Postcomunismul: re-definiri în lumea artei/literaturii
de
Dan Lungu
Majoritatea
covârșitoare a studiilor privind perioada postcomunistă
se oprește asupra metamorfozelor economice, politice și,
eventual, sociale, lăsând mult în urmă preocupările
vizavi de cultură, cu excepția culturii politice/civice.
Tranzitologii sunt mult prea puțin interesați de ce se întâmplă
cu arta și literatura în țările foste socialiste, și
asta nu întâmplător. Cei mai mulți dintre ei evaluează
realitatea din aceste țări utilizând ca reper situația
țărilor beneficiare ale unei economii de piață și ale
unei democrații stabile, față de care primele sunt mai
apropiate sau mai îndepărtate. Acest mod de investigare
are mai multe puncte slabe: poate lăsa pe dinafară
evenimente și fapte semnificative, poate căpăta un aer
prescriptiv și, printre altele, pornește de la presupoziții
teoretice, mai mult sau mai puțin explicite, care nu sunt
în mod necesar valabile și în situația fostelor țări
socialiste. O astfel de presupoziție, implicită, este că
arta și literatura nu constituie un factor important în
re-construcția realității acestor țări. In lipsa unor
cercetări concrete este greu de spus cât de important este
(sau ar fi putut fi) rolul artiștilor/scriitorilor în
reformarea acestor sisteme, dar ținând cont de prestigiul
social ridicat și popularitatea lor dinainte de '89, ca și
de faptul că disidența, atât cât a fost, s-a coagulat în
special în jurul lor, s-ar putea ca rolul lor să fie
subevaluat. Fără îndoială, nu trebuie să confundam
rolul artei cu cel al artiștilor, dar nici nu trebuie să
le disociem total, fiindcă daca aceștia din urmă au vreun
fel de eficiență socială, asta se întâmplă și grație
prestigiului de care se bucură arta la nivel societal.
Probabil că, într-adevăr, reformele economice și
politice sunt mult mai importante decât cele din lumea
artei/literaturii, drept pentru care occidentul le
supraveghează mult mai atent și acordă finanțări mult
mai serioase în evaluarea continuă a acestora; ceea ce nu
exclude faptul că metamorfozele din câmpul
literar-artistic sunt subevaluate.
In
condițiile în care aceste
societăți se îndreaptă către o economie de piață și
un sistem politic democratic, cu rezerva că acest sens al
evoluției este mai degrabă un deziderat decât o
certitudine, este foarte probabil ca și statutul
artei/literaturii să se apropie de cel din lumea occidentală.
Evident, nu toate țările foste comuniste pleacă de la
aceeași moștenire, nu au același ritm și nici nu urmează
același drum; mai mult, nu în toate se manifestă același
entuziasm pentru piață și democrație, ceea ce face ca între
ele, dincolo de asemănări, să găsim și importante
diferențe. In bună măsură, schimbările din lumile
artei/literaturii sunt condiționate de moștenirea culturală
națională și de soluțiile particulare găsite în plan
economic și politic; la care putem adăuga și
resuscitarea/inventarea societății civile. Dacă în urma
constrângerilor contextuale vor lua naștere o piață, o
democrație și o societate civilă sui-generis, de
calitatea și modul lor de funcționare vor depinde statutul
artistului și definiția artei cu care acesta va opera.
Tribulațiile reformei economice și politice reverberează
și în lumile artei, chiar daca acestea din urmă își vor
continua într-un anume sens și propria lor istorie.
Pentru
a descrie, analiza și anticipa evoluția artei/literaturii
după căderea comunismului, avem două momente între care
o putem încadra analitic. Momentul de după '89 -
cu primele mutații și efecte, care se pretează la
o analiză aplicată, empirică - și un moment viitor,
aflat eventual la capătul tranziției, pe care îl putem
deduce teoretic din modelele posibile asupra societății ca
întreg construite de specialiști. De fapt, avem la îndemână
mai multe momente viitoare, fiecare corespunzând unui
model: o societate democratică, economie de piață
(imagine susținută de instanțele europene și împărtășită
de o parte a elitei politice și a populației din aceste
țări); democratură și pseudoeconomie de piață;
societate cu puterea fragmentată, condusă de mafii locale,
"medievalizată"; ș.a. Chestiunea este că asupra
primului moment încă nu au fost întreprinse studii
extinse, serioase, eventual anchete la nivel național
privind consumul de cultură, iar facilitățile financiare
sunt mult mai limitate pe această temă și că al doilea
moment e o construcție în bună parte ideologizată.
Aici
voi încerca să aproximez care sunt principalele mutații
survenite în lumile literar-artistice după 1989. Dacă
perspectiva consumatorului de cultură este mai greu de
reconstituit în absența unor anchete naționale,
perspectiva artiștilor/scriitorilor și a administratorilor
culturali este decelabilă din dezbateri culturale,
articole, interviuri, luări de poziție etc. Cu toate că
este dificil de luat în considerare toate artele deodată -
artele vizuale, literatura, teatrul, muzica prezentând
multe particularități -, cred că există unele trăsături
generale în evoluția lor. Eu mă voi referi mai mult la
primele două, despre care dispun informații mai amănunțite.
Fără
pretenția exhaustivității, să vedem care sunt
principalele transformări care au loc în acest moment. Un
prim eveniment important în ordinea culturală a realității
este dispariția cenzurii politice, ceea ce echivalează în
bună măsură cu faptul că vizibilitatea socială a
operelor de artă și a artiștilor nu mai este condiționată
de conținutul ideologic oficial. Această condiționare nu
era exclusivă nici înainte, fiind mai laxă sau mai constrângătoare,
în funcție de metamorfozele liniei politice a regimului.
Incercările de cucerire și prezervare a autonomiei
artistice au o istorie complicată. Oricum, este important
de reținut că principala dimensiune pe care are loc
"negocierea" artiștilor/scriitorilor cu puterea
este cea ideologică, autonomia fiind definită de tensiunea
dintre artă și politică. Abolirea cenzurii politice trece
această tensiune pe planul al doilea (fără a dispărea în
totalitate), lăsând treptat locul, pe măsură ce
problemele economice ale tranziției iau amploare, tensiunii
dintre artă și resursele financiare. "Cenzura
economică", cum a fost denumită de unii autori, este
cea care atentează acum la prezervarea specificității câmpului
estetic. O avalanșă de artiști și scriitori, diferiți
ca vârstă și valoare, expun și publică pe speze proprii
sau finanțați pe criterii extra-literare, depășind
capacitatea criticii specializate, aflate și ea în criză,
de a-i evalua. Fenomenul este mai vizibil în literatură
decât în artele vizuale, aspect asupra căruia nu ne vom
opri aici. Insistența cu care este solicitat statutul de
scriitor/artist vine, probabil, în primul rând din
prestigiul ridicat pe care acesta îl poseda în vechiul
regim. Noua "cenzură economică", resimțită
subiectiv cel mai acut de către actorii culturali deja
consacrați (mulți dintre debutanți considerând
posibilitatea autofinanțării ca pe o oportunitate a
democrației sau necunoscând exact mecanismele publicării
în vechiul regim), nu este totuși exclusiv invenția
societății posttotalitare, ea se face simțită într-o
formă slabă încă din ultimii ani ai regimului comunist,
odată cu legea autofinanțării instituțiilor de cultură.
In acel rudiment de piață, determinat de criza economică,
apar primele elemente de management și marketing cultural,
dacă le putem numi așa, dintre care cel mai frecvent era
"mobilizarea" claselor de elevi și a efectivelor
militare obligatorie, pe baza de prezență, la spectacole
și în muzee sau publicitatea plătită făcută întreprinderilor
(de stat, firește) în paginile revistelor de cultură.
Unele soluții sunt de-a dreptul originale, cum ar fi
rularea filmelor video după spectacole și înființarea
unui atelier de tâmplărie, profilat în special pe sicrie,
la Teatrul Național "Vasile Alecsandri " din Iași.
Practic în acei ultimi ani ai comunismului tensiunea cu
resursele financiare începe să concureze tensiunea cu
ideologicul, prefațând ceea ce va urma, adică schimbarea
constrângerilor în funcție de care se constituie
autonomia esteticului.
Abolirea
cenzurii politice după '89 înseamnă o imensă libertate
de expresie, dar nu nelimitată. Nu cred că trebuie
neglijate efectele autocenzurii, care reprezintă o sursă
de constrângere interioară extrem de puternică la artiștii/scriitorii
deja formați, și nici efectele cenzurii morale, care poate
veni atât din partea grupului de egali cât și din partea
birocrației culturale sau a publicului. Discursul public în
societatea socialistă era de un puritanism extrem; o gamă
minoră de licențe fiind, totuși, permisă scriitorilor.
Discursurile artistice posttotalitare provocatoare în
această direcție, care sfidează "bunul simț"
construit în decenii, sunt amendate nu în primul rând de
"simplii cititori" (deși se întâmplă și
aceasta), ci chiar de critica de specialitate sau de birocrații
culturali. Dacă limbajul licențios se asociază și cu
teme "patriotice" sau "naționale", se
poate ajunge până la amenințarea cu justiția, cum s-a și
întâmplat cu Mihai Gălățanu și Marius Ianuș.
Dispariția
cenzurii politice înseamnă sporirea libertății de
expresie, dar coincide și cu limitarea resurselor
financiare investite de stat în cultură și cu scăderea
consumului de cultură. Apariția televiziunii, varianta
comodă și ieftină de petrecere a timpului liber, alături
de scăderea puterii de cumpărare a salariilor duc la o scădere
drastică a consumului de cultură înaltă. Creșterea
libertății de expresie este însoțită de scăderea
vizibilității sociale a artistului și de precaritate
materială, altfel spus cu o scădere statusului.
O
altă caracteristică, pomenită și mai sus, este
"criza criticii". Ea se manifestă atât la
nivelul statutului criticii literare sau de artă, cât și
în privința criteriilor de evaluare sau a personalului
critic. Deplasarea tensiunii care prezervă autonomia
esteticului dinspre politic spre economic antrenează, fără
îndoială, schimbări în modul de a o defini și a face
critică. O primă problemă care se pune este aceea a
revizuirii valorilor estetice, urmată îndeaproape de selecția
și validarea noilor valori. Numai că, dacă pentru prima
criticul trebuie să distingă în principal, retroactiv, între
arta ca artă și arta ca ideologie, în cel de al doilea
caz se confruntă cu alte probleme: teoretic ar trebui să
distingă între arata ca artă și arta de consum, dar
aceasta din urmă este destul de firavă în condițiile
precarității financiare a populației. In artele vizuale
fiind mai dezvoltată, iar în literatură
mai curând excepție (un Pavel Coruț, de pildă).
Ceea ce nu înseamnă că nu proliferează non-arta, numai că
aceasta nu este realizată în urma unei cereri pe piața
bunurilor simbolice, nu se vinde, nu permite traiul zilnic,
drept pentru care e greu să o numim "de consum".
Ea nu are nici valoare estetică (pentru a circula în
grupul de artiști consacrați) și nici valoare de piață
(pentru a circula în marele public): am putea-o numi artă
de consum restrâns-circulă în familia extinsă, printre
cunoscuți, printre prieteni sau într-un public local.
Există, probabil, o cantitate imensă de astfel de artă în
România, care nu are nici miza estetică și nici realmente
de piață. Si totuși nu aceasta constituie, deocamdată,
principala provocare a criticii. In privința reconsiderării
și re-ierarhizării canonului estetic dezbaterea e dacă
trebuie sau nu făcute, iar dacă trebuie, de către cine:
de critici sau de evoluția gustului public? De criticii
consacrați, care cunosc contextul, sau de criticii tineri,
mai detașați? Plasându-ne în prezent, problemele sunt scăderea
prestigiului social al criticului, "dezertarea"
unora dintre cei consacrați, proliferarea veleitarilor
(care fac servicii unei clientele artistice/literare),
circulația defectuoasă a informațiilor/cărților (care
inhibă actul critic), multiplicarea ideologiilor estetice
(sunt lansate mai multe "manifeste") ș.a.
Tot
în anii '90 ne mai aflăm în fața unui fenomen
interesant: înmulțirea grupurilor literare/artistice, care
dezvoltă politici culturale și/sau ideologii estetice
comune. Amploarea lor este mult mai mare în artele vizuale
(subREAL, 2D, Pâlnia/Turnul, Euroartist București, 2Meta,
Crinul, Rostopasca, Cutter, Grupul celor 6, Vector ș.a.)
decât în literatură (Club 8, ASALT, OuTopos, Litere 2000
ș.a.). Peisajul instituțional devine mult mai complex:
apar galerii, edituri, reviste și teatre private; asociații
și fundații străine sau românești, noi centre culturale
etc. ASPRO și UNITER-ul concurează organismele
profesionale tradiționale. Cenaclurile literare, instanțe
aproape obligatorii de lansare în vechiul regim, intră într-un
con de umbră. Conceptul de "generație" pare să
se potrivească tot mai puțin în descrierea și analiza
dinamicii recente, a unei realități tot mai eterogene. Se
acordă atenție sporită managementului și marketingului
cultural, cu succese notabile mai curând în domeniul
privat decât de stat, mai curând în teatru și artele
vizuale decât în literatură. Instituția curatorului și
a impresarului artistic este mult mai prezentă decât cea a
agentului literar. Internetul creează noi oportunități de
vizibilitate și promovare (galerii, edituri și reviste
virtuale, situri personale), însă accesul publicului românesc
este destul de restrictiv și imposibilitatea plății
on-line descurajează eventualii cumpărători; în schimb
se intensifică legăturile cu diaspora, care poate
participa mult mai prompt la viața culturală românească.
eseu
de Dan Lungu
|