Vasul
de Adrian
Ioniță
Cu câțiva ani în urmă, într-una din obișnuitele mele
pelegrinări prin magazinele de antichități, am cumpărat un vas de
bronz de o frumusețe deosebită. Vasul provenea din Cambodgia și a
fost creat în secolul al V-lea
e.n., să servească ca altar
într-un sanctuar din Angkor Borei, un centru cultural important
din
regatul Nokor Phnom. Se spune că vasul, numit de budiști kalasha,
conținea amrita, elixirul imortalitații. Benzile
decorative reprezentând frunze de lotus și perle, forma, contururile
și patina superbă, erau motive suficiente ca să mă convingă să îl
cumpăr însă, trebuie să recunosc că discuția pe care am avut-o cu
anticarul despre simbolistica vasului în cultura orientală a fost
determinantă. În mintea sa, vasul era nu numai un vestigiu de
civilizație apusă, dar și un monument spiritual al gândirii umane.
Intrigat de misterul vasului am hotărât să fac o mică cercetare în
jurul său, efort ce s-a materializat în rândurile de față.
Metafora vasului este foarte populară în filosofia
indiană, în teoriile despre percepție ale școlii budiste
Sautrantika, sau cele de speculație filosofică a unor logicieni ca
Dharmakirti sau Dignaga. Motivul său servește și astăzi în școlile
budiste sau Advaita, fiind un element de argumentare în probleme de
existență/non-existență, parte-întreg, calități și substanță,
auto-relevație sau conștiință. În multe dintre aceste scrieri apar
argumente de genul celor descrise în continuare:
Atunci când cineva percepe un vas, există o
activitate mentală, și apoi o sistare a ei; apoi o nouă activitate
mentală, și realizarea că eu cunosc vasul, sau mai degrabă știu că
cunosc vasul, și această cogniție nu pare a recunoaște direct și
imediat primul moment de cognizanță. Dacă nici simțurile, nici
obiectele externe, nu pot produce auto-relevanța cunoașterii prin
ele însele, toată lumea ar fi oarbă și auto-relevanța ar fi
imposibilă. Atunci când cineva cunoaște că cunoaște, este obiectul
cogniției care este cunoscut, și nu cognizanța că a fost subiectul
unui act cognitiv
Vasul a inspirat și multe argumente legate de
creator și creație: dacă este făcut din lut, nu este decât o stare a
sa, și atunci când ea se schimbă, putem spune că efectul-vas a fost
distrus dar nu și cauza lui, (lutul) care rămâne la fel. Creatorul
este văzut ca un agent cauzal precum un olar este producătorul unui
vas, cauza materială pentru producerea vasului fiind lutul.
Substanța rămâne la fel în toate stările ei și pentru acest motiv,
efectele există înaintea operației instrumentelor cauzale. Această
idee, pe cât de paradoxală, este foarte populară în fizica cuantică
și a dus astăzi la formularea unor teorii a teoriilor care încearcă
să găsească legi unificatoare ce funcționează atât la nivel
macroscopic cât și la nivel microscopic. Dar
un vas făcut din lut nu este mai mult decât lut, și realitatea sa va
rămâne mereu lutul. Este doar o greșeală a imaginației noastre
pentru că nimeni nu poate arăta că realitatea vasului este diferită
de cea a lutului. Pentru a percepe un vas, avem nevoie de ochi și de
lumina unei lămpi, dar pentru a percepe lumina unei lămpi avem
nevoie doar de ochi.
Budismul a dezvoltat o
adevărată doctrină a momentalului: existența este capacitatea de a
produce totul. O definiție foarte curioasă. Vasul ales ca exemplu de
existență produce niște efecte în momentul prezent care nu sunt
identice în trecut și viitor. Dacă generarea realității variază în
momente diferite, atunci și obiectele trebuie să fie diferite din
moment ce vasul nu produce în prezent aceeași prezentare în trecut
și viitor. La acest argument, există desigur obiecția că capacitatea
de generare nu poate fi cunoscută atât timp cât efectele produse
sunt cunoscute și, dacă capacitatea de a produce efecte este
considerată ca existență sau ființă, atunci existența sau ființa
efectului nu poate fi cunoscută pâna când nu produce un alt efect,
și acest lucru merge "ad infinitum".
Mai mult, dacă toate
lucrurile ar fi momentane nu va exista un observator permanent care
să observe schimbarea. Ei bine, și acest argument este discutabil.
Definiția budistă a ființei sau existenței este desigur
"capacitatea". Sămânța este capacitatea de a produce planta și,
chiar dacă această capacitate are nevoie de altă capacitate pentru a
produce efecte, faptul care a fost perceput rămîne. Deși lucrurile
sânt momentane, putem avea concomitență între ele atât timp cât
forma lor aparentă nu este diferită. Concomitența dintre două
lucruri este bazată pe similaritate și nu este identitate.
O obiecție împotriva
momentalismului apare atunci când o cauză este însoțită de anumite
contingențe, înainte de a produce efecte; de exemplu sămânța are
nevoie de pământ și apă, printre altele. Răspunsul la acest
argument ar fi că sămânța nu există înainte, și efectul se produce
după ce apar aceste contingențe dar, că există un fel de
efectivitate a unui moment-sămânță particular, care produce atât
condițiile cât și efectul (plantă). Doctrina momentalismului este
un corolar direct al metafizicii budiste și a fost foarte criticată
de școlile budiste care au urmat-o deși, budismul nu a crezut
niciodată că ceva este permanent.
Noțiunea de permanență
este derivată din noțiunea de permanență a Sinelui, dar și aceasta
este refutată de budism. Ceea ce apare ca Sine, este un mănunchi de
emoții, idei și tendințe active, manifestate într-un anumit moment,
pentru ca în momentul următor să se dizolve și să facă loc altui
mănunchi determinat de cel precedent, și așa mai departe...
În afară de emoții, idei
și tendințe active, noi nu putem descoperi un Sine separat sau un
Suflet. Aparența iluzorie a Sinelui este un produs-combinație a
tuturor ideilor, emoțiilor, etc., iar conștiința Sinelui este un
produs-rezultant al acestor combinații într-un anumit moment. Faptul
că îmi amintesc că am existat pentru mult timp în trecut, nu
demonstrează existența unui suflet permanent pentru aceeași perioadă
de timp. Când cineva spune acesta este vasul acela, el îl percepe
cu ochii într-un anumit moment, dar faptul că vasul acesta este la
fel cu vasul acela, este un fapt care nu poate fi perceput de
simțuri. Este
evident că memoria acelui vas se referă la un vas perceput în
trecut, pe când acest vas este un vas care se află în fața ochilor
săi. Între
obiectele memoriei cu referire la trecut și cele percepute în
prezent, există un fel de iluzie care ne face să le considerăm
identice. Această observație este adevărată și atunci când vorbim de
suflet. Deși în fiecare moment obiectele suferă disoluții și dispar,
ele par să persiste datorită acestei iluzii ale permanenței, care ne
face să uităm că până și noi nu mai sântem la fel, că trupul trece
în permanență prin modificări, schimbări, sau distrugere.
Un lucru, după budiști,
este un fel de conglomerat de caracteristici în permanentă
schimbare. Existența este producerea unui efect, și orce schimbare a
efectului este o schimbare a existenței. Fiecare moment este asociat
cu un alt efect; dacă lucrurile ar fi permanente toate modificările
și schimbările nu ar avea nici un rost. Existența vasului devine
cunoscută prin impresia pe care a lăsat-o asupra minții noastre.
Daca vasul nu ar avea această putere am putea spune că el nu există
Ajuns în acest punct,
m-am ridicat de la masa de scris și am aruncat o privire asupra
vasului. În toți acești ani de când l-am cumpărat, a rămas același,
poate doar patina a schimbat un ton de culoare, altfel, se
prezintă tot atât de glorios în fața ochilor mei ca și în ziua în
care l-am adus acasă. Dacă s-a schimbat totuși ceva, s-a schimbat în
mine; de câte ori torn apă în el, simt că oglinda sa mă absoarbe în
imortalitate, cu pământul, cu cerul, cu stelele și tot acest
univers.
Chicago, 2007
|