au prins a dezlega limbile.

            - E belea poanta asta! Să mor dacă nu așa-i românul!

            - Da, sînt tari bancurile astea cu specific național!

            - Bine zis, specific național! Eu cînd aud de dor, doină și alte alea m-apucă rîsu'. Cîți dintre românii noștri mai cîntă doine, sau măcar au acasă înregistrări cu ele? "Pizda mă-sii" reprezintă specificul nostru național. E-o expresie intraductibilă.

            - Mare brînză! Nu duce lipsă nimeni de înjurături!

            - Poate, dar nicăieri o înjurătură nu poate exprima atîtea sentimente diferite, de la tandrețe și pînă la ură...

            - Cine vă dă dreptul să vorbiți despre specificul național? sări un student de la Istorie.

            - Ooo, dar ce-avem noi aici! zise Filosoful, măsurîndu-l din cap pînă-n picioare pe studentul de la Istorie... Un tînăr patriot ofensat!

            - Nu mă lua așa! Dacă vrei bașcă, poți face din orice, dar aș vrea să te văd discutînd serios...

            - Serios?! îl agasă celălalt.

            - Poftim,  asta-i  tot  ce  poți...  Asta am învățat cu toții, din plin!

            - Uite  că  și tu  o  dai  pe  specificul  național!  Cine-ți  dă dreptul să vor...

            - Eu știu ce vorbesc!

            Filosoful avu o  tresărire de orgoliu.

            - Crezi  că  eu  nu  știu  ce  vorbesc?!  Ce spuneam eu?  Că specificul nostru național se rezumă la "pizda mă-sii"! Hai s-o luăm în serios! Ce spui tu?

            Discuția aprinsă mai atrase atenția cîtorva amici care veniră să asiste, cu paharele de vin în mînă.

            - Spun că asta-i o simplă bătaie de joc! Nimic mai mult!...

            - Poate. S-o acceptăm  și pe asta...  Dar vrei să-mi răspunzi la cîteva întrebări ? Mai întîi, ce-i aia specific național?

            - Ceva reprezentativ pentru o nație, evident...

            - Evident.  Și  ce  anume  poate  fi  reprezentativ  pentru  o nație? În ce se reflectă cel mai bine specificul unei nații?

            - În ceea ce face...

            - Dar în ceea ce spune?

            - Și în ceea ce spune...

            - Așa... Uite că ne înțelegem.  Specificul românilor constă în ceea ce fac românii și în ceea ce spun românii. Corect?

            - Corect!

            - Și așa, după tine, ce mai fac românii?

            - Românii  fac  bine...  Oricum,  nu  ne  putem  permite  să vorbim în numele lor.

            - Dar  în  numele  nostru,  al celor de-aici,  ce crezi,  putem vorbi?

            - Dacă vrem, da...

            - Vrem, băieți?! se întoarse spre ceilalți din jur.

            Obținu aprobarea unanimă.

            - Uite că vrem! Ia zi, noi, cei de-aici, sîntem români?

            - Cred că da!

            - Mă, care nu-i român să ridice două degete!

            Băieții intraseră în joc din mers. Unul mai pirpiriu ridică mîna și întrebă:

            - Da' țiganii sînt români?!

            - Țiganii sînt rromi, cu doi de "r", dar pot să fie și români, dacă vor ei. Da' ce te interesează?

            - Întrebam și eu așa...

            - Revenim... Ce cuvinte repetăm mai des în copilărie, la joacă, atunci cînd nu ne ascultă părinții?

            - Pizda mă-sii! răspunse corul...

            - Unde sînt oamenii trimiși cel mai adesea?          

            - În pizda mă-sii!

            - Dacă ne săturăm de ceva, cum spunem?

            - Dă-l în pizda mă-sii!

            - Dar despre un obiect frumos, de  exemplu, cînd vrem să ne exprimăm admirația, cum spunem?

            - E dat în pizda mă-sii!

            - Bravo! Acum, cine poate să ne cînte o doină din popor?

            Tăcere. Cei din asistență privesc pereții sau paharele de vin.

            - Știu eu o vorbă înțeleaptă din popor, o zicătoare, se oferi prietenul meu, Tano.

            - Foarte frumos! S-auzim!

            - ”Fiecare cu pizda mă-sii!”  

            - Bravo! zîmbi Filosoful. Uite cine a prins miezul discuției noastre... Acu’, vrea cineva să țină o prelegere despre magia cuvîntului "dor"?

            Liniște ostentativă.

            - Am spus "dor"... Căutare de negăsire, cum frumos îl definea Noica... Cine comentează?

            Nimeni.

            - Care este specificul nostru de români, cel puțin în seara asta?

            - Piiizda măă-siii! reveni corul  la viață.

            - Ei, ce are de spus, domnul Istorie? Continuăm sau o dăm în pizda mă-sii de filosofie și bem ceva?

            Studentul de la Istorie simți că nu are cu cine să se înțeleagă și se retrase scîrbit într-un colț.

            Deși maieutica Filosofului nu mi s-a părut destul de convingătoare, am reținut concluzia lui despre specificul național. Vrînd-nevrînd, de-atunci și pînă acum, am strîns o mulțime de dovezi în privința asta. Chiar îmi amintesc o poveste - dacă nu mă înșel - a lui Marin Preda. Arhitectul german al unui prinț din România a fost invitat să se stabilească în țara noastră. După o perioadă de  ședere, acesta refuză politicos... "Nu-i frumoasă țara?", l-ar fi întrebat oamenii... "Ba-i frumoasă!"... "Nu-i bogată?"... "Ba-i bogată!" "Nu-i ascultător poporul?!"... "Ba-i!"... "Ș-atunci, ce nu-ți place aici?!"... "Prea mult pida moti", ar fi răspuns neîntîrziat arhitectul... "Moare un om, dă-l pida moti! Ia foc casa, pida moti! Vine alt  rege, pida moti!"...

            Dacă a existat vreodată acest arhitect, trebuie să recunoaștem că ajunsese un bun cunoscător al românilor.          

 

 

11.

Răsfoiam leneș un album cu picturi de Dali, cînd privirea mi s-a oprit asupra uneia pe care de obicei o treceam cu vederea (din cauza albumului; era realizat în  limba rusă și, cum nu puteam desluși titlul, nu am insistat asupra semnificațiilor). Cunosc oarecum literele alfabetului slav, dar pînă în acel moment, "ISCANIEA" era pentru mine un cuvînt necunoscut. Însă atunci, am făcut conexiunea cu imaginea - un portret uriaș, vag conturat cu ajutorul a mai multor obiecte, trupuri și chipuri umane, toate proiectate pe un vast spațiu deșertic - și mi-am dat seama că "ISCANIEA" nu însemna altceva decît "SPANIA" (de la Espagne). Bineînțeles, un spaniol de treabă, ar putea întreba prin ce este simbolic un dulap așezat în mijlocul cîmpului. Și, mai ales, ce treabă are un dulap cu Spania?! Nimeni nu i-ar putea oferi un răspuns convingător, cu excepția autorului. Doar Dali poate, pentru că el nu și-a propus să picteze Spania, așa cum arată pentru un om de treabă, ci a pictat însăși Spania lui, cea pe care numai el a văzut-o.

            Un cunoscut mi-a mărturisit că-i place cum scriu, dar nu-i prea de acord cu modul meu de-a aborda unele probleme: personaje banale ("Muncitori?! Țărani?! Asta-i în prea buna tradiție a prozei îmbîcsite din România! Să n-aud!") care au pretenția de-a sugera chestiuni de substanță. O fi avînd dreptate. Îi pot răspunde că, într-un fel sau altul, prin ceea ce scriu, pe lîngă autoportretul meu, reconstitui din mers și imaginea țării în care trăiesc. De ce provoc la taclale un șofer care, inconștient, îmi dă replici hamletiene, de ce aduc vorba despre un student suferind de foame, de ce unele personaje înjură atît de des de "pizda mă-sii", n-am cum să explic prea clar. S-ar putea ca aceste lucruri să nu corespundă multor așteptări, dar eu n-am cum să le prezint decît astfel cum se  răsfrîng în mintea mea.

            Cînd mă așez la masa de scris, personajele (fiecare cu povestirile sale) îmi dau impresia de îmbulzeală, de gălăgie. Povestirile năvălesc din trecut, se intersectează, se suprapun la nesfîrșit, de aceea, pentru a le potrivi  într-o oarecare ordine, sînt nevoit să apelez la criterii ce pot părea arbitrare. Așa că rog pe cititorul de treabă să mă ierte dacă tot ce am scris pînă acum gravitează în jurul unei înjurături. Cît privește ce mai am de spus, trebuie să-mi caut și alte puncte de sprijin. Nu vreau să fiu prea haotic.

            Vom merge mai departe, înapoi spre trecut, să ducem la sfîrșit întîmplările de la petrecere. Deoarece băutura este cea care leagă cel mai mult pe oamenii de la o petrecere, m-am gîndit să urmăresc scenele desfășurate în jurul sticlelor de vin, ca și cum aș înregistra cu o cameră video.

            Și, din nou, sînt în situația de a-mi cere scuze de la cititorul de treabă. Vă dați seama, n-am rezistat, am băut și eu vin. Imaginea ar putea fi, uneori, neclară. Camera de filmat e posibil să tremure.

 

 

12.

O sticlă de vin și trei băieți care fumează în semiîntuneric, la un capăt de hol...

            - Eu nu suport oamenii decît beat, prieteni... Dacă n-ar fi băutura, aș da-o-n pizda mă-sii de viață...

            Pe cel care vorbește, îl cunosc din anul I de facultate, de cînd am fost colegi de cameră. Abia după vreo lună de trai sub același acoperiș, cu ocazia unui chef, a schimbat cîteva vorbe cu mine. În cea mai mare parte a timpului lenevea în pat, citind sau privind cu maximă admirație tavanul. Uneori asista calm la discuțile interminabile ce se prelungeau pînă către ziuă. Se strecura afară din pat, deschidea ușa, urla de cîteva ori ca lupul și revenea sub pătură, ca și cum nu s-ar fi întîmplat nimic. Scena se repeta pînă cînd ușa sărea în lături și apărea un tip în chiloți, spumegînd de mînie: "Dacă mai urli o dată, te omor!"...

            - ... aș da-o-n pizda mă-sii de viață! M-aș sinucide!

            - Te-ai sinucide-o laie! comentă Nazi.

            Nazi, sau Nazistu, era unul dintre acei oameni blînzi, tocmai pentru că-și concentrează răutatea într-o abstracțiune pură. Ura din suflet pe evrei, dar personal nu cred să fi cunoscut vreunul. Îmi amintesc cum a apărut odată cu un ziar în mînă, rîzînd cu gura pînă la urechi: "Ia uitați, a murit un evreu de foame!"... Probabil că ura asta crescuse împreună cu dînsul. În copilărie, era celebru pentru zvasticile pe care le desena, oriunde  îl apuca inspirația. Directorul a chemat-o pe maică-sa la școală, să-i atragă atenția... "Mai lasă-mă, domnule, în pace! Ce să-i fac?! Credeți că eu nu-s sătulă de el?! Păi, mie și crucea de la pasca de Paște mi-a schimbat-o-n zvastică! Să vedeți păpușile lu' soră-sa cum stau drepți și cu mîna ridicată!"

            - Just! adăugă cel de-al treilea... La ci-i bună viața, dacă vicii nu-s?...

            Cel de-al treilea era student din Republica Moldova. Pentru el, școala părea unul dintre cele mai chinuitoare lucruri posibile. Ca să-și mai îndulcească așteptarea clipei de plecare acasă, procura celor dornici țigări cu marijuana... Avea un simț muzical remarcabil. De cîte ori mă auzea seara, la capătul holului, repetînd lecțiile de chitară clasică, venea lîngă mine. Asculta în tăcere pînă ce sfîrșeam ultimele acorduri, îmi cerea politicos chitara și-mi reproducea, după ureche, aproape întregul menuet de Bach, cu care mă chinuisem eu. Mai propunea și îmbunătățiri... Degeaba am vrut să-l învăț descifrarea partiturilor. Îl bloca tot ceea ce însemna carte...

            Altă sticlă, alți băieți, alt capăt de hol...

            - ... asta nu-i nimic! Să vedeți ce ne-a făcut la examen! Cred că-i cea mai mare umilință din viața mea de student!... Cu toți colegii, vreo sută de oameni, l-am așteptat cu sufletul la gură. Știți cum se procedează, unii veniseră de la cinci-șase dimineața, să prindă loc în spate, la copiat... Îl știți cît e de capricios! Subiectele depindeau de toanele sale. La o adică, ne trîntea niște subiecte, de n-avea nimeni habar ce vrea de la noi!... A intrat furtunos pe ușă. Și-a așezat geanta lîngă pachetul pe care i-l pregătisem pentru îmblînzire. Și-a scos un morman de hîrtii, le-a pus alături și s-a adresat mulțimii: "Dragii mei studenți, numai pe voi vă mai am, numai pentru voi trăiesc!... Ceilalți - dădu din mînă a lehamite -  v-am mai spus! Vreau ca examenul nostru să fie o bucurie"... Chiar atunci îl întrerupse cineva și îl chemă pînă afară. Se întoase roșu la față de furie: "V-am mai spus, nu?! Ticăloșii! Ne-au schimbat în ultima clipă amfiteatrul! Chipurile au manifestări cu niște oaspeți din străinătate! Așa-s ei, trimit copiii lor în străinătate, la burse, și vine străinătatea la ei!... Nu-i nimic. Mergem în clădirea de alături!"... Ca de obicei, s-a stîrnit o foială îngrozitoare. Nimeni nu era dispus să dea examen, stînd în rîndurile din față. Au rupt-o la fugă care-ncotro, tropăind pe scările în spirală... Din păcate eu am rămas blocat în spate, am ajuns o dată cu profesorul, printre ultimii. M-am pus în prima bancă, pizda mă-sii, fie ce-o fi! Profesorul și-a lăsat geanta și pachetul pe noua catedră și a reluat discursul: "V-am mai spus, nu? Credeți că nu  știu că-s  lucrat  pe  la  spate?!... Eu  puteam fi decan la ora asta, cu studiile mele, dar lasă, noi să fim sănătoși - repetă gestul a lehamite -. Cum am spus, examenul e o sărbătoare în viața studentului. Examenul trebuie să fie o bucurie, dacă îmi permit să-l citez pe maestrul meu, Dumnezeu să-l ierte!... De aceea v-am adus să vă citesc vreo două din poeziile mele"... Am rămas stupefiați. La așa ceva nu se aștepta nimeni. Prin sală lumea a prins a zîmbi, semn că prima fază a emoțiilor fusese depășită... "Căci eu sînt și poet - se încruntă brusc -.  Știați, nu?!... Priviți această diplomă - a scotocit prin hîrtii și a plimbat-o prin sală ca pe niște moaște - o am încă de pe vremea cînd eram student ca voi... Dar să vă citesc!"... Și  ne-a citit entuziast cele mai plicticoase poezii pe care le-am auzit vreodată... "Nu-i așa că-s grozave?!", a întrebat  admirativ... Profesorul a vrut să citească din nou, dar chiar atunci a intrat o colegă întîrziată. El s-a întors mîniat și-a răcnit ceva de genul : "La naiba, nu întrerupeți Poetul!"... Colega, spre marea mea distracție, s-a retras descumpănită, neștiind cu ce-a greșit... Subiectele erau ușoare, niște generalități, trebuia să fii dobitoc, ca să nu scrii ceva... După un sfert de oră, timp în care a continuat să-și recite poeziile în gînd, a izbucnit: "Ascultați aici! Fulg de vis! Cine a mai scris o metaforă ca asta?!"... Nici o peniță nu îndrăznea să întrerupă liniștea... "Mihai Eminescu?!", a întrebat o voce timidă de fată... "Mihai Eminescu - tună enervat profesorul - a scris multe metafore  - se mai calmă dîndu-și seama de situația delicată - dar pe asta am scris-o eu!"... Îl priveam tîmp fără să știm ce vrea de la noi... "În picioare! Aplauze!", ne sugeră el... Ne-am ridicat cu toții în picioare și-am aplaudat... Cine era idiotul care să se împotrivească?! Cine să-și piardă nota de bursă?!...            

            N-am mai apucat să ascult finalul povestirii, pentru că am fost solicitat să cînt la chitară portarului, drept tribut pentru permisiunea de-a desfășura o petrecere în cămin...

            Portarul căminului - om de vază, după propria mărturisire, pentru că lucrase și la intrarea Universității - avea preferința lui, celebra Romanță anonimă spaniolă... Din clipa cînd m-a auzit interpretînd-o, în ochii lui am ajuns unul dintre cei mai apreciați studenți... Noaptea ieșeam pe scări, la capătul culoarului și cîntam. Atunci mă trezeam cu el stînd la spatele meu, în semiîntuneric, cu nelipsita bîtă în mînă, zîmbind: "Cum îi? Merge? Merge? Ia zi Campionatu' Mondial!". După cum mi-am dat seama, Romanța anonimă îi stîrnea, naiba știe de ce, nostalgia după Campionatul mondial de fotbal din Spania (poate pentru că melodia fusese imnul campionatului)... Închidea ochii ca un autentic meloman și împietrea pînă la ultimele acorduri. Aș fi dat orice să aflu ce gîndea în acele momente, dar mi-a fost peste putință... La sfîrșitul melodiei, din adîncul pieptului i-a scăpat un suspin,  m-a luat de umeri și m-a sărutat zgomotos pe ambii obraji, a înhățat o sticlă de pe masă și a plecat mormăind: "Lăsați-mă singur!"…

 

 

13.

Observînd că băutura era pe terminate, am trimis doi amici să mai cumpere cîte ceva de la un non-stop.

            - Bă, îmi vine mie în cap o idee comică, hai să-l speriem pe Star Trek!

            - Star Trek?!

            - Ăla care mai doarme pe la noi prin cameră, profesorul. A refuzat să ne onoreze cu prezența la petrecere. Cică are serviciu, cică nu vrea să dea ochii cu portarul... Sînt certați. În plus, se teme și de-o razie a poliției. E-un fricos și jumătate!...

            Ideea i s-a părut suficient de distractivă și lui Tano. Ne-am repezit împreună în camera în care dormea Star Trek și am bușit cu pumnii în ușă, răcnind:

            - Fugi! Fugi! Controlul!...

            Din cameră se auzeau zgomote înăbușite. Prin ușa întredeschisă, am văzut fața îngrozită, buimacă, a lui Star Trek. Își căuta, din priviri, șlapii.

            - Repede! Nu mai ai cînd! Fugi la baie! am mai urlat noi, alergînd pe scări, abia abținîndu-ne  rîsul...

            Star Trek a fugit pînă în camera dușurilor. S-a ascuns la dușul cel mai întunecat, tremurînd, mut, speriat, legănîndu-se de pe un picior pe altul...

            Asta în timp ce eu m-am reîntors la inventarierea personajelor adunate în jurul băuturii...

            - ..cum adică românii sînt un popor gregar?!

            - Așa, gregar. Dacă-ți spun... Habar n-au pe ce lume trăiesc!

            - Dar trăiesc!

            - Trăiesc, trăiesc! Au supraviețuit istoriei, unei istorii care nu a fost deloc blîndă cu ei. Dar nu-i și asta dovada unui instinct gregar? Dovada clară că românii nu-s în stare de nimic e incapacitatea de a produce ierarhii valorice... Comunismul a venit ca o pacoste, zăpăcind lucrurile pînă la a nu se mai înțelege nimic... Arătați-mi o instituție care funcționează firesc în România și eu mă împușc!... Valorile există, poate mai multe decît prin alte părți, dar nu avem mijloacele de a le recunoaște... Uitați-vă la cei care ies în față, în politică, în economie, în cultură, la biserică, prin ziare și la televizor... Îmi veți da dreptate! Uite, să luăm la întîmplare, Brâncuși, Cioran, Ionescu, toți s-au format aici, în România, dar adevărata lor valoare a ieșit în evidență atunci cînd au pătruns într-un sistem occidental...

            - Ca și fotbaliștii, își dădu cu părerea un student la Sport...

            - Ce legătură au fotbaliștii cu ce spuneam eu?

            - Păi, și ei au arătat ce buni-s, abia cînd au plecat prin campionatele străine...

            - Lasă asta! Eu vorbesc de chestii serioase.

            - Și  ce, fotbalul  nu-i  chestie  serioasă?!  Tot umblați cu căcaturi din astea culturale! Așa am eu o gagică mișto în grupă! Frumoasă de-ți ia ochii, da' proastă foc! Cioran în sus, Cioran în jos!... Dac-o arde tot așa,  rămîne nemăritată...

            - Scuze, iar nu văd legătura!

            - Și mai  aveți  pretenția  că  sînteți  deștepți,  voi, ăștia cu cultura... Nu înțelegeți nici măcar atîta lucru! Sportivii sînt adevărații ambasadori ai țării! Cine-a auzit de Eminescu, ha?!... Da' Gică Popescu, da' Hagi?! Este că-i știe toată lumea de români adevărați, băieți-băieți?!...

            Filosoful, care pînă atunci asistase tăcut la toate comentariile studentului de la Sport, îl  încurajă:

            - Așa-i, așa! Hagi-i cel mai tare român!... Dar trebuie să recunoști că și Eminescu are ceva trecere... De exemplu, cînd a cîștigat România meciul cu Anglia, știi, am ieșit cu toții în stradă... Ei bine, în dreptul statuii lui Eminescu, alături de numele lui Hagi, studenții ăștia mai apropiați de căcaturile culturale au scandat, spre lauda lor, și numele poetului...

            - Ai dreptate, recunoscu Sportivul... Dar tot Hagi-i mai cunoscut!...

            - Într-adevăr, recunoscu și Filosoful... Înainte de toate, patria e Gică Hagi!

            Ideea îl entuziasmă. Bău cîteva înghițituri de vin. Dispăru pe ușă, iar holul răsună de scandări: "Ha-gi! Ha-gi!"   

 

 

14.

Și uite-așa m-am lăsat furat de frenezia Daimonului, încît cred c-am depășit deja numărul de pagini recomandat de editorul meu.

            Să lărgim, dar, cadrul de final, fixînd imaginea pe cîteva sticle goale răsturnate pe jos...

            Multe ar mai fi de povestit de la petrecerea din acea noapte. De cîte ori mi-o amintesc, cu ocazia altor chefuri, punctul culminant mi se pare tocmai finalul ei.

            Spre dimineață, după ce am scurs și ultimele picături de băutură, în semn de adio, cineva a propus să ascultăm un vals. Am scos boxa pe hol și-am început să valsăm, fiecare cu cîte o parteneră imaginară. Muzica părea că învăluie totul, că părăsește încet căminul, se împrăștie în aer, dincolo de Pămînt, Marte, Venus, Mercur, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și Pluto, dincolo de Andromeda, Norii lui Magelan și Calea Lactee, mai departe decît cel mai îndepărtat punct al universului științific...         

            În inima acestei singurătăți se află personajul nostru, Star Trek, ascuns la dușuri, fără să bănuiască măcar o clipă că e victima unei farse. Îl vom părăsi acolo, păstrînd în memorie doar modul cum  se  leagănă el, de pe un picior pe altul, pînă cînd se va hotărî să-și trăiască viața cu aceeași ușurătate în care ne regăsim cu toții.

 

 

respiro©2000 All rights reserved.