Inerția instituțională și paguba culturală

de Mircea Vasilescu

În amintirea lui Marian Papahagi

 

Evocare

În Litere, Arte & Idei nr. 35 (2 septembrie 2002), suplimentul cultural al ziarului Cotidianul (www.cotidianul.ro), au apărut mai multe articole și documente legate de regretatul Marian Papahagi. Între acestea, un memoriu pe care, la cîteva zile după ce devenise director la Accademia di Romania in Roma (în toamna anului 1997), l-a trimis Ministrului de Externe de atunci, dl. Andrei Pleșu. Este un „raport“ despre starea din acel moment a instituției (catastrofală!), însoțit de soluții pentru readucerea ei la un statut normal, de instituție culturală reprezentativă. În cîteva pagini, Marian Papahagi formuleaz㠖 cu inteligența, claritatea și pragmatismul său inegalabile – un program coerent, „pe puncte“ (reînvierea Școlii Române din Roma, activitățile Centrului Cultural, reformularea statutului Accademiei și a directorului său, reorganizarea Bibliotecii), căruia îi alătură un proiect de Hotărîre de Guvern pentru reînființarea burselor de cercetare la Roma și un Apel către instituțiile din țară care ar fi putut contribui la acest proiect (Ministerul Culturii, Ministerul Educației, Fundația Culturală Română, uniunile de creație). La „concluzii“, Marian Papahagi spune cîteva lucruri care, din păcate, sînt valabile și astăzi în ceea ce privește funcționarea centrelor culturale din străinătate și arată de ce lucrurile merg prost: „Domnule Ministru, mult ceruta schimbare la Accademia di Romania nu se poate obține decît printr-o serie de inițiative și hotărîri energice. Pentru ele este nevoie de întreaga dumneavoastră autoritate. Știu bine că există o sumă de lucruri infinit mai importante decît «centrele culturale» românești din străinătate: dar funcționarea lor (cel puțin a celui din Roma) este pur inerțială și a nu ieși din actuala stare de lucruri ar avea consecințe pe termen lung, inclusiv pentru imaginea noastră externă (subl. M. V.). Vă rog, așadar, să sprijiniți demersul meu, care nu are altă justificare decît mai buna apărare a intereselor culturii românești într-un spațiu cultural de mare însemnătate“.

Întîmplarea face să cunosc foarte bine situația de la Accademia di Romania in Roma (am predat limba și literatura română la Universitatea „La Sapienza“ din Roma între 1994-1997) și, mai mult decît atît, să știu ce a făcut Marian Papahagi în scurtul răstimp cît a fost director: știu chiar de la el, căci ne-am întîlnit de mai multe ori în acei ani, la Roma, la București și la Cluj, și am discutat de fiecare dată despre „ce e de făcut“. Sper așadar să fiu crezut pe cuvînt: a făcut tot, absolut tot ce își propusese în Memoriul adresat ministerului și publicat în Litere, Arte & Idei. Bineînțeles, a beneficiat și de „întreaga autoritate“ pe care i-o solicita ministrului de atunci. Dar, înainte de toate, a fost capabil să-și consume energiile pentru a reconstrui instituția, fără alt motiv, decît acela pe care atît de onest îl declară: „mai buna apărare a intereselor culturii românești“. Nu i-a fost ușor, pentru că a trebuit să se lupte nu doar cu „funcționarea pur inerțial㓠a personalului de acolo, dar și cu instituțiile din țară. A reușit. Ultima dată ne-am întîlnit la Roma, pe 20-21 decembrie 1998: m-a „plimbat“ prin sediul Accademiei, bucuros că în curînd urma să sosească prima promoție de bursieri „Vasile Pârvan“  (burse pentru tineri cercetători din domeniile umaniste, așa cum funcționaseră sistematic la Roma în perioada interbelică). Obținuse „trecerea prin Guvern“ a Hotărîrii, organizase concursul pentru burse într-un mod cît se poate de transparent, pregătise camerele în care urmau să locuiască tinerii, sala de studiu, biblioteca, un mic „club“ și tot ce mai era nevoie. Pe scurt, în decurs de un an transformase „hotelul pentru diplomați“ care fusese Accademia pînă la venirea lui (căci în primul rînd la asta era folosit㠖 ca „bloc“ de locuințe pentru personalul diplomatic, deși Statutul său și Acordul prin care Statul italian cedase terenul pe care fusese construită nu permiteau așa ceva) într-o instituție culturală normală, capabilă să reintre în circuitul zecilor de academii străine din capitala Italiei.

Din nenorocire, Marian Papahagi s-a stins cu doar cîteva zile înainte de sosirea primei promoții de bursieri, la începutul lui ianuarie 1999. Văduviți de prezența celui care ar fi trebuit să le coordoneze programele de studiu la Roma, să le înlesnească relațiile cu universitarii de acolo, să-i ajute în organizarea de colocvii și întîlniri cu colegii lor, bursierii și-au dus la capăt stagiul, fiecare după puteri (și în ciuda faptului că adjunctul rămas la conducerea Accademiei – nomina odiosa! – le-a tot repetat, se pare, c㠄acum, că nu mai e profesorul Papahagi, o să plecați și voi acasă, că nu mai aveți ce face pe-aici“; foștii bursieri ar avea multe de povestit la acest capitol). A doua promoție de bursieri n-a mai ajuns la timp: deși profesorul Gheorghe Mândrescu, noul director, a întreprins ce era necesar, și a existat chiar o scrisoare de sprijin semnată de o seamă de intelectuali (v. de pildă Observator cultural, http://www.observatorcultural.ro/arhivaarticol.phtml?xid=1904), birocrația de acasă a „produs“ o pauză de un an (iar hotărîre de Guvern, iar „trasee și popasuri“ birocratice de la un minister la altul etc.; și trebuie precizat că finanțarea burselor se face din fonduri extrabugetare, mai precis din taxele plătite de studenții și doctoranzii străini în România – Marian Papahagi avusese inteligența de a găsi această formulă, pentru a nu se putea invoca „sărăcia bugetului“). În sfîrșit, în vara acestui an, după ce a intervenit însuși primul-ministru (oare de ce în România spiritul feudalismului s-a prelungit atît de mult încît lucrurile nu se mișcă decît după ce intervine Vodă?…), s-a organizat un nou concurs (pe care însă Ministerul Educației l-a anunțat tîrziu și „timid“, ca să folosesc un eufemism), iar în octombrie ar urma să ajungă la Roma noii bursieri. (Și trebuie să adaug că în același timp cu renașterea Școlii Române din Roma s-au instituit și cele 4 burse „Nicolae Iorga“ la Institutul de Cultură Umanistă din Veneția, condus pe atunci de istoricul Ion Bulei). Dar multe dintre lucrurile atît de bine, de energic și de sistematic pornite de Marian Papahagi s-au pierdut pe drum ori s-au diluat. De pildă, ultima dată cînd am fost la Accademia di Romania in Roma (în februarie 2002), „clubul“ cochet pe care Marian Papahagi îl amenajase într-o sală de la demisol „dispăruse“; mi-am amintit atunci cu cît entuziasm își imagina Marian, cînd mi l-a arătat, comunitatea de tineri care urma să-i dea viață: „aici se vor întîlni bursierii să discute între ei ori să schițeze proiecte comune, își vor invita colegii italieni sau de la celelalte Academii, aici s-ar putea organiza și mici workshopuri sau mese rotunde, ori pur și simplu aici vor sta la o șuetă seara, după orele de lucru“. În februarie 2002, așadar, în „plin sezon universitar“, nici urmă de așa ceva. Și apoi, ce fel de „Școală Român㓠poate fi aceea care, după o primă promoție chinuită, face pauză de un an? Să sperăm că viitoarea promoție va fi mai norocoasă și că instituțiile din țară vor pregăti la timp tot ce trebuie pentru următoarea, fără sincope, așa încît conducerea de acum a Academiei (numită de curînd) să poată reînnoda firul de unde l-a lăsat Marian Papahagi.

Contextul 1

Am pornit de la acest exemplu pentru că el a reprezentat un succes: Marian Papahagi a demonstrat că o insituție culturală românească din străinătate poate fi organizată și poate funcționa după standarde profesioniste, valabile pentru orice țară civilizată. El n-a reușit, din păcate, decît să o „repună pe picioare“, urmînd ca abia de atunci încolo să aibă loc „rodajul“ și să se vadă rezultatele. După moartea lui însă, cei rămași n-au mai fost în stare să lucreze la aceleași standarde instituționale și inerția și-a reluat în bună măsură locul. Pentru a se înțelege ce se pierde, am să descriu puțin contextul în care se situează Accademia di Romania din Roma (oarecum diferită de „simplele“ centre culturale din alte capitale europene).

La Roma există cîteva zeci de Academii străine, înființate pentru a găzdui cercetători, bursieri, profesori care vin în Urbe să studieze ori să predea mai ales în acele domenii în care Roma excelează: istorie, artă veche, filologie clasică și modernă, paleografie, arheologie, arhitectură, arte plastice. Acestea erau, cel puțin, domeniile tradiționale, iar unele Academii au fost la începute axate exclusiv pe unul sau două dintre ele. În vremurile mai noi, domeniile s-au extins, desigur, către alte ramuri ale științelor și artelor, de la informatică la sociologie, de la economie la cinema. Pe scurt, activitatea de bază a acestor Academii nu este aceea de centre culturale care organizează spectacole, prezentări de cărți, proiecții de filme etc., ci găzduirea bursierilor și coordonarea programelor acestora: de la cercetări în biblioteci și arhive pînă la organizarea de colocvii ori de proiecte de cercetare „mixte“, cu colegii italieni. De aceea, Academiile sînt conduse de profesori universitari (de foarte multe ori somități în domeniile lor); Accademia noastră face excepție și la acest capitol. Există și o Asociație a Academiilor Străine din Roma, un „club“ exclusivist, din care, bineînțeles, Accademia di Romania nici în ziua de azi nu face parte – e singurul lucru pe care Marian Papahagi n-a mai apucat să-l ducă la bun sfîrșit, deși era foarte aproape. Chiar în vecinătatea Academiei noastre, pe via Omero, se află, una lîngă alta, Academiile Egiptului, Belgiei, Olandei, Suediei, Danemarcei. Peste drum, a Marii Britanii și a Austriei. Țările mai bogate au, în afară de Academie, și un centru cultural care se ocupă de promovarea culturii respective, cu activitățile cunoscute (filme, spectacole, concerte, expoziții etc.). Așa, de pildă, Academia Germaniei e complet separată de filiala romană a Institutului Goethe. Alte țări „comaseaz㓠cele două tipuri de activități (este și cazul României), iar unele nu au deloc alte activități decît cele de tip academic (este, în general, cazul țărilor scandinave, al Belgiei sau al Olandei).

Așadar, există o elită a „străinilor“ din Roma în care românii nu sînt prezenți: bursieri nu, profesori care vin să țină conferințe nu, cercetări comune (prin Accademia di Romania, nu mă refer la altele!) nici atît. Iar cu activitățile specifice centrului cultural (și acelea puține, căci „nu sînt bani“…) e greu să te impui în oferta culturală uriașă a Romei. Greu, dar nu imposibil: Accademia di Ungheria reușește, de pildă, pentru că a adoptat de mult comportamentul instituțional de tip occidental – activități regulate, programe, broșuri ori pliante de prezentare, un du-te vino de artiști care vin și pleacă din/spre Ungaria, promovarea în presa locală etc. Și, bineînțeles, identificarea acelor programe care să se adapteze la publicul italian. Și toate astea cu bugete deloc mari, dar cu imaginație și eficiență din belșug. Nu spun că în acest fel cultura maghiară, poloneză ori cehă (ca să dăm exemple apropiate de noi) devin brusc centrul de atracție al Romei sau al Italiei; spun doar că ele sînt prezente constant și sistematic, într-un stil instituțional absolut identic marilor culturi occidentale, în viața intelectuală din capitala italiană. Acesta este contextul din care noi, de fapt, mai degrabă lipsim. E o lipsă vizibilă: Clădirea Academiei, realizată de arhitectul Petre Antonescu, este monumentală și are spații mai mult decît generoase: o bibliotecă elegantă, întinsă pe două niveluri, sală de conferințe, sală de expoziții, ateliere de pictură (pentru că în perioada interbelică se acordau burse și pentru artiști), spații sociale, un chiostro foarte plăcut etc. Plasată la doi pași de Villa Borghese, în cel mai select cartier al Romei, a fost ridicată la începutul anilor ’30, pe cheltuiala Băncii Naționale a României, pe un teren concesionat de statul italian la prețul simbolic de 1 liră pe an. Probabil că statul român nu va mai reuși niciodată să construiască așa ceva în Roma: pentru că în zona aceea nu mai sînt terenuri libere, pentru că ar costa enorm, pentru că sînt alte priorități… Or, să ai o asemenea instituție și s-o lași ani la rînd în inerție este, cum spuneam, o lipsă foarte vizibilă și absolut intolerabilă. Mai dau doar cîteva exemple minimale pentru a sugera întreaga arie a inerției: cît am stat la Roma (1994-1997), n-a existat nici un pliant, o broșură sau măcar o foaie trasă la xerox cu „Programul activităților Academiei pe luna…“, așa cum au toate celelalte. Și nu neapărat pentru că nu sînt bani, mai e ceva (știu de la cineva din branșă…): niciodată nu poți fi sigur că instituțiile din România cu care se organizează evenimentele respective vor face la timp actele și formalitățile ori că vor trimite la timp materialele pentru o expoziție, de pildă, astfel încît să poți anunța data vernisajului cu o lună înainte. Îl anunți pe riscul tău – ce te faci dacă nu vin tablourile ori sculpturile, pentru că un funcționar nu a făcut toate formalitățile vamale? Și cum să anunți cu o lună în avans conferința profesorului X, să-i mai inviți și pe „omologii“ lui de la universitățile italiene, și să te trezești în ultima clipă că la minister nu i-au luat bilet de avion din timp și nu s-au mai găsit locuri? Pare de necrezut, dar știu cazuri concrete…

 

Contextul 2

 Pe lîngă faptul că Accademia di Romania are un statut special, pe care n-am știut să-l punem în valoare, în Italia mai există un context favorabil. Sînt foarte multe catedre de limba și literatura română la universitățile italiene (zece), și o adevărată școală de specialiști în studii românești. Îi cunosc pe toți și știu cît de mult au suferit în timpul cînd Accademia di Romania zăcea în inerție. Au tradus cărți românești, au scris în presa italiană despre România, au avut sute de studenți. Au relații în lumea universitară și în presa culturală de acolo, sînt foarte deschiși și de foarte bună calitate. Sînt, adică, niște excelenți intermediari și vor să își asume acest rol cu toată bunăvoința și fără să ceară în schimb decît un comportament coerent și o colaborare solidă. Ani la rînd, calitățile lor n-au fost deloc puse în valoare. Tot Marian Papahagi a refăcut legăturile sistematice cu ei, și era un moment în care se puteau, în sfîrșit, imagina proiecte comune consistente și de durată. Și în această direcție însă, după dispariția lui Marian Papahagi, mai mult s-a pierdut decît s-a cîștigat.

Din cîte știu, situația nu e valabilă doar pentru Italia: în foarte multe țări există, la universități, profesori care predau limba, cultura sau istoria României; autoritățile române fie îi neglijează, fie se limitează să aibă cu ei relații pur protocolare (adică îi invită la recepția de la ambasadă cu ocazia Zilei Naționale și atît), fie, din cînd în cînd, le mai trimit cîte un pachet de cărți. Mă întreb dacă vreo instituție de la noi are o listă completă și actualizată a universităților din lume unde se fac cursuri despre România (limbă, cultură, istorie, istoria Europei de Est, antropologie sau altceva). Sînt gata să pariez că nu. Or, acești oameni care se interesează de noi și care ne cunosc sînt cei dintîi (și cei mai indicați) care ne pot ajuta să ieșim mai bine și mai ușor în lume. Statul român și reprezentanții săi încă nu au descoperit acest lucru extrem de simplu și de eficient. Din cîte știu, singura încercare de a stabili o relație constantă cu ei a fost făcută de Fundația Culturală Română (și mărturisesc că am avut și eu o contribuție la culegerea din zbor a ideii, iertată fie-mi lipsa de modestie). În 1996, FCR a organizat la Sibiu prima reuniune a profesorilor care se ocupă de studiile românești în universități străine: a fost un succes, pentru că s-au discutat problemele comune, s-au stabilit contacte (unii se cunoșteau doar din scris sau din auzite), iar ei au avut, în sfîrșit, sentimentul că autoritățile române îi tratează ca parteneri și prieteni. Tot atunci s-a hotărît să aibă loc sistematic asemenea „congrese ale româniștilor“, din doi în doi ani. În 1998 a avut loc a doua întîlnire, la Brașov, și părea că totul merge bine. În 2000 s-a desfășurat a treia reuniune, la Sinaia, cu mult mai puțini participanți –  bineînțeles, din lipsă de fonduri. Și asta a fost tot. În 2002, reuniunea nu s-a mai ținut. Asta în timp ce în țara noastră săracă se găsesc bani pentru congrese internaționale de dacologie (!) sau pentru te miri ce altceva. Am revenit de unde am plecat și ne-am dovedit încă o dată vocația pentru inconsecvență.

Așadar, după ce că ratăm buna funcționare a instituțiilor, ratăm și relația constantă cu principalii noștri aliați, „voluntarii“ din linia întîi. Restul e în țară.

 

Noi și-ai noștri

Chiar dacă atunci cînd se vorbește despre promovarea culturii române în lume prima întrebare care apare pe buzele tuturor este „ce fac centrele noastre culturale din străinătate și atașații noștri culturali?“, „afar㓠nu se află decît un sfert din problemă. Trei sferturi se află în ținuturile carpato-danubiano-pontice și în special în cele dîmbovițene. Cu alte cuvinte, centrele culturale fac politica stabilită în țară. Or, o asemenea politică nu prea există. Se tot vorbește despre „diplomația cultural㓠și despre „valorile noastre“, dar totul e lăsat la voia întîmplării: nici instituțional, nici din punctul de vedere al conținuturilor, nici al termenelor și al pașilor care trebuie făcuți, nimeni nu pare să fi pus pe hîrtie un program cu cap și coadă. În plus, mai e problema personalului: posturile în străinătate se dau cadou, de cele mai multe ori, pe criterii de clientelism politic (directorii Institutelor Italiene din străinătate sînt stabiliți, de exemplu, prin concurs), iar unii dintre cei ajunși acolo au ca prim punct în agendă să-și arate recunoștința față de cei care i-au trimis. În rest, bifează diverse „acțiuni culturale“, mai bune sau mai rele, ori se luptă cu voia întîmplării de la instituțiile din țară. Știu și cazuri de atașați culturali buni și activi, care încearcă să facă ceva, dar ajung aproape de infarct din cauza „colaborării“ cu birocrația delăsătoare de acas㠖 căci de acolo (nu) vin banii, actele, formalitățile etc. Și tare mă tem că lucrurile vor mai dura în același mod: încă mai există clienți politici de răsplătit, încă mai există obișnuința de a rosti la tot pasul refrenul „nu sînt bani, țara e săracă“, deși s-a dovedit că se pot face lucruri decente și cu bani puțini. Apoi, încă nu e clar pentru cine trebuie că pentru a pătrunde pe piața culturală din Europa de Vest ori din SUA trebuie să ai comportamentul instituțional care se cere acolo, să te adaptezi la cerințele culturale de acolo, să produci evenimente noi și proaspete (tocmai pentru că vii pe o piață deja suprasaturată), să știi să comunici în funcție de valorile culturale ale țării în care te afli (nu știu dacă celor care pleacă la post în străinătate li se face o minimă instruire în domeniul comunicării interculturale; sau sînt eu excesiv de pretențios?…).

Și mai e ceva: autoritățile Statului sînt într-o relație proastă cu cultura chiar în țară. Bate un vînt conservator și prăfuit: a se vedea cine deține funcții-cheie în cultură, cum au fost aduși în comisia care aprobă subvențiile publice pentru cărți niște „foști“ (de la D.R. Popescu la Valeriu Râpeanu și invers) care își aprobă finanțări pentru cărțile lor și ale amicilor, cum artiștii și scriitorii tineri nu sînt mai deloc sprijiniți – noroc că unii sînt și buni manageri și știu să-și găsească sponsori privați și soluții alternative. Plutește o atmosferă de solemnitate oftată din rărunchi atunci cînd se vorbește despre cultură, de parcă operele de artă ori cărțile ar fi niște sfinte moaște, și nu niște organisme vii care provoacă și care trebuie să fie date oamenilor, nu puse sub clopotul de sticlă al cuvintelor „mari“. Într-o asemenea atmosferă s-au desfășurat, de vreun an încoace, plicticoase și ineficiente (și costisitoare!) „Forumuri ale Culturii“ care, chipurile, tocmai asta ar urmări: să realizeze o „strategie pentru promovarea culturii române“. Și nu doar o strategie, ci și un Institut Român care să se ocupe tocmai de schimburile culturale cu alte țări (și nici nu s-a anunțat bine coacerea Institutului, că unii au și început să se viseze directori și să tragă sfori – nous sommes encore aux Portes de l’Orient…). Prin contribuția atîtor băgători de seamă solemni și a atîtor interese meschine, riscăm să scoatem la iveală încă o structură ineficientă și, pe deasupra, să distrugem și ceea ce a fost bun pînă acum. Cînd, de fapt, totul e destul de simplu și ne putem inspira din modele consacrate: nu doar British Council (căci pentru el „ne trebuie englezi“), nu doar Institutul Goethe (căci nici nemți nu prea mai avem), nu doar Institutul Francez sau cel Italian, dar și Institutul Polonez, înființat acum doi ani, și a cărui filială din București are o activitate absolut remarcabilă. Și e chiar lîngă clădirea Ministerului de Externe.

 

Pe scurt

Deocamdată, mi se pare că prezențele de calitate ale culturii românești în străinătate s-au datorat unor inițiative individuale sau de grup, unor fundații sau asociații private (de multe ori străine), unor entuziasme locale, și cred că lucrurile vor continua o bună bucată de vreme în acest fel. Statul va mai fi încă tributar unei concepții învechite despre cultură și despre promovarea ei, prea des confundată cu propaganda facilă și sforăitoare (căci asta e concepția dominantă în establishmentul cultural și politic) și, atîta timp cît clientelismul își va mai face de cap, nu vor apărea acele instituții eficiente care să gestioneze relațiile culturale după standarde profesioniste, ci va fi o permanentă vînătoare de posturi pentru plasarea oamenilor „de încredere“.

Mă întorc, așadar, la exemplul lui Marian Papahagi și la ceea ce a reușit el să facă atît de bine într-un timp atît de scurt. Succesul lui Marian Papahagi dovedește că ar trebui ca vorba „omul sfințește locul“ să rămînă doar în memoria noastră culturală, ca expresie a înțelepciunii populare: nu mai e cazul s-o folosim ca „metodă de lucru“, adică să lăsăm totul să depindă de energia, vocația, altruismul și competența unui singur om. Ar trebui, în sfîrșit, să învățăm să construim instituții funcționale. Altfel, o să ne lăudăm la nesfîrșit, pe mai multe voci, cu „valorile noastre culturale“, uitîndu-ne plini de demnitate într-o oglindă strîmbă.

 

 

 


respiro©2000 All rights reserved.