Dans contemporan în România
de
Eugenia Anca Rotescu
|
|
|
"outcome", coregrafia Manuel
Pelmuș, interpretarea Eduard Gabia, foto: Sorin Lupșa |
O
simplă trecere în revistă a stării dansului contemporan în România
și-ar asuma riscul de a fi seacă și plicticoasă, contînd însă
pe aceea că va induce sentimentul unei vieți culturale bogate și
a unei societăți cu apetit pentru dansul contemporan. Asta dacă
am scoate lucrurile din context. Ceea ce nu e foarte greu, întrucît
nu despre context e vorba aici, ci tocmai despre absența totală a
acestuia, moștenită, așa cum afirma de curînd Cosmin Manolescu,
unul dintre liderii de grup ai tinerilor dansatori din România:
"dansul contemporan era reprezentat, la ora debutului nostru,
de o generație de coregrafi maturi - Miriam Răducanu, Raluca
Ianegic, Adina Cezar, Sergiu Anghel, spre a aminti numele cele mai
sonore. După ei, există însă un gol de cel puțin douăzeci de
ani, iar regimul comunist este răspunzător de asta.". Dar
lipsa contextului este și întreținută, dat fiind că această
artă, apreciată și subvenționată în străinătate, la noi, în
România, oficial, nici măcar nu există, după același Cosmin
Manolescu.
|
Punctul zero plus/minus zece ani
Practic se pornește de la zero. Dansul
contemporan nu are sedii, nu are logistică, nu are nici un fel de
sprijin. Și asta se resimte puternic, mai ales acum, într-un
moment în care economia românească se află într-o criză
economică profundă. Totuși, dansul contemporan se dezvoltă lent,
dar continuu și aici este un punct foare important, chiar dacă,
după părerea mea, sîntem încă la stadiul de supraviețuire.
În lipsa firescului sprijin, refuzat însă cu obstinație vreme de
mai bine de un deceniu, mișcarea independentă, deși în
imposibilitatea de a desfășura o activitate permanentă și susținută,
a impus dansul contemporan și a demonstrat că există audiență
pentru acest gen artistic. |
"Memorii de vanzare", coregrafia si interpretarea Mihai Mihalcea |
Primele considerații asupra tinerei
generații aparțin criticului Liana Tugearu :
"După o foarte scurtă perioadă de înmagazinări și decantări,
cîțiva tineri dansatori s-au desprins din companiile existente și
au format, la rîndul lor, noi nuclee coregrafice, precum Marginalii,
creația din 1992 a patru dansatori-coregrafi: Florin Fieroiu,
Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea și Irina Costea, sau Terpsichora,
condusă din 1993 de Mălina Andrei - din același val centrifug făcînd
parte și Răzvan Mazilu, care lucrează în special cu actori. O
parte dintre acești tineri, deveniți la rîndul lor profesori la
Liceul de Coregrafie din București, au stimulat pe și mai tinerii
lor elevi, care au constituit la începutul anului 1996, în cadrul
liceului un Atelier, unde-și
prezintă propriile creații, alături de cele ale profesorilor lor.
În fine, ultima companie apărută tot în 1996 este Studioul DCM, creat de Cosmin Manolescu, desprins din grupul Marginalii.
Ceea ce se poate observa la
acest nou val este, în primul rînd, nevoia acută de manifestare a
propriei personalități, care constituie motorul desfacerii unor
companii și creării de noi grupuri coregrafice, iar, pe de altă
parte, existența unui real sincronism între creațiile celei mai
tinere generații de coregrafi din România și mișcarea franceză
de dans contemporan.", remarca domnia sa în studiul Experimentalismul în arta coregrafică românească a anilor '60 - '90,
apărut în 1997.
Dacă
aceasta era situația în urmă cu cinci-șase ani, ce se va fi întîmplat
în timpul scurs de atunci? Lucrurile s-au structurat, companiile au
devenit fundații, iar astăzi este evidentă o polarizare a noului
val în două centre cu obiective complementare.
Proiect
DCM, fundația condusă de Cosmin
Manolescu, își propunea în 1997 o serie de obiective foarte
generoase, dar și foarte generale, anume să atragă atenția, să
impună și să promoveze arta coregrafică contemporană romînească
și implicit, pe practicanții săi, atît în țară, cît și în
afara granițelor. Transpuse în practică, toate acestea au
conturat un program care a mediat între activități specifice de
manageriat și informare, pe de o parte și dezvoltarea unor
proiecte artistice, de cealaltă parte. Alături de ateliere de
lucru și cursuri de dans, de participări la festivaluri naționale
și internaționale, manifestări de anvergură precum BucurESTiVEST
2001 au izbutit să aducă dansul contemporan în prim planul
vieții culturale bucureștene. Recent, au început să fie
dezvoltate activități de impresariere în folosul mai tinerilor
colegi, precum Eduard Gabia și Manuel Pelmuș, care de altminteri
au primit "statutul de coregraf-asociat al fundației Proiect DCM. Este o încercare de profesionalizare și sprijin
direct acordat foarte tinerei generații de coregrafi. Abia au
terminat liceul, dar promit să devină niște coregrafi importanți
ai momentului imediat următor." (Cosmin Manolescu). Întreaga
activitate de la DCM este
apreciată de Vava Ștefănescu drept "semnale repetate pentru
o bună așezare a percepției dansului contemporan în societatea
românească. Încă un punct foarte important marcat acolo a fost
contactul și confirmarea venite din străinătate, fapte ce
validează cumva mișcarea coregrafică tînără".
Celălalt
pol îl constituie Centrul
MultiArtDans, înființat în 1999 și condus chiar de Vava Ștefănescu.
Scopul urmărit și clar formulat încă de la început este
"integrarea cu drepturi egale cu alte arte a dansului
contempoarn în cultura românească". În timp, au apărut
necesarele clarificări. Existența unei scene, a unei săli de
spectacol a făcut din MAD
un adevărat laborator de creație, care a "reușit să
instaureze un regim de liberatate creativă și un minim de confort
artistic și infrastructural" (Vava Ștefănescu). Structură
dezvoltată pe orizontală, cu departamente independente ca
organizare, concepție și strategie de aplicare, Centrul a desfășurat
în 2001 2002, prima stagiune permanentă de spectacole de dans
contemporan. Recent, acestea au încheiat un parteneriat a cărui
probă de foc avea să fie mult mai sus pomenitul INDEPENdans.ro,
festivalul concentrat de-a lungul unei singure zile, 28 Aprilie.
Acesta a constituit un bun prilej de evaluare a mișcării
independente de dans contemporan. Dincolo de orice considerații
estetice, programul a dat măsura reală a forței dovedită de
această mișcare în a se organiza pentru construirea și derularea
unui eveniment de oarecare amploare totuși, în pofida duratei
scurte. Calculul aritmetic arată că au fost prezentate 14 lucrări
coregrafice, dintre care 3 în premieră, plus 11 manifestări
adiacente. Au participat 9 coregrafi și 25 dansatori. Acestora li
se adaugă, uneori prin suprapunere, staff-ul festivalului, compus
din 11 persoane și circa 5 voluntari.
Ziua
INDEPENdans.ro
Înainte
de toate, senzația bună de normalitate pe care o regăsești peste
timp chiar și în pseudo-fișele de la maratonul de atunci. Începi
cu Private Show, matineul de la Clubul Green Hours 22. Cosmin Manolescu
dansează numai pentru tine. Ți se oferă; ''15 minute disponibil
la preferințele și imaginația ta''. Te invită ''să simți cu
aceeași intensitate cu care simte el''. Prin urmare, ieșirea
spectatorului din anonimat. Relația s-a personalizat de o manieră
atipică. Greu de exprimat în cuvinte. Insiști puțin pînă obții
o declarație. ''Am intrat cu teamă. Era ca și cum aș fi mers la
o spovedanie cu nu știu ce fel de mărturisiri. A fost, de fapt, un
joc interactiv. Eu a trebuit să aleg muzica, atmosfera, costumul.
Dificile alegeri! Cosmin e minunat, chiar m-a servit și cu un ceai.
Relația se formează strîns în cîteva minute. Încărcătura emoțională
este extrem de mare. Am fost captată. E o experiență cu totul
inedită.'' (Irina Bara) |
|
Cosmin
Manolescu în Private Show |
A
urmat apoi secțiunea La
lumina zilei, desfășurată în varii spații: piațete și curți,
scuaruri și străzi. Cronologic, primul a fost Corpul
prin oraș un street-dance-performance. Concepția - Eduard
Gabia, asociat în interpretare cu Maria Baroncea. Atitudini
citadine: de la nonșalanță la provocare; de la impasibilitate la
indiscreție; de la absență la flirt; de la cerul liber la
universul închis. Acuitatea observației și acuratețea redării.
În contrapartidă, Dicționarul
de dans. Opera magna a coregrafului-autodidact-romancier-vicepreședinte
al asociației-foștilor-nemembrii PCR - etc -etc. Publicat recent
la Editura Dacia cu sprijinul (și girul!?!) Ministerului Culturii
și Cultelor. Amendat prompt și cu umor într-un happening
spectacol-lectură în Piața Universității. Aberații și greșeli
flagrante, amănunte nesemnificative și bîrfe de doi bani taxate
în tot atîtea lecturi sugestive. Mulțumesc, Manuel Pelmuș,
pentru timpul și dioptriile salvate. Mai plăcută la lectură ar
fi o broșurică după talk-show-ul cu partenerii de viață ai
dansatorilor și coregrafilor independenți. Organizat tot la Clubul
Green Hours 22 și moderat cu... moderație de Raluca Ion, reporter
al revistei Dilema. Discuții
aproape libere, nespecializate, fără pretenții de rigoare, nu
foarte exact structurate. Structurabile însă într-o radiografie a
universului de dincolo de scenă al tinerilor noștri dansatori.
Caracterizări: persoane creative, sensibile, expresive, receptive.
Incursiuni în intimitate: jocuri casnice cu și fără dans,
improvizații de apartament, stressuri și metode de destindere. Ieșiri
în societate: indivizi reținuți, modestie, nu se exhibă, nu prea
dansează în discoteci din respect pentru actul profesionist. Relația
de complementaritate cu cei din profesii tangente, precum regia sau
actoria. Păreri. O lume a dansatorilor în România nu există. Dacă
există e foarte, foarte mică. Și fragmentată, pe deasupra.
Autoevaluare: partenerul de viață devine poate un spectator
avizat, dar rămîne, esențialmete tot numai un spectator-admirator
al dansului. Al celor pentru care dansul e însăși rațiune de a
fi. De la cele mai fragede vîrste. Atunci, el înseamnă program școlar
și formă de joacă, gînduri exprimate în desene și în fraze.
De asemenea, cele mai prețioase fotografii din albumul personal.
Etalate, îmbinate, constituie savuroase Sandwich-uri proaspete umplute cu dans. Și mini-trupa de
dansatori-sandwich. Și marșul lor vesel prin oraș. Cu indicații
rostite la portavoce. Și executate liber, în improvizații scurte.
O oră de specialitate non-conformistă. Mateia Săndulescu și
elevii Liceului de coregrafie ''Floria Capsali'' mută sala de curs
în curtea Institutului Francez și mai departe, pe străzi pînă
la Centrul MAD. Acces la atmosfera laboratorului. Antrenament
corporal și metode de declanșare, de dezvoltare a imaginației.
Teme de lucru. Exploatarea fiecărui segment al trupului. Impulsul
energetic transmis de partener. Evoluția aceleiași mișcări,
trecută din solo-uri în duete și scene de grup. Motive de
improvizație. Verbe. A tăia. A aluneca. A îngheța.
Scurtă
privire de ansamblu asupra manifestărilor din spații neconvenționale.
Variate, ingenioase, bine punctate. Reacția trecătorilor rămîne
încă extrem de timidă. S-ar impune un marcaj mai puternic, mai
vizibil al evenimentelor și spațiilor. Strada se cucerește cu
eforturi susținute. Dacă tot am redevenit pentru o clipă raționali,
e momentul pentru un Discurs
despre dans, susținut de Răzvan Rădulescu la Insitutul
Francez. În fond, percepții personale din perspectiva regizorului
de operă, a scriitorului și scenaristului de film care este.
Retrospective, primele amintiri
cu Magdalena Popa în Pasărea de foc și Motanul încălțat.
Reorientarea gustului înspre dansul contemporan. Esența lui aflată
în tipul de control asupra ritmului, în marcajul ritmic, în suita
de antecedențe și consecutivitate ritmică, în eliberarea totală
de postură. Asimilarea abandonului complet ca semn al controlului
complet asupra corpului. Considerații despre etape ale evoluției
tinerei generații, evidențiate în setul de videocasete dans.ro. |
Caleidoscopul
se învîrte amețitor mai departe. Altă fațetă: secțiunea În lumina reflectoarelor, coordonată de Florin Fieroiu.
Spectacolele și manifestările adiacente de la Centrul MAD.
Crochiuri de gînduri și/sau stări. Impresionantă premiera Bonus, semnată de Eduard Gabia. Semnale luminoase pe traseul de
suferință minte-inimă-sex, comentate muzical de un părinte cinic
și iresponsabil. Acumulare de tensiuni apăsătoare. Promițător
debutul coregrafic al Valentinei de Piante - Acesta
nu e un jurnal. Tema, relația mamă-fiică, puțin exploatată
în alte lucrări. Combinație bună de scurte pantomime, lucru cu
obiecte și dans. Senzație de energie care se transferă dar se și
pierde. Se stinge, sentimentul matern obosește. Incitant Florin
Fieroiu cu Human Installation.
Șapte alveole în care pulsează simultan, dar diferit, un unic
sentiment, iubirea. Fericirea e altă poveste. Atenție! Cosmin
Manolescu revine în calitate de coregraf. Cu producția F,
de la Teatrul de Balet ''Oleg Danovschi'' din Constanța. Femeia în
patru ipostaze: intelectuală, bucătăreasă, gospodină, senzuală.
Pînă la urmă, patru fațete ale feminității. Reunite în
melosul german interbelic. Complexitate. Alt debut coregrafic -
Ioana Macarie cu Astăzi la
orele 19,00... Structuat atent, cu solo-uri distincte pentru
cele trei interprete. Și ingenioase treceri. Andreea Duță se detașează.
Stil mai acrobatic, desprinderi mai ample de la sol. Alteranță
rapidă între planul vertical și cel orizontal. Exemple
semnificative despre o seară cu adevărat densă în evenimente.
Frază cu valoare de privire de ansamblu. |
|
Cosmin Manolescu în Human Zoo,
coregrafia Marie Gabrielle Rotie
foto: Sorin Lupșa
|
Generația
Pun
oare toate acestea în evidență existența unei generații? Și,
mai mult decît atît, se consideră ei înșiși ca formînd o
generație, dincolo de argumentul că marea lor majoritate - Florin
Fieroiu, Mihai Mihalcea, Vava Ștefănescu, Cosmin Manolescu, Alma
Munteanu, Olguța Maier... - au
absolvit Liceul de Coregrafie in anul 1988?
"Da,
hotărît lucru! O generație caracterizată prin verbul 'a face',
printr-un soi de oportunism pozitiv, dacă pot să spun așa. Într-adevăr,
am știut să profităm de micile platforme și deschideri create de
generația dinaintea noastră, căriea îi datorăm extrem de mult
în ce privește formarea noastră", spune Vava Ștefănescu,
unul dintre catalizatori, alături de Cosmin Manolescu.
Sub
aspect stilistic, lucrurile sînt mult mai nuanțate. Se simte
contactul cu mișcarea coregrafică europeană, influențele
diferitelor școli, predominantă fiind cea franceză, informațiile,
lecturile și preocupările diferite. Unitatea se regăsește însă
în aceea că "e o generație care știe să caute și care nu
se oprește din căutare. Ar mai trebui vorbit despre o tendință către
lucruri mai seci, poate mai fruste, despre absența artificiului. Cu
toate acestea, creațiile noastre conțin adevăr, adevărul
artistului. Apoi, extrem de importante sînt pentru noi reacția
publicului, implicarea publicului, dialogul. Uneori chiar direct.
Mihai Mihalcea are o lucrare în care dialoghează cu publicul, i se
adresează verbal! Desigur, sînt și aici recognoscibile niște
influențe, dar nu ne temem de ele, nici nu le negăm. O altă trăsătură
ar fi minimalismul, intimismul, atenția deosebită pentru
imagine" (Vava Ștefănescu). Există printre ei
coregrafi care au ales alte drumuri, precum Mălina Andrei,
care face strict numai mișcare scenică pentru spectacole de teatru
sau ca Răzvan Mazilu, care s-a orientat către teatru-dans. Aici, părerile
sînt împărțite. Cosmin Manolescu apreciază că "măsura
exactă a unui coregraf stă în lucrul cu dansatorii", în
vreme ce Vava Ștefănescu crede în "contacul cu alți artiști,
în echipe artistice, eventual multidisciplinare. Păstrez o bună
amintire experienței cu Andreea Mincic și Sorin Romanescu într-un
spectacol ce îmbina trei componente: plastică, muzicală și
coregrafică. Tendințele în cultura contemporană, impactul
internetului, interferențele, noile forme de artă îmi întăresc
această convingere." Dincolo însă de orice, un merit
incontestabil revine
acestor producții. Ele au pus în evidență existența unui solid
segment de public, amator de astfel de spectacole. Mai mult, au
deschis sălile de teatru pentru reprezentațiile de dans
contemporan, înlesnind astfel transferul de spectatori de la un gen
la altul. Spectacolele realizate de Răzvan Mazilu au contribuit din
plin. Dama cu camelii după
Alexandre Dumas-fiul, Vorbește-mi
ca ploaia și lasă-mă să te ascult după Tennessee Williams
sau mai recent, Îngerul
Albastru după Heinrich Mann au drept numitor comun o construcție
unitară care integrează elementele de teatru, cele de dans și
chiar muzica live într-un
ansamblu de nedisociat. Teatrul-dans presupune tocmai acest
echilibru absolut între cei doi termeni, topirea pînă la
contopire, fuziunea perfectă între cele două genuri. Cratima
obligă. Întîlnirea între actori și dansatori se produce la
mijlocul unui drum care poate realmente să unească cele două
arte. Ceea ce conduce la o substanțială îmbogățire a
mijloacelor de expresie a artiștilor implicați, fie ei actori sau
dansatori. Toate acestea se regăsesc în Îngerul
Albastru de la Teatrul Odeon și constituie baza de lucru a unui
rafinat spectacol de tip cabaret. Dramatizarea, semnată tot de Răzvan
Mazilu, are meritul de a ține cont de trei aspecte: datele
specifice ale unui spectacol de gen; romanul Profesorul
Unrat lui Heinrich Mann și celebrul film realizat de Josef von
Sternberg în 1929. Varianta scenică propusă optează doar pentru
dezvoltarea temelor principale ale romanului. Firul narativ creionat
devine un bun suport dramatic, care își asumă atît personajele cît
și background-ul menționat.
Răzvan Mazilu nu se ferește de memoria culturală a spectatorului:
face trimiteri și aluzii la film, la epoca în care a fost turnat,
la moda și mijloacele timpului. Se situează însă într-o
perspectivă contemporană. Or asta înseamnă că, deplin conștient
de valoarea artistică a peliculei, nu absolutizează totuși, ci
comentează scenic cu eleganță, chiar ușoară nostalgie dar și
blîndă ironie. Îl ajută scenografia și costumele - Irina
Solomon și Dragoș Buhagiar -, consonante și inventive, riguroase
și pline de culoare. Maia Morgenstern, ca prezență, îmbinare de
forță și senzualitate este o replică peste decenii a faimoasei
sale predecesoare, Marlene Dietrich. La fel, coregrafia creată pe
muzica și textele originale ale filmului este adaptată unei
trupe restrînse și diferit calibrată, în funcție de datele
fizice și nivelul de performanță al actrițelor. Concepția
dansurilor găsește măsura potrivită între profesionism și ceea
ce trebuie să fi fost - și continuă să fie - un așa numit
''program artistic'' dintr-un local de provincie, oricît de renumit
ar fi (fost) el. Diferențele sînt asumate și exploatate ca atare,
lor adăugîndu-li-se, prin expresivitatea sa aparte, George Călin
- clovnul mut, care face un contrapunct extrem de inspirat.
Permanenta surpriză și ritmul alert țin atenția trează, pînă
într-atît încît deformează prin condensare percepția asupra
duratei reprezentației.
Revenind
pe tărîmul strict al dansului contemporan și tot la aspectul
stilistic, ajung la cei mai tineri: Eduard Gabia, Mateia Săndulescu,
Ioana Marchidan, Andreea Duță, Manuel Pelmuș ș.a. Aceștia sînt
considerați o prelungire firească generației 88, întrucît
le-au fost, le mai sînt încă elevi și oricum nu îi despart decît
maximum șase ani. Totuși, diferențele se fac simțite."Sînt
niște puști foarte dinamici, percutanți și incisivi. Cu siguranță
sînt în mod pozitiv foarte influențați de ceea ce se întîmplă
pe scena internațională. Spectacolele lor sînt bine ancorate în
postmodernism, în conceptualism. Sînt mult mai implicați în ceea
ce se întîmplă astăzi, mai atenți la realitatea din jur"
(Cosmin Manolescu). Noul val este stimulant și vine să alunge
sentimentul de singurătate resimțit destul de mult timp, adăugînd
elemente într-o mulțime nu foarte numeroasă.
Peisaj
bucureștean
Deocamdată
mișcarea de dans contemporan se cristelizează, încet dar sigur,
numai în București și mai cu seamă, în întreprinderi
independente. Asta, în pofida dificultăților întîmpinate și
recunoscute ca atare de Răzvan Mazilu, spre exemplu: Chiar și
pentru o companie cum e Contemp,
din cadrul Teatrului de Operetă Ion
Dacian e foarte, foarte greu. Deși primește o subvenție! Atîta
cîtă e ea, extrem de mică.. Sau a scepticismului exprimat de
Cosmin Manolescu: Nu cred, în condițiile actuale, în șansele
unei companii independente, după toate regulile, așa cum ar trebui
ea să existe. O companie presupune un spațiu de repetiție
disponibil, un buget care să-ți permită să angajezi artiști,
dansatori pe perioade de cel puțin trei - patru luni. Mai înseamnă
existența unui buget pentru producții și nu în ultimul rînd, un
spațiu în care să-ți prezinți producțiile, adică un teatru de
dans contemporan. În situația în care un coregraf contemporan e
obligat să închirieze sala de spectacol pentru reprezentații și
de cele mai multe ori să-și încropească spectacolul pe banii
proprii, nu cred că se poate vorbi despre o companie de dans
contemporan independentă și profesionistă. Și mai sînt și
alte aspecte de luat în considerare, fiecare cu plusurile și
minusurile sale: O companie de profesoniști ar fi foarte bună,
privită ca atitudine față de dansul contemporan. E bine să ai 10
-20 de posturi fixe, plătite de stat și coregrafi invitați sau
acceptați în urma unor concursuri pe proiecte. Altminteri însă mă
gîndesc că la nivel stilistic, compania ar avea mult de suferit.
Trecerile de la un stil de lucru la altul, de la o estetică la
alta, de la un limbaj la altul sînt năucitoare. Mi-e teamă, cu un
termen popular, că
s-ar putea să iasă o varză.Cred că acum nu e posibilă decît întîlnirea
strict pe proiect. Mă tem de închistarea într-o structură fixă.
Nu am găsit, eu cel puțin, formula care să permită unei
structuri fixe să fie liberă, să se poată recicla înăuntrul
ei. Și mai e ceva. În general, nu sînt de acord cu sistemele
fixe. Îmi plac acele sisteme care dau repere, puncte de plecare și
rigoarea necesară să sari mai sus. Mai degrabă, poate că aș
face o companie cu neprofesioniști, din ex-cursanții de la MAD.
Desigur, altele ar fi obiectivele și țelurile la nivel artistic. E
cu totul altceva. (Vava Ștefănescu). Pînă la urmă riscul
este orizontul celui care alege calea dansului contemporan. Pe de o
parte există avantajul libertății de acțiune, iar pe de altă
parte dezavantajul constrîngerilor materiale. Dar tot a lui și plăcerea
de a alege cum vrea să se manifeste, tot el are avantajul de a face
parte dintr-o "lume" mai deschisă și tolerantă, mai
aproape de spiritul prezentului. Are șansa să rămînă viu, într-un
sistem creat chiar de el, departe de structurile pietrificate.
Altminteri, îl așteaptă un repertoriu prestabilit într-o
companie de balet în care devine mașină de dansat la placul
discutabil al unui oarecare director și este, de cele mai multe
ori, redus la calitățile sale fizice. Am traversat, mai întîi
experiența cu Grupul
Marginalii, înființat în anul 1992, împreună cu Florin
Fieroiu, Cosmin Manolescu și Irina Costea. A fost
primul grup independent de dans contemporan din România
postrevoluționară, care însă s-a dizolvat în 1997. Acum am
imaginat un proiect-companie al
"gesturilor mărunte și tandre", numit Solitude Project. In prezent, aceasta este umbrela sub care îmi
desfășor proiectele artistice, afirmă Mihai Mihalcea din
postura de unic administrator pentru al său Solitude
Project.
Vava Ștefănescu și Florin
Fieroiu |
Mai
există și varinta cu puterea rezultată din unirea forțelor.
Optimismul lui Răzvan Mazilu este dătător de speranțe, deși
e destul de bine cunoscut în lumea artei faptul că dansatorii
se împart în două mari categorii: dansatori de clasic și de
contemporan, care nu prea se iubesc. Tocmai aici intervin Galele de la Odeon. Ele vor să demonstreze că aceste două genuri
și altele pot coexista, pot sta împreună pe aceeași scenă, se
pot potența reciproc, se pot îmbogăți una de la alta. Mă gîndesc,
în primul rînd, la ceea ce putem să facem noi înșine.
Prin programul pe care-l coordonez, inițiat de Alexandru Dabija
și susținut cu extraordinară energie de doamna Dorina Lazăr,
mi-am propus să aduc în atenția publicului încă o dată situația
dansului din România, fie că e clasic, fie că e contemporan sau
chiar tradițional. Se numesc Gale Extraordinare ale Dansului, nu din dorința de a epata sau din
orgoliu, ci pentru că sînt ieșite din ordinea (ne)firească a
spectacolelor de dans. |
|
Dans la
Odeon e un proiect în care încercăm să nu discriminăm.
Mi-am propus,să invit pe toată lumea, să aduc dansatori și
coregrafi din toate generațiile și de facturi diferite. E foarte
important, mai ales acum, la început de secol, cînd se manifestă
puternic aglutinări dar și alunecări către limbaje care se împletesc,
tendințe sincretice în arte. Se regăsesc în spectacolele
occidentale și apoi este și ferma mea convingere că acest
sincretism al artelor e trăsătura definitorie a epocii
postmoderne.
Deschideri
se manifestă și în zona teatrală, mai timid la unii, aproape
programatic la alții. Fundația Toaca intră în cea de-a doua
categorie. Atelierul de
teatru și dans african susținut de dansatorul și coregraful
francez Koffi Koko, organizat cu sprijinul Institutului Francez, al
Ambasadei Franței și
AFAA, este doar cea mai recentă expresie a acestei deschideri. În
viziunea Nona Ciobanu,
workshop-ul deschis, în egală măsură, dansatorilor și actorilor
este o formă de învățămînt artistic intens, profound și
exigent, într-o atmosferă deschisă, în care lucrul devine o
bucurie, întrucît are drept scop să focalizeze prezența
interpretului, folosind o gestică de inspirație africană, teatrală,
precum și alte tehnici care tind spre universalitate. Aparte de
improvizație și compoziție coregrafică, ne vom concentra asupra
ideii de metamorfoză. Transformările personajelor își vor găsi
expresia prin gestică și limbajul trupului. Gestualul, mișcarea
lentă, cea accelerată, corpul în integralitatea sa, în toate
sensurile mă interesează, pentru ca ei să dobîndească o
deschidere fizică, să-și simtă corpul cum se trezește. Dansul
nu e numai fizic. Cred că omul operează în dans cu trei corpuri:
corpul fizic, corpul-memorie și corpul-spiritual. Inevitabil,
atunci cînd faci dans, ajungi la ceva, la un dat spiritual. Nu poți
rămîne la nivelul corpului fizic, pentru că dansul însuși te
duce spre ceva spiritual. Iar memoria este intermediarul între cele
două, întrucît corpul-memorie este purtător al istoriei ființei,
al originii sale, dar și a societății, a mediului. Corpul-memorie
este purtătorul acestor informații, iar împreună cu corpul fizic
realizează acea manieră proprie fiecărui dansator. Cele două
ajung să se reunească și abia apoi, după ce au parcurs drumul împreună,
atunci dansatorul își poate pune întrebări fundamentale
Substanță, esență, densitate,în afara acestor termeni, nu
cred că se poate face artă adevărată. Indiferent dacă e teatru
sau dans. (Koffi Koko)
Tabloul
național
Despre
o mișcare la nivel național nu se poate vorbi încă. Există cîteva
nuclee în țară, fie tot în întreprinderi independente - Fundația
Coregrafică Română de la Iași, fie în instituții, precum Teatrul
de Balet Oleg Danovski de la Constanța, ori în proiecte
personale - Livia Tulbure de la Cluj. Forme incipiente, în opinia
lui Cosmin Manolescu, însă suficient de dezvoltate, după părerea
Vavei Ștefănescu, încît să conducă, în viitorul apropiat, la
formarea unei axe București - Constanța - Iași. Și asta, în
perspectiva unei rețele naționale!
La
Constanța, e vorba despre un teatru integrat sistemului instituționalizat,
ce și-a demonstrat constant interesul și disponibilitatea de a
produce spectacole de dans contemporan. Gigi Căciuleanu a fost
invitat aici în mai multe rînduri, să danseze, să-și prezinte
propria companie din Franța, dar și să lucreze. Astfel
s-au născut memorabilele spectacole Mozartissimo
și Requiem. Pe afișul
stagiunii trecute avea să apară, în premieră absolută, numele
unui coregraf din tînăra generație, Cosmin Manolescu și al său
spectacol F.
Fundația Coregrafică
Română de la Iași este o instituție independentă cu un
program și o strategie proprii, chiar dacă dispariția prematură
a fondatorului său, Dan Brezuleanu, a afectat amploarea strategiei
inițiale. Intre obiectivele sale a stat și stă în continuare pe
prim plan asigurarea continuității festivalului internațional de
creație coregrafică EuroDans
de la Iași cu periodicitate anuală (octombrie) și organizarea secțiunii
concurs o dată la doi ani. Celelalte obiective și programe ale
Fundației caută să acopere nevoi stringente precum: afilierea la
rețelele de organisme și instituții naționale și regionale
care au ca principal scop promovarea și dezvoltarea dansului cult,
cu ameliorarea condiției dansatorului profesionist; la menținerea
parteneriatelor locale actuale și identificarea unor parteneri noi,
atît din cadrul instituțional cît și din sectorul independent
precum și la identificarea și asigurarea unui circuit de
comunicare necesar mobilității artistului coregraf și
dansator. (Nina Brezuleanu). Timp de un deceniu, festivalul EuroDans
a pus în evidență o formulă managerială viabilă, dar și măsura
în care autoritățile guvernamentale și locale s-au implicat.
Ultima
chestiune
Acestea fiind date, se
pune întrebarea firească în ce mod și cum este posibil și
acceptabil din toate zonele de ființare ale dansului contemporan
să fie strînse rîndurile întru a spori șansele de
afirmare și recunoaștere a breslei. Înființarea unei uniuni de
creație este, desigur, primul gînd. Și nu e nou. Prin anul
1998, demaram un proiect de creare
a unei uniuni, care se chema UNDAR - Uniunea Națională a
Dansatorilor din România. Nu s-a întîmplat nimic atunci, dar
continui să cred că ea trebuie înființată, însă comunitatea
este extrem de mică și de fărmițată. (Cosmin Manolescu). Iar
argumente în favoarea sa există. Organizarea ne-ar da putere și
coerență, pe de o parte, iar pe de altă parte, ar oferi un
partener de dialog pentru Ministerul Culturii și Cultelor. Ar
trebui să facem însă o unuiune reală. Pînă acum n-au fost decît
niște afilieri și răsafilieri, care nu au dus nicăieri. Propria
noastră structură ar putea avea măcar un cît de mic ecou. Prin
intermediul ei poate că am izbuti să ne afirmăm intențiile și
necesitatea! (Vava Ștefănescu). Ceea ce ar evita ca în
continuare "vocea" demersului profund democratic venită
din această zonă a culturii vii să fie sufocată de o multitudine
de "frecvențe parazite" (Cristina Iliescu). Cu o condiție.
Asta numai dacă sîntem uniți și dacă în fruntea acestei
structuri este o persoană, chiar o personalitate, în toate
sensurile, dornică realmente să apere interesele breslei (Răzvan
Mazilu).
|
Private Show |
Chestiunea
rămîne deschisă și, îndrăznesc a zice, mai actuală ca
niciodată. Recent, a fost elaborată Platforma
program (în cinci puncte și multe subpuncte)
a comunității dansului din România . Au aderat, încă de la
început, principalii reprezentanți ai acesteia din sfera
administrativ-creatoare plus critica de specialitate și lista nu
s-a închis. Dimpotrivă, sînt așteptați/invitați/bineveniți toți
cei care au dorința și putința de a contribui la dezvoltarea
dansului contemporan. Rezultatele acestei noi inițiative se vor
vedea în timp. Drept pentru care
va urma |
|
|