|
Notele regizorului Cristian Mungiu
la filmul 4 luni, 3 săptămâni și două zile
Despre poveste:
Scenariul începe dintr-un fel de experiență personală pe care oamenii
de obicei nu o împărtășesc celorlalți. Ceva neașteptat se întîmplă cu
cei care vin în contact cu povestea mea: o dată ce o aud, au și ei de
povestit o experiență asemănătoare. Dintr-o dată, toată lumea are ceva
de spus despre subiectul acesta. Am fost întrucîtva surprins să
descopăr cît de răspîndite și de ascunse sînt astfel de povești.
Vorbind cu oamenii, am auzit cele mai oribile întîmplări. Nu le-am
folosit în film -am urmărit doar povesta pe care o șiam cel mai bine-
dar asta m-a jutat să înțeleg cît de răspîndit era acest fenomen.
Despre scenariu:
Am scris o primă variantă în iulie anul trecut. Era mult mai lungă
decît versiunea finală avea 160 pagini și descria mult mai în detaliu
dimineața pe care o petrec fetele în camera căminului de studenți. Mai
includea, de asemenea, și vizita tatălui Găbiței singura scenă care a
fost filmată și la care s-a rennțat. Am decis să sacrific o scenă bună
conținînd multe indicii cu privire la rolul educației părinților
asupra felului în care acționează personajele- în favoarea unei
coerențe narative. Între timp, Otilia s-a impus cu autoritate ca fiind
persnajul principal. Am continuat să modific scenariul în timpul
filmărilor, mai ales dialogurile, dar nu numai. Tot timpul rescriu o
scenă după ce cunosc decorul și după ce discut dialogul cu actorii. Am
continuat să adaug substanță nucleului filmului, de exemplu, scenele
cu domnul Bebe, și am încurajat, de asemenea, ritmul de thriller al
ultimei părți. Cum se întîmplă de obicei cu scriitura mea, m-am
temperat atunci cînd am cunoscut sfîrșitul poveștii mele.
Despre contextul
istoric:
In 1966, o lege
interzicînd avortul a fost impusă în Romania. Efectul a fost imediat:
pînă în 1970, existau deja patru generații imense de copii, de cîteva
ori mai numeroase decît generațiile de dinainte de 1966. Numărul
copiilor dintr-o clasă a crescut de la 28 la 36. Numărul claselor în
școli a crescut de la 2 sau 3 la 9 sau 10. Cînd am intrat eu la
școală, în clasa mea erau șapte Cristiani chiar și numele erau
insuficiente pentru numărul de copii. La puțin timp după aceea,
femeile au început să caute metode ilegale de avort. Anumite surse
spun că, pînă la sfîrșitul comunismului, aproximativ 500 000 de femei
au murit din cauza acestora. În acel context, avortul și-a pierdut
orice conotație morală, find mai degrabă perceput ca un act de
rebeliune și de rezistență împotriva regimului. După 1989, una dintre
primele măsuri luate în noua țară liberă a fost legalizarea avortului.
Consecința a fost un număr de aproximativ un milion de avoturi pe an
de departe cel mai mare dintre toate țările Europei. Chiar și azi
avortul este utilizat ca mijloc de contracepție mai mult de 300 000
de cazuri sînt înregistrate în fiecare an.
Despre
distribuție:
Aveam un singur actor în minte cînd scriam: Vlad Ivanov actorul care
îl interpretează pe domnul Bebe. Filmasem cu el o reclamă cu un an
înainte și fusesem surprins de puterea și de minuțioziatea lui. În
timpul audițiilor, văzînd alți actori pentru același rol, mi s-a
confirmat părerea că el trebuie să îl joace pe domnul Bebe. El a fost
capabil, în timpul filmărilor, să recite pînă la 10 pagini de dialog,
fără să uite un singur cuvînt, exact cu intonația, tonul vocii,
pauzele și gestica asupra cărora ne pusesem de acord în timpul
repetițiilor.
Voiam deja să
lucrez cu Laura Vasiliu, interpreta personajului Găbița, în primul meu
film, Occident. Dar atunci ea avea un aparat dentar pentru a-și alinia
dinții și a refuzat să renunțe la el pentru rolul acela. Mai tîrziu am
făcut împreună cîteva reclame și mi-a lăsat impresia unei actrițe care
e în stare să genereze multă emoție. Am avut îndoieli atunci cînd am
început să îmi selectez actorii, pentru că ea nu era suficient de
tînără pentru rol, dar a fost atît de convingătoare pe parcursul
audițiilor, încît acest lucru m-a forțat să o accept.
Cu o săptămînă
înainte de a începe filmările încă nu găsisem actrița principală. Nu
mai aveam nici o soluție: audiasem toate actrițele românce cu vîrsta
cuprinsă între 18 și 28 de ani, dar nu găsisem nici una potrivită
pentru personajul nostru. M-am hotărît să o aduc pe Anamaria Marinca
de la Londra. După ce primise un premiu Bafta pentru primul ei film,
ea se mutase în Anglia. Bugetul nostru fiind și așa foarte redus, era
o adevărată excentricitate să plătim un bilet scump de avion doar
pentru o ședință de audiție, dar am considerat că merită încercat.
Ne-am întîlnit noaptea tîrziu, imediat dpă ce ea a venit de la
aeroport, și am fost total dezamăgit Anamaria ca persoană nu era
deloc asemnătoare personajului meu. În ziua umătoare am citit împreună
scenariul. Schimbarea a fost uimitoare personajul meu vorbea cu vocea
ei, ca și cînd ar fi posedat-o. A fost minunată tot filmul se bazează
pe prestația ei.
Despre jocul
actrilor.
Insist ca actorii să știe replicile pe de rost, în cel mai mic
detaliu. Le ofer șansa de a comenta dialogurile cînd repetăm. Repet și
eu cu ei. Dacă eu nu pot spune o replică convingător, asta înseamnă că
ceva nu e în ordine cu acea replică. O dată ce actorii cunosc textul,
încep să scot anumite sunete din pronunția lor, pentru a face
dialogurile să sune ca o vorbire curentă neglijentă. Unii mă detestă
din această cauză: eu îmi încurajez actorii să murmure, dacă aceasta
îi ajută să spună replicile mai natural, decît să vobească cu o voce
puternică, înregistrabilă. Dacă sînt cu adevărat încîntat de o
trăsătură a filmului meu, aceea este jocul actorilor. Un comentariu
care mi-a fost adresat după prima prezentare neoficială a filmului a
fost cel mai mare compliment care mi-a fost făcut pînă acum: dacă
asculți personajele din film dintr-o altă încăpere, acestea par oameni
vorbind în mici filmulețe de familie.
Despre decor.
Filmez dor în locuri reale, nu îmi plac decorurile fabricate. Îmi
place cînd locul își spune și el propria poveste. Îmi plac atît de
mult locurile în care filmez, încît îmi place să arăt totul.
Majoritatea scenelor în film prezintă 180, 270 sau chiar 360 de grade
din locul respectiv. Dacă v-ați aflat vreodată la locul unei filmări,
puteți aprecia ce cantitate uriașă de efort generează această dorință
a mea. Orice loc de filmare (studio sau nu) conține o bază, un
generator, lumină, multe cable, echipa regizorului și așa mai departe.
Cînd te decizi să faci un cerc cu camera, o echipa de zeci de persoane
trebuie să se miște în spatele camerei, în cea mai perfectă liniște.
Uneori e cu adevărat distractic să îi privești. Pentru că ne-am
hotărît să avem o singură repriză de filmare pentru fiecare scenă, am
avut scene în care camera îl urmărea pe actor pe mai mult de 100
metri, începînd dn stradă și intrînd cu el în apartament. E foarte
dificil, dar efectul este foarte natural așa că s-a meritat.
Despre recuzită.
Am
încercat să fac un film despre personajele mele și despre povestea
mea, nu despre o anume perioadă istorică. Am vrut ca perioada să fie
doar contextul, nu subiectul filmului. Am încercat să respect și să
recreez realitatea cît de bine am putut dar nu am vrut să îngrămădesc
în fața camerei stereotipuri și locuri comune ale comunismului tîrziu.
Obiectele din acea periodă sînt, desigur, prezente, dar în planul
îndepărtat: autobuzul cu cilindri de gaz ca niște bombe deasupra,
pereții acoperiți cu cărți. Ticurile sociale sînt prezente, de
asemenea: cartușul de Kent era mult mai important decît banii pe care
îi plăteai pentru el, și fără acesta nu puteai rezolva nimic.
Despre cum este
să filmezi un film de epocă.
Pentru noi, anii optzeci sînt deja o epocă. Orașele s-au schimbat
dramatic de atunci. Sînt de șapte ori mai multe mașini în București,
orașele sînt colorate de panouri publicitare vesele și majoritatea
clădirilor au aer condiționat, antene satelit, geamuri termopan și așa
mai departe. La sfîrșitul anilor optzeci nu mai exista iluminat
public, existau doar două ore de program TV la singurul post de
televiziune, foarte puțină benzină pentru mașini, iar atmosfera
generală era una gri, întunecată, fără speranță. Aceste lucruri
explică de-gradarea acțiunii filmului.
Despre estetica
filmului.
Am discutat înainte de filmare cu Oleg Mutu, pertenerul meu
cinamatografic, despre ce stil ar avantaja coerența poveștii. Ne-am
decis să facem totul cît mai sobru, și să renunțăm, pe cît posibil, la
orice artificul scenic sau convențional. Nu am folosit trepied, dar
nici camera fixă. Ne-am decis să filmăm un unghi pe scenă și să le
permitem actorilor să folosească și spațiul din spatele camerei. Nu am
urmărit niciodată chip actorului multe replici vin din spatele
camerei, sau actorii nu sînt în perimetrul scenei. Ne-am făcut o
trategie din a filma actorii din spate. Am renunțat, treptat, la tot
ce ar fi putut fi considerat prea drăguț, pra regizat, inclusiv la
zăpada frumoasă care cade la sfîrșitul ultimei scene. Am încercat să
ne axăm pe emoție și adevăr.
|
|