proza
poezie eseuri arta film

Poveste de pe la noi

 

de Lucian Mândruță

 

 

Cînd prințul o văzu, îi căzu fața. Fața lui frumoasă, cu articulații de titan și mușchi biomecanici. Ușor unsuros, gestul lui de curtoazie sfîșie aerul din jurul prințesei cu un sunet foarte asemănător cu cel al ceainicului în clocot.

- Emoția e asemenea unei păsări cu aripi de hîrtie umedă în zori, îi spuse prințul.

De-o vîrstă cu norii, era conștient că bruma lui de cunoștințe poetice, exhibată chiar,  poate produce dureri interioare și gîlci.

Prințesa stătu locului. Era o ființă diafană, ușor dospită, mîndră de cîrma corabiei sale ancorată în portul viselor.

- Nicidecum, prințe, răspunse în dialectul Curții folosit la ocazii speciale, între care și  rebeliunea populară.

- Sunt gemeni ? întrebă prințul privind la munții de asfalt desenați pe peretele sălii de primire.

Fereastra respira liniștit, iar papagalul sacru, sacrificat în cinstea venirii fetei își povestea cu ultimele suflări, viața.

- Întotdeauna, îi răspunse blînd prințesa, ridicîndu-se pentru a trage cortina peste această scenă lungită și, dealtfel, inutilă.

Să vorbim despre altceva, chiar acum, aici, pe foaia acesta de hîrtie pe care se tîrăsc cuvinte uzate și lungi, cu aerul plictisit al unui limax proaspăt ieșit de sub vreo piatră.

 

Camera părăsește în acest moment palatul în care se desfășura conversația abia relatată. Mușchii subțiri ai operatorului, ca doi șerpi, scoaseră capetele de sub cămașă și sîsîiră ușor.

- E vremea laptelui cald și al crimei pasionale, se auzi în șoaptă de undeva de dedesubtul paginii pe care scriu.

 Girafa păși atent peste cele doua ligheane în care se testau rățuște de jucărie. Fără nici un motiv, peisajul începu să se clarifice.

 

Iată :

sau iubit în față, palatul princiar (patru stele, descris la pagina 254 din Ghidul Michellin. Fără încălzire centrală ) lateral, locuința paznicului, formată din două dopuri de plută aruncate afară de șampania tîrzie a asfințitului. În fundal, diametral opus, satul plebeu spre care gîndurile noastre se duc cu acel interes fals al cîinelui pentru stăpînul, dar mort.

 

În centrul satului, fîntîna emitea încet radiație gama. Cu donițele de plumb pline, fetele satului soseau încet, pe șenilele gîndurilor de mai bine. Alături de ele, băieți obraznici își despicau obrazul cu vorbe ce nu puteau ieși pe gură.

- Ohrid, Macedonia, se auzi o voce din off.

Evident, era o minciună. Casele de acolo nu se înfundau în temeliile de pluș, iar iarba nu scotea sunetul acesta apatic la contactul cu bunul Dumnezeu.

 

Aici o găsim pe Elena. Mîngîiată de renunțarea la tot ce e omenesc, fata își făcuse culcuș într-o viroaga de lîngă castel. Jefuia greierii mecanici de baterii și trăia făcînd cu ochiul  pentru o părere de rău a turiștilor. Era destul. La vîrsta ei, trebuind să meargă la școală, încerca să-și construiască o pereche de pantofi cu aerul sigur al unui pilot de curse care se urcă într-o mașinuță de bîlci. Era obosită, iar firul ideației, din care își împletea pantofii, devenea tot mai subțire și mai neconvingător. Era îndrăgostită de prinț, cu alte cuvinte inima ei ștergea ca o gumă scrisorile imaginare ale celorlalte iubite imaginare ale prințului.

 

Ne apropiem acum de zidul castelului. Aparent robust, de fapt material și leneș. Pietre căsătorite din interes unele cu altele. Mortar de zîmbete, gesturi politicoase și renunțări.  Printre crăpături, iarba prost crescută. Destul decor pentru o dramă de proporții, cum ar fi înfrîngerea echipei naționale a satului în partida de rînjete ofensatoare cu satul vecin. Dar nu.

 

E, totuși, Evul Mediu. Oamenii trăiesc încet, așa de încet că nici nu înțelegi ce fac.

Iată, să-l luăm pe acest țăran lăcătuș. În fața focului descris de o funcție pătratică, își face curaj și suflă răcoritor, proaspăt spălat pe dinți. Fulgii de zăpadă care îi ies din gură ne amintesc de o reclamă celebră. Ceaunul atîrnat la flacără vibrează condescendent, iar familia sa îl părăsește după cîțiva ani, din cu totul alte motive.

 

Sau potcovarul. Înarmat cu o găleată rece și albastră, el știe că nu mai e mult.

Ori femeia cu ziua. Închiriată de Evoluția Naturală, ea nu știe decît să dea cu mătura în urma speciilor

care dispar, aparent nu îndeajuns adaptate felului în care scriu.

 

“E temnița în ars, nedemn pămînt.” Condamnații stau buluciți la ușa mică și deschisă, pe care nimeni nu mai încape să iasă. Au fost îngrășați înadins în celulă. Acum, cu ușa deschisă și anunțul de eliberare postat pe poarta castelului, se poate spune străinătății că în acest regat nu mai există deținuți politici. Desigur, prințul nu știe de toate acestea. Scîrbit de slugărnicia curtenilor, el se refugiase demult în studiul iubirii extatice, în care scop folosea dansatoare de night-club din care extrăgea în prealabil simțul critic cu ajutorul unei seringi veterinare. Doar prințesa, adusă în vizită de părinții săi acum sălbatici, reușise să-i strice ritualul zilnic.

 

Prințul făcu gargară cu orele după-amiezii și se spală pe ochi cu lichidul obținut din topirea limbilor ceasului din turn. Așa era mai bine. Iar fericirea lor, deplină. Nici unul nu știa însă ce se pregătea la cîteva mile distanță, peste satul în care un taraf local arunca versurile următoare : “Te-am iubit, să moară mama, te-am iubit cu foc...”

 

                                        ***

 

Să mergem deci mai departe și să ne oprim puțin asupra unei alte scene.

Locul : sălașul Răului.  Elementul negativ. Locuitor al unei peșteri mici de dimensiunile unui ou de prepeliță stricat. Mușchiulos, însă tandru. Neras, dar fără ochelari.  Într-o poieniță dominată de o scorbură de sinteză, sudată prost într-un copac numai fire și țevi, Răul făcea planuri pentru o acțiune complet nejustificată asupra tinerei perechi.

- Soarele trebuie să apună pînă la urmă, își spuse Răul, conștient că firul povestirii a devenit dintr-o data plicticos și previzibil. Fără remușcări, își continua meditațiile.

- Voi merge la castel. Ei îi voi deforma talia, scobori sînii și ascuți limba. Lui îi voi da puterea de a face același lucru ore în șir, complet indiferent la ceilalți. Deasemeni îi voi înnoda artera femurală în formă de inimă, iar ei îi voi pescui în albastrul ochilor cadavrul unui cîine înecat în copilărie și pe care îl iubea. Toate acestea sunt posibile în urma invenției magnetului, datorată lui Roger Bacon.

 

Și-aici, Răul își făcu cruce. Îl învățase un călugăr complet indiferent la aparențe și, de asemeni, urît mirositor. Sau nu, ăsta era un loc comun folosit de mai mulți autori pentru a descrie călugări la a căror serenitate și ordine interioara nu pot ajunge nicicum.

 

Anyway, Răul porni spre castel. Soarele se lăsă încet peste sat. Mirosul de fîn se agăță la centura de castitate a fetelor și-și băgă vîrful limbii în lacătul supradimensionat. Era cald și bine ; la brîul flăcăilor morți, cheile de la casa de bani săltau în ritmul bocitoarelor cu ziua. În sat era epidemie de ciumă. Răul nu se putea bucura însă : ciuma era de la Dumnezeu, iar locuitorii satului nici măcar nu se gîndeau să-l considere vinovat.

 

***

 

Starea de veghe îi făcea rău Răului. Deja simțea nevoia să delireze : venalitatea intrinsecă a bancherilor spunea multe obișnuitului consumator de abur la baia comunală. Se mișca greu și apatic. Ajunse la castel : locul egal cu sine însuși la care se închina soarele geometriei euclidiene. Strîmt, ars, despicat în muchii de lumina mediteranei. Ziduri delimitate de umbre.

 

“Eram în colț pătat de umbra grea

Pustiu, răsăritean și cald era...”

 

Privi spre ușa înaltă de lemn abia ațipit.

 

Prințul și prințesa ședeau la cină. În spatele lor, doica sorbea dintr-un pahar de plastic. În gîtul ei, apa minerală se destrăma în stropi grei, numai buni de puși pe petalele trandafirilor din vederile kitsch. Vampiroaică, însă vopsită blond, doica își cunoștea locul în lume și tipul bateriei de la pace-maker.

 

Masa, lungă, așa cum s-ar crede. Ceainice sibilinice, lumînări și pietre de pavaj puse pe șervețelele de hîrtie lucioasă, din aceea pe care se tipăresc Biblii. Cărți nepermise aici la castel, unde tot ce se putea citi era adunat într-un manual numit chiar așa : “Cum să știi totul pentru prinți”.

 

El îl citise cînd era mic. Își aducea aminte prea puțin. Degetele îi crescură brusc și se încolăciră, ca vrejul de fasole, pe furculiță. Prințesa deschise ochiul acela al minții care ne ajută să deosebim adevărul de minciună și stofa de lîna pură de starea de somnolență de după baie. Răul intrase în cameră.

- Prințe, șopti prințesa făcînd o piruetă pe suprafața înghețată a gramaticii. Dor absolut, mica dezinteresare, albastru aș vrea plăpînd, dar nu mă are. În ultimele zile am avut îndoieli, dar nu mă închin cu toate acestea curajului prăpădit de a lungi vorbele.

 

Prințul continuă să mănînce. Îmbucătura lui se compunea din foarte multă sare, peste care presărase pe ascuns ierburi rupte într-o excursie cu părinții afară din castel.

 

Își dorea de mult să fie părăsit astfel.

 

Știa deja că prințesa are un ochi mai mare decît celălalt - și astăzi îi văzuse și umbra, pe perete, desenată de focul din șemineu. Cu siguranță că nu i-ar fi plăcut s-o scoată la turnir, într-o zi cu soare. Toți ceilalți cavaleri ar fi rîs pe ascuns de umbra alesei lui. Doica numără în gînd particulele elementare rezultate dintr-o ciocnire atomica, în micul accelerator de particule care este cîteodată plictiseala omenească. Focul din șemineu își drese vocea.

- Desigur, se grăbi prințul. Poate ca vei voi să pleci chiar acum, astfel încît noaptea care a trecut să fi fost ultima împreună, iar apa cu care ți-ai spălat ochii să ajungă, după o lungă călătorie prin canalizare, odată cu tine la mare.

Degetele prințului creșteau mai departe, legînd furculița de farfurie și de piciorul mesei, într-o aglomerare de crengi și frunze între care păianjenii vicleni ai regatului își rezervaseră deja locuri.

 

Elena se trezi brusc, în șanțul ei mărginit de vorbele frumoase ale diferitelor asociații de caritate. Își măsura încheietura mîinii cu un aer sever. Erau 8 centimetri, toți acolo, la locul lor. Nimeni nu-i furase dimensiunile în cursul ultimei ierni molatice, în care fata hibernase absolut dezinteresat.

 

Prințesa plecase deja. Dorul de casă o trăgea înapoi acasă, împreună cu un elastic lung montat de părinții ei și de prejudecățile unei lumi burgheze în care nu era greu să greșești. Așa că ajunse repede.

 

                                        ***

 

Procurorul districtual intră în cameră cu un aer aferat. Era cel mai important tip din regat, după prinț, și asta pentru că așa am decis acum. La mîna stîngă îi atîrnau scalpurile dosarelor prinse în flagrant : risipa de hîrtie îi venea ca o mănușă, iar aerul aburit al după-amiezii își scobea o scorbură în tîmpla lui dreaptă.

 

- Prințe, am deschis ușa pușcăriei. Dar nu iese nimeni. Îmbucăturile pregătite pentru după-amiază zac nemestecate pe drumul spre pivniță. Iar paznicii au adormit în spiritul celei de-a cincea mineriade. Ar fi de făcut ceva ?

 

Prințul se ridică încet spre mijlocul camerei. De cînd își concediase poeții, plutea în aerul rarefiat. Îi plăcea să fie lăudat, cu măsură. Ținea loc de dragostea părinților săi, pierduți cu trei pagini mai devreme. Dar și de o bicicletă pe care economia modestă a regatului refuza s-o fabrice cu două roți, considerînd-o cosmopolită.

 

- Aș vrea să am chelia ta, magistere, spuse prințul. Aș ridica pe ea un minaret cu un turc mic în vîrf care să-și strige peste pustiul lipsit de păr chemarea la rugăciune. Dealtfel inutilă, întrucît am stabilit că

Allah nu există. Dar nu știu ce să facem cu prizonierii.

 

- Sunt prea grași, ilustre. Au mîncat mult și nici unul nu vrea sa alerge. Ar trebui să ne rugăm rabotezei.

 

În piața principală a castelului, prințul adusese o raboteză verticală. Iubitor al progresului tehnic, dar aflat cu mult înaintea contemporanilor săi, spera măcar să înceapă un nou cult. Așa că raboteza fusese puțin modificată : i se adaptaseră 100 de suporturi de lumînări și pe cutia de viteze fusese pictată, în stil bizantin, imaginea unei serpentine de șpan. Într-un efort de răspîndire a noii credințe fuseseră comandate cîteva mii de tablouri reprezentînd mașina în funcțiune și intitulate chiar așa : "Raboteza cu șpanul".

 

Regatul nu era foarte încîntat. Vechiul lor zeu era mai ușor de înțeles : îl chema Gelu și arata ca oricare dintre supuși. Doar că purta pălărie și un pled rusesc decorat cu garoafe. Îi plăcea să bea puțin, dar cui nu-i place ? Nimeni nu se supăra cînd venea duminica dimineața la biserică și îl găsea pe Gelu dormind în icoane, cu nasul roșu puțin umflat și pledul murdar de noroi.

 

                                        ***

 

Bicicletele sălbatice își ridicară ghidonul în vînt. Mirosea a străin. Speriate, o luară la fugă spre pădurea din umbra satului. Cele mai multe erau bătrîne și alergau greu. În farurile sparte își făcuseră culcuș cîțiva amperi de cîmp. Ar fi fost o pradă ușoară.

 

Dar nu erau cicliștii, oamenii aceia cu pantalonii suflecați și punga de plastic făcută coif. Doar o fată.

 

Elena se trezise de-a binelea și mergea pe cîmp fluierînd încetișor. Învățase de la o locomotivă din triaj, care de fapt o și crescuse. Picioarele ei nu atingeau pămîntul, pentru că acesta se ferea. Ajunse la gardul fabricii.

 

Mica industrie a satului se specializase în extragerea speranțelor din adolescenți și comercializarea lor sub forma unei pudre albe, numită popular “absurdită”. Aceasta se priza pe nas și nu avea nici un efect. Succesul ei comercial părea că vine din puterea exemplului : Prințul era cel mai mare cumpărător de pudră.

 

                                        ***

 

Speranțele noastre le-am dat iernii

Dudele din copacul plantat fără să știm ce plantăm zac

pe sol

Prin puterea gravitației

Albastrul s-a stricat în ochii albaștrii

De prea mult stat la semafor

 

O, nu știu de ce mergem în direcția aceasta

Sau în oricare

Nu știu semne mai dureroase

Decît cele de circulație

 

Înainte, înapoi,

Dorm,

Mă trezesc

Zile,

Nopți.

 

Așa scria poetul curții, într-un colț al castelului obișnuit cu eclipsele. Barba îi curgea în valuri pe pieptul sărăcăcios. Apa din corpul lui reprezenta circa 70 la sută. Zicea mai departe, gelos pe drumul spre Fetești, pe măsură ce antidotul își făcea efectul.

 

Zilele stau frînte.

Nopțile le-am pus la frigider.

Pana mea mecanic aburită

Se învîrte chiaună în călimară

 

Poetul, cu totul incapabil de succes, își ducea crucea săltînd ușor la fiecare pas. Piciorul drept îi era ușor mai sinuos decît stîngul, iar degetul mare, care ieșea din context, își punea amprenta murdară pe această scenă grăbită pe care nu mai am chef s-o descriu.

 

Elena sosi în fața castelului. Pieptul îi tresălta ușor : în aerul de deasupra lui, un țînțar urca în curentul ascensional termic, mulțumit că nu trebuie să dea din aripi. Era cald și bine, ca într-o carte de Ilf și Petrov.

 

- Dar cine mai sta să dea pagina ? Ori cine a scris aceste rînduri ? Și lumea aceasta, pipăind pe dinăuntru foaia de hîrtie, încotro se duce ? Care e dumnezeul ei, ori legea ei de evoluție naturală ? Cine îi este Darwin și cine  Patrick Poivre D’Arvor ? -

 

Elena știe bine unde se duce. Dintre toți, ea are ideea fixă cea mai puternică : Get the Prince.

Îndrăgostită și ușor îmbrăcată, Elenei îi lipsesc banii, bunăvoința, apa sfințită și aspectul acela competitiv pe care vulturii pleșuvi îl admiră sincer. Elena e o femeie fatală în orice privințe : ca mamă, ea ar fi dat naștere unor copii. Ca elevă, și-ar fi făcut temele. Ca femeie îndrăgostită, și-ar fi mărturisit sentimentul sincer pe o carpetă atîrnată în camera cea bună. Și în care prințul ar fi purtat ciorapi mulați pe picioare și tolba cu săgeți ascuțite de atîta post.

 

Mi-e foame, își spuse Elena, care uitase să-și ia medicamentul cu care nu-ți mai e foame.

 

                                        ***

 

Primeau pachete din cer. În fiecare zi deschideau căsuța poștală și căutau în ea, cu înfiorare mistică. Înștiințarea era o hîrtie mică, mototolită, scrisă cu pixul.

 

Vă înștiințăm prin prezenta ca v-a sosit coletul din Cer, în greutate de.... grame. În conformitate cu Legea nr..., coletul va fi păstrat timp de 30 de zile lucrătoare. Vă rugăm...

 

Fugeau apoi spre Oficiul poștal. Chiar așa, fugeau. Chiar dacă aveau lecții, ore, orice treburi. Era un singur oficiu poștal unde se primeau pachete din Cer. Înăuntru, oamenii stăteau la coadă cu un aer prefăcut umil. Cum ar fi putut fi umili, ei, care primeau pachete din Cer ? Pachete care miroseau a Cer și care conțineau lucruri făcute din materiile acelea speciale care se găsesc numai acolo. Croite conform modei de Sus... Sau bune la gust, cum numai îngerii pot mînca.

 

Pachetul din Cer se păstra în întregime. Chiar și cutia de carton. Toate ambalajele diferitelor obiecte și accesorii. Folia de polietilenă, și ea, stătea mărturie că vine de Acolo.

 

Și apoi, plecau pe stradă îmbrăcați cu lucrurile primite. Mestecînd guma din Cer și privind la ceasul mai strălucitor ca aerul dimineții. Proaspăt venit, încă mirosind a Cer !

 

( din jurnalul unui deținut al castelului )

 

                                        ***

 

- Ce spuneți de lucrurile acestea, prințe ?

Procurorul districtual terminase de prezentat o lungă listă de trădători. Pe ea zăceau notate și ultimele două zile, pe care prințul le pierduse trîndăvind, lucru ce dusese la oarecări probleme în regat. Dar care nu-i puteau fi imputate. 

- Sunt oameni care nu mă plac, văd bine. Am sa înalț steagul albastru, care indica furtună pe mare. Să știe toată lumea că nu se mai poate trece de geamandura lingușelii.

- Prințe, fidelii vă așteaptă în sala de consiliu. Dușmanii taie frunze la cîini, într-o inactivitate voită, pe care agenții mei nu se sfiesc s-o califice. Întreg regatul ezită între deglutiție și regurgitare. Revoluția bate la ușă. Trimite faxuri. Arde cărți de joc în piața publică. Oamenii scriu pe ziduri ce-și aduc aminte din visele de azi-noapte. Apoi uită să plece la slujbă, în așteptarea unui Interpret.

 

Prințul oftă, ca în orice operetă bună, respirînd astfel încît pana de păun de la pălărie să fluture ușor în vînt. La 10 metri de ea, zidul roz al castelului, decorat cu arabescuri și sclipici, se dădu respectuos la o parte.

 

Elena era pe aproape. Nu destul de aproape. Timpul îi fugise din ceasul de la mînă și vederea se zbătea să-i scape din ochi. Trecea printr-o criza identitară : ar fi vrut să poată dormi, pentru că își uitase într-un vis buletinul.

 

                                        ***

 

Nici nu mai știu unde am lăsat Răul. Cu siguranță însă că nu și-a putut face de cap. Planurile sale, cu mult diferite de ale mele, au fost divulgate de unul dintre ziarele de dimineață. I-am urmărit pe cei care le cumpără. Unul a mers la băcănie și și-a cumpărat un borcan de iaurt. Altul a plecat mai departe, tîrșîindu-și papucii cu vîrful întors, amintire de la Pașa de Vidin. O doamnă a citit articolul și a trecut la o altă poveste, în timp ce tramvaiul îi trecea peste sacoșa în care pisica buna de dus la doctor zîmbea încercînd – inutil - să dispară.

 

Răul își luase numele de Nașpa, se tunsese buzz și stătea la o răspîntie, așteptînd tinerele fete dornice să înceapă o carieră de model. Panta pe care pornise n-avea cum să-l ducă la nimic bun. Ar fi vrut să strice ordinea lucrurilor : să scoată planetele de pe orbită, steagul de pe turn și figurile din capul prințului. Dar aici nici nu există vreo ordine a lucrurilor. Doar tăcere, foi virtuale de hîrtie și o dorința incertă de a mai scrie cîte ceva. Dincolo de castel și de sat este doar marginea de la monitorul pe care scriu. Pînă acum, nimeni n-a reușit să străbată golul acesta fără semne și să-mi cadă pe birou. Știu că Elena ar vrea. Poate și prințul, pentru că n-are încredere că voi fi suficient de respectuos.

 

***

va urma

 

respiro©2000 All rights reserved.
••• design: SGFXstudio •••