Armory Show 2007
interviu cu Brett Yviett de Paul Doru Mugur
|
|
Sislej Xhafa - Self Portrait |
Paul Doru Mugur: Ce a adus nou Armory Show 2007 faţă de
anii precedenţi?
Brett Yviett: Cozile. Anul ăsta publicul a invadat
debarcaderul şi faţă de anii precedenţi s-au format cozi de ore în
şir. În mod evident, interesul publicului pentru arta contemporană
a crescut.
În
2007 s-a expus foarte multă pictură, deasemenea, faţă de anii
precedenţi a scăzut drastic numărul instalaţiilor video prezente
în expoziţie. De ce? Foarte simplu, pentru că instalaţiile video
nu se vând. Nu trebuie uitat că Armory este o expoziţie al cărei
scop ultim este vânzarea. În 2006 vânzările au depăşit 62 de
milioane de dolari iar în 2007 estimările iniţiale apreciază că
vânzările au depăşit 100 de milioane de dolari.
Faţă
de ediţiile precedente, anul acesta în Armory au fost incluse şi
lucrări cu caracter pronunţat social cum ar fi soarele făcut din
bulane de poliţist al lui Kendell Geers sau instalaţia lui Jenny
Holzer cu fotografii ale fişelor anatomo-patologice ale
deţinuţilor arabi torturaţi şi ucişi în închisoarea Abu Ghraib.
Fotografiile documentelor erau imprimate cu cerneală
termosensibilă care apare doar expusă la
soare
şi
dispare la întuneric. Apoi instalaţia lui Folkert de Jong cu reproduceri în mucava a
preşedinţilor americani intitulată sugestiv „My blood, my oil, my
ass”sau pictura lui Damien Deroubaix, „World Downfall”.
Jenny Holzer Abu Gharaib
Kendell Geers 1999
PDM: Care sunt lucrările care ţi s-au părut cele mai
interesante?
BY: În Armory 2007 cele mai şocante instalaţii au fost
realizate de către doi artişti eleveţieni.
Rist
Pipilloti a fost selecţionată în 2007 de organizatorii Armory
Showului pentru a defini din punct de vedere vizual Armory Showul
2007. Artista a declarat că „diferite şcoli religioase
fundamentaliste din lumea întreagă au două lucruri în comun:
condamnarea corpului uman şi dogma diviziuniii dintre suflet şi
trup. Este o metodă de intimidarea a oamenilor şi este invariabil
legată de dispreţ faţă de orice are de-a face cu feminitatea.
Educaţie limitată, suprapopulaţie şi sărăcie aceastea sunt
consecinţele.”
Rist Pipilloti Homo Sapiens Sapiens
Rist
Pipilloti consideră lucrarea realizată pentru Armory Show ca un
fel de piesă de artă Fluxus din care oamenii pot decupa paginile
şi le pot atârna pe pererete. Fotografiile provin dintr-o
instalaţie video „Homo sapiens sapiens” prezentată iniţial la
bienala de la Veneţia din 2005. Figurile din imagini se mişcă
într-un paradis imaginar în Grădina Edenului dinainte de căderea
omului. În afară de seria „Homo Sapiens Sapiens” ea a mai fost
prezentă la Armory cu un grupaj de fotografii din ciclul „Pirate
party portfolio” aflate foarte aproape de graniţa cu grotescul şi
pornografia. De care parte a graniţei? Întebarea rămâne deschisă.
|
|
Rist Pipilloti
Pirate party portfolio
|
|
|
|
|
|
Celălalt artist eleveţian care mi-a atras atenţia este Thomas
Hirschorn, cu „Outgrown family”, („Familie numeroasă”) în care
lângă nişte manechine de adolescenţi şi copii, a lipit fotografii
luate de pe internet cu corpuri şi feţe umane deformate de
malformaţii.
|
|
Thomas Hirschorn
Outgrown family |
|
Pe de altă parte, mi-a plăcut tripticul lui Florian Sussmayr
„Damien + Heren” şi mi s-a părut amuzant autoportretul cu
pepenele al lui Sislej Xhafa, un artist albanez care a
instalat pe un piedestal un pepene verde natural.
În 2007 150 de galerii din întrega lume care reprezintă
aproape 2000 de artişti. Aproximativ jumătate din galerii sunt
europene, o treime din New York City şi încă 16 din alte oraşe
americane. În expoziţie au fost prezente şi 7 galerii asiatice.
29 galerii au expus pentru prima dată.
|
Damien Deroubaix
World Downfall
Folkert de Jong My ass, my blood, my oil |
|
PDM: Artiştii Români în Armory Show? Ce ne poţi spune
despre ei?
BY: În Armory Show 2007 comitetul de selecţie pentru Armory
Show format din 6 membrii dintre care 2 americani şi 4 europeni a
selectat pentru expoziţie 150 de galerii din întrega lume care
reprezintă aproape 2000 de artişti. Aproximativ jumătate din
galerii au fost europene, o treime din New York City şi încă 16
din alte oraşe americane. În expoziţie au fost prezente şi 7
galerii asiatice. 29 dintre galerii au expus pentru prima dată.
Printre ele se numără şi o galerie din Cluj, România, Galeria
„Plan B”.
Galeria „Plan B” a fost prezentă în expoziţie cu şase artişti.
Alexandra Croitoru, Adrian Ghenie, Victor Man, Ciprian Mureşan,
Cristi Pogăcean şi Gabriela Vanga.
În
paralel cu Armory show 2007 desfăşurat între 23 şi 26 februarie
2007, artiştii reprezentaţi de Galeria plan B au avut o expoziţie
de grup la Galeria David Nolan din New York intitulată „Across the
trees: Romanian art now.”
Galeria Plan B este prezentă şi în New York Times, într-un articol
apărut în ediţia de vineri 23 februarie, 2007 şi semnat de Holland
Cotter. Criticul consemnează „Ne atrage magnetic atenţia un grup
de exponate aparent fără strălucire: picturi, o sculptură şi o
tapiserie prezentînd o surprinzătoare scenă cu ostatici la
pavilionul Galeriei Plan B din Cluj, România. La inceput abia
observi această lucrare, dar dacă te uiti cu atenţie ea te prinde
cu aceeaşi forţă ca imaginea unei pietre de mormînt răsturnate
într-un cîmp."
Articolul e insoţit de o amplă reproducere a lucrării lui Cristi
Pogăcean "Răpirea din serai”.
Cristi Pogăcean - Răpirea
din Serai
Nu
ştiu ce să zic cu piatra asta de mormânt, comentariul lui Cotter
este puţin exagerat dar dincolo de el carpeta lui Pogăcean este
simpatică: ideea de a folosi un obiect artizanal considerat kitsch
într-o cultură dar foarte apreciat în cultura din care a fost
importat pentru a ilustra un eveniment tabloid controversat este
ingenioasă. Titlul este extrem de ironic, la fel ca în cazul „Răpirii
din serai”, nici în cazul, jurnaliştilor români sechestraţi în
Irak nu a fost vorba de nici un fel de răpire ci de o înscenare.
Alexandra Croitoru from Rom_ series, 2004
O
coincidenţă interesantă mi s-a părut două picturi foarte
asemănătoare ale exploziei unei bombe cu hidrogen. Adrian Ghenie,
a cărui lucrare la care mă refer acum a fost prezentă în expoziţia
de grup la Galeria David Nolan şi Kota Ezawa nu numai că au pictat
exploziile bombei cu hidrogen folosind o paletă coloristică
aproape identică dar chiar şi dimensiunile picturilor lor sunt
foarte apropiate. Plagiat? Nu, mai degrabă cred că amândoi au
ajuns la o soluţie vizuală identică pornind de la premize
diferite. Poate că pur şi simplu este acesta este modul cel mai
plastic pentru a reprezenta bomba H.
Adrian Ghenie Untitled
Adrian Ghenie Untitled
Adrian Ghenie Untitled
PDM: Ai impresia că în artele vizuale s-a revenit
la un stil realist?
BY: Sfârşitul artei trâmbiţat de profeţii
post-modernişti, nu a avut loc, desigur. Nu trăim sfârşitul artei,
ci arta sfârşitului, o artă în care decadenţa este principiul
estetic suprem.
Adorno spunea la un moment
dat că să scrii poezie după Auschwitz este barbar şi că după
Auschwitz poezia este imposibilă. După Auschwitz, după 9/11, după
Irak, nu numai poezia ci şi arta, în
general, a devenit imposibilă sub forma ei tradiţională.
Imposibilitatea artei? Nu, ci artă imposibilă, artă
mutantă. Barbarismul artei? Nu, ci artă barbară, artă
violentă, artă post-apocaliptică. Non-sens? Nu, ci
indiferenţă. Oamenii au devenit suspicioşi faţă de artă pe care o
bănuie de nesinceritate, de aceea arta a devenit hiper-realistă, o
artă în care realitatea este folosită ca efect special: by
the way, asta explică, cel puţin parţial, cred eu, succesul
tinerilor regizori de film din România. Mimetism şi parazitism.
Arta mimează şi parazitează realul. Urlete, ochi daţi peste cap,
sânge, spermă, lapte, realism cu maţele pe masă, realism
visceral, pornorealism, dizolvarea până la confundare a graniţelor dintre
artă şi viaţă. Terorealismul
artei, Halloween-izarea artei, artistul "trick or treat",
artistul terorist-iluzionist.
Dacă în postmodernism predomină acumulările
manicale şi lumile schizoide, acum tonul este îndreptat spre o
curăţenie obsesiv compulsivă şi o ordine aseptică. Acum stilul
este „in-yer-face”, ca să folosesc expresia cu
care Aleks Sierz descria teatrul londonez de la începutul
mileniului trei, un stil care se vrea cât mai inaparent, cât mai
transparent, un stil dietetic ca o brânză de vaci de regim.
Obiectele de artă contemporane sunt ca nişte bolovani, ca nişte
ziduri, opace, greoie, impenetrabile, inerte, ceva faţă de care nu
poţi avea atitudine, ceva de care te
împiedici. Rien ne va plus. Contaminarea dintre etic şi
estetic, dispariţia binelui,
coruperea frumosului de
către adevăr şi a adevărului de către pragmatic. Virusare,
contaminare, nimic nu mai este pur, nimic nu mai este nepoluat,
necontaminat, critica devine ficţiune, ficţiunea devine critică,
arta devine meditaţie, grădinărit, acupunctură şi sărit cu
paraşuta. După cum spunea
William Gibson într-un interviu recent din
revista Rolling Stones "nepoţii noştrii
vor considera foarte ciudată distincţia
pe care o facem noi între digital
şi real sau virtual
şi real. În
viitor, această distincţie
va fi imposibilă."
Apariţia clonelor, a hibrizilor. După punk,
muzică metal, grundge, tehno, rap suntem în
epoca scratch-urilor pe
discurile de vinil şi a zgomotelor.
Dispariţia
simbolurilor, a perspectivei
şi
a metaforei. Trăim nu într-o Nouă
Renaştere ci într-un Nou
Ev Mediu, trăim
timpuri răvăşite, amestecate ca şi cum istoria este un ac pe un
patefon uzat care sare trackurile. Astăzi nu mai este posibilă
nici o transcendenţă nu datorită dispariţiei lui Dumnezeu ci a
dispariţiei omului, sau mai exact a proiectului de om. Trăim un
coşmar kafkian în care oamenii sunt fragmentaţi, tăiaţi în felii
subţiri şi dizolvaţi ca în recenta expoziţie
din New York, „Bodies”, a
cadavrelor plastifiate. Omul recent? Care om recent, nu ai
ascultat ştirile azi-dimineaţă? Omul a dispărut. Despre ce fel de
om mai poate fi vorba? Interesul din ultimii ani pentru budism, dincolo de aspectele
politico-istorice legate de migraţia diasporei tibetane în ţările
occidentale, are legătură cu modelul de om propus de discursul
budist. Pentru budişti, omul este un
conglomerat de senzaţii, gânduri şi memorii. În afara acestui
conglomerat nu există nimic, omul este o iluzie, o ficţiune.
Fizicieni au descoperit recent că cea mai mare parte din univers
este alcătuită din materie neagră şi energie neagră, etc despre
care nu cunoaştem aproape nimic. Artiştii
contemporani (re)descoperă vidul din centrul existenţei şi,
această (re)descoperire, face derizorie
orice efort de a crea sau de „a produce”
sens. Maximul statut spiritual la care mai poate aspira astăzi
obiectul artistic este suport pentru meditaţie.
Jumătate din populaţia mondială, adică
aproape trei miliarde de oameni, trăiesc cu mai
puţin de doi dolari pe zi. Pe de altă parte, câteva sute de
miliardari au la fel de mulţi bani cât toţi aceşti oameni săraci
la un loc. Un miliard de oameni au intrat în secolul 21 fără să
ştie să scrie sau să-şi semneze numele. Anual, 11 milioane de
copii mor de foame, un copil la trei secunde. Trăim în epoca
decapitărilor în direct şi a fotografiilor de la Abu Ghraib.
Galeria ororilor creşte exponenţial. Artiştii nu mai sunt
interesaţi să transforme realitatea, realitatea nu mai este
transmutată, metamorfozată prin procesul artistic. Artiştii nu mai
exprimă realul, ci îl vomită în bucăţi mari, nemestecate.
Voma înlocuieşte expresia.
„Muşti de-o zi pe o lume de se măsură cu cotul”
scria deja Eminescu la sfîrşitul secolului nouăsprezece.
Scurtcircuitul globalizării, scurtcircuitul timpului. Spaţiul şi
timpul tradiţional au fost pulverizate. Spaţiul şi timpul
tradiţional au dispărut. Trăim acum într-un prezent etern ca
într-un imens balon gonflabil, un prezent ca
un happening continuu, un
prezent lipsit de memorie şi speranţă.
|