Book.com
NET Şi BRUT: sensuri noi
de Dan-Silviu Boerescu
Mult timp, net-ul şi brut-ul au
fost doar termeni fiscali, legaţi de plăţi,
salarii şi contracte. De ceva vreme, net-ul
este legat de comunitatea on-line, desprinsă
nu din filme ca Matrix, ci din viaţa de zi
cu zi. Reţeaua a pătruns triumfal īn
existenţa noastră şi, o dată
integrat ei, nu īi mai poţi scăpa. Cu
scriitorii, cel puţin cu cei autohtoni, această
metamorfoză (de la stilou la mouse sau de la
dactilo la taste) nu şi-a atins ultimele consecinţe.
Se naşte īnsă o nouă generaţie
de e-writers, chiar şi la noi. Dacă net-ul
este mediul lor natural de manifestare, ce ar putea
reprezenta, īn context, brut-ul?
De fapt, dilema vizează capacitatea de rezistenţă
a hīrtiei şi a tiparului clasic īn faţa
asediului concertat al formatului electronic. Se
mai adaugă şi dezamăgirea tot mai
accentuată faţă de mediocritatea
vieţii literare de stil vechi, īncremenită
īn convenţional şi interes meschin. Astfel,
foarte mulţi tineri şi foarte tineri autori
declară tranşant că nu-i mai interesează
literatura pe suport tradiţional, dedicīndu-se
strict civilizaţiei e-book. Pe līngă
revistele literare electronice de sine stătătoare,
au apărut site-uri specializate şi periodic
se lansează noi cărţi electronice,
majoritatea neavīnd deloc ambiţia de a se īnscrie
şi īn circuitul clasic, extrem de greoi şi
datorită sistemului de difuzare, care, adesea,
face ca-şi-imposibil contactul dintre autor
şi cititor.
Īn schimb, o carte pe net beneficiază
de difuzare instantanee, către īntreaga comunitate
on-line, atīt pentru receptorii specializaţi,
cīt şi pentru alţii, īntīmplători
sau atraşi de feluritele link-uri presărate
īn text. Drumul de la scriere la redactare se scurtează
considerabil, iar receptorul are la dispoziţie
chiar textul brut, uneori lăsat neterminat
cu bună ştiinţă. Lectorul din
faţa monitorului poate interveni cu sugestii
şi, uneori, poate modifica dramatic destinul
cărţii, ceea ce īn beletristica de altădată
era practic imposibil. Democraţia de pe net
impune ca oricine să poată avea acces
la laboratorul de creaţie şi nu doar
īn calitate de spectator pasiv. S-ar putea ca viitorul
lecturii/scrierii să fie influenţat īn
mod decisiv de un soi de Napster al literaturii,
care să pună īn circulaţie liberă
orice text al oricărui autor. Se cīştigă
īn comunicare, se pierde īn specificitatea operei
literare. Se poate ajunge chiar la o nouă formă
de ciberfolclor, disponibil şi prelucrabil
īn librăriile virtuale. Orgoliul creatorului
va da īnapoi īn faţa presiunii cititorului
conectat la textul brut. Recunosc că
sīnt cutremurat īn faţa acestei posibilităţi
şi mă īntorc, cīt mai pot, la colile mele
format A4, pe care scriu cu pixul rīnduri-rīnduri,
īnjurīnd cu tandreţe internetul, serverul,
cablul, fibra optică şi toate celelalte
accesorii hipertehnologice care nu-mi mai dau voie
să trimit iubitei bileţele, ci numai,
impersonale, e-mail-uri