I.
Vino-n
Wien să bem un vin.
Peste-o lună am luat premiul Nobel
II. Amor în Schottentor.
Komm, wir tanzen.
Minunata călătorie a lui Alex și-a Ilenei
III.
Metoda Gaspey Otto Sauer.
Ce-i proezia?
Cîteva secunde înainte de trezire
I. Vino-n Wien să bem
un vin.
Peste-o lună am luat premiul Nobel
haus döbling, camera lu mirce,
cu mașina verde de scris pe
masă, scrumiere pline, poze cu
emanuelle seigner,
cutii goale de bere, bruno monari,
dali și schiele
spectatorii stau în pat și fumează,
cam trimbulinzi
cititorii stau și ei pe unde pot, naiba
să-i ia
intră dama de serviciu
dama: mein gott, această lume e nelumea
apar, sărind ca leii la circ prin flăcări
ileana, don quișoitu, fontana
lena lazăr, pocnind din bici: cercul de
la viena!
aplauze, se scandează
lena lazăr: știați că viena are doar
șase locuitori?
ca-n
propp: doi la primărie, doi la prefectură,
actantu și calu
m & m: n-ai uitat nimic? mai gîndește-te
ruhe, toți se gîndesc
ochii lor cît cepele cresc
lena, sfioasă: doma cu camelii sau dama
cu ofelii?
don quișoitu: motanul muniu, muniul
motanu?
toți: fecioara lu dali, sodomizată
de propria ei
castitate?
jamal, pe fereastră: jamal?
emanuelle, din poze: emanuelle?
nevasta lui schiele: nevasta lui schiele?
m & m, faraonic: nu măi - autorul!
anastasiu: știam eu
liniște/tăcere, wie heisst das auf
deutsch?
s-aude, s-aude, în hall cum mirce cîntă
vino-n
wien să bem un vin
îndulcit
cu roz venin
vino-n
wien cînd norii vin
și
ne plouă-ncet, felin
ploaia
limpede de mai
iară
japonezi pe cai
meșteresc
la blitzul lor
vino-n
wien, ochii mă dor
fără
tine, dulce chin
vino,
să îmi torni în vin
roz
venin din sînul tău
apare mirce, c-un sac de cutii de
bere, tîrînd o pizza imensă
după el, zce: ce, party fără
mine?
dama, sfioasă: mein gott
mirce, trăgînd-o: ne scuzați
înghesuie
dama sub duș, s-aud gemete,
scrîșnete,
pocnituri,
ceilalți
desfac cutii de bere, de răsună cum/loviturile
de tun, atrași de gălăgie, ca și de mirosul
de pizza, năvălesc în cameră doris, monika,
vatmanul tramvaiului care trece, călătorii și
trădătorii, ceilalți bursieri herder, caius
dobrescu cu bodiu-n buzunar,
iar ultimul,
clătinîndu-se, jamal, care zce: ich
bin... betrunken
mirce și dama: was ist passiert? (zărind
gloata) aha!
sobă
în care arde un cîine lup
aducere-aminte
despre vremuri trecute
și
despre faptul că te-am iubit
femeie,
numele tău îmi evocă o cruciadă
în
care zeii s-au luptat ca să te aibă
și
te-au avut toți
mirce: vă
vine să credeți c-am scris oda asta la treișpe
ani? și
că afurisiții de colegi mi-au furat caietul,
și-nțelegînd în loc de odă - oală,
au prins s-alerge prin clasă strigînd oală!,
oală!, într-o oră toată școala
aflase, și pe la colțuri golanii
declamau, strîmbîndu-se de rîs, sobă în
care arde... peste-o lună am luat premiul
nobel, de-atunci (mîngîind fundul damei)
îmi plac mie femeile!...destul cu vorbăria, sărbătorim!
bodiu, din buzunar: n-aud nimic! ce
zce?
caius, îl scoate: ți-e mai bine?
bodiu: danke, unde mergem?
mirce: la
prater, să bem! să ne dăm în roata mare, să
sărim cu catapultele! acolo ceru-i lucios și
din el cad castane, acolo
miroase a vodka
chiar și-n wc, fecioare despletite călăresc
la hipodrom! (lui jamal) știu și-un sex shop,
dacă vrei!
jamal, din matrioșka: ich... bin...
betrunken (cade)
mirce: ei, valea!
dispar cîntînd vino-n wien să bem
un vin
dama, obosită: mein gott, această
nelume e lumea
din colț iese rinocerbu și-nfulecă
pizza
nevasta lui schiele îl privește cu poftă
m & m o privește pe nevasta lui schiele
II.
Amor în Schottentor. Komm,
wir
tanzen.
Minunata călătorie a lui Alex și-a
Ilenei
schottentor,
orele serii
militanți greenpeace împart bombe
artizanale
la standul de tabak se vinde cartea asta
cîntăreți ambulanți, muzică din anzi
tramvaiul
vine, coboară japonezi
apoi mirce și dama
mirce:
cine ne tot trage șuturile astea-n fund?
dama: șuturile astea sînt pași înainte
mirce: texte (fetei din stand) cartea,
bitte
fata: care carte?
mirce: cum care? mircea țuglea!
(fata-l servește -
damei)
nu vezi?
texte, mă și-ncurc în ele, în roluri (răsfoiește)
ce dracu tre să zic?
dama: nu-i așa că m-am îngrășat?
mirce, citind: da, semeni cu paola... așa
scrie - cine-o
fi paola?
poate-n allein... (răsfoiește) i-am spus și
paolei
c-are
picioare frumoase... ce poem idiot
muzicanții, cîntă: yo te amo tanto...
mirce: auzi? komm, wir tanzen
dama: ja, wir tanzen
cineva introduce textul, numai
o băbuță care cerșește nu vrea să
fie-ntrodusă
se zbate, mirce și dama o trag înapoi
odată cu ea pe alex și pe ileana doi
alex: la naiba! tocmai vroiam s-o tai la
aba
ileana: seamănă cu infernu lui dante
militanții greenpeace îi înconjoară,
le oferă
nava lu cousteau pe mărgele, se cîntă
imbacocha
dama:
willkommen!
mirce: mîncăm o bere?
bere de
salcii, bere de vis
licoare
de creier uitat deschis
mirce:
hai să vă recit ceva din jurnalu meu:
azi,
ileana mi-a făcut o surpriză nebănuită,
anume faptul că mi-a dăruit cartea nou apărută-a
lui heidegger, sein und zeit - adică ființă
și timp
este
chiar monumentul gîndirii heideggeriene, și mă
întreb dacă nu cumva am așteptat clipa asta,
cînd o să am traducerea în română, sau cînd
o să fiu în stare să citesc în original,
pentru a începe să-l descifrez, atît cît se
poate descifra, pe heidegger
asta, acum trei ani
ieri, la nationalbibliothek, citeam
heidegger și masoch
cred că-l prefer pe masoch lui de sade
dama: to
love and to be loved, what joy
tăcere,
se bea bere
tramvaiele
vin și pleacă
băbuța
care cerșește se-apleacă
să-și
lege șireturile
mirce:
și întorcîndu-mă prin zăpada din ring, am
simțit pentru prima dată cu-adevărat că orașul
ăsta e ireal, că dincolo de aura lui, de
lucitul fantastic, de concertele de anul nou se
ascunde o aceeași singurătate, un același vis
întrerupt ca și ale noastre
am
simțit că iubesc zăpada pe care calc, arborii
goi din volksgarten
și felul în care arată acum, după sărbători,
piața din fața primăriei, părăsită,
jalnică
exist,
lumea nu-mi pare goală
dama: na
komm
ileana și
alex: știi ceva? ia dă-ne textu
parafe,
chestii, mirce le dă textu
japonezii
fotografiază
alex și
ileana: hei, e cinciu! luminița!
sala e
cinci, luminița: alo, alo?
cei doi:
luminița, ne-auzi?
luminița:
foarte prost
cei doi:
scoate-ne de-aici!
se vede o
săgeată uriașă de mouse cum pătrunde
trece
peste japonezii mască, muzicanți și militanți
se oprește
pe cei doi și face clic
alex și
ileana dispar în nimic
schottentor,
orele serii
militanți
greenpeace împart bombe artizanale
la
standul de tabak se vinde cartea asta
cîntăreți
ambulanți, muzică din anzi
tramvaiul
vine, urcă japonezi
apoi
mirce și dama
fata-n
stand stă ca-ntr-o poză
băbuța
se preface în pulbere roză
haben sie
zwei schilling für mich?
Danke
III.
Metoda Gaspey Otto Sauer.
Ce-i proezia?
Cîteva secunde înainte de trezire
după party-n haus döbling, noapte, țigări
fumîndu-se singure
și-ntr-un
colț shampa, pictînd
mirce îi va lua un interviu autorului,
din cauza asemănării
de
nume, replicile lor se vor suprapune
unul dintre ei, la coniac, citește tare
din gramatica germană
a
lui leist, heidelberg, juliu groos, 1899
odată
ce școlerii au ajuns acolo ca să potă începe
studiul gramaticii, pentru profesorul care
procedeză pedagicesce și nu va recurge nici
odată la o metodă nesistematică și tîmpitore
a la ollendorf... ce dracu face bou ăla?
aproape-i ziuă, și coniacu s-a dus... cînd
ambrozie citea, ochii lui alunecau pe pagini și
inima alegea înțelesul, dar vocea și limba
lui se odihneau
apare
celălalt:
hallo,
am întîrziat un pic, să-i dăm drumu:
domnule țuglea... zi-mi băi autorule sau
scriptoru naibii, da nu mă lua
cu... aha, am înțeles - atunci încep c-o întrebare
așa, mai intimă: de ce mirce, și nu,
cum trebuia, mircea? ăsta-i semnul
irealității tale, vii de fapt dintr-o proză
de-a lu fontana, unde erai ăla care țipa
exist, într-un manuscris murrealist, a
citit chestia asta-n junimea și era să iasă
cu păruială
ok, m-am lămurit - dar proezia? știi, mă întreabă
fraierii de cititori mai mereu, ce-i de fapt,
domne, proezia?... nu e nimic, vorba lu
cage: afirm că n-am nimic de spus - și iată
proezia... întrebarile astea, ce-i
cutare?, dar cutare?, sînt întrebări
metafizice, fără răspuns - aș prefera,
poate, niște întrebări patafizice, dat fiind
că ele, cum zicea tata jarry, trec dincolo de
metafizică exact cît metafizica trece de fizică
ce
nu-i proezia, atunci? proezia e totul, este ceea
ce simți cînd strivești între dinți o boabă
de strugure, cînd te plimbi seara pe malul dunării
și cînd, departe de tine, auzi orașul masturbîndu-se,
este umbra care îți năpădește încet
mintea, fetișcanele moarte, și dîra de sînge
pe care o lasă mîna ta, scriind, pe suprafața
de sticlă a foii
cum
adică, fetișcanele moarte? păi flori marieta
anca monica violeta rosana corina luci cezara
liz manuela alina sorina ramona ralu și
paola... și cîrciumile, nicorești ocaua lu
cuza delicia piulița trocadero meduza terasa
colonadelor moara lu făgădău gențiana aba
cafe stein la mustacă bolta rece și shorley
sau surely
dar
vraja mării? sigur, și vraja mării, apoi
bibliotecile, cea din tecuci, unde-am citit tot
jules verne, biblioteca școlii patru, de
unde-am furat maupassant și l-am vîndut în
talcioc, biblioteca județeană, în care
ascultam vivaldi cu grig și-o muscă se așezase
pe disc și se-nvîrtea-n ritmul muzicii,
biblioteca liceului călinescu, unde chiuleam cu
costică și cu acea neînchipuit de frumoasă
alina, căreia nu știu de ce îi plăcea de
mine, eu cel nebărbierit, purtîndu-mi hainele
cum nu trebuie, și mai ales puloverul roz, care
mă semnaliza de cum coboram din troleu, și pe
care l-am vîndut, ca să vezi, tot în talcioc,
apoi biblioteca din coiciu, pe care i-am arătat-o
oanei și pe drum îi explicam cum am sărit eu
din tecuci în constanța și că din constanța
unde-o să mai sar, oana pe care am întîlnit-o
și-n iași, la casa universitarilor, cum stăteam
cu amicii la bere, ea s-a apropiat tiptil din
spate, mi-a pus palmele la ochi și m-a întrebat
c-o voce dulce cine-i?, era acolo și
bodiu, care-mi citea cartea și rîdea de
parafraza la ginsberg, aia cu cele mai strălucite
minți ale generației mele, sorin și
florin, și eu i-am spus uite, una dintre
mințile strălucite stă la masă, lîngă
dorin popescu, și bea fanta, sau ce avea
florin atunci, la care bodiu m-a întrebat
cine-i dorin popescu?, cum, nu-l cunoști
pe dorin popescu?, i-am zis și l-am privit
uluit - mai erau dan și dănuța lungu,
cerasela și chiar, prin cerasela am dat de
schiele, eram cu sorin, ea și michele în
atelierul unor amici pictori, și cum stăteam
pe buturugă cerasela ne-a arătat cîteva schițe,
de unde să știu eu că aici, în viena, o s-o
văd pe shampa pictînd schiele pe lemn, că pe
perete-o să țin, alături de visul lui dali,
portretul nevestei lui, și că ambele
reproduceri îmi vor aminti de-o himeră? de
unde să știu atunci, în librăria prăpădită
din tecuci, privind straniu la cartea cu nume
italienesc și întrebîndu-mă dacă face banii
sau nu, de unde să știu că cel care-a scris-o
mă va trimite aici, în viena, și că
citindu-i prefața la celan în
nationalbibliothek o să mi se deschidă minții
die niemandsrose, trandafirul nimănui? romanul
lui l-am cumpărat pînă la urmă-n ipotești,
dintr-o prăvălie unde se vindea țuică, și
unde dan a găsit reviste vechi de zece ani,
apoi am luat și noi o sticlă pe care am băut-o
la lacu lui eminescu, pe insulă, era și
sorin, o figură și ăsta, care-mi scrie acum să
stau cîte zece minute pe zi în schönbrunn și
să exersez cei șapte ani de-acasă, mi-a mai
spus odată că-s porc, după o noapte-n botoșani
cînd am băut groaznic, în principal vodcă,
și-n autobuz dormeam cu capu pe sînu
unei tipe din bucurești pe care am uitat cum o
cheamă (margot!), iar bodiu se făcea că nu mă
cunoaște, deși cu el băusem, întrebat fiind
cine-i mircea zicea unu pe care se chinuia
lenuța să-l trezească, îmi vine să
explodez, cine-s ăștia? ăștia-s dușmanii
mei: cristi cătălin sorin costică silviu și
achim
vezi, cam asta-i proezia
și
totuși, derrida crede că-i cel mai interesant
lucru din lume, mai interesant poate decît
lumea însăși... nici lumea nu-i interesantă
deloc, și nici poemu ăsta pe care l-am început
și nu știu cum să-l mai termin, măcar
partea-n care ne aflăm, mîine am curs de
germană și tre să mă trezesc la șapte, pînă
cocoșu ăla al vecinului lui socrate
nu-ncepe dracului iar să cînte
vă las, moarte bună...
iese
celălalt:
nu știu ce l-a apucat de-a dispărut tocmai
acum, la happy end, cred c-a băut cam mult, azi
a găsit bere cu doi șilingi mai ieftină la
eurospar și a cumpărat vreo zece, să aibă,
plus coniacu
a
uitat aici și gramatica asta-a lui leist, pe
care a văzut-o zilele trecute, plimbîndu-se cu
dama, într-un anticariat
subsemnatul
singur are dreptul de a tipări și publica cărțile
compuse după metoda gaspey otto sauer
el își va da tote ostenelile de a le
perfecționa
neîncetat
toate
drepturile sînt rezervate, chiar și acela de a
edita lucrări noui după numita metodă
auzi
se luminează, acum se vede shampa,
pictînd
was
malst du? tot schiele?
nu,
zice ea
vis, cu cîteva secunde înainte de
trezire
Poezii
din volumul "Mircea Țuglea" de Mircea
Țuglea