Miraculoasa
istorie a înălţării
omului în văzduh
de Bogdan
Suceavă
Pentru Kati
Din
pricina căldurii a plesnit un butoi cu vin
roşu, dintre cele aduse astă toamnă
cu cheltuială de la Drăgăşani
şi Ioasaf l-a aflat
către seară.
Fierbinţeala coborâse ca un şarpe de jar
până în beciuri şi, după asfinţit,
Ioasaf cârciumarul a intrat în pivniţă
lipăind dincolo de roţile de caşcaval
spre rândul cu butoaie de vin. Atunci a văzut
ce pagubă i-a adus miezul verii. N-a înjurat,
nici n-a fluierat a pierdere, ci a ridicat talpa
papucului din clisa pivniţei, a mirosit umezeala
parfumată şi a clătinat din cap.
Ardeau zidurile, pietrele, nisipul, duhnea râul
cu gunoaiele înspumate pe maluri, ardea aerul peste
Bucureşti, iar sudoarea se lipea de feţe
ca un clei păstos. Căldura mai ridica
în aer şi zvonuri pe care Ioasaf le auzea în
treacăt, aşa cum trecea printre mese.
Nu le dădea nici o crezare: de felul lui nu
se încredinţa în nimic.
Zilele acelea se zvonise
că una dintre beizadelele domneşti fusese
prins de pungaşi pe Podul Beilicului când,
la ceas de noapte, se întorcea neînsoţit din
casă ascunsă. Îmbrăcat în mătăsuri
şi cu inelele luminând în întuneric, s-ar fi
aflat la strânsoare între junghere lucind la lumina
lunii şi, înainte ca cineva să apuce să-i
facă vreun rău, s-ar fi răsucit în
loc ca un titirez şi-n urma lui ar fi rămas
un abur şi-un praf de tăciune fărâmiţat
în văzduh, lăsând pe tâlhari cu ochii
sticlind a spaimă şi a nebunie. “Prostii”,
zicea Ioasaf auzind una ca asta pe când aducea carafele
cu vin la mese. “Ba nu sunt zvonuri, ci adevărul
nesmintit”, se încrâncena câte o voce, “neamul lui
vodă Caragea are pe dracu’n sămânţă,
sunt toţi nelalocul lor.”
De aceea Ioasaf n-a dat
crezare nicicum, în seara aceea când a venit zvon
nou că vodă a tocmit nişte nemţi
de la Lipsca să arate prostimii minunea înălţării
omului în văzduh cu un balon cu spirturi şi
aer cald. “Nu se poate una ca asta”, se mai zvonea
că ar fi zis vodă, încredinţat că
omului nu-i este dat să cunoască taina
înălţării, oprită celor ce nu
sunt îngeri. Şi tot zvonul spunea că domniţa
Ralù Caragea ar fi stăruit zicând: “Au
mai fost şi pe la alte curţi, tată!
Nu se poate să rămână domnia ta de-a
coada lumii. A venit vremea să înalţe
nemţii şi aici un lupbalon, acum, pe lângă
alte minunăţii pe care le-ai adus la curte.”
Cu un an înainte un mag
egiptean tocmit de vodă descântase ploaia şi
nori negri se abătuseră dinspre miazănoapte
şi înturnaseră pe dos colbul câmpiei.
Tot atunci vodă poruncise cântare de viori
şi clavecine la palat. Zece trăsuri cu
muzicanţi s-au rostogolit prin toate prafurile
lumii până la noi, unde au răsfirat aerului
game şi potriveli, păreri lunatice, foarte
altfel decât cântările pe care le auzim noi
în cârciumile noastre, de la tarafe. La nici unul
dintre zvonuri Ioasaf nu dăduse crezare şi
n-avusese unde auzi alte cântări decât cele
care se scârţâie aici prin tot locul.
De data aceasta însă
era adevărat. Căci, înainte cu trei ani,
un hârzob cât un butoi mare se ridicase la curtea
Ieşilor, de sfântul Nicolae, ziua cinstitei
feţe boier Roset-Roznovanu, când înălţaseră
nemţii în înaltul cerului o oaie şi două
gâşte, spre râsul şi veselia unei lumi
care nu ştia bine ce vede. Se înturnaseră
acelea pe pământ fără nici o vătămare,
iar acum zvonul povestea că nemţii aveau
să ridice în slava cerului un om care urma
să se arăte prostimii de sus, cum numai
păsările o fac.
A doua zi zvonul se auzise
în întregimea lui: vodă pusese rămăşag
cu neamţul pe zece mii de taleri că nu
ridică balonul pe cer, iar de-l ridică
nu se-ntoarnă zdravăn pe pământ.
Dacă pierdea rămăşagul, neamţul
se obliga să plătească suma îndoit.
Nebunia prinsorii venise în clipa când cei trei
nemţi au fost înfăţişaţi
lui vodă, şi el le-a cerut să-i explice
ce şi cum. Poate n-a înţeles, sau poate
a înţeles altceva, sau poate au explicat nemţii
totul pe dos, vodă n-a crezut nimic. Şi
a ieşit poruncă domnească să
nu ajute nimeni pe neamţ oriunde va cădea
pe cuprinsul cetăţii ori în afara ei,
şi la locul căderii sale să vină
lefegiii domneşti şi să pipăie
să vadă daca herr Johann e teafăr
sau ba, la sorocul prinsorii domneşti.
Tot atunci părintele
Anghelache de la biserica Mihai-Vodă au ridicat
arderi de tămâie către ceruri şi
au rostit rugăciuni de scoatere a cetăţii
de sub semnul lui Arie şi al lui Nestor, şi-al
tuturor necredinţelor şi eresurilor, cele
care se arată în cărţile sfinţilor
părinţi că sunt fără tăgadă
semne diavoleşti. Unde scrie în Sfintele Scripturi
despre înălţarea la ceruri ? Unde scrie
despre una ca asta în Sfinţii Părinţi
? Ba încă mai mult, nu există păcatul
de a-şi face omul din zbor idol păgân,
cum a fost viţelul cel de aur pe care l-au
răsturnat Moise ?
“Lucrurile se leagă”,
ziceau muşterii cârciumii după primele
bărdace de vin, “diavolul cheamă alt diavol
să facă înălţare în văzduh.”
“Cine se va uita la ei îşi va vinde sufletul”,
ar fi spus părintele. Ioasaf nu credea să
fi spus chiar aşa, pentru că nimeni nu
mărturisea a-l fi auzit, dar toţi se jurau
a crede ceea ce li s-a spus de la masa vecina.
“Prostii,” spunea pentru
sine Ioasaf, cârciumarul, coborând în pivniţă
şi aducând vin pentru mese, vârând monezile
la chimir, legând şireturile vestei, ştergându-se
de sudoare cu mâneca.
Vara aceea începuse să-l
ţină de frig şalele. Era singurul
locuitor al cetăţii pe care vipia verii
nu-l atingea cu nimica. Ţinea un brâu de lână
peste mijloc în miezul verii, pentru frigul care-i
rămăsese de când se opintise la ridicarea
unei butii de unul singur. Nu-l durea nimica, decât
că oasele ţineau rece şi la vreme
noroasă se apleca greu. Ioasaf nu mai era tânăr,
văzuse multe la viaţa lui şi nu prea
credea nici în doctori, nici în leacurile lor. Nu
cheltuise nimica pe frigul acesta, că întărirea
de oase nu-i băuse şi minţile.
Apoi a venit duminica aceea
fierbinte, cu arătare de rochii scumpe şi
evantaie de preţ la ceasul dimineţii,
când nemţii au zis c-ar fi cel mai bine să
se ridice hârzobul în tării. Era chiar în vremea
sfinţirii liturghiei în biserici. Pesemne aşa
a stat scris să se ţină slujba cu
bisericile goale în duminica aceea, cu toate afuriseniile
şi ameninţările cu focul veşnic
murmurate în zilele dinainte. Încă părintele
Grigorie de la Biserica Doamnei a păţit
ruşinea târgului, căci i-au plecat cântăreţii
să vadă hârzobul şi n-a avut pe nimeni
în strană să-i citească răspunsurile.
Erau la poalele dealului
caftane de mătase, giubele înalte, călugări
închinându-se neîncetat, vânzători de bragă
simţind rost de vânzare, lăutari ca la
zaiafet împingând ţambale prin gloată,
lume călcându-se pe picioare şi îmboldindu-se
cu coatele, lefegii călare şi rădvane
trase de măgari pe care în mulţime căruţaşii
ajunseseră să le împingă cu umerii,
femei cu copii pierduţi prin norod şi
elevi de la şcoala grecească, toţi
curioşi nevoie mare să vadă dacă
e adevărat.
Când a ajuns în apropierea
locului, Ioasaf a întâlnit zvonul că vodă
le-a îngăduit nemţilor să strângă
trei parale de căciulă de la curioşii
care vor să vadă pregătirea lupbalonului
de aproape, să ţină minte omul şi
cu punga cum se ridică nemţii în văzduh.
Nu a zis nimic Ioasaf, a băgat mâna pe sub
brâul de lână la chimir şi a scos cele
trei parale şi le-a dat, şi de data asta
a ajuns de-a văzut cu ochii lui un cort mare,
ca de patru stânjeni, care stătea agăţat
de frânghii, pus la proptele drepte peste nişte
lămpi mari arzând cu flacără albăstrie
şi înaltă care se întindeau să lingă
pânza. Era pânză fină, ca cea care ne
vine de la Braşov, o preţui Ioasaf, un
fel de batistă roşie dar mai groasă
şi bătută des, legată pe cusături
cu un postav zdravăn pentru străşnicie,
să nu răsufle. În balconul casei care
fusese a lui vodă Ipsilanti, pentru că
palatul domnesc arsese mai an şi rămăsese
în paragină, Ioasaf văzu pe doamna Elena
de-a dreapta lui Vodă, apoi pe prinţesele
Ralù şi Smaranda, şi cei doi băieţi
ai lui Vodă, dintre care nici unul nu arăta
mai de Doamne-ajută cât să poată
întoarce faţa unor bărbaţi în toata
firea ieşiţi la căpătuit în
creierii nopţii pe Podul Beilicului.
Tot acolo în balcon Ioasaf
văzu boierime puzderie, înşiraţi
la umbră fiecare după cum le era rangul.
Toţi se uitau şi se mirau întrebându-se
între ei şi neînţelegând pregătirile
neostoite pe care cei trei nemţi, îmbrăcaţi
în haine strâmte şi numai în cămaşă,
le făceau în jurul pânzei care începea să
se umfle. Şi părea că s-a înghesuit
sub deal toata suflarea Bucreştilor. Toţi
au avut de dat trei parale şi se uitau ridicaţi
pe vârfuri, şi căscau gura cum unul dintre
cei trei nemţi sări în hârzob şi
începu să le facă semne celorlalţi
doi, să dea ordine cu vorbă răstită,
să îndrepte frânghiile de sub cortul care acum
începuse să fie rotund, boltit spre înalturi
ca o giubea. Flăcările din lămpi
se lungiră şi nemţii aduseră
una dintre ele în coş, cea arzând cel mai tare,
şi o puseră în lăcaş potrivit,
luând seama cât se înalţă flacăra,
să nu le ia foc tot meşteşugul. Pânza
se legăna cum coroana unui plop, la înălţimea
turlei bisericii de la Curtea Arsă, cu care
părea să se semeţească cine
poate mai sus. Herr Johann dezlegă una câte
una multele frânghii care ţineau coşul
de pământ, apoi suci de butoanele lampii şi,
în vuietul mulţimii şi spre uimirea lui
vodă care se lăsase pe spate în jilţul
lui din balcon, săltă băşica
hop din pământ spre acoperişul Curţii
Arse. Stătu acolo preţ de-o clipită,
de au zis toţi Doamne păzeşte, pentru
că s-a clătinat urât deasupra capetelor.
Dar neamţul struni bine focul din burta lupbalonului
şi acesta începu să urce ca un ogar pândar
către cer, drum încet şi anevoie şi
parcă la fereală de ceva, de parcă
ar fi dus o greutate pe-o costişă pietruită,
de trebuiră cu toţii să sucească
gâturile în toate părţile, urcarea către
cer nefiind dreaptă deloc, ci împinsă
după cum dădea vântul. Se dovedi că
acolo, în înalturi, sunt vânturi care nu se simt
pe obrazul nostru, aici, în praf, şi Ioasaf
se uita cu gura căscată şi vedea
la depărtare înălţându-se către
cer un işlic boieresc cu un foc mare sub burtă,
ca un luceafăr în plină zi, bâţâind
la atingere de vânturi neştiute. Abia atunci
Ioasaf duse mâna la şale şi simţi
că cineva i-a umblat la brâu, că i-au
tăiat pe neştiute chimirul lipovenesc
plin cu parale într-însul şi l-au lăsat
curat tocmai la ceasul sfintei liturghii, sub ochii
Bunului Dumnezeu şi sub ochii lui vodă.
Şi era aşa de
strânsă mulţimea om în om încât nimeni
nu putea mişca, se făcuseră cu toţii
nod înaintea minunii, de au venit oamenii agiei
şi au început să-i desfacă din nod
de pe la margini, unul câte unul, să le dea
drumul acasă.
În vremea aceasta nevăzut
se făcu şi neamţul şi pânza
umflată, luând calea către miazăzi,
apoi spre răsărit, de-l mai găsi
din ochi numai avghie-başa, cel obişnuit
cu zborul şoimilor de vânătoare domneşti,
căci balonul se lăsă spre pământ
către satul Căţelu, la bună
cale de curte, de unde neamţul s-au întors
pe jos către seară, umplut de praf şi
glod din locul opintirii într-un dâmb al hârzobului,
râzând cu toţi dinţii şi strălucind
ca un crăiţar în soare, târând după
el pleaşca de pânză de care întindeau
câinii. Şi se înfăţişă
la vodă, de unde zvonul nu ne mai povesteşte
ce au zis între ei şi şi-au spus, decât
că ştim restul istoriei de a doua zi în
zori, când nemţii au plecat grăbiţi
foarte într-un rădvan, cu chipuri mulţumite
foarte.
Când soarele a uscat ciulinii
şi căldura verii s-a ridicat în văzduh
încă şi mai mult toropind până şi
praful Bucureştilor, când uscăciunea a
intrat în lemnăria caselor, în picioarele meselor
otrăvind cariul, în bârnele de pe Podul Mogoşoaei,
în doagele butoaielor goale pe care Ioasaf le stropea
să nu plesnească stând în aşteptarea
rodului toamnei, s-au ivit lăcustele. Au murdărit
toate zidurile date cu var cu pete galbene, au pustiit
livezile, au intrat în biserici prin clopotniţe
şi în şcoala grecească prin coş,
au umplut iatacurile prin ferestrele deschise şi
au speriat caii în grajduri, aşa încât toată
cetatea s-a întors cu susul în jos de la prânz până
către seară. Au dat năvală ca
un râu verzui întins peste cer, şi uitării
a fost dată istoria lupbalonului, aşa
cum se întâmplă de când lumea cu minunile de
tot felul.
East Lansing,
aprilie 2001