Un simplu nume

 

                                               de Simona Cratel

 

Telefonul sună, femeia se ridică, răspunde și vorbește. De la firma de instalatori. Au trimis om pentru problema din bucătărie. Chiuveta nu mai poate fi folosită. O țeavă s-a spart, apa curge pe podea. Magdalena ascultă răbdătoare, așteptând ca mama să termine.

Privește pe geam. Cândva, afară a început să ningă. Prima ninsoare. O ninsoare cu fulgi uriași, care cad încet, încet, plutesc în aer, își execută micul lor dans, atât de albi încât par ireali. Căzând de sus, de nicăieri, balansându-și greutatea derizorie în aerul care opune rezistență. Orașul, o fantomă, în depărtare. Redus la o siluetă incertă.

Prima ninsoare. Altădată, motiv de bucurie. Acum, neobservată, făcându-și debutul în anonimitate deplină. Neîntâmpinată de agitația, de privirea ei fascinată, de nici un semn de bucurie. Fetița, cu palmele lipite de masa plină de firmituri și pete de la nenumărate alte mic-dejunuri, încrâncenată. Stând acolo cu trupul tensionat și gura strânsă, continuă, fără cuvinte, să-și susțină cauza.

După ce mama sa așează receptorul jos, începe:

- Mami...?!

- Ce mai e acum?!

Dar femeia nu s-a răsucit, nu și-a privit fiica, nu s-a apropiat de masă.

- Mami...?! Îmi vreau numele înapoi!

Răspunsul, ca o strofă des repetată:

- Când o să meriți.

Rostind aceste cuvinte pe un ton rece, egal, se întoarce brusc, și după ce aruncă pe masă farfuria cu felii de pâine, se așează, trăgându-și scaunul cu zgomot sub fund. Începe să mănânce, ignorându-și fiica.

- Clara, mănâncă-ți pâinea! poruncește femeia.

- Numele meu este Magdalena! Mag-da-le-na! Magdalena!

Femeia mestecă cu o privire absentă, de parcă n-ar fi auzit. Pe geamul întredeschis pătrunde un aer rece, tăios. Este desculță pe gresie, în pantalonii de pijama și o bluză pătată. Și-ar dori s-o pocnească pe Mag-da-le-na. Se controlează, își controlează mâinile, își amintește ce și-a propus. Mestecă. Măselele scrâșnesc.

Fetița începe din nou, cu vocea sa obraznică:

- Carmen zice că n-a mai auzit de așa ceva! Că mama ei nu o pedepsește, că mama ei e bună cu ea! Și că oricum n-a mai auzit de o asemenea pedeapsă! Îmi vreau numele înapoi!

- Carmen are o mamă care stă acasă cu ea, nu-i așa?! Parcă așa e, sau nu?! Nu e nevoită să muncească să-și întrețină fetele! Carmen are cumva tată?! Care vine acasă în fiecare seară și o ajută pe maică-sa, așa e?! Carmen n-are o soră bolnavă, din câte știu, adevărat?!

- Dar_

- Nu! Gata! Să n-aud o vorbă! Când o să meriți! Când n-o să mă mai sfidezi întreaga zi! Când o să faci ceva din ce îți zic! Când o să mă asculți! Când o să mă ajuți!

- Am să fac asta, mami, o să fac asta începând de acum. Dar îmi vreau numele înapoi.

- Okay, n-am nimic împotrivă.

Văzându-și mama dispusă să-i dea o șansă, Magdalena se agită pe scaun. Nu numai Carmen, dar toate prietenele ei au doar un singur nume, numele lor, și nu în fiecare zi altul, fără să mai știe uneori care. Gândește că o poate scoate la capăt, că n-are cum să fie așa greu, poate și mama sa a obosit jucând jocul ăsta absurd. E în stare să facă totul perfect.

Își apucă felia de pâine și mușcă din ea.

Vântul împinge fulgi de zăpadă înăuntru, iar aceștia plutesc în aerul cald, apoi se topesc printre plantele de apartament ale mamei sale.

Ajunsă în baie, grăbește procesul pe cât poate.

Își așează pe periuța de dinți un bob mic bleu-transparent de pastă, apoi își depărtează buzele cu dinții rânjiți, așa cum i s-a spus, apoi începe să frece: sus-jos, sus-jos. Odată treaba terminată, escaladează cada, în timp ce-o aude pe maică-sa pregătind-o pe Ana pe hol. Dar nu poate face tranziția de la apa de la robinet pe funcția duș, așa că se spală cum poate, luând apă în palme și udându-și corpul. Se șterge, se duce în cameră, caută înfierbântată prin sertare după haine. Trebuie să dovedească! Își alege o pereche de chiloți cu inimioare roșii, ciorapii lungi.

Tocmai își îmbracă pantalonii, când aude vocea mamei sale:

- Hai, Clara, treci să te spăl pe dinți!

Habar n-are ea ce surpriză o așteaptă! Cu bluza băgată pe cap și un braț deja strecurat în mâneca îngustă, țâșnește în hol, nerăbdătoare să-i spună: "Mami, dar m-am spălat pe dinți, m-am spălat și la fund, și deja m-am și îmbrăcat!".

Dar cum iese în viteză pe ușa camerei, are parte de o cu totul altă surpriză. Se izbește de mama sa. Una în cealaltă, oprite din cursele lor individuale. Impactul, brutal. Întreaga ceașcă de cafea din mâna mamei se varsă peste ea, udându-i părul, bluza cu ponei roz și chiar și pantalonii.

După ce trupurile lor iau distanță, mama o apucă de braț într-o strânsoare de clește.

- De-acu' te cheamă Iulia! urlă femeia.

Apoi dă drumul.

Înapoi în cameră, așezată în fund pe mochetă, cu vorbele mamei bubuind în minte, își piaptănă părul ud de cafea cu degetele. Apoi se ridică, se îndreaptă spre tabla mică din colțul camerei, șterge "Clara", și scrie Iulia, dar e doar în clasa întâi, așa că scrie I-U-I-A.

Se decide să meargă să vadă ce face mami.

Se strecoară în bucătărie, în spatele ei. Aceasta stă pe scaun și plânge, cum a bănuit. Mama plânge foarte des. Uneori e de ajuns să-i arăți un deget, sau doar s-o privești, ca să plângă. Magdalena stă acolo, nemișcată, roșie la față.

- Hainele jos, poruncește femeia dintr-o dată.

Magdalena începe să se dezbrace.

- Sper că măcar o să te dezbraci singură de data asta, nu?! întreabă femeia.

Magdalena nu răspunde, nu era o întrebare, iar ea știe. Doar își dă silința și face mai departe ceea ce e de presupus să facă. Ceea ce-și dorește mama să facă. Deși e nedrept, sora sa e îmbrăcată și dezbrăcată de mama, este hrănită de mama, este spălată de mama, pieptănată de mama. În timp ce Magdalena trebuie să le facă singură pe toate. "Tu nu ești un copil handicapat" i-a zis mama ei odată "tu ești un copil normal care poate să facă totul de unul singur. Și trebuie să facă toate de unul singur". Și cu toate acestea, Magdalenei nu i se pare corect. Ar vrea ca mama să facă pentru ea tot ce face pentru sora ei. Pentru că așa e drept. Să fie tratate identic. Vrea ca mama s-o iubească la fel cum o iubește pe sora ei geamănă, Ana. Dar să-și obțină numele înapoi, va renunța să pretindă asta. Se mulțumește cu numele. Numele e de ajuns. Și o să se poartă ca un copil normal. Tranzacția i se pare corectă.

Mama anunță cu răceală:

- Mă duc jos în pivniță la mașina de spălat. Dacă începe să plângă Ana, să mă chemi.

O vede cum îi aruncă hainele în hol, într-un maldăr deja existent, și cum intră apoi în sufragerie. Acolo doarme mama, din cauză că nu-și permit un apartament mai mare. Magdalena, urmând-o, o privește pe ascuns cum se dezbracă. Îi privește tatuajul uriaș în partea de jos a spatelui. Un tigru care pare să urmărească o pradă și e gata de atac. Încordat, gata de reușită, gata să sfâșie. Apoi tatuajul dispare sub bluză. Mama își scoate de la gât lanțul cu pandantiv cu diamant pe care-l are de la mama ei, și-l bagă în cutia cu bijuterii. Cele rămase, care nu au fost deja vândute pentru a achita diferite note de plată. Cutia de bijuterii e o bijuterie în sine, acum imperfectă, de când Magdalena a smuls o parte din paiete și din petrele semi-prețioase. E ciudat că mama a considerat potrivit să poarte lanțul când o însoțea la școală, dar pentru pivniță e total deplasat.

Lângă canapea, Ana stă în scaunul cu rotile, privind în tavan, mișcându-și limba printre buzele întredeschise, iar saliva, adunată sub formă de spumă în jurul gurii, a rămas neștearsă și începe să alunece spre bărbie. Magdalena o privește cu invidie.

- Stai aici și uită-te la desene animate! îi poruncește femeia.

Magdalena ia telecomanda și se conformează. Butonând de pe un post pe altul, alege Sponge Bob și începe să se uite. Ușa de la intrare. Pac! Apoi, liniște. Doar vocile din televizor, și Ana respirând zgomotos, dar calm. Plămânii ei, ca niște foale. Inspiră, expiră.

Iar afară ninge cu furie.

Doar un sfert de oră mai târziu, Ana începe să se agite, iar Magdalena nu știe ce să facă. Încearcă s-o hrănească cu biberonul, dar sora sa nu vrea. Magdalena nu știe ce ar putea să vrea. Ana începe să se zvârcolească, apoi, în final, să urle. Magdalena deschide ușa și începe să coboare scările. Din apartamente, se aud voci. Doar din câteva liniștea răzbate ciudată, ca un gol în spațiu. Ca o gaură neagră gata s-o absoarbă. Se teme de apartamentele de unde nu se aude nimic.

Când ajunge la parter și se pregătește să coboare la subsol, vede pe cineva la ușa blocului. Individul stă acolo o vreme, apoi ridică brațul, îl îndreaptă spre panoul cu sonerii, și sună. Nu-i răspunde nimeni. Magdalena se întoarce din drum. Instalatorul. Mama o să fie fericită. Magdalena ajută. Magdalena e o fată care o ajută pe mama. O fată care-și merită numele înapoi.

Câteva secunde mai târziu, dând buzna în pivniță, agitată, îi dă de știre cu mândrie mamei:

- I-am dat drumul instalatorului înăuntru!

- Cui?!

- Instalatorului!

Femeia se ridică și își privește ceasul.

- Dar trebuia să vină abia la douăsprezece... Ești sigură că nu era vreun vecin?!

- Nu, era un necunoscut.

- Era tânăr sau bătrân?

- Un om bun era, nu știu. Arăta simpatic.

După ce își privește fiica nedumerită preț de câteva secunde, începe să considere toate variantele, cu suspiciune. Nu-i place ce aude. Știe că nu poate avea încredere în Magdalena, aceasta i-a dovedit cu vârf și îndesat, fata nu a fost niciodată decât o sursă de probleme și neplăceri, așa că începe să urce scările cu un presentiment neplăcut. Și într-adevăr, la etajul unu trece pe lângă un bărbat îmbrăcat în pantaloni de piele, haină de piele, cu plete slinoase care-i atârnă asimetric de-a lungul feței, cercei in nas, urechi, bărbie, sprâncene. Nesigur pe picioare, palid, murdar, trece pe lângă ea grăbit spre ieșire. În mână are o pungă de stofă, iar ei i se pare că recunoaște punga. Că petele de murdărie de pe ea sunt într-o configurație cunoscută, că e punga ei. Iar inima, bum-bum, bum-bum.

Așa că începe să alerge, disperată. Cele trei etaje par milioane de etaje. Dintr-o dată, prea multe trepte.

Ușa de la apartament, deschisă, cum probabil că a lăsat-o însăși Magdalena, iar ea se repede împiedicându-se parcă de propriul corp ca de o mașinărie ineficientă, spre sufragerie, iar holul pare cumplit de lung. Să se mai plângă și altă dată de dimensiunile apartamentului! Cu fața răvășită, își cercetează fiica, s-o găsească neatinsă. Și într-adevăr, nimic neobișnuit cu ea. Ana, în scaunul ei cu rotile, făcând bule de salivă. De pe măsuța de la geam, de lângă cactus, cutia cu bijuterii, absentă. Nu știe ce să facă, dacă să se bucure sau să se întristeze. Nici una nu pare bine. Nimic nu pare bine. Nimic nu e așa cum ar trebui.

Plimbându-și palmele peste trupul Anei, ca să se convingă și prin simțul tactil că fata e întreagă. Depășită de situație, depășită de tot. Singură.

- Mami...?!

Magdalena lângă ea, cu lacrimi în ochi.

- Mami...?! Pot să te ajut cu ceva?!

- Nu mă poți ajuta, nu mă poți ajuta deloc, încetează să încerci să mă ajuți, nu poți ajuta, mai bine nu m-ai ajuta! Tot ce faci e un dezastru, tot ce încerci să faci!

Apoi stau în tăcere. Până și liniștea pare ostilă. Într-o lume ostilă, totul pare atins. Femeia începe să fumeze, fără să-i mai pese că fumează în sufragerie. Nu i se mai pare un amănunt important în situația de față. Ceea ce i se pare cu mult mai important decât probabilitatea unui cancer undeva în viitor, este întrebarea imediată dacă ele trei vor supraviețui, dacă se vor descurca, dacă vor reuși de unele singure. Fiica sa, lângă ea, fără să îndrăznească să plece, bălăngănindu-se încolo și-ncoace, făcând numai boacăne, de parcă geamăna sa din căruțul cu rotile n-ar fi destul. Iar afară, cea mai albă ninsoare posibilă se așterne peste orașul îndepărtat. Orașul ostil.

Soneria le întrerupe liniștea, tăind adânc în șuvoiul amar de gânduri, culmea, asemeni unei alarme de incendiu. Viețile lor o luaseră prea abrupt în jos înainte de a le invada auzul, așa că mamă și fiică tresar la unison, de parcă nu mai auziseră în viața lor acest sunet.

- Grozav, zice femeia, exact acum a venit instalatorul!

Face eforturi să se ridice, să se recompună. În drum spre ușă, ridică o statuetă evaluată de hoț și abandonată din lipsă de valoare, și o reașează în picioare pe măsuță. Gestul ei pare jalnic. Inutil.

Deschide ușa. Uneori, să deschizi ușa, cere o reacție. Dar ea stă acolo, inertă, amorțită. Apoi aude:

- Vă aparține cumva asta?

Femeia privește cu indiferență lucrul care îi este arătat. Apoi privirea i se ridică automat înapoi spre chipul cel nou. Ochi albastru deschis, prietenoși, zâmbet cald.

- Vecina de jos zice că aveți o fetiță cu părul blond până la fund. De la vecini nu lipsește oricum nimic. Am sunat la toate ușile până am ajuns aici...

Un bărbat necunoscut, în haine de casă și papuci, cu cutia ei în brațe. Okay.

- Mă uitam împreună cu băiatul meu cum ninge, și întâmplător am văzut cum fata dumneavoastră a dat drumul în bloc unui bărbat care părea drogat, ori beat. N-am știut ce să fac, mi-am pus papucii și am ieșit. Nu știam dacă locuiește în bloc sau nu, dar înainte de a ajunge până la scară, l-am văzut fugind cu o pungă pe care înainte n-o avea. Am încercat să vorbesc cu el, l-am întrebat dacă locuiește în bloc, dar nu mi-a răspuns. Am început să alerg după el. La un moment dat s-a întors, a scos din pungă cutia asta și a aruncat-o spre mine. Bijuteriile s-au împrăștiat pe jos. Le-am adunat, sper să nu lipsească nimic. Cel mai bine ar fi să verificați.

Ridică brațele și îi întinde cutia. Femeia, înainte de a o primi, își compune un zâmbet, încercând să-și amintească cine era înainte de a avea o familie destrămată și doi copii, apoi rostește cu o voce nouă:

- Mulțumesc, vă mulțumesc foarte mult. Vă mulțumesc.

El îi zâmbește înapoi.

- Aveți timp de o cafea?!... Nu știu cum aș putea să vă mulțumesc altfel.

- Îmi pare rău, dar din păcate n-am, băiatul mă așteaptă. E singur acasă, soția mea a murit cu mai mulți ani în urmă și nu are cu cine să rămână acasă. Nu prea e nimeni care să ne ajute. Și nici nu e nevoie să-mi mulțumiți. N-aveți pentru ce.

Femeia îl privește adânc în ochi.

- Ok, atunci...

Apoi dă să-nchidă ușa, obișnuită cu respingerile. Se vor despărți și nu se vor mai vedea niciodată. Ca orice doi străini. Poate se vor întâlni în fața blocului, și-și vor da bună-ziua. Atât. La naiba cu senzațiile adolescentine. E prea bătrână pentru asta.

Dar o voce enervantă, obraznică, întreabă cu impertinență:

- Ce vârstă are băiatul tău?

Bărbatul zâmbește larg, fața i se luminează. E fericit că a fost oprit să plece.

- Nouă ani.

- Și cum îl cheamă?

- Florian.

Femeia râde stânjenită și încurcată, bărbatul, stângaci și el, căci nici o altă întrebare nu urmează. Conversația nu e punctul lui forte. Se răsucește spre scară, oarecum dezamăgit de sine. Oricât s-ar chinui, nu găsește nimic inteligent de zis. Rânjetul Magdalenei nu ajunge ca să stea.

- Poate vine să se joace cu mine! cere Magdalena aproape țipând.

Necunoscutul, mulțumit de ajutorul neașteptat, se răsucește înapoi, începe să trăncănească volubil, fericit, trăgând de timp: da, desigur, de-abia ne-am mutat aici, nu cunoaștem pe nimeni, am veni cu plăcere dacă am fi invitați, întâlnim cu plăcere oameni noi, și adevărul este că n-a murit, dar ne-a părăsit pentru alt bărbat... Pentru un bărbat fără chelie poate, gândește Magdalena. Și, rânjind în continuare, întinde mâna și culcă cu fața în jos poza tatălui său de pe comoda din hol.

- Pot să-ți spun tată?! întreabă fetița rânjind și mai larg.

Bărbatul și femeia râd stânjeniți, dar râsul aduce mai mult a chicoteală de flirt.

- Ajunge acum, Magdalena, o oprește mama sa ciupind-o de spate, du-te în cameră, stabilesc eu o întâlnire, lasă-mă să vorbesc. Vezi ce face sora ta!

          

 

respiro@2000-2007 All rights reserved