Diplomație și cultură
de
Marius Dobrin
"Domnii mei, am fost totdeauna de părere că
o politică externă serioasă, bine cugetată, nu poate să fie
apanajul partidelor; nu poate să fie un câmp de război, pe
care partidele pot să se dedea la o luptă de idei contrare;
aceasta nu poate și nu trebuie să fie, pentru că o politică
externă serioasă nu este bună decât atunci când gândul
conducătorilor este egal cu gândul națiunii întregi." (PP
Carp, Discursuri parlamentare, Ed. Grai și suflet-Cultura
Națională, București, 2000, pag. 552)
Aceste cuvinte pot părea azi o însăilare de
truisme, dar se cade să avem în vedere că au fost rostite la
1909, de Petre P. Carp, cel care a avut o valoroasă carieră
diplomatică, în același timp fiind un fondator al junimismului,
promovat în politică, dar și în cultură.
De altfel diplomația română modernă a fost
strâns legată de cultură prin oamenii care au practicat-o, de
la Alecsandri la Take Ionescu.
Similitudinea pe care Carp o vede ca fiind
necesară între gândurile conducătorilor și gândul națiunii
întregi este o cerință constantă și desigur actuală. În anii
de libertate de după 1989 s-a refăcut cu greu structura
ideatică și de conștiință a societății românești vitriolată de
cele patru decenii de comunism, iar cea mai vizibilă problemă a
fost aceea de imagine. Justificată pe de o parte pentru că
după căderea cortinei de fier s-a deschis comunicarea dar și,
totodată, s-a produs o aglomerare de imagini încât conturul
definitoriu este încă neclar.
Grija noastră pentru cum arătăm în exterior
este ușor superfluă atâta vreme cât în noile condiții
tehnologice și informatice totul este deja explorat și
înmagazinat în bazele de date, accesibil și disponibil.
Promovarea propriei noastre imagini, avem dreptul de a ne
prezenta cu o imagine pe care ne-o dorim, este mai degrabă un
factor de promovare a unei politici generale de atingere a
unor parametri care să asigure beneficii de orice fel celor
trăitori între granițele respective.
În ce măsură fiecare dintre noi ne regăsim
în imaginea care este oferită exteriorului, acesta e un
subiect de dezbatere posibil fără sfârșit.
Mai degrabă vreau să mă refer la ce imagine
avem noi înșine despre noi, în asa fel încât să devină lesne
pentru diplomați de a asigura difuzarea acesteia și spre
exterior, o unitate de percepție...
Eu cred că încă nu este limpede aceasta
pentru noi înșine atâta vreme cât cultura nu s-a eliberat
deplin de efectele maculării sistematice, cu tendință,
practicate de comunism. S-a dorit mistificarea memoriei
colective și s-a reușit destul de serios, s-a creat omul nou
și s-a pervertit sistemul de valori și de repere ideatice.
Racordul cu fundamentul precomunist încă nu
s-a făcut deplin și de aici încă atâta nesiguranță în
receptarea prezentului și a provocărilor viitorului.
România a cunoscut perioada de modernizare
la sfârșitul de secol XIX încât treptat imaginea de ansamblu a
început să se contureze mai aproape de ceea ce reprezenta o
țară europeană. De la constituție și instituții și până la
infrastructură și obiceiuri. Nu e vorba de clasarea ei într-o
ierarhie stabilită după anumite criterii, ci în sincronizarea
eforturilor de a urma cerințelor timpului.
Modernizarea noastră de azi se leagă până
la urmă de procesul întrerupt de al doilea război mondial și
tragicele sale consecințe pentru această parte de lume.
De aceea cred că accentul imaginii noastre
trebuie să fie apăsat pus pe cuvântul 'modernizare'.
Într-o panoramă culturală, desigur că
trecutul arhaizant are locul său și rădăcinile sunt prețioase
ca pe orice blazon. Nu ostentativ, nici peiorativ. În orice
caz nu cu tendința de a acapara întregul. A pedala mereu pe
imaginea ruralității noastre mi se pare nu doar fals, dar și
contraproductiv. Este fals pentru că, de fapt, din diferite
motive, viata și cultura țărănească nu mai sunt originale.
Prin ceea ce au reprezentat în trecut putem înțelege o anumită
evoluție și aceste repere se păstrează ca o parte din
simbolistică. Dar România devenise deja înainte de 1940 cu
adevărat citadină, cu tot ce înseamnă aceasta, de la vectorul
industrializării și până la viața mondenă.
Noi înșine ar trebui să fim
mai atenți la orașele noastre, mai mari sau mai mici, pentru
că s-au mai păstrat destule clădiri, particulare sau publice,
"belle epoque" sau în stilul interbelic cu adevărat sincron
acelui timp, încât istoricele construcții rurale să fie
succedate masiv de imaginile citadine. Pentru asta e nevoie de
o politică internă decisă de a recupera acest trecut, de a
valorifica reperele modernizării noastre, asa cum toate țările
europene o fac. În București sunt atât de multe clădiri
superbe care zac acoperite nu doar de urmele vremii, ci și de
ignoranța față de un trecut cu care ne putem mândri.
Recondiționate și puse în valoare, aceste repere arhitectonice,
din capitală și din fiecare localitate până la urmă, pot
redeștepta sentimentul de încredere într-un trecut meritoriu
și pot oferi dovada locului nostru firesc în spațiul și timpul
european. Iar alături de modernele creații interbelice se vor
așeza într-o continuitate firească, de neumbrit de către
sincopa comunistă. Să avem noi românii avalanșa de imagini
arhitecturale ascunse până acum, în locul șablonardelor și
pervertitelor proiecții socialiste și diplomația va fi servită
ușor cu tot ceea ce își dorește pentru a se simți în largul ei
la masa europeană.
Același exercițiu de raționament să îl
facem și cu alte segmente culturale. Să jucăm mai des și in
extenso piesele de teatru interbelice și astfel vom
înțelege că ele reflectau modernitatea acelei societăți, că
ele pot fi modele de cum ar trebui regenerat teatrul nostru
azi. Atunci o piesă românească va putea fi inclusă în
repertoriul unui teatru de oriunde în lume și acei spectatori
ne vor întelege pe noi cei de azi, care nu suntem nou veniți
în lumea modernă.
Și așa mai departe cu literatura, arta,
filosofia și toate celelalte.
Artiștii să fie orientați spre omul mediu
încât să se propage actul de cultură în mod firesc, să fie
cerut și nu să ajungă o problemă de iscusință bugetară, o
acțiune elitistă și poate frustrată.
Când cultura se va desfășura ca un mecanism
eficient (material și spiritual), diplomația va avea de unde
alege ceea ce să arate lumii.
Când descentralizarea va fi tot mai reală,
cultura însăși va difuza și va face diplomație.
Altfel nu văd vreo șansă dacă rămâne tot o
procedură de alocare de buget, prilej de inevitabile presiuni
și malversațiuni, de controverse și mai ales de promovare a
unor șabloane artizanale.
În epoca globalizării rămânem cantonați în
oferta de arhaism, stârnind doar curiozitatea și amuzamentul
față de rarități exotice dar nu percepția de prezent.
Cimitirul vesel de la Săpânța se păstrează
actual și fără vreun program sau strategie culturală este
firesc prezent în lume.
Problemele noastre ideatice sunt mai puțin
racordate la cele mondiale.
Globalizarea este o șansă pentru culturile
mai puțin promovate în trecut pentru că pe spațiul deschis
creat se poate oferi propria viziune, susținută cu
instrumentele prezentului.
Diplomație culturală poate face orice
creator de la noi în măsura în care are ceva de spus de
interes dincolo de niște granițe, care spune apelând la un
limbaj care să îl facă accesibil peste mări și țări.
Diplomații de profesie își pot alege atunci
liniștiți acele elemente care să le susțină demersurile
corespunzătoate țintelor urmărite.
4 august 2002
|