proza
poezie eseuri arta film

 

Doctoria

 

                                                      de Cornel Mihai Ungureanu

 

        -Chiar nu ştii să faci nimic?, īntrebă Pretorian, suflīnd fumul de ţigară īntr-o parte, spre a-l feri pe mai tīnărul Antonio. Acesta ridică din umeri. Anii nu-i aduseseră decīt eşecuri. La īnceput īncercase să-şi găsească un rost īn societate. Se zbătuse, mai mult īn sine, cu disperare, neliniştit, frīngīndu-şi clipă de clipă degete imaginare. Cīnd īmplinise treizeci şi şase de ani fără să ştie cum arată o carte de muncă, se liniştise brusc.

        Lui Pretorian i-l recomandase Liliana, o bună prietenă şi o gracilă poetesă, drept remediu pentru criza lui. Cu ascuţita ei intuiţie, Liliana ghicise, īn linii vagi, acutizarea scīrbei lui Pretorian faţă de scris.

        Īl iubise,cīndva. Fuseseră amanţi. El era pe atunci extrem de egoist, i se părea că tot ce primeşte i se cuvine, nu ştia īnsă să dăruie. Cunoscuse repede succesul literar, invidiile īl īnconjurau o dată cu premiile, se retrăsese discret din viaţa publică, din prietenii chiar, se īnsingurase. Scria. Se bucura de faimă.

        O singură dată īi vorbise Lilianei despre greaţa nesfīrşită, lehamitea profundă pe care o simte atunci cīnd termină o carte. Acum,deşi ca orice somitate, participa la simpozioane, carţile īi erau traduse, conducea, fără să calce prin redacţie, o revistă literară (cu direcţie), īncă scria cu aceeaşi vervă, cu aceeaşi plăcere ca īn tinereţe, dar cu mai multă uşurinţă.

        De idei nu ducea lipsă, spre deosebire de alţi confraţi, stilul i se cizelase, scria bine, zilele lungi de dospire a poveştii, scrierea propriu-zisă stăteau sub semnul unei vrăji, dar şi sub acela al entuziasmului. Īşi purta peste tot hīrtiile, mīzgălindu-le cu scrisul lui drept şi grăbit, cufundīndu-se īn lumea pe care o zămislea. Cīnd īnsă cartea era gata, tipărită, pe rafturile librăriilor, cīnd o răsfoia, Pretorian era profund dezamăgit. Īn ciuda laudelor criticilor, a fetelor ce veneau pline de emoţie să-i ceară autografe, noua lui carte īi părea lipsită de orice valoare. Nu putea să nu observe că stilul lui de a scrie, şlefuit īn atīţia ani, īi strivea povestea, transformīnd orice idee nouă şi bună īn una dintre cărţile lui. Oricīt de mari, de disperate erau eforturile lui de a scrie altfel, de a uimi, i se părea că nu aduce nimic nou. Devenea atunci suspicios faţă de cei ce-l lăudau. Şi-l lăudau cam toţi. Cīte-o izbucnire de răutate apărută īn vreo revistă īi părea singura sinceră, fără să-l facă īnsă să se simtă mai bine.

            Ştia şi el că scrie prost şi, indiferent la ce credeau alţii se īntreba mereu:"La ce bun?"

        Antonio privea plictisit strada. De la o terasă alăturată venea miros de mititei.

        - Uite ce ai de făcut, īi zise Pretorian văzīnd că nu primeşte un răspuns. Ai să te ocupi puţin de grădină, poate te mai trimite şi madam Stamate la cumpărături, ai s-o cunoşti, e o femeie cumsecade care are grijă de casă, īmi găteşte, de-acum ne găteşte, dar mai ales trebuie să scrii o carte. O dată cu mine. O să īncepem chiar de mīine şi peste exact şase luni trebuie să fie gata. Uneori, seara, poate stăm puţin de vorbă. Altfel, eşti liber să faci ce vrei, vei primi masă şi casă, cum se spune, şi ceva bani de buzunar. Dar peste şase luni vreau să-ti citesc cartea, iar tu o vei citi pe-a mea şi īmi vei spune părerea, sinceră, fără nici o urmă de politeţe. Din partea mea, poţi să termini cartea şi īn două zile. Numărul de pagini nu mă interesează, dar trebuie să fie un roman. Dacă te vei dovedi atīt de ratat pe cīt spune Liliana că eşti, vom putea prelungi contractul nostru cu īncă un an. De acord?

        Pretorian avea o voce plăcută, de vechi fumător, masculină şi obişnuinţa de a se purta amabil cu semenii.

        -De acord, zise Antonio, cu vocea lui tremurată. Nu putea scăpa de nesiguranţă. Se simţea ca un pui de vrabie.

 

          Īn ziua următoare Antonio se mută īn casa lui Pretorian. Nu avea bagaje.

          Pretorian locuia īntr-o vilă cu etaj, cu grădină mică īn care īnfloriseră crinii şi trandafirii. Vila se afla pe latura unui parc, Parcul Crizantemelor, numit astfel din raţiuni lipsite de evidenţă. Īn parc nu exista nici urmă de crizantemă.

        Pretorian īi dădu cinci caiete studenţeşti şi-i spuse să-i mai ceară, dacă nu-i ajung. Madam Stamate venea o dată la două zile să deretice şi să gătească.

        Antonio se hotărī să termine mai īntīi romanul, pentru a nu intra cumva īn criză de timp. Crizele de timp īl blocau īntotdeauna. Īncepu să scrie din prima zi. Īşi găsise un loc la umbră, sub bolta de viţă de vie. Asculta vrăbiile şi larma īndepărtată a unei străzi. Se gīndi la o fată pe care o iubise şi care-l părăsise cīnd īnţelesese că el nu e bun de nimic, o fată frumoasă, singura care se īndrăgostise vreodată de el. Īşi īncepu romanul cu fata tristă, ducīndu-l să-i arate peştişorii la fīntīna arteziană din centru. Īn timp ce el privea atent īn apă īn căutarea peştişorilor, ea īl stropise şi fugise rīzīnd. "Te-am păcălit!" īi zisese apoi, simplu.

        Scrisul mergea de la sine. Īn fraze scurte. Antonio citise multe cărţi. Scria aşa cum ştia că nu se scrie. Pretorian aştepta de la el o carte dezamăgitoare. Pentru asta īl plătea. Nimic mai simplu. Īntr-o săptămīnă Antonio īşi termină romanul. Cu scrisul lui mic, nu ajunsese nici la sfīrşitul primului caiet.

        Īn următoarele luni īşi pierdu timpul aşa cum ştia el cel mai bine: se plimba ore īntregi pe străzi, mergea la filme, plivea buruienile din grădină, uda florile. Īn ultima zi de vară descoperi, īn pod, colecţia de reviste vechi a lui Pretorian şi acesta īi dădu permisiunea să decupeze din ele. Īi trebuiră cīteva săptămīni pīnă cīnd Antonio termină de lipit fotografiile decupate īn cele patru caiete rămase nefolosite pe coperţile cărora scrisese: Album.

        Pretorian īl lăsa īn pace. El lucra mult noaptea. Seara, īl chema uneori pe Antonio īn biroul lui, īl invita īn fotoliu. Madam Stamate le aducea cīte-un ceai, apoi Pretorian o trimitea acasă. Īl ruga atunci pe Antonio să-i mai spună din viaţa lui. Īi punea īntrebări. Antonio răspundea cu dezinvoltură, timiditatea īi dispăruse cu totul. Era un bărbat scund, pirpiriu, cu trăsături fine. Vorbea despre viaţa lui care, īnca din copilărie apucase o cale greşită. Nu ştia exact cīnd. Fusese un copil inteligent, premiant şi aşa fuseseră şi cei doi fraţi ai lui. Părinţii lor erau intelectuali, le pregătiseră, īn mintea lor, cariere frumoase, dar numai Antonio se dovedise capabil să intre la o facultate tehnică, după un an de stat acasă.

            Īn primul an picase. Īşi făcuse sīnge rău, se īnsingurase, nu mai voia să ştie de foştii prieteni care erau cu toţii studenţi. Īi ocolea cīnd īi īntīlnea pe stradă, iar cīnd nu-i putea evita, suferea zile īntregi. Unul din fraţii lui plecase īn armată, celălalt īşi găsise de lucru īntr-un oraş īndepărtat. Īşi scriau scrisori lungi īn care īşi povesteau meciurile de fotbal, ce transferuri de jucători mai aveau loc, pe cine ar lua ei dacă ar fi preşedinţi de club la Milano sau Barcelona, dădeau note jucătorilor după fiecare partidă, aveau idei noi despre sistemul competiţional care, era limpede, ar fi trebuit schimbat. Aminteau toate melodiile care le plăcuseră, īn fiecare zi, la radio, tot ce citeau īn ziare sau īn almanahuri, copiau interviuri lungi care li se păreau interesante, erau la curent cu orice invenţie din Anglia sau Brazilia care apărea īn presă, cu toate accidentele aviatice, cu fenomenele meteo şi cutremurele de pe mapamond, cu campionatele de fotbal din diviziile inferioare şi cu preferinţele culinare ale Madonnei şi nimic din toate astea nu puteau să fie lăsate să treacă, ei trebuiau să şi le spună unul altuia. Cum de multe ori citeau aceleaşi ziare, scrisorile lor semănau īntre ele izbitor. Dar ei nu observau. Singurele elemente personale pe care şi le īmpărtăşeau ţineau de supărările pe care fiecare dintre ei erau nevoiţi să le suporte, din partea unor oameni care, oricare ar fi fost ei, erau vinovaţi pentru disconfortul pe care li-l aduceau, pentru eşecurile lor.

        Mai īntīi murise tatăl lui Antonio. Apoi mama. Īntr-o primăvară, cīnd zăpada īncepuse să se topească, se prăbuşise casa. Căzuse mai īntăi un perete. Tavanul din hol. Alt perete. Antonio fusese exmatriculat. O vreme se adăpostise la o mătuşă. Avea īncă şi momente de optimism. După eşecul de a deveni inginer, īncercase să se facă economist. Mătuşa lui lucra la o bancă. Antonio se gīndise că va aranja ea ca şi el să lucreze acolo.

Murise şi mătuşa. Rămăsese pe drumuri. Era īn ultimul an cīnd īl exmatriculaseră. Un profesor īi făcuse o aspră morală şi Antonio refuzase să se mai ducă la examenele acestui imbecil care primea bani de la studenţi.

            Imaculat şi sărac fusese părăsit de singura fată care, pentru scurt timp, īl iubise. Dacă-l iubise.

             Despre lunile petrecute īn sanatoriu nu vorbea. Nebunii īl speriau.

 

             Trei săptămīni Pretorian nu făcu decīt să-şi dospească romanul. Spre sfīrşitul lui octombrie īl termină. Parcă de data asta fusese altfel. Īl īngrozea īnsă gīndul recitirii, al inerentelor corecturi. Cīteva zile nu se apropie de manuscris. Cīnd o făcu simţi din nou greaţa. Dar acum mai avea o speranţă: cartea lui Antonio.

             Īn prima zi de noiembrie cei doi bărbaţi schimbară īntre ei manuscrisele şi īn aceeaşi zi le citiră. "Ai terminat?" īl īntrebă Pretorian. Stăteau amīndoi pe fotoliile largi. Pentru că se lăsase frig, madam Stamate aprinsese focul īn cămin. Le adusese cănile cu ceai. După ce īi arătase ce costum, cămaşă şi cravată să-i pregătească īn dimineaţa următoare, Pretorian o trimise acasă. Ziua primirii domnului scriitor īn Academie era pentru madam Stamate una specială, mult aşteptată.Pretorian īşi finalizase discursul īncă de săptămīna trecută. Femeia īl mai privi o dată din uşă, ca pe un copil reuşit, abia ţinīndu-şi lacrimile. Va veni să-l trezească devreme. Īnainte de a ajunge la Academie, Pretorian voia să treacă şi pe la editură, să predea manuscrisul.

 

             Antonio sărise paragrafe īntregi, se plictisise repede. Literatura īl interesa prea puţin, el voia să simtă viaţa, să fie un om normal, să aibă o nevastă şi copii, colegi de servici, bani, vacanţe la munte, la mare, să vadă lumea, să fie iubit. Cartea lui Pretorian nu īnsemna nimic din toate astea. "Da, am citit-o,” zise. “E o carte frumoasă, foarte reuşită, vreau să zic". "Seamănă cu ultimul dumneavoastră roman, dar asta e mai bună. Aveţi stil!" zīmbi el, gīndind că asta īl va măguli pe Pretorian, dar acesta nu-i răspunse la zīmbet. 

             Antonio se fīstīci sub privirea lui.

             Pretorian īi deschisese cartea cu curiozitate. După primele rīnduri se simţise deja mai bine. Liliana avusese dreptate. Să contempli un ratat, să-i vezi lipsa de iniţiativă, de curaj şi mai ales neputinţa, poate fi extrem de reconfortant. Frazele scurte, simple erau de-a dreptul şcolăreşti. După cīteva pagini, īncepuseră să-l frapeze. Apoi, pe nesimţite, căzuse cu totul īn lectură, ca īntr-o capcană miraculoasă. Era o carte deosebită de tot ce citise. O iubise imediat, fascinat, uimit, bulversat. Se dusese la fereastră şi īl văzuse īn curte pe Antonio. Lăsase caietele lui Pretorian īn iarbă şi tăia tufele de trandafiri cu o foarfecă imensă. Pretorian ştia că Antonio doar i-a răsfoit cartea şi atunci tulburarea de după lectură se transformase brusc īn minunata claritate pe care o trăia mereu īn dimineţile următoare nopţilor albe.

            Antonio mesteca īn ceai cu linguriţa, apoi gusta din lichidul verzui, īncercīnd să nu- l privească pe Pretorian īn ochi. "|i-am citit cartea" īi zise acesta, īntinzīndu-i caietul. "Este singura carte importantă pe care am citit-o". Antonio crezu că Pretorian glumeşte şi zīmbi aşteptīnd urmarea. Nu urmă īnsă decīt tăcerea. "Felicitări!" mai zise scriitorul īntinzīndu-i mīna.

        -Atunci, īnţelegerea noastră..., zise Antonio.

        -Īmi pare rău, răspunse Pretorian. Mīine pleci.

        Īn tăcerea care se lăsă, lui Antonio īi veni un gīnd . Īi īntinse īnapoi caietul lui. Pretorian īl privi nedumerit. Īnţelese şi zīmbi, clătinīnd din cap. Să fure opera unui ratat!

 Văzīndu-se refuzat, Antonio zvīrli caietul īn focul din cămin. Īl priviră cum arde cu flăcări portocalii şi cu flăcări albastre.

        -Īmi pare rău, zise Pretorian. Asta nu schimbă nimic. Dacă vrei, mīine te conduc pīnă īn centru cu maşina.

 

        Era o dimineaţă senină. Nu părea deloc noiembrie. Pretorian īşi scosese maşina din garaj. Antonio īşi strīnsese lucrurile īn rucsacul jerpelit.

         Maşina porni pe străzile oraşului. Pe trotuare mergeau oameni. Pīnă līngă universitate păstrară īntre ei tăcerea afectuoasă. Pretorian opri maşina. Antonio nu ştia să deschidă portiera. Īi arătă cum.

        -Salut! īi zise Pretorian.

        "Salut" vru să răspundă Antonio, dar făcu doar un gest cu mīna.

        Pretorian īşi duse manuscrisul la editură (prietenul său, directorul īşi exprimă fericirea cauzată de această nouă colaborare). Pierdu apoi cīteva ore bune la Academie, unde īşi rosti discursul şi primi felicitări sincere şi mistificări. Ajunse acasă după prīnz. O trimise pe madam Stamate după ţigări.

         Aproape două ore stătu pe gīnduri. Apoi, cu multă siguranţă, deşi era un īncepător, se spīnzură. Era ora trei după-amiază- tocmai cīnd Antonio culese de pe o masă, īntr-o patiserie, o gogoaşă, din care o fată care ieşise de la liceu, muşcase de două ori. Era o gogoaşă umflată şi crudă la mijloc.

          Afară era o zi frumoasă, cu lumina blīndă, doar că īncepuse să bată puţin vīntul şi trīntea frunzele de prin copaci.

 

respiro©2000 All rights reserved.
••• design: SGFXstudio •••