"Rolul
realității profane e acela de conductor
spre realitatea sacră"
Paul Doru Mugur în dialog cu preotul profesor
doctor Theodor Damian
Pr. Dr. Theodor Damian: Iată nouă
întrebări, care mai de care mai interesantă și provocatoare la
gândire filosofico-teologică și de mare impact în experiența
fiecăruia dintre noi, câtă vreme viața de aici și de dincolo
reprezintă două dimensiuni existențiale ce caracterizează atât pe
credincioși, cât și pe necredincioși (necredincioșii fiind în
extremă minoritate față de ceilalți, fapt care trebuie să spună ceva
în contextul acestei conversații). Când necredincioșii sunt educați,
doar limbajul poate fi diferit în abordarea problemei, problema în
discuție, cele două dimensiuni existențiale, însă rămânând aceeași.
Câtă vreme despre fiecare întrebare se poate scrie o carte sau mai
multe, nevoia de rezumare este implicită și nu lipsită de
dificultate.
PDM: Ce este pentru tine realul? Cum definești
tu realitatea?
Pr. Dr. Theodor Damian: O definiție a
realului este disputabilă din capul locului. Îmi place că întrebarea
e formulată cu grijă în aceea că e subiectivizată: Ce este pentru
tine realul?
O primă tendință ar fi să spun, deși simplist, că
realul este ceea ce eu percep ca palpabil în jurul meu, ceea ce îmi
cade sub simțuri. Dar intervine imediat o altă problemă, cea a
cunoașterii și cea a credinței. De exemplu: este conștiința mea
parte din real? Că ea nu poate fi cunoscută pe cale empirică, prin
cele cinci simțuri.
Pot spune că este ireală? Deci că e o fantezie?
Toți spunem că e reală. Dar pe ce bază? Pe baza gândirii, a
deducției logice, e și o doză de credință aici, și de context
general cultural; creștem cu ideea că avem o conștiință și că dacă o
avem e ceva real. Deci credem ce ni se spune de când suntem mici.
Apoi ceea ce ni se spune sună bine și demn, și unic și de fapt vrem
să credem asta, ne place. Credem ceea ce vrem (și apoi devenim ceea
ce credem!), nu-i așa?
Ce este omul? Care este esența omului? Este omul
ceea ce se vede plus suma de manifestări, am zice, specifice lui?
Există o esență a omului? Dacă nu, atunci avem de a face cu o
concepție mecanistă despre om. Un motor este suma pieselor fizice
care-l constituie. Dar dacă omul e mai mult decât un motor, ce este
acel mai mult? Este asta esența lui? Esența vine de la esse, a fi.
Dar în ce constă fiindul? Este acest esse, esența, fiindul,
real? Dacă nu-i real e deci iluzie, fantezie? Asta ne duce cu gândul
direct la marea controversă filosofică despre relația dintre
existență și esență. Cine precede pe cine? Este esența condiția
existenței, și o precede sau invers? Dar este existența o realitate?
E parte din real? Dacă da, cum știm? Cade ea sub imperiul
simțurilor? Cuvântul real mai are și conotația de adevărat. Ce
este adevărul? (vorba lui Pilat din Pont). Eu pot percepe lucrul din
fața mea azi într-un fel și mâine în alt fel. Care din cele două
percepții e adevărată?
Și totuși: mai știm și asta, că dacă nu în
general, cel puțin în multe cazuri, esența lucrurilor e metafizică,
transcendentă, și că fără esența lui lucrul nu stă în existență.
Deci ce este real? Lucrul perceput fizic sau esența lui
imperceptibilă fizic dar fără de care acesta nu ar fi?
Aici intrăm în lumea ideilor divine la Platon.
Fără ideea de lucru, acel lucru nu poate exista. Lucrul se vede,
ideea nu. Deci logic ar fi să zicem că reală este ideea, iar lucrul,
ireal. Cam pe tema asta s-a axat și controversa dintre Heraclit din
Efes și Parmenide Eleatul. La Heraclit, realitatea e ceea ce curge:
Panta Rhei, totul curge. El era adeptul schimbării. Totul se schimbă
(aici l-a plagiat (!) părintele chimiei, Lavoisier, când a
declarat că totul se schimbă dintr-o formă în altă în părți
echivalente). Ceea ce se schimbă e fizic. La Parmenide ceea ce se
schimbă e ireal, este iluzia (ca și maya în filosofia hinduistă),
câtă vreme realul este esența lucrurilor, și aceasta este
neschimbată, imuabilă (ca ideile lucrurilor din lumea divină a
ideilor la Platon). Deci dacă metafizicul este real înseamnă că
fizicul este ireal. Sau, dacă vrem, de ce nu?, acceptăm două tipuri
de realitate: cea fizică și deopotrivă cea metafizică.
Și aceasta ne readuce la conștiință. Este
conștiința, de care vorbeam mai înainte, reală? Că fizică nu e. Deci
e metafizică. Și dacă e așa, înseamnă că e mai puțin reală? Dar
această întrebare ce ascunde concluzia deschide marele domeniu al
credinței. Conștiința e metafizică dar reală. Ce știm și cât știm
noi despre conștiință? Este cunoștința noastră despre conștiință o
cunoștință empirică sau intuitivă? Sau de altă natură? Este
obiectivă?
Altă întrebare: pentru ca un lucru să fie real
trebuie să știm totul despre el? Despre conștiință nu știm totul,
dar o considerăm reală. Există un al șaselea sau un al șaptelea simț
prin care precepem realitatea? Atunci putem aplica aceeași logică și
la alte lucruri pe care nu le cunoaștem, ci doar le bănuim, intuim
(indiferent dacă le numim sau mis-numim) cum ar fi, de pildă,
sufletul, veșnicia, Dumnezeu? Dacă un anumit lucru poate fi numit
real (conștiința, esența, existența, ideea, etc.) fără ca el să cadă
sub incidența simțurilor noastre fizice, atunci nu pot și altele să
fie în aceeași situație? Dar Big-bang-ul? Este el real sau iluzie?
Cade sub incidența simțurilor sau e o deducție pe care o numim
științifică, deși prin definiție, știința, nefiind dogmatică, nu-și
dogmatizează teoriile, deducțiile, ci, dimpotrivă, acceptă ideea
posibiltății greșelii datorită lipsei de informație totală; Herman
Bondi, matematician: Cum putem cunoaște ceva dacă nu cunoaștem
totul? Cunoașterea părții rupte din tot este o cunoaștere
deficitară. Partea ruptă din tot funcționează altfel decât atunci
când e plasată în tot. Dar cine cunoaște totul? Deci ce greutate dăm
cunoașterii noastre?! Este cunoașterea noastră reală sau pseudo? Sau
iluzorie? Cum știm? Știm? Nu știm. Credem! Credem că e reală. Credem
că a fost un big-bang. Credem că există un Dumnezeu, că există viața
veșnică.
Dar este credința reală sau nu? Dacă eu cred în
știință iar știința în fiecare secol își schimbă teoriile despre
același obiect, este credința mea în știința schimbătoare, reală sau
nu? Ori, spunem, credința în sine, a persoanei, este reală, dar
obiectul ei poate fi ireal, câtă vreme teoriile științifice se
infirmă consecvent (în unele cazuri de la secol la secol sau de la
generație la generație? Dar credința în Dumnezeu, Dumnezeu fiind
obiect neschimbat (spre deosebire de obiectele științei) al
credinței?
Și, revenind la întrebarea inițială: Ce e pentru
mine, realul? Cred că realul cuprinde ambele domenii: fizicul și
metafizicul deopotrivă, că fizicul e făcut în vederea transfigurării
sale, că are în el sămânța, potențialul transfigurării (și aici
putem sări la o întrebare ulterioară despre cer nou și pământ
nou).
O altă posibilă abordare: dacă am avut astă
noapte un coșmar, este coșmarul real sau nu? Răspuns: coșmarul în
sine ca stare psihică (de conștiință?!) este real, dar ceea ce se
petrece în coșmar e iluzie. Dar dacă Parmenide are dreptate când
zice că odată ce mă pot gândi la niște lucruri ele sunt (fie și în
potență, nota mea) căci dacă nu ar fi, nici nu m-aș putea gândi la
ele. Evident, el zice asta despre Dumnezeu pe care-L numește
matematicianul tuturor oamenilor, dar, de ce nu și la oameni? Și
nu contează că gândesc în stare de somn sau de trezire. Gândul e
gând, la urma urmei.
Și în sfârșit: Carl Gustav Jung, cu foarte
interesanta și provocatoarea lui întrebare. E clar că în vis, totul
e ireal. Dar cât visăm, trăim visul ca pe cea mai concretă
realitate. Sunt oameni care mor în vis pentru că au trăit așa de
intens întâmplarea de acolo. Când ne trezim din coșmar, din vis,
gândim: o, ce bine că a fost doar un vis Și aici întrebarea. Dar
dacă viața aceasta aici e un vis și o trăim absolut real și
implicați, ca în visul de noapte, și doar când murim, deschidem
ochii și realizăm că totul aici a fost iluzie, coșmar, vis, și
realitatea de fapt, acolo ni se deschide și oferă?!
Marea întrebare în tot acest context este de fapt
aceasta: Cum știm că știm? Ce este cunoașterea, care sunt criteriile
ei obiective, imobile, garantate?
PDM: Care consideri că este calea cea mai directă de acces la
real? Filosofia, știința, religia, arta, mistica,viața de zi cu zi?
Pr. Dr. Theodor Damian: O altă întrebare
complexă. Întrebarea trebuie să asume răspunsul, în acest caz. Că
realul este atât fizic, precum și metafizic. Deci spre care real,
din cele două? Dacă spre cel fizic, toate domeniile la un loc, toate
ajută, fiecare cu instrumentele sale. Filosofia, ca gândire critică,
dar și ca știință care te învață cum să mori, cum spune Socrate, te
ajută să discerni, știința îți oferă mereu noile sale descoperiri,
religia îți aduce pacea sufletească și regula morală universală a
dragostei, respectului, toleranței, arta îți oferă frumusețe și
creativitate, mistica, șansa contemplației ce te duce înspre
filozofie și religie, dar și spre poarta trecerii dinspre imanent
spre transcendent.
Dacă însă ne gândim la realul metafizic, la fel.
Toate aceste domenii te ajută să te conectezi la realitatea supremă,
absolută să te legi (re-ligare religie) de Dumnezeu, indiferent cum
Îl concepi. Asta pentru că filosofia vine cu întrebările esențiale
despre lume și viață, știința îți dă voie să crezi în Dumnezeu prin
însăși recunoașterea propriilor ei limite, religia, prin excelență,
te leagă de Dumnezeu, la fel mistica, și arta prin aceea că ea
trimite spre Absolut în toate formele ei de manifestare autentică.
Iar viața de zi cu zi este arena unde are loc
impactul tuturor acestor domenii asupra conștiinței fiecărui
subiect.
Deci toate acestea sunt cale directă de acces la
real. Nu înclin să aleg pe una singură dintre ele (cu toate că
tendința e spre religie, pentru că ea este inclusivă, le presupune
și le primește și pe celelalte fără să-și simtă primejduit locul!)
pentru că într-adevăr, ele sunt manifestări, aptitudini ale
spiritului uman și toate cu impact real asupra vieții subiectului
uman în vasta lui complexitate.
PDM: În creștinism Dumnezeu este realitatea
ultimă, fundația care susține întregul univers. Această convingere
este împărtășită atât cu iudaismul cât și cu islamismul. În ce
măsură ne apropie rugăciunea, postul, smerenia de această realitate
ultimă? Această împărăție devine accesibilă tuturor drept
credincioșilor după moarte. Este ea accesibilă prin asceză înainte
de moarte? Este centrul, miezul ortodoxiei credința nestrămutată în
această realitate ultimă invizibilă simțurilor dar extrem de vie în
inima celui care se roagă?
Pr. Dr. Theodor Damian: Da, în religie în
general și în creștinism în special, Dumnezeu este realitatea
ultimă. El este creatorul a toate și susținătorul, proniatorul a
toate. Îmi place expresia tradițională din simbolul de credință:
Atotțiitorul, cel ce ține toate întru ființă. Și este interesant
și contextul în care e plasată această expresie: Cred într-unul
Dumnezeu, Tatăl atotțiitorul, făcătorul cerului și al pământului, al
tuturor celor văzute și nevăzute. Se înțelege de aici clar întâi,
ideea de creație, ex nihilo, potrivit învățăturii creștine, apoi
ideea despre două lumi, nu doar una. Deci dacă Dumnezeu a mai făcut
o lume, cea nevăzută, lucrurile se leagă mai bine când vorbim de
realitatea fizică și metafizică. Existența lumii nevăzute,
scripturistic, dar și în ordinea discursului logico-teologic
vorbind, oferă o temelie sensului altor expresii-mărturii despre
această realitate transcendentă, pe care adesea le înțelegem,
simplu, ca expresie a credinței, dar fără sensul nevoii de plasare a
lor în contextul mai larg al revelațiilor despre realitatea
metafizică, expresii cum vor fi, de pildă, facă-se voia Ta precum
în cer așa și pe pământ (ceea ce implică existența unei lumi
cerești, deci nevăzute, unde există o ordine, o administrație, o
rânduială, unde se face voia lui Dumnezeu, nu ca aici pe pământ,
unde ea se face și nu se face. Altă expresie: în zilele acelea, El
va trimite pe îngerii Lui și vor aduna pe cei aleși ai Săi din cele
patru vânturi, de la o margine a cerurilor până la celelalte
margini (Matei 24, 31). Și de aici se înțelege clar că există o
lume, sau lumi nevăzute în care probabil vom merge și noi (la bine
sau la rău, și asta implică o altă discuție). Evident, sunt multe
alte texte ce țin de eshatologia învățăturii creștine de credință,
inclusiv cele despre un cer nou și un pământ nou, despre care e
vorba într-o întrebare ulterioară.
Deocamdată, însă, revin scurt la ideea de
realitate metafizică. Realul, realitatea implică noțiunile de
autentic și adevărat, de logică, noțiuni filosofice de mare adâncime
și de neîncetată disputabilitate. Care sunt criteriile obiective,
imuabile, garantate științifice, ale autenticului și ale
adevărului?! Pot fi și adevăruri ascunse? Poate un gând ascuns al
meu să fie real? Poate. Faptul că e ascuns nu-i fură nici
autenticitatea, nici veridicitatea. Există realități ascunse (dacă
vrem, nedescoperite încă) în condiția umană sau în univers, în
existență în general? Desigur! Dar pe ce bază zicem desigur? Pe
baza intuiției? Pe baza unei anumite logici? Pe baza unei cunoașteri
de tip mistic?
Până la urmă, deși m-ar interesa răspunsul la
aceste întrebări, aș putea spune că nu mă interesează, ci important
este dacă răspunsul e da sau nu. Și este da! Celebrul filosof și
antropolog René Girard o confirmă, chiar prin titlul, incitant, al
uneia dintre primele sale cărți: Les choses cachées depuis la
fondation du monde.
În ce măsură ne apropie rugăciunea, postul,
smerenia de Dumnezeu? Iată o altă întrebare fundamentală. Pentru a
ști în ce măsură aceste practici creștine (sau religioase în
general) te apropie de Dumnezeu, e nevoie să știi cine este
Dumnezeu. Evident, lucru imposibil de știut. Și totuși! Dumnezeu se
revelează lumii atât cât îi trebuie ei pentru a se apropia de El,
pentru a intra în comuniune cu El, pentru ceea ce în general numim
mântuire. Revelația se face pe cale naturală (poți cunoaște ceva
despre creator din/prin creația sa) și supranaturală (prin
intervențiile miraculoase ale lui Dumnezeu în istorie) și, aș
adăuga, personală (când Dumnezeu se descoperă ființei umane direct
sau indirect). La una din slujbele noastre ortodoxe, folosind
reflecția psalmistului din Vechiul Testament se pune exact această
întrebare: Cine este Dumnezeu, mare ca Dumnezeul nostru? și
răspunsul este frazat astfel: Tu ești Dumnezeu care faci minuni. O
minune este o intervenție divină înainte de toate, schimbă ceva în
ordinea firii în favoarea omului, o intervenție a lui Dumnezeu în
istoria omului, a lumii. Un alt răspuns la întrebarea Cine este
Dumnezeu este dat de Sf. Ioan Teologul: Dumnezeu este iubire
(ceea ce justifică intervenția Sa în istoria lumii, creația sa, a
omului, creat după chipul Său). Și un alt răspuns încă, la aceeași
întrebare vine din sursă patristică, de la episcopul Teofil al
Antiohiei, preluat apoi de Isac Sirianul, Meister Eckhart și alții
(îl scriu în franceză cum l-am preluat de la Olivier Clément). Dieu
est une Parole a lextremité du silence. Se poate ceva mai frumos?!
Dacă vorbim de adevăruri ascunse, dar adevăruri totuși, iată-l pe
cel mai mare. Din abisul transcendenței Sale totale Dumnezeu ne
vorbește! Deci îi pasă de noi, vrea ceva de la noi, ne vrea
(înapoi), ne vrea cu tot dinadinsul. De aceea intervine în istorie
ca să știm că e prezent, că locul nostru e lângă El, că ne iubește;
ne iubește cu iubire sacrificială, până acolo unde recurge la ideea
întrupării logosului divin în istorie pentru a vorbi oamenilor în
manieră omenească și a avea asupra lor un impact mai mare decât dacă
ar tuna din abisul transcendenței sale, fapt în urma căruia am face
voia Sa de frică, nu de convingere, ceea ce El nu vrea.
Deci acesta este Dumnezeul nostru; și pentru că
El știe firea, condiția noastră, nu doar că ne transmite chemarea,
dar ne și oferă mijloacele adecvate ce ne pot ajuta să o împlinim.
Ca în Deuteronom unde Dumnezeu zice: Iată, am pus înaintea ta viața
și moartea, apa și focul, binecuvântare și blestem, alege viața ca
să trăiești (cap. 30). Cu alte cuvinte Dumnezeu respectă liberul
arbitru pe care ni l-a dat, darul suprem, și totuși când suntem la
intersecție, în dubiu, în confuzie, îndemnul vine cu claritate:
Alege viața!
În acest context se vede că Dumnezeu este
stăpânul, de El aparținem, un stăpân generos, care își respectă
propriile Sale principii, logic cu El însuși: ți-am dat libertate,
ți-o respect. Și te iubesc. Vino! (Dar nu ne forțează).
Ca atare rugăciunea, smerenia, postul, alte
rânduieli, între care Sf. Taine ale Bisericii, sunt mijloace oferite
prin care se cristalizează în conștiința noastră ideea apartenenței
noastre. Rugăciunea e o practică ce te ține treaz în ideea
dependenței de Dumnezeu. Smerenia nu este altceva decât atitudinea
corectă a omului coram Deo, odată ce ai realizat dependența de El.
Postul, împletit cu rugciunea, iertarea, fapta bună, etc. are rolul
său în a pregăti, și încă eficient psihicul uman, sufletul, pentru o
mai acută conștientizare a ierarhiei valorilor, pentru o
re-ierarhizare a lor, ceea ce implică o serie de renunțări la
lucruri mai puțin importante în favoarea deșteptării, concentrării
atenției noastre asupra celor cu adevărat importante, asupra lui
Dumnezeu ca valoare supremă.
Dacă vorbim de împărăția lui Dumnezeu despre care
Mântuitorul Hristos face dese mențiuni, trebuie făcută o deosebire
între existența metafizică, transcendentală, în general, și
împărăția lui Dumnezeu, în special. Realitatea metafizică, lumea
transcendentă, după învățătura creștină (și după o logică umană pe
care o semnalează și Hemingway într-unul din romanele sale) nu este
necesarmente echivalentul Împărăției lui Dumnezeu. Existența
transcendentală implică și iadul, care nu este Împărăția lui
Dumnezeu. Cu alte cuvinte, preluând de la Lavoisier (de fapt de la
Heraclit din Efes, posibil, filosof trac și nu neapărat grec!), dacă
totul se schimbă dintr-o formă în alta, în părți echivalente, nici
viața noastră nu se pierde. Ea se schimbă dintr-o formă în alta,
deci trece dintr-o condiție în alta, de aceea vorbim de
transfigurare, în părți echivalente. Această echivalență poate fi cu
ușurință interpretată în sensul că răul făcut aici te duce spre rău
(e un fel de echivalență) și binele făcut aici te duce spre bine.
Deci împărăția lui Dumnezeu este accesibilă tuturor drept
credincioșilor, după moarte, dar nu necesarmente tuturor oamenilor.
Ar fi loc aici de discutat despre teoria lui Origen, numită
apocatastază, potrivit căreia, la urma urmei, în eshaton, Dumnezeu
fiind iubire, va acorda șansa mântuirii tuturor celor din iad,
inclusiv demonilor.
Cât privește accesibilitatea împărăției lui
Dumnezeu înainte de moarte, în tradiția creștină, răspunsul este
pozitiv, și pus într-o formulă foarte frumoasă: Avant-gustul
împărăției pe care-l poate avea cel ce face voia lui Dumnezeu, care
experimentează pre-gustarea realităților viitoare, și un astfel de
moment este menit să se petreacă în cadrul participării inteligente,
plenare și eficiente la sfânta și dumnezeiasca liturghie, care este
o celebrare a tainei împărăției lui Dumnezeu câtă vreme ea începe
chiar cu semnificativele cuvinte: Binecuvântată este Împărăția
Tatălui și a Fiului și a Sf. Duh.
Centrul ortodoxiei este într-adevăr credința în
această realitate ultimă, însă întruchipată în Iisus Hristos, Fiul
lui Dumnezeu, Mântuitorul, Cel care este calea spre ea.
Și aici este de remarcat ceva despre logica și
înțelepciunea lui Dumnezeu. Dacă n-ar fi fost întruparea Logosului
divin în istorie, omul ar fi trebuit să creadă într-o abstracțiune;
ori asta ar fi ridicat problema ineficienței. Dumnezeu care ne știe
pentru că ne-a creat, a eliminat această cale, în favoarea omului,
rânduind Întruparea Fiului Său, Logosul, pentru ca oamenii să audă,
să vadă, să se relaționeze și apoi, mai ușor să creadă. Așa suntem
noi oamenii. O știm din celelalte experiențe umane. Relaționarea,
concretul, sunt lucruri esențiale în atingerea unui țel.
PDM: Este sacrul, sfințenia, zona cea mai
apropiată de realitatea ultimă? Un fel de punct de frontieră către
această realitate diferită?
Pr. Dr. Theodor Damian: Sigur, sacrul este
condiția care unește cele două lumi, cea de aici cu cea de dincolo
deși sacrul este deja acest dincolo. Aici ar trebui invocat în mod
masiv Mircea Eliade care elaborează excelent pe tema ascunderii
sacrului în profan (tot vorbeam mai devreme de adevăruri ascunse).
Trebuie reținut că Dumnezeu a creat lumea văzută ca foarte bună.
Deci ea are în ea dimensiunea sacrului în sensul că sămânța sacrului
este pusă în ea de la creație. Lumea e menită să devină sacră. Cum
spun frumos Sfinții Părinți, lumea a fost creată în vederea
Bisericii, ca să devină Biserică (sacrul per se în existența de
aici, indică dimensiunea divină din condiția divino-umană,
theandrică, a Bisericii).
Deci Dumnezeu fiind sfințenia desăvârșită,
mergerea pe calea sfințeniei este mergerea spre Dumnezeu, spre
îndumnezeire, theosis, care e ținta supremă a creștinului. Sfințenia
este definită de Sfinții Părinți ca fiind dorul după Dumnezeu,
Dorul, în sine, e activ, dinamic, te împinge spre ținta sa. Cum zice
frumos Victor Eftimiu în Cocoșul negru:
Și-un dor purtat în suflet o vreme-ndelungată
Oricât l-ar paște moartea, nu moare niciodată
Se urcă, crește, scade, se zbate, pare stins
Și iarăși izbucnește și urcă neînvins
Ca flacăra ce arde, ca apa, ca izvorul
Ce sparge stânca tare, așa învinge dorul.
Noroc că sacrul este prezent în lumea de aici și
că e menit să fie firul roșu (semințele lăsate în labirint pentru a
găsi întoarcerea înapoi), scara ce urcă de la pământ la cer.
PDM: Împărăția lui Dumnezeu este prezentă în cea
mai comună rugăciune creștină, Tatăl nostru. Această împărăție se
referă la o realitate diferită de cea cu care ne-am obișnuit, o
realitate pe care o putem numi sacră. Pentru credincioșii creștini
este prezent aici un dualism: realitate profană/realitate sacră. Ce
se poate spune despre împărăția cerurilor? Ce anume cere exact un
creștin când se roagă vie împărăția ta/facă-se voia ta precum în
cer așa și pe pământ? Se roagă pentru unificarea celor două
realități într-una singură? Sau poate se referă la transfigurarea
realității profane întru-una sacră? Apoi de ce această doleanță ca
voința lui Dumnezeu să se împlinească pe pâmânt la fel cum se
împlinește în cer? Este lucrarea lui Dumnezeu mai eficace, mai ușor
de înfăptuit în cer decât pe pământ? Este cerul mai curat din
acest motiv ?
Pr. Dr. Theodor Damian: O interesantă
definiție a împărăției cerurilor este că ea nu constă în mâncare
și băutură, ci e pace și bucurie în Duhul Sfânt (Romani 14, 17).
Sigur, împărăția cerurilor e altă realitate decât a noastră, cea de
aici, este sacră, spre ea suntem toți chemați potrivit afirmației
Sf. Ap. Pavel (I Timotei 2, 4) care zice că toți oamenii sunt
chemați să se mântuiască și să vină la cunoștința adevărului (fapt
care ridică o importantă problemă despre adevăr, și dacă suntem
întru adevăr sau nu; implicația este că nu, deci că el trebuie
descoperit, căutat, definit, de aici întrebarea lui Pilat ce este
adevărul?, dar și potrivit promisiunii și chemării extraordinare pe
care o face tuturor credincioșilor Mântuitorul Hristos: Veniți
binecuvântații Părintelui Meu și moșteniți Împărăția care v-a fost
gătită vouă de la facerea lumii (Matei cap. 25).
Sigur, creștinii, și aș zice toți oamenii,
trăiesc într-o condiție existențială duală: ei sunt în același timp,
cum spune Sf. Ioan Gură de Aur, frumos, cetățeni ai timpului și
cetățeni ai eternității. Există în adâncul sufletului omenesc o
conștiență despre faptul că omul este mai mult decât ceea ce moare.
De aici afirmația superbă a lui Horațiu: Non omnis moriar și a lui
Shakespeare: Ești prea frumos (s.m.) să vrei de tot (s.m.) să mori/
Și viermii doar să-i lași moștenitori, precum și afirmația dintr-o
interesantă cântare de la slujba înmormântării din ritualul ortodox:
Chipul slavei Tale (Doamne) celei negrăite sunt, cu toate că port
rănile păcatului.
Există în adâncul sufletului omenesc un dor adânc
de nemurire, de eternitate, o conștiență inexplicabilă, inefabilă
despre capacitatea omului de a fi mai mult decât pare să fie, că
sensul vieții nu e groapa, ci nemurirea, că homo capax infiniti, că
trăim cu fața spre eternitate, nu cu fața spre groapă. Din această
conștiență (și conștiință) au apărut toate aceste credințe
universale, legende, mituri despre nemurire, despre apa vieții,
tinerețea fără bătrânețe, etc., toate ca expresie a unui sens că
suntem mai mult decât părem a fi (adevărul ascuns în noi înșine).
Deci când un creștin gândește la împărăția
cerurilor, la acestă condiție viitoare, posibilă, pe care o
intuiește ca reală, se gândește la ceea ce este explicat și descris
mai în detaliu în învățătura scripturistică.
Expresia facă-se voia Ta precum în cer așa și pe
pământ, indică mai întâi că există o altă lume, o altă condiție
existențială pe care o numim, la nivelul înțelegerii umane, cer,
împărăție a cerurilor, că acolo, cum spuneam, este o viață complexă
și organizată ca cea de aici, dar fără problemele cele de aici
generate de păcat care înseamnă și călcarea voii lui Dumnezeu și
implicit o eroare de gândire, o mispercepție a realității. Acolo
deci se face voia lui Dumnezeu în mod firesc; aici trebuie
îndemnuri, semne și semnale, pedepse etc. Și dacă lumea celalaltă e
luată ca etalon ideal existențial, e clar că aceasta de aici e
menită a fi ca și aceea, ceea ce însemnă unire, continuitate,
compatibilitate, complementaritate, sau, cum bine spuneți, lumea de
aici e chemată la transfigurare, proces în care profanul devine
sacru, în care sâmburele sacrului ascuns în profan crește, cuprinde,
transformă profanul în ceea ce este chemat să devină: sacru.
De ce doleanța ca voința lui Dumnezeu să se
împlinească pe pământ ca și în cer? Pentru că împlinirea voii lui
Dumnezeu înseamnă a trăi confirm condiției tale autentice, pe care
tu nu o știi, dar Dumnezeu o știe, de aceea nu faci voia ta, că nu
știi ce vrei și ce-ți este de folos, ce ți se potrivește, ci voia
Lui, pentru că El le știe pe toate astea.
Și un doctor dorește ca pacientul să facă voia
doctorului care știe mai bine ce trebuie făcut pentru a învinge
boala, durerea, suferința. Mulți pacienți merg la doctor dar nu
înseamnă că și ascultă de voia lui, care este dezinteresată,
bazată pe dorința și conștiința de a face bine.
Dacă înțelegem că în cer se face voia lui
Dumnezeu înseamnă că acolo se trăiește într-o condiție lipsită de
păcat și deci că spre aceea trebuie să tindem și noi cei din
condiția afectată de păcat.
PDM: O realitate extrem de specială la care face
referire Biblia creștină sunt cerul nou și pământul nou din
Apocalipsă. Să fie acest cer nou și pământul nou rezultatul
unificării realității sacre cu cea profană? Care este deosebirea
dintre această realitate post-apocaliptică și împărăția lui
Dumnezeu? Este împărăția lui Dumnezeu o zonă accesibilă doar
sufletului, pe când realitatea de după apocalipsă este o realitate
materială accesibilă și trupului devenit nemuritor (
și moarte nu
va mai fi; nici plângere, nici strigăt, nici durere nu vor mai fi,
căci cele dintâi au trecut)?
Pr. Dr. Theodor Damian: Cerul nou și
pământul nou la care face Biblia referire (Ev. Matei, Sf. Pavel, Sf.
Petru, Sf. Ioan Teologul) sunt realități ce indică un proces de
progresie a ambelor condiții existențiale spre o nouă treaptă de
desăvârșire. Despre înnoirea cerului este mai greu de vorbit pentru
că impresia noastră este că aceea este deja o stare nepăcătoasă și
că dacă vorbim de cer în sensul expresiei facă-se voia Ta precum în
cer, asta ar însemna că până și condiția cerească este subiect al
progresiei infinite pe calea desăvârșirii, un fel de proces pe care
Sf. Grigore de Nisa îl numește epectază. Dacă însă cer se referă
la ceea ce fizic este deasupra pământului, atunci, evident,
referința este la schimbarea, înnoirea universului fizic (cer,
pământ). În acest caz, înnoirea cerului și a pământului (dincolo de
considerațiile științifice care se pot face pe marginea acestei
idei, la nivelul fizicii cuantice, de exemplu) poate însemna o
aducere a condiției fizice la nivelul condiției metafizice. Putem
gândi acest proces în sens de unificare, sau de integrare, sau de
compatibilizare (cum am numi-o ar conta mai puțin, faptul în sine e
mai important, posibilitatea procesului). Transfigurarea materiei, a
lumii fizice e o problemă, iar locul unde omul, și el transfigurat,
ajunge, în iad, sau în împărăția lui Dumnezeu, e o altă problemă.
Transfigurarea lumii (cer nou, pământ nou) nu aduce cu sine
implicit, trecerea mea de la iad la rai sau de la direcția spre iad
la cea spre rai.
Pentru că și iadul e metafizic. Și pentru că
universul fizic e una și omul e altceva. Aici e diferența. Altfel
spus: înnoirea universului e una, destinația omului în funcție de
felul cum își face destinul, cum alege să trăiască, e alt lucru. O
parte a întrebării dv. necesită precizarea că împărăția lui
Dumnezeu, ca și iadul de altfel, nu sunt locuri, stări, condiții
unde sufletul merge fără trup, în timp ce universul metafizic
post-apocaliptic poate fi accesibil și trupului devenit nemuritor.
Învățătura creștină ortodoxă postulează ideea că după moartea fizică
va urma judecata de apoi, ultimă, când trupurile transfigurate, se
vor reuni cu propriile suflete (un fel de reîncarnare, în sensul
etimologic al cuvântului: sufletul merge din nou în trupul său de
dinainte, trup acum transfigurat). Această reunificare (suflet plus
trup transfigurat) este modul de existență în post-apocaliptic, în
metafizic, în transcendent, în viața veșnică, în Împărăția lui
Dumnezeu sau în iad; nu există ideea că într-un loc din existența
metafizică se merge doar cu sufletul și în altul și cu trupul. La
judecata de apoi se face reunirea suflet trup transfigurat și
oriunde se merge se merge în această formă.
PDM: Acum vedem ca într-o reflecție din
oglindă, însă atunci vom vedea față în față. Acum cunosc în parte,
însă atunci voi cunoaște așa cum am fost și eu cunoscut (Epistola
apostolului Pavel către Corinteni, 1, 13:12). La ce se referă exact
această vedere față în față? Este această oglindire expresia
modului de a percepe realitatea profană care este un fel de
proiecție, pe când vederea față în față se referă la un alt mod de
conectare la realitatea sacră? Ne va permite această nouă modalitate
de conectare o cunoaștere mai largă a realității?
Pr. Dr. Theodor Damian: Vederea în oglindă
și vederea față către față de care vorbește Sf. Ap. Pavel se referă
la perceperea adevărului, ca într-o reflecție, din oglindă acum,
adică indirect, și față către față, deci direct, atunci.
Atunci vom fi în comuniune directă cu Dumnezeu
(cei care vom fi) și implicit cunoașterea de către noi a realității
va fi superioară celei de acum.
PDM: Ceea ce diferențiază creștinismul de
celelalte două religii monoteiste este prezența lui Iisus Hristos.
Reprezintă pentru creștini Iisus Hristos o cale de acces
privilegiată la această realitate ultimă care este Dumnezeu? Sunt
cuvintele, sacrificiul și însăși prezența istorică a lui Iisus
Hristos printre oameni un dar divin care ne permite conecția cea mai
rapidă la realitatea ultimă?
Pr. Dr. Theodor Damian: Da, persoana
divino-umană a Mântuitorului Iisus Hristos este ceea ce distinge
creștinismul de celelalte religii, și da, Fiul lui Dumnezeu întrupat
în istorie reprezintă calea de acces privilegiată a omului spre
realitatea ultimă, Dumnezeu, de aceea a și spus simplu și clar: Eu
sunt calea adevărul și viața (Ioan 14, 6), și da, persoana
Mântuitorului Hristos este darul suprem făcut de Dumnezeu din
iubire, oamenilor, cum citim în Evanghelia Sf. Ioan: Atât de mult a
iubit Dumnezeu lumea încât pe unul născut Fiul Său L-a dat ca tot
cel ce crede în El să nu moară ci să aibă viața veșnică (Ioan 3,
16).
PDM: Care este rolul realității profane din
moment ce săgeata timpului este îndreptată către o realitate sacră?
De ce crezi că a fost necesar acest detur pentru evoluția spirituală
a omului? Care este rolul suferinței?
Pr. Dr. Theodor Damian: Deci cred că rolul
realității profane este acela de conductor spre realitatea sacră,
așa cum am comentat, în alt context, mai înainte. Realitatea profană
reprezintă condiția căzută (decăzută) a omului după păcatul
primordial. Dumnezeu însă, în urma păcatului omului, nu i-a tăiat
omului în mod complet legăturile cu El însuși, ci a pus în însăși
condiția căzută, profană semințele acestei legături (re-ligo,
re-ligare, religie). Psalmistul din Vechiul Testament se referă
frumos la felul în care chiar universul fizic în care trăiește omul
căzut, Îl mărturisește pe Dumnezeu și-i deșteaptă omului ideea de
Dumnezeu.
Cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea
mâinilor Lui o vestește tăria (Psalm 19, 1). Deci chiar realitatea
fizică prezentă are un rol precis în evoluția omului spre Dumnezeu.
Cred că acest detur, cum frumos îl numești, a fost, este necesar
pentru ca omul să aibă șansa, timpul, să conștientizeze cine este,
cine este chemat a fi, ce a avut și ce a pierdut. Ca omul care
abuzează de ceva, caz în care abuzul aduce suferință, dar și
suferința, iluminare. Iată și rolul suferinței.
_____________________________________________________________________________
|
Pr. Dr. Theodor Damian
Profesor de Filosofie și Etică la Facultatea de Științe
sociale, Metropolitan College of New York; Președintele al
Institutului Român de Teologie și Spiritualitate Ortodoxă și al
Cenaclului literar M. Eminescu din New York, Paroh al
Bisericii Ortodoxe Române Sf. Ap. Petru și
Pavel; Director al revistei de cultură și spiritualitate română
Lumină Lină. Gracious Light, New York, director al
revistelor Symposium și Romanian Medievalia, New
York; Președinte al Filialei americane a
Academiei Oamenilor de Știință din România;
scriitor, membru al Uniunii |
Scriitorilor din
România; ziarist, membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști
din România; membru în peste 20 de colegii de redacție de
reviste literare și academice din România și SUA, precum și în
numeroase asociații naționale (România, USA) și internaționale.
A publicat peste 20 de volume în domeniile teologie și etica,
critică literară și poezie. |
|