Proiectul realității (note)
de Paul Doru Mugur
1. Problema realului este la fel de proaspătă ca
atunci când unul dintre strămoșii noștri a văzut pentru prima oară o
girafă și s-a frecat la ochi întrebându-se dacă nu cumva visează cu
ochii deschiși.
Te uiți la un băț în apă și observi că atunci când e în apă bățul
pare mai scurt și mai curb decât atunci când este scos din apă.
Contrastezi iluzia scurtării și curbării bățului cu aspectul lui
real. În apă bățul pare mai scurt și îndoit. Această
iluzie dispare în momentul în care ai scos bățul din apă.
Privești în sus și vezi defilând norii pe cerul de vară. Dacă îi
urmărești câteva minute vei vedea cum își schimbă treptat formele și
unii dintre ei dispar. Pare un act de scamatorie viteza cu care se
topesc în văzduh.
Adormi și visezi că ești într-un oraș necunoscut. Te trezești din
somn și îți amintești forma clădirilor, aranjamentul străzilor.
Acest oraș nu mai există acum decât în amintirea ta.
Este posibil ca ideea de real să fi apărut ca o consecință imediată
a unor astfel de experiențe care l-au descumpănit la început pe om.
Credința lui în soliditatea lumii din jur și informațiile furnizate
de simțuri a început să se clatine. Omul a început să se întrebe ce
anume este autentic din ceea ce experimentează și ce este doar o
iluzie. Din moment ce visele par atât de reale cum se poate dovedi
că viața de zi cu zi nu este tot un vis?
Realitatea unui câine și realitatea unui om. Câinele
este complet imersat în realitatea lui de câine pe când omul se
poate detașa de experiența imediată și poate reflecta asupra ei.
Ideea de real poate apărea doar în urma acestei distanțări, acestei
contextualizări. Realul, conceptualizarea distincției dintre real și
iluzoriu apare la om luând distanță de datele furnizate de simțuri.
La baza ideii de real se află deci o dualitate, o tensiune, o
îndoială.
2.
real
à
Real
à
realitate. Realitatea ca noțiune apare prin extensia ideii de
real la nivelul întregii lumi. Postulăm toate manifestările
universului ca fiind reale. Numim acest snop de manifestări
reale, real sau realitate.
Această presupunere este, evident, o supoziție și nu o demonstrație.
Generalizăm interpretarea unor experiențe izolate fără să realizăm
că este un act de credință să considerăm tot ceea ce există
ca fiind automat real. Adjectivul real devine
substantivul neutru real și ne străbate un ușor fior
metafizic când descoperim că acest substantivul nu are plural. Din
fericire, avem cuvântul sinonim, realitate, un termen derivat
din cuvântul real și presupunem fără să șovăim că realitatea
este la rândul ei la fel de reală ca și realul. Acest
real escamotat în realitate nu conține însă nicio
judecată de valoare.
Când ne referim la realitate în limbaj comun, cuvântul nu mai
conține nici o referință la calitatea de a fi sau nu reală a
realității. În limbajul de zi cu zi, cuvântul realitate este
o monedă uzată de pe care s-a șters orice fel de conotație
metafizică. Realitatea a devenit mediul în care ne trezim imersați
în fiecare dimineață și nu ne mai punem nici un fel de întrebări
asupra acestei experiențe.
3. Ce este realitatea? O primă definiție pornește de la experiența
simțurilor. Realitatea este ceea ce percep simțurile. Simpla
percepție însă nu poate conferi automat unui obiect sau fenomen
calitatea de a fi real. Nu putem avea deplină încredere în senzații
și percepții care pot fi
înșelătoare.
De aceea, pentru a reduce posibilitatea iluziilor o a doua definiție
mai largă include mai mulți observatori. Realitatea este ceea ce
este perceput și consimțit ca fiind într-un anume fel de către un
grup de oameni. În această nouă definiție, realitatea este
consensul perceptual al mai multor indivizi.
Există însă posibilitatea halucinațiilor colective și nici consensul
perceptual nu este un criteriu universal valid. În căutarea a unui
criteriu mai puțin failibil la un moment dat apare ideea că
rațiunea este cea care poate stabili ceea ce este real.
În filosofia occidentală există o lungă tradiție a acestei idei
pornind de la filosofii Greciei Antice până la Hegel care afirmă în
prefața la Filosofia Dreptului: Rațiunea este realul/Realul este
rațional. Hegel refuză ca nesatisfăcătoare alte căi de cunoaștere a
realului cum ar percepția, intuiția, gândirea figurativă, inspirația
poetică, bunul simț, etc. În aparență, mintea rațională este mai
puțin failibilă decât simțurile și o demonstrație logică sau un
triunghi isoscel par mai stabile decât forma unui nor sau durerea
dintr-un picior. Rațiunea individuală are însă și ea limitele ei și
imediat apare ideea că realitatea este un construct al minții
împărtășit de mai mulți oameni. Însă faptul că mai mulți oameni
au modele raționale asemănătoare nu conferă automat acestor modele
calitatea de a fi reale. Pentru o lungă perioadă de timp oamenii au
crezut că soarele este cel ce se învârte în jurul pământului și
ideea opusă a fost considerată o erezie. Apoi, până la descoperirea
geometriilor neeuclidiene folosită de Einstein în teoria
generalizată a relativității, geometria lui Euclid părea singurul
model corect al realității.
În Sutra de diamant Buddha afirmă categoric: Subhuti, deși
ființele terestre, au alergat întotdeana după concepte cum ar fi
materie, universuri enorme, aceste concepții nu au nici o bază
reală-sunt o iluzie
toate concepțiile arbitrare ale minții asupra
materiei și fenomenelor și toți factorii condiționați și ideile
legate de asta sunt ca un vis, ca un balon, ca o umbră, ca roua care
dispare, ca fulgerul.
În definițiile de mai sus, realitatea este considerată implicit o
realitate umană, o antroporealitate. Criteriile pentru real
au fost considerate fie simțurile, fie rațiunea umană. Este
important de subliniat că oamenii
au apărut pe un anumit palier al universului, într-o zonă
intermediară situată între micro și macrocosmos și
antroporealitatea, reflectă doar acest fragment din univers care
ne este accesibil.
Pentru a elimina orice formă de subiectivitate, o altă definiție
postulează realitatea ca fiind ceea ce există independent de
oameni.
Credința în realitatea unei lumi exterioare independente omului
pornește de la constatatarea invariabilității acesteia. Soarele
răsare în fiecare dimineață și majoritatea oamenilor nu pun la
îndoială că va răsări exact la fel și mâine. Această repetiție ne
întărește convingerea existenței unei realități independente de
voința noastră. Invariabiliatea realității exterioare ne dă un
plăcut sentiment de siguranță. Indiferent de călătoriile noastre
nocturne din vis când ne trezim dimineața realitatea pare a fi
aceeași, mereu neschimbată. Ajungem să credem orbește în această
prezență constantă, în această fidelitate a realității externe, fără
să ne întrebăm vreodată dacă impresia noastră este corectă și dacă
ar putea exista alternative. Credem necondiționat în
realitatea empirică pentru că am fost condiționați să credem în ea.
Vedem soarele pentru că simțurile noastre percep lungimea de undă a
radiațiilor pe care le emite. Pentru peștii de pe fundul oceanului
însă, nu există soare.
De reținut că definițiile realității de mai sus nu se exclud una pe
alta. Realitatea poate fi simultan percepută/concepută de om și
independentă de voința lui.
Definițiile de până acum au fost definiții relaționale. Până acum
nu ne-am referit la materialul din care este constituită
realitatea. Realitatea poate fi definită și ca fundamentul a tot
ceea ce există. Realitatea este ceea ce se găsește la baza
lumii, semințele existenței care stau la originea întregului univers.
Noi nu cunoaștem încă aceste semințe ontologice ale lumii și nu știm
care este natura profundă a fundamentelor. De aceea, întreaga
realitate cu care suntem obișnuiți fie ea externă sau internă ar
putea fi un epifenomen, un fel de spumă iluzorie plutind la
suprafața unui misterios abis insondabil.
Există și o a șasea definiție care încearcă să concilieze aceste
abordări. În tradiția hindusă, Brahman, sau Dumnezeu este
Realitatea absolută independentă de om dar același Brahman care
este situat în afara omului este totuna cu Atman, sinele profund
existent în fiecare dintre noi, ecuația Atman=Brahman reprezentând o
modalitate ingenioasă de a depăși dualitatea realitate
externă/realitate internă și de a situa conștiința umană în centrul
universului. Amintim în treacăt, că acest punct de vedere a fost
ferm combătut de către budism dar spațiul nu ne permite să dezvoltăm
aici istoria dezbaterii dintre cele două credințe.
Aceste
definiții ne îndepărtează însă din ce în ce mai mult de subiect. Am
pornit de la realitatea percepută de simțuri și pentru că simțurile
ne pot înșela am chemat rațiunea în ajutor. Văzând că rațiunea este
failibilă am declarat realitatea ca fiind ceea ce există în afara
omului independent de el, sau, respectiv, ca originea a tot ceea ce
există. Observăm oscilația între asumarea completă a
responsabilității pentru ceea ce este real și respingerea ei
categorică. Deasemenea, rămâne deschisă posibilitatea coexistenței
unei antroporealități, a unei realități îmblânzite care depinde
parțial de om și a unei xenorealități, complet străină omului.
Definirea realității nu ne-a ajutat cu nimic să răspundem la
întrebarea fundamentală: Ce criteriu trebuie folosit pentru a afla
dacă un fenomen este real sau nu?
4. Când ne referim la realitate o facem într-un context specific.
Realitate pentru cine, față de cine? În raport cu observatorul uman,
putem separa domeniul realității în două zone distincte: o realitate
internă (Ri) și una externă (Re) . Observăm imediat că din diversele
combinații Re și Ri apar 4 poziții filosofice posibile:
-
-Re și Ri ambele reale.
Totul este real.
(realism
global),
-
-Re ireală, Ri reală. Doar eu cel, care observ sunt
real.(solipsismul),
-
-Re reală, Ri ireală Doar lumea exterioară este reală.
(anti-solipsismul),
-
-Re și Ri ambele ireale. Nimic nu este real. (irealismul)
Care dintre aceste variante este cea corectă? De-a lungul istoriei
filosofiei ele au fost susținute cu mai mult sau mai puțin success
de generații successive de filosofi.
O altă posibilitate, amintită mai sus este cea din tradiția hindusă,
o variantă interesantă a realismului global, care poate fi
schematizată astfel:
Unde Rea reprezintă realitatea externă absolută, Rer, realitatea
externă relativă, Rir, realitatea internă relativă și Ria,
respectiv, realitatea internă absolută.
Hinduismul postulează identitatea realității externe absolute cu cea
a realității interne absolute:
Rea=Ria
Încă o dată, budismul susține falsitatea acestei ecuații.
5. Este foarte important de precizat că ne găsim într-un tip foarte
special de univers a cărui realitate este guvernată de legi precise.
Valorile constantelor universale din fizică nu sunt întâmplătoare și
foarte mici variații ale acestor valori ar duce la apariția unui alt
tip de univers și implicit al unui alt fel de realitate.
Într-un alt tip de univers, guvernat de alt tip de legi, probabil
nici conștiința umană nu ar fi existat. Pentru apariția conștiinței
este nevoie de o anumită constanță, de o anumită monotonie a
fenomenelor mediului încojurătorà
doar astfel pot apărea structuri perceptuale și respectiv
logico-gramaticale care să reflecte lumea din jur. Doar datorită
acestei constanțe lumea este (parțial) inteligibilă.
Mai sus ne puneam întrebarea cum putem ști dacă viața de zi cu zi nu
este un vis. Notând cu atenție conținutul viselor constatăm că
realitatea din vis, la prima vedere asemănătoare celei din stare de
veghe, diferă de aceasta în multe privințe: aspectul și culorile
peisajelor din vis sunt diferite, succesiunea evenimentelor urmează
o logică diferită, personalitatea noastră în vis este modificată,
etc. Comparând cele două tipuri de realități este clar că viața de
zi cu zi este diferită în multe privințe de un vis nocturn.
Întrebarea imediată este însă: este realitatea de zi cu zi un vis în
raport cu o altă realitate (deocamdată) inaccesibilă? Ne vom
trezi oare vreodată din realitatea cotidiană într-o realitate mai
largă față de care viața de până atunci ne va părea un vis?
6. La baza căutărilor realității/realului se află
această suspiciune că lumea percepută de noi nu este cea reală.
Realizând că lumea pe care el o consideră reală nu este doar o
proiecție (Acum, vedem ca într-o oglindă,
întunecos; dar atunci, vom vedea față în față. Epistola apostolului
Pavel către Corinteni 1, 13; 12-13) omul se străduiește să
meargă dincolo de antroporealitate și inventează modele
metafizice ale realității, lumi imaginare pe care le substituie sau
adaugă acesteia.
În toate cele trei tradiții filosofice principale (greacă, indiană,
chineză), această suspiciune ocupă un loc central.
În alegoria peșterii din Republica, Platon prezintă niște
prizonieri legați prin lanțuri de pereții unei peșteri care au trăit
toată viața în fața unui zid alb. Ei privesc umbrele proiectate de
niște siluete care trec prin fața unui foc aflat în spatele lor și
consideră aceste umbre ca fiind reale. Platon consideră filosoful ca
un om care reușește să iasă din peșteră și să privească adevărata
realitate și nu umbrele văzute de prizonieri. Pe de altă parte,
în teoria formelor Platon consideră că doar lumea ideilor pure este
cu adevărat reală și nu lumea materială pe care o percepem prin
simțuri.
În tradiția hindusă din upanișade și în budism, lumea materială care
ne este accesibilă prin simțuri este considerată maya, o iluzie.
Doar sinele cosmic prezent în fiecare dintre noi este cel autentic,
lumea sensibilă fiind privită ca un vis, ca o fantasmă, ca o
proiecție a acestui sine cosmic.
Parabola fluturelui lui Zhuangzi, din tradiția chineză daoistă
pornește de la suspiciuni similare. Înțeleptul Zhuangzi visează că
este un future și odată trezit din somn se întreabă cum poate știi
dacă nu cumva nu este un future care se visează Zhuangzi. Visăm
că sărbătorim, când mijesc zorile începem să plângem.
Seara plângem și dimineața plecăm la vânătoare. Atunci când visăm nu
știm că este un vis. În timpul visului explicăm un alt vis și doar
când ne trezim realizăm că a fost doar un vis. Doar în momentul
marei treziri realizăm că a totul a fost un mare vis. Doar proștii
au impresia că sunt trezi, ba chiar sunt absolut siguri de asta.
Prinți sau ciobani, toți au aceeași certitudine! Confucius și voi nu
faceți decât să visați, eu, cel cel vă spun că visați, mă aflu în
plin vis.
Este interesant că dacă în modelul lui Platon sau în cel indian
există o asimetrie între cele două lumi una fiind considerată
autentică în raport cu cealaltă care este doar o fațadă, în modelul
lui Zguangzi cele două lumi sunt simetrice creându-se una pe
cealaltă asemenea mâinilor din desenul lui Escher, nici una dintre
ele nefiind mai reală decât cealaltă.
7. În căutarea realității și a fundamentelor ei, de la Platon și
Aristotel încoace, istoria filosofiei occidentale este un dialog din
ce în ce mai nuanțat între susținătorii ideii unei realități externe
independente de simțuri și a oponenților lor. Acest dialog începe ca
o discuție între Platon care susținea că lumea ideilor,
a esențelor este mai reală decât a formelor schimbătoare și
Aristotel, elevul lui, care neagă existența unei lumi abstracte
independentă de cea accesibilă prin simțuri. Pentru Aristotel,
formele nu sunt separate de esența lor. Însă atât pentru Platon cât
și pentru Aristotel, proprietățile universale ale lucrurilor sunt
reale; de aici eticheta de realism aplicată acestei poziții
filosofice. Platon credea că proprietățile universale există într-o
lume separată de a obiectelor/fenomenelor individuale pe când
Aristotel a argumentat că existența proprietăților universale
depinde de cea a obiectelor/fenomenelor reale care le exemplifică.
În contrast cu pozițiile realiste, filosofii nominaliști
neagă realitatea universaliilor susținând că doar
obiectele/fenomenele individuale sunt reale, obiecte diferite au în
comun doar numele (de aici eticheta de nominalism) și nu vreo
proprietate particulară. Poziția nominalistă dezvoltată începând cu
Evul Mediu va fi dusă la extrem de George Berkeley care credea că nu
putem gândi în termeni generali ci trebuie să avem întotdeauna în
minte o imagine particulară pentru a unui obiect ca suport pentru
gândire. Insistând asupra singularității actului de percepție, el se
îndoia că percepțiile pot sta la baza cunoașterii lumii. Pentru a
explica de ce lumea exterioară nu dispare când încetăm să o mai
percepem, Berkely invocă existența unui Dumnezeu a cărui funcție
este de a menține atât coerența cât și posibilitatea de cunoaștere a
lumii.
Până la Kant, accentul în gâlceva universaliilor, cum a fost numit
schimbul de idei între oponenții celor două școli, a fost natura
acestora. Kant mută accentul de pe ontologie pe epistemologie și
transformă dilema universaliilor într-o problemă de psihologie. Kant
afirmă că noi nu putem avea acces la o lume abstractă de tipul lumii
formelor platonice. După Kant, cunoașterea absolută este o iluzie și
termenii abstracți sunt doar unelte euristice care ne ajută la
rezolvarea problemelor concrete.
El anticipează metoda critică a lui Wittgenstein când demonstrează
că problema existenței lui Dumnezeu este non-decidabilă, termenul de
Dumnezeu aparținând domeniului noumenal și nu celui
fenomenal, în concluzie neputând fi obiect al cunoașterii
directe de către o ființă umană.
8. De obicei, în discursul comun, când ne referim la realitate ne
referim la realitatea externă, consensuală, accesibilă tuturor și nu
la cea interioară, privată. Considerăm existența acestei
realități externe ca un fapt inconstestabil, aprioric. Nu ne punem
nici o clipă problema că facem metafizică speculativă în momentul în
care ne referim la realitatea externă. Nu realizăm că unghiul nostru
de referință este unic și această realitate așa zis externă este
întotdeauna privită din punctul nostru unic de vedere. Einstein
definește simultaneitatea cu ajutorul observatorului; evenimentele
sunt definite ca fiind simultane doar în raport cu un observator
situat într-un sistem de referință local, însă pentru acest
observator așa zisa simultaneitate nu este niciodată instantaneee ci
depinde de grosimea prezentului lui psihologic. Simultaneitatea
măsurătorilor date de două ceasuri are nevoie de un observator care
să constate aceasta. În mod asemănător, când ne referim la realitate
externă, considerăm aprioric că și ceilalți se referă la același
lucru. Realitatea unuia poate fi însă foarte diferită de a
celuilalt. Care este realitatea unui schizofren? Și el are acces la
așa zisa realitate consensuală dar o interpretează diferit de
majoritatea semenilor.
Este absurd să ai impresia că realitatea din afară este mai reală
decât cea din tine. Criteriul consensualității ascunde o inducție
incompletă. Faptul că realitatea exterioară poate fi verificată și
de alții nu te ajută să certifici autenticitatea acesteia.
Mereu tensionat între a acorda mai multă atenție realității a ceea
ce se întâmplă în tine sau, respectiv, a ceea ce se întâmplă în
afară. Opțiunea între prioritatea uneia dintre cele două realități
față de cealaltă este până la urmă doar o chestiune de temperament.
9. În esență, este vorba despre două poziții:
1.
Ceea ce există, universul în întregime, există independent de
conștiința noastră. Noi nu putem crea sau șterge legile naturii prin
nici un proces interior: rugăciune, meditație, etc.
2.
Nu există univers independent de conștiință. Universul este produsul
unei conștiințe umane, divine sau ambele.
Știința, în general, adoptă prima poziție, religiile, platonismul,
și filosofiile idealiste o adoptă pe a doua, și fac omul responsabil
de creația a ceea ce există.
Oamenii nu fac în mod natural distinție între interior și interior.
Odată această distincție clarificată, lumea externă apare ca fiind
percepută și nu creată. Însă lucrurile sunt mai complicate deoarece
conștiința umană nu este o simplă oglindă care să reflecte o
realitate independentă. Conștiința și lumea dinafara ei nu sunt nici
perfect dependente, nici perfect independente una față de cealaltă.
Relația dintre realitatea internă și cea externă este una de
co-dependență însă este puțin probabil, bineînțeles, ca prin
meditație sau rugăciune un om să poată schimba viteza luminii sau
distanța dintre pământ și soare.
Există fenomene reale care nu au locație spațiotemporală, de exemplu
un electron. Este electronul real? Când vorbim despre realitatea
cuantică este impropriu să vorbim în termeni de existență și
non-existență. Se poate vorbi despre realitatea cuantică?
Totul se învârte în jurul acestei bariere exterior interior.
Problema realului este problema de fapt a acestei bariere. Cât de
mult acces ai dinăuntru la ce există afară. Este această delimitare
în afară și înăuntru reală?
10. Bănuiala ancestrală că viața omului are consistența unui vis.
Toate religiile pornesc de la această bănuială, de la ideea
posibilității unei realități mai vaste, a unei lumi cu alte legi.
Postulatul religiei că lumea profană este o versiune degradată a
unei alte realități sacre, autentice, că lumea profană reprezintă o
realitate de ordin secundar. Putem sistematiza aceste
suspiciuni/neliniști legate de real/realitate în trei categorii:
A. S1 Prima suspiciune este că lumea în care trăim este o înscenare,
că interpretarea noastră a ceea ce se întâmplă nu este cea corectă;
prima suspiciune nu neagă că lumea în care trăim este reală
ci doar susține că modul nostru de interpretare a realității este
greșit. Pentru cei care au trăit sau trăiesc într-un sistem
totalitar distincția dintre realitatea individuală și cea oficială
era/este izbitoare. În România comunistă din ultimii ani ai
regimului ceaușist, pe de o parte mass media anunța periodic
depășirea planurilor cincinale și trâmbița victorios zorii epocii
de aur iar pe de altă parte, populația înfometată forma cozi
interminabile pentru achiziționarea alimentelor de bază iar în
timpul iernii dârdâia de frig în apartamente lipsite de căldură. În
cazul acestei primei suspiciuni nu este pusă la îndoială existența
realității ci doar interpretarea ei.
Un film care ilustrează această
primă suspiciune este The Truman Show.
B. S2 A doua suspiciune este că lumea pe care o
experimentăm zi de zi nu are nici un fel de substanță, că este ca un
vis, sau pentru a relua tema filmului Matrix că este o simulare.
Majoritatea religiilor, fie ele politeiste (religia
hindusă de exemplu), monoteiste (mozaice, creștine, islamice),
taoiste sau budiste de la ideea posibilității unei realități mai
vaste, a unei alte lumi, superioare, guvernată de legi diferite.
Religiile postulează că lumea profană este o versiune degradată a
unei alte realități sacre, autentice, primordiale, lumea profană
fiind o realitate de ordin secundar. Misticii hinduși consideră
realitatea ca fiind visul lui Brahma. Atunci când Brahma se trezește
din somn, realitatea obișnuită dispare ca și cum nu ar fi existat
niciodată. În tradiția budistă tibetană Gelupta se vorbește de o
realitate convențională, superficială și de o realitate ultimă,
profundă. Un obiect este real în mod convențional când el se
prezintă simțurilor și este perceput de mintea obișnuită. La modul
absolut însă, un astfel de obiect este considerat iluzoriu
(samvati). Un obiect este privit ca fiind real la modul absolut
(paramārtha) doar dacă este perceput de mintea care a realizat
vacuitatea (ūnyatā). Este important de subliniat că existența
convențională a obiectelor și fenomenelor nu este negată în tradiția
budistă.
Ceea ce este negată este independența și natura lor absolută.
După budiști natura fenomenelor este vidă dar nu vidă în sensul
non-existenței ci vidă în sensul impermanenței și a lipsei unei baze
imuabile. În budism toate fenomenele sunt considerate a fi relative
și co-dependente. În Taoism se vorbește de o realitate ultimă,
inexprimabilă, tao, și respectiv, de lumea convențională a celor
10.000 de forme guvernate de principiile duale yin și yang și de
metabolismul celor 5 forme de agregare a materiei (aer, foc, lemn,
metal, lemn). Diferența dintre religia taoistă și celelalte religii
menționate mai sus este că taoismul este o religie imanentă, tao nu
este separat de lume, omul are acces la tao în existența de zi cu
zi, pe când celelalte religii sunt transcendente, doar realitatea
ultimă este autentică, reală și poate fi accesată doar
depășind existența profană.
C. S3 A treia suspiciune este mai adâncă. În cea de-a doua
suspiciune chiar dacă realitatea era o ilulzie dincolo de ea exista
o realitate autentică. A treia suspiciune merge mai departe decât
Ecleziastul, decât visul lui Brahma sau discursul budist. A treia
suspiciune susține că realitatea este o iluzie nesusținută de nimic.
O realitate de consistența unui balon de săpun care poate dispărea
într-o clipă. A treia suspiciune nu este legată atât de relația
celui care experimentează cu lumea ca în cazul primelor două ci de
natura profundă a lumii și a celui care experimentează. În S1 lumea
exterioară există dar are alte caracteristici ca cele presupuse de
agentul conștient. În S2 lumea exterioară este o iluzie completă și
nimic din ceea ce pare a fi real nu există iar agentul conștient se
găsește într-o stare de reverie din care însă se poate trezi.
În S3 atât lumea exterioară cât și lumea interioară sunt complet
lipsite de consistență la modul absolut. În S3 este negată existența
unui fundament al lumii care să îi confere acesteia soliditate. La
sfârșitul filmului Inception nu
știm
dacă eroul principal visează sau nu și, mult mai interesant, nu știm
dacă întregul film nu a fost decât un vis.
În S3 nu te mai poți trezi din vis pentru că dincolo de vis nu există
nimic.
A treia suspiciune este nu numai sterilă dar și periculoasă dacă
ajungi să o iei prea în serios. Una dintre funcțiile filosofiei este
și aceea de a te învăța să eviți la timp fundăturile premizelor
greșite și a capcanelor logice.
Dincolo de aceste ruminații și de box-office-urile hollywoodiene nu
trebuie pierdut din vedere că înainte de toate, orice suspiciune are
un obiect, o premiză concretă. Discursul despre realitatea
lumii este ancorat în existență.
Existența este mai largă decât realitatea. Bățul din apă: el există
dar ne apare deformat. În realitate, forma și lungimea lui sunt
diferite de cum ne apare el.
Tot ceea ce este real există însă nu tot ceea ce există este
neapărat real. Visele, de exemplu, există, însă nu sunt reale.
Numerele există însă nimeni nu a văzut vreodată un număr. Ne putem
îndoi la nesfârșit de realitatea lumii însă existența ei, chiar
iluzorie, este incontenstabilă.
11. Realitatea interioară este flexibilă. Senzația că ai un corp al
tău cu anumite caracteristici este combinația a două tipuri de
informații: pe de o parte este rezultatul experiențelor
anterioare (senzația de a avea un corp de o anumită formă) pe de
altă parte, este datorat experienței multisenzoriale actuale.
O serie de experimente au arătat că modificarea experiențelor
multisenzoriale din prezent prin imersarea într-o realitate virtuală
pot duce la modificarea percepției propriului corp. De exemplu, prin
anumite experimente în care brațul real, ținut ascuns, este atins,
și în același timp subiectul are în față imaginea unui braț virtual
mai lung poate fi dezvoltată iluzia unui braț de trei ori mai lung
decât cel real. În mod asemănător poate fi dezvoltată iluzia unui
corp mai înalt sau mai scund, mai gras sau mai slab, etc.
Realitatea nu există ca monadă externă ci doar ca diadă
om-realitate. Sinele care creează realitatea nu este fix, nu este
separat de lume. De aceea, misticii vorbesc despre Realitatea cu R
mare. Este vorba despre un alt fel de a se raporta la lume. Așa cum
experiențele cu brațul de lungime variabilă demonstrează că te poți
încarna întru-un avatar cu o formă diferită de a corpului tău la fel
flexibilitatea sinelui îți permite să lărgești marginile sinelui
până la a cuprinde întreg universul.
12. Corpul meu face parte pe de o parte din lumea exterioară, ca
obiect care poate fi perceput și atins de ceilalți el există în mod
obiectiv, pe de altă parte este direct legat de interiorul meu, de
subiectivitatea mea de care nu poate fi separat decât în mod
artificial, are deci și o existență subiectivă. Corpul meu este
această muche răsfrântă înafară-înăuntru, simultan subiectiv și
obiectiv, este frontiera dintre interiorul și exteriorul meu. Corpul
este un fel de monedă de schimb între două realități. Datorită
naturii lui paradoxale, amfibii, care îi permite să fie și obiect
exterior și reprezentare interioară, discuția despre realitate
trebuie să includă în mod necesar corpul și nu orice corp ci corpul
uman. Corpul ca primă frontieră, ca prim orizont al
antroporealității.
Al doilea orizont al antroporealității sunt cuvintele. Cuvintele ca
și corpul au o existență duală, aparținând simultan interiorului și
exteriorului. Ca și corpul, ele sunt un fel de parapet, de pod între
noi și lume. Interiorizate, cuvintele alcătuiesc arabescuri și
piruete fantastice în spațiul abstract al minții, dând formă și
obiectivitate ideilor care odată clarificate pot fi exprimate în
exterior. Cuvintele prin calitatea lor de mediatori între intuiția
non-verbală și lumea formelor creează gândurilor un corp care devine
contemplabil de către ochii minții. Asemenea giulgiului din Torino
ele dau un chip verbal inefabilului. Ele trasează o a doua
frontieră care delimitează de data aceasta două tipuri de
interiorități, o interioritate ascunsă, inefabilă și o alta a așa
zisului discurs interior (verbum mentis). Această a doua frontieră a
limbii este la fel de importantă în contextul discuției despre
realitate. Realitatea ca și concept aparține domeniului limbii dar
limba, ea însăși fiind o frontieră a realului uman, poate capta
doar aspectele exprimabile în cuvinte ale antroporealității.
Cuvintele sunt adesea înșelătoare și trebuie întoteauna să fim
extrem de atenți cum anume le folosim. Când vorbim despre timp, de
exemplu, folosim un substantiv ca și cum timpul ar putea să fie,
ca și cum timpul ar fi ceva. Dar timpul care este trecere nu poate
să fie, în sensul unui obiect static, și nu poate să facă
nimic. De aceea, este impropriu să vorbim despre timp. La fel
realitatea nu poate fi sau face nimic și este o tautologie să spui
că există la fel cum este o tautologie să spui că timpul (care este
trecere) trece.
Domeniul realității este mai vast decât domeniul limbii și multe
dintre etichetele și categoriile verbale îi sunt improprii. În
domeniul verbal avem impresia că putem separa natura fenomenelor
clasificându-le ca fiind reale sau ireale însă, de fapt, această
polarizare există doar la nivelul limbii, aparține doar cuvintelor.
În viața de zi cu real și ireal se întrepătrund continuu și este
foarte dificil să le desparți. Dihotomia aparține lumii cuvintelor
și logicii binare însă realitatea este inefabilă și paralogică.
Putem indica spre realitate cu degetul dar ea ne scapă în momentul
în care încercăm să o turnăm în tipare verbale pentru a o analiza.
Din acest motiv, datorită acestei incompatibilități esențiale între
natura discursului și natura realității nu ne putem referi la
realitate decât în mod indirect, mediat, local.
13. Un alt aspect esențial al realității este conectivitatea.
Realitatea mea interioară este o matrice, un păienjeniș de senzații
și amintiri care s-au dezvoltat și se dezvoltă treptat influențate
fiind de experiențele la care am fost și sunt martor. Atunci când
dorm conexia mea la lumea dinafară este întreruptă. Realitatea din
vis este perfect virtuală deoarece îmi este accesibilă doar mie.
Prin contrast realitatea exterioară la care am acces când sunt treaz
este democratică și universală. Este consensuală, oricine poate avea
acces la ea. A fi real înseamnă a fi accesibil tuturor, a permite
conexii non-restrictiv.
Pentru ca un fenomen să poată fi perceput de către un simț este
necesar să aibă o structură compatibilă cu simțul respectiv.
Realitatea conține și elemente ce nu pot fi percepute de către
simțuri. Mai mult decât atât, este posibil ca realitatea să conțină
și aspecte imposibil de formalizat sau intuit, aspecte care nu pot
fi gândite sau intuite nu pentru că ar fi iraționale ci pentru că
prin însăși natura lor nu pot deveni material de gândit sau de
intuit. Schematic, cercul realului ar arăta așa:
În acest cerc R1 și R2 ar reprezenta viața de zi cu zi în care R2
reprezintă aspecte dificil sau imposibil de conceptualizat datorită
sărăciei limbii (diverse senzații olfactive sau tactile, de exemplu)
R3 ar putea reprezenta realitatea unui fizician specialist în
fizică-cuantică, R4 ar putea reprezenta realitatea unui mistic aflat
în meditație profundă iar R5, o realitate complet misterioasă
dincolo de orice formă de percepție, intuiție sau concept uman, o
realitate inimaginabilă la modul absolut.
Datorită faptului că realitățile R1-R4 sunt strict dependente de om,
unii filosofi consideră întreaga realitate umană ca fiind subiectivă
ei negând existența unei realități obiective, independentă de
subiectivitatea umană. Este clar că la nivel cuantic, cel puțin, NU
poate exista o realitate independentă de actul observației. Pe de
altă parte, această realitate este independentă de
subiectivitatea observatorului, fenomenele lumii cuantice
nefiind mai puțin obiective decât cele ale lumii
macroscopice. Am construit conceptul de realitate pornind de la o
dihotomie, de la o distincție locală dintre observator și obiectul
observat. Această dihotomie dispare în cazul fenomenelor cuantice.
14. Gândim și avem impresia că gândurile noastre sunt reale, că ele
pot capta realul.
Iubim și avem impresia că dragostea este reală.
Credem și aveam impresia că obiectul credinței noastre există.
Medităm și avem impresia că meditația ne apropie de real.
Putem separa realitatea în două zone: obiectivă,
exterioară/independentă de voința noastră și, subiectivă/parțial
dependentă de voință. Mergând mai departe, structura realității
interioare ar putea fi și ea schematizată sub forma unui careu.
Homunculus senzorial-motor
H1 |
Homunculus sentimental-emoțional
H2 |
Homunculus intelectual-rațional
H3 |
Homunculus spiritual
H4 |
Realitatea externă
este ca un bloc amorf din care noi decupăm fragmente din care
creăm/edităm din senzații și percepții antroporealitatea.
Proiecția realității exterioare în om este deformată, reprezentarea
ei este limitată de caracteristicile sistemului nervos uman. Un
proces asemănător de selecție/transformare se aplică și
informațiilor despre propriul corp. Părțile din corp folosite mai
frecvent (limba și mâna, de exemplu) au o reprezentare pe cortex
disproporționată în raport cu mărimea lor. Această reprezentare
corticală diformă a ariilor senzoriale și motorii a fost numită de
anatomiști homunculus. Prin analogie față de homunculusul
senzorial-motor (H1), ne putem imagina că și alte funcții mentale
sunt organizate în astfel de structuri schimonosite,
homuncusuloide, și că per ansamblu realitatea internă este
deformată și fragmentată de patul lui Procust al minții umane.
Astfel putem postula existența a trei astfel de structuri: un
homunculus sentimental-emoțional (H2), un homunculus
intelectual-rațional (H3) și, respectiv, un homunculus spiritual
(H4). Pentru a avea tabloul complet, folosind o terminologie
asemănătoare, reprezentarea interioară a realității externe, ar
putea fi numită cosmunculus (C) (sic!).
Abordând limbajul științific, putem considera acești homunculuși ca
un set de rețele neuronale distincte. Rolul lor este pe de o parte
de a interpreta/crea realitatea interioară, pe de altă parte de a o
adapta la exterior. Homunculușii sunt ca niște programe care
interpretează/dau forme realității interne în funcție de context.
H2, de exemplu, este responsabil pentru existența sentimentelor care
reprezintă emoții (parțial) structurate. Dacă ne luăm după Platon,
homunculusul H3 ar fi un fel de modem conectat la o misterioasă lume
a ideilor. Pentru știința tradițională, rolul lui H3 (intelectul,
gândirea abstractă) este doar de a analiza și a structura
informațiile provenite de la simțuri. Un mistic nu pune la îndoială
existența unei criptorealități cu proprietăți speciale, la
care îl conectează H4 însă pentru un sceptic existența unei
realități care transcende antroporealitatea este un act de
credință și H4 reprezintă o activitate specifică a creierului
apărută când acesta este deconectat de la stimulii externi și
interni.
În psihiatrie, există un sindrom de depersonalizare/derealizare în
care pacientul pe de o parte se simte deconectat de realitatea
internă a propriului corp, de propriile gânduri și emoții, pe de
altă parte deconectat și de realitatea externă având sentimentul că
visează sau este într-o lume de vis. După unele cercetări recente,
se pare că acest sindrom se datorează unor probleme de conectivitate
între zonele din creier responsabile pentru percepție și gândire
rațională pe de o parte și sistemul limbic care generează emoțiile,
pe de altă parte. Pentru om, realitatea este o realitate afectivă,
pentru a fi a fi atenți la ce se întâmplă în exteriorul sau
interiorul nostru, trebuie să ne simțim implicați afectiv. Odată
slăbită legătura dintre H2, și respectiv, H1, H3 sau C coloratura
emoțională a informației dispare și omul devine detașat atât de
realitatea exterioară cât și de cea interioară. Este interesant de
semnalat, că odată decriptată natura circuitelor neurologice
implicate în crearea senzației de real, această senzație ar putea
fi simulată artificial și astfel barierele dintre lumea virtuală
și cea reală s-ar șterge.
În concluzie, H1-H4 și C nu funcționează independent. Aceste
structuri sunt conectate și realitatea generată de una dintre ele
este influențată într-o măsură mai mică sau mai mare de celelalte.
Când vorbim despre real în mod implicit asumăm existența unei
corespondențe între realitatea subiectivă și cea obiectivă.
Diferențele uneori ireconciliabile dintre oameni ar putea fi
explicate prin preponderența diferită pe care o au toate aceste
structuri în modelarea vieții lor interioare. Poate că apetența
pentru un anumit aspect al realității să fie consecința
dezechilibrului, între C, respectiv, H1-H4. Unii oameni consideră
realitatea ca fiind percepțiile lumii externe alții senzațiile
corporale, alții ideile sau sentimentele, iar pentru un credincios
singura realitate este prezența lumii spirituale. Realitatea
zilnică a unui sportiv este guvernată de exercițile fizice, cea a
unui îndrăgostit de capriciile ființei iubite, cea a intelectualului
de jocul de idei iar cea a unui religios de fervoarea credinței.
De-a lungul istoriei au existat nenumărate mitologii ale realului
care au în comun încercarea de a înlocui realul cu un aspect unic
aparținând unuia din acești homunculuși.
Mitologiiile realului perceptual-emoțional-intelectual-intuitiv:
-Realul este Dumnezeu. (religiile monoteiste).
-Realul dinăuntru (Atman) și cel dinafară (Brahman) sunt același.
(Upanișade).
-Real este nenumitul, eternul Dao. (Lao Zi)
-Realul este iubirea. (Sf Paul, Tagore)
-Realul este Brahman.(Sankara)
-Realul este apă (Thales).
-Realul este foc. (Heraclit).
-Realul este aer (Anaximene).
-Realul este alternanța dintre uscat și umed, dintre pământ și apă.
(Xenophan).
-Realul este ceea ce nu se schimbă (Parmenide).
--Realul este ceea ce se schimbă. (Heraclit).
-Realul este mintea. (Anaxagoras, apoi școala Yogacara de budism).
-Realul este apeiron, infinitul. (Anaximandru).
-Reală este lumea ideilor. (Platon)
-Realul este hilomorfic, o compoziție de materie și formă
(Aristotel).
-Realul este gramatic. (Bhartrhari).
-Realul este matematic. (Kroneker), realitatea ultimă este o
structură matematică (Max Tegmark).
-Realul este ceea ce percepi. (Berkeley)
-Lumea fenomenală a aparențelor este o iluzie. Realitatea lucrurilor
în sine, a noumenului, este transcedentală. (Kant).
- Rațiunea este realul. Realul este rațional. (Hegel)
-Realul este nimic, nimic nu este real.
(Nagarjuna).
În fond toate aceste mitologii se reduc la două poziții:
A.
Există un fundament al realității fie el material, spiritual,
mental, etc.
B.
Nu există nici un fel de fundament, lumea este co-dependentă.
Avem impresia că ne conectăm la real prin senzații, idei,
sentimente, rugăciuni, stări de meditație, etc dar la ce fel de
realitate ne conectează toate acestea?
Aceste modeme, aceste așa zise conexii la real ne conectează la Luna
Parks, la Disney Landuri ale realului, la realuri retușate,
înfrumusețate, îndulcite. O nirvana cu frișcă, un satori cu
cașcaval.
Lumea interioară creată de homunculuși nu este făcută pentru a ne
ajuta să decriptăm realitatea ci pentru a o face suportabilă. Suntem
îndrăgostiți, deodată lumea este mai frumoasă. Ne rugăm și sufletul
se dilată. Medităm și avem senzația că zburăm.
Realul dacă ar putea vorbi ar spune poate ca Rimbaud. Je est un
autre.
Poate că toți acești cosmunculuși/homunculuși nu fac decât să ne
îndepărteze de realitate.
15. Pe de altă parte este eronat să postulezi că realitatea este
exclusiv interioară sau exterioară. Realitatea se construiește pe
parcursul continuei interacții dintre interior și exterior.
Întrebarea mai fecundă mi se pare: dincolo de baza neurologică a
senzației de real la care ne refeream mai înainte care este
criteriul realității? Există un astfel de criteriu? Este realul o
judecată de valoare la fel ca binele, frumosul sau adevărul?
Pentru ca exteriorul și interiorul să se poată relaționa trebuie să
existe o oglindire a exteriorului în interior, respectiv, exteriorul
trebuie să fie oglindibil. Însă interiorul nu poate atesta
autenticitatea exteriorului, simpla corespondență dintre exterior și
interior nu este suficientă. Bineînțeles, interior și exterior sunt
doar moduri de a vorbi. Delimitarea dintre ele nu este absolută.
Corpul nostru este atât exterior cât și interior. Misticii caută
înăuntrul lor tunelul secret, pasajul ascuns care să le ofere
accesul către exterior.
Criteriile realității nu pot fi decât relative, locale, construcții
euristice.
Noi nu știm cum se face trecerea între lumea cuantică în care
obiectele se pot găsi în două locuri diferite simultan și faimoasa
pisică a lui Schrodinger este în același timp vie și moartă și,
lumea de zi cu zi, lipsită de orice entanglement și superpoziții.
Extrapolând logica lumii cuantice la nivel macroscopic se ajunge la
teoria lumilor multiple a lui Hugh Everett III în care universul se
bifurcă în fiecare moment și există o multitudine de variante de
universuri care conțin o multitudine de variante ale mele cel care
scrie aceste rânduri și, respectiv, o multitudine de variante ale
tale, cel care le citești.
16. Există mai multe realități? Știința nu a reușit încă să unifice
nivelul macroscopic cu cel microscopic. Realitatea lumii cuantice
este foarte diferită de cea de zi cu zi. Putem vorbi de structuri
diferite ale realului la diferite nivele dar aceste diferențe nu
neagă principiul Newtonian, Natura este la fel peste tot ci doar
adaugă acestui principiu precizarea că este la fel peste tot la
un anumit nivel de organizare.
Pe de altă parte, oare cum este posibil ca la nivel macroscopic să
existe o realitate independentă de observator iar la nivel
microscopic observatorul să determine realitatea cuantică?
Care din modelele fizicii sunt mai aproape de realitate? Lumea
macroscopică clasică descrisă de teorile relativității ale lui
Einstein sau lumea microscopică descrise de teoriile mecanicii
cuantice? Cele două modele ale lumii nu au fost unificate încă, nu
există o teorie care să concilieze fenomenele macroscopice cu cele
ale lumii cuantice. Dacă la nivel macroscopic efectul observatorului
asupra fenomenului observat este neglijabil și poate fi ignorat, la
nivel cuantic acest efect trebuie luat în calcul și rezultatele
experimentelor sunt influențate de interacția observator/fenomen. În
general modelele fizice încearcă să facă abstracție de observator
ceea ce la nivel macroscopic este OK, la nivel microscopic însă
observatorul este necesar.
Realitatea la nivel cuantic are cu totul alte caracteristici față de
cele ale obiectelor din viața de zi cu zi: particulele cuantice par
a fi conectate chiar dacă între ele nu există contact fizic direct.
Măsurătorile făcute asupra unei particule A care a interacționat la
un moment dat în timp cu particula B influențează comportamentul
particulei B chiar dacă cele două particule sunt separate în timp
sau spațiu. Faimoasa teoremă a lui Bell are o structură conceptuală
similară principiului de incertitudine al lui Heisenberg. Heisenberg
atrăgea atenția că nu pot fi măsurate simultan caracteristicile de
undă și de particulă dincolo de o anumită precizie. Similar, teorema
lui Bell indică imposibilitatea unei teorii cuantice de a include în
același timp principiul de localizare (principiu conform căruia
acțiunea la distanță fără contact fizic este imposibilă) și de a
atribui în același timp valori definite, independente de actul
măsurătorii, variabilelor cuantice.
Există o realitate fizică independentă de observator? La nivel
cuantic răspunsul este nu iar la nivel macroscopic răspunsul este
da. Care dintre cele două realități este cea reală? Lumea
cuantică experimentabilă la nivelul actual al tehnologiei nu este o
lume a semințelor materiei. Poate că la nivelul cel mai de jos al
lungimii Planck din nou lumea devine locală și predictibilă sau,
dimpotrivă, poate că la acel nivel fundamental apar comportamente și
mai bizare. În interpretarea lui Bohr lumea cuantică devine pură
epistemologie, nu trebuie să căutăm mistere ontologice acolo pentru
că existența cuantică are un alt înțeles decât cea macroscopică. Nu
există lume cuantică, există doar o descriere abstractă realizată de
mecanica cuantică. Este greșit să creezi că misiunea fizicii este de
a descoperi ce este Natura. Fizica se referă la ceea ce putem spune
despre natură.
O lume de posibilități, probabilități, o lume fulgurantă, bizară,
fără nimic fix.
17. În fizică, după Einstein, discursul despre timp sau spațiu
absolut au devenit desuete. Deasemenea, în fizică, nu există o
teorie care să cuprindă toate aspectele existenței, cele patru forțe
fundamentale nu au fost încă unificate.
La fel, discursul despre real absolut nu se mai poate
susține. Realitatea unui om este ficțiunea altuia. Discuția despre
realitate presupune implicit o locație spațio-temporală, de aceea,
la rândul ei, realitatea este și ea, în mod necesar, locală și
relativă.
18. Realitate-adevăr. Există oare ceva cu adevărat real sau totul
este doar o iluzie? Aceasta este întrebarea din spatele ideii de
realitate. Ce criteriu trebuie folosit pentru a stabili dacă ceva
este real sau nu?
A fi real este sinonim cu a fi adevărat?
Nu este același lucru a fi real cu a fi adevărat. Criteriul
adevărat/fals se aplică afirmațiilor despre realitate și nu
realității.
Adevărul este redundant și circular. Adevăr/fals: când afirmăm că o
propoziție este adevărată nu facem decât să verificăm identitatea
dintre două seturi de informații. Adevărul trebuie confirmat în
raport cu un sistem de referință exterior. Simplificând, adevărul
are nevoie de realitate pentru a-și dovedi consistența dar nu și
viceversa.
19. Putem desigur afirma că realitatea conține toate lucrurile din
lume, că realitatea este totul, dar de fapt, singura realitate care
ne este accesibilă este viața noastră. Fiecare
om este o lume, un univers cu legile lui specifice. Omul cu
amănuntul și nu umanitatea la grămadă. Fiecare om este o specie pe
cale de dispariție. 7 miliarde de realități pe Terra.
Fiecare dintre noi trăiește într-un con spațio-temporal al
realității determinat de orizontul fiecăruia ca ființă umană.
Realitatea este pentru fiecare dintre noi acest con unic.
Realitatea întrupată în om după chipul și asemănarea sa. Omul ca un
fel de clonă, ca o copie a realității. Sau, mai degrabă, simultan
ecuație și soluție a realului. Oamenii ca niște muguri pe crengile
realului.
Pentru fiecare dintre noi realitatea este determinată de
experiențele pe care le-am avut, de intensitatea senzațiilor și de
calitatea memoriei noastre.
Realitatea mea interioară este o matrice, un păienjeniș de senzații
și amintiri care s-au dezvoltat și se dezvoltă treptat influențate
fiind de experiențele la care am fost și sunt martor. Realitatea
este pentru mine această lume apărută din interacția dintre
interiorul și exteriorul meu. O configurație interioară care devine
exterioară acum când scriu și care devine din nou interioară când tu
citești aceste cuvinte.
Fiecare om trăiește într-un univers unic care, odată cu moartea lui,
dispare definitiv. Proiectul realității, un proiect planetar care
își propune să păstreze ceva, oricât de mărunt din existența
fiecărui om care a existat și va exista vreodată.
Un cuvânt, o imagine, o voce a fiecăruia dintre locuitorii planetei
Terra.
Dincolo de realități independente de om, dincolo de semințele
realului care nu se știe dacă ne vor devein vreodată accesibile,
avem aici, aproape, fiecare dintre noi, realitatea concretă,
palpabilă, proiect individual, perpetuu deschis spre lume.
20. Proiectul realității (un posibil
decalog)
1.
Realitatea ta este unică.
2.
Nu crede în false realități.
3.
Nu-ți face din realitate o închisoare.
4.
Nu lua realitatea nici prea în serios, nici în derâdere.
5.
Nu invidia realitatea celuilalt.
6.
Nu batjocori realitatea celuilalt.
7.
Nu lua reprezentările realității drept realitate.
8.
Respectă realitatea la fel cum îți respecți părinții.
9.
Realitatea evoluează continuu.
10.
Realitatea este nesfârșită.
21. Realitatea este ca un tren care ne poartă pe toți, atomi, oameni
și stele spre o destinație necunoscută. Budiștii au înțeles foarte
bine identitatea dintre realitate și iluzie. Lumea aceasta nu este
un văl, nu este o cortină dincolo de care se găsește altceva. Lumea
aceasta este singura pe care o avem. De aici îndemnul budist de a fi
foarte atenți la tot ce se întâmplă. Pentru budiști prezentul este
singura noastră bogăție, de acea trebuie să ne străduim să nu o
risipim și să fim întotdeauna prezenți.
Natura realității ne este perfect impenetrabilă, ea însă poate fi
trăită.
Ce este mai important? Să afli ce este realitatea sau să o trăiești?
|