5001
după Cristos
Vînătoarea
de viezuri
de A. O. Kenada
Există multe feluri de a fi nefericit și unul dintre acestea e de a fi
în permanență fericit, adică fericit fără vise, fără a mai avea conștiința
împăcată sau neîmpăcată și crezînd cu îndărătnicie că totul ți se
cuvine!
Prolog.
Despre fericirea universală
Extras
din jurnalul lui Tim Hooskin*
Așa-numitul Stabiliment Istoric patronat de Iagovan Solles e renumit pentru
exponatele sale: mașini de luptă din secolul XXI, caroserii de automobile din
era postatomică, piese de artilerie din a doua jumătate a secolului XX. Încropită
pe parcursul a jumătate de veac, colecția mai cuprinde o miniatură înfățișând
prima navetă spațială care a aterizat pe Marte, un computer fabricat prin
anii 2050, un tub cinescopic marca NOKIA, (an de fabricație 1985!), plus o mulțime
de obiecte de uz casnic, toate foarte vechi, datînd probabil tot din a doua jumătate
a secolului XX. De altfel, Iagovan Solles și încîntătoarea lui însoțitoare,
Estera, sînt istorici. Stabilimentul e proprietatea lor. Iagovan are nouăzeci
și șase de ani, iar Estera șaptezeci și patru.
Pentru niște locuitori ai Pămîntului care trăiesc la începutul
secolului cincizeci și unu, Iagovan și Estera sînt totuși, ceea ce s-ar
chema, doi oameni în floarea vîrstei.
Bineînțeles, aceste considerațiuni n-au nici o legătură cu faptul că
și anul acesta vom petrece Crăciunul împreună. Toată lumea știe că
Iagovan Solles este prietenul meu și că Estera este prietena Iuliei, însoțitoarea
subnumitului Tim Hooskin. Ce nu știe toată lumea, nici chiar Iulia, ca să nu
mai vorbesc de bonomul, surîzătorul meu prieten, e că același subnumit Tim
Hooskin e vinovat, în mare măsură, de fericirea Speciei. Cu alte cuvinte, Tim
Hooskin e responsabil de tinerețea care se citește pe fața Iuliei (are o sută
doi ani), de pofta de viață a Esterei și de încăpățînarea, oarecum
infantilă, cu care Iagovan își sporește, de la an la an, colecția. Și-asta
pentru că eu sînt unul din cei douăzeci și trei de instructori care se ocupă,
pe Terra Nova, de pregătirea viitorilor vînători de viezuri. Cît despre
mine, care vizitez Stabilimentul odată pe an și numai în concediu, reîntîlnirea
cu vechiul meu prieten reușește întotdeauna să mă binedispună. Sîntem cam
de aceeași vîrstă, amîndoi pasionați de istorie și fotbal virtual. În
plus, Iagovan Solles nu pune niciodată întrebări indiscrete. Pentru el, sînt
Tim Hooskin, fostul lui coleg de școală, un prieten pe care se poate bizui
oricînd la nevoie.
Prin urmare, la 15.35, ora locală, ne îmbarcăm, Iulia și cu mine, în
elegantul și confortabilul aeromobil marca MERCEDES, iar la 15.40 aparatul se
desprinde de sol. Trei ore de zbor valsat și MERCEDESUL aterizează pe
aerodromul construit de Iagovan Solles cu mîna lui pe terasamentul situat la
doar cîțiva metrii de așa-numitul Stabiliment Istoric. Vremea e frumoasă,
cerul, de-o albeață orbitoare. De pe veranda Stabilimentului, Iagovan și
Estera ne fac semne. Cobor din aparat și admir, împreună cu Iulia, peisajul.
În spatele clădirii de curînd zugrăvită, clipocesc apele limpezi ale unui
heleșteu. Lîngă heleșteu, în dreapta, liziera unei păduri de eucalipți.
În stînga, dealuri acoperite cu culturi de plante exotice. Fundalul acestui
peisaj de vis se compune din coame de munți înzăpezite, care sporesc senzația
că te afli pe un pămînt virgin, plin de mistere, care nu seamănă deloc cu
peisajul arid de pe Terra Nova. Fără îndoială, gîndesc, cam așa trebuie să
arate Paradisul. Dacă o fi existînd, pe undeva, un Paradis...
*Tim Hooskin a făcut
această înregistrare cu puțin înainte de numirea sa în funcția de
comandant al Bazei de tranzit de pe Numa. Pe atunci, Hooskin era încă
instructor-șef al Colegiului Excepțional de pe Terra Nova.
Urmează strîngerile cordiale de mînă, îmbrățișările, remarcile mai
mult sau mai puțin zgomotoase ale femeilor, observația lui Iagovan, nu te-ai
schimbat deloc, bătrîne, contraobservația lui Tim Hooskin, nici tu prietene.
Trecem în salon și de acolo, în sufragerie. După ce servim masa, femeile se
retrag pe verandă, iar noi, Iagovan și cu mine, mergem să admirăm exponatele
Stabilimentului. Iagovan îmi arată, pentru a nu știu cîta oară, mașinăriile
inventate de primitivi pentru asasinarea semenilor lor, apoi miniatura navetei
spațiale care a aterizat pe Marte și, în sfîrșit, tubul cinescopic NOKIA,
de care este atît de mîndru.
"Ca istoric și specialist", explică Iagovan, "sînt obligat
să admit că primitivii aveau totuși o tehnologie destul de avansată."
Și, după un lung moment de tăcere: "De multe ori mă gîndesc la omul
care a construit acest tub. Mă-ntreb cum arăta... Era slab, gras, fericit,
nefericit?"
"Probabil că nici una, nici alta", răpund cu jumătate de gură,
mai mult ca să nu tac.
"Te asigur că era și gras și nefericit", spune Iagovan și rîde
cu poftă.
Ieșim pe verandă.
"Frumos aparat!" exclamă Iagovan. Se referă la aeromobilul meu
nou-nouț.
"Perfect ecologic și ușor de întreținut", completează Iulia.
Ca și cum ar mai exista pe Pămînt și aeromobile neecologice și greu de
întreținut! Estera afișează o mină admirativă. Bate din palme. Întreabă:
"Facem un pescuit pe lac?" Continuă: "Am vorbit la Regionala
de programare meteo. Astăzi, de Crăciun, va fi vreme frumoasă. Au programat-o
special pentru noi!"
Mai tîrziu, pe malul lacului, discutăm vrute și nevrute. Orice, numai să
treacă timpul. Iulia o întreabă pe Estera dacă s-a obișnuit cu clima.
"N-aș mai putea locui în Nord", răspunde Estera. "E prea
frig. Și-apoi, nu-mi place zăpada!"
Lîngă mine, Iagovan Solles schimbă fețe, fețe. Fumează țigară după
țigară. Deodată, se răsucește pe călcîie și pleacă. Ceva nu-i în regulă,
gîndesc. Vechiul meu prieten traversează, cum zice el, o criză interioară.
Îl urmez.
"Facem o plimbare", zic neliniștit, dar femeile sînt prea
absorbite în conversație ca să-mi răspundă.
Îl ajung din urmă.
"Tim", începe
Iagovan după ce ne îndepărtăm suficient ca să putem discuta în liniște,
"nu te-am întrebat niciodată ce faci tu acolo, pe Terra Nova."
Vreau să-i răspund, să-i răspund cinstit, fără ocolișuri, că asta-i
o treabă a naibii de secretă și de-ncurcată și că, pentru binele lui, e
indicat să nici nu știe, însă Iagovan Solles mi-o ia înainte:
"Oricum, nu mă interesează. Mi-ajunge să știu că ești un om
onest, că nu faci nimănui rău și că nu-ți lipsește nimic!"
A pronunțat într-un fel atît de straniu vocabula om, încît
tresar. Continuă:
"Spune-mi, Tim Hooskin, ești fericit? Jură-mi cu mîna pe inimă, dă-ți
cuvîntul tău de onoare că ești fericit!"
Sînt uluit. Într-adevăr, sînt fericit? Oficial, da, oficial,
instructorul-șef Tim Hooskin se poate considera un om fericit. Întrebarea lui
Iagovan a fost ca un fulger care a luminat acea parte întunecată a conștiinței
mele despre care, în ciuda anilor petrecuți pe Terra Nova, mărturisesc că nu
știu mare lucru.
"Ce-ți trece prin minte, Vani?"
Vani e diminutivul cu care îl alintam cînd eram copii. Trecem de lizieră
și ne-afundăm în pădurea de eucalipți.
"Ști tu, Tim Hooskin, ce zi e azi?"
"Bineînțeles. Toată lumea știe ce zi e azi. E Crăciunul."
"Asta nu înseamnă nimic. Firește că toată lumea știe că azi e Crăciunul.
Eu te-am întrebat altceva. Ce înseamnă, pentru tine, Crăciunul?"
Ehe, Tim Hooskin, instructor-șef la un nenorocit de colegiu de pe Terra
Nova, maestru în arta supraviețuirii, ia să te vedem! Ce-nseamnă, pentru
tine, Crăciunul? Adică, vezi dumneata, bonomul Iagovan Solles poftește să
afle, din gura dumitale, cum stai la capitolul "sărbători publice".
Și cum stai, Tim Hooskin? Prost stai. Mai bine ai recunoaște că nu ști ce înseamnă
Crăciunul, că n-ai o idee precisă de ce omenirea asta care plesnește de
fericire, de sănătate și de bogăție îl sărbătorește în fiecare an, că
nu ști ce anume sărbătoresc semenii tăi bipezi și raționali, care nici ei
nu știu ce sărbătoresc în fiecare an, dar sărbătoresc, asta e important,
asta contează la urma urmei. Încurcată minte mai ai, Vani!
Ridic din umeri.
"Crăciunul, Tim Hooskin, e o sărbătoare religioasă" spune și-mi
întoarce, brusc, spatele. Tace. Îi aud răsuflarea întretăiată. Pornim mai
departe.
"Ce-are Crăciunul de-a face cu religia?" întreb.
"Are", îmi răspunde tulburat. Și, dintr-o dată, izbucnește:
"Nemernicii. Măgari cu diplome de savanți. Ipocriții. Ne-au
transformat în mașinării genetice, au făcut din noi o adunătură de idioți
inteligenți, fericiți și perfect inofensivi. Sîntem o turmă de cretini, Tim
Hooskin. O turmă de cretini perverși și plictisiți. Ei au făcut asta în
numele fericirii universale, a acelei fericiri universale de care astăzi sîntem
atît de mîndri, așa cum un cîine e mîndru de lesa care îi retează orice
urmă de libertate. Crezi tu, Tim Hooskin, că viața e cu adevărat valoarea
supremă? Eu știu că viața nu-i valoarea supremă, cel puțin nu viața asta.
Viața e o divinitate goală, o conservă din care ai scos conținutul, dacă n-ai
cu ce s-o umpli. Eu, Iagovan Solles, sînt un cretin. Tu, Tim Hooskin, ești un
cretin. Miliarde de cretini inteligenți și sofisticați populează astăzi Pămîntul,
cu toții legați frumușel în lesă, la adăpost de griji, de boli și, zicem
noi, de prejudecăți. Însă pe dinăuntru..."
Niciodată nu l-am văzut în starea asta. Un timp, nu schimbăm o vorbă.
"Stabilimentul Istoric Iagovan Solles e o imensă porcărie, Tim!"
Dau să-l contrazic. Îmi face semn că nu-l interesează părerea mea în
ce privește Stabilimentul Istoric Iagovan Solles. Se liniștește și-și
continuă discursul.
"Îți închipui că exponatele alea reprezintă, ca să zic așa,
în întregime, istoria Speciei? Nici vorbă, Tim Hooskin! Și, mă rog frumos,
ce-nseamnă, pentru tine, cuvîntul ăsta, primitiv? N-au nici o valoare
exponatele, Tim Hooskin. Înțelegi bătrîne cum vine asta? Nici o valoare! Sînt
istoric numai cu numele, dar știu că prejudecățile există pretutindeni, că
nu le putem evita și că acum, mai mult ca oricînd, ele continuă să existe...
Orice om care primește totul de-a gata ajunge, cu timpul, să trăiască în
afara realității. Devine o legumă. Noi am învins aproape toate bolile, am
transformat Pămîntul într-o grădină a desfătărilor. Nimeni nu mai muncește,
nimeni nu-și mai bate capul cu ziua de mîine. Ei, și ce va fi mîine? Habar
nu am. Efortul a devenit o noțiune abstractă. Ia-o cum vrei, dar, sub o formă
sau alta, sîntem niște întreținuți. Și cine muncește în locul nostru,
Tim Hooskin? Mașinăriile alea blestemate. Roboții. Noi stăm acasă, din cînd
în cînd mai organizăm cîte o conferință despre cutare chestiune care ne frămîntă
creierii și ne mîndrim cu realizările noastre spirituale... O imensă, inutilă
pierdere de vreme! Prea multă fericire smintește, bătrîne... Stabilimentul
Istoric Iagovan Solles e un capriciu de întreținut smintit. Noi numim
primitivi niște ființe despre care nu știm aproape nimic. Au dispărut de pe
Pămînt în urmă cu vreo trei mii de ani, au fost înlocuiți de aceste mașinării
genetice care sîntem, de aceste grămezi de implanturi... Îmi vine să vomit!
O să trăiesc douăsute șaizeci, douăsute șaptezeci de ani, o viață
standard și cînd voi muri, voi consta uluit că în urma mea n-a rămas decît
o lungă, obositoare huzureală. Primitivii trăiau în medie șaizeci, șaptezeci
de ani, dar erau, sufletește, infinit mai bogați decît noi. Se omorau între
ei, se trădau, dar aveau șansa de a alege între bine și rău... Noi nu putem
alege decît binele. Or, asta e totuna cu a nu putea alege decît răul..."
Sincer, îmi displace furia care se citește pe chipul lui Iagovan Solles. Mă
calcă pe nervi. Poate și din cauză că nu pricep nimic. Iagovan Solles,
prietenul meu cel bun, mă privește tăcut, sumbru, de parcă ar vrea să obțină,
din parte-mi, o confirmare a opiniilor sale despre lume și viață.
Ce vrei de la mine, Vani?
"Orice ecuație care descrie o lege de echilibru îți arată că nu poți
lua din stînga, fără să nu pui în dreapta. Eu nu cunosc care este prețul
acestei bunăstări extraodinare, dar sînt convins că un preț există și că
cineva îl plătește în locul nostru. Nimic nu e gratuit, decît prostia și
suficiența noastră de ființe superioare, Tim Hooskin!"
S-a potolit de tot. Gata, s-a-nchis în el, își mestecă într-una gîndurile
care nu-i dau pace. Optezeci de ani mi-au trebuit să aflu ce gîndește Iagovan
Solles despre fericirea universală. Peste alți optzeci de ani o să descopăr
că Iagovan Solles știa totul despre lumea viezurilor galbeni, în timp ce eu,
instructorul-șef Tim Hooskin, nu știu nimic!
"Începe să se-ntunece", zic. "Ar trebui să ne întoarcem!"
"Da", șoptește, "ar trebui să ne întoarcem".
Face stînga-mprejur și-o ia la sănătoasa prin pădure. Abia reușesc să
țin pasul cu el. Deodată, se oprește. Scrijelește, cu unghia, scoarța unui
arbore bătrîn, cu crengile uscate și desfrunzite.
"Nimic nu e pierdut, cîtă vreme mai există în universul acesta
bolnav de fericire un dram de suferință. Privește cerul, bătrîne! E
albastru, imaculat și misterios. Știu că undeva mai există încă oameni
nefericiți, și certitudinea asta mă umple de speranță. Ei sînt salvarea
noastră!"
Acum mergem umăr în umăr. Îi simt nemulțumirea din felul apăsat în
care în care pășește.
"Te-ai gîndit vreodată cît de importante sînt visele? Primitivii
visau, aici e toată diferența. Eu pun seara capul pe pernă și adorm imediat,
dar nu visez nimic. Un pustiu negru îmi populează somnul..."
"Nici eu nu visez, Vani", recunosc de îndată. "Ce legătură
au visele cu Crăciunul?"
Nu-mi răspunde. Se uită abătut într-o parte.
"Mi-e groază să închid ochii, Tim Hooskin. Nopțile mele sînt ale
unui insomniac. Cînd o privesc pe Estera dormind, mă ia cu friguri. Arată
oribil. O față albă, descompusă, ca a unui cadavru. Iar eu arăt probabil la
fel. Două cadavre care dormim unul lîngă celălalt... Există multe feluri
de a fi nefericit și unul dintre acestea e de a fi în permanență fericit,
adică fericit fără vise, fără a mai avea conștiința împăcată sau neîmpăcată
și crezînd cu îndărătnicie că totul ți se cuvine! Pe mine mă îngrozește
gîndul că sînt un cadavru care se odihnește lîngă alt cadavru! Că dincolo
de realitatea de peste zi, mă așteaptă, noapte de noapte, același abis negru,
fără început și fără sfîrșit..."
"Nu mi-ai răspuns la-ntrebare, Vani!"
Parcă nici nu m-a auzit.
"Totul ar fi bine dacă n-ar fi migrenele astea care nu se mai termină!"
Sînt încăpățînat ca un catîr. Îi explic ritos că durerile de cap sînt
problema lui exclusivă (nu chiar exclusivă, gîndesc!), că pe mine mă
interesează un anumit răspuns și că el omite acest răspuns deși... Ridică
din umeri. Nici pe el nu-l interesează faptul că pe mine mă interesează un
anumit răspuns!
"În urmă cu cincizeci de secole s-a născut pe Pămînt un Om. Asta
s-a întîmplat undeva, în Asia mică, într-o țară numită Iudeea. Orașul
în care a văzut lumina zilei Omul Acela se numea Betleem. Numele Omului
a fost Isus din Nazaret, pentru că tatăl Lui a fost dulgher în Nazaret, alt
oraș din țara aceea, Iudeea. Acest Isus i-a învățat pe oameni să aleagă
între bine și rău. Drept răsplată, oamenii l-au răstignit pe cruce."
"Și de ce-i atît de important Omul Acela? Doar nu e singurul
care a avut pretenția să-i învețe pe primitivi diferența dintre bine și rău!"
"Omul Acela a fracturat istoria, a rupt-o în două, așa cum ai
rupe tu, cu mîinile, o bucățică subțire de postav. Or, numai un Om
important putea să facă asta, Tim Hooskin. El s-a născut într-un staul de
vite, dar a cucerit lumea fără arme și soldați..."
Iagovan Solles, acum chiar bați cîmpii cu ilustră demnitate! Auzi
dumneata, a fracturat Istoria, a rupt-o în două așa cum aș rupe eu o bucățică
de postav! Mă îngrijorezi de-a binelea, Vani!...
Am lăsat în urmă liziera pădurii. Ne apropiem de Stabiliment. În
dreapta, heleșteul aruncă spre cer un ochi uriaș și flămând, de un
verde-albastru-cenușiu fără cusur. Undeva, printre culturile de plante
exotice, răsună, amenințător și lugubru, un lătrat de cîine. Se întunecă
văzînd cu ochii. Împrejurul Stabilimentului plutesc leneș o mulțime de
felinare cu suspensii, care împrăștie pe pămîntul umed o lumină rece,
neprimitoare... Nespus de rău îmi pare, Vani. Ți-ai deschis sufletul, dar eu
n-am înțeles nimic. Și poate că nu-i nimic rău în asta. Poate așa se întîmplă
mereu, nu înțelegem decît ceea ce vrem să-nțelegem, uitînd că aproape întotdeauna
lucrurile ne sînt date fără putința de-a le pătrunde rostul. Eu n-am auzit
încă de Omul Acela, pentru mine existența lui e o enigmă. Cum îți
explici tu, Vani, că oamenii L-au uitat, dacă totuși, Omul Acela a
fost atît de important? Da, oamenii uită, pentru că fericirea e egoistă, ținem
de ea cu dinții, numai să n-o scăpăm din mîini, să n-o pierdem. Dar tu ai
vorbit acum ca și cum oamenii de azi nu ar mai fi oameni în adevăratul sens
al cuvîntului. Și-atunci, dacă nu sînt oameni, ce sînt? Ce sîntem noi,
Vani, tu și cu mine? Îmi dai de înțeles că am pierdut ceva esențial, ceva
fără de care viața noastră, fericirea asta perpetuă e o povară sau un
blestem. Apoi sugerezi că primitivii care populau Pămîntul în urmă cu
milenii ne erau superiori. Eu îi cunosc prea bine pe primitivi, doar sînt
instructor-șef pe Terra Nova. Știu ce sînt. Niște barbari. Au suflete de
asasini, sînt nemiloși, duri, lipsiți de scrupule. Pentru ei viața e o
supraviețuire continuă, un război permanent cu ceilalți. Tu nici măcar nu
ști că există în univers astfel de creaturi, n-ai de unde să ști. Pentru
tine, Terra Nova e doar una din miliardele de lumi populate - o lume ostilă, o
proprietate a Companiei, pe care o mînă de coloniști încearcă din răsputeri
să o amelioreze, da, să o amelioreze, pentru ca urmașii urmașilor tăi să o
poată locui fără să se gîndească, îngroziți, la ziua de mîine. Iar eu,
Tim Hooskin, prietenul tău, nu sînt decît unul dintre acei coloniști nesăbuiți
care, din plictiseală sau din spirit de aventură, ia-o cum vrei, s-au grăbit
să apuce taurul de coarne și-au luat totul de la zero... Toate astea sînt
povești, Vani. Dacă sînt fericit? Bineînțeles că sînt fericit!...
"Nu-i ciudat, Tim Hooskin, că oamenii L-au uitat, în vreme ce tu, un
colonist, te plimbi într-un aeromobil marca MERCEDES?"
La care îi răspund că n-am înțeles întrebarea și că, avînd în
vedere prietenia care ne leagă de mai bine de optzeci de ani, i-aș rămîne îndatorat
dac-ar fi ceva mai explicit.
"Dacă nu mă înșel, primele automobile MERCEDES datează de pe la
finele secolului al XIX-lea. Acum nu mai fabrică automobile, fabrică
aeromobile. Mie mi se pare ciudat că oamenii L-au uitat pe El, dar n-au uitat să
folosească mașinăriile astea, MERCEDES. Ca și cum tehnologia ar fi superioară
spiritului! Ce ironie a sorții, Tim Hooskin!"
Se oprește la cîțiva metrii de peluza Stabilimentului, sub unul din
felinarele care desenează în aer curbe de lumină ascendente și descendente.
Stă cu spatele la mine, așa că nu-i văd decît părul lung și foarte des, căzut
peste umerii arcuiți de îngrijorare. Tace. Întind mîna să-l scot din tăcerea-i
filozofică, dar se întoarce brusc spre mine și zice cu un glas al cărui ecou
trist se risipește numaidecît:
"Omul Acela a murit pentru ca eu să pot alege! Pentru unul ca
mine a fost El răstignit, Tim Hooskin!"
Cu-um? Mă gîndesc, îngrozit, că bunul meu prieten și-a pierdut mințile.
Cum vine asta, Vani, a murit pentru unul ca tine? A trăit în țara
aceea, Iudeea, acum cincizeci de secole, și totuși, a murit pentru tine! Apoi
îmi spun că Iagovan Solles își rîde de mine, că vrea să glumească pe
socoteala mea... Îmi ridic privirea spre el, dar îl aud rostind cu aceeași
voce înăbușită:
"Azi e ziua în care s-a născut El. Azi e Crăciunul, Tim Hooskin!"