Timpul în poezia românească
de
Mihai Dinu
„Numai
poetul
Ca păsări ce zboară
Deasupra valurilor
Trece
peste nemărginirea timpului:
În ramurile gândului,
În sfintele lunci,
Unde păsări ca el
Se-ntrec în cântări”
Mihai Eminescu
Cine
alţii decât poeţii, cu sensibilitatea
lor (adeseori exacerbată) la tot ceea ce
atinge şi pune în mişcare sufletul
omenesc, erau mai indicaţi să se aplece
asupra misterelor temporalităţii?
De la horaţianul „fugit irreparabile
tempus” la solicitatea imperativă „Verweile
doch, du bist so schön” adresată clipei
de neliniştitul Faust al lui Goethe, nenumăraţi
sunt slujitorii muzelor care au vibrat la întâlnirea
cu ireversibilul devenirii şi au cerşit
timpului să-şi oprească zborul
(„Ô, temps, suspends ton vol! Et vous, heures
propices, / Suspendez votre cours!”) în momentul acelui „höchster
Augenblick” al mult doritului extaz.
Una
dintre primele trăsături ale temporalităţii
subiective care a reţinut atenţia
poeţilor este neuniformitatea calitativă
a timpului personal. Egale între ele sunt numai
secundele implacabile ale orologiilor; clipele
vieţii, ritmate de „bubuiturile neregulate
/ ale timpului interior” diferă după
gradul lor de plenitudine:
„Şi privind la luna
plină,
La văpaia de pe lacuri,
Anii tăi se par ca clipe,
Clipe lungi se par ca veacuri”
Sunt ore şi zile insignifiante pe care
memoria refuză să le reţină,
după cum există şi altele care
pot sintetiza o întreagă biografie:
„Cine şi-a pierdut
o zi cât o viaţă,
S-o caute repede. Se înnoptează.
Se lasă ceaţă”.
Exaltarea
provocată de beţia dragostei împărtăşite
poate smulge promisiunea nebunească a oferirii
vieţii întregi în schimbul unei nopţi
de iubire:
„Ne-om răzima capetele-unul
de altul
Şi surâzând vom adormi
sub înaltul,
Vechiul salcâm. – Astfel
de noapte bogată,
Cine pe ea n-ar da viaţa
lui toată?”
ori
chiar al unei unice ore, devenite astfel, totodată,
şi o oră unică:
„O oră să
fi fost amici,
Să ne iubim cu
dor,
S-ascult de glasul
gurii mici
O oră şi
să mor”
Dacă
„ceasul sfânt” al comuniunii amoroase
e de dorit să dureze cât mai mult:
„Şi mi-i ciudă
cum de vremea
Să mai treacă se
îndură,
Când eu stau şoptind
cu draga
Mână-n mână, gură-n
gură”
în
schimb, momentul despărţirii s-ar
cere depăşit cât mai repede, dar,
din păcate, tocmai el trece teribil de
greu. Scurgerea timpului capătă atunci
o lentoare insuportabilă, percepută
ca o adevărată falie ivită între
timpul obiectiv al lumii şi cel al trăirii
lăuntrice:
„Când am plecat,
un ornic bătea în ceaţă rar,
Atât de rar că
timpul trecu pe lângă oră.
I-am auzit întâia bătaie
amândoi,
Pierzându-se-n noiembre
prelungă şi sonoră.
Poate mai bate încă
momentul de atunci,
Poate-a tăcut
îndată şi-aşteaptă să
mai vie
Îmbrăţişarea
veche, din nou precum a fost,
Şi lacrimile tale,
în gara cenuşie”
Căci
clipa poate pieri fulgerător sau zăbovi
exasperant:
„Se poate stinge pocnind
ca un bec
şi-această secundă
ştiută.
Poate rămâne ca la înec
deasupră-ne, apa stătută”
Departe
de fiinţa iubită, timpul se târâie,
creând iluzia unei multiplicări monstruoase
a înseşi vârstei poetului îndrăgostit:
„Departe sunt de tine
şi singur lângă foc
Petrec în minte-mi viaţa
lipsită de noroc,
Optzeci de ani îmi pare în
lume c-am trăit,
Că sunt bătrân
ca iarna, că tu vei fi murit”
Jinduită
uneori ca o adevărată binecuvântare,
încetinirea scurgerii temporale poate ajunge
astfel să ia chipul unei pedepse teribile:
„Să şchioapete
ziua ca luntrea dogită,
Să-ntârzie ora în timp
să se-nghită
Şi, nemărginită,
secunda
Să-şi treacă
prin suflet, gigantică, unda”
Este
ceea ce se întâmplă în izolarea strivitoare
a universului concentraţionar, unde timpul
bălteşte, iar zilele, devenite indiscernabile,
par să nu se mai sfârşească niciodată:
„Marţi, Vineri, Sâmbătă,
Luni,
zile neutre, fără
de formă,
ca o ceaţă enormă,
peste genuni.
Stau în timpul groaznic de
gol,
cu tălpile-n veacuri
lichide,
ca-n ocean un atol,
bătut de vânturi toride…
Marţi, Miercuri, Vineri…Ce
zi o fi oare?
săptămâna i-o namilă
moartă,
lunile mele nu trec prin
calendare,
insula mea nu-i pe nici o
hartă…
Luni, Joi…Toate una ca alta,
cum seamănă balta
cu balta,
cum seamănă scaieţii
din şanţuri…
Toate numai lacăt şi
lanţuri,
Numai lacăt şi
lanţuri”
Creşterea
distanţei în timp faţă de o asemenea
experienţă nefericită are, în
genere, un efect alinător, dar tot atât
de adevărat e şi faptul că trecerea,
chiar neutră, a vremii ne poate vătăma
sufleteşte prin însuşi faptul că
ne apropie de sorocul fatal:
„Pe rând orice ore rănesc,
Iar ultima vecinic omoară…
Tot sufletul mi-este o vioară
Ce plânge duios că trăiesc.
Şi nici nu mai cerc
să zâmbesc
Când viaţa se-arată
uşoară.
Pe rând orice ore rănesc,
Iar ultima vecinic omoară”
În
tinereţe, Poetul nu poartă grija timpului,
dar o dată cu înaintarea în vârstă,
mersul implacabil al vremii începe să îl
preocupe până la obsesie:
„Să ieşi pe
stradă ţi-e dat
dar nu fără griji,
ca-n zile de altădată.
La fieştecare pas, la
fiece colţ, te-ntâmpină: timpul.
Ăst timp ce va veni
peste noi,
întâi ca pustiul Gobi, apoi
ca tumultul unei urniri
de ape şi continente,
sălbatic ca o revărsare
peste toate
a magmelor din noapte”
Confruntat
cu drama înaintării inexorabile către
deznodământul ştiut, el devine tot
mai conştient de inutilitatea tragică
a luptei cu un duşman care nu va întârzia
să-l strivească:
„Ce să aştept
să vie şi ce să înţeleg,
Când peste mine timpul se
prăbuşeşte-ntreg?”
Nu
întâmplător ultimele versuri citate aparţin
unui octogenar. Anii, care, la vârsta primelor
semne ale întunecării spiritului eminescian
defilau încă într-o procesiune solemnă:
„Trecut-au anii ca nori
lungi pe şesuri
Şi niciodată n-or
să vie iară”
se
precipită asupra bătrânului Arghezi
cu violenţa unui uragan pustiitor. Regăsim
aici, precum se vede, filtrată prin sensibilitatea
excepţională a doi poeţi de geniu,
ideea, analizată în capitolele anterioare,
că trecerea anilor accelerează timpul,
numai că, încă tânăr, în ciuda
faptului că se socotea bătrân chiar
din vremea Epigonilor:
„Iar noi? Noi, epigonii?…Simţiri
reci, harfe zdrobite,
Mici de zile, mari
de patimi, inimi bătrâne, urîte”
Eminescu nu resimte în aceeaşi măsură
ca Arghezi această precipitare. Clipele
sale „picură”, scurgerea anilor
are ceva din unduirea maiestuoasă a valurilor
(„Din valurile vremii…”), veacurile „se
torc” („Memento mori”), vremea „trece”
şi „vine” („Glossa”),
dar nu se năpusteşte nemilos, ci se
acumulează lent, chiar dacă implacabil:
„Pierdut e totu-n
zarea tinereţii
Şi mută-i
gura dulce-a altor vremuri,
Iar timpul creşte-n
urma mea… mă-ntunec!”17
O
va spune cu alte cuvinte şi un Arghezi
cu două decenii mai tânăr decât cel
asupra căruia timpul avea să se năruie
mai târziu fără cruţare:
„M-aş odihni… Secundă cu secundă
Poteca înapoi mi se scufundă”
Dar
de unde, la urma urmei, părerea de rău
pentru această sporire a duratei noastre,
când experienţa trecutului nu poate decât
să ne îmbogăţească şi
să contribuie, în consecinţă,
la împlinirea propriei personalităţi?
De ce, dacă pentru mulţi dintre noi
amintirile dobândesc după un timp culoare
şi parfum, o aură şi un farmec
pe care prezentul nu le cunoaşte niciodată,
ne nemulţumeşte în aşa măsură
extinderea acestui teritoriu în care ne putem
oricând refugia fără riscul unor surprize
neplăcute? Avem vreun motiv să ne
fie teamă de trecut?
Fireşte,
şi nu numai unul. Nu ne vom referi însă
aici la sumedenia de suferinţe pe care
retrospecţia le poate provoca firilor sensibile,
melancolice sau sentimentale, la chinul remuşcării,
ori la boala intratabilă a regretelor,
deoarece toate acestea pot surveni sau nu, în
funcţie de temperamentul şi de meandrele
biografice ale subiectului. Există însă
o pricină de ordin general pentru care
cu cât se adună mai mult trecut în urma
noastră cu atât ne simţim mai nefericiţi.
Nu
e vorba, precum s-ar putea crede, de faptul
că trecutul e un timp care nu mai este
şi, ca atare, nu va mai putea fi retrăit,
căci, la rândul său, nici viitorul
nu este şi, în plus, comparat cu trecutul,
e un domeniu incert şi plin de primejdii
potenţiale. La drept vorbind, coeficientul
de realitate al trecutului, dacă putem
vorbi despre aşa ceva, este cu mult mai
mare decât cel al viitorului, întrucât trecutul
se află în noi, în fiecare fibră a
fiinţei noastre, e o achiziţie definitivă,
un bun ce nu ne mai poate fi răpit de nimeni,
pe când viitorul nu există, de fapt, nicăieri
şi nici nu avem certitudinea că va
exista.
Or,
tocmai aceasta e problema. Viitorul este un
bun jinduit, dar îndoielnic, de care nu e sigur
că vom mai avea parte. Ştiut fiind
faptul că viaţa e limitată în
timp şi, totodată, că prezentul
este inextensibil, între trecut şi viitor
trebuie să existe o anumită complementaritate.
Cu cât trecutul sporeşte, cu atâta diminuează
şansele de a te mai bucura de un viitor,
oricare ar fi acesta. Altminteri spus, trecutul
ne devorează viitorul, se hrăneşte
cu alimentul virtual al vieţii încă
netrăite.
Dar
cum trecutul nostru suntem noi înşine,
se poate tot atât de bine afirma şi că
viitorul, aşa nelămurit şi problematic
cum este, constituie totodată şi hrana
noastră, condiţia sine-qua-non a supravieţuirii.
„Fiecare conştiinţă trăieşte
printr-un viitor care nu este încă, dar
care îi este la fel de indispensabil ca şi
oxigenul pentru respiraţie. Pentru conştiinţă,
această deschidere a viitorului se poate
numi speranţă”:
„Cum mângâie dulce, alină
uşor
Speranţa pe toţi
muritorii
Tristeţă, durere
şi lacrimi, amor,
Azilul îşi află
în sânu-i de dor
Şi pier, cum de boare
pier norii”
În
cartea sa Le temps et l’Autre, Emmanuel Lévinas definea
moartea ca „imposibilitatea de-a mai avea un
proiect”. Cât timp trăim, dispunem încă
de libertatea de a ne face planuri. Ştim,
sau mai degrabă avem credinţa, că
trecutul nu poate fi schimbat, ceea ce e, în
fond, doar parţial adevărat, fiindcă,
în funcţie de noile experienţe parcurse,
şi trecutul se restructurează, modificându-şi
semnificaţiile existenţiale, dar credem că în ceea
ce priveşte viitorul totul rămâne
posibil. În maniera sa inconfundabilă,
Nichita Stănescu constata că numai
ceea ce nu s-a petrecut încă are cu adevărat
realitate:
„Există numai ceea
ce va fi,
numai întâmplările neîntâmplate,
Atârnând de ramura unui copac
Nenăscut, stafie pe
jumătate…”
Cât
de improprie e, de fapt, expresia „am X ani”,
cu referire tocmai la anii pe care nu îi mai
ai. Timpul parcurs e unul pierdut pentru totdeauna
şi cu cât se extinde mai mult cu atât anii
noştri, adică cei pe care îi
mai avem de trăit se împuţinează.
Căci trecutul ne minează necontenit viitorul.
Fiecare clipă pe care şi-o adaugă
reduce marja de libertate a acţiunilor
noastre viitoare. Anumite experienţe şi,
cu atât mai mult, absenţa anumitor experienţe
ne îngustează câmpul opţiunilor. Faptul
de a nu fi trecut deloc prin şcoală
sau cel de a fi trecut prin puşcărie
pot greva în mod decisiv asupra carierei profesionale
sau politice a cuiva şi constituie nu o
dată obstacole de netrecut în împlinirea
unor aspiraţii ale individului. Astfel,
faptul că viitorul ar fi un domeniu al
libertăţii absolute se dovedeşte,
la urma urmei, o pură iluzie. E suficient
să priveşti în jur pentru a te convinge
de măsura în care viitorul oamenilor depinde
de trecutul lor. Cu cât înaintăm în vârstă,
nu numai că dispunem de tot mai puţin
viitor, ci şi, din păcate, de unul
din ce în ce mai sărac în alternative.
Orizontul temporal se scurtează, dar se
şi îngustează, drama bătrânilor
fiind, între altele, şi aceea că nu
prea mai au de unde alege. Şi nu este vorba
atât de faptul, oricum de necontestat, că
viaţa însăşi le restrânge plaja
de opţiuni, cât, mai ales, de propriile
limitări, ce îşi au originea chiar
în biografia personală:
„Cel ce devin şi
cel ce sînt
se devastează reciproc.
Două incendii alergând
să nu-mi oprească
umbra-n loc”
Experienţa
formează, dar şi deformează,
te face apt pentru anumite lucruri, însă
te privează de accesul la altele şi
cu cât trece mai mult timp îţi pierzi disponibilitatea
pentru acestea din urmă. Îngustarea sferei
de preocupări, lipsa de interes pentru
nou, predominarea rutinei asupra creativităţii
sunt „achiziţiile” cele mai frecvente ale
vârstelor înaintate. Îngrămădirea
de trecut în urma noastră, adică,
mai corect spus, acumularea timpului în noi
înşine, ne îngrădeşte astfel
personalitatea, închizând-o în ţarcul înălţat
de propria noastră biografie, de care,
pe măsura trecerii vremii, depindem din
ce în ce mai mult. Căci, precum observa
Vladimir Jankélévitch, „nu poţi să
transformi factum-ul şi încă
mai puţin fecisse în infectum
şi timpul survenit în ceva nesurvenit,
să nimiceşti faptele împlinite. Amprenta
este pretutindeni prezentă, de neşters”.
Oamenii sunt ceea ce au trăit şi,
ca atare, mult mai puţin decât au fost
pe vremea când neîntâmplatul vieţii lor,
cu sumedenia sa de potenţialităţi
precumpănea încă asupra evenimentelor
deja petrecute. Pluridimensionalitatea virtuală
a viitorului încă necunoscut lasă
însă treptat locul unidimensionalităţii
unui trecut imuabil, ceea ce înseamnă,
de fapt, o sărăcire a fiinţei
şi aruncarea ei din regatul speranţei,
tărâm al tuturor posibilităţilor,
în sclavia propriei istorii. Tânărul trăieşte
euforic în edenul potenţial al opţiunilor
nelimitate, vârstnicul zace înlănţuit
de însăşi viaţa pe care a dus-o.
Pe când primul se îmbată cu aerul tare
al speranţei, cel de al doilea se sufocă
în fumul înecăcios al regretelor.
La
limită, aspiraţia poetului, mai conştient
decât alţii de această tragică
fatalitate, şi mai însetat de imposibil,
o dată ce, potrivit fericitei formule a
lui Carl Sandburg, el este un animal marin nevoit
să trăiască pe pământ, dar
care visează să zboare, ar fi să
revină în lumea potenţialităţii
depline dinaintea naşterii sale:
„Dar mi-aduc aminte de
vremea când încă nu eram
ca de-o copilărie îndepărtată
şi-mi pare atât de rău
că n-am rămas
în ţara fără
de nume”
Nu
întâmplător volumul din care este extrasă
strofa de mai sus are drept moto o rugăciune
sui-generis prin care poetul, deşi se declară
conştient de necesitatea imperativă
a devenirii, cerşeşte oprirea inexorabilului:
„Opreşte
trecerea. Ştiu că unde nu e moarte
nu e nici iubire, - şi totuşi, te
rog; opreşte, Doamne, ceasornicul cu care
ne măsori destrămarea”
Sensibil,
asemenea tuturor poeţilor adevăraţi,
la „zumzetul albinelor morţii”, Blaga percepe
şi în veşnicia geologică a munţilor
zvonul nelămurit, dar de neoprit al anilor
care zboară:
„Intru în munte. O poartă
de piatră
încet s-a închis. Gând, vis
şi punte mă saltă.
Ce vinete lacuri!
Ce vreme înaltă!
Din ferigă vulpea de
aur mă latră.
Jivine mai sfinte-mi ling
mâinile: stranii,
Vrăjite, cu ochii întorşi
se strecoară.
Cu zumzet prin somnul cristalelor
zboară
Albinele morţii, şi
anii. Şi anii”
Poeţii
ştiu însă prea bine că, pentru
noi, orologiul cosmic nu îşi opreşte
bătăile decât o singură dată
şi atunci definitiv:
„În cer,
Bate ora de bronz şi
de fier.
Într-o stea
Bătu ora de catifea.
Ora de pâslă bate
În turla din cetate.
În ora de lână
Se-aude vremea bătrână
Şi se sfâşie
Ora de hârtie.
] Lângă domnescul epitaf
Bate glasul orei de praf.
Azi-noapte, soră,
N-a mai bătut nici o
oră”
sau,
în viziunea lui Nichita Stănescu:
„Nu are cine să
vestească pe cine.
Turbate spirale; inimă
explodată.
Anul care urmează
să vină nu mai vine
Şi nu va mai veni
niciodată”
Totuşi,
în pofida oricărei logici, oamenii continuă
să creadă chiar şi in articulo
mortis că mai au încă vreme la
dispoziţie:
„Ci ei tot îmi spun că
mai e timp
chiar dacă
pereţii aceştia
au început să plece
Ci ei tot îmi spun: mai este
vreme
chiar dacă
Pământul a început să
se îndepărteze
mai e timp
cu toate că
pasărea din geam a plecat
şi acum va zbura şi
fereastra
în schimb vor ieşi stelele
şi despre umbra mea
nu vorbesc
Nu e nimic, timp mai este,
şi nu mai vorbesc
despre nimic
Şi eu voi sta acum în
prag
şi pragul strigă:
întoarce-te
Şi deschi uşa încet
şi uşa dispare
dar nu e nimic,
timp mai este”
Numai
că îmbarcarea spre tărâmul de ceaţă
te ia întotdeauna pe nepregătite:
„Corabia apare-n miez
de noapte
Dă semn scurt, şi
să te urci iute că nu-i timp
De pierdut. Nici nu te-ai
dezmeticit bine
Nici nu ţi-ai luat rămas
bun – ce-a fost
Mai important ai uitat (acea
sabie, acel scut)
Abia apuci să-aprinzi
o lumânare şi să-ţi mai vezi
Odată capul stins lângă
geamu-nnoptat”
Astfel,
când ţi-era lumea mai dragă:
„Ai ieşit din casă
şi n-a mai fost casa
Ai trecut pragul
n-a mai fost pragul
te-a avertizat o pasăre
nu mai e pasărea
Era sâmbătă
Nu va mai fi sâmbătă
Numai copacul
eternul
îşi clatină frunzele”
Lupta
inegală cu destinul („Cu tridentul /
timpului într-o mână / şi reţeaua
lumii în alta / zeul îl înfruntă pe gladiator”) are pretutindeni şi
întotdeauna acelaşi deznodământ, numai
că nimeni nu cunoaşte ora şi
clipa despărţirii („Iar de nu vei
priveghea, voi veni ca un fur şi nu vei
şti în ce ceas voi veni asupra ta”, „Căci voi înşivă
ştiţi bine că ziua Domnului vine
aşa, ca un fur noaptea”, întrucât „Nu este
al vostru a şti vremile sau soroacele pe care Tatăl le-a pus
în stăpânirea Sa”):
„vine o vreme
când nu mai poţi fugi
vine o seară
când se îngrunează aripile
vine o clipă
când te ajunge umbra din
urmă
cât mai am copile
până la chindie?
Dar în valea asta
nimeni
nu ştie
când apune soarele
Cade seara ca o funie goală
lângă stâlpul înalt
Staţi, strigă osia.
Jocul a încetat.
Nu mai văd. Dezlegaţi
liniştea”
O
cauzalitate inversă ne domină viaţa.
Întrucât omul este unica fiinţă care
ştie că va muri, sufletul său
constituie şi singurul teritoriu al realităţii
în care efectele pot preceda cauzele. Dacă
e de neconceput ca un fenomen fizic să
îşi aibă cauza în viitor, o atare
anomalie devine nu numai posibilă, ci chiar
curentă în domeniul psihologic. Ţine
de absoluta normalitate ca acţiunile prezente
ale indivizilor să fie consecinţe
ale unui eveniment încă neîntâmplat, dar
inevitabil (redactarea de testamente sau încheierea
de asigurări de viaţă constituie
exemple dintre cele mai banale de efecte anterioare
cauzei). Viaţa însăşi e o boală
cu sfârşit cunoscut:
„Boala este mai aproape
de mine
Decât am fost eu vreodată.
Aşa cum putrezirea
E mai aproape de fruct
Decât sâmburele lui.
Aşa cum sâmburele aşteptă
Numai trecerea verii
Să se desfacă din
fruct
Eu trebuie numai s-aştept
Viaţa să treacă…”
Dar
dacă în periplul necurmat al vieţii
nu ne este îngăduită nici o escală,
cu atât mai puţin am putea spera să
realizăm revenirea în trecut, căci
reversiunea cronologică e cel mai de neînfăptuit
dintre vise. „Întinerirea este şi mai absurdă
decât eternitatea”.
Bolnav
de ireversibilitate, omul recurge atunci la
paliativul nostalgiei, care îi creează
şi întreţine iluzia că retrăirea
trecutului ar fi cumva posibilă, măcar
şi numai sub forma dorului de clipele ce
s-au dus, căci:
„La obârşie, la izvor
nici un drum nu se întoarce
decât în chip de dor”
Chemarea
copilăriei, departe de a fi un simplu fapt
psihologic, lesne explicabil, are rădăcini
mult mai adânci, înfipte în substratul tulbure
al subconştientului:
„Numai sângele meu
strigă prin păduri
după îndepărtata-i
copilărie,
ca un cerb bătrân
după ciuta lui
pierdută în moarte”
Suferinţa
pe care conştiinţa imposibilităţii
reversiunii i-o produce poetului îl face să
dorească dispariţia a tot ceea ce
i-ar mai putea reaminti anii pe veci inaccesibili
ai copilăriei:
„Sânge fără
răspuns,
o, de-ar fi linişte,
cât de bine s-ar auzi
ciuta călcând
prin moarte.
Tot mai departe şovăi
pe drum, -
şi ca un ucigaş
ce-astupă cu năframa
o gură învinsă,
închid cu pumnul toate
izvoarele,
pentru totdeauna să
tacă,
să tacă”
De
fapt, dorul de trecut nu se justifică atât
prin conţinutul acestuia cât prin chiar
calitatea (?) sa de a fi definitiv pierdut.
„Copilăria noastră ni se pare fericită
tocmai pentru că este pentru totdeauna
inaccesibilă”.
„Mă agăţ
de orele vechi
dar toate fug înapoi,
totdeauna nesigure
şi perechi,
asemenea cailor înhămaţi
câte doi”
Atracţia
exercitată de vremurile apuse conţine
cel puţin un grăunte de iraţional.
Timpul scurs a devenit, în mod paradoxal, o
valoare în sine, indiferent dacă trăirea
sa generase la momentul respectiv bucurie sau
tristeţe. Nostalgicul se întoarce
în trecut fără a putea spune exact
pentru ce o face:
„Caut, nu ştiu
ce caut. Caut
un cer trecut, ajunul
apus. Cât de-aplecată
e fruntea menită-nălţărilor
altădată!
Caut, nu ştiu
ce caut. Caut
aurore, ce-au fost, ţâşnitoare, aprinse
fântâni – azi cu ape
legate şi-nvinse.
Caut, nu ştiu
ce caut. Caut
o oră mare rămasă
în mine fără făptură
ca pe-un ulcior mort
o urmă de gură.
Caut, nu ştiu
ce caut. Subt stele de ieri,
subt trecutele, caut
lumina stinsă
pe care-o tot laud”
La
ancheta pe care autorul acestor rânduri a făcut-o
printre studenţi pe tema timpului, o fată,
din păcate anonimă, remarca la un
moment dat, într-o manieră deopotrivă
profundă şi poetică, că
„deosebirea dintre sufletul şi trupul nostru
constă în aceea că sufletul îi conservă
şi pe copilul, pe adolescentul sau pe tânărul
care am fost, pe când trupul nu”. Ataşamentul
nostru veşnic faţă de propriul
trecut se întemeiază pe coexistenţa
în noi a tuturor personajelor în pielea cărora
ne-am aflat cândva, dar, pentru a prelungi metafora,
pieile acelea le-am lepădat ca şerpii,
iar astăzi ne prezentăm lumii exclusiv
în cea mai recentă şi, din păcate,
adesea nu şi cea mai atrăgătoare
dintre ele.
Printre
pariurile imposibile ale Poetului se numără
şi recuperarea acestor înveşmântări
fizice consecutive ale spiritului său:
„Cobor pe propriile-mi
trupuri regăsite
ca pe-o scară
şi amintirile
au trup şi timpul are-altoi.
Şi iată-mi
prietenii uitaţi şi-ntâia mea iubire
şi anul şapte-al
vieţii mele regăsit,
şi primul da şi
primul nu
şi prima mea uimire
şi aerul de-atunci
în vârful unei raze-nţepenit”
dar câtă splendoare!”
Capitolul "Timpul în poezia românească"
face parte din volumul "Chronosophia",
în curs de apariţie la Editura Fundaţiei
Culturale Române