Un al treilea principiu aplică ideea de contrast la elementele
de culoare şi formă: analizatorii vizuali conţin celule
specializate la detectarea culorilor sau a mişcărilor
contrastante. Dumitru Gorzo foloseşte la maxim în picturile lui
combinaţii contrastante de culori sau forme.
Arta lui Gorzo este însă mult mai complexă decât suma unor
tehnici.
Scopul artistului nu este de a crea totemuri vizuale, ba chiar
dimpotrivă, putem argumenta că demersul lui artistic de fapt
este exact opus acestei tendinţe. Obiectul totemic ne fascinează
privirea şi ne atrage într-o capcană mentală din care Gorzo
încearcă să ne elibereze prin surprize continue.
Într-o discuţie privată, Gorzo îmi mărturisea că dacă mulţi
dintre artiştii contemporani şi-au transformat privirea într-un
aparat de fotografiat, el are în privire un...topor!
O preocupare constantă a lui Gorzo este crearea unei distanţe
între obiectul privit şi privire. Toporul din privire la care se
referă el, fracturează aşteptările privitorului, îl distanţează
de previzibil, de anticipabil, creând interpretări insolite
imaginilor.
Gestul lui este într-un anume sens eroic: el încearcă să ne
surprindă continuu şi să ne electrocuteze simţul vizual prin
forme violente sau prin imagini şocante uneori de o sexualitate
frustă. Care este motivaţia demersului lui artistic? Gorzo nu
este nici pictor în sensul comun al cuvântului, nici artist
conceptual ci este un creator de anti-totemuri, un
demistificator, un dezvrăjitor.
Într-o cultură hipersaturată de imagini, gestul lui Gorzo este
cel al dezvrăjirii faţă de atracţia pe care o avem faţă de
imagini, de orice natură ar fie ele, fie ea sacră sau profană.
Gorzo încearcă să ne defamiliarizeaze, să ne decondiţioneze
reflexele cultural-vizuale. Prin lucrările lui niciodată
cuminţi, Gorzo ne exorcizează demonii banalului, familiarului şi
plictiselii. Multe din lucrările lui captează această permanentă
tensiune, această luptă continuă dintre carnalitatea
familiarului şi diafanul ineditului sau...uneori viceversa!
Formele lui Gorzo, adesea surprinse în mişcare, sunt forme
tensionate.
Artistul adaugă straturi noi de sensuri imaginilor care devin un
fel de palimpseste sub care se poate discerne mai mult sau mai
puţin imaginea iniţială; Gorzo pictează pe deasupra
fotografiilor sau a basorelifurilor alte imagini nu atât pentru
a crea sensuri multiple ci pentru a atrage atenţia asupra
fragilităţii sensului în general. Sub privirea maliţioasă a lui
Gorzo, dictatorul Ceauşescu devine un heruvim paşnic şi
surâzător care “revine în cinci minute”.
Este interesantă traiectoria artistică a lui Gorzo care a
copilărit în nordul României într-un mediu rural într-o zonă
bogată în tradiţii populare arhaice, traiectorie care într-un
anumit sens continuă şi dezvoltă această tradiţie în mod
insolit. Arta lui Gorzo este complet lipsită de simboluri, nu
este absolut deloc abstractă, pictura lui este o pictură vibrând
de o energie foarte veche, primitivă sau chiar pre-păgână, am
putea spune, o energie de dinaintea cuvintelor şi credinţelor
religioase. Putem găsi în lucrările lui elemente comune cu arta
rupestră sau arta naivă românească prezentă, de exemplu, în
cimitirul vesel de la Săpânţa. Ca şi artisul preistoric care
încerca să controleze energia animală desenând siluete de bizoni
pe pereţii peşterii sau, respectiv, artistul popular de la
Săpânţa care mai alina din durerea dispariţiei unui consătean
colorând cruci pe care apoi adăuga necrologuri umoristice şi
Gorzo încearcă un soi de îmblânzire a realităţii prin
reprezentarea ei artistică.
Este inevitabilă paralela între Brâncuşi şi Gorzo, amândoi
exploratori ai filonului artei poluare tradiţionale româneşti.
Demersul subversiv al lui Gorzo, care introduce un soi de
distanţare ironică faţă de orice tendinţă absolutistă este însă
foarte deosebit de cel al lui Brâncuşi care în căutarea unei
mitice ur-forme iniţiale a mers într-o direcţie a esenţializării
formelor populare. Pe de altă parte, ca şi Brâncuşi, Gorzo este
un artist cu o foarte precisă gândire tri-dimensională a
spaţiului şi multe dintre desenele lui trădează o viziune de
sculptor sau arhitect.
Penisurile lui Gorzo nu deranjează pentru că sunt penisuri
sincere, prezentate fără ostentaţie, erotismul lor este natural
ca în bancul cu plaja de nudişti: „Domnişoară îmi place mult de
dumneavoastră. ” „Da, domnule, este vizibil.” Parafrazând
în joacă, talentul lui Dumitru Gorzo, este extrem de vizibil.
|