Premize filosofice pentru o ontologie
poetică
de Elena Grigoriu Mitrofan
Studiul care urmează este un fragment, revizuit pentru a avea o notă
uinitară, din teza de doctorat cu titlul Determinări filosofice
ale realității poetice, în care mi-am propus să aduc argumente
filosofice pentru o realitate poetică. Întregul meu demers
caută să revalorifice, prin direcțiiile și metodele de abordare,
faptul că realitatea poetică nu e numai fața mai bună, mai
îndreptățită a realității imediate, nu numai iluzia (întotdeauna ca
obiectiv demn de deconstruit), ci un concept cu acoperire
ontologică, aflat tot timpul în acțiune, însoțitor al ființei în
toate actele sale, chiar dacă nu întotdeauna într-un mod explicit.
În rândurile ce urmează prezint doar premizele de circumscriere a
realității poetice, pentru a defini dimensiunea filosofică de
abordare a cesteia.
Prin realitate poetică înțelegem cel puțin sursa comună a
reflecției filosofice și a actului poetic creator uman. Cu altă
perspectivă, mult mai amplă, mai generoasă, e vorba de o realitate
care cuprinde, determină, inclusiv legi fizice, biologice etc., ce
par să normeze existența, dar care rămân într-o nedeterminare
perpetuă, independentă de cunoașterea pe care o avem. Astfel,
raporturile noastre cu realitatea devin misterioase, angajante,
profunde, tensionate, determinante într-un sens sau altul: de la
subiect la obiect și invers. Sensul existenței umane pare de aceea
mai puțin acela de a cunoaște (pe sine sau realitatea) cât trăirea
cu o anumită intensitate a destinului cu o parte văzută, palpabilă,
operabilă și o alta bănuită, ascunsă, obiect al trăirilor estetice,
etice, religioase. Constatăm doar dualitatea
realitate-metarealitate, materie-spirit, finit-infinit,
relativ-absolut, subiectiv-obiectiv etc., care nu se lasă convertită
la un principiu unic, înafară poate de cel poetic. Principiul poetic
ne conduce la un tip de cunoaștere unitară asupra lucrurilor.
Realitatea poetică poate
oferi multiple nivele de interpretare. Mai întâi e vizibilă o
poeticitate pe care obiectele lumii o dezvăluie unui anume subiect,
realitate poetică privită ca determinant al relației care se
crează între subiect și obiect. E vorba de o poeticitate în afara
artei (dincolo de artă), apartinând existenței, care face ca
inaccesibilitatea, ininteligibilitatea originii acestor lucruri să
închidă o calitate comună prin chiar faptul că ele sunt posibile.
Poesia lucrurilor și a lumii este așadar reală, realitate poetică
privită ca atribut palpabil al lumii. Atâta timp cât nu există
explicații științifice unanim lămuritoare asupra existenței lumii
sau, dacă ele ar exista, sunt impracticabile la scara redusă a
individului, acesta găsește alte modalități de a-și asuma
realitatea: uneori, într-un mod poetic.
Obiectele lumii se impun ca un dat, ele sunt tot timpul acolo pentru
un subiect, și pot deveni material al reflecției poetice, de la caz
la caz, punându-ne în prezența unei stări pe care nu o putem refuza.
Realitatea poetică a lumii nu este exprimată, ci trăită.
Existența noastră nu e
determinată de exprimarea ei, dar ar putea să fie modelată,
influențată. Realitatea poetică, fie că este a lumii sau a
actului artistic, nu este creată ci re-creată, adică descoperită. De
aceea ea se manifestă prin creator și prin cel care participă în
aceeași măsură. Prima calitate a realității poetice a
lumii se revelă în frumusețea sa, datorată acelei frumuseți ce o
distribuie (Creatorul) tuturor lucrurilor potrivit cu firea lor,
cum apare la pdeudo-Areopagitul, sau cum găsim la Platon, frumosul
ca Idee unică, ce se găsește răspândit în multiplicitatea lucrurilor
frumoase, și particularitatea în participare pe care o poate genera.
Această răspândire a frumosului în lucruri, dându-le acestora
frumusețe, este un act de valorizare și de instituire a unei
realități de natură poetică. Obiectele lumii sunt frumoase ca fiind,
cum spune Plotin, cele ce sunt cu adevărat ceva. Dar noi vom
căuta să găsim elementele unei realități poetice plecând
invers: de jos în sus, de la frumusețe la frumos, de la posibil la
real, de la subiectiv la obiectiv și iarăși la posibil, fiindcă
realitatea poetică cuprinde și posibilul realității fizice.
Realitatea lumii își dezvăluie poeticitatea prin prezența omului
care participă aproape inconștient la ea. Dacă frumusețea lumii este
percepută în relație cu actul divin al creației, cu întreaga natură
umană și natura neînsuflețită, poeticitatea este resimțită ca un
intermediar prin care percepem și recreem în noi această natură. Și
chiar în lipsa unui Creator, așa cum ne și este dată lumea (se crede
că există, nu Îl vedem prezent în lume, unii cred în El, alții nu),
resimțim în alcătuirea lumii o realitate poetică ce înseamnă
armonie, bine, frumos, precum și abaterea de la această armonie, pe
care o percepem ca fiind ne-poetică. Poeticul lumii, în aceeași
măsură și cel al artei, înseamnă a surprinde momentul în care există
o lipsă de diferență între noi și ceea ce este în afara noastră,
în sensul de atracție și comuniune a lucrurilor. Această lipsă de
diferență se instituie într-o realitate: mă pot transforma,
contopi în ceva care este în afara mea, nu în sensul de dizolvare ci
de conservare a ceea ce ființează. Filosofii germani din perioada
romantismului au semnalat într-un glas această realitatea poetică
a lumii. Schelling vorbește despre sufletul omului care devine
manifest prin semnalarea grației, ca manifestare a sufletului
naturii, sau Schopenhauer de exemplu, care consideră că atenția
asupra naturii prin contemplare îi conferă poetului conștiința de
sine. Frumusețea naturii este un indicator, un nuanțator al unui tip
de cunoaștere. Asemănător se exprimă și M. Dufrenne în Poeticul,
vorbind despre poeticul ca vehicul de la poieinul naturii
care vine și preia subiectul pe care îl exprimă, dând dovadă de
anumite virtuți sensibile (armonie, măsură), și, ca un fel de
panaceu, vizează întotdeauna binele. Poeticul, fiind un aspect al
naturii, are o dimensiune ontologică. Realitatea poetică
a lumii este o realitate din afara subiectului, creată sau
ne-creată, ea este și poate deveni un fel de prelungire a
subiectului sau a realității lui. În acest caz, realitatea
poetică e independentă de subiect, subiectul provine din ea și
se manifestă în ea, și poate oferi un mediu de perpetuare a
acestuia, dincolo de limitele lui inerente temporale și spațiale.
Prin faptul că realitatea este poetică, subiectul e îndreptățit să
creadă într-o altă existență total benefică pentru el, un fel de
Paradis. Dacă în lume există armonie, ea este motiv de extrapolare a
existenței finite, prin realitatea poetică pe care o dezvoltă
și dezvăluie. Dacă se consideră că lumea e creație, un fel de
coborâre dinspre general spre particular, cu același dat se poate
face și drumul invers, de la particular spre general, prin inducție
sau prin, să spunem, ascensiunea care scoate subiectul în ceea ce îl
determină, ca la Plotin. E drumul pe care încercăm să îl parcurgem
aici. Procesele poetice ale lumii mele sunt ramificații ale unui
proces mai larg, care mă înglobează ca subiect, din care nu pot să
dispar pur și simplu, însă asupra căruia mă pot exprima mistic,
poetic, nu obiectiv și științific. E în legătură cu exprimarea
poetică, dar nu facem neapărat apel la ea. Realitatea inerent
poetică a lumii există indiferent de exprimarea sa.
Cu o diferență de grad ontologic, apare a doua semnificație a realității
poetice, proprie artelor, fie că este vorba despre pictură,
sculptură, muzică, poesie. Aici putem vorbi despre frumosul artistic
care din punct de vedere teologic cuprinde operele care depășesc
contradicțiile, din punct de vedere estetic, operele care pot aspira
și iriza întreaga paletă a realității lumii. Fiecare artă creează
prin modalitatea ei de expresie, teritorii imaginare, spații de mare
anvergură în interiorul ființei noastre prin care cunoaștem,
recunoaștem, cu sentimentul că aceste tipuri diverse de exprimare
sunt apariții a ceva esențial. Valorizarea în cazul artelor este de
natură expresivă, iar realitatea poetică pe care acestea o
creează ține de faptul că ea surprinde ființa artistului, iar în
modul în care aderăm sau nu la ceea ce transmite o operă de artă,
însăși ființa noastră. Poeticul este aici un vehicul ce ne
transportă într-o realitate care ne dă speranța că ceea ce vedem ar
putea fi și altfel, când din esența surprinsă nu vedem numai actul
artistic.
Pornind de la aceste două dimensiuni ale realității poetice,
putem repera și realitatea revendicată de poezie, care încă din
Antichitate a fost și a rămas o artă în afara artelor, ca summum
al celorlaltor arte, sau ca sursă.
În studiul nostru nu ne referim la realitatea poetică a
lumii, la cea a artelor sau la cea care poate fi instituită prin
poesie ca fiind distincte, ci realitatea poetică este privită
ca înglobant al realității și aparține ființei. Ea nu este una
secundară, nici o metarealitate, ci o altă realitate,
comparabilă poate cu cea a visului, în care realitatea
înconjurătoare aproape că dispare, se poate atinge libertatea maximă
și se poate imagina la infinit posibilul, ca variante de continuare
a realității.
Realitatea poetică a
lumii este chiar lumea, realitatea poetică înțeleasă ca
înglobant al realității este o esență a realității ființei, pe care
o vom numi ontorealitate.
Este important să precizăm că nu e vorba de un realism explicit ca
opțiune metafizică, ci de o întâmpinare a unui întreg spectru de
opțiuni, care nu converg în mod automat, chiar dacă ele sunt
guvernate de un factor metafizic. În primă instanță, poate fi vorba
de un joc secund ale cărui atribute urmează să fie depistate.
Însă articulația de bază a acestei noi și, după cum vom vedea, vechi
realități constă în puterea sa de a unifica obiectul și
subiectul în toate manifestările onto-gnoseologice și existențiale.
Dincolo de orice utopie, dezideratul poeticilor, ca și cel al
cosmologiilor, este acela de a încearca să reducă toate legile și
fenomenele la manifestarea unui singur principiu. Pentru aceasta e
nevoie să se depisteze reguli de armonie ascunse, să se aleagă
corect între variante, să se ridice acea schelărie conceptuală și
experimentală care să plaseze subiectul uman în coerență cu istoria
cercetărilor sale.
O
altă direcție de abordare ar putea să pornească de la faptul că o
privire asupra modului în care ne plasăm în realitate și a
instrumentelor de cunoaștere asupra sa ne supune observației două
planuri: unul al realității fizice, al datelor care fac parte din
realitatea imediată și al determinismului în care ne plasează
această realitate, și un altul, prin care se produce o deschidere
asupra acestor elemente, o anunțare a lor în semnificația existenței
umane. Observăm astfel că realitatea imediată este dublată de o
alta, care o înglobează și favorizează împlinirea unui sens al
ființei depășind facticitatea. Am observat că în toate abordările
filosofice asupra artei, din antichitate până în epoca pe care o
traversăm, există un loc comun privind modul în care ne actualizăm
realitatea prin descrierea instrumentelor de cunoaștere, de la
senzație, limbaj, la imaginație, intelect, rațiune. Este vorba
despre o realitate care domină într-un fel realitatea fizică, iar
prin experiența pe care o propune, se împlinește într-un destin uman
și o scară proprie a valorilor, adeverindu-se ca superioară în plan
ontologic. În acest al doilea plan depistăm o realitate poetică.
Nu
abordăm aici valențele expiatoare sau mântuitoare ale realității
poetice, nici alte zone înrudite, cum ar fi mărturiile
misticilor, ale trăitorilor credincioși, între care se pot țese
punți de realitate poetică, ci ne referim în special la
fundamentele ontologice ale artei, esteticii, moralei, așadar
preponderent la aspectele de ordin filosofic care certifică o astfel
de realitate: dacă este posibilă, cum se constituie, cum se percepe,
în ce relație se află cu realitatea imediată, cum se configurează,
cine o confirmă și care ar fi atributele ei.
Filosofii, deși vorbesc despre artă, nu se pot raporta la apariția
exterioară a produselor artei, ci au fost obligați de ceea ce
descopereau sub lupa filosofică, la o vedere înglobantă, de
întregire a realității, și realitatea astfel se relaxa și revenea la
sensul ei firesc, natural, justificând însăși filosofia. Realitatea
imediată, dublată de cea poetică, și tipul de cunoaștere pe care îl
propune, reprezintă două dimensiuni prin care omul poate să se
raporteze la posibilitățile și opțiunile sale. Vorbim de o
poeticitate în afara artei și a poesiei ca atare, o poeticitate a
naturii care integrează subiectul, precum și de o poeticitate a
oricărui tip de artă. La Platon, Schelling, Hegel, Schopenhauer,
Nietzsche, Bachelard, Heidegger, arta este o reflexie a
realității poetice, nu invers, cum se întâmplă la Aristotel și
Kant. Realitatea poetică a lumii se încununează cu poesia,
religia și filosofia. Aici nu se caută adevărul, ci el vine cu
experiența pură din realitatea poetică, vorbind de la sine.
Realitatea poetică pe
care o avem în vedere cuprinde în sine realitatea poetică a naturii,
natura actului creator poetic, a inspirației, a adevărului, a
frumosului, a cunoașterii, relația subiect-obiect, operatorul
infinitului, care constituie și domeniile de cercetare ale acesteia.
Granița între cele trei nivele de interpretare este foarte fină, ca
înglobant, realitatea poetică înseamnă un plan lărgit al
realității. Perspectivele pentru a găsi elemente de ontologie
poetică care să o constituie aparțin în cazul cercetării noastre,
demersului filosofic asupra artei și asupra poesiei văzută din
perspectiva unei proiecții a ființei.
Realitatea poetică
depășește circumscrierea filosofică real-ideal și se salvează ca un
câștig de sens obiectiv, transcendent, ca deschidere a finitului,
fragmentarului, în infinit. Realitatea poetică este
transcendența adăugată imanenței, întregul care absoarbe partea.
Aceasta este constituantă organic, ca trecere nu de la
existența reală la cea ideală, ci la existența ca maxim de potențare
și intensitate spirituală și sufletească. Trăirea sublimează
instantaneu și rafinat simțurile care trec de la realitatea
senzorială în cea poetică. Aici calitatea și cantitatea ating un alt
prag de manifestare. Acest atribut este reperabil și înăuntrul
limbajului atunci când acesta este înțeles ca natură. Dacă lumea se
oferă percepției noastre într-un mod în care poate să fie explicată,
reprodusă, întrebată, reinvestită în planul artei, respectând un tip
de legitate a naturii care se reflectă în ființă, se poate vorbi de
organicitate ca atribut al realității poetice.
Realitatea poetică se
impune ca un tot față de cea imediată care este dispersată.
Cea dintâi prefigurează infinitul în mod real, cea de-a doua în mod
fragmentat și doar ca valență, posibilitate. Astfel privită,
realitatea poetică reușește recuperarea unui origo
universal în sens invers, anamnetic. Pe când realitatea imediată,
chiar dacă ar fi mai profundă, ea nu e percepută la modul global.
Realitatea poetică înțeleasă ca tot sau ca
întregire va fi al doilea atribut pe care îl reținem și care
poate fi dezvoltat.
Cea de-a treia caracteristică a realității poetice asupra
căreia ne vom opri este deschiderea. Realitatea poetică
nu se supune vreunei relații cauzale, ea nu este declanșată ci
declanșează saltul din realitatea imediată prin modul în care
acționează operatorul infinitului. Prin realitatea poetică se
actualizează infinitul în forma frumosului și atunci când se mărește
miza, a binelui. Înafară de proprietățile intrinseci ale poesiei,
realitatea poetică ce ia naștere prin ea se definește prin forța
pe care o are de a crea o vedere din interior asupra lumii și a
ființei. Realitatea poetică este deschisă pentru că
reprezintă un teritoriu în care lumea începe încontinuu. Exprimarea
poesiei poate să fie dependentă de trecutul subiectului, de istoria
la care este martor, realitatea poetică însă nu are astfel de
avataruri, fiind orientată spre procesualitate și eliberarea de
orice determinări. Din punctul acesta de vedere, privită în sine,
e ca timpul (nu are realitate), de aceea conceptul de realitate
poetică produce în primă instanță un dubiu: dacă e vorba
întradevăr de o realitate, sau o epi-realitate, dacă e sinomnimă cu
realitatea artelor sau a formelor posibile pe care o exprimă.
Noi știm că undeva există niște esențe. Realitatea poetică
este construită din esențe, dar în lume, acestea nu se manifestă ca
atare. Nucleul fierbinte al esențelor lumii se află aici doar ca un
vulcan stins. Realitatea imediată se înscrie într-un orizont marcat
temporal, imanent descifrabil, pe când realitatea poetică
tinde spre existența care se oferă ca sens, trancendent
indescifrabilă, râvnită firesc de ontologia imanentă.
Dacă artistul trăiește încuviințarea, încredințarea participării la
esențe, aceasta este realitatea poetică la care ne face
părtași. În acest sens, filosofii au încercat să clarifice prin ce
mecanism artistul, poetul, are în mod deosebit o aderență specială
pentru aducerea esențelor. Rolul poetului este acela de a revela, de
a schimba, comunica, unifica, de a aduce la expresie esențele.
Când Platon încearcă să explice cum și din ce pricină mintea
poetului numai rătăcită poate crea poesie, trecând de la frumusețea
de aici la cea adevărată, el întrevede realitatea poetică.
Deasemenea, când Bachelard definește ființa unei imagini poetice,
aceasta însemnând pătrundere în teritoriul sublim al înseși
nașterii ei, el încearcă să circumscrie aceeași realitate.
Mobilul și pledoaria poeților dintodeauna a fost de
a mărturisi, de a ne transporta într-o realitate poetică.
Realitatea poetică se conjugă cu o formă de anamnezis,
proces complex al gândirii, conștiinței, sensibilității, astfel
încât subiectul este cooptat printr-o trăire specială, încadrat,
preluat de o nouă formă de mișcare. El este răpit într-un alt
spațio-timp. Pe moment, se atinge un soi de eternitate, de absolut.
În primă instanță, ca o undă care se propagă, de fapt este o undă
metafizică. Mișcarea în acest sens transcende orice categorie
estetică. Fenomenologii caută apă în piatră seacă, când vor să
explice percepția, intuiția, timpul, să construiască modele ale
relației subiect-obiect, când sunt tributari categoriilor sau unor
determinări care nu se mai aplică. Fenomenul este un purtător, un
rezultat, dar acțiunea nu este acolo. Cum acționează atunci, cum se
impune realitatea poetică? Ceea ce numim anamnesis
vine dintr-o zonă supraestetică și cuplează indivizii într-o
participare. Dincolo de spațiu, de timp, chiar dincolo de alegere.
În acest sens, nu avem posibilitatea să (nu) alegem, nu putem să fim
copii răi, de aceea reacțiile noastre ne și surprind. Suntem
convertiți la realitatea poetică. Nu reacționăm ca un
program, putem fi surprinși, decalați față de realitatea poetică.
Dar nu putem refuza evidența, cu toată opoziția fie subiectivă,
fie a societății actuale care tinde să obtureze sentimentul, portița
pe care o oferă anamnesisul prin artă. Ținând de un absolut,
realitatea poetică nu e o structură fenomenologică, ci o
realitate pe care o intuim, realitatea ei e metafizică. Poate să
aibă un efect mental, psihic, procesual, dar el scapă oricărei
dezvoltări teoretice, poate fi însă constatat individual,
mărturisit, trăit la propriu, produs, întâmplat în și prin subiect.
Datorită acestui
sentiment pe care anamnesisul îl pune în mișcare ne putem
întreba dacă realitatea fizică este o realitate mai pregnantă, mai
profundă și chiar determinantă pentru realitatea poetică.
Bazele lor sunt cel puțin la fel de incerte. Realitatea fizică ne
oferă puține dovezi și șanse de conservare. Individul e un produs
întâmplător, ca și universul în întregime. Realitatea poetică
poate fi percepută ca o revanșă, chiar dacă subiectiv ne iluzionăm.
Ea ne aduce mai aproape de un dat, pe când realitatea fizică e mai
vulgară pentru că mișcările ei sunt elementare. Realitatea
poetică e subtilă. Poate să existe o relație diferită, specială,
între noi ca realitate, cu ceea ce numim realitate poetică.
E o altă relație, de alt tip. Într-un fel este exersată într-un
acum și aici, când trăim în ea și chiar o practicăm, suntem
conștienți într-o măsură de ea, îndeajuns ca să fim cooptați în
timpii ei nesfârșiți, subtilitățile ei, în proiectele ei de
conservare indefinită a subiectului, în teritoriile ei nebanuite,
sintactice și semantice. Ne-am hazarda să afirmăm că singura
posibilitate a subiectului este realitatea poetică. Există
realitate poetică sau nu există nimic! Ea nu presupune numai un
subiect, numai o lume, un timp, un spațiu, un spectru al întâlnirii,
ci în același timp o coerență nelimitată, o armonie, o unitate.
Explicația devenirii lumii sensibile nu e livrată științific, dar
poate exista poetic, înaintea științei și anterioară omului.
Realitatea poetică este subiacentă realității din perspectiva
subiectului. Noi nu cântărim efectele realității poetice, ci
le constatăm. Ea se bucură de unicitate, nereproductibilitate.
Realitatea poetică are o altă structură, vine cu o logică
proprie, nu se împarte în clase și specii. Nu putem spune: iată am
facut o experiență și ea este poetică, o repetăm și iar este
poetică. Nu există condiții obiective, ea se manifestă neașteptat. E
o sursă a noului, dincolo de legi și cutume. Are un sens, acela de a
coopta individul, la limită, am putea zice că ceea ce este negativ,
dureros, rău, urât, poate fi salvat, convertit, dar nu în mod
necesar. Realitatea poetică este legată de opțiunile
subiectului, care o poate refuza sistematic și se poate rupe de ea,
sau dimpotrivă, o poate cultiva. Tot la limită, ne-am putea imagina
o lume poetică, un fel de paradis terestru, care să tindă programat,
la nivel de instituție (un fel de utopie!) numai către o
realitate poetică, ca materializare a societății artiștilor, dar
care nu ar însemna că realitatea poetică e pasibilă de
instituții și cadre obiective, așa cum are credința religioasă în
temple, biserici, ritualuri.
Realitatea poetică
nu are legi universale, ci numai locale. O poezie poate să aibă
efect, să exercite o acțiune magică într-un anumit loc-timp, pentru
anumiți oameni, și aceeași poezie, în altă situație, nu! Ea este
dependentă aici de factori exteriori naturii ei, va ține întotdeauna
de o magie care acționează diferențiat. Nu este însă exclus
ca un poem să poată schimba legi ale naturii sau să vindece, însă
acest lucru nu ține de o lege universală prin care acționează
poemul. Putem crede sau constata că un poem ar putea face să
înflorească o floare și aceasta fiindcă însuși fenomenul înfloririi
ține tot de o magie (care în mod explicabil a fost
receptată ca atare de poeți). Este vorba aici de straturi ale
realului. Natura e o magie făcută de un magician mai mare, poeții
sunt magicieni mai mici, sau aproape că și-au pierdut acest har. A
rosti poemul și a îmblânzi animalele, precum Orfeu, a ridica ziduri,
precum Amphion, sau a supune natura prin poem, întrunește sensul și
capătul vorbirii, al poesiei, al voinței și al sensului lucrurilor.
A avea puterea aceasta ar însemna o comunicare realizată.
Ce ne-ar putea
determina, ce ne-ar oferi posibilitatea de a alege o realitate
poetică sau de a fi subiect, parte a unei realități poetice?
Există mai multe grade de participare în sânul unei realități
poetice: a face parte, a opta, a dezvolta, a fi activ. De unde
vine mișcarea aceasta de atracție, dorința, deschiderea? Facem parte
dintr-o matrice, e vorba de o natură care este în acord cu opțiunea
noastră, sau opțiunea se pune de acord cu o natură poetică?
Suportul naturii
poetice este în altă parte, este de necunoscut pe cale obișnuită, nu
se arată, se impune. Vocațiile poetice ne spun că singurul lucru bun
de cunoscut este realitatea poetică Realitatea poetică
se manifestă spontan, irepresibil, la fel cum fenomenele naturii se
manifestă în realitatea fenomenală. Nu descoperim, ci creăm
realitatea poetică, dar ea este. Realitatea poetică
nu dispare, nu depinde de exploratorii ei, se află în coexistență cu
sine, nu se raportează la timp, astfel nici nu putem spune că este
eternă. Ea nu se cunoaște, se recunoaște. Așa cum recunoaștem prin
simțuri. Zicem că există prin sine, nu are nici o etichetă decât
prin ceea ce e ea. E ca o percepție suprasenzorială. Dacă ar fi să
ne gândim la metoda lui Descartes, realitatea poetică se
relevă exact prin opusul metodei care cunoaște prin separare, prin
rațiunea înstrăinantă, prin clasificări și ierarhii sterile și fără
capăt. Realitatea poetică nu este o cunoaștere
îndiscriminatorie, ea nu vorbește despre deosebiri, ci despre
asemănare. Am putea spune că e voința lui Schopenhauer (și
noumenul lui Kant care îl plasează dincolo de cunoaștere, dar îl
admite intelectual), care are stadii de obiectivare, până la
suspendarea în acord cu sine, pe linia idealismului indian.
Existența ei face ca
însăși realitatea reală, undeva, să se piardă. Realitatea poetică
vorbește despre materia din spatele materiei, ea este o modalitate
de a menține lumea într-o continuitate a ei. Realitatea poetică
exprimată nu creează o imagine asupra lumii, ea este o imagine a
lumii.
Am putea să ne
întrebăm ce nevoi ar sta la baza realității poetice. De
valorizare a existenței, ar răspunde Platon, de cunoaștere, ar spune
Aristotel, de găsire a unui absolut, la Schelling si Hegel, de
constituire într-un plan superior a ceea ce ne constituie ca oameni,
ar spune Kant, Schopenhauer, sau de depășire a condiției precare pe
care o are omul, ar sustine Nietzsche. Toate aceste posibile
răspunsuri au o calitate comună: ele crează un sentiment de
certificare ontologică.
_______________________________________________
Elena Grigoriu Mitrofan
"Am
făcut studii de filologie și filosofie, sunt profesor de limba
franceză la o Școală Gimnazială din Galați și îmi dedic timpul
lecturii, recuperării viselor, traducerilor de poesie și dorinței de
a mă mișca în spațiul unei libertăți care să îmi vorbească despre
frumusețea lumii, să mă învețe să am grijă de oamenii din viața
mea, să măsor timpul știutor de îngeri".
Născută pe 15 iunie 1975 la Galați.
Studii:
Licențiat al Facultății de Litere și Științe (1993-1997 ),
Universitatea Dunărea de Jos, Galați, specializarea franceză-română;
titlul tezei de licență: Sfârșit de mileniu în poezia română.
Studii de Masterat, Facultatea de Filosofie (2007 2008),
Universitatea Dunărea de Jos, Galați, titlul tezei de dizertație, Natura
ontologică a creației artistice.
Gradul I în învățământ, 2011, titlul tezei de cercetare, Lenjeu
psycholinguistique du texte narratif dans lenseignement du FLE
avec application sur « Le Petit Prince » dAntoine de Saint-Exupéry
Școala
doctorală, Facultatea de Filosofie (2008 2012), Universitatea
Bucuresti, titlul tezei de cercetare,Determinări filosofice ale
realității poetice.
|