Ultimul
diamant al coroanei
de
Bogdan Suceavă
La prima oră a dimineții mama i-a adus la capul patului cafeaua și
cornul prăjit, însoțit de margarina dietetică și marmelada fără
zahăr.
A mîngîiat-o pe păr și a privit-o cu
dragoste. A îmbătrînit fata mea,
și-a spus mama.
Edith i-a mărturisit prima dată mamei
sale convingerile ei comuniste în vara anului 1968, pe cînd era în colegiu.
Mama nu a fost îngrijorată decît treizeci de ani mai tîrziu, cînd a
remarcat că nimic din ardoarea pasiunii politice de odinioară nu s-a stins, ci
s-a adăugat oboselii și decepțiilor anilor pînă ce au izvorît o nouă
interpretare marxistă asupra societății americane și a istoriei. Punctul de
vedere oficial al Edithei. Chipul candid al domnișoarei brunete cu ochi migdalați
se schimbase, prietenii de altădată fuseseră demult uitați și toate rănile
inimii cicatrizate într-o solitudine sincronă doar ceasului înserării. Totul
se decolorase în afara pasiunii pentru Iosip Broz Tito și crezul comunist.
Căci Edith nu era o comunistă obișnuită, ci o devotată a cauzei titoiste.
Avea teoriile ei despre cum ar trebui guvernată o federație. America, cea de
astăzi, stătea foarte rău.
- Nu am visat nimic toată noaptea, mama.
Edith locuia foarte aproape de campus.
Cumpărase casa acum zece ani, în perioada cînd situația ei academică s-a
clarificat și cînd i-a devenit clar că va îmbătrîni în acel oraș. Plătea
încă rate pentru casă la finele fiecărei luni. Rebela de altădată preda
acum cursul de Istorie a Culturii și
Civilizației Americane, în discurul căruia se simțea ca acasă.
Improviza mult în timpul prezentării și își expunea fără teamă opiniile
asupra capitalismului. Orele ei semănau mai degrabă concertelor Sandrei
Bernhardt decît unui discurs academic. Improvizație, conexiuni culturale și
ritm. Trecăndu-și mîna prin păr, în fața unui amfiteatru arhiplin, spunea:
- Capitalismul pur și simplu nu lucrează.
Nu merge. Indivizii nu sunt programați pentru concurență, așa cum sunt
corporațiile, după cum indivizii nu sunt obligați să înghită tonele de
reclamă comercială ale culturii pop, devenită peste noapte exponentă a
capitalismului. Nicicînd n-au fost mai mulți factori de presiune culturală
asupra omului liber. Vrei Michael Jackson, ți-l reprezinți doar la pachet cu Pepsi
Cola. Vrei drepturi individuale, trebuie să le iei la pachet cu George W.
Bush.
Pentru o astfel de frază fusese invitată
la o discuție în biroul decanului.
- Draga Edith, îi spusese acesta privind
fix în cafea, cred că avem cu toții opiniile noastre. Cred ca spațiul
universității nu e pentru a ni le expune și pentru a face presiuni de
indiferent ce ordin asupra studenților. Cred că la ora cînd aveai de discutat
Toni Morrison și, din cîte am fost noi informați de unii părinți ai studenților
- O, nu, i-a răspuns Edith, discuția
asta nu are cum să mă sperie. Știu că procesul meu de titularizare nu e încheiat.
Știu că mai am doi ani. Dar pînă la a-mi reține opiniile e cale lungă. Eu
voi preda adevărul, întotdeauna. Copii din amfiteatru sunt mai puri decît își
imaginează unii. Ei sunt mințile nepervertite ale Americii de mîine. Asta să
fi rămas din visul american ? Amenințările voastre voalate ?
În dimineața aceea mama a mai mîngîiat
o data fruntea Ramonei, care s-a întors către ea. Mama dorea s-o trezească
frumos. Zise:
- Astăzi predau la prînz. De ce m-ai
trezit acum ?
Vocea ei era răgușită și baritonală.
Mama i-a răspuns:
- Mi-ai spus că vrei să mergi undeva. Ai
spus ceva de un consilier, dar am uitat unde.
Mama îmbătrînise. Mama trecuse de
optzeci de ani. Mama dorea numai binele fetei ei frumoase, pururi tînără și
cu ochi migdalați.
- O, făcu Edith. Cred că îmi aduc
aminte.
La prima oră a dimineții obrazul ei era
măsliniu și ridat, ca al unei indience bătrîne. Din fericire găsise toate
remediile moderne ale problemei: cămăși albe, care contrastau plăcut tenului,
rimel potrivit, cremă de ten care ștergea umbrele, ruj moderat (unele rujuri
ar putea fi cancerigene, nu din acelea; alte rujuri fuseseră testate pe animale,
nici din acelea). Remedii curate, pure.
Se ridică în capul oaselor și o
cuprinse în brațe pe mama.
-
Ce ai spus ?
-
Nimic, îi răspunse Edith, nimic decît că
sunt foarte obosită.
Diagnosticul de oboseală cronică fusese
pus abia în urma cu trei ani, după primul ei an sabatic, dar primele urme
datau încă din era președintelui Johnson. Nopțile de veghe și focurile de
protest peste care năvălise poliția călare. Atunci Edith stătuse închisă
trei zile în decursul anchetei. Un avocat din oficiu care a sfîrșit prin a se
îndrăgosti de ea. De ochii ei neobișnuiți. Ea l-a înjurat în sala de ședințe,
cînd onorata instanță se afla în pauză. Pe o peliculă a poliției fusese
surprinsă strigînd: One, two, three,
four, we dont want your fuckin war și demontînd în același timp
o gură de apă a pompierilor. Pînă la urmă a fost lăsată în pace, deși
se putea demonstra că a produs daune bunului public. Atunci nu dormise cinci
zile și cinci nopți. Era obsedată că va fi violată în închisoare.
Acum dormea uneori și paisprezece ore pe
zi. Mai precis de cînd Edith era mai bolnavă ca mama.
- Da, iubito, știu, îi răspunse bătrîna.
- Dacă n-ai fi tu, mama, aș fi foarte
singură.
Mîna dreaptă căută cana de cafea.
Gustul era foarte amar în dimineața aceea. Mai amar ca de obicei.
În fața ferestrei, Edith privea casa de
vis-à-vis.
- N-au mai fost scandaluri de ceva vreme,
mama, îi spuse bătrînei sorbind din cafea.
- Așa e, zise ea.
- Nu l-am mai văzut pe tînărul acela
obraznic de o bună bucată de timp.
Nu știa altceva decît să dea muzica atît
de tare încît se auzea pînă la noi.
- Negrul acela ? întrebă mama. Cel cu
care te-ai certat de cîteva ori și căruia i-ai strigat că ar fi mai bine să
crape ?
- Da, zise Edith. Acela tuns la piele, cu
bluze largi. Un tip cu privire foarte ciudată. Parcă era diavolul.
Gustul cafelei începuse să revină la
normal. Ziua se întorcea ca un șarpe: curgea în tiparul ei obișnuit.
Înainte de ieșirea pe autostradă e un
doc cu piese de schimb al unei firme de camioane. În spatele lui un loc larg de
parcare, în fața unei barăci pe care scrie: Texeira, Indian Fortune Teller.
Edith a oprit Chevrollet-ul
chiar în fața intrării. Se dădu jos din mașină și privi ceasul. Era în
întîrziere, dar nu prea mult. Deschise ușa de lemn vopsit în galben și pătrunse
într-un hol neutru, asemănător celor din barăcile companiilor de închiriat
mașini. O perdea grea cu motive navajo se vedea în stînga.
- Hei, e cineva aici ?
După ce așteptă cîteva clipe dădu
draperia deoparte. O încăpere slab luminată în care ardeau lumînări frumos
mirositoare, aruncînd umbre asupra unui interior simplu asemănător unui salon
japonez.
- Te așteptam, îi spune vocea dintr-un
colț.
Bătrîna îi făcu semn să ia loc în fața
ei.
-
Am vorbit la telefon cînd am fixat întîlnirea.
-
Știu, zîmbi ea în semiîntuneric, știu
totul despre tine.
Îi arătă cărțile de tarot din fața
ei, așezate pe masă într-un semicerc larg. Edith nu putu distinge nimic, dar
luă loc pe covor acolo unde i se arătase.
- Cărțile au vorbit. Ai avut o viață
frumoasă, în care ai cunoscut și dragostea, și ura, în care te-ai îngrijit
de toate cîte sunt date omului.
Edith se trase înapoi:
- De ce vorbești așa ? Vorbești despre
toate ca și cum ar fi trecut.
Femeia se aplecă spre ea și o privi în
ochi cu subînțeles.
- Știu ce visezi noaptea. Știu despre
singurătatea pe care o simți atunci cînd nu visezi nimic.
Edith întinse spre ea mîna dreaptă și
mîngîie cărțile. Nu știa nimic despre tarot și nu înțelegea nimic din
simbolurile acelea.
Credea însă în cultura navajo. Credea că
cel mai mare trib din America e depozitarul unor adevăruri profunde, care au răzbit
pînă-n ziua de azi doar pentru a fi
deslușite unor inițiați. Se dorea în spațiul inițierii.
Acum cîteva săptămîni au venit
visurile. Un cadavru pe un catafalc de ciment, într-o încăpere fără nici o
ieșire. Visul s-a repetat de trei ori la rînd. Multă vreme nu crezuse în vînătoarea
de vise, despre care se istorisește că era una dintre puterile șamanilor
navajo. Pînă într-o zi, cînd a citit într-o reclamă de revistă locală:
recent s-a stabilit nu departe de campus Texeira, vestita vindecătoare din
Vest, ale cărei renumite calități senzaționale sunt la dispoziția
dumneavoastră. Acceptăm plata și prin credit card, nu însă prin cecuri
personale.
- Știu că nu îți place lumea în care
trăiești, dar că o înțelegi foarte bine. Viața e ca o coroană cu
diamante: cum înțelegi încă un lucru în plus, cum mai adaugi diademei încă
o strălucire. Ai ajuns foarte departe pe acest drum. Energia astrală din jurul
tău este aproape completă. Fluxul tău se simte. Visurile din ultima vreme
sunt o dezlegare de taină, sunt despre viață și moarte, poate despre o crimă,
poate despre un accident. Tăcerea din anumite nopți vorbește și ea.
Edith duse mîna la buze. Întrebă în șoaptă:
- Mama e în vîrstă. Ar putea fi mama ?
Texeira tăcu.
- Doamne Dumnezeule, făcu atunci Edith,
atunci e vorba despre mine ? Crezi ca o să mor ?
Tăcerea se retrase după cîteva clipe:
- Nu știu, spuse vindecătoarea Texiera.
Nu știu numele, pentru ca eu nu pot citi decît semnele faptelor. Semnele nu
aduc nume, ci sunt ca urmele pașilor pe nisip: anonime. Descrie-mi încă o dată
visul tău.
- Doamne, zise Edith ducînd mîna la inimă,
sunt atît de obosită.
Ai putea să îmi dai un pahar cu apă ?
Texeira se ridică de pe covor, si îi
turnă apă din carafa de pe masă. Edith bău paharul pe nerăsuflate și începu:
- Se făcea ca o deschidere către munte,
și o clădire înaltă, cu exterior de cărămidă roșie, cu arhitectură
complicată. În această clădire, într-un loc secret, e o încăpere. Această
încăpere e izolată de exterior. Acolo, pe un catafalc
- Înțeleg ! spuse Texeira. Cunosc mai
departe. Un cadavru al cărui chip nu se distinge. De unde privești tu această
clădire ?
- Din afară, spuse Edith, și parcă de
foarte departe. La începutul visului.
- Da. Cred că distanțele mari din
visurile tale vin din oboseală. Iar oboseala din preaplinul vieții tale. Dar fără
îndoială moartea este atît de aproape. O simt.
Și bătu cu degetul pe una dintre cărți.
Edith întinse mîna și o strînse
puternic de încheietura stîngă.
- Îmi pare rău, clătină din cap
Texeira, nu știu să-ți spun mai mult.
Locul ei de parcare din campus era
rezervat prin permis special. Obținuse acest permis anul trecut, după ce
produsese dovada medicală că oboseala ei ar putea influența calitatea
cursurilor pe care le predă. Plus certificatul de invalid, obțiunut în aceeași
perioadă. Chevy-ul icni scurt atunci
cînd îl izbi de bordură. Coborî și se uită din nou la ceas. Doar o întîrziere
de zece minute. Dar nu contează. Nu contează.
La intrarea în clădire se întîlni cu
decanul. Omul care de ani de zile se interesează pe căi secrete despre ceea ce
ea prezintă la curs.
- Bună, Edith, cum merge azi ?
- Bună, spuse, și îl privi atent.
Părea de două ori mai mic decît ea.
Scund și îndesat, avea pe creștetul capului o chelie rotundă, ca de călugăr
franciscan, care strălucea deasupra unei ființe cenușii. Edith se gîndi că
ar putea fi vorba despre moartea decanului. O bucurie secretă îi încălzi
inima, ca altădată, în seara aceea de vară, cînd Jack Tigrul cîntărețul
de jazz o strînsese de pulpe cu o mînă nervoasă. Se gîndi la decan ca
la un om mort, și asta îi făcu infinită plăcere. Un exponent perfect al
capitalismului corporatist american extrapolat în mediul academic. Gîndul
acesta o ajută să-i zîmbească.
- Cred că ai auzit vestea cea nouă,
spuse decanul cu un aer secret.
- Nu, îl privi Edith cu îndoială.
- Se pare că Departamentul de Cultură și
Civilizație Americană se va contopi cu Departamentul de Engleză. Scrie în ziarul de azi. Noi nici
nu am fost întrebați. E o tăiere de buget, cu anumite consecințe academice.
Se dădu un pas înapoi. De ce i-o spune așa,
pe stradă ? De ce o privește așa ? De ce pare a zîmbi așa secret ?
Edith se gîndi dacă nu l-ar putea ucide.
Poate prin strangulare. Privi în jur.
- Cine a luat această decizie ?
- Nu e încă definitvă. Administrația a
înaintat-o spre aprobare consiliului. Dar nu știu de ce vreunul dintre cei
cinci împuterniciți ar fi împotrivă. Chestiunea nu e în mîinile noastre.
- Și ție îți place asta ? Nu o să mai
fi decan.
- Cred că fiecare are drumul lui în viață.
Nu plănuiam să mor pe funcția asta.
- Ți-am spus eu că tu gîndești lumea
ca pe o junglă și că te simți bine în ea.
Decanul dădu din umeri, ca și cum n-ar
fi înțeles despre ce e vorba.
Edith îl privi încă o dată în ochi. Părea
sănătos. Dar s-au mai văzut cazuri de oameni aparent sănătoși care aveau
ceva incurabil.
Cursul pe care îl preda marțea și joia
se ținea într-o unul dintre cele mai mari cămine din campus: Wonders
Hall. Un singur amfiteatru la parter, vis-à-vis de cafeneaua uriașă,
cu zeci de mese. Avea de parcurs cîteva sute de pași de la biroul ei pînă la
amfiteatru.
Din mijlocul parcării, privi Wonders
Hall. Părea o versiune lipită de pămînt a navei spațiale din Star Trek. Abia atunci observă că exteriorul clădirii este din cărămidă
roșie. Cum era cladirea din vis.
În fapt, capitalismul operează cu astfel
de simboluri. Un exterior simplu. Dar clădirea în sine produce anual un profit
de zeci de milioane de dolari: cafeneaua, restaurantul, chiriile studenților
care locuiesc în cele zece etaje, reclama rulînd zi și noapte pe panourile
publicitare din fața clădirii. Universitatea e o corporație care produce.
Dar, gîndi Edith, ce produce de fapt ?
Era foarte obosită. Nu avea chef să
predea această oră de curs. Treptele de ciment ale clădirii. Holul bine
lustruit, automatul de bani, automatul Pepsi, automatul Snickers.
Pașii ei pe podeaua bine lustruită.
Clădirile acestea în care locuiesc sute
de oameni au un miros ciudat.
Un miros anonim, dulceag, sufocant, oricat
ar inspira gurile de aer condiționat. Edith îl simțea din ce în ce mai
insistent în ultimele săptămîni.
Mirosul se amesteca în apropierea
cafenelei cu mirosul mizer al produselor de patiserie stătute. Parcă devenea
aroma înțepătoare a zahărului stătut și umed.
Trei fete așteptau la coadă la cafea.
Vorbeau și rîdeau. Nu păreau să acorde nici o importanță mirosului. Sau
poate era ceva ce simțea numai ea ? Edith le privi și își aminti de serile
ei fericite de altădată.
Împinse ușa de metal a sălii de curs.
Nu mică îi fu surpriza să constate că
amfiteatrul este pe jumătate gol. Se îndreptă către catedră, activă
microfonul, și spuse:
- Hei, ce se întîmplă cu voi ? Nu vă
place John Steinbeck ? Pentru că asta avem de discutat azi.
- Bine, spuse un tip subțirel din primul
rînd, John Steinbeck e OK, doar că în amfiteatrul ăsta e un șobolan mort
sub podea și miroase zdravăn.
Cei răspîndiți prin sală începură să
chicotească.
Atunci Edith își dădu seama că studenții
ar putea avea dreptate. Mirosul acela ciudat ar putea veni chiar din amfiteatru.
Corporația a trimis-o să vorbească despre La
răsărit de Eden într-un amfiteatru sub podeaua căreia mor șobolanii.
Se va răzbuna.
- OK, spuse ea scoțîdu-și haina și rămînînd
în bluza ei albă cu dantele, atunci vom vorbi despre altceva, o temă mai
potrivită atmosferei. Vom discuta despre conotațiile anticapitaliste din proza
lui John Kennedy Toole. Cunoașteți, întîi de orice altceva, povestea acestui
autor ? Biografia lui, a unui om zdrobit de sistemul corporatist ? Trebuie să vă
povestească cineva adevărul și cred că e de datoria mea să fac asta.
Povestea Ramonei începu să curgă,
asemeni istoriilor din vremea Șeherezadei, cele care țineau pe loc viața și
moartea.
Se întrerupse o dată cînd observă că
pe mîneca ei dreaptă se vedeau distinct urme de ruj. Cînd oare să se fi pătat
?
Se întrerupse și cînd Valerie, fata subțire
și blondă care obișnuia să ia loc în stînga, se ridică și părăsi grăbit
amfiteatrul, ducînd mîna la stomac. Ca și cum i-ar fi venit brusc să vomite.
Mirosul acesta.
Se mai întrerupse și cînd unul dintre băieți
încercă să deschidă larg una dintre gurile de aerisire.
Cele cincizeci de minute au trecut repede.
Ultimii studenți au părăsit amfiteatrul. Edith și-a pus haina pe umeri si a
încercat încă o dată să șteargă urmele de ruj de pe mînecă. Nu e nimic,
va merge direct acasă.
Urcă treptele amfiteatrului. Senzație de
oboseală și sufocare.
La ieșirea din amfiteatru, într-un miros
puternic, întreg decorul părea schimbat: se părea că o dictatură militară
pusese stăpînire pe campus.
Oamenii șerifului erau strînși într-un
colț, în jurul unui tip în civil cu o figură fixă. Doi pompieri stăteau de
vorbă în fața tejghelei cafenelei. Nu se vedea nici urmă de student. O echipă
de asistenți paramedici dădea să iasă din clădire. În dreapta, doi dintre
oamenii șerifului evacuau trecătorii din hol. Un sergent întindea banda
galbenă pe care scria crime scene.
- De unde veniți, doamnă ? întrebă
unul dintre polițiști. Un personaj tînăr, înalt și cu perciuni lungi.
- Ați ieșit din acest amfiteatru ?
Edith se întoarse către el cu aerul de
altădată.
- Sunt obligată să răspund ? Dacă ai
de formulat vreo acuzație, dă-i drumul.
Tînărul se trase un pas înapoi.
- Doamnă, aici anchetăm o crimă.
Edith se întoarse către sala cea mare a
cafenelei și privi zecile de locuri libere, ca și cum ar fi fost niște
trupuri golite de viață.
- Deci, acum este vorba despre o crimă,
zise ea cu un aer absent.
Personajul înalt făcu semn către un
domn în vîrstă, cu pălăria pe cap, probabil șeriful. Acela se apropie și
zise:
- Dacă aveți ceva de spus, vă rog făceți-o
acum.
- Am simțit mirosul de acum două săptămîni,
zise ea. Am ajuns să-l visez nopțile. Au fost multe semne. Nu se poate vorbi
despre Hemingway într-un amfiteatru în care mirosul morții e peste tot.
- Doamnă, cu tot respectul, am aprecia
dacă ați aduce date relevante asupra situației. Cadavrul este în amplă
stare de descompunere. Doriți să participați la încercarea noastră de
identificare ?
Ea dădu din cap că nu. Obrazul i se
crispă.
- Unde l-ați descoperit ? făcu Edith ducîd
mîna la inima.
- În camera frigorifică a cafenelei. Nu
mai fusese deschisă din august.
Probabil a rămas încuiat înăuntru.
Corpul unui tînăr negru, fără acte la el.
Edith se aplecă și puse mîna pe zid.
Simțea că îi vine să verse. Șeriful o susținu de braț o clipă, și ea își
reveni. Îi șopti, cu ochii aprinși de febră, ca și cum i-ar fi mărturisit
un mare secret:
- Sistemul e făcut să genereze crima. Ar
trebui să ne gîndim la asta tot timpul.
Șeriful o privi pentru o clipă foarte
serios. Apoi îi făcu cu ochiul și îi zîmbi (lucru total nepotrivit cu situația):
- Conduceți-o pe doamna la aer.
Apoi se întoarse către tipul în civil
și îi spuse:
- Campusul e plin de oameni ciudați.
- Alo, mama. Da, voi veni acasă în curînd.
Abia de am putere să merg. Nici nu-ți imaginezi ce s-a întîmplat. Îl mai ții
minte pe tînărul acela negru care locuia în casa de vis-à-vis și care
dădea petreceri ? Petrecerile acelea obositoare, mama. Cred că am vorbit
despre el azi-dimineață
L-au găsit mort, mama, îngrozitor, în camera
frigorifică de lîngă sala unde predam eu. La ora cînd vorbeam la numai cîțiva
pași distanță despre John Kennedy Toole. Nu, mama, nu am văzut cadavrul. Am
văzut o fotografie la televizor, cînd am ajuns la birou. La o oră după ce
l-au găsit au dat anunțul la știri
locale, e chestia zilei. Cum să mai trăiești după una ca asta ? Desigur,
mama, o să vin direct acasă.