Fidelio
de Adrian Ioniță
A tăiat un contur generos în cadrul usii. Cabina de machiaj devenise
mică de parcă ne aflam într-o colive cu pereți de cauciuc. Totul era
o formalitate. Lumea știa acest lucru și se întreba de ce, înainte
de spectacole, veneai să mă vezi. Singur. Cât n-ar fi dat unii, să
știe ce vorbeam sau care este secretul acestui ritual ciudat. Mi-ai
aruncat o privire piezișă pe sub sprincenele umbroase și te-ai
așezat pe scaun. Știam amândoi că va urma un scâncet de lemn uscat.
Era singura piesă de mobilier care nu a fost înlocuită după
renovare. Cântăreții de operă au superstițiile lor, și scaunul de
machiaj este una dintre ele. Oglinzile mesei te-au aruncat cu un
metru în spatele lor. Un creuzet cu trei fețe, luminat ca un pom de
Crăciun. O muscă leneșă ieșită din hibernare s-a învârtit prin fața
fotografiilor vechi de pe pereti, după care a căzut obosită în
borcanul meu de alb. Ai ridicat sprinceana a mirare și ți-am răspuns
cu o ridicare de umăr. Prin fereastra întredeschisă se auzea sunetul
strident al unei ambulanțe.
"Numai la tine se poate întimpla așa ceva. Îmi amintește de o
conversație pe care am avut-o cu un muzicolog din Tuva despre
khoomei, una dintre cele mai vechi forme de a cânta, daca nu cea
mai veche. Am încercat și eu dar m-am lăsat pagubas. E ca si cum ai
cânta în timp ce faci gargară cu lapte de capră. Ai nevoie de șapte
corzi vocale aranjate-n solz de pește ca sa scoți subtonalele lor.
Ca să înțelegi, adaugă la asta un sunet pitit într-un buzunar ascuns
al gâtlejului scos când nu te aștepti. L-am intrebat cum s-a născut
khoomei, și dupa trei basme, și alte doua teorii despre
laringe, muzicologul mi-a mărturisit că nu știe.
I-am spus că minte și nu vrea să-mi spună adevărul. În cele din
urma , după ce m-a făcut să jur că nu voi spune nimănui secretul,
mi-a povestit că un cioban de pe podișurile Mongoliei devenise
celebru pentru obiceiul său de a face vocalize lungi.
Se practica pe vremea aceea ca un fel de psihoterapie, nu mă intreba
pentru cine sau de ce. Cert este că într-o zi, în timp ce iși
demonstra talentul cu gura larg deschisă, o muscă absorbită în
curentul de aer al vocalizei i-a intrat în gât.
Așa s-a născut khoomei. Poți să crezi una ca asta? "
Nu vreau sa schimb subiectul, dar ai văzut circul de la televizor?
"Am oroare de înmormântări. Peste tot omagii, tributuri,
exorcizări, identificări, melodramă, festival curat. Un singur
lucru m-a lăsat perplex de câte ori a trebuit să particip la ele.
Organizarea. Nici nu te răcești bine și totul pare atit de bine pus
la punct de parcă ar fi un concert la Scalla. Nu glumesc. O
simultaneitate înspăimântătoare. Pe de altă parte e și de așteptat.
Am exersat momentul de câteva ori. De câte ori ne-am văzut în
ultimele săptămâni, de trei, patru ori?
Ii invidiez pe cei care mor subit. La mine a fost un proces
conștient. Îl simțeam în toate măruntaiele. Sunt un om care a lucrat
toata viața cu vibrațiile. Le simt până în degetul mic de la picior.
Cu toate acestea, până în ultimul moment mi-am refuzat tentația de a
investiga ce se întimplă. M-am ocupat cu tot felul de prostii,
incercind sa fac pe organizatorul lucid si competent, notari,
avocați etc.
Pierdere de timp. Acceptam moartea ca pe un anotimp sau o năpârlire
periodică. Stăm cu picioarele larg deschise în celebrarea vieții și
a nașterii , facem filme care încep cu un spermatozoid care bate la
ușă pina când bim-bam-bum scoate prima arie pe gură, însă nimeni nu
a studiat cu seriozitatea moartea. Mozart? Da! Însă câți înțeleg?
Dacă nu ar exista acest filtru misterios, orice notă din Requiemul
său ne-ar fi ucis.
Cum a fost?
Cum să fie?
Parca nu stii.
A fost cât se poate de stupid.
Toți vorbesc de un tunel , de vârtejuri , retrăirea vieții dalla
fine al capo, vrăjeli, baloane... Dar nu pot să spun că ceea ce am
simțit eu este mai adevărat, pentru că fiecare moare diferit. E
un proces în care percepția și memoria se încalecă. Practic nu murim
ci încetăm să trăim, cu alte cuvinte încetăm să percepem că viața
continuă.
Știm amândoi acest lucru, n-are sens să il repet. Nu știu exact când
am murit, dar știu că visam . Asta vrei să auzi?
Eram la o recepție în Havana unde trebuia sa țin un concert.
Dintr-un motiv bizar se pare că toata lumea vorbea în ebraică. Față
de alte recepții la care am participat aceasta se deosebea doar
prin faptul că nimeni nu mă băga în seamă. Un lucru neobișnuit,
care ar fi trebuit să îmi trezească suspiciuni însă atenția mi-a
fost distrasă de Fidel Castro care s-a apropiat de mine și a început
să îmi povestească de colecția lui de trabuce. M-a luat de braț și
m-a condus într-un humidor gigantic în care mii de cutii de
trabuce erau așezate precum cărțile într-o bibliotecă. A scos o
cutie de pe un raft și mi-a înmânat-o spunându-mi că este un cadou
și un omagiu. Pe cutie scria Fidelio și conținea singurele țigări
de foi albe pe care le-am vazut in viatza. Sau pe care am crezut că
le-am văzut in viață."
Un zgomot ciudat ne-a făcut să ne îndreptam simultan privirile spre
borcanul de alb .
Musca se ridicase din borcan ca un jet propulsat vertical,
desenând trei linii cretoase pe oglindă. Apoi sunetul se stinse, si
ea căzu înapoi îngreunată de culoarea smântânoasă.
"O fi din Mongolia" adaugă Pavarotti și se ridică de pe scaunul ce
se destrămă pe podeaua inundată. In oglinda motorinei ce vibra
culori metalice pe apă, se vedea o lojă din care Dumnezeu arunca
rotocoale de fum.
|