S p a
ț i u l din v i d
(fragment)
de
Nicolae
Cornescian
Imaginea unui posibil salon de spital ... părăsit. Câteva scaune,
taburete, o masă, un dulap, două uși în pereții laterali, un geam
acoperit cu un cearșaf cenușiu.
SANTOS SANATOS
(intrând pe ușa din
stânga): Vând
bilete! Bilete! Bilete ieftine! Bilete la preț redus! Bilete
originale! Bilete cu ștampila Centrului Municipal! Bilete vizate de
cadre competente! Vând bilete!!! Bilete norocoase! Puteți câștiga
propria sănătate. Cumpărați! Cumpărați și nu veți regreta! Bilete la
juma de preț. La preț redus. Aceste bilete vă oferă șansa unei
sănătăți depline. Am și bilete care vă pot asigura o sănătate eternă.
Și ce poate fi mai de preț decât eternul unei sănătăți depline?...
Bilete la preț redus! Ultimele bilete pe ziua de azi! Nu ezitați!
Veniți! Veniți și cumpărați. (Tăcere. Sieși). N-am vândut nici
un bilet. Sunt un ghinionist. (Se apropie de dulap. Scoate un
borcan plin cu cenușă). E șperla adunată de pe urma biletelor. Le
ard. Ard bilete care nu costă nu știu ce dar care vă pot oferi norocul
unei sănătăți depline. (Scapă borcanul care îndată se sparge.
Închide ușa dulapului.) Păcat. Păcat că vă irosiți propria
sănătate. Cu aceste bilete ați putea câștiga o viață de vis, visul
unei existențe norocoase, norocul vieții ce vă bate la ușă. Păcat.
Mare păcat. (Se îndreaptă înspre ușa din dreapta pe care va ieși).
Vând bilete! Bilete! Bilete ieftine! Bilete la preț redus! La jumătate
de preț! Bilete! Bile
PIRLIUS PSYHON
(intrând pe ușa din
stânga apoi plimbându-se de colo-colo):
Un pas... Încă un pas. Doi pași. Trei... Nu e bine. (Se oprește).
Nu e bine deloc. Trebuie să mă concentrez asupra drumului. Pașii ar
trebui să fie puțin mai rari și mai accentuați. Ritmul iată, deci,
cuvântul esențial. ... Nu e bine! Ritm sacadat. Cadența, scadența.
Esența drumului stă în întoarceri. (Face trei pași spre stânga. Se
oprește). Am ajuns căci m-am oprit la timpul potrivit. (Pauză.
Îngândurat). Nici măcar nu plecasem. (Trei pași spre dreapta).
E mult prea aproape. Nici măcar nu-i acolo. E atât de aici,
că îmi vine să plec. Însă, unde? Unde anume? Într-un loc oarecare? Sau
în locul acela? Care loc? ... Dacă nu mai încolo, poate numai aici.
(Pauză. Îngândurat). Nu e bine! ...Un pas, doi pași... (Nu face
nici un gest)... Locul e gol. E prea mult vid în toată această
tăcere. Chiar și golul din loc începe să se pustiească. Și se scurge-n
afară. Simt asta; simt! E un gol prea profund. E atât de adânc în
vidul acestui gol, că-ți vine să urli. (Tăcere prelungă). Ai
auzit?... Trei pași... Nu e bine deloc în locul acesta... Dar și-n
locul acesta în locul meu trebuia să se fi aflat altcineva. Eu, nu! Nu
eu. Nicidecum eu. Am greșit c-am ales să mă-ntorc. Nici de
rămas, nu puteam să rămân. Și, atunci, nu-mi rămânea altă soluție.
Atunci era altfel. Era și altundeva. Nu aici. Nicidecum în locul
acesta. Atunci era acolo. Iar acolo era altfel decât aici; aici unde
stau și aștept. Îl aștept. Atunci era altfel și era... fără pași. Nici
un drum nu ducea nicăieri. Și niciunde nu trebuia să mai plec. Puteam
să și rămân. Să aștept și să stau. Să stau fără să aștept. Sau să
aștept fără să plec să mă pot întâlni cu ... cu... cu drumul. Acum,
însă, acum fac trei pași. (Face trei pași în față. Privește
jur-împrejur ca și cum ar căuta ceva anume. Se uită în sus și în jos).
Nu e nimeni aici. Nu-i așa că nu-i nimeni? Și... nimic. E un gol prea
profund. Și nici drumul nu-i drept. Pașii? Sunt atât de pustii că se
pierd precum pietre. Și nici pietre nu sunt. Și nici urme de urme. E
nisip și e lut. Și-i prea multă distanță într-un punct mult prea unic.
(Pauză). Dacă fac doar trei pași, nu ajung prea departe. Fac un
pas. (Nu se mișcă). Încă unul. (Nici o mișcare). Ultimul
pas. (Stă țintit locului). Am ajuns în locul din care plecasem.
...Și acum să reiau: un pas... Încă un pas. Doi pași. Trei... Nu e
bine. Mă opresc. (Nu se mișcă). Nu e bine deloc. Trebuie să mă
concentrez asupra pasului. (Ridică piciorul stâng. Preț de câteva
secunde îl ține suspendat. Îl apropie de celălalt picior). Poate
că e mult prea paralel. Dacă drumul nu-i drept, mersul ar trebui să
fie puțin mai haotic: stânga, dreapta, dreapta, stânga, stânga din
dreptul dreptei, dreapta din stânga stângii. Mai difuz! (Tăcere. În
fundal se aude scârțăitul de roți). Taci!!! (Tăcere). Am
pornit?... Nici măcar nu plecasem. Și sunt așa de obosit că-mi vine să
mă și opresc. Dacă mai fac cel puțin încă un pas, am să cedez. (Se
așează pe podea). Stau în picioare de treisprezece ore. Și tot
stau; și stau; stau fără să plec. Dacă plec, nu mă așez că, dacă mă
așez, vine Domnul în Alb și-mi zice să iau aceste tablete pentru
menținerea insomniei. Eu refuz. El se împotrivește. Mă privește și-mi
zice că dacă mă opun mă externează. Dar eu nu vreau să plec.
(Tăcere. Aproape că plânge). Pricepeți? De ce nu vreți să
pricepeți că venisem aici ca să fac doar un pas... încă unul...
ultimul. De treisprezece ore aștept pașii aceștia.... Vine Domnul
și-mi zice să îndoi genunchiul drept.... Nu-i corect. Nu are nici o
logică fiindcă nu e bine ceea ce spun. Nimeni nu mă crede că nu se
poate. Toți mă cheamă, mă strigă, mă îndeamnă și nu văd că eu nu pot.
Sunt obosit. Nu suport. Nu suport să visez. Nu mi-e somn. Și atunci:
ce tablete? Nu există nici un antidot contra ideii să ai și tu, cel
puțin, propria părere. Gândul tău e numai și numai al tău. Asta e tot
ce se poate remarca în absența somnului. La început a fost ...pasul.
Târziu; puțin mai târziu s-a ajuns la urme ca, în cele din urmă, să se
nască și drumul. Din pietre și stânci, din goluri mai adânci decât
aerul și mult mai îndepărtați de restul nisipului. Mai apoi a fost
forma... pașii, pași, primii pași spre un nou început... Un pas, doi
pași și... câteva urme imprimate pe nisipul proaspăt cernut... Iar eu
stau și aștept. Încă o idee; un gând fără tablete. Nu am nevoie de
nimic altceva. Cu excepția câtorva pași, n-am nevoie de nici o idee.
Nici de drum. Nici de Domnul în Alb. Eu aștept fără să
aștept pe
cineva anume. Aștept ceva. Iar ceva nu e altceva
ori altcineva. Ceva e ceva ce va veni pe neașteptate. E așa de
prezent și difuz că aproape, aproape că se poate atinge.
Și nici nu
trebuie să stai în picioare. Nu e nevoie de nici un pas. Pentru
această întâlnire ajunge și un strop de tăcere. (Tace). De ce
tac? Cum, de ce tac? De ce să nu tac? Dacă sunt chiar atât de singur
aș putea să și tac. Să nu fac nici un pas. Nici într-o direcție. Nici
măcar în sens invers. Nici în inversul opusului. Nici în dreapta
stângii, nici în stânga din stânga dreptei din dreapta mea. (Unui
public închipuit). Pricepeți? (Tăcere). Cum, naiba, nu
pricepeți?! Doar nu vreți să pricep tocmai eu! Nu vedeți în ce
situație mă aflu? Și mai vreți să pricep. Cum să pricep dacă sunt
bolnav. Sunt internat de câțiva ani, câteva luni și câteva zile. Nu-i
nu știu ce. Alții suportă și mai mult. Dar alții măcar se plimbă. Eu,
în schimb, eu stau și aștept. Aștept să mă așez. (Se ridică în
picioare).
dar nu pot. Nu găsesc nici un ciot ca lumea în toată
această
durere. Nici o piatră în plus. Numai iarbă, și iarbă și verde
de mare, și marea tăcere dinaintea trecerii în abis. Și fiindcă
continui să aștept, am nevoie de liniște. Iar liniștea nu vine. Nu
vine nici ea: liniștea.
Căci vorbesc. Vorbesc fiindcă sunt bolnav. Mi
s-a spus că sufăr de ceea ce în termenii lor se numește palavra
continuis. Mi s-a spus că e destul de grav. Pe deasupra, mai e și
ereditar, și periculos, și molipsitor. De aceea m-au izolat aici.
Aici, cum puteți observa, e
e
e un incubator. Sunt izolat de restul
pacienților care sunt infestați cu alt gen de depresii. Unii, spre
exemplu, unii trăiesc prezentul atât de intens încât și-au uitat chiar
și propriile amintiri. La alții e cu totul altceva. Alții hibernează
într-un viitor perpetuu. Au ajuns chiar și dincolo de închipuirile
iluziilor. Eu, cel puțin, eu tind să cred că aceștia, viitorimea
civilizației noastre, se bucură de aprecieri deosebite din partea
publicului. La mine, în schimb, la mine e cu totul altceva. Eu îmi
amintesc și trecutul, și prezentul și ceea ce ar putea fi. Știu că
timpul în care exist rezistă datorită faptului că îl pot percepe.
Timpul meu e aici. E cu mine, în mine și alături. Curge continuu.
(Pauză). Se scurge în afara mea și se-ntoarce în mine sub o altă
înfățișare. Aproape că nici nu mai e timpul meu. Simt că e altfel,
acest timp. Acest timp reîntors e altfel căci e filtrat. Filtrat de
exteriorul care mă obosește nu neapărat cu prezența și percepția sa,
ci, mai degrabă, cu ideea că face parte din ceea ce îmi conturează
ființa.
Și, cum spuneam, timpul revenit e pătat. Da! E pătat de acest
exterior. De aerul din exterior și de simpla idee că în acest exterior
există altceva ce nu îmi aparține. Cum ce? Ceva straniu și străin. Și,
ca să fiu mai explicit, am să vă aduc câteva lămuriri necesare;
esențial de necesare; existențial de esențial de necesare. Sunt
lămuriri care tind să cred că vă vor limpezi mintea. Sunt obligatorii.
Mai ales celor ce fac parte și ei din acest exterior. Deci, dacă veni
vorba de exteriorul temporal, am să vă spun că acest exterior, cu
excepția faptului că e îmbâcsit cu timp, e plin și de spațiu. Dar
spațiul e ocupat și el de alte forme ce îl definesc; vreau să zic:
corpuri geometrice. Volumul acestor corpuri nu se poate calcula nici
după o formulă arhicunoscută. El, totuși, volumul se poate găsi doar
dacă aceste corpuri sunt scufundate într-un recipient special numit
spațiu. Dacă se cunoaște volumul spațiului unui interior, se poate
afla și volumul oricărui tip de corp aflat în acest interior. Pur și
simplu din volumul interiorului se scade volumul golului, vidului ori
abisului și astfel se află volumul corpului anterior menționat. E
simplu. Nu? Cum nu? De ce nu pricepeți? Doar nu vreți să pricep tocmai
eu! Doar știți, deja știți în ce stare mă aflu. Și știți cine sunt. Nu
știți cine sunt? Sunt Pirlius Psyhon, fiul Parnasului și a zeiței
Zenitis. Bunicul ei, adică stră-străbunicul meu după mamă era tocmai
Poseidon din Atlantida. Bunicul din partea tatălui era vărul bunicii
din partea tatălui. Atunci, în preistorie, așa era legea. Ce-i drept
nici nu existau nu știu câte posibilități de reuniune. Iar mătușa mea,
una din mătuși, (nu știu din partea cui), mătușa mea deci, era uitata
zeiță Afiliades din ținuturile Hadesului; ținuturi care pe atunci se
învecinau cu patria babilonienilor. Ea, de altfel, ea mi-a lăsat acest
ochi ce-l port în partea stângă. (Indică ochiul stâng). Ochiul
drept
e al meu. Nu-i moștenit de la nici o mătușă. Nici măcar de la
mama. (Pauză). Se mai spune că mama mea era vestita zeiță
La
naiba! Am uitat cum o cheamă. Nu-i nimic. N-ar trebui să vă
impacientați. O să-mi amintesc. Dacă nu azi, atunci, poate mâine.
Așa
se zice. Se zice că mama mea era soția fratelui vestitului Parnas. În
acest caz, mie nu-mi rămâne decât să trag o simplă concluzie: eu ar
trebui să fiu un fiu nelegitim. Unchiul meu, în schimb, unchiul meu
trăiește. E pe-aci pe undeva. Într-un salon puțin mai special. Și
știți cine e? Știți cine-i unchiul meu? Cum nu știți? Unchiul meu,
adică, vărul tatălui meu și nepotul bunicului, e la fel de vestitul și
cunoscutul în toate istoriile lumii, e Țarul Nicolae al XIII-lea,
descendentul direct al neamului sciților. El, unchiul meu Țarul, m-a
vizitat nu demult. Spunea că se grăbește și nu prea are timp de
zăbavă. A promis că va reveni. După izgonirea lui Napoleon din
Neapole. Așa a promis. Și sunt sigur că se va întoarce. Cu o altă
medalie și puțin mai vesel. Unchiul meu
Doamne, cât a mai suferit și
omul acesta. Prin câte n-a mai trecut. Cred că moartea sa va provoca
al treilea război mondial. Și mai cred că în curând se va întoarce și
mătușa Elizabeta cu fiicele ei: Alfa, Beta și Gama. Îmi vor citi ceva
din Kant. Pe pasaje și roluri. Și apoi își vor lua rămas bun ca și cum
ar pleca pentru totdeauna. Asta cred. Cred în tot ceea ce se poate
crede. În acest mod pot să-mi câștig prezența.
Și nu trebuie să fac
nici un pas. Singurul loc ce-mi mai rămâne e golul din spațiu. Nu pot
să tac căci n-am unde să mă așez. Stau în picioare de treisprezece
zile și aștept. (Pauză). Sunt bolnav. Mă doare vidul din
interiorul sufletului. Mă mai doare și golul din aer. Golul interior,
vreau să zic. Vidul acestui văzduh ce-l înfulec cu atâta nesațiu. E un
vid prea profund și prea plin de tăcere. De aceea prefer să stau în
picioare. (Agasat). Nu mai fac nici un pas căci n-am unde să
plec. Prefer să aștept propria-mi absență. (Lent, ca în transă se
apropie de masă. Aprinde o lumânare. Zgomotul roților se intensifică.
Revine la locul inițial ). Un pas... Încă un pas. Doi pași.
Trei... Nu e bine. (Se oprește). Nu e bine deloc. Trebuie să mă
concentrez asupra drumului. Pașii ar trebui să fie puțin mai rari și
mai accentuați. Ritmul iată, deci, cuvântul esențial. ... Nu e bine!
Ritm sacadat. Cadența, scadența. Esența drumului stă în întoarceri.
(Face trei pași spre stânga. Se oprește). Am ajuns căci m-am oprit
la timpul potrivit. (Pauză. Îngândurat). Nici măcar nu
plecasem. (Trei pași spre dreapta). E mult prea aproape. Nici
măcar nu-i acolo. E atât de aici, că îmi vine să plec.
Însă, unde? Unde anume? Într-un loc oarecare? Sau în locul acela? Care
loc? ... Și, cum spuneam, timpul revenit e pătat. Da! E pătat de acest
exterior. De aerul din exterior și de simpla idee că în acest exterior
există altceva ce nu îmi aparține. Cum ce? Ceva straniu și străin. Și,
ca să fiu mai explicit, am să vă aduc câteva lămuriri necesare;
esențial de necesare; existențial de esențial de necesare. Lămuriri
relevante. Puțin mai târziu. Poate, chiar mâine. Poate și azi. Sau la
întoarcerea unchiului meu Nicolae al XIII-lea. Îl aștept.
Pe ușă din
dreapta intră SANTOS SANATOS. Trage după el un coșciug pe
rotițe. Se oprește în dreptul lui PIRLIUS PSYHON. Coșciugul va
rămâne în spatele acestuia.
SANTOS SANATOS:
(răsucind o țigară în mâna stângă). N-aveți un foc? Ceva
Chibrituri, brichete, orice. Aveți?
PIRLIUS PSYHON:
Nu!
SANTOS SANATOS:
Păcat. Mare păcat. N-am mai
simțit gustul fumului de o zi, de o zi întreagă.
PIRLIUS PSYHON:
Aveți să-mi împrumutați și
mie o țigară?
SANTOS SANATOS:
Nu. Fumez foarte rar. Și
chiar și atunci când vreau să fumez se întâmplă să n-am nici un licăr
de foc. Orice. Pricepeți? Orice.
PIRLIUS PSYHON:
Păcat. Mare păcat.
SANTOS SANATOS:
Sunt doar în trecere. N-aș
dori să vă rețin. Văd că sunteți ocupat. Gândiți?
PIRLIUS PSYHON:
Nu! Mai degrabă, tac. Tac și
ascult această stranie tăcere.
SANTOS SANATOS:
Ce fel de tăcere? Vreau să
zic tăcerea singurătății sau tăcerea liniștii din golul văzduhului?
PIRLIUS PSYHON:
Tăcerea golului din vid.
SANTOS SANATOS:
Da! Sigur că da
PIRLIUS PSYHON:
Vă place cum sună?
Ascultați. Ascultați doar o clipă și veți pricepe ceea ce gândesc.
SANTOS SANATOS:
Nu pot. N-am timp. Nu am
timpul necesar ca să vă rețin mai mult decât trebuie.
PIRLIUS PSYHON:
Nu știți: e seară ori
dimineață?
SANTOS SANATOS:
Nu știu. În orice caz e
destul de târziu. Dacă ascultați cum sună tăcerea, ecoul și
reverberația ei, vă puteți da seama că e foarte, foarte-foarte târziu.
(Pauză). Plec.
PIRLIUS PSYHON:
Nu plecați. Mai rămâneți.
SANTOS SANATOS:
Nu pot. Nu pot să vă rețin
cu prezența mea.
PIRLIUS PSYHON:
Am nevoie de liniște.
SANTOS SANATOS:
Cu atât mai mult.
PIRLIUS PSYHON:
Și de gând. Vreau să-mi
imaginez că într-o zi veți reveni.
SANTOS SANATOS:
Nu știu. Poate
Sau poate.
Voi încerca.
Santos
Sanatos se apropie de masă. Preț de câteva secunde privește flacăra
lumânării. Nu face nici un gest. Iese pe ușa pe care și intrase.
Coșciugul rămâne în spatele lui Pirlius Psyhon.
PIRLIUS PSYHON:
(Așezându-se pe coșciug).
Stau în picioare de treisprezece zile. Aștept. Gândesc și nu pot să
tac. Mă doare golul interior. Mă macină tot ceea ce intră în
componența acestui spațiu dincolo de care nu există nimic. Sunt
izolat. Împreună cu alții ca mine. Ne vizităm destul de des dar asta
nu ne ajută la nimic. Toți tac. Nu spun adevărul. Se tem. Suferă. Le e
frică de ceea ce s-ar putea întâmpla dacă ar rosti cel puțin un cuvânt
din ceea ce gândesc în realitate. Știu. Știm. Știți că dincolo de
aceste ziduri se află cu totul altceva? Vreau să spun: nu se află
nimic. Da! Acesta e crudul adevăr ce ne macină de treisprezece ani.
Suntem izolați într-un spațiu din care nu se poate evada. Nu avem unde
să evadăm din această clădire, căci dacă ieșim nu ne mai întoarcem.
N-avem nici unde să ieșim. Stăm și așteptăm propria absență. Așteptăm
aici căci dincolo de acest spațiu se întinde un vid infinit. Suntem
internați într-un sanatoriu care nici măcar nu figurează pe harta
Pământului. Nu are cum să figureze din timp ce nu poate fi definit
chiar și printr-un simplu punct.
Sunetul soneriei.
Pirlius Psyhon se
apropie de ușa din stânga. O deschide. Nu intră nimeni. Sau intră.
Intră un personaj imaginar. Nevăzut. Transparent.
PIRLIUS PSYHON:
(reluând locul anterior). Bine! Bine că te-ai întors. Și cum
zici că a fost la Neapole? (pauză). Da?!... Interesant
Nu. Nu
chiar atât de intens, dar încă simt că persistă. E pe-aici pe undeva.
Plutește în aer. Mă mistuie și mă pustiește. Pe dinăuntru. Doare.
Macină și roade
Nu!...Da
Nu da! Dacă dai, n-am să pot să suport
Încearcă!... Interesant
Nu pot să-ți confirm, dar pot să neg ceea ce
n-a fost. Pot să expun orice amănunt ce intră în conturarea
întregului. Uneori, reușesc să definesc chiar și cele mai neînsemnate
detalii. Alteori
De ce mă întrerupi? Mă doare când cineva mă apasă cu
tăcerea sa. Prefer să rabd propria prezență. E puțin mai intens. Intră
în conturarea cercului, sferei de interior
(Pauză). Nu! Nici
nu mă gândesc. N-am să pot căci n-am să reușesc. Pentru mine e aproape
imposibil. Sigur că se pot găsi și unele abateri de la norma
normalului, dar nu în acest caz. Acum e prea târziu. Sau prea devreme.
E
nicicând. Cel puțin pentru mine. De aceea n-am să reușesc. Nu pot.
Ceva mă ține aici. Nu mă lasă să plec. Nu pot. Am stat mult prea mult
într-un singur loc.
Da! Sigur că m-am obișnuit. Aici, cum vezi, e cu
totul altceva
Nu! Nu că mi-ar fi frică. Nu pot! Pur și simplu nu pot.
M-am obișnuit și simt că aici îmi e destinația destinului
Poftim? Ce
fel de
? De ce?...Acolo?... Aici?... Dincolo?... Nu! Nu se poate. Și
dacă nu se poate, devine imposibil
Posibil, cu altă ocazie. Mâine,
poimâine. Peste treisprezece zile. După treisprezece ani
Acum?... Nu!
Nu tocmai acum
Mă îngrijorează. Da! Mă face să mă simt mai străin.
Singur și străin într-un loc indefinibil. Mă obligă să suport și să
sper
Crede-mă! Te rog, crede-mă că n-am să pot să plec dincolo de
aceste ziduri. Mă tem de spontaneitatea refluxului
Vidul? Infinitul?
Eternul?... Nu! Mă depășesc. Nutresc speranța că am să rămân. Și nu va
mai trebui să învăț să aștept. Nu voi cerceta și n-am să mai sper.
Niciodată. Nicăieri cu excepția unei mici excepții
Da! Pentru câteva
clipe
Riscul. Înțelegi? Riscul asumat. Da!... Nu!... Da!... Nu!...
Dar
Rareori. Mai ales în clipele de așteptare. Stau și cred. Fac un
pas. Încă unul. Nu e bine. Nu-mi convine. E mult prea aproape. E atât
de dureros că devine insuportabil. (Pauză prelungă). Dacă am să
plec, cine va rămâne în locul meu? Locul se va pustii. Va fi atât de
gol că va trebui reinventat. Mă tem că într-o bună zi se va subția. Va
fi inundat cu vidul exteriorului în cazul în care am să plec.
Înțelegi? Nu pot pleca. M-am obișnuit. Aici simt că sunt. (Pauză).
Îmi amintesc. Sigur că-mi amintesc. M-au luat cu forță și m-au adus
tocmai aici. În acest sanatoriu situat la intersecția valurilor de
vid. Mi-au spălat creierul. Treptat. La început gândurile. Apoi ideile
și conceptele. Plăsmuirile, făuririle, întruchipările, visele și
visurile. Treptat. Noapte de noapte eram supus la cele mai crase
experimente. Eram ținut în întuneric pentru a pierde noțiunea
timpului. Ingurgitam tot felul de substanțe halucinogene. Respiram
într-un ritm ciudat
Da! Au greșit. Au greșit în punctul esențial.
N-au reușit să-mi șteargă amintirile. Amintirile mi-au rămas. Intacte
și nepătate. Ca la început
Mă copleșesc și mă dor. Amintirile. Clipă
cu clipă. Zi după zi. Se succed într-un mod haotic. Îmi inundă
gândurile actuale și mă obligă să exist
Văd totul. Extrem de clar.
(Pauză). Continui experimentul. Sunt sigur că am să reușesc să-mi
ating țelul. Trupul e în fața mea. E învelit într-un cearșaf cenușiu.
E în stadiul de finalizare. Nu-mi rămâne decât să-i mai fac ultimele
transfuzii de celule psihotropice. Vreau ca această entitate să atingă
idealul. De aceea ultimele retușuri ar trebui să fie cel puțin
perfectibile. Gândul implementat e filtrat prin prisma vidului din
interiorul piramidei de cleștar. E un gând pur. De o calitate
ireproșabilă. Chiar și amintirile acestui creier ar trebui să fie cât
mai
reale. (Pauză). De ce? De ce sunt atât de ancestrale?
Parcă fac parte din preistorie. Amintiri de mit. Amintiri stranii.
Nu-mi plac. Am greșit. Cred că am făcut o mică eroare de calcul.
Trebuia să încerc și sistemul hexazecimal
Acum e prea târziu. Rămân
doar câteva minute și
voi da naștere unei noi clone. Umane. Un om de
treizeci și trei de ani se va naște în câteva clipe
(Pauză).
Mă asculți?
Da! Pe cât e de interesant, pe atât e și de posibil. E
vorba de rodul creației mele de o viață. (Pauză). Aștept să-i
mai crească părul și unghiile. Extremitățile lipsite de viață. Încă o
singură clipă și iată
Am reușit! Am reușit!!! E El. E tocmai El. E
Isus. (Pauză prelungă). Apoi au venit ei și m-au luat. Mi l-au
luat. Nu știu ce au făcut cu exemplarul
Cum? Unde anume? La Nazaret?
Și ce mai face?.. Da. Acum e destul de clar. Îl folosesc pe post de
intermediar. Îl trimit dincolo cu un țel precis. Nu doar dincolo de
acest spațiu, dar și dincolo de prezent. Se folosesc de el în scopuri
clare
Da. Cred că e vorba de aceeași persoană. Nu pot să mă înșel. Au
uitat să-mi spele și intuiția. Sunt sigur că e El
Sper. Cred că
într-o bună zi va reveni
Am să-ncerc să-L aștept. Am să rabd. Am să
tac
Nu. N-ar trebui să te îngrijorezi. Nu-i nu știu ce. Uneori devine
chiar plăcut. Mai ales în momentele de tăcere. Amintirile se întorc cu
precizia și claritatea realului. Mă copleșesc
Fac un pas. Încă unul.
Ultimul pas. Aprind o lumânare. Focul mistuie răul extern. Îl
limpezește transformându-l în cenușă. E un purificator ideal.
(Pauză). Știu. Nu! Da! Am uitat.
Nu pot. Doar câteva secunde și scrisa se va împlini. Momentul
hotărâtor. Reîncarnarea? De ce? Nu! Mai precis: destinul neîmplinit.
Da!..Nu. Ultimul pas? În care direcție?
Unde spuneai că e răsăritul?
De ce tocmai acolo? E greu de precizat dar nu și imposibil. Câteva
încercări, o eroare de calcul, un nou început
Așteptarea. Nici
într-un caz o altă încercare. Finalitatea experimentului constă în
râvna desăvârșirii. Sunt sigur. Sunt atât de sigur că încep să și
cred. Nu! Nici într-un caz. Atunci, da! Tocmai atunci. La timpul
potrivit. E destul de bine. Aproape ideal. Și nu trebuie să faci nici
un pas ca să poți să aștepți. Ai nevoie doar de o simplă prezență,
câteva clipe de tăcere, un drum sigur și o piatră. Chiar și funerară
Locul crucii e situat la răscrucea celor trei cărări. E o cruce de
eucalipt. Eucaliptul rezistă. Poate forma cel mai perpendicular unghi
posibil. Indică cu exactitate. Nici o deviere de la axa simetriei
Sigur! Rămân doar câteva flori ornamentale. Nu contează nuanța. În
conul umbrei petalele își însușesc siniliul ploii. E util pentru
lacrimi
Evident! Cu atât mai mult. Trebuie doar să speri. În rest
totul, cel puțin totul, atinge cotele așteptate
Drumul induce
refluxul de zbor. Duce în gol; în golul deșertului situat la periferia
vidului. Drumul e drum și nici un drumeț nu-l poate ignora
Da! Dacă
spui că ai să revii
Nu-mi rămâne decât să te aștept. Cu o nouă
izbândă în pofida umanității. Altă decorație și altă alungare. Mă rog
Mă rog, dacă se poate spune că ceea ce fac eu se numește rugăciune,
atunci mă rog. Mă rog în șoaptă
Nu știu de ce. Nici nu pot să-ți
explic. Cuvintele mele sunt simple. Atât de banale încât alții mă
cataloghează drept un (caută cuvântul corespunzător)
drept un
altfel. Îmi administrează supradoze. Mă așează pe scaun și-mi
verifică genunchiul drept. Spun că-mi lipsesc reflexele esențiale. Mă
obligă să înghit tot felul de tablete cu cele mai ciudate denumiri.
Pur și simplu: mă ostenesc
Prefer să tac. N-am nici un răspuns la
întrebări gen interogatoriu
Și ei nici măcar nu pricep că rodul
experimentului meu n-a fost unul voit. Nu știam că așa va ieși. De
unde să știu că acel fir de păr din care am extras ADN-ul aparținea
tocmai Mântuitorului? L-am găsit într-o Biblie ancestrală. O carte
care nici măcar nu era scrisă într-o limbă cunoscută. Cartea cărților
scrisă în arameică. Am găsit-o întâmplător. La Institutul de Cercetări
Periodice
Un simplu fir de păr. De o nuanță stacojie. Am extras seva
și am purces la
creație.
Creație în simplul sens al cuvântului.
O
simplă eroare de calcul matricial fondat pe sistemul binar și
Dar să
nu ne impacientăm. Mai avem timp
Deja?
Pleci? Dar cum rămâne cu
?
Nu! Dacă pleci, am să te aștept
Cu proxima ocazie.
Pirlius
Psyhon își conduce oaspetele imaginar spre ușa pe care acesta intrase.
O deschide. Pe aceeași ușă intră Santos Sanatos.
SANTOS SANATOS:
(Așezându-se pe un
taburet). Cred că
v-am văzut dar nu știu unde ne-am întâlnit. Nu pot să-mi amintesc.
Dacă ne-am întâlnit, chiar și spontan, e extrem de posibil să ne fi
cunoscut.
PIRLIUS PSYHON:
E foarte posibil să ne fi
cunoscut dacă nu cumva ne-am și uitat.
SANTOS SANATOS:
Simțiți-vă
singur. Luați
loc. Nu vă osteniți. După drum vă recomand puțină odihnă.
PIRLIUS PSYHON:
(Așezându-se pe podea).
Mulțumesc pentru ospitalitate dar prefer să stau în picioare. Nu pot
să gândesc în altă poziție. Am și eu propriile ticuri statice de care
nu pot să mă scap nicidecum. Mai ales că veni vorba de vorbe, cuvinte,
gânduri rostite pentru a umple acest timp ce ne induce prezentul. Mai
ales că veni vorba de drum, iarbă, frunze și crengi din pieptul
pădurii de piatră.
SANTOS SANATOS:
Chiar dacă ne-am văzut e
foarte posibil să ne fi întâlnit într-un loc special. Să zicem: undeva
la o margine de drum. Sau la liziera Carpaților.
PIRLIUS PSYHON:
a Alpilor.
SANTOS SANATOS:
a Alpilor albi.
PIRLIUS PSYHON:
acoperiți cu arama
albastrului autumnal.
SANTOS SANATOS:
cu zarea zăpezii revărsate
din zenit.
PIRLIUS PSYHON:
Ne-am văzut în apropierea
arborilor de calcar. Acolo unde stâncile își lepădau straiele de
nisip.
SANTOS SANATOS:
Păsările plecau înspre
ținuturile boreale. Ne spintecau privirile cu traiecte de zboruri și
pene.
PIRLIUS PSYHON:
Și era atât de cald în acel
con de umbră că
alte aripi mistuiau căderea în golul adâncului.
SANTOS SANATOS:
Scoateți-vă șiretul de la
pantoful stâng!
Pirlius
Psyhon își scoate șiretul. În depărtare un clopot nevăzut bate de
treisprezece ori.
PIRLIUS PSYHON:
Chiar dacă nu ne-am văzut
niciodată, să presupunem că ne cunoaștem. Ne știm de o viață de om. De
o eternitate întreagă din care lipsesc câteva zile neînsemnate.
Îndeosebi: clipele de repaus.
SANTOS SANATOS:
Și ne permitem să ne și
amintim. Gândim timpul trecut ca și cum am trăi ceea ce putea fi.
PIRLIUS PSYHON:
Locuim în apropierea
bazilicii.
SANTOS SANATOS:
Locuim în apropierea
bazilicii luterane.
PIRLIUS PSYHON:
Locuim în apropierea
bazilicii luterane construite în secolul XIII.
SANTOS SANATOS:
Locuim în apropierea
bazilicii luterane construite în secolul XIII și dărâmate de oastea
imperiului fanariot.
PIRLIUS PSYHON:
Locuim în apropierea
bazilicii luterane construite în secolul XIII și dărâmate de oastea
imperiului fanariot la începutul mileniului.
SANTOS SANATOS:
Locuim în apropierea
bazilicii luterane construite în secolul XIII și dărâmate de oastea
imperiului fanariot la începutul mileniului trecut.
PIRLIUS PSYHON:
După nașterea Mântuitorului?
SANTOS SANATOS:
Înainte căci încă Îl
așteptăm.
PIRLIUS PSYHON:
Locuim în apropiere
bazilicii și nu ne cunoaștem. Nu ne vedem și nu ne privim.
SANTOS SANATOS:
Nici măcar nu ne spunem pe
nume. Nu vrem să spulberăm străinătatea ce ne aparține.
PIRLIUS PSYHON:
Ne vedem și nu ne
recunoaștem.
SANTOS SANATOS:
Ne privim să ne putem da
seama dacă ne-am mai văzut.
PIRLIUS PSYHON:
Ne privim să ne putem da
seama dacă ne-am mai văzut și altă dată.
SANTOS SANATOS:
Ne privim să ne putem da
seama dacă ne-am mai văzut. Ne vedem ca să ne putem privi.
PIRLIUS PSYHON:
Nu exagerați.
SANTOS SANATOS:
Nu exagerați în cuvinte.
PIRLIUS PSYHON:
Nu exagerați în cuvintele
născând alte idei.
SANTOS SANATOS:
Ne cunoaștem?
PIRLIUS PSYHON:
Ne știm ca să ne putem
aminti.
SANTOS SANATOS:
Ne amintim cu exactitatea
detaliului. (Pauză). Locuim la periferia cartierului luteran.
PIRLIUS PSYHON:
În cartierul în care nici
măcar nu există vreun templu luteran. Sunt doar câteva sinagogi, un
Spital Municipal, o gară părăsită de toți călătorii și
SANTOS SANATOS:
un grup compact de oameni
ce așteaptă metroul periferic.
PIRLIUS PSYHON:
Calea ferată duce în toamnă.
SANTOS SANATOS:
E o toamnă pustie, lipsită
de orice fel de cruce. Un octombrie situat la răscrucea altor
anotimpuri. Și prin acest timp trece un simplu om.
PIRLIUS PSYHON:
Un om traversează tărâmul
istoriei. Îmi bate la ușă și cere o bucată de pâine. Îi ofer apă. N-am
pâine. Îmi cere un foc în schimbul unui fir de păr găsit într-o carte
sacră.
SANTOS SANATOS:
E o toamnă de noiembrie
dintr-un început de rugăciune.
PIRLIUS PSYHON:
și iată că amintirile
noastre încep să se contopească.
SANTOS SANATOS:
Înaintăm. Treptat și sigur.
Pas cu pas; clipă de clipă. Tot mai aproape de alte depărtări.
PIRLIUS PSYHON:
Dacă ne vedem, cred că ne
recunoaștem. Ne ghicim. Ne presupunem. Ne inventăm.
SANTOS SANATOS:
Ne spunem pe nume
numele
inventate; presupuse că ar putea aparține unuia dintre noi.
PIRLIUS PSYHON:
E prea târziu pentru
asemenea supoziții.
SANTOS SANATOS:
Suntem mult prea străini.
PIRLIUS PSYHON:
Pentru amândoi suntem doar
niște necunoscuți.
SANTOS SANATOS:
Ne privim ca să ne putem
vedea.
PIRLIUS PSYHON:
Îmi amintesc cu exactitatea
detaliului. (Pauză prelungă). Știu cine ești.
SANTOS SANATOS:
Cine?
PIRLIUS PSYHON:
Ești Santos Sanatos. Sluga
mea de o viață. Te-am angajat să ai grijă de mine.
SANTOS SANATOS:
(ca în transă).
Sunt Santos. Sunt Santos Sanatos. Santos Sanatos. Sunt sluga dumitale
de o viață. De o viață întreagă.
PIRLIUS PSYHON:
Și mai mult. Să fiu mai
exact: mă slujești de aproape treisprezece decenii. Te-am angajat ca
să ai grijă de mine.
SANTOS SANATOS:
Ca să am grijă de
dumneavoastră.
PIRLIUS PSYHON:(Ridicându-se
în picioare). Ca
nu cumva să mă așez.
SANTOS SANATOS:
Să nu vă așezați.
PIRLIUS PSYHON:
Un gest extrem de banal dar
foarte util cu toate că cei mai mulți medici îmi recomandă foarte
multă mișcare. Efortul fizic, zic ei, e benefic în special la
menținerea echilibrului vital. Un efort stabil asigură necesarul
supraviețuirii.
SANTOS SANATOS:
Am grijă să stați cât mai
mult posibil numai și numai în picioare. Să nu vă așezați, un gest pe
cât de banal pe atât și de riscant dacă luăm în considerare starea
actuală. Trebuie să stați numai și numai în picioare.
PIRLIUS PSYHON:
Dacă se poate, chiar și
permanent. Nu trebuie să mă așez. N-aș dori să declanșez o nouă
convulsie ori vreun alt tip de reacții adverse.
SANTOS SANATOS:
În cazul în care nu e
contraindicată mișcarea
degetelor.
PIRLIUS PSYHON:
Degete
(Numărându-și
degetele).Unu
doi
unu
trei
unu
patru
unu
SANTOS SANATOS:
Degetele acelei mâini induc
indigestie.
PIRLIUS PSYHON:
Dacă mi-e foame, îmi aduci
ceva de mâncare.
SANTOS SANATOS:
Ceaiul vă ajută la digestie.
E indicat în perioadele de convalescență. Ceai de crengi.
PIRLIUS PSYHON:
Cu un dram de apă.
SANTOS SANATOS:
Și un strop de aromă.
PIRLIUS PSYHON:
Nu contează nuanța.
SANTOS SANATOS:
Nici compoziția.
PIRLIUS PSYHON:
Mi s-au prescris ceaiuri
georgiene.
SANTOS SANATOS:
Din Georgia de Est. Ceaiuri
speciale. Ceaiuri negre și verzi. Și albastre. Și acre. Și sinilii.
PIRLIUS PSYHON:
Cât mai lichide cu putință.
SANTOS SANATOS:
Ceaiuri fierte în ceaunul de
ceară.
PIRLIUS PSYHON:
Sunt indicate contra
insomniilor.
SANTOS SANATOS:
Se recomandă citirea cu
atenție a prospectului. În cazul reacțiilor adverse consultați-vă
medicul, dulgherul ori persoana care va nichelat recipientul în care
se prepară produsul menționat pe etichetă. Data expirării
Nu scrie.
Pentru că acest produs nu expiră niciodată. Și totuși se recomandă să
fie ținut în locul ferit de umezeală și lumină. (Pauză prelungă. Se
aud trei bătăi de clopot. Încă trei. Trei bătăi în ecou).
PIRLIUS PSYHON:
Nu există nici o reacție
adversă cu excepția câtorva amalgame de amintiri.
SANTOS SANATOS:
Aici pot fi incluse și
amintiri false.
PIRLIUS PSYHON:
Amintirile unui trecut
inexistent.
SANTOS SANATOS:
Trecutul trecut în uitare.
PIRLIUS PSYHON:
În uitarea unora. În uitarea
celor ce în prezent asistă de slujba de pomenire.
SANTOS SANATOS:
Se pomenesc ceilalți.
PIRLIUS PSYHON:
Cei necunoscuți. Și străini.
Și rupți din paginile unor manuscrise îngălbenite.
SANTOS SANATOS:
Chiar și noi.
PIRLIUS PSYHON:
(Uimit).
Noi?
SANTOS SANATOS:
Fiindcă am fost izgoniți din
rândul celorlalți. Am fost dați uitării.
PIRLIUS PSYHON:
Păcat de o asemenea
întoarcere de situație. Dacă mă gândesc mai bine, pot să admit că, în
fapt, nici nu mă interesează prezența altcuiva. Cu excepția celor
cunoscuți, ceilalți nu au nici o importanță. Principal e să ne ținem
cumpătul treaz. Să nu ne lăsăm duși de val. În special în asemenea
momente hotărâtoare. Nu trebuie să cedăm în fața ursitei ce ne
întoarce refuzul. Cel puțin avem ce să ne mai amintim. Avem neamuri și
oaspeți. Avem nume și umbre. Avem spațiul comun și atât de compact că
îmi vine să mai fac ultimul pas. Un pas. Un pas spre vid.
SANTOS SANATOS:
Nici să nu vă gândiți. În
situația în care vă aflați e contraindicată orice fel de mișcare.
PIRLIUS PSYHON:
Stau. Stau în picioare și-mi
amintesc zilele în care învățam să fac primii pași. Cineva mă ținea de
umeri și-mi zicea să nu mă aplec. Să nu mă aplec mult prea mult în
afară.
SANTOS SANATOS:
Vă trasam drumul.
PIRLIUS PSYHON:
Mă obliga să suport
șerpuirile.
SANTOS SANATOS:
Iarba era mult prea înaltă
și atât de verde că părea mătrăgună.
PIRLIUS PSYHON:
Găseam frunze de ceai în
coroane de spini.
SANTOS SANATOS:
Erau cuiburi împletite din
rădăcinile trandafirilor sălbatici.
PIRLIUS PSYHON:
Un străin îmi intersecta
pașii.
SANTOS SANATOS:
O diademă de măslin îi
ilumina sufletul desprins.
PIRLIUS PSYHON:
Pășea sacadat. Aproape că
nici nu mergea. Mai degrabă, zbura lăsând în urmă dâre de fum și
lumină. Pașii lui îmi umpleau pașii.
SANTOS SANATOS:
Mai apoi învățam să urcăm și
să coborâm treptele.
PIRLIUS PSYHON:
Trepte ce ducea spre
Biserica Mântuirii.
SANTOS SANATOS:
Erau trepte sigure. Clare și
precise.
PIRLIUS PSYHON:
Trepte de piatră adusă din
râu.
SANTOS SANATOS:
Urcau și coborau cu aceeași
precizie.
PIRLIUS PSYHON:
În prima zi erau doar trei.
Apoi patru. Ori cinci.
SANTOS SANATOS:
Trei trepte urcau spre
Biserica Mântuirii.
PIRLIUS PSYHON:
Dacă nu erau trei, trebuia,
pricepi, trebuia să fi fost cel puțin două trepte. În realitate erau
chiar patru. Uneori cinci. Alteori mult mai mult decât trei. De două,
de trei și de patru ori mai multe.
SANTOS SANATOS:
Trei trepte coborau din
Biserică.
PIRLIUS PSYHON:
La urcare numărul lor
rămânea constant. Trei trepte, în fapt, erau patru. Nici cinci și nici
șase, ci patru. Exact patru trepte de piatră adusă din râu.
SANTOS SANATOS:
Trei trepte spre templul
închinării.
PIRLIUS PSYHON:
La coborâre numărul lor
varia în funcție de ziua în care învățam cum se pășește pe trepte.
SANTOS SANATOS:
La început vă țineam de mâna
stângă.
PIRLIUS PSYHON:
Șapte trepte erau extrem de
necesare pentru ca pasul să nu se abată de la traiectoria oblică. Se
năștea impresia că nici nu pășești, ci, mai degrabă, plutești. Zbori.
Planezi deasupra valului de piatră înrădăcinat în lutul moale de sub
picioarele tale. Șase trepte erau destul de îndestulătoare ca să poți
coborî până la drum.
SANTOS SANATOS:
Mai apoi vă sprijineam de
umărul drept.
PIRLIUS PSYHON:
Realizez că noapte de noapte
cineva încerca să-mi schimbe treptele. Aducea altă piatră și alt lut
din râul ce separa hotarele cerului.
SANTOS SANATOS:
Vă urmăream traiectoria
umbrei.
PIRLIUS PSYHON:
Urcam într-un ritm constant.
SANTOS SANATOS:
N-aș fi vrut să vă abateți
de la zbor.
PIRLIUS PSYHON:
Cinci trepte
ajungeau șase
trepte ca să poți să pătrunzi în lăcaș. La întoarcere era puțin mai
complicat.
SANTOS SANATOS:
Ulterior încercam să învăț
cum se trasează traiectoria.
PIRLIUS PSYHON:
Coboram constant. Simțeam
însă că undeva, într-un loc indefinibil, lipsea o singură treaptă.
SANTOS SANATOS:
Era un gol de stâncă. Un gol
adânc cât cerul.
PIRLIUS PSYHON:
Dacă număram doar până la
trei, întotdeauna îmi rămânea o unitate, sau două, sau patru în plus.
Niciodată acel trei nu se repeta de două, de patru sau de cinci ori.
Unitățile rămase în plus le păstram pentru zilele ce urmau să
sosească. Astfel, în acest mod, învățam să induc în eroare chiar și
timpul. Păstram unitățile rămase pentru un viitor mai puțin cert.
SANTOS SANATOS:
Trei trepte
PIRLIUS PSYHON:
Numărul treptelor îmi umplea
golul din amintiri
Șapte trepte; cinci; treisprezece. Cineva încerca
să mă învețe cum se însușește aritmetica realului. Îmi fura sau îmi
împrumuta un număr indefinibil de trepte. Mai ales, la coborâre.
SANTOS SANATOS:
Urcarea era sigură fiindcă
unghiul dintre umbră și trup era net inferior unghiului crucii.
PIRLIUS PSYHON:
Șapte trepte
încă trei; un
pas
doi pași
trei pași. Ultimii pași
și o treaptă în minus în
amintirea repetată până la epuizare.
SANTOS SANATOS:
Vă schițam traiectoria
mersului.
PIRLIUS PSYHON:
Număram urme străine rămase
între treptele lipsă.
SANTOS SANATOS:
Se auzea timpul ce trecea pe
alături. Nu era vremea noastră. (Pauză prelungă. Se aude o bătaie
de clopot. Încă una. O bătaie în ecou).
PIRLIUS PSYHON:
Străinul îmi studia
întoarcerile.
SANTOS SANATOS:
Trasa semne de șerpi pe
nisipul fierbinte.
Pauză
prelungă. Ecoul bătăilor de clopot se intensifică. Preț de câteva
secunde Pirlius Psyhon rămâne înmărmurit. Nici un gest. Santos Sanatos
șoptește ceva ininteligibil. Ceva ce seamănă a rugăciune.
PIRLIUS PSYHON:
Am uitat în care direcție mă
uit.
SANTOS SANATOS:
Priviți răsăritul, domnule!
PIRLIUS PSYHON:
Zici că privesc răsăritul?
Tocmai acum? Acum, când poate că începe să se întunece?
SANTOS SANATOS:
Da, domnule. Acum
tocmai
acum scrutați ultimele pâlpâiri de răsărit. Poate
PIRLIUS PSYHON:
(Spontan și poruncitor).
Vreau să-mi văd Șarpele!
Santos
Sanatos se apropie de coșciug. Îl deschide. Din interior iese un
bărbat îmbrăcat în haine de piele. E nebărbierit. Poartă plete.
Oarecum seamănă cu Mântuitorul.
ȘARPELE:
Către Pirlius. Mai vreau un măr. Încă un măr. Ultimul măr.
Mărul meu
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Mai dă-i un măr. Mărul lui
Adu-i mărul!
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Nu mai sunt mere. S-au terminat toate fructele.
Chiar și cele uscate.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nu mai sunt fructe. S-au terminat toate merele.
Chiar și cele puse la uscat.
ȘARPELE:
Mărul meu e albastru.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Mărul lui e albastru.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Nu există mere albastre!
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nu există mere albastre!
ȘARPELE:
Dacă nu există mere albastre, atunci vreau unul verde.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Dacă nu există mere albastre, adu-i un măr verde!
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Nu există nici mere verzi.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nici mere verzi nu există.
ȘARPELE:
Există!!!
PIRLIUS PSYHON:
Există!
SANTOS SANATOS:
Nu există!!!
PIRLIUS PSYHON:
Nu există!
ȘARPELE:
Există!!
PIRLIUS PSYHON:
Există!
SANTOS SANATOS:
Nu există!!
PIRLIUS PSYHON:
Nu există!
ȘARPELE:
Există! Dacă spun că există, atunci sigur există. Sunt sigur că
există.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Dacă spune că există, atunci există mai mult ca
sigur.
SANTOS SANATOS:
În bucătăria noastră nu mai există nici un măr. Nici verde, nici
albastru, nici roșu, nici acru. Nu există nici măcar un simplu măr ce
ar semăna a fruct. Asta să-i spuneți!
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Spune că nu mai avem ce să mai spunem despre
astfel de mere. Și mai spune că nu mai putem să mai spunem nimic nici
măcar de fructe ce ar semăna cu mere. Asta se spune că spune.
ȘARPELE:
Către Psyhon. Orice pădure, privită de la o distanță oarecare,
capătă nuanțe albăstrii.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Zice că văzută de departe, orice pădure devine
albastră.
ȘARPELE:
Către Psyhon. Prin urmare
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Astfel
ȘARPELE:
Deci
PIRLIUS PSYHON:
Atunci
ȘARPELE:
Rezultă că
PIRLIUS PSYHON:
Se poate spune că
ȘARPELE:
Dacă există mere verzi, pot exista și mere albastre.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Dacă există mere verzi, se poate admite existența
merelor albastre.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Spuneți-i că nu există nici o logică în ceea ce
spune.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nu există nici o logică.
ȘARPELE:
De ce?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. De ce?
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Deoarece distanțele nu coincid.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Distanțele sunt diferite.
ȘARPELE:
Către Pirlius. Diferențele de distanțe sunt mereu altele.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Ce zice?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Ne ignoră. Încearcă să ne inducă în eroare.
ȘARPELE:
Dacă nu-mi aduceți mărul, veți duce lipsă de spațiu.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Ce zice?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Ne șantajează.
ȘARPELE:
Mai vreau un măr. Mărul meu
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Adu-i mărul!
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Nu mai sunt mere. S-au terminat toate merele.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nu mai sunt mere. S-au terminat toate merele.
ȘARPELE:
În acest caz o să vă lipsească toate treptele. Și cele ce urcă; și
cele ce coboară. Mai ales ultimele. În lipsa treptelor veți duce lipsă
de pași. Stând și așteptând, veți duce lipsă de drum. Nici o treaptă
și nici un pas, nici măcar urmă de pas nu vor mai urca și nu vor
coborî înspre și dinspre Templul Mântuirii. Iar așteptarea, așteptarea
voastră, la un moment dat, se va scurge și ea în afara oricărui tip de
percepere. Astfel, nimeni din cei dragi nu va mai reveni în acest loc
în care treptat-treptat își va face simțită absența însuși spațiul.
Simt cum spațiul vi se va retrage în interiorul vidului dacă nu-mi
aduceți mărul promis. Astfel, în absența oricărei prezențe, ceea ce
pare posibilul tangibil se va subția până la propria sa negare.
(Într-un ritm alert). Orice om, copac, măr, frunză, drum, pas,
treaptă, templu, tăcere, stare de trecere, locuitorul călător,
călătorul în așteptare, ins, arbore, fruct, frunză, cale, gest, scară,
bazilică, liniște, trecere spre o altă stare, călătorul locuitor,
așteptarea oricărui călător, etc. și altele; orice ce intră în
conturarea atingerii, auzului, vederii, imaginării ori altui tip de
percepere; astfel, orice se va reduce la aceeași noțiune pentru care
nici măcar nu s-a inventat vreun cuvânt inteligibil.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Ce zice?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Nu pricep. Zice ceva de măr și de spațiu, și de
drum, de trepte, de imaginație și tăcere, de stări de trecere, de
așteptare și frunze, de pași întorși în alte priviri, de tot felul de
lucruri și lipse de lucruri
dar nu pot să pricep ce vrea să zică cu
exactitate.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Încercați măcar să prindeți esența.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Spune ceva de spațiu și de trepte; de mere
promise, de călători și bazilici, de trecere în stări, de negări de
imaginar, arbori și alte prezențe; de lipsa acestora. Vorbește de
substituiri. Spune că vidul ne va umple până la epuizare dacă nu-și va
primi fructul promis.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Obligați-l să creadă că nu mai avem nici un fel
de măr.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Ne lipsește spațiul necesar pentru
depozitarea merelor.
ȘARPELE:
În general, alimentele cel mai bine se păstrează în vid; într-un vid
ermetic vreau să zic. Nu se alterează. Pe deasupra își păstrează
prospețimea caracteristică. (Pauză). Dacă ați încerca să
scotociți în vidul din bucătărie, poate ați găsi cel puțin un măr.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Zice să încerci să cauți în vidul din bucătărie.
Poate mai găsești cel puțin un simplu măr. (Pauză). Du-te,
Santos! Du-te și caută! Îți ordon să te duci și să cauți.
SANTOS SANATOS:
Către Psyhon. Spuneți-i că vidul din bucătărie e mult prea
ermetic.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Acel vid e mult prea ermetic.
ȘARPELE:
În acest caz ar trebui să existe cel puțin un măr.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. În acest caz trebuie să existe cel puțin un măr.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Nu mai sunt mere. S-au epuizat.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nu mai sunt mere. S-au epuizat.
ȘARPELE:
Vreau un măr străveziu! Cel puțin pentru alimentarea amintirii, vreau
să mi se aducă un măr străveziu.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Vrea un măr străveziu.
ȘARPELE:
Străveziu, transparent și siniliu. Accept și mere de nuanța sticlei.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Chiar și merele de nuanța sticlei cu o singură
condiție: să fie sinilii, transparente și străvezii.
ȘARPELE:
Merele sticloase provoacă respirații ritmice.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Merele sticloase induc ritmuri de respirații.
ȘARPELE:
Dacă sunt destul de proaspete pot substitui diferite soiuri de
ceaiuri; chiar și pe cele gruzine. Dacă sunt păstrate în locuri ferite
de lumină și umezeală, ajută la buna circulație a sevei sufletești. Se
recomandă chiar și în cazul unor devieri de abateri.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Ce spune?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Zice ceva de abateri de la devieri; în rest nu
pricep nici o iotă.
ȘARPELE:
Merele sinilii!!! Mere străvezii! Vreau un măr transparent!
Transparent și diafan!
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Adu-i un măr străveziu!
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. E prea complicat.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Treburile se cam complică.
ȘARPELE:
De ce?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. De ce?
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Fiindcă avem diferite soiuri de mere sinilii.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Deoarece avem multe soiuri de acest gen de mere.
ȘARPELE:
Ce fel de soiuri?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Ce fel de soiuri?
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Avem mere sinilii de Sicilia, Neapole,
Polinezia, Afganistan, Turkmenistan, Tadjikistan, Pakistan,
Kirghistan, Romanistan, Ucrainistan, Serbistan, Rusistan, Bangladeș,
Creta, Corintias, Belarus, Negrorus, Insule Sinilius, Arhipelagul
Transparandis, Peninsula Stravos-Vedius; mere de Maroc, de Marsilia,
de Maiorca; mere transparente din Transcaucazia, Tunis și Timiș; mere
străvezii aduse special din Sevastopol, Sarmisegetuza și Sardinia.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Spune că
ȘARPELE:
Întrerupându-l. Ajunge! Ajunge! Mi-am imaginat ce a spus.
Spune-i că merele de Sardinia au gust de pește.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Spune că merele de Sardinia au gust de pește.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Nu și în cazul nostru.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nu și în cazul nostru.
ȘARPELE:
De ce?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. De ce?
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Deoarece merele de Sardinia din bucătăria
noastră au fost culese din acei meri de Sardinia care cresc la
treisprezece metri deasupra Mării Sardonice.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Fiindcă merele de Sardinia din bucătăria noastră
au fost culese din acei meri de Sardinia ce cresc la o înălțime
respectabilă față de nivelul Mării Sardonice.
ȘARPELE:
Îngândurat. Mie să-mi aduceți mere transparente din Insulele
Nazaritene!
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Vrea mere transparente din Insule Nazaritene.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Nu avem mere transparente de pe aceste insule.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Nu avem mere transparente de pe aceste insule.
Poate că nici nu am avut.
ȘARPELE:
De ce?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. De ce?
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Deoarece pe Insule Nazaritene nu cresc mere.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Deoarece pe Insule Nazaritene nu cresc mere.
ȘARPELE:
De ce?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. De ce?
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Fiindcă nici nu există Insule Nazaritene.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Fiindcă nici nu există aceste insule. Poate că
nici n-au existat.
ȘARPELE:
Și dacă vor exista?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Și dacă vor exista?
SANTOS SANATOS:
După un moment de meditație; către Pirlius. Atunci să aștepte.
N-are decât să mai rabde.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. Atunci: să aștepți.
ȘARPELE:
Așteptările mele cauzează diminuări de spațiu. Provoacă chiar și
diluări de vid.
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. Ce zice?
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos. Amenințări caracteristice
SANTOS SANATOS:
Către Pirlius. În acest caz îi putem oferi mere ... (Pauză
prelungă)
mere
.rotunde. Rotunde și destul de bine conturate.
Mere sferice și elicoidale.
PIRLIUS PSYHON:
Către Șarpe. În acest caz avem mere rotunde, sferice și
elicoidale.
ȘARPELE:
Sunt de acord. Vreau să mi se aducă câte un măr din fiecare sortiment
anterior menționat. Chiar și câte două; câte trei ori câte
treisprezece.
PIRLIUS PSYHON:
Către Santos.
Du-te, Santos! Santos Sanatos, du-te! Du-te! Du-te și adu-i mere cât
mai rotunde! Mere rotunde, elicoidale, sferice și conturate.
Santos iese
pe ușa din stângă. Scârțâitul acesteia se prelungește în două
difuzoare situate în dreapta și în stânga scenei. Aceste difuzoare
sunt ferite de ochiul spectatorului. Scârțâitului agasant și asurzitor
îi urmează diferite replici ce se revarsă concomitent din ambele
surse.
O voce feminină în difuzorul
din stânga:
(În ecou)Atenție!
Atenție!! Atenție!!! Întrerupem emisiunea Glasul Credinței
pentru un scurt anunț de ultimă oră. (Sunetul bătăilor de clopot).
În urmă cu câteva secunde organizația teroristă TRINITA
a detonat mari cantități de vid în cele mai importante centre
culturale, clerice și comerciale de pe întregul mapamond. În acest
moment toate unitățile de ordine publică anunță alarmă de gradul zero.
Locuitorii sunt rugați să nu-și părăsească propriile spații, să nu
facă gesturi bruște și să nu se aplece mult prea mult în afară. Pentru
evitarea oricărui tip de pericol, autoritățile recomandă cât mai multe
stări de repaus.
În cazul în care se observă anumite abateri de la firesc, infestări cu
stări străine, primele semne de manifestări deviante, cetățenii sunt
rugați să anunțe cele mai apropiate unități de intervenții lente. Până
la sosirea echipajelor speciale suferindului se recomandă mici mișcări
sacadate de câte trei, doi și un pas în direcția celor patru puncte
cardinale. (Bătăi de clopot). Atenție! Maximă atenție!!
Întrerupem emisiunea noastră pentru ultimele precizări și indicații în
vederea evitării pericolului rezultat în urma detonărilor de vid.
Recomandăm tuturor cetățenilor cele mai clare abateri de la real. În
acest caz se pot exersa variate exerciții intelectuale axate pe
scotociri în propriile amintiri cât și în amintirile altora. Respirați
cât mai sacadat pentru a ignora virusul vidonius ce plutește în
aerul interior. (Bătăi de clopot). Atenție! Întrerupem anunțul
nostru pentru un scurt moment publicitar.
Voci masculine în difuzorul din dreapta:
(Întrerupte de sunetul soneriei de telefon).
Alo! Alo! Simt un gol în privire
Alo! Cineva îmi taie din umbră
Cer
să mi se aducă un flacon cu fum
Greșeală!... Nu! Nu mai am aer
Am
nevoie de drum
Îmi lipsesc pașii
Sticla geamului se face tot mai
transparentă
Nu, domle! Nu-i nici un Centru. Ați sunat la familia
Videscu
Eroare!... De ce-n decembrie?... Îmi migrează pereții
Scările. Mi se suprapun toate scările
Îmi lipsesc treptele
principale
Pași pe prag
Nu mai am nici un măr
Văd un suflet într-un
sfert de cădere în gol
Da!... Alo!? Alo!!!... Ocupat?... Bucurați-vă
în ziua aceea și săriți de veselie, căci iată, răsplata voastră este
tocmai această coborâre de cer printre voi
Ocupat?... Apoi am văzut
un cer nou și un pământ nou, pentru că cerul dintâi și pământul dintâi
trecuseră; și vidul nu mai este
Greșeală?... Nu, domle, nu! Ați
sunat la Centru Cetății Sfinte
Suiți cât mai des
Cel care va birui
va moșteni aceste lucruri
Alo! Alo!!!... Ocupat?
Tot acest timp
Pirlius Psyhon întoarce coșciugul în toate direcțiile. Până la urmă
acesta rămâne perpendicular cu rampa scenei. Pirlius se așează pe
coșciug. Șarpele cade în genunchi. Face trei cercuri imaginare.
ȘARPELE:
Omul nostru care ești pe pământ, te-am rugat să fi atent la toate.
Pașii trebuie sincronizați cu vorbele, precum și cuvintele de toate
zilele. Facă-se voia ta după gândul și asemuirea semenilor tăi. Timpul
tău trebuie cernut prin cele mai clare amintiri. Nu e timp de
întoarceri în uitare. Nici pașii nu mai sunt pași. Sunt pietre
aruncate în păcătosul din grădina Ceriului. Și atunci te întreb: ce
rost are să vorbești într-o limbă uitată ce nu-ți va aduce nici
prorocire, nici descoperire, nici tăcere și nici stări de trecere?
Nici un sunet nu e chiar atât de clar pe cât pare. E vibrație și e
gol; un gol mai adânc decât aerul, mai profund și mai clar decât toate
tăcerile gândite concomitent. Nu e gol trupul meu cât timp sufletul
știe drumul ce duce spre destinații precise. Și nici trepte nu sunt în
toate aceste încercări căci în ceasul acesta se face un mare cutremur
pe pământ și se prăbușește a treisprezecea parte din Templu
Și cineva
sună din trâmbiță. Și în cer se aud glasuri puternice, ecouri de voci
întoarse în vânt. Și e mult prea pustiu într-un sfert de spațiu atât
de străin că nici numele, nici măcar un simplu nume nu-l mai poate
locui. Și e gol în cuvinte pândite de lei, de vulturi și fiare cu
șapte capete.
PIRLIUS PSYHON:
Facă-se voia ta, Fiule!
ȘARPELE:
Dar iată că trec cei ce viețuiau în sinagoga Fiarei, care zic că sunt
iudei și nu sunt, ci mint. Iată că vin și se închină la picioarele
tale și știu că doar eu te-am iubit. Te-am venerat cât timp ai păzit
cuvântul răbdării, glasul tăcerii și ecoul întors în pieire. Te voi
iubi și te voi sluji chiar și-n ceasul încercărilor care va veni peste
întreaga suflare ca să încerce pe toți cei ce se-nchină la alte
așteptări. Am să vin să te-ntorc în cuvintele altora. Să rămâi tot
aici și să crezi în cununa aurei ce încă îți mai pecetluiește umbra
Cine are timp să rabde. Cine are destulă răbdare să aștepte căci
ceasul lui e aproape.
PIRLIUS PSYHON:
Pâinea noastră cea de toate zilele
ȘARPELE:
Facă-se voia ta, Fiule! Și nu ne duce pe noi în ispită după cum te-am
rugat la plecarea mea în Macedonia. Tu rămâi în Efes și învață pe toți
cei ce cred, învață-i să învețe pe alții tăcerile și așteptările tale.
Învață-i cum se ignoră realitatea basmelor și arborii genealogiilor;
cum se rabdă cuvintele gândite în vis; cum se acceptă destinul și
vidul; învață-i să uite plămânii pământului.
PIRLIUS PSYHON:
Cine este vrednic să deschidă această carte și să-i rupă pecețile?
ȘARPELE:
Un Miel a venit și mi-a spus să încerc să te caut. A mai spus:
(altă voce în ecou) Ia și mușcă. E fructul distanțelor noastre.
PIRLIUS PSYHON:
Mere albe de Albania!
ȘARPELE:
N-a păcătuit nici omul acesta, nici părinții lui, ci s-a născut așa ca
să se arate în el lucrările mele.
PIRLIUS PSYHON:
Era doar un fir de păr
ȘARPELE:
Se satură de vid copacii cerului, cedrii din Liban, pe care i-a sădit
el. În ei își fac păsările cuiburi. Zborul lor ne întoarce privirea. E
un zbor cât o simplă cădere de frunză.
PIRLIUS PSYHON:
Un simplu fir de păr
ȘARPELE:
Ia aminte ce scrie în Apocalipsa 23: Tot ce-i scris, e destin;
ce e spus, e tăcere; ce-i gândit, e un vuiet de suflet întors în
abis.
Pirlius
Psyhon se ridică. Deschide coșciugul în care va intra ȘARPELE.
Îl închide. Se întoarce Santos Sanatos cu o tavă cu mere. O pune pe
masă. Se apropie de coșciug. Îl scoate pe ușa pe care intrase. Sună
telefonul. Pirlius Psyhon se apropie de dulap. Deschide ușa acestuia.
Scoate de acolo un receptor.
PIRLIUS PSYHON:
Da! Alo!? Alo!!!... Bucurați-vă în ziua aceea și săriți de veselie,
căci iată, răsplata voastră este tocmai această coborâre de cer
printre voi
Ocupat?... Apoi am văzut un cer nou și un pământ nou,
pentru că cerul dintâi și pământul dintâi trecuseră; și vidul nu mai
este
Greșeală?... Mărturisesc oricui aude cuvintele prorociei din
cartea aceasta, că, dacă va adăuga cineva la ele, Fiul meu îi va
adăuga nenorociri, drumuri întunecate și vidul tăcerii ce plutește-n
văzduh. Iar dacă va scoate cineva din aceste cuvinte, va pieri de
lipsa respirației, de absența pasului și de trepte surpate în bezna
Grădinii
Alo! Alo!...
Pune receptorul în furcă. Închide ușa dulapului. Se
îndreaptă spre mijlocul scenei. Se oprește.
PIRLIUS PSYHON:
Un pas
încă un pas.
Doi pași
trei. Îmi lipsește o treaptă. Drumul e drum și nici un
călător nu-l poate ignora. Dacă fac doar un pas, nu ajung prea
departe. Îmi lipsește o treaptă. E o treaptă esențială. La urcare
numărul treptelor rămâne constant. La coborâre acest număr variază în
funcție de precizia pasului. Uneori scările se suprapun pentru a crea
imaginea unui posibil drum. Alteori, se dilată. Pietrele capătă nuanțe
ierboase. Sunt lespezi aduse din râul Grădinii. Lipsesc. Tocmai în
punctele esențiale. Acolo unde se produc cele mai importante legături
Întotdeauna la urcare sunt trei trepte. Trei trepte principale. Trei
trepte de piatră. Trei trepte spre templu. În realitate sunt chiar
șase, sau două, sau nouă. În funcție de proporție dintre numărul
pașilor și numărul urmelor lăsate de pași pe iarba nisipului. Trei
trepte ajung ca să poți urca înspre mântuire. Coborârea e puțin mai
confuză. Șapte trepte se repetă până la epuizare. Imită întoarceri de
drum și plecări spre ținuturile vidului. Imită chiar și cele mai
confuze așteptări. Numărul treptelor de coborâre variază în funcție de
ziua, clipa și locul în care are loc această întoarcere
Astfel, mă
gândesc că ajunge chiar și un singur pas ca să pot să ajung în
Vidonia.
|