Păpuși, realități, mori de vânt
un interviu cu regizorul Cătălin Mitulescu
PDM: Mă interesează cum te poziționezi tu față de
noile direcții din filmul românesc, ce te frământă,
cum abordezi tu cinematografia și care este
demersul tău artistic de regizor.
CM:
Paradoxul este că de fiecare dată cand văd un film
al unui coleg, fie că e vorba de Radu Munteanu sau Porumboiu, mă
regăsesc foarte tare în el, vorbesc despre filmele mele de
început, în anul acela în care am facut filme despre Revoluție,
despre România, când au fost făcute filmeleCum mi-am petrecut
sfârșitul lumii, Hârtia va fi albastră, A fost sau n-a fost,
știi, anul acela a fost interesant, cu viziunea pe care am avut
noi despre Revoluție, sau, anul dinainte...și paradoxul e ca mă
regăsesc foarte tare,e ca și cum o parte din mine a făcut filmele
acelea și am așa gânduri stufoase comune si empatizez cu tot ce se
întâmplă, și pornirea mea e alta când mă apuc de un film nou, mă
întorc în timp, este o schizofrenie așa o periaodă...și încerc
să-mi explic acel timp, anii 87,88, 89 când eram în liceu și am
avut primele porniri literare și ma intrebam ce înseamnă real, ce
înseamnă literatură, ce înseamnă film, era o perioadă în care
mergeam la Cinematecă sau la Cercul de literatură și încercam să
scriu foarte des influențat de Kafka nuvele care erau fantastice
și în același timp trăiam realul ăla intens cenușiu în care toți
se prefăceau că spun ceva,... părinții se prefăceau că fac ceva,
profesorii că predau ceva, era o dublă realitate care crea in noi
dorința de realitate pură, care crea în noi dorința de autentic.
Țin minte era un cuvânt pe
care in foloseam des : ridicol...noi puștii îl foloseam, chiar
și în Școala Generală, știi e ridicol,ridicol, se
preface...foloseam cuvintele alea cu și mai mare voluptate, iar
acum sună altfel. Trăiam în atmosfera asta cenușie și căutam să
fim autentici, să spunem adevărul, dar în același timp, pentru
mine era și scara blocului, care era ca o prelungire a orelor când
nu te duceai acasă, când eram și mai mic, în a VIII-a, a IX-a,
chiar dacă mai beam noi un lichior de banane sau alte prostii, sau
poate nu, se dezvolta în noi un fel de realitate paralelă tot ca o
reacție la presiunea aceea, la cotidian... Eu le povesteam cum e
în Italia, deși eu nu fusesem acolo niciodată și nimeni nu mă
întreba dacă am fost sau nu acolo, dar eu le povesteam despre un
parc unde erau numai drogați și dădeam drogaților totul din viață,
mâncare, gagici ca să se lase de droguri. Și ei răspundeau cu alte
chestii, alte povești, se dezvolta o realitate paralelă în scara
blocului care ținea de fantastic, de invenție, se crea o
lume diferită, protectoare. Ne povesteam unde am fost în vacanțe,
imaginam cum că am fost într-o pădure, nu era în România, de fapt
nici nu exista, ne ambalam, cred că ți s-a intamplat și
ție,...plus toate povestile acelea fantastice despre oamenii din
bloc,despre baba care vinde borș si care îl ține pe moș închis în
baie. Cumva în primul meu film am balansat aceste două tendințe și
poate acesta e specificului primului meu film, adică am ezitat
între a mă duce complet într-o realitate din asta
fantastică, parte din viața mea si tendința de a povesti realul.
Cred ca am transpus în cinema exact schizofrenia aceea pe care o
crea dictatura și sursa fantastică m-a motivat mai mult, de fapt
am încercat să povestesc în film tot ce era în viață chiar și
poveștile astea din scara blocului, din strada Colentina si pentru
mine totul era o amintire atunci când am facut filmul Cum mi-am
petrecut sfrsitul lumii,chiar facea parte din toate acele
fantasme din scara blocului.
Cumva colegii mei, unii fiind mai mari cu 2 ani,
Radu (Munteanu n.r) și Puiu (Cristi n.r) sunt mai mari, erau la
liceu in acea perioada aceea, la ei a fost mult mai acută
impostura regimului și mai mare dorința de autenticitate, de a fi
analitici si de a trăi în esență ceea ce era atunci și a
descompune realitatea și de a o avea la rece, cât mai sinceră.
Asta reprezintă modul lor de a povesti, viziunea lor, dar eu am
fost mai împrăștiat, am lăsat să treacă tot felul de influențe,
de porniri fantastice pe care am încercat să le transfigurez în
primul film, mai ales.
PDM:
Filmul tău surprinde foarte bine această dublă
realitate. În Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii, băiețelul,
fratele personajului principal, are exact evadarea asta despre
care vorbești în realitatea fantastică în comparație cu sora mai
mare care se confruntă cu realitatea dură și pură din liceul din
perioada comunistă. Ambele perspective sunt reale. Schizofrenia la
care te referi face parte din real iar realitatea la care ai avut
tu acces este la fel de reală ca cea de care au încearcat să se
apropie colegii tăi puțin mai vârstnici. Până la urmă este o
opțiune stilistică felul în care iți descrii realitatea, ei s-au
focusat mai mult spre cenușiu până la gri, asta a fost experiența
lor, pe când tu ai găsit un echilibru între evadarea în lumea
fantastică și cenușiul existenței din perioada aceea. Te poți
apropia de real prin neorealism sau orice alt stil, mesajul si
rezultatul este ce contează.
CM:Știi care este vulnerabilitatea acestor teorii
vis-a-vis de teoria cinematografiei românești pe care o sesizez de
fiecare dată,apropos de toate judecatile astea stilistice, de
noul val al cinematografiei românești? Eu simt că lucrurile sunt
abia la început și oamenii își conturează o imagine despre faptul
că la început filmele își conturează un fel de confesiune,da, eu
simt că filmul adevărat începe cu al 4-lea,al 5-lea, al 6-lea
film, adică experiența spune mult...vezi noi suntem toți la filmul
cu numărul 3 sau 4. Radu Munteanu după primele 3 filme mi s-a
părut mai interesant, e mai coerent, are un stil. Poate și pentru
ceilalți apele s-au mai așezat și și-au creat un stil propriu,dar
eu sunt curios de ce se va întampla în continuare, în viitor, și
mi se pare prematur să vorbești despre ce se va întâmpla, chiar
sunt curios ce se va întâmpla. Mă uit și la mine, la început știu
ce vreau, apoi o apuc într-o direcție sau alta...
PDM: Poate te gândești că neorealismul aparține
începutului, prima răbufnire. Este posibil ca această nevoie de
autenticitate să fi fost o reacție la impostura simțită de noi
toți în perioada comunistă, o imensă foame de real după ce trăisem
într-o utopie. Dar lucrurile se schimbă și este foarte posibil
după cum spui ca toți acești regizori după al 4-lea sau al 5-lea
film, să își schimbe preocuparile și maniera de abordare.
CM:
Posibil, e posibil, în același timp, sigur fiecare
își calculează pasul următor, e o lume foarte dură în care există
o presiune ciudată. Asta discutam recent cu Cornel Porumboiu, nici
nu știi exact de unde vine presiunea asta! Din partea audienței, a
publicului din Romania, nu, ar fi o luptă inutilă să-l câștigi, o
luptă din care nu câștigi nimic...te gândești apoi la festivaluri,
ce filme merg, ce filme se caută. Evident totul pornește din tine,
din propia poveste pe care o spui, dar tu nu creezi într-un
context în care tu ești singur ci ești conectat la diferite medii,
ceea ce e greu, este ca și cum te-ai lupta cu niste fantome și te
întorci la tine, incerci să spui ceea ce vrei să spui, dar pentru
un creator e interesant în ce moment luptă, dialoghează cu ceva
sau cineva. Noi dialogăm cu niște festivaluri și până la urmă uiți
de ele când te apuci de treabă și chiar dialogul cu publicul
internațional sau românesc este un dialog cu fantome, e ciudat
contextul în care cinematograful există acum.
PDM:Voi sunteți cinci autori cu premii
internaționale și este interesant ce spui,voi sunteți prezentul
din filmul românesc a cărui dezvoltare recentă nu a fost expresia
unui singur individ, ci o țâșnire a unei noi forme de exprimare, a
unei viziuni diferite, fie că vorbești despre Puiu, Munteanu,
Mungiu, Porumboiu, sau despre tine, toți ați demarat cumva
împreună și cred ca presiunea despre care vorbești vine din faptul
că nu exista un șef de pluton, ci o cinematografie romaneasca
noua, perceputa și în afară ca un grup, este presiunea de a
dialoga pe de o parte cu tine însuți, pe de altă parte cu
așteptările inițiate de acest grup.
CM:Este foarte greu să-ți găsești morile de vânt
acum și foarte greu să gasesti partenerul cu care sa dialoghezi
acum, fiecare are încercările lui, fiecare în modul care scrie sau
face film își ia un fel de partener și face așa cum crede, își
face, așa, o păpușă cu care vorbește ca în filmul acela cu
naufragiatul, eu cel care dialoghez și, un fel de spectator,
aceasta păpușă, interesant e cum este păpușa fiecăruia...într-un
fel arată păpușa lui Mungiu, altfel a lui Puiu poate sunt mai
multe, 2-3 păpuși...
PDM:
Absolut.
CM:
...și îți iei repere în funcție de ce război vrei
să duci.
PDM:
Până la urmă este vorba de ceea ce vrei să
exprimi și ceea ce te exprimă și care sunt obsesiile tale și cum
bine spuneai schizofrenia copilăriei ,a adolescentului din
perioada comunistă a lăsat amprente. Tu in filmulLOVERBOY ai un
personaj emblematic pentru societatea actuală, filmul este
povestea unei mari singurătăți, spectatorul află treptat despre o
crimă, o crimă în primul rând emoțională, lipsa de suflet a
personajului, -un fel de străinul in invers al lui Camus, el
fiind un strain de sine însuși,- este șocantă.
CM:
Într-adevăr, îmi pare bine
că l-ai înțeles așa, are într-adevăr mai multe singurătăți, e
egocentric, se învârte în jurul unei suferințe, unei aritmii, e
pierdut așa, dar singurul lucru care îi dă energie este tocmai
singurătatea asta pe care o menții alergând mai departe.
PDM:
De aceea m-am gândit la străinul lui Camus.
Loverboy este un om care nu mai crede în nimic, nici măcar în
necredință, este total un personaj al zilelor noastre, complet
amoral.
CM:
Așa am simțit și eu și am căutat sa fac filmul
fidel acestei viziuni. El își crează o suită de trăiri super
puerile de genulîn fiecare lucru rău e ceva bun, și în fiecare
lucru bun e ceva rău.
Am primit comentarii pe net de felul:Oh! Ce tare
e chestia asta, dar nu știam dacă e foarte serios sau nu. Este
un mod de a alerga și a avea un slogan, ceva, un fenomen care ține
de actualitate, un fenomen care ține de pierderea sensibilității
pe care am regasit-o puternic in mediile sărace în care se
practică fenomenul de lover boy. În LOVERBOY este vorba de o
altă realitate, una a mediului sărac în care se încearcă să se
facă bani prin orice metode, prostituție, de exemplu, și pe de
altă parte mi s-a părut un film care dezvoltă realitatea
interioară mai mult, nu este un film cu multe cuvinte ci este un
film de întelegere a personajului, publicul așteaptă ca personajul
să devină uman, dar nu devine niciodată, aproape ca în filmele
polițiste în care urmărești crima ca să descoperi criminalul, când
de fapt nu e vorba de nicio crimă înfăptuită, este doar un mediu
criminal care l-a format așa și personajul este perfect adaptat la
mediu.
PDM:
Să vorbim si despre TRAFIC...mi se pare un
film gen nuvelele lui Hemingway, un film obiectiv, acea abordare
iceberg care sugereaza interiorul prin gesturile exterioare, asa
am perceput eu filmul...
CM:
Și acolo este un dramatism interior, o poveste
care se desfășoara pe interior la fel ca in LOVERBOY , dar în
TRAFIC totul e mai clar.
PDM:
Filmul Trafice mai concentrat e ca o nuvelă
față de un roman, în nuvelă ești mai direct. Disting in filmele
tale diverse tipuri de realități:realitatea amintirilor,
realitatea poveștilor, realitatea interioară. Am impresia că în
principal pe tine te interesează surprinderea realității
interioare, asta este ceea ce cauți?
CM:
Sigur că fiecare film înseamnă ceva pentru cel
care îl face,seamănă într-un fel cu autorul. Știi, eu mereu am
fost un băiat care stătea în ultima bancă și făceam multe, am avut
o fire contemplativă și poveștile se înșirau pe interior, unele
destul de complicate și ceilalți aproape că nu le sesizau, ăsta
este și challange-ul meu ca autor să reușesc să fac aceste povești
interioare citibile pentru cei care le văd, și apoi lover boy,
care nu se schimbă, nu evoluează, nu are resurse pentru asta, este
un altfel de om. Lucrez acum la un scenariu despre un om care se
întoarce din Spania după 20 de ani petrecuți afară și e e un
killer, cu sufletul pierdut, cu o poveste tristă...si-a pierdut
mama, tata nu a știut de el,e tot un fel de loverboycare se
întoarce acasă pentru a comite o crimă, pe care până la urmă nu
o comite.
Uite, vorbeam cu Ethan Hawke (mama lui trăiește la
București, într-un apartament în centru), el nu întelege de ce fac
un astfel de film, de ce trebuie să se uite cineva o oră și
jumătate la cineva care nu e în stare să se schimbe,...și îți pui
la un moment dat problema asta, cred că asta este una din temele
cinematografiei actuale și anume neputința de a te schimba și
voluptatea cu care îți trăiești propria identitate, propria
individualitate.
PDM:
Până la urmă, și această abordare face parte
din realitate, noi căutam evadări într-o lume paralelă,
fantastică, încercăm să evităm cruzimea realității creând lumi
paralele, suntem condiționați să credem în filmele americane în
care totul este despre transformare, în final, eroul depășește
toate obstacolele și iese invingător, transformat, luminos și
toată lumea pleacă satisfacută de la film, însă când iese afară
din sală se confruntă cu aceleași probleme, neschimbate. Scopul
filmului hollywodian este ca pentru două ore omul să viseze cu
ochii deschiși. Filmele tale au un alt rol și anume acela de a
face omul să privească în față realitatea de zi cu zi și poate și
acesta este un mod de depășire, de cunoaștere a realității, un
bloc de granit pe care tu încerci să-l privești din alt unghi, dar
rămâne așa ca o palmă în față pe care ți-o dă realitatea în
fiecare moment chiar dacă tu întorci și celălalt obraz.
De fapt refuzul de a te conforma cerințelor
sălii, renunțând la acea schemă aristoteliană, la acel catharsis
cu eroul trecând prin lumile infernale, și ieșind în final la
lumină, faptul că personajele tale rămân în interiorul aceleiași
lumi, este poate o modalitatea mai sincera de a te apropia de ceea
ce se întâmplă, nu numai în jur, ci și in tine.
CM:
Da, desigur... Interesant, da ...Noi am fost
foarte băgați în seamă la Cannes, am crescut cumva acolo. Mi-aduc
aminte de fiecare dată muzica aceea de festival,...nu știu dacă ai
fost la Cannes ... și mă gândeam cât de important a fost pentru
noi acest Cannes, în timpul facultății, am fost acolo cu
scurt-metraje și până la urmă asta ne-a ajutat să ne urmăm propria
cale, pe undeva Cannes te încurajează să fii tu însuți și să-ți
cauți noi modalități de exprimare, e interesant rolul acestui
festival în dezvoltarea ta ca autor.
PDM:
Vrei să mai adaugi ceva la comentariul tău față
de neorealism, despre noul val?
CM:
Mi-e greu să vorbesc pentru că sunt in miezul
lucrurilor, sunt ca într-o barcă din care mai cazi, câteodată mai
aluneci printre pietre în râu, suntem într-un fel de rafting în
care nu avem echipament de protecție și nu-mi dau seama de ce
acest nou val s-a transformat, așa, într-un fel de anecdotă. Am
fost chemat într-o comisie senatorială să vorbim despre
necesitatea schimbării legii,vorbeau oamenii politici despre noul
val, care ar trebui să lase loc și următorului nou val, adică
tinde să acapareze spațiul și alții care vorbeau despre acest nou
val, ar trebui să înțelegem că e o realitate înșelătoare asta cu
noul val și sunt multe unghiuri de vedere, nu știu care poate fi
cel ideal. Există autori conturați clar, scenariști ca Răzvan
Radulescu care trece așa ca un curent pe sub noul val. Nu știu
ce va întampla, dar atenția care va veni sau nu va veni din partea
festivalurilor, Cannes sau altele, va fi indreptată spre anumite
filme, spre anumiți autori. Cred că munca în sine a fiecăruia ceea
ce încearcă fiecare să facă, va duce la individualizarea
fiecăruia. Fiecare va avea propriul drum indiferent de păpușa pe
care și-o creează în față.
PDM:
Ca să folosec o analogie vizuală, este vorba
despre valul unui râu și nu de valul oceanului care se sparge de
țărm fără urme, este vorba de valul râului care trece, dispare,
reapare apoi un altul și altul, curge la vale, și așa mai departe.
Noul val este de fapt etern...
CM:
Oamenii vorbesc și cu o anumită savoare pentru că
se știe că valul vine si trece.
PDM:
Exact.
CM:
Gata a trecut...sau continuă,sunt multi care
așteaptă să treacă cumva valul asta.
PDM:
Da, da, dar valul acesta se transformă în
altceva pentru că nu poate să dispară, este momentumul care se
transformă în altceva, este energia și magia care a fost acolo,
se poate transforma sau se poate sparge, dar aceasta a fost poate
sămânța, sau trunchiul pe care acum se pot dezvolta alte ramuri.
CM:
Poate ar fi bine să se dezvolte o cinematografie
care să intre într-o relație bună cu publicul din România,cu
audiență internațională, depinde și cum se va dezvolta
posibilitatea să-ți faci filmele vizibile.
PDM:
Un ultim punct. De ce crezi că in Romania
filmele noi nu au același impact, crezi că spectatorii români
trăind ei însuși realitatea pură și dură nu vor sa meargă la
cinematograf ca să vadă și acolo cum arată viața de zi cu zi,
știi, fiind stresați de viata cotidiană așteaptă un film de
acțiune sau o poveste siropoasă ca evadeze în alte lumi. Care este
motivul pentru această lipsă de interes?
CM:
Există și la noi un public interesat de noile
filme autohtone, eu nu sunt de accord cu teoria aceasta, există și
la noi un public cinefil numai că e mai restrâns ca în Franța, de
exemplu.Acolo au avut o cultura a filmului, o istorie, o retea de
cinematografe care proiectează astfel de filme și desigur și
publicul spectator este mai numeros. La noi au cam dispărut
cinematografele, unii văd filme pe internet, publicul acesta
exista, numai ca e mai puțin numeros, sunt poate vreo 10.000. O
producție poate beneficia de obținerea unor premii și capta un
interes mai larg. Audiența filmulului Poziția copilului a trecut
de 100.000 de spectatori, dar, în general publicul interesat de
producțiile autohtone este cam de 10.000 de spectatori.
PDM:
Am văzut Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii
cu sala plină într-un mall din București la o săptămână sau două
de la lansare și am fost plăcut surprins să văd interesul
publicului român pentru o producție românească.
CM:
Era primul sau al doilea week end al filmului.A
fost unul dintre cele mai vizionate filme ale anului acela, dar în
general, filmele românești au un public restrâns. Acum sălile de
cinematograf au crescut de 10 ori ca număr. Cum mi-am petrecut
sfârșitul lumii a fost cel mai vizionat film din toamna aceea,
am făcut și cam 30.000 de DVD-uri, a fost proiectat la TVR, în
fine, a făcut audiență bună. Țin minte ca declarasem presei ca
vreau un milion de spectatori, dar când am văzut cifrele reale
adunând și DVD-urile audiența a ieșit acolo așa...niste
spectatori.
PDM:
Da , te gândești si la logistică, la numărul de
cinematografe, la educația publicului.
CM:
Nu numărul de cinematografe crește audiența
publicului românesc, daca s-ar crea cinematografe care să-și
formeze un public al lor, dacă ar difuza filme de autor, sigur că
publicul ăsta la care ne referim va fi mai numeros. Dacă în liceu
se va vorbi despre filmul românesc, despre film în general ca
artă, publicul va fi mai numeros, ne vom apropia procentual de
Franța ... dar până la urmă nu facem film de mare audiență, sunt
doar unele care au facut spectatori mai numeroși cum e CAND VREAU
SA FLUIER; FLUIER pe care l-am produs, l-am scris si care a fost
vândut ca un film mare, comercial, a fost un film de 50.000 de
spectatori, dar oamenii totusi văd diferența dintre un film ca
acesta și unul de Hollywood, dar încet-încet nevoia de cinema
românesc devine mai mare, este nevoia de povești care să însemne
ceva pentru actori, se vede asta în succesul FLUIERULUI, în
OAMENI ȘI MELCI, DUPĂ DEALURI care au un loc important. Vezi
la fel cum muzica ușoară romaneasca are un loc in top, atât în
cluburile din România dar și cele din afară, poate că și
cinematografia românească ar putea să intereseze publicul românesc
, numai ca atunci filmul va costa mai mult și ar trebui ca și
statul să-și îmbunătățească mijloacele, fonduri, sprijin, etc ceea
ce nu se întâmplă acum, e o amorțeală generală în finanțarea
filmelor românești.
PDM:
Dar cu toate acestea tu mergi mai departe cu
noul tău proiect cu killerul care se întoarce din Spania, despre
care vorbeai mai devreme.
CM:
E un scenariu pe care l-am transformat foarte
tare, pe măsură ce trece timpul aduc scenariul la ceea ce mă
interesează cu adevărat, la ceea ce vreau de fapt să spun cu acest
film, căutarea ființei care există dincolo de jobul de killer,
filmul este despre rătăcirea unui om care își caută o cale, care
se întâlnește cu o fată si ea rătăcită, noul meu proiect se
desfășoară în jurul poveștii lor.
PDM:
Mulțumesc frumos, Cătălin! Abia aștept să văd
filmul.
Interviu
realizat de Paul Doru Mugur
|