proza
poezie eseuri arta film

LECȚIA DE BALET

 

de Horia Tabacu

 

Nimeni nu-și amintește ca în casa aceea din Cotroceni, cu iederea care a devenit, deja, încă un zid, acoperind ferestrele, ascunzînd linia elegantă a vilei, transformînd-o în ceva stufos, deșănțat, tainic, fermecător, năpădind băncile din curte, aleile, gardul și oprindu-se unde începe strada, să se fi întîmplat, vreodată, altceva.

În unele după-amieze, de acolo ies cîteva fetițe executînd tot felul de figuri. Printre pomii înfloriți, spulberînd frunzele veștede, împotmolindu-se în zăpadă ele își arată adevărata grație. Nu le mai supraveghează privirile severe ale Doamnei Orleanu, comenzile înțepătoare, “tendu”, “demiplier”, “jetter-fermer”, “grand-plier”, nu le mai comandă mișcările, sala puternic luminată, parchetul lustruit, bara de fier rece și ostilă, pianul care nu greșește niciodată...

Pe stradă fiecare interpretează în felul ei, trădîndu-și cochetăria, nesiguranța, mofturile... toate astea nestăvilite de convenții familiale, nestimulate de bîrfe, cu o ambiție, doar, de început, fără să o privească măcar pe Pica, femeia cocoșată și pitică din colț, care fără să-i pese de bușelile părinților, le așteaptă să le lovească.

 

                                          *

                                       

In timpul lecției de balet, părinții se conversau. Ei veneau cu plăcere chiar pe vremea cînd existau mai mulți servitori. Casa Doamnei Orleanu devenise un loc de întîlnire pentru lumea bună și erau cunoscute cazuri cînd copiii fără pic de aptitudini mergeau la balet doar pentru că părinții se plictiseau.

Cu ani în urmă, în apropierea vilei unde avea loc lecția de balet, un grec în vîrstă cumpărase un atelier, de fapt o baracă în care lucrau cîțiva meseriași, și o transformase într-un mic restaurant.

Se spune, dacă nu venea războiul, localul grecului ajungea renumit în oraș, nu pentru că, acolo, se aduceau doar lucruri fine, dar faptul că era deschis, la început numai în timpul lecției de balet, a atras detracații din lumea bună și nu lipsea mult ca părinții fetițelor să nu mai aibă loc la mesele puține.

La război grecul a dispărut. Nimeni, un timp, nu a avut curajul să se atingă de local care s-a degradat mai greu, pentru că acolo se petrecuseră atîtea zile și nopți nebune.

In primii ani ai puterii populare, cînd cartierul devenise pentru unii loc conspirativ, în baracă s-a instalat un fotograf care, după ce și-a procurat cîteva poze cu balerine celebre, în mărime naturală, a dat anunțuri în ziare reușind să-i atragă pe mahalagii în cargtierul în care, pînă atunci, nu intraseră decît ca servitori, convingîndu-i ce importanță poate avea mai tîrziu, de exemplu cu ocazia măritișului, poza fetiței lor despre care să se înțeleagă că a urmat lecții de balet, a iritat-o pe Doamna Orleanu, pe care nu o deranja atît apropierea de țopîrlani cît imaginile balerinelor celebre și gestul fotografului care, într-o zi, din obișnuință, probabil, salutînd-o, i-a făcut și cu ochiul.

 

                                          *

                                        *       *

 

In afara părinților, ori a guvernantelor, pe străzile din jurul casei Doamnei Orleanu, cît ținea lecția de balet, au început să vină tineri îndrăgostiți care se sărutau la tot pasul, obsecdați sau geloși ascunși la umbra castanilor în așa fel că, atunci, ceva nebunesc plutea pe acolo, încît aproape orice trecător se simțea cuprins de o neliniște vagă, asta pentru că între cei ce așteptau fetițele era întotdeauna ceva, fie că începuse brusc, cum procedase, mai de mult, Robert, șoferul marelui avocat Slușanski, care excitat de fetițele ce se vedeau exersînd, sub privirile severe ale Doamnei Orleanu, o invitase pe doamna Niculescu, la o plimbare scurtă cu mașina și o violase, rupîndu-i, pur și simplu, ce avea pe ea (deși doamna Niculescu nu apucase să se scandalizeze, ori să se opună) după ce oprise automobilul imprudent de aproape de șoseaua principală, înghesuind-o pe bancheta din spate, chiar pe locul unde domnul avocat Slușanski, în drum spre tribunal, gîndea minunatele lui pledoarii, fie că nu se întîmplase mare lucru ca între un dramaturg celebru și o proiectantă de familie bună care, deși își dăduseră seama că, în loc să-și complimenteze la nesfîrșit soții, copiii, casele, să-și petreacă revelioanele, concediile, era mai firesc să se iubească, nu făceau nimic în sensul ăsta, ajungînd să se mai plimbe și astăzi pe străzile dosnice ale Bucureștiului, cu priviri vinovate și atenți să nu-i vadă cineva, cu toate că nu îndrăzniseră nici să se țină vreodată de mînă, deși amîndoi mureau de patimă.

In rest: omoruri sportive, îndrăgostiri neîmpărtășite, sau spectaculoase, întîlniri în care pasiunea se cam mima...

 

                                          *

                                        

Nimeni nu s-a gîndit că, de aproape șaizeci de ani, în spatele iederei, ochii reci și singurateci ai Doamnei Orleanu îi urmăresc pe cei care pleacă împreună, ajungînd să încurce fetițele, bunicile, primăverile, simțind idilele după mers și după mișcări, trăind momentele ei cele mai plăcute, de fapt, în urma lecției de balet.

 

respiro©2000 All rights reserved.
••• design: SGFXstudio •••