O societate
senilă
de
Mona Mamulea
Printre
atâtea procese ratate, procese pe care societatea română dacă s-ar
înscrie în istorie cu ceva mai multă verticalitate ar insista să fie
reconsiderate (procesul lui Zelea Codreanu, al mareșalului Antonescu etc.),
se află și unul care nu a avut loc niciodată: procesul comunismului.
Observa Sorin Alexandrescu: românii suferă de o hipermnezie a
holocaustului conjugată cu o hipomnezie a gulagului. În vreme ce românul
nu mai prididește cu mea culpa pentru asasinate de acum 60 de ani pe
care nu le-a comis, când vine vorba despre ceva mai recenta sa dispoziție
criminală, devine brusc amnezic. În psihologie, fenomenul se numește memorie
remanentă și a fost teoretizat în legătură cu vârsta
arteriosclerozei. Pe scurt, persoana atinsă de acest fenomen își amintește
cu exactitate ce a făcut cu fix 61 de ani și cinci luni în urmă, dar a
uitat cu desăvârșire și tot atât de miraculos că acum cinci minute a
deschis gazul și că încă se mai află în căutarea chibritului. Pentru
a ajuta o națiune senilă să-și recapete memoria recentă, Editura
Humanitas a deschis seria Procesul comunismului. Una dintre lucrările
subsumate acestui titlu este cartea Doinei Jela, Drumul Damascului,
care cuprinde spovedania (fie ea și parțială a) unuia dintre cei mai
dezgustători torționari, un virtuoz al crimei și al torturii, apreciat și
promovat de chiar corifeii genului, Nikolski și Drăghici. Trebuie să
recunoaștem că nu e puțin lucru să obții confesiunea unui atare
calificat. Chiar dacă pare a fi lucrul cel mai ușor din lume în condițiile
în care însuși torționarul caută, de o bună vreme, să-și deșarte
sacul în fața autorităților. Dar nimeni nu este dispus să-i acorde timp
de-o spovedanie. După o jumătate de veac, lui Franț Țandără îi vine să
se mărturisească. Și nimeni nu-l ascultă. Mai puțin Doina Jela, care
pune la bătaie nu doar propriul timp și propriul reportofon pentru un
atare discurs, ci și propriul umăr (pentru lacrimile și căințele
asasinului), ba chiar și propriul psiholog, în persoana (credem) Aurorei
Liiceanu. De ce "Drumul Damascului"? Analogia cu convertirea Sf.
Pavel este evidentă. Ea vrea să spună că orice ticălos are dreptul la
iertare. Dar suntem tentați să adăugăm același ticălos mai are
și o datorie, aceea de a ispăși. Iar o societate normală dispune
de legi și de instrumente de natură să-și pedepsească asasinii. Ceea ce
se vede cu ochiul liber este că un criminal de serie se pune, inutil, la
dispoziția organelor desemnate să aplice legea, el cere și roagă
să fie pedepsit în conformitate cu legile țării. Dar tot ce obține este
compasiunea Doinei Jela, al cărei apetit pentru psihologizare introduce în
discursul torționarului factori colaterali, îl compromite iremediabil prin
repetatele tentative de a livra explicații comportamentale. În calitate de
reporter, Doina Jela era datoare să prezinte textul într-o formulă nudă.
Prin faptul că se insinuează explicit între emițător și receptor,
obiectul la care cititorul are acces nu mai este textul, ci contextul, nu
mai este mărturisirea ca atare, ci opiniile reporterului,
imaginea-construct pe care acesta o servește, un profil psihologic deja
conturat pe care cititorul este nevoit să și-l însușească. Dar această
insinuare a factorului afectiv care parazitează discursul criminalului nu
este nici pe departe atât de nocivă pe cât este ecranizarea cărții. Sub
titlul După amiaza unui torționar, Lucian Pintilie oferă lumii
propria sa interpretare. Dacă ceea ce a publicat Humanitas este, la nivelul
discursului, un produs second hand, filmul lui Pintilie aduce cu
concluziile unui joc de tipul "telefonul fără fir". Dorindu-se o
ecranizare după "romanul" Doinei Jela (numindu-l
"roman", reportajul este glisat instantaneu de pe terenul unei
realități istorice și al unor fapte de care unii dintre noi trebuie să
dea seamă, pe terenul ficțiunii pure), filmul prezintă un torționar
agreabil și smerit, posesorul unei conștiințe frământate, în contrast
cu imaginea deținutului politic, penibil și patetic (atunci când nu
doarme). Ne atrage atenția o chestiune "de amănunt": Pentru
rolul deținutului politic (profesorul Fronea Bădulescu), regizorul îl
selectează nici mai mult nici mai puțin decât pe Radu Beligan, actor pe
care cartea Doinei Jela îl numește, într-o notă de subsol, un "răsfățat
al regimului", și pe care Pintilie îl distribuie pentru întâia dată
în unul dintre filmele sale. Să fie talentul debordant al actorului ceea
ce l-a determinat să-l folosească pentru acest rol? Nu credem, câtă
vreme scenariul lui Pintilie îl obligă să doarmă, precum un bătrânel
sclerozat, pe mai tot parcursul filmului. În suplimentul Aldine al
ziarului România Liberă, Fronea Bădulescu încearcă să expună,
cu timiditate, desigur, propria sa nemulțumire în raport cu modul în care
personajul său a fost interpretat. Fronea Bădulescu (deși nu s-a dezbărat
de politețurile și prejudecățile pe temeiul cărora numește filmul în
discuție o mare realizare artistică) intuiește că un atare artificiu
regizoral compromite de-a dreptul ideea de deținut politic, în vreme ce
torționarul nu numai că este scamatoricește reabilitat, dar este pur și
simplu instalat, prin drama ce se presupune că o trăiește, deasupra
propriei sale victime. Întrucât intervenția din România Liberă a
lui Fronea Bădulescu este neașteptat de timidă, îl invităm pe profesor
(pe veritabilul profesor) să citească primul număr al revistei
CINEMA. Lucian Pintilie, ale cărui filme au fost, până în 1990,
interzise, care a reușit, prin încăpățânarea sa de a nu face concesii,
să supere un ministru al culturii, recoltează, pe neașteptate, cele mai
fierbinți elogii ale ecșilor (Radu Beligan folosește chiar cuvântul
genial), consacrându-i-se un spațiu și un interes cel puțin egal cu
acela ce i-a fost oferit "genialului" Sergiu Nicolaescu. Culisele
acestei ecranizări le putem, cel mult, intui. Nu ne-am propus, aici,
speculații. Ne limităm să constatăm că fie Pintilie a reușit performanța
de a realiza un film de amator (v. eseul critic al profesorului Mircea
Dumitrescu, Cotidianul Supliment /Cotidianul Weekend, nr. 97 din
21/27 iunie 2002), fie Pintilie a hotărât, în fine, să-și pună prețul.
|