Înainte
și după
Înviere
(Câteva cuvinte pe marginea Evangheliei
lui Ioan)
Hristos
și oamenii care L-au urmat, Hristos și oamenii
care îl urmează astăzi, Hristos și opinia
publică, Hristos și lumina Învierii Sale, Înviere
care, o datî
petrecută, a schimbat definitiv și la
modul cel mai provocator imaginea omului despre el
insuși, poșibilitatile și destinul sau. Hristos
și frica noastră de a fi altfel decât alții,
mai ales când e vorba să spunem chiar adevărul.
El și spaima noastră de a nu rămâne fără
aprobarea mulțimii și a bunului șimt, El și
frica noastră de a fi singuri și față în față
cu viața noastră.
Hristos
și oamenii, prieteni sau nu.
Toate
acestea s-au întâlnit și se întâlnesc brusc
de Paști într-o ipostază absolut uluitoare și
incredibilă. Mântuitorul
nostru ne pune la încercare pentru ultima
oară iî fața mormântului gol, probând prin Înviere
adevărul spuselor și al vieții Sale.
Când
Ana Arhiereul Îl intreabă despre ucenicii și învățătura
Sa, Hristos răspunde: Eu am vorbit în fața
lumii; Eu am învățat întotdeauna în sinagogă
și în templu, unde se adună toți iudeii și
nimic nu am de ascuns.
De
ce mă intrebi pe Mine? Întreabă pe cei ce au
auzit ce le-am vorbit. Iată, aceștia știu ce am
spus Eu. (Ioan 18, 20-21).
Ca
un semn de amară ironie, câteva versete mai jos
apare răspunsul unuia dintre oamenii care
presupunem că auzise tot ce predicase Hristos in
sinagogi și în templu. Și credea sincer în
cuvintele Învățătorului Sau. E vorba de Sfântul
Apostol Petru. În tot timpul cât Hristos poartă
discuția de mai sus cu Ana, el stă afară și se
încălzește la foc cu slugile de la curtea
arhiereului. De fapt, întreg fragmentul despre
discuția dintre Ana și Hristos e încadrat de
descrierea lui Petru așteptând.
Să
vedem ultima parte din întreitul răspuns,
evident foarte cunoscut și indelung comentat:
Iar Simon Petru statea și se încălzea. Așadar
i-au zis: Nu cumva ești și tu dintre ucenicii
Lui? E s-a lepadat și a zis: Nu sunt. (Ioan
18, 25).
Deci,
cum a probat Iisus adevărul cuvintelor Sale? De
multe ori singur și în fața unei omeniri, dacă
nu dușmănoase, atunci cel puțin uluite sau înfricoșate,
gata sa se lepede oricând de singura sa șansă
de a se împlini. Dar aceștia sunt oamenii și
pentru ei a venit Hristos, știind că, unde le-a
fost frică o dată, se vor întoarce a doua oară,
unde au căzut o dată, se vor ridica încă o dată,
din nostalgia frumuseții și a adevărului, din
rușinea că au fost slabi și din puterea
dragostei. Cu această putere intră Petru primul
în mormântul gol după Înviere (Ioan 20, 2-7)
și această putere o recunoaște ca temelie a
credinței și a adevărului vorbind cu Hristos
Cel Înviat: Iisus i-a zis a treia oară:
Simone, fiul lui Iona, Mă iubești? Petru s-a întristat,
că i-a zis a treia oară: Mă iubești? Și I-a
zis: Doamne, Tu știi toate. Tu știi că te
iubesc. Iisus i-a zis: Paște oile Mele. (Ioan
21, 17).
Omul
care se întoarce mereu asupra celei mai uluitoare
minuni pe care n-o înțelege deplin decât cu
dorința de a trăi mereu în frumusețe și adevăr,
iată-l pe Petru în interiorul mormântului gol,
iată-ne pe noi din nou în fața Învierii!
Ioan Buteanu