« Dacă aș face bani din ea, fotografia mi-ar plăcea mai puțin»

Interviu cu Doru Ioan Vlădoiu, artist plastic și fotograf din Montréal

De cât timp vă pasionează fotografia?

Doru Ioan Vlădoiu : Am început să fac fotografii la 13 ani, cu un Smena 6, aparatul tatalui meu. După Liceul de Arte Plastice N. Tonitza din București, am terminat, în 1974, facultatea de Arte Plastice, secția Grafică publicitară. Înainte de a începe facultatea, mama mi-a dat ideea de a-mi cumpăra un aparat foto din banii pe care îi câștigasem realizând o copertă de carte, la sfârșitul clasei a XII-a. Și atunci m-am dus cu tata la magazin și i-am arătat aparatul pe care îl doream. " E cam mic, mă… ", a spus tata uitându-se la aparat, "…ăștia-s bani mulți!" Era un ЧAUKA II. Tata i-a cerut vânzătoarei să-mi explice cum funcționează. "Nu mai am ce să-i spun, răspunse vânzătoarea, că toată ziua îl văd pe aici! ". Într-adevăr, eram fascinat de aparatele acelea, mă uitam la toate butoanele și știam fiecare ce face fără să le fi atins vreodată.  Cu acest aparat am fotografiat strada, oamenii. Foloseam film Perutzi alb-negru, nemțesc, pelicula era foarte subțire și foarte transparentă. Am învățat să developez singur filmele. Aveam un penar din lemn, căruia îi încropisem o instalație electrică, i-am decupat cu trusa de traforaj o fereastră și i-am pus un bec înăuntru ca să impresioneze pelicula. M-am dus în pivniță cu el, am pus penarul în priză, dar prima poza s-a voalat... Dar nu m-am lăsat; m-am dus la magazin și am citit cu atenție tot ce scria pe cutii, fără să le cer din vitrină, că-mi era rușine. În anul IV de facultate aveam experiență… Avusesem deja două Zenit-uri și un Pentaconsix. Cursul foto universitar nici nu a trebuit să-l urmez, pentru că profesorul mi-a spus să mă prezint doar la examen. Ca profesor de artă plastică  am putut să-mi cumpăr mai multă aparatură pe care mi-o doream. Am debutat în Revista Fotografia, în 1977.

Și în prezent?

D.I. Vlădoiu : Sunt în Montréal de doisprezece ani. Când am ajuns nu cunoșteam pe absolut nimeni. Am urmat un curs de pedagogie în artele plastice la Université de Montréal. De atunci predau grafică publicitară asistată de calculator. Am rulat cel puțin 50 de aparate, dar m-am oprit, pentru moment, la două-trei. Toate fac poze bune, ideea contează…

Cum priviți fotografia? Ca pe o artă? Ca pe o meserie? Trăiți din fotografie?

D.I. Vlădoiu : Cred că, dacă aș face bani din ea, fotografia mi-ar plăcea mai puțin. Aș fi constrâns. Ar trebui să fac pe gustul clientului… Eu cu fotografia doar cheltuiesc. Mă îmbogățește sufletește și îmi procură plăcere de trei ori: o dată când fotografiez, apoi când developez și, în sfârșit, când măresc. Eu nu am luat nici un curs de foto vreodată. Mă consider fotograf amator, dar profesioniștii vin și iau lecții de la mine. Québec-ul are mai mulți artiști decât toată Canada. Cei din USA vin aici și închiriază fotografi, pentru că e mai ieftin.  Piața este deja ocupată de profesioniștii de aici…

Ce genuri de fotografie vă pasionează?

D.I. Vlădoiu : 90% din ceea ce fac este fotografie alb-negru. Poza color îți dă prea multă informație și atunci subiectul se pierde printre amănunte. Poza alb-negru este deja o intrepretare a realității. O ajustez din expuneri, distanță, claritate, dau tonuri vaste, fac mișcări, pun filtre de difuzie. Îmi place să mă joc.  Cu alb-negrul comunic mai mult sentiment. Cu poza color comunic informație. Și apoi, durata de viață a unei fotografii alb-negru este mult mai mare dacât cea a fotografiei color. Bine, cu tehnologia digitala se schimbă lucrurile... Nu se mai modifică nici un ton din fotografia color o sută de ani...

Mă pasionează formatul mijlociu, 6 mm x 6 mm și cel mare, 4’’ x 5’’. În primul rând, lungimea tonală este mai mare, am griuri mai multe, acuratețea crește. În al doilea rând, formatul pătrat poate fi adaptat la orice tip de subiect. Temele mele preferate sunt fotografia de stradă, portretul  și nudul. Pentru mine, chiar dacă o poza nu are valoare estetică, ea are oricum valoare de document. Nu sunt un adept al mise-en-scène-urilor. Eu iau natura așa cum este. Din păcate, de la moartea Prințesei Diana, oamenii aici au început să se ferească de fotografi, sunt chiar agresivi față de obiectivul foto.

 

Care este aparatura Dvs. preferată?

D.I. Vlădoiu : Iubesc Hasselblad-ul, pe care îl folosesc mai ales ca aparat de studio, și Rolleiflex-ul, pe care îl iau mai ales pe teren, dimpreună cu Nikon F3 si obiectivul E 2,8. Obiectivele japoneze sparg tonurile în alburi, după părerea mea. Apreciez optica Zeiss. Fotografiez cu film alb-negru AGFA și folosesc tot hârtie AGFA, sau ILFORD.

Am un studio cu flash profesional într-o umbrelă alb perlat, care dă umbre mai estompate, transparente, face lumina mai dulce. Un alt flash METZ bate în tavan și în spatele modelului, iar pentru contur folosesc altul, paralel cu planul filmului. Am două pânze late de patru metri și lungi de șase metri. Am improvizat totul singur, inclusiv un laborator unde îmi developez filmele.

 

 

                     

Care este aparatura Dvs. preferată?

D.I. Vlădoiu : Iubesc Hasselblad-ul, pe care îl folosesc mai ales ca aparat de studio, și Rolleiflex-ul, pe care îl iau mai ales pe teren, dimpreună cu Nikon F3 si obiectivul E 2,8. Obiectivele japoneze sparg tonurile în alburi, după părerea mea. Apreciez optica Zeiss. Fotografiez cu film alb-negru AGFA și folosesc tot hârtie AGFA, sau ILFORD.

Am un studio cu flash profesional într-o umbrelă alb perlat, care dă umbre mai estompate, transparente, face lumina mai dulce. Un alt flash METZ bate în tavan și în spatele modelului, iar pentru contur folosesc altul, paralel cu planul filmului. Am două pânze late de patru metri și lungi de șase metri. Am improvizat totul singur, inclusiv un laborator unde îmi developez filmele.

Există târguri de fotografie la Montréal?

De obicei sunt două pe an, dar uneori sunt și trei, precum anul acesta. Se închiriază o sală foarte mare la un hotel. Cumpărătorii nu plătesc taxe, prețurile sunt mai mici, e o afacere în care statul nu are de câștigat. Vin participanți din mai multe provincii ale Canadei și USA. Se face o coadă lungă și sala e tot timpul plină. Cred că sunt câteva mii de vizitatori. Cel care vrea să-și vândă marfa închiriază cu 50 CAD o masă pentru o jumătate de zi. Se găsește orice. Prețurile sunt mai mici cam cu 20% față de cele de la magazin, pentru că nu platești taxele. Un depoli, un geam mat afumat de Hasselblad pe care îl găsești cu 230 CAD în magazin îl poți cumpăra aici cu 150.  Predomină aparatele de 35 mm clasice și autofocus-urile, dar găsești și format mediu și mare, materiale chimice.

Care este, pentru Dvs, raportul dintre artă plastică și fotografie?

D.I. Vlădoiu : Fotografia este un mijloc de expresie care completează desenul. Uneori ce iese în fotografie nu iese în desen și invers. Pe mine, însă, tot ce e imagine mă fascinează. De aceea am în permanență câte un aparat foto cu mine. Uneori ies cu prietenii la ceea ce noi numim « un safari de foto ». Ne măsuram prise de vue și… punctele de vedere…

Cum vedeți rivalitatea între analogic și digital ?

D.I. Vlădoiu : Fotografia argentică în format mare nu va fi înlocuită de cea digitală. Va deveni o chestie de elită, asa cum gravura a rămas pentru artiștii graficieni. Fotografie digitală va putea face oricine, ea va fi folosită pe scara largă în scopuri comerciale. Există, deja, dos numeric pentru toate aparatele clasice profesionale de 35 mm, și au început să se producă și pentru cele de format mediu - adevarat, scumpe! Au apărut aparate digitale de 6,3 megapixeli. Mie nu-mi place prelucrarea fotografiei pe computer, ci fotografia autentică. Contează foarte mult momentul fotografierii, când te joci cu lumina. Pe ordinator de joci doar cu performanțele informatice și fotografia își pierde calitatea documentară.

Cum poți să recunoști o fotografie manipulată digital?

Depinde de nivelul de cunoștinte tehnice al celui care privește. Sunt mici detalii care trădează : analiza direcției, a calității luminii, a temperaturii de culoare, perspectiva, liniilee de legătură, unghiurile. De foarte multe ori, reușita tehnică te poate face să crezi că ai reușit din punct de vedere artistic, ceea ce nu e adevărat. Contează într-adevăr, în fotografia digitală, și aspectul tehnic al realizării, metodele utilizate pentru montaj sau manipulare, rafinamentul acestuia, gradul în care cel care a prelucrat imaginea stăpânește instrumentul de lucru. De multe ori, chiar și în ce privește tehnica, se pot vedea destul de multe aspecte de stângăcie.

tehnica, se pot vedea destul de multe aspecte de stângăcie.

Cum comentați situatia fotografiei în Canada ? Se poate trăi aici din fotografie ?

D.I. Vlădoiu : Majoritatea artiștilor plastici în Canada trăiesc din alocația de ajutor social, în valoare de aproximativ 500 CAD pe lună. Sunt foarte mulți extrem de buni, dar nu ajung la comenzi. Fotografii de ziar câștigă relativ prost, între 1500 si 2000 CAD pe lună. E adevărat, au drept de autor asupra fotografiilor, chiar și după publicarea lor în ziar. Dacă te duci la o bancă de fotografii, ești cântărit din ochi imediat : contează foarte mult țara din care vii, cum știi să negociezi, cine ești si ce activitate anterioară ai. Există diferite tipuri de contracte. Am un coleg care are într-o bancă de imagini în jur de 5 000 de fotografii, dar nu poate trăi din asta. Îi vin de acolo între 100 si 400 CAD pe lună. Iar subiectele se perimează. Stocul trebuie mereu împrospătat. Aici paparazzi nu sunt bine plătiți. În Montréal sunt relativ mulți, pentru că vin starurile americane să petreacă câteva zile într-un loc considerat de nord-americanii anglofoni exotic, în care se vorbește franceza...

În general, Montréal-ul nu este o piață pentru artă. Este și greu să expui. Expozițiile în sălile de stat sunt  programate cu doi - trei ani înainte. Fiecare cartier are un centru cultural, gestionat de primărie. Pe mine m-au respins sub pretextul că nudul n-ar fi subiect de expoziție… Deh, aici există o mișcare feministă foarte puternică… Au spus că dacă expun despre femeie înseamnă că privesc corpul acestuia ca pe un obiect… Mie îmi place corpul femeii și de aceea îl sculptez cu lumină.

 

 

Totuși, chiar în prezent aveți o expozitie deschisă în inima Montréalului…

D.I. Vlădoiu : Da, este vorba de Café Wienne, care se gasește chiar pe « corrida » Montréalului, rue Sainte-Catherine. Este o cafenea în care se expune artă plastică. Am intrat acolo din întâmplare, să beau o cafea. Mi-au plăcut pereții albi, înalți, cu spoturile de lumină caldă. Are atmosferă. Patronul a ieșit și a început să-mi explice că este un « art-café ». M-a convins. Expoziția are ca tema nudul și este deschisă până pe 5 decembrie 2001.

Și așa ne-am cunoscut… Stimate domnule Vlădoiu, vă mulțumim!

PS : La despărțire am luat metroul. Pereții vagonului erau tapetați cu reclame foto, dintre care patru afișe diferite aparțineau domnului Vlădoiu. La mai mare! Au consemnat : Simion Buia jr. și Adina Dabija