Eterna și fascinanta graniță

 de V. Zaicu

 

 

Multe dintre nemulțumirile românești legate de cultură, atunci când sunt exprimate dinăuntru, au o sursă bine întemeiată ontologic: granița. Ea apasă artiștii, strivește cuvintele, pune capăt într-un mod brutal pretențiilor de universalitate ale geniilor locale, acționând în schimb cu totul altfel pentru pandantele lor din mirajul “de afară”. Mulți observă toate astea și se revoltă, fără a face vreo legătură între efect și cauze. Cer eventual să se facă și să se dreagă, să se valorifice valorile naționale, în general… “să se”. Tot în general, astfel de cereri sunt ușor de îngropat sub promisiuni și sub dovezi ale facerii – dregerii – de rigoare. Astfel ajunge granița să fie răspunzătoare de eșecurile aparatului intern de propagandă externă și de succesele aparatelor externe de propagandă internă. De ce granița? Probabil că este singurul concept de nezdruncinat care se interpune între înăuntru și în afară. Dacă era o ușă, o scoteam din țâțâni și ne așezam la pândă, să vedem exact ce se întâmplă atunci când un produs cultural intră sau iese. Așa, bănuim doar. Și fiindcă bănuiala nu funcționează așa, de capul ei, ca bănuială de serviciu numai, ci are nevoie de un corespondent factual în a cărui manifestare să se poată insinua, ei bine, acesta a fost descoperit. Este un aparat care își exercită cu obstinație funcțiile antinaționale derivate din proprietățile conceptului de graniță. Astfel, pentru ceea ce iese, aparatul folosește numai anumite consumabile ale sale: prost, mișelesc, țigănesc, rușinos, fără soia etc. Pentru ceea ce intră, consumabilele sunt cu totul altele: dulce, elevat, parfumat, best-seller etc. Rezultatul? Românescul de dincolo de graniță pute, sau cel puțin nu miroase deloc promițător, pe când străinescul de dincoace are întotdeauna acel ceva grandios, de mare cultură, cu care încântă și umilește simultan. Din toată această viziune despre schimburi și reușite culturale se poate extrage o singură concluzie: sunt culturi mari și culturi mici; a României este mică, și va rămâne așa multe veacuri de aici înainte. Pe lângă faptul că această concluzie ar produce antropologilor suferințe cumplite, ea ar constitui un diagnostic parțial corect, în sensul că boala este reală, dar biopsia a produs un artefact. Astfel inamicul este transferat “dincolo” de aceeași graniță năstrușnică, eternă și fascinantă, care, în condițiile actuale, tinde să devină un omnipotent instrument pentru deratizare a imaginii.

 

Ce ne ascunde artefactul cu pricina? Un aparat propagandistic debil. Nu este atrofiat – nu a fost niciodată prea zdravăn –, nu este într-un stadiu primar al dezvoltării, nu stagnează; este doar debil. Nu se dezvoltă, orice terapie i s-ar aplica. Gurile rele spun că din cauza termenului “propagandă”. Or, ca și în cazul altor termeni devalorizați artificial, ar trebui să se renunțe odată și la această indexare a lui “propagandă”. Mai întâi pentru că are un corespondent factual independent de rostire, apoi pentru că induce o sfială bolnăvicioasă în acțiune, ca și cum o atare etichetare ar compromite definitiv atât autorul, cât și cauza.

 

Sunt țări care au nevoie de propagandă culturală asiduă. România are. Pentru că actualii coplanetași sunt – în genere, și cu precădere cei cu care avem treabă, adică pe aceia pe care vrem să-i strivim, să-i facem să spună, măcar scrâșnit: “da dom’le, aveți și voi” – consumatori, iar consumul crește din semințele aruncate de propagandă. Prin urmare, ai un film, o muzică, ceva tablouri, niscaiva cărți? Bune? Ei bine, ca să le poți exporta – un mod ergonomic de a spune “universaliza” – ai nevoie de consumatori, de această dată externi. Asta înseamnă că ai nevoie de un aparat de propagandă. Un astfel de aparat are de obicei două componente – una oficială, încredințată de obicei structurilor diplomatice, iar alta particulară, asumată de forțe economice – și promovează două tipuri de valori. Unele “înalte”, care suportă greu concurența, iar altele “mai puțin înalte” (sic PC!), pe care concurența este incapabilă să le deturneze semnificativ. Primele încap pe mâna oficialităților, fiind promovate aproape exclusiv pe cale diplomatică, cu ajutorul unor fonduri majoritar guvernamentale, iar celelalte sunt preluate de forțe economice care se ocupă de propagandă ca de propriii ochi, din simplul și cumplit detestatul motiv al interesului propriu. Nu este de neglijat faptul că aceste activități de propagandă, deși activate de un interes particular, suportă diverse cauze adiacente, care completează perfect aparatul propagandistic. Ar rezulta de aici că, dacă economia este sănătoas㠖 unde sănătoasă nu înseamn㠓sprijinită în toate punctele”, ci “liberă să se dezvolte” –, dezvoltarea unui aparat eficient de propagandă culturală este doar o problemă de timp.

 

Sunt și țări – mult mai puține la număr, ce-i drept – care nu au nevoie de o propagandă culturală atent susținută. De obicei, acestea fac propagandă prin cultură, ceea ce dezvoltă un interes oficial – se poate spune chiar “de stat” – pentru îmbunătățirea respectivelor produse culturale, în așa fel încât acestea să poată suporta mai bine diversele cauze adiacente (vezi “soldatul american” și… “pușcașul marin”!?). Ambele modele conduc însă spre aceleași concluzii: dacă se dorește o promovarea culturală care să satisfacă orgolii și pasiuni de proporții aproximativ planetare, atunci aceasta nu se poate lăsa doar pe seama oficialităților (diplomației), indiferent cât de multilateral dezvoltate ar fi acestea; promovarea valorilor culturale “mai puțin înalte” este consecventă valorilor economice reale, bazate pe eficiență. Ca o concluzie generală, se poate spune că astăzi o cultură, pentru a fi “mare”, trebuie mai întâi să fie înfiată de o economie “zdravănă”.

 

Ajungem astfel la economia culturală. De aici o putem apuca în diverse direcții. De pildă, putem discuta măsura luată de europeni acum câțiva ani, de a impune un procent strict de producții culturale “autohtone” în cadrul manifestărilor, emisiilor etc. Sau putem discuta oportunitatea pătrățelelor – înțelegeți ce vreți! – și a cerculețelor care, nu peste multă vreme, vor coborî de pe ecranele televizoarelor pe afișele filmelor și expozițiilor. Aș propune însă ca din acest punct să ne întoarcem la oile noastre care suferă, mai ales, din cauza marilor teoreticieni ai sindromului Creutzfeld-Jacob. O țară în care nu există o rețea performantă de distribuire a presei, în care există orașe cu zeci de mii de locuitori în care nu poți cumpăra o carte – și în care tablourile sunt bunuri ale prim-ministrului, iar muzica este o perpetuă și albastră plângere, întreruptă din când în când de frații Hip și Hop, idioțește revărsați din Capital㠖 nu are dreptul nici măcar să viseze la promovarea propriei culturi în plan extern. Da, veți spune, dar sistemul este sabotat din afară. Ei, vedeți de ce am spus că granița este eternă și fascinantă?

 

 


respiro©2000 All rights reserved.